Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 269
Offentligt
2911828_0001.png
Danmarks Billedkunstlæreres høringssvar til:
Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om erhvervsuddannelser og forskellige andre love.
(Folkeskolens kvalitetsprogram m.v.)
Danmarks Billedkunstlærere
vil som det første gerne kvittere for, at man har prioriteret et øget timetal til de prak-
tiskmusiske fag i udskolingen, samt afsat økonomiske ressourcer til at få renoveret og udbygget disse fags fagloka-
ler.
Derimod er vi ikke enige i følgende:
2.2.4.3 At afskaffe billedkunst i 1. klasse
Vi mener ikke, at billedkunst skal fjernes i 1.klasse, fordi de fagligheder som billedkunst repræsenterer og faget gi-
ver eleverne kompetencer i, er nødvendige at udvikle helt fra bh.kl. uden huller i progressionen. Man glemmer, at
der allerede i bh.kl. bliver arbejdet med billedsproget. Det bevidste arbejde med børnenes billedsprog i børnehaven
og i bh.kl. sættes på pause og man afbryder elevernes aktive billedsprog, et sprog som de allerede har, og det gør
man, før de har udviklet et skriftsprog. Man fratager dem dermed muligheden for, at kunne kommunikere og vide-
reudvikle det sprog de kender, før de har udviklet deres skriftsprog.
Vi lever i en billedkultur, hvor størstedelen af al kommunikation er visuel. Det betyder at børn både røres af bille-
der, manipuleres af billeder og væmmes ved billeder. At se på billeder, at forstå billeder og selv udtrykke sig i bille-
der er derfor af afgørende betydning helt fra 1.klasse, som en måde at deltage i og begribe verden på. Den der kan
visualisere sine ideer og kan kommunikere med billeder, kan være med til at tegne fremtiden. Håndværkere skal
kunne tegne. Skal man pitche en ide som iværksætter, er billedkommunikation en uundværlig kompetence. Derfor
skal børn helt fra 1.klasse lære mere end det talte og skrevne sprog. Vil vi have robuste børn, som tør tænke selv,
kan få ideer, tør være kreative og eksperimenterende, skal de have et solidt fundament og en bred palet at arbejde
med. Billeder skal læres på linje med alfabetet og talrækken.
Vi mener, det lyder hult, når man taler om øget praksisfaglighed og booster de praktiskmusiske fag i udskolingen,
hvis man samtidig fratager eleverne i 1.klasse, et af de få praktiske fag de har. Den billedfaglige værktøjskasse er
vigtig og nyttig for at kunne arbejde praksisfagligt i andre fag. At argumentere for, at
”det
kan dansklæreren bare
tage sig af”, er en hån mod billedkunstfaget og den kompetente billedkunstlærer. Det siger desværre kun noget
om, hvor lidt man værdsætter børns lyst til at udtrykke sig visuelt og deres lyst til at udvikle deres billedsprog.
Ligeledes mener vi heller ikke, at man kan argumentere med
”at
det ikke kan betale sig at have billedkunst, når det
kun er én time. Man kan jo ikke nå noget på en time.” Desværre er det et argument, som blev udslagsgivende i for-
ligskredsen for, at det blev billedkunst, som skulle fjernes. Det er rigtigt, at
én lektion
ikke er nok til et praktisk fag,
og vi så helst, at faget havde
mindst to lektioner hele vejen op.
Men enhver skole ved, at man lægger billedkunst
som dobbeltlektion i et halvt år på de årgange, hvor faget desværre kun har én lektion.
Vi vil derfor på det kraftigste anbefale, at forligskredsen genovervejer afskaffelsen af billedkunst i 1.klasse. Vi vil
foreslå, at I
kun
fjerner én lektion i 1. klasse og bibeholder billedkunst. Det vil betyde, nu hvor de fleste skoler alle-
rede har fjernet den understøttende undervisning, og forligskredsen selv ønsker at fjerne den permanent, at elever
i 1. klasse vil have en skoledag fra kl. 8.00
-
13.00 hver dag. Forligskredsen har dermed stadig sørget for en kortere
skoledag, men nu med én lektion i stedet for to.
Alle vi har talt med på gader og stræder, er forundret over, at man kan finde på at fjerne billedkunst i 1.klasse. Bil-
ledkunst burde være et fag der blev fredet, på lige fod med de andre fag folkeskoleforligskredsen ikke ville røre ved.
