Fjern besparelsen på Center for Undervisningsmidler (CFU)
Siden 2010 er Center for Undervisningsmidler blev beskåret med en tredjedel. Med
finanslovsudspillet for 2025 står CFU til at blive beskåret med yderligere 20 procent næste år hvilket
betyder at der må skæres ind til benet i CFU’s ydelser.
CFU udlåner kvalitets læremidler til 90 procent af landets folke-, privat-, fri- og efterskoler og er
derfor skolernes og lærernes vigtigste uvildige samarbejdspartner til læremidler,
kompetenceudvikling, sparring om undervisningsforløb og årsplaner, distribution af
lærevejledninger og undervisningsmaterialer mv. Det samme gælder servicering af
ungdomsskoleområdet og videregående uddannelser.
CFU henstiller til at fjerne besparelsen helt på finansloven, da besparelsen vil have for store
konsekvenser for landets skoler, ungdoms- og videregående uddannelser.
En besparelse på CFU kan betyde:
At CFU må væsentligt nedprioritere understøttelsen af ungdomsuddannelser
At CFU ændrer
understøttelse af skoler i landdistrikter
Nedjustering af digitale udbud og lovliggørelse af film, tv, lyd og e-bøger.
Nedprioritering af fag der ikke understøtter skøn- og faglitteratur fx praktisk/musiske
og matematik via Kvalitetsprogrammet.
•
•
•
•
Besparelsen på CFU har følgende betydning for skolerne:
variation og udbud af forskellige typer læremidler til skolerne. Det kan betyde mindre
undervisningsdifferentiering og variation i timerne. Det hænger ikke sammen med
regeringens ambitioner med Fagfornyelsen eller seneste rapport fra Børn Vilkår (Trygge
fællesskaber i skolen),
hvor
61 pct. af de adspurgte børn svarer at deres manglende lyst
til at gå i skole skyldes at undervisningen er kedelig. Ligesom
Mandagmorgens
rapport
om børns motivation i skolen peger på, at børn motiveres af en undervisning, der lægger
op til, at børnene skal gå udforskende og eksperimenterende til værks, og hvor
kreativiteten får lov at udfolde sig – også digitalt.
og rådgivning til lærerne og studerende på læreruddannelsen, der har brug for didaktisk
støtte og sparring i valget af læremidler og tilrettelæggelse af varieret undervisningen.
CFU må nedprioritere de mindre fag stærkt.
betyde en væsentlig forringelse i den geografiske balance af fordeling af læremidler pr.
skole på landsplan. Det resulterer i færre udbringninger pr. skole og at landdistrikterne
vil blive mindre serviceret og ikke får lige så mange besøg af pædagogiske konsulenter til
hjælp og vejledning, som de lettere tilgængelige bydistrikter. Særligt i landdistrikter er
•
Færre chauffører og/eller nedskæring i lagerkapacitet og transportmidler
vil
•
Færre konsulenter
vil betyde en væsentlig forringelse af kvaliteten i CFU's vejledning
•
Mindre økonomi til indkøb af varierede læremidler,
det betyder forringet kvalitet på