Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 41
Offentligt
2788810_0001.png
Nyhed: Ny undersøgelse: Trods tilbagegang er danske elevers viden om
politik og samfund stadig i verdensklasse
[Underrubrik ]
Danmark er et af de europæiske lande, hvor elever ved mest om politik og sam-
fundsforhold. Det viser en ny international undersøgelse blandt elever i 8. klasse.
Alligevel er danske elevers resultater faldet siden sidste tilsvarende undersøgelse i
2016 – det er også tilfældet i en række andre lande.
[Brødtekst]
Danske 8.-klasses elevers viden om og forståelse af politik og demokrati er gået
tilbage. Det viser resultaterne fra en ny international undersøgelse, ICCS 2022,
hvor elevers viden om politik og samfundsforhold er blevet undersøgt for tredje
gang.
I sidste undersøgelse i 2016 indtog de danske elever en delt førsteplads med ele-
verne fra Taiwan, Sverige og Finland. I ICCS 2022 ligger de danske og svenske
elever stadig på samme niveau, men under eleverne fra Taiwan, der indtager før-
stepladsen. Finland har ikke deltaget i ICCS 2022.
Danske elever er dog langt fra de eneste, der er gået tilbage siden ICCS 2016, da
størstedelen af landene oplever tilbagegang. Den generelle negative udvikling på
tværs af de mange lande i undersøgelsen tyder på, at COVID-pandemien måske
kan forklare en del af tilbagegangen.
Både i ICCS 2009 og 2016 opnåede pigerne i gennemsnit et bedre resultat end
drengene. I ICCS 2022 er forskellen mellem drengene og pigernes resultat vokset
yderligere i pigernes favør.
Ud over elevernes færdigheder giver undersøgelsen også et billede af elevernes po-
litiske interesser, holdninger og værdier. Undersøgelsen viser, at de danske elever
er blandt de elever, som taler allermest med deres forældre og venner om politiske
og sociale emner.
Selvom de danske elever gerne vil tale om politik, så er de, ifølge undersøgelsen,
blandt de elever, der i mindst grad vil deltage i demokratiske aktiviteter på skolen,
såsom at stille op til elevrådsvalg, være med i et udvalg eller deltage i en diskus-
sion.
Samtidig er deres oplevelse af medindflydelse på egen skole blandt den abso-
lut laveste i undersøgelsen.
Endelig giver ICCS også et indblik i elevernes oplevelse af lærerne og klasserum-
met. Undersøgelsen viser, at der er sket et fald i andelen af elever, der svarer, at
lærerne ofte opmuntrer dem til at sige deres mening og selv tage stilling.
28-11-2023
Kontor for Analyse og
Kommunikation/EJB
Sagsnr.: 23/18941
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 41: Notat fra Børne- og undervisningsministeren af 28/11-23 - Orientering om ICCS 2022
Til trods for dette vurderer de danske elever i gennemsnit stadig klasserummet
som særdeles åbent. De danske elever er også meget positive i vurderingen af de-
res relation til lærerne, der ligger højere end gennemsnittet for deltagerlandene og
på omtrent samme niveau som Norge og Sverige.
”Vi lever i en tid med splittelse og fake news. Heldigvis har vi en folkeskole, der
hver eneste dag præsenterer vores børn for videnskaben og gør dem nysgerrige på
vores samfund. På den måde kommer demokratiet ikke kun ind med modermæl-
ken i Danmark, men også med skolemælken.
Undersøgelsen viser, at det generelt går godt med danske unges demokratiske
dannelse. Men den viser også, at vi kan blive bedre til at inddrage de unge bedre i
de beslutninger der træffes på skolen. Min egen oplevelse er, at de unge er ansvar-
lige og indsigtsfulde. Deres stemme er vigtig. Elevrådene bør for eksempel inddra-
ges når skolen fastlægger regler for mobiltelefoner på skolen,” siger børne- og un-
dervisningsminister Mattias Tesfaye.
[Faktaboks]
Fakta om undersøgelsen
International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) gennemføres i regi af
The International Association for the Evaluation of Educational Achievement
(IEA).
I Danmark er undersøgelsen gennemført af Danmarks Institut for Pædagogik og
Uddannelse (DPU) ved Aarhus Universitet, med økonomisk bidrag fra Børne- og
Undervisningsministeriet, der medfinansierer undersøgelsen.
ICCS 2022 er baseret på svar fra mere end 82.000 skoleelever fra 8. klassetrin (ty-
pisk i 14-årsalderen) fra mere end 3.400 skoler i 24 lande. 4.769 danske elever fra
134 skoler har deltaget i undersøgelsen.
ICCS undersøger, hvordan skoler i hele verden forbereder eleverne på deres frem-
tidige liv som samfundsborgere i deres land og i verden. Undersøgelsen fokuserer
på den ene side på elevernes kundskaber og færdigheder på det samfundsfaglige
område og på den anden side på elevernes holdninger, værdier og aktiviteter på
skolen og i samfundet.
ICCS 2022-Rapporten, udgivet d. 28. november 2023, indeholder kun resultater
fra de danske elever, mens resultaterne fra undersøgelsen af lærere og skoleledere
udgives i efterfølgende rapporter i 2024.
’Læs mere” boks:
- Læs rapporten
- Link til STUK underside om ICCS
- Læs mere om ICCS hos DPU
2