Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 273
Offentligt
2912439_0001.png
Fjern besparelsen på Center for Undervisningsmidler (CFU)
Siden 2010 er Center for Undervisningsmidler blev beskåret med en tredjedel. Med
finanslovsudspillet for 2025 står CFU til at blive beskåret med yderligere 20 procent næste år hvilket
betyder at der må skæres ind til benet i CFU’s ydelser.
CFU udlåner kvalitets læremidler til 90 procent af landets folke-, privat-, fri- og efterskoler og er
derfor skolernes og lærernes vigtigste uvildige samarbejdspartner til læremidler,
kompetenceudvikling, sparring om undervisningsforløb og årsplaner, distribution af
lærevejledninger og undervisningsmaterialer mv. Det samme gælder servicering af
ungdomsskoleområdet og videregående uddannelser.
CFU henstiller til at fjerne besparelsen helt på finansloven, da besparelsen vil have for store
konsekvenser for landets skoler, ungdoms- og videregående uddannelser.
En besparelse på CFU kan betyde:
At CFU må væsentligt nedprioritere understøttelsen af ungdomsuddannelser
At CFU ændrer
understøttelse af skoler i landdistrikter
Nedjustering af digitale udbud og lovliggørelse af film, tv, lyd og e-bøger.
Nedprioritering af fag der ikke understøtter skøn- og faglitteratur fx praktisk/musiske
og matematik via Kvalitetsprogrammet.
Besparelsen på CFU har følgende betydning for skolerne:
variation og udbud af forskellige typer læremidler til skolerne. Det kan betyde mindre
undervisningsdifferentiering og variation i timerne. Det hænger ikke sammen med
regeringens ambitioner med Fagfornyelsen eller seneste rapport fra Børn Vilkår (Trygge
fællesskaber i skolen),
hvor
61 pct. af de adspurgte børn svarer at deres manglende lyst
til at gå i skole skyldes at undervisningen er kedelig. Ligesom
Mandagmorgens
rapport
om børns motivation i skolen peger på, at børn motiveres af en undervisning, der lægger
op til, at børnene skal gå udforskende og eksperimenterende til værks, og hvor
kreativiteten får lov at udfolde sig – også digitalt.
og rådgivning til lærerne og studerende på læreruddannelsen, der har brug for didaktisk
støtte og sparring i valget af læremidler og tilrettelæggelse af varieret undervisningen.
CFU må nedprioritere de mindre fag stærkt.
betyde en væsentlig forringelse i den geografiske balance af fordeling af læremidler pr.
skole på landsplan. Det resulterer i færre udbringninger pr. skole og at landdistrikterne
vil blive mindre serviceret og ikke får lige så mange besøg af pædagogiske konsulenter til
hjælp og vejledning, som de lettere tilgængelige bydistrikter. Særligt i landdistrikter er
Færre chauffører og/eller nedskæring i lagerkapacitet og transportmidler
vil
Færre konsulenter
vil betyde en væsentlig forringelse af kvaliteten i CFU's vejledning
Mindre økonomi til indkøb af varierede læremidler,
det betyder forringet kvalitet på
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 273: Henvendelse af 30/9-24 fra CFU Danmark om anmodning om foretræde vedr. CFU's besparelse set i lyset af Aftale om Folkeskolens Kvalitetsprogram
2912439_0002.png
der udfordringer med at rekruttere uddannede lærere til folkeskolen, eller lærer
underviser i fag, de ikke er uddannet til. Skolerne i disse områder læner sig derfor endnu
mere op ad de faglige materialer og faglige sparring og støtte, de kan få via CFU. En
besparelse på CFU modarbejder regeringens eget udspil “Sammenhæng
og balance”,
hvor der bl.a. står “Regeringen
tror fuldt og fast på, at det er muligt at skabe et Danmark
i bedre geografisk balance. Hvor det er muligt at leve, bo og uddanne sig i hele vores
smukke land”.
kompromittere den vitale infrastruktur, der er unik for CFU's opgave med at give
lærerne adgang til at booke og låne læremidler og få dem distribueret ud på skolerne.
Derudover nedskæres udvalget af e- og lydbøger markant. Ungdomsuddannelsernes og
videregående uddannelsers muligheder for lån og streaming af film bortfalder.
