Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 40
Offentligt
UDKAST
Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del - Bilag 40
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af dagtilbudsloven
(Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud og private pasningsordnin-
ger)
§1
I dagtilbudsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 985 af 27. juni 2022, som ændret
ved lov nr. 1162 af 8. juni 2021, lov nr. 2594 af 28. december 2021, lov nr.
2595 af 28. december 2021 og § 24 i lov nr. 753 af 13. juni 2023, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 8 indsættes:
Ȥ 8 a.
I alderssvarende dagtilbud til 0-2-årige børn kan digitale redska-
ber kun i helt særlige tilfælde indgå i dagtilbuddets pædagogiske lærings-
miljø, jf. § 8, stk. 3.
Stk. 2.
I alderssvarende dagtilbud til 3-årige børn indtil skolestart kan di-
gitale redskaber kun indgå i dagtilbuddets pædagogiske læringsmiljø, jf. §
8, stk. 3, hvis det fagligt kan begrundes.
Stk. 3.
Det pædagogiske personales anvendelse af digitale redskaber i ar-
bejdet med sprogvurdering og eventuel sprogstimulering af børn, jf. dagtil-
budslovens § 11, i kommunikationen med forældre og til administrative for-
mål er ikke omfattet af stk. 1 og 2.«
2.
Efter § 81 b indsættes:
Ȥ 81 c.
I private pasningsordninger til børn mellem 0-2 år kan digitale
redskaber kun i helt særlige tilfælde indgå i den private pasningsordnings
læringsmiljø, jf. § 81 a, stk. 1.
Stk. 2.
I private pasningsordninger til børn fra 3 år og indtil skolestart kan
digitale redskaber kun anvendes i den private pasningsordnings lærings-
miljø, jf. § 81 a, stk. 1, hvis det fagligt kan begrundes.
Stk. 3.
Den private pasningsordnings anvendelse af digitale redskaber i kom-
munikationen med forældre og til administrative formål er ikke omfattet af
stk. 1 og 2.«
§2
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast - Notat af 23/11-23 fra børne- og undervisningsministeriet om høring over udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud m.v.)
UDKAST
Loven træder i kraft den 1. juli 2024.
2
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast - Notat af 23/11-23 fra børne- og undervisningsministeriet om høring over udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud m.v.)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud og private pasningsordninger
2.1. Gældende ret
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast - Notat af 23/11-23 fra børne- og undervisningsministeriet om høring over udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud m.v.)
UDKAST
1. Indledning
Lovforslaget udmønter principaftale af 31. oktober 2023 mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye Bor-
gerlige om brug af skærme i dagtilbud mv.
Brug af digitale redskaber (computer, tv, mobiltelefoner og/eller tablets) har
generelt været stigende for børn og unge de seneste år – også for de yngste
børn. Det fremgår af en undersøgelse fra VIVE – Det Nationale Forsknings-
og Analysecenter for Velfærd ”Børn og unge i Danmark: Velfærd og trivsel
2022.
Det er et generelt samfundsproblem at få nedbragt børns skærmtid. Aftale-
partierne er i lyset heraf enige om, at dagtilbud og private pasningsordninger
ikke skal bidrage yderligere til denne udvikling i den tid, børnene er i dag-
tilbud mv. Børn skal, i en dagtilbudskontekst, bruge tiden i hinandens nær-
vær, på fællesskaberne, på at lege sammen og være sammen med nærvæ-
rende pædagogisk personale.
Aftalepartierne har tillid til den pædagogiske praksis og de faglige vurde-
ringer, men aftalepartierne er dog enige om, at der ud fra et forsigtigheds-
princip skal være en langt mere restriktiv tilgang til brug af digitale redska-
ber i dagtilbud mv. Det skal blandt andet ses i lyset af, at de første leveår
udgør en vigtig periode for små børns udvikling, hvor børnene er særligt
sensitive og påvirkelige over for udsættelse for risikofaktorer i omsorgsmil-
jøet, jf. også Sundhedsstyrelsens notat om anbefalinger om skærmbrug for
børn under 2 år.
Lovgivningen sender i dag et signal om, at digitale redskaber kan være en
del af det pædagogiske læringsmiljø i dagtilbuddene. Aftalepartierne er
enige om, at signalet skal ændres, så lovgivningen fremadrettet sender et
signal om, at det klare udgangspunkt er, at børn ikke skal anvende eller ek-
sponeres for digitale redskaber eller passiviseres foran en skærm i den tid,
de er i dagtilbud mv.
Af principaftalen fremgår, at digitale redskaber kun i helt særlige tilfælde
kan anvendes i det pædagogiske arbejde med børns trivsel, læring, udvikling
og dannelse i alderssvarende dagtilbud og private pasningsordninger til 0-
2-årige børn. Principaftalen indebærer herudover, at digitale redskaber kun
kan anvendes i det pædagogiske arbejde med børns trivsel, læring, udvikling
4
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast - Notat af 23/11-23 fra børne- og undervisningsministeriet om høring over udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud m.v.)
UDKAST
og dannelse i alderssvarende dagtilbud og private pasningsordninger til 3-
5-årige børn, hvis det fagligt kan begrundes.
2. Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud og private pasningsord-
ninger
2.1. Gældende ret
Det fremgår af dagtilbudslovens § 7, stk. 1, at dagtilbud skal fremme børns
trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læ-
ringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt
i et børneperspektiv.
Med lov nr. 554 af 29. maj 2018 om ændring af dagtilbudsloven og lov om
folkeskolen, blev dagtilbudslovens § 7, stk. 1, affattet i den gældende form.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at dannelse refererer både
til det pædagogiske formål, indhold og form, og at dannelse, ligestilling og
demokrati må medtænkes i den daglige pædagogiske praksis, så børnene
oplever at medvirke i og have indflydelse på udformning af dagligdagen og
aktiviteterne uanset baggrund, køn, alder og kultur. Det fremgår videre, at
det dannende indhold skal være meningsfuldt, udfordre barnet og være afsæt
for børnenes måder at begribe og handle i en digitaliseret og global verden,
jf. Folketingstidende [2017-18], A, L 160 som fremsat, side 35.
Det fremgår af dagtilbudslovens § 8, stk. 1, at der i alle dagtilbud skal udar-
bejdes en skriftlig pædagogisk læreplan for hele børnegruppen i alderen 0-
2 år og for børnegruppen i alderen fra 3 år og frem til skolestart. Hvis det
enkelte dagtilbud har organiseret børnene i andre aldersgrupper, udarbejdes
den pædagogiske læreplan på baggrund af denne organisering. I aldersinte-
grerede daginstitutioner kan der udarbejdes en pædagogisk læreplan under
hensyntagen til aldersgrupper. I daginstitutioner med flere enheder skal den
pædagogiske læreplan udarbejdes, så der tages højde for børnegruppernes
sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger i de enkelte enhe-
der, jf. stk. 3.
Det fremgår af dagtilbudslovens § 8, stk. 3, at det skal fremgå af den pæda-
gogiske læreplan, hvordan det enkelte dagtilbud hele dagen etablerer et pæ-
dagogisk læringsmiljø, der med leg, planlagte vokseninitierede aktiviteter,
spontane aktiviteter, børneinitierede aktiviteter og daglige rutiner giver bør-
nene mulighed for at trives, lære, udvikle sig og dannes. Det pædagogiske
læringsmiljø skal tilrettelægges, så det inddrager hensynet til børnenes per-
spektiv og deltagelse, børnefællesskabet, børnegruppens sammensætning
og børnenes forskellige forudsætninger.
5
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast - Notat af 23/11-23 fra børne- og undervisningsministeriet om høring over udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud m.v.)
UDKAST
Med lov nr. 554 af 29. maj 2018 om ændring af dagtilbudsloven og lov om
folkeskolen, blev dagtilbudslovens § 8, stk. 1 og 3, affattet i den gældende
form. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at der med et pæda-
gogisk læringsmiljø forstås et miljø, hvor der med afsæt i de centrale ele-
menter i det pædagogiske grundlag arbejdes bevidst og målrettet med børns
trivsel, læring, udvikling og dannelse, og at pædagogiske læringsmiljøer i
dagtilbud skal være baseret på et samspil mellem strukturelle parametre som
personalets uddannelse og kompetencer, børnegruppernes størrelse, fysiske
rammer, normering, digitale redskaber, den æstetiske udformning m.v. og
en række proceselementer som det empatiske samspil med de andre børn og
det pædagogiske personale, udfordrende dialoger og situationer, forældre-
samarbejdet og hverdagens rytme m.v., jf. Folketingstidende [2017-18], A,
L 160 som fremsat, side 38.
Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 968 af 28. juni 2018 om
pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer, som er udstedt med
hjemmel i dagtilbudslovens § 8, stk. 9, at den pædagogiske læreplan, jf. dag-
tilbudslovens § 8, udgør rammen for dagtilbuddets arbejde med børns triv-
sel, læring, udvikling og dannelse.
Det fremgår videre af bekendtgørelsens § 1, stk. 3, at det pædagogiske læ-
ringsmiljø skal tilrettelægges inden for og på tværs af seks pædagogiske læ-
replanstemaer, jf. §§ 3, 5, 7, 9, 11 og 13, hvor hvert tema er nærmere be-
skrevet i et bilag, og at de seks læreplanstemaer indeholder en række over-
ordnede elementer, som børn i dagtilbud skal møde i det pædagogiske læ-
ringsmiljø i dagtilbuddet. Det fremgår videre, at det besluttes lokalt, hvor-
dan de overordnede elementer konkret omsættes organisatorisk og pædago-
gisk i det pædagogiske læringsmiljø i hverdagen.
Det fremgår herudover af bekendtgørelsens § 10, at det pædagogiske læ-
ringsmiljø i dagtilbuddet, jf. dagtilbudslovens § 8, stk. 4, skal understøtte
børns læring inden for natur, udeliv og science, jf. bilag 5.
Af bekendtgørelsens bilag 5, som omhandler læreplanstema nr. 5: "Natur,
udeliv og science", fremgår bl.a. i forbindelse med temaet "Science", at børn
kan stifte bekendtskab med forskellige teknologiske redskaber som eksem-
pelvis GPS, digitalvægt, webkamera mv., som giver børn mulighed for at
udvikle en kreativ, produktiv og kritisk tilgang til anvendelse af teknologi-
erne.
Det fremgår af dagtilbudslovens § 81 a, stk. 1, at den private pasningsord-
ning skal tilrettelægges, så den fremmer børns læring gennem trygge læ-
6
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast - Notat af 23/11-23 fra børne- og undervisningsministeriet om høring over udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud m.v.)
UDKAST
ringsmiljøer, og at arbejdet med læringsmiljøer efter 1. pkt. indholdsmæs-
sigt skal stå mål med kravene til læring og læringsmiljøer i dagtilbud, jf. §
8, ligesom arbejdet med læringsmiljøer i den enkelte private pasningsord-
ning skal tage udgangspunkt i børnegruppens sammensætning og børnenes
forskellige forudsætninger.
Det fremgår af dagtilbudslovens § 5, at kommunalbestyrelsen skal føre til-
syn med indholdet i dagtilbuddene, herunder blandt andet det pædagogiske
indhold, jf. §§ 5 a og b. Det fremgår af dagtilbudslovens § 81, stk. 1, at
kommunalbestyrelsen skal føre løbende tilsyn med private pasningsordnin-
ger.
Der er ikke fastsat regler for anvendelsen af digitale redskaber i dagtilbud
og private pasningsordninger i dagtilbudsloven.
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den fo-
reslåede ordning
Sundhedsstyrelsen offentliggjorde den 9. oktober 2023 nye anbefalinger om
skærmbrug til børn, unge og forældre. Sundhedsstyrelsen anbefaler – som
noget nyt – at børn under to år ikke bør bruge skærm uden aktivt samvær
med en voksen. Sundhedsstyrelsen understreger, som en del af den nye an-
befaling målrettet forældre med børn under to år, at de mindste børn kan
undvære skærm, uden de oplever, at det har negative konsekvenser for deres
liv. Sundhedsstyrelsen fremhæver i tillæg hertil, at de mindste børn udvikler
sig, når mennesker omkring dem er nærværende ved f.eks. at læse, synge og
lave motoriske lege sammen med dem.
Af Sundhedsstyrelsens notat om skærmbrug for børn under 2 år fremgår det
bl.a., at de første 1.000 dage er af afgørende betydning for et barns sundhed
og trivsel, hvorfor børn under 2 år betragtes som en samlet gruppe. Herud-
over fremgår, at det har været centralt, at der over for denne sårbare periode
i livet er anlagt et forsigtighedsprincip. Det betyder, at til trods for at der
ikke findes entydig evidens for, at skærmbrug har negative konsekvenser,
så skal den videnskabelige usikkerhed ikke alene være grund til ikke at
handle på dette område.
Af Sundhedsstyrelsens notat fremgår endvidere, at spæd- og småbørns
skærmbrug stadig er et nyt forskningsområde, men at der generelt er enighed
om, at små børn under to år ikke har gavn af at sidde alene med en skærm,
og at det der har størst positiv betydning for de små børn og deres udvikling,
7
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast - Notat af 23/11-23 fra børne- og undervisningsministeriet om høring over udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud m.v.)
UDKAST
er andre mennesker og fysisk og mentalt nærværende interaktion. Sundheds-
styrelsens fremhæver endeligt i deres notat, at der kan være specifikke mål-
grupper og forløb, hvor skærme i regi af velfærdsteknologi kan udgøre en
lærende og understøttende funktion, eksempelvis i forbindelse med børn
med handicap eller kognitive udfordringer f.eks. opmærksomhedsforstyrrel-
ser.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at skærmbrug indebærer en
risiko for, at skærmen erstatter andre aktiviteter, som er en vigtig del af
børns udvikling, såsom fællesskab, leg, tilknytning og nærværende voksen-
barn relation.
Det foreslås på denne baggrund, at i alderssvarende dagtilbud til 0-2-årige
børn kan digitale redskaber kun i helt særlige tilfælde indgå i dagtilbuddets
pædagogiske læringsmiljø, jf. § 8, stk. 3.
Det foreslås, at i private pasningsordninger til børn mellem 0-2 år kan digi-
tale redskaber kun i helt særlige tilfælde indgå i den private pasningsord-
nings læringsmiljø, jf. § 81 a, stk. 1.
Det foreslås videre, at i alderssvarende dagtilbud til 3-årige børn indtil sko-
lestart kan digitale redskaber kun indgå i dagtilbuddets pædagogiske læ-
ringsmiljø, jf. § 8, stk. 3, hvis det fagligt kan begrundes.
Det foreslås, at i private pasningsordninger til børn mellem 3-år og indtil
skolestart kan digitale redskaber kun anvendes i den private pasningsord-
nings læringsmiljø, jf. § 81 a, stk. 1, hvis det fagligt kan begrundes.
Det foreslås endvidere, at den foreslåede § 8 a, stk. 1 og 2, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1, ikke finder anvendelse for så vidt angår det pædagogiske perso-
nales mulighed for at kunne anvende digitale redskaber i arbejdet med
sprogvurderinger af børn og eventuel sprogstimulering, jf. dagtilbudslovens
§ 11, det pædagogiske personales kommunikation med forældrene, i forbin-
delse med administrative formål mv. Det bemærkes, at det kan være hen-
sigtsmæssigt, at dette arbejde, i det omfang det er muligt, ikke foregår sam-
men med børnene og dermed afbryder nærværet og den pædagogiske rela-
tion.
Det foreslås, at den private pasningsordnings anvendelse af digitale redska-
ber i kommunikationen med forældre, til administrative formål m.v. ikke er
8
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast - Notat af 23/11-23 fra børne- og undervisningsministeriet om høring over udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud m.v.)
UDKAST
omfattet af den foreslåede § 81 c, stk. 1 og 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2. Det
bemærkes, at det kan være hensigtsmæssigt, at dette arbejde, i det omfang
det er muligt, ikke foregår sammen med børnene og dermed afbryder nær-
været og den pædagogiske relation.
Lovforslaget medfører ikke nye tilsynsforpligtigelser for kommunalbesty-
relsen, men vil være en del af den allerede gældende forpligtigelse jf. dag-
tilbudslovens §§ 5, stk. 1, og 81, stk. 1.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for kommu-
nerne. De økonomiske konsekvenser forbundet med lovforslaget skal DUT-
forhandles med KL.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konse-
kvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. november 2023 til den 3.
januar 2024 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner m.v.:
ADHD-Foreningen, Ankestyrelsen, Autismeforeningen, Børne- og Ung-
domspædagogernes Landsforbund (BUPL), Børne- og Ungdomspædago-
gernes Landsforbund (BUPL) – Lederforening, Børnenes Bureau, Børne-
og kulturchefforeningen, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår,
CEPOS, Cevea, Daginstitutionernes Lands-Organisation (DLO), Danmarks
Private Skoler – grundskoler & gymnasier, Dansk Blindesamfund, Dansk
9
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast - Notat af 23/11-23 fra børne- og undervisningsministeriet om høring over udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud m.v.)
