Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 37
Offentligt
2783108_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalg
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
20. november 2023
Sagsnr.: 23/16862
Kære udvalg
I 2021 offentliggjorde Styrelsen for Undervisning og Kvalitet en register-
undersøgelse, som belyser de frie fagskolers elevgrundlag, enkeltfagsord-
ning, karakterkrav, resultater og ikke mindst overgange til uddannelse.
Efterfølgende har det vist sig, at opgørelsen af overgang til uddannelse
ikke er retvisende.
Det skyldes for det første, at overgangstallene kun indeholder overgange
for elever indskrevet på 10. klassetilbud svarende til 40 pct. af registerun-
dersøgelsens population af frie fagskoleelever. For det andet skyldes det,
at overgangstallene ikke indeholder overgange for elever, der forbliver på
samme klassetrin (fx går 10. klassetrin om). For det tredje er overgang til
ungdomsuddannelse defineret forkert, da disse indeholder overgange til
alle
uddannelser.
Til jeres orientering vedlægges notatet
Nye tal for frie fagskoleelevers overgang
til uddannelse.
Dette notat indeholder nye reviderede overgangstal, hvor
alle
elever fra frie fagskoler indgår i opgørelsen af overgang til uddan-
nelse, og hvor overgang til ungdomsuddannelse er defineret korrekt. Ta-
bel 1-4 viser de nye reviderede overgangstal, mens tabel 5-7 viser regi-
sterundersøgelsens oprindelige overgangstal.
De nye reviderede overgangstal ændrer sig væsentligt i forhold til de op-
rindelige overgangstal. Andel frie fagskoleelever, der efter tre måneder er
overgået til en uddannelse, falder eksempelvis fra 77 pct. (i den tidligere
opgørelse) til 64 pct. (i den nye opgørelse). Overgang til ordinær ung-
domsuddannelse (gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser) fal-
der fra 66 pct. til 35 pct.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Notat af 20/11-23 fra børne- og undervisningsministeriet om nye tal for frie fagskoleelevers overgang til uddannelse
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2