Billedkunstfaget er et kultur og dannelsesfag, som har en historie på over 200 år. Hvordan kan det være, at forligs-
kredsen er parate til at fjerne et billedfag, hvor billeder anno 2024 er det vigtigste kommunikationsmiddel og AI
allerede er en realitet for børn i 2.klasse? Billedkunst bidrager til fordybelsen, virkelysten, trivslen og det gode sko-
leliv. Billedkunst giver børn i 1. klasse og i hele skoleforløbet andre muligheder for succesoplevelser.
Behold billedkunst i 1. klasse.
Børn
har
brug
for
billedkunst.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Henvendelse af 27/9-24 fra Danmarks Billedkunstlærer om behold billedkunst i 1.klasse
2911828_0002.png
1.klasse
Holbergskolen
Tema:
Det gik helt i FISK
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Henvendelse af 27/9-24 fra Danmarks Billedkunstlærer om behold billedkunst i 1.klasse
2911828_0003.png
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Henvendelse af 27/9-24 fra Danmarks Billedkunstlærer om behold billedkunst i 1.klasse
2911828_0004.png
1. klasse
Holbergskolen
Tema:
Det gik helt i FISK
Eleverne har arbejdet med iagttagelse – og fantasitegning af fisk. De kunne også vælge at udvikle en ny fisk med
inspiration fra billeder af fisk. Tegningerne blev forstørret med en overheadprojektor. Herefter blev de malet og
gennemarbejdet med oliekridt ovenpå. Billederne er 70 x 100. De har lært, hvordan man kan gå fra A4 tegning til
A1. Fantasi, fordybelse, grundighed, fremhævning af detaljer, farveblanding, overlapning, forgrund og baggrund.
Kommunikation gennem udstilling på skolens trappe og bagefter hjem på væggen i stuen.
Kan og vil man arbejde i så stort format i dansk i et klasseværelse? Har man redskaber og materialer til det i et
klasseværelse? Den billedfaglige værktøjskasse kan kvalificere praksisfagligheden i andre fag og i tværfaglige
projekter. Det skal opøves helt fra 1. klasse i et kontinuerligt forløb uden huller i progressionen.
1. klasse
Holbergskolen
Tema:
Mig og mit hus
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Henvendelse af 27/9-24 fra Danmarks Billedkunstlærer om behold billedkunst i 1.klasse
2911828_0005.png
1.klasse
Holbergskolen
Tema:
Mig og mit hus
Hvordan skal mit hus se ud, så det viser noget om mig selv? Skitser og rentegning af deres ide, sammenføjningstek-
nikker, udskæringer og anvendelse af redskaber som fx hobbykniv, limpistol, saks. Indtænke vinduer, døråbninger,
trappeløsninger, altaner. Få viden om arkitektur. Kendskab til materialernes muligheder. Formgivning af menne-
sker i ostevoks i forhold til skala. Vi arbejder med ideudvikling og problemløsninger, som fx hvordan kan man lave
en trappe? Hvordan kan et skateboard blive til et hus? Det eksperimenterende og undersøgende er i fokus, samt
anvendelse af nye redskaber.
Bevidst brug af materialer, skaber konkrete taktile og sanselige erfaringer med materialernes udtryksmulighe-
der. Materialer kan stimulere til forskellige udtryk, der beriger og nuancerer elevernes skelneevne.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Henvendelse af 27/9-24 fra Danmarks Billedkunstlærer om behold billedkunst i 1.klasse
2911828_0006.png
1.klasse
Holbergskolen
Tema:
Opfindelser til gavn for landet
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Henvendelse af 27/9-24 fra Danmarks Billedkunstlærer om behold billedkunst i 1.klasse
2911828_0007.png
1.klasse
Holbergskolen
Tema:
Opfindelser til gavn for landet
Her arbejder 1.klasse med ideudvikling. Visualisering af deres opfindelse til gavn for landet. Først som små skitser, derefter
tegnes de i stort format på A2 karton. De lærer at udnytte hele papiret og grundig farvelægning af deres A2 tegning. Herefter
fremstilles maskinen i 3D med genbrugsmaterialer. De lærer at anvende limpistoler, forskellige sammenføjningsteknikker, de
lærer at eksperimentere og finde på løsninger, så deres modelmaskine kommer så tæt på det, de har tegnet. De lærer at visua-
lisere deres ide i 2D og derefter transformere til 3D. De arbejder med rumlig forståelse, øver hånden i at bruge forskellige red-
skaber. De får viden om Storm P`s
”opfindelser”
og virkelige opfindelser.
Fordybelse, flow og virkelyst over længere tid. De elsker det. Det kræver et billedkunstværksted, hvor materialer og redska-
ber er til rådighed, en uddannet lærer i billedkunst, som kan undervise eleverne i billedkunstfagets særlige fagligheder.
