Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 45
Offentligt
2792025_0001.png
Skørping d. november 2023
Vedr. undervisningsministerens udmelding om Opgør med skærme i
dagtilbud d. 5. juni 2023
Hvorfor lave en principaftale omkring skærme i dagtilbud, når undersøgelser
viser, at skærme ikke bruges ret meget i dagtilbud? Hvorfor ikke have tillid til, at
det pædagogiske personale ude i institutionerne faktisk har styr på, hvornår og
hvordan skærme bruges sammen med børnene?
Kære politikere
Jeg skriver til jer, da jeg gentagne gange har forsøgt at få svar fra
Undervisningsministeriet i forhold til nogle spørgsmål, jeg har omkring
Undervisningsministerens udmelding omkring et opgør med skærme i dagtilbud.
Jeg oplever, at det er yderst svært at få svar på de, for mig og mine kollegaer, meget
relevante spørgsmål omkring emnet.
Jeg kontaktede Undervisningsministeriet første gang d. 9. juni - og fik svar d. 27. juni
efter at have rykket for et svar.
Mine efterfølgende spørgsmål har jeg endnu ikke fået svar på.
Jeg har forsøgt at kontakte Jacob Mark - og da jeg endnu ikke har fået svar fra ham,
forsøger jeg hermed at skrive til jer.
Dette brev er dels sendt via Børne- og Undervisningsudvalgets hjemmeside - men
også sendt direkte til samtlige medlemmer af Børne- og Undervisningsudvalget samt
de partier, som nu er den del af den principaftale, der er indgået med regeringen.
Jeg vedhæfter udover dette skriv min mail korrespondance med
Undervisningsministeriet (dog ikke muligt via Børne- og Undervisningsudvalgets
hjemmeside).
Som det fremgår i min mail er jeg yderst uforstående overfor, hvordan man kan vælge
at komme med sådan en udmelding uden på nogen måde at have forholdt til, hvordan
virkeligheden faktisk er.
Som jeg læser pressemeddelelsen, er der utrolig mange antagelser, men direkte
adspurgt hos Undervisningsministeriet, så har man ikke undersøgt, hvordan skærme
faktisk bruges i dagtilbud - man har altså ikke valgt at inddrage de fagpersoner, som er
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Henvendelse af 1/12-23 fra Christina Munch Røglids om brug af skærme i dagtilbud
2792025_0002.png
omkring børnene og arbejder med børn og IT og skærme samt været nysgerrig på,
hvordan og hvor lang tid man i dagtilbud bruger IT og skærme sammen med børnene.
Man har forholdt sig til en undersøgelse, hvori forældre beskriver, at deres børn sidder
mere med skærm, hvilket indbefatter både computer, youtube, tv og ipad.
Jeg er ikke fortaler for, at børn i daginstitutioner bliver overladt til sig selv med en
skærm - på ingen måde. Men jeg bliver frustreret på egne og mine med-pædagogers
vegne, når jeg læser en udmelding om, at skærme i dagtilbud skal fjernes, fordi
forældre udtaler, at deres børn sidder mere med skærm end tidligere.
Derudover undrer mig dybt, at man i en tid, som er så digital, og hvor der ikke
umiddelbart er udsigt til, at verden bliver mindre digital, ikke vender “spanden” om og
tænker mere innovativt og er mere nysgerrig på, hvordan der faktisk arbejdes med
skærme og IT i dagtilbud.
Jeg kan anbefale at læse rapporten
Hvem sidder der bag skærmen… og hvem
hjælper?
1
fra DPU Aarhus Universitet fra 2020, som meget meget fint beskriver,
hvordan der i flere institutioner arbejdes med skærme og IT - og som faktisk også kan
inspirere til, hvordan der kan arbejdes med IT i dagtilbud.
Jeg vil tillade mig at citere
Andreas Lieberoth, adjunkt på DPU, Aarhus Universitet og
en af de forskere, som faktisk har brugt tid på at undersøge brugen af digitale medier i
dagtilbud »Digitale
medier er en del af børnenes hverdag og liv i 2020. Det ville være
fjollet, hvis det ikke også var en del af livet i daginstitutionen.«
2
- javist nu skriver vi
godt nok 2023, men det har ikke ændret sig de sidste 3 år.
Og følgende citat beskriver faktisk rigtig meget den pædagogiske hverdag, som jeg
også ser den
»De
digitale medier er en del af en blandet institutionshverdag. En
lille ting på buffeten, men ikke det, børnene får lov at spise sig mætte i. Det synes
jeg er godt.«
3
- også et citat af Andreas Lieberoth.
Nu er vi så kommet dertil, at regeringen sammen med SF, Enhedslisten, Radikale
Venstre, Danske Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige har lavet en
principaftale omkring skærme i dagtilbud - stadig uden det pædagogiske personale
- dem der faktisk arbejder med børn og ved ret meget om børn - er blevet hørt.
1
2
https://dpu.au.dk/fileadmin/edu/Udgivelser/E-boeger/Ebog_-_Hvem_sidder_der_bag_skaermen.pdf
https://bupl.dk/paedagogik-og-profession/paedagogisk-forskning/paedagoger-har-fundet-en-god-balan
ce-digitale-medier
3
https://bupl.dk/paedagogik-og-profession/paedagogisk-forskning/paedagoger-har-fundet-en-god-balan
ce-digitale-medier
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 45: Henvendelse af 1/12-23 fra Christina Munch Røglids om brug af skærme i dagtilbud
2792025_0003.png
Jeg må indrømme - jeg forstår det helt ærligt ikke. Ja, skærme fylder mere i børns
hverdag - og ja vi kender ikke konsekvenserne af det, men - og jeg synes faktisk
det er et meget stort men, de undersøgelser der allerede er lavet på området viser
faktisk at skærme ikke fylder meget i daginstitutionerne, så hvorfor lave denne
principaftale med henblik på et lovforslag?
Et studie offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Nature Human Behavior
peger faktisk på, “at
det ikke er selve skærmen, der betyder noget: Det er hvordan
børn bruger den, og hvilket indhold de ser.”
4
Med dette i mente kunne man som
regering og politiker passende undersøge, hvordan brugen af skærm er ude i
institutionerne - eller i det mindste være nysgerrig på, hvordan det ser ud i den
pædagogiske verden i forhold til brug af skærme sammen med børn.
Hvorfor lave en principaftale omkring skærme i dagtilbud, når undersøgelser
viser, at skærme ikke bruges ret meget i dagtilbud? Hvorfor ikke have tillid til, at
det pædagogiske personale ude i institutionerne faktisk har styr på, hvornår og
hvordan skærme bruges sammen med børnene?
Er der mon nogen, der kan forklare mig dette? Uden at det tager udgangspunkt i, at
forældrene fortæller, at deres børn sidder mere med skærm!
Jeg afventer med stor interesse jeres svar på mine refleksioner og spørgsmål.
Med venlig hilsen
Christina Røgilds
IT pædagog i Børnehuset 100 meter Skoven, Skørping
4
https://videnskab.dk/teknologi/kaempestudie-gaar-mod-skaermhysteri-kun-smaa-fordele-og-ulemper-v
ed-boerns-skaermbrug/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter