Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 44
Offentligt
2791489_0001.png
Til skoleledere i folkeskolen
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Teglholmsgade 1
2450 Kbh. SV
Tlf. nr..: +45 33 92 50 00
www.stukuvm.dk
CVR-nr.: 29634750
Inspiration til dialog om konflikten i Gaza
Kære skoleledere
Den aktuelle konflikt i Gaza præger nyhedsbilledet og sociale medier
med voldsomme billeder, videoer og historier. Børn og unge påvirkes af
det, de ser og hører. Konflikten kan skabe stor utryghed og bekymring
hos elever – men også vække stærke følelser og spændinger, og potentielt
rumme konflikter i klasseværelset, i skolegården og i børn og unges fri-
tidsliv.
Som folkeskole løfter I allerede den vigtige opgave med at lære eleverne
demokratiske værdier såsom tolerance, kritisk tænkning og gensidig re-
spekt som en del af jeres daglige arbejde. Den aktuelle konflikt vil for
nogle skoler og fritidstilbud give anledning til, at der arbejdes mere foku-
seret med demokratiske værdier og forebyggelse af antisemitisme i en pe-
riode.
Som en hjælp til at understøtte dette arbejde har Styrelsen for Undervis-
ning og Kvalitet samlet følgende inspiration:
30. november 2023
Sagsnr.: 23/24688
Undervisningsmateriale
Materialet består af eksisterende redskaber som kan inspirere til,
hvordan I på skolerne kan undervise i og gå i dialog med ele-
verne om antisemitisme, kontroversielle emner, kritisk tænkning,
forebyggelse af racisme og ekstremisme og generelt tale med ele-
verne om betydningen af konflikten i Gaza.
Inspiration til dialog om konflikten i Gaza på emu.dk
Webinar
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet inviterer i januar 2024
skoleledere og pædagogisk personale i folkeskolen til et webinar,
hvor styrelsens læringskonsulenter giver inspiration til, hvordan
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Orientering fra børne- og undervisningsministeren om udsendt materiale vedr. vejledningsindsats til skoler og ungdomsuddannelser om konflikten i Gaza
2791489_0002.png
undervisere kan forebygge og identificere forskellige former for
diskrimination og hadefulde ytringer, herunder også antisemi-
tisme og racisme. Et fokus på webinaret vil også være, hvordan
man kan arbejde med at stimulere og styrke elevernes kritiske
tækning samt dialogen om og håndteringen af kontroversielle
emner og polarisering - som supplement til eksisterende under-
visningsmateriale.
I kan orientere jer på
www.uvm.dk
og
www.emu.dk,
hvor der vil
blive mulighed for at tilmelde sig webinaret.
Trods et kontinuerligt fokus på og arbejde med kritisk tænkning, demo-
kratisk dialog og evnen til at kunne løse konflikter konstruktivt, kan den
aktuelle konflikt medføre episoder, hvor hadefulde ytringer eller adfærd
opstår på skolerne. Her gælder det i lighed med skolens generelle arbejde
med kontroversielle emner, som for eksempel racisme og ekstremisme,
at der er en løbende opmærksomhed på at forebygge og håndtere even-
tuelt bekymrende udviklinger i børnefællesskaberne.
Som udgangspunkt er det vigtigt at møde elever omsorgsfuldt og gå i di-
alog med dem. I meget alvorlige tilfælde, hvor bl.a. læringsmiljøet på sko-
len, enkelte elever eller elevgrupper er truet, er det vigtigt at iværksætte
nødvendige foranstaltninger over for eleven. Vi må ikke lade stå til og ac-
ceptere hadefuld adfærd. Reglerne om foranstaltninger er fastsat i
be-
kendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen,
som kort beskrives
i vedlagte bilag.
Hvis I som skole oplever et behov for rådgivning og vejledning, kan I
tage kontakt til læringskonsulenterne i Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet. I bilaget finder I desuden en række eksempler på andre tilbud,
som kan være relevante for jer som skoleledelse, for det pædagogiske
personale eller for eleverne i forhold til skolens generelle arbejde med
demokrati og trivsel eller i relation til den aktuelle konflikt.
I kan lokalt vurdere, om dette brev skal deles med kommunens fritids-
ordninger eller andre relevante aktører.
Med venlig hilsen
Julie Vig Elm Albertsen
Direktør, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
2