2787102_0010.png
UDKAST
Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, DM – Dansk Magister-
forening, Danske Dagbehandlingstilbuds Netværk, Danske Døves Lands-
forbund, Danske Forlag, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Datatilsynet, De Anbragtes Vilkår, DEA, Det Centrale Handicapråd, Deut-
scher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig, Digitaliseringsstyrelsen,
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR), EVA - Danmarks
Evalueringsinstitut, Fag og Arbejde, Foreningen af Døgn og Dagtilbud for
udsatte børn og unge (FADD), Foreningen af katolske skoler i Danmark,
Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen for Forældre til Elever i Fri- og
Privatskoler, Foreningen til gavn for børn og unge (fobu), Foreningsfælles-
skabet Ligeværd, Forældrenes Landsorganisation (FOLA), Frie Skolers Læ-
rerforening, Friskolerne, Gentofte Børnevenner, HK/Kommunal, HvorEr-
DerEnVoksen, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL, Landdistrik-
ternes Fællesråd, Landselevbestyrelsen for det pædagogiske område, Lands-
foreningen for Socialpædagoger, Landsforeningen Livsværk, Landsorgani-
sationen Danske Daginstitutioner (LDD), Landssammenslutningen af For-
eninger for Selvstændige Børnepassere, Landssamråd for PPR-chefer, Lil-
leskolerne, OpenDenmark, Ordblindeforeningen, Plejefamiliernes Lands-
forening, Red Barnet, Rigsrevisionen, Rådet for Børns Læring, Rådet for
Socialt Udsatte, Sammenslutningen af Steinerskoler i Danmark, Selveje
Danmark, Selvejende og private institutioners forening (Spifo), Sjældne Di-
agnoser, SMVdanmark, Socialpædagogernes Landsforbund og Udviklings-
hæmmedes Landsforbund (ULF).
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen.
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen.
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Ingen.
Ingen.
10
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast - Notat af 23/11-23 fra børne- og undervisningsministeriet om høring over udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud m.v.)
2787102_0011.png
UDKAST
Økonomiske
Ingen.
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen.
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen.
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Miljø- og natur- Ingen.
mæssige konse-
kvenser
Ingen.
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring/ Går videre
end minimums-
krav i EU-regu-
lering (sæt X)
Ja
Nej
X
11
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast - Notat af 23/11-23 fra børne- og undervisningsministeriet om høring over udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud m.v.)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af dagtilbudslovens § 8, stk. 1, 1. pkt., at der i alle dagtilbud
skal udarbejdes en skriftlig pædagogisk læreplan for hele børnegruppen i
alderen 0-2 år og for børnegruppen i alderen fra 3 år og frem til skolestart.
Det fremgår af dagtilbudslovens § 8, stk. 3, 1. pkt., at det skal fremgå af den
pædagogiske læreplan, hvordan det enkelte dagtilbud hele dagen etablerer
et pædagogisk læringsmiljø, der med leg, planlagte vokseninitierede aktivi-
teter, spontane aktiviteter, børneinitierede aktiviteter og daglige rutiner gi-
ver børnene mulighed for at trives, lære, udvikle sig og dannes.
Det fremgår af dagtilbudslovens § 8, stk. 3, 2. pkt., at det pædagogiske læ-
ringsmiljø skal tilrettelægges, så det inddrager hensynet til børnenes per-
spektiv og deltagelse, børnefællesskabet, børnegruppens sammensætning
og børnenes forskellige forudsætninger.
Der er ikke fastsat regler for anvendelsen af digitale redskaber i dagtilbud i
dagtilbudsloven.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2 i de alminde-
lige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse som
§ 8 a
i dagtilbudsloven
om anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud.
Det foreslås som
stk. 1,
at i alderssvarende dagtilbud til 0-2-årige børn kan
digitale redskaber kun i helt særlige tilfælde indgå i dagtilbuddets pædago-
giske læringsmiljø, jf. § 8, stk. 3.
Med digitale redskaber forstås computer, tv, tablet eller mobiltelefon.
Forslaget vil medføre, at alderssvarende dagtilbud målrettet 0-2-årige børn
som udgangspunkt ikke vil kunne anvende digitale redskaber i dagtilbuddets
pædagogiske læringsmiljø. Med anvendelse af digitale redskaber forstås, at
barnets opmærksomhed er rettet mod en computer, tv, tablet eller mobilte-
lefon.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast - Notat af 23/11-23 fra børne- og undervisningsministeriet om høring over udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud m.v.)
UDKAST
Små børn i disse tilbud vil som følge af den foreslåede bestemmelse således
ikke kunne sidde foran et fjernsyn, en computer, tablet mv. og se f.eks. teg-
nefilm, spille spil eller lignede i den tid, børnene befinder sig dagtilbuddet,
selvom det sker i samvær med det pædagogiske personale.
Forslaget indebærer videre, at digitale redskaber kun i helt særlige tilfælde
vil kunne indgå i det pædagogiske læringsmiljø. Helt særlige tilfælde vil
være, hvis et barn, herunder et barn med handicap eller kognitive udfordrin-
ger, i en kort periode fagligt vurderes at have brug for ro eller afskærmning
ved at sidde med f.eks. en tablet i aktivt samspil med en voksen.
Med dagtilbud menes daginstitutioner efter dagtilbudslovens § 19, stk. 2-5,
dvs. kommunale daginstitutioner, daginstitutioner der efter aftale med kom-
munalbestyrelsen drives af private leverandører som enten selvejende eller
udliciteret daginstitution og daginstitutioner, der med kommunalbestyrel-
sens godkendelse drives af private leverandører som privatinstitution, her-
under enheder i daginstitutioner efter § 19, stk. 6, og sprogstimuleringstil-
bud i form af et dagtilbud efter § 11, stk. 8, samt dagpleje efter dagtilbuds-
lovens § 21, stk. 2 og 3, og puljeordninger med tilskud efter §§ 101 og 102.
Det foreslås, som
stk. 2,
at i alderssvarende dagtilbud til 3-årige børn indtil
skolestart kan digitale redskaber kun indgå i dagtilbuddets pædagogiske læ-
ringsmiljø, jf. § 8, stk. 3, hvis det fagligt kan begrundes.
Det foreslås som
stk. 2,
at i alderssvarende dagtilbud til 3-årige børn indtil
skolestart kan digitale redskaber kun indgå i dagtilbuddets pædagogiske læ-
ringsmiljø, jf. § 8, stk. 3, hvis det fagligt kan begrundes.
Forslaget vil medføre, at i alderssvarende dagtilbud til 3-årige børn indtil
skolestart vil digitale redskaber kun kunne indgå i det pædagogiske lærings-
miljø, hvis det fagligt kan begrundes.
Med digitale redskaber forstås computer, tv, tablet eller mobiltelefon. Fag-
ligt begrundet anvendelse af digitale redskaber vil f.eks. kunne være, hvis
det pædagogiske personale i relation til en pædagogisk aktivitet sammen
med børnene anvender f.eks. en mobiltelefon eller en tablet til kortvarigt at
vise børnene detaljer, søge mere viden eller udvide børnenes forståelse ved
at gå mere i dybden med et givent emne. Fagligt begrundet anvendelse af
digitale redskaber i det pædagogiske læringsmiljø vil f.eks. også kunne
være, hvis børnene er nysgerrige efter mere viden eller efterspørger forstå-
else for noget, hvor det pædagogiske personale sammen med børnene kan
bruge en tablet eller computer til f.eks. at søge den viden, børnene i relation
13
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast - Notat af 23/11-23 fra børne- og undervisningsministeriet om høring over udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud m.v.)
UDKAST
til en konkret aktivitet eller situation, efterspørger. Det vil være en forud-
sætning, at anvendelse af f.eks. en computer eller tablet i den konkrete situ-
ation altid fagligt skal kunne begrundes.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at børn ikke vil kunne sidde alene
eller sammen med det pædagogiske personale foran en computer eller med
en tablet og se en tegnefilm, spille spil mv. i dagtilbuddet, hvis formålet
alene er underholdning, idet underholdning, hvor børnene ser passivt til,
ikke efter forslaget vil være fagligt begrundet. Det vil inden for rammerne
af den foreslåede bestemmelse være op til det pædagogiske personale at vur-
dere, hvornår det fagligt kan begrundes, at digitale redskaber indgår i de
pædagogiske læringsmiljøer.
Forslaget ændrer ikke ved, at dagtilbud til børn fra 3 år og indtil skolestart
uændret kan anvende f.eks. en telefon eller en iPad med henblik på f.eks. at
lytte eller danse til musik, anvende digitalvægte, når der bages småkager
mv.
Med dagtilbud menes daginstitutioner efter dagtilbudslovens § 19, stk. 2-5,
dvs. kommunale daginstitutioner, daginstitutioner der efter aftale med kom-
munalbestyrelsen drives af private leverandører som enten selvejende eller
udliciteret daginstitution og daginstitutioner, der med kommunalbestyrel-
sens godkendelse drives af private leverandører som privatinstitution, her-
under enheder i daginstitutioner efter § 19, stk. 6, og sprogstimuleringstil-
bud i form af et dagtilbud efter § 11, stk. 8, samt dagpleje efter dagtilbuds-
lovens § 21, stk. 2 og 3, og puljeordninger med tilskud efter §§ 101 og 102.
Det foreslås som
stk. 3,
at det pædagogiske personales anvendelse af digitale
redskaber i arbejdet med sprogvurdering og eventuel sprogstimulering af
børn, jf. dagtilbudslovens § 11, i kommunikationen med forældre, til admi-
nistrative formål mv. ikke er omfattet af den foreslåede stk. 1 og 2.
