Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 44
Offentligt
2791492_0001.png
Til direktører og rektorer på institutioner for ungdoms- og voksenuddan-
nelser og den forberedende grunduddannelse (FGU)
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Teglholmsgade 1
2450 Kbh. SV
Tlf. nr..: +45 33 92 50 00
www.stukuvm.dk
CVR-nr.: 29634750
Inspiration til dialog om konflikten i Gaza i undervisningen
Kære direktør/rektor
Den aktuelle konflikt i Gaza præger nyhedsbilledet og sociale medier med
voldsomme billeder, videoer og historier. Elever, kursister og lærlinge på-
virkes af det, de ser og hører. Konflikten kan skabe stor utryghed og be-
kymring, men også vække stærke følelser og spændinger, og potentielt
rumme konflikter i klasseværelset, i fællesområderne og i fritidslivet.
Som uddannelsesinstitution løfter I allerede den vigtige opgave med at
lære elever og kursister demokratiske værdier såsom tolerance, kritisk
tænkning og gensidig respekt som en del af jeres daglige arbejde. Den ak-
tuelle konflikt vil for nogle institutioner give anledning til, at der arbejdes
mere fokuseret med demokratiske værdier og forebyggelse af antisemi-
tisme og anden diskrimination i en periode.
Som en hjælp til at understøtte dette arbejde har Styrelsen for Undervis-
ning og Kvalitet samlet følgende inspiration:
30. november 2023
Sagsnr.: 23/24688
Undervisningsmateriale
Materialet består af eksisterende redskaber, der kan inspirere til,
hvordan I på institutionerne kan undervise i og have dialog med
elever og kursister om antisemitisme, kontroversielle emner i
uenighedsfælleskaber, arbejde bevidst med normer og kritisk
tænkning, forebyggelse af racisme og diskrimination – samt gene-
relt tale med elever og kursister om betydningen af konflikten i
Gaza.
Materialet med inspiration til dialog om konflikten i Gaza kan til-
gås på emu.dk:
Erhvervsuddannelser
Forberedende Grunduddannelse
Gymnasiale uddannelser
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Orientering fra børne- og undervisningsministeren om udsendt materiale vedr. vejledningsindsats til skoler og ungdomsuddannelser om konflikten i Gaza
2791492_0002.png
Webinar
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet inviterer i januar 2024 le-
dere og pædagogisk personale på FGU, ungdoms- og voksenud-
dannelserne til et webinar, hvor styrelsens læringskonsulenter gi-
ver inspiration til, hvordan undervisere kan forebygge og identifi-
cere forskellige former for diskrimination og hadytringer, herun-
der også antisemitisme og racisme. Et fokus på webinaret vil også
være, hvordan man kan arbejde med at stimulere og styrke elever-
nes og kursisternes kritiske tækning samt dialogen om og håndte-
ringen af kontroversielle emner og polarisering - som supplement
til eksisterende undervisningsmateriale.
I kan orientere jer på
www.uvm.dk
og
www.emu.dk,
hvor der vil
blive mulighed for at tilmelde sig webinaret.
Workshop
for pædagogisk personale på udvalgte ungdoms- og
voksenuddannelser samt FGU-institutioner, hvor behovet herfor
vurderes størst, om bl.a. racisme, antisemitisme, polarisering, kri-
tisk tænkning mm.
Workshoppen afholdes af STUKs læringskonsulenter i samar-
bejde med Center for Dokumentation og Indsats mod Ekstre-
misme (CDE) i Udlændingestyrelsen.
Workshops finder sted fra primo 2024 og frem.
Trods et kontinuerligt fokus på og arbejde med kritisk tænkning, demo-
kratisk dialog og evnen til at kunne løse konflikter konstruktivt, kan den
aktuelle konflikt medføre episoder, hvor hadefulde ytringer eller adfærd
opstår på institutionerne. Her gælder det i lighed med skolens generelle
arbejde med kontroversielle emner, som for eksempel racisme og diskri-
mination, at der er en løbende opmærksomhed på at forebygge og hånd-
tere eventuelt bekymrende udviklinger i ungefællesskaberne eller blandt
voksne.
Som udgangspunkt er det vigtigt at møde elever og kursister omsorgsfuldt
og gå i dialog med dem med det formål, at de lærer at ytre deres holdninger
og følelser på en respektfuld måde og får dem nuanceret. Dette vil gavne
de fleste. I meget alvorlige tilfælde, hvor bl.a. læringsmiljøet på skolen, en
elev eller en elevgruppe er truet, er det vigtigt at iværksætte sanktioner i
henhold til institutionens ordensreglement og rammerne i følgende be-
kendtgørelser:
Bekendtgørelse om studie- og ordensregler m.v. i de gymnasiale
uddannelser.
Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser (§ 55, stk. 7: Skolens reg-
ler om orden og samvær i forbindelse med undervisningen)
2
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Orientering fra børne- og undervisningsministeren om udsendt materiale vedr. vejledningsindsats til skoler og ungdomsuddannelser om konflikten i Gaza
Bekendtgørelse om forberedende grunduddannelse (§§ 12-19 om
ordens- og samværsregler).
Bekendtgørelse om almen voksenuddannelse (§ 30 om aktiv del-
tagelse og orden).
Bekendtgørelse om forberedende voksenundervisning (§ 12 om
rammer for deltagelse i undervisningen).
Hvis I som institution oplever særlige udfordringer, kan I tage kontakt til
læringskonsulenterne i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. I bilaget
finder I desuden en række eksempler på andre tilbud, som kan være rele-
vante for jer som ledelse, for det pædagogiske personale eller for elever,
kursister og lærlinge i forhold til institutionens generelle arbejde med de-
mokrati og trivsel eller i relation til dialog om den aktuelle konflikt.
Med venlig hilsen
Julie Vig Elm Albertsen
Direktør, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
3