Øvelse i at billedeksperimentere og arbejde visuelt undersøgende skaber handlingsduelige og løsningsorienterede elever.
Praktisk og teoretisk fordybelse, som er nødvendigt og godt for alle.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Henvendelse af 27/9-24 fra Danmarks Billedkunstlærer om behold billedkunst i 1.klasse
2911828_0008.png
1. Klasse
Holbergskolen
Tema:
Hvad er jeg god til?
I begyndelsen af 1.klasse har de tegnet, hvad de var gode til. De lærer at tegne stort på A3 papir og udnytte hele pa-
piret. De arbejder med at mætte farvelægning. At himlen går ned til jorden. Blanding af farver. Lære at anvende og
udnytte Caran D´arches farvernes muligheder og at fremhæve deres motiv med konturstreger.
Skal eleverne i 1.klasse snydes for at udvikle deres visuelle billedsprog? Billedfremstilling er en proces
-
hvor for-
skellige erkendelser opstår undervejs, når man fortæller og kommunikerer med det sprog man magter at bruge.
Pigen som har lagt tegning til vores plakat
”Behold
billedkunst i 1. klasse” hedder Vår.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Henvendelse af 27/9-24 fra Danmarks Billedkunstlærer om behold billedkunst i 1.klasse
2911828_0009.png
Danmarks Billedkunstlæreres underskriftindsamling
Vi har i skrivende stund indsamlet
2263
underskrifter via vores underskriftindsamling
”Behold
billedkunst i 1.klasse”
Behold billedkunst i 1.klasse
-
Skrivunder.net
Nedenfor ses et lille udsnit af de mange kommentarer fra folk, som har skrevet under.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Henvendelse af 27/9-24 fra Danmarks Billedkunstlærer om behold billedkunst i 1.klasse
2911828_0010.png
2.1.5 At afskaffe fuld kompetencedækning i indskolingen
Vi mener ikke, at man skal gå på kompromis med kompetencekravene for at kunne praktisere få-lærer-
princippet i indskolingen. Børn i indskolingen har også krav på kvalificeret undervisning af lærere, som
brænder for deres fag. Det er et spørgsmål om god ledelse, der sørger for at ansætte og sammensætte
teams, som har deres fagligheder i orden. Vi mener, at elever i indskolingen godt kan rumme flere voks-
ne. Med det mener vi fx et team på fire lærere om en årgang, som tilsammen har kompetencer til at dæk-
ke samtlige fag på årgangen. Det er sundt for børn i indskolingen at møde forskellige faglige kompetente
voksne, som har forskellige måder at tilgå undervisning på. Men vi medgiver, at syv til otte forskellige læ-
rere i en klasse er for meget, hvis det er praksis ude på skolerne.
2.1.6 At afskaffe projektopgaven
Vi står som medunderskriver på det høringssvar om projektopgaven den faglige forening Falihos har ind-
sendt.
2.2.5 Justering i antallet af prøver i folkeskolen
Derudover har vi nedenstående holdning og forslag til at lette prøvetrykket i udskolingen. Danmarks Bil-
ledkunstlærere mener ligesom forligskredsen, at vi skal fastholde prøverne i de praktiskmusiske valgfag i
8.klasse. Det er på tide, at vi får et særligt fokus på kvaliteterne i de praktiskmusiske fag, og giver eleverne
mulighed for at shine til en prøve inden for andre fagområder og udtryksmåder end de sædvanlige prøver
i 9. klasse. Dog vil der være brug for justeringer og præciseringer i prøvebekendtgørelserne og prøvevej-
ledningerne i de praktiskmusiske valgfag. Prøverne i de praktiskmusiske valgfag i 8.klasse er elevernes før-
ste møde med at gå til prøve, og i den kontekst er prøverne i 8. klasse en blid indflyvning til prøverne i
9.klasse.
Der hvor prøvetrykket er størst, er i 9.klasse. I 9.klasse kunne man overveje at udtrække tre fag hvert år
blandt alle fagene. På landsplan skulle alle elever op i de samme tre fag det pågældende år. Det ene fag
kunne være skriftlig, et andet mundtligt, det tredje fag skulle være et projekt med afsæt i et eller flere fag
a la projektopgaven. Derudover vil årskarakteren i de andre fag indgå i folkeskolens afgangsbevis.
Med venlig hilsen
Danmarks Billedkunstlærere
Landsformand
Lykke Østrup Andersen
Stjerneborg Alle 7, 2870 Dyssegård
Mobil: 2272 8946