Forslaget vil medføre, at det pædagogiske personales anvendelse af digitale
redskaber i forbindelse med sprogvurderinger af børn og eventuel sprogsti-
mulering, jf. dagtilbudslovens § 11, det pædagogiske personales kommuni-
kation med forældrene eller i forbindelse med andre administrative formål
som f.eks. i relation til personalemøder, arbejdet med den pædagogiske læ-
replan, opfølgning på tilsynsbesøg, møder i forældrebestyrelsen mv., ikke
vil være omfattet af bestemmelsen.
14
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast - Notat af 23/11-23 fra børne- og undervisningsministeriet om høring over udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud m.v.)
UDKAST
Det bemærkes, at det pædagogiske personales brug af digitale redskaber til
at tage billeder af børnene eller børnenes aktiviteter på legepladsen, udflug-
ter m.v., med henblik på at dele børnenes dagligdag med forældrene, heller
ikke være omfattet af bestemmelsens stk. 1 og 2.
Til nr. 2
Der er ikke fastsat regler for anvendelsen af digitale redskaber i private pas-
ningsordninger i dagtilbudsloven.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2 i de alminde-
lige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse som
§ 81 c
i dagtilbudslo-
ven om anvendelse af digitale redskaber i private pasningsordninger.
Det foreslås som
stk. 1,
at i private pasningsordninger til børn mellem 0-2
år kan digitale redskaber kun i helt særlige tilfælde indgå i den private pas-
ningsordnings læringsmiljø, jf. § 81 a, stk. 1.
Med digitale redskaber forstås computer, tv, tablet eller mobiltelefon.
Forslaget vil medføre, at digitale redskaber som udgangspunkt ikke vil
kunne indgå og anvendes i private pasningsordningers læringsmiljø, når den
private pasningsordning er målrettet 0-2 årige børn.
Med anvendelse af digitale redskaber i den private pasningsordnings læ-
ringsmiljø forstås aktiviteter, hvor barnets opmærksomhed er rettet mod en
computer, tv, tablet eller mobiltelefon.
0-2-årige børn i private pasningsordninger vil som følge af den foreslåede
bestemmelse således ikke kunne sidde foran et fjernsyn, en computer, tablet
mv. og se f.eks. tegnefilm, spille spil eller lignede i den tid, børnene befinder
sig i den private pasningsordning, selvom det sker i samvær med den private
børnepasser eller børnepassere.
Forslaget indebærer videre, at digitale redskaber kun i helt særlige tilfælde
vil kunne indgå i den private pasningsordnings læringsmiljø. Helt særlige
tilfælde vil være, hvis et barn, herunder et barn med handicap eller kognitive
udfordringer, i en kort periode fagligt vurderes at have brug for ro eller af-
skærmning ved at sidde med f.eks. en tablet i aktivt samspil med en voksen.
15
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast - Notat af 23/11-23 fra børne- og undervisningsministeriet om høring over udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud m.v.)
UDKAST
Forslaget ændrer ikke ved, at private pasningsordninger til børn ml. 0 år og
2 år uændret kan anvende f.eks. en telefon eller en iPad med henblik på
f.eks. at lytte eller danse til musik, anvende digitalvægte, når der bages små-
kager mv.
Det foreslås, som
stk. 2,
at i private pasningsordninger til børn mellem 3 år
og indtil skolestart kan digitale redskaber kun anvendes i den private pas-
ningsordnings læringsmiljø, jf. § 81 a, stk. 1, hvis det fagligt kan begrundes.
Forslaget vil medføre, at i private pasningsordninger til børn mellem 3 år
børn og indtil skolestart vil digitale redskaber kun kunne indgå i den private
pasningsordnings læringsmiljø, hvis det fagligt kan begrundes
Fagligt begrundet anvendelse af digitale redskaber vil f.eks. kunne være,
hvis den private pasningsordning i relation til en aktivitet sammen med bør-
nene anvender f.eks. en mobiltelefon eller en tablet til kortvarigt at vise bør-
nene detaljer, søge mere viden eller udvide børnenes forståelse ved at gå
mere i dybden med et givent emne. Fagligt begrundet anvendelse af digitale
redskaber i læringsmiljø vil f.eks. også kunne være, hvis børnene er nysger-
rige efter mere viden eller efterspørger forståelse for noget, hvor den private
børnepasser sammen med børnene kan bruge en tablet eller computer til
f.eks. at søge den viden, børnene i relation til en konkret aktivitet eller situ-
ation, efterspørger. Det vil være en forudsætning, at anvendelse af f.eks. en
computer eller tablet i den konkrete situation altid fagligt vil kunne begrun-
des.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at børn ikke vil kunne sidde alene
eller sammen med den private børnepasser foran en computer eller med en
tablet alene og se en tegnefilm, spille spil mv. i dagtilbuddet, hvis formålet
alene er underholdning, idet underholdning, hvor børnene ser passivt til,
ikke efter forslaget vil være fagligt begrundet.