Teknologiforståelse nedprioriteres. Understøttelse af nyt valgfag i
Nedskæring på udvikling af digital platform
vil betyde en stor risiko for at
teknologiforståelse og teknologiforståelse i fagene nedprioriteres,
da økonomi er
fokuseret på skøn- og faglitteratur. Dermed mindre kompetenceudvikling af lærere og
elever. Dette stemmer ikke overens med visionerne i
Folkeskolens kvalitetsprogram.
Den vigtige udvikling af skolens læremidler og nye fagligheder kommer til at miste fart og
effekt
CFU er hele skolesektorens vigtigste udviklings- og implementeringspartner i forhold til at sikre at
udvikle skoler, ungdoms- og videregående uddannelser i den ønskede politiske retning.
indsatserne i Regeringens Folkeskoleudspil som fx:
o
Bedre balance og kvalitet i analog og digital undervisning
o
Teknologiforståelse som ny faglighed
o
En mere varieret undervisning med fokus på praktiske kompetencer og
færdigheder.
samarbejdspartner, når de skal have formidlet nye produkter ud til skolerne og de skal
bruge uvildig sparring, viden om læremidler og brugerfeedback i udviklingen af nye
midler.
balancen mellem det faglige fundament og alle de nye læremidler og læringskrav, der
hele tiden kommer til. CFU møder de studerende med en bred vifte af både analoge og
digitale læremidler, som kan indgå direkte i forberedelse af praktikken. CFU kobler
læreruddannelsens teori og skolens praksis gennem pædagogisk og didaktisk vejledning
og udlån af læremidler.
Læreruddannelserne:
Som kommende lærer handler uddannelsen bl.a. om at finde
Læremiddelbranchen:
CFU er forlagenes og læremiddelproducenternes foretrukne
Politikerne:
CFU er regeringens stærkeste kort til implementering af flere af
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 273: Henvendelse af 30/9-24 fra CFU Danmark om anmodning om foretræde vedr. CFU's besparelse set i lyset af Aftale om Folkeskolens Kvalitetsprogram
2912439_0003.png
med konkret inddragelse af lærer- og elevperspektiver. Ligesom CFU også udgør en
vigtig kanal for forskningsformidling til lærerne og herunder forankring af relevant
forskning i praksis i hele landet.
Forskerne:
CFU et oplagt forankringspunkt for at bedrive mere praksisnær forskning
seneste år har kommunale besparelser på skoleområdet betydet lokale nedskæringer og
øgede centraliseringer på indkøbet af bøger og undervisningsmaterialer. Flere
kommuner har lukket deres egne pædagogiske centraler og låner nu udelukkende
læremidler gennem CFU.
Kommunerne:
CFU løfter en vigtig kommunal understøttelse af skolerne. Igennem de
Fakta:
landets seks professionshøjskoler. CFU er derfor lokalt forankret og når derfor ud til alle
skoler i både Danmark, Færøerne, Grønland og Sydslesvig. CFU’s opgave er defineret i
egen lovbekendtgørelse og er finansieret gennem en statslig bevilling, der årligt udløses
på finansloven.
CFU’s opgave er fokuseret på udlån af undervisningsmaterialer til landets skoler,
ungdoms- og videregående uddannelser. Dette er i kobling med tilbud om pædagogisk
vejledning, kurser og konferencer, som underviserne kan benytte til at berige, variere og
udvikle undervisningen.
CFU er med over 650 forskellige materialekasser og klassesæt, skolernes vej til nye
innovative undervisningsmaterialer og kurser – fra robotter, der skal kodes til
udklædningstøj til vikingespil - koblet sammen med faglige og pædagogiske vejledninger,
der bygger på solid didaktisk og pædagogisk viden og metoder. Det er et udbud af
læremidler og viden, som de enkelte skoler hverken har eller vil kunne få råd til selv.
CFU er med over 55.000 udsendelser fra ind- og udland og mere end 1000 populære
spillefilm, lærernes bedste og eneste vej til at arbejde med TV og film lovligt i
undervisningen. CFU har som den eneste aktør forhandlet unikke rettighedsaftaler med
de fleste større filmselskaber og AVU-medier og har ligeledes udviklet de fornødne
tekniske systemer til at håndtere lovliggørelsen og tilgængeligheden for lærerne på en
nem og brugervenlig måde.
CFU
hører under Uddannelses- og Forskningsministeriet og er strukturelt forankret i