Det vil inden for rammerne af den foreslåede bestemmelse være op til den
private børnepasser at vurdere, hvornår det fagligt kan begrundes, at digitale
redskaber indgår i læringsmiljøet.
Forslaget ændrer ikke ved, at private pasningsordninger til børn fra 3 år og
indtil skolestart uændret kan anvende f.eks. en telefon eller en iPad med
henblik på f.eks. at lytte eller danse til musik, anvende digitalvægte, når der
bages småkager mv.
16
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast - Notat af 23/11-23 fra børne- og undervisningsministeriet om høring over udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud m.v.)
UDKAST
Det foreslås som
stk. 3,
at den private pasningsordnings anvendelse af digi-
tale redskaber i kommunikationen med forældre, til administrative formål
m.v. ikke er omfattet af de foreslåede stk. 1 og 2.
Forslaget vil medføre, at den private børnepassers anvendelse af digitale
redskaber i forbindelse med kommunikation med forældrene eller i forbin-
delse med andre administrative formål som f.eks. opfølgning på tilsynsbe-
søg, regnskab mv. ikke vil være omfattet af bestemmelsen.
Det bemærkes, at den private børnepassers brug af digitale redskaber til
f.eks. at tage billeder af børnene eller børnenes aktiviteter på legepladsen,
udflugter m.v., med henblik på at dele børnenes dagligdag med forældrene,
heller ikke være omfattet af de foreslåede stk. 1 og 2.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2024.
De foreslåede bestemmelser anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud
m.v. har virkning for Helsingør Kommune og Rebild Kommune, når lov om
velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet ophæves.
De to kommuner er velfærdsaftalekommuner i henhold til § 8 i lov om vel-
færdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1171 af 12. august 2022, hvilket betyder, at de to kommuner er
frisat fra en lang række bestemmelser i dagtilbudsloven.
Den foreslåede ændring vil ikke gælde for Færøerne og Grønland, da dag-
tilbudsloven ikke gælder for Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i
kraft for Færøerne og Grønland ved kongelig anordning.
17
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast - Notat af 23/11-23 fra børne- og undervisningsministeriet om høring over udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud m.v.)
2787102_0018.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I dagtilbudsloven, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 985 af 27. juni 2022,
som æn-dret ved lov nr. 1162 af 8.
juni 2021, lov nr. 2594 af 28. de-
cember 2021, lov nr. 2595 af 28.
december 2021 og § 24 i lov nr.
753 af 13. juni 2023, foretages føl-
gende ændringer:
1.
Efter § 8 indsættes:
Ȥ 8 a.
I alderssvarende dagtil-
bud til 0-2-årige børn kan digitale
redskaber kun i helt særlige tilfælde
indgå i dagtilbuddets pædagogiske
læringsmiljø, jf. § 8, stk. 3.
Stk. 2.
I alderssvarende dagtil-
bud til 3-årige børn indtil skolestart
kan digitale redskaber kun indgå i
dagtilbuddets pædagogiske læ-
ringsmiljø, jf. § 8, stk. 3, hvis det
fagligt kan begrundes.
Stk. 3.
Det pædagogiske perso-
nales anvendelse af digitale redska-
ber i arbejdet med sprogvurdering
og eventuel sprogstimulering af
børn, jf. dagtilbudslovens § 11, i
kommunikationen med forældre og
til administrative formål er ikke
omfattet af stk. 1 og 2.«
2.
Efter § 81 b indsættes:
18
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Lovudkast - Notat af 23/11-23 fra børne- og undervisningsministeriet om høring over udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven (Anvendelse af digitale redskaber i dagtilbud m.v.)
2787102_0019.png
UDKAST
Ȥ 81 c.
I private pasningsord-
ninger til børn mellem 0-2 år kan
digitale redskaber kun i helt særlige
tilfælde indgå i den private pas-
ningsordnings læringsmiljø, jf. § 81
a, stk. 1.
Stk. 2.
I private pasningsordnin-
ger til børn fra 3 år og indtil skole-
start kan digitale redskaber kun an-
vendes i den private pasningsord-
nings læringsmiljø, jf. § 81 a, stk. 1,
hvis det fagligt kan begrundes.
Stk. 3.
Den private pasningsord-
nings anvendelse af digitale redska-
ber i kommunikationen med foræl-
dre og til administrative formål er
ikke omfattet af stk. 1 og 2.«
19