Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 269
Offentligt
2911827_0001.png
HUSK
- Behold Billedkunst i 1.klasse
Kære Børne- og undervisningsudvalg
Jeg tillader mig, som landsforperson for Danmarks Billedkunstlærere, endnu en gang at rette henvendelse til
folkeskoleforligskredsen og nu hele Børne- og undervisningsudvalget.
Vores henvendelse drejer sig om;
Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om erhvervsuddannelser og forskellige andre love. (Folkeskolens
kvalitetsprogram m.v.)
Vedr. Ny timefordelingsplan 2.2.4.3 og fjernelse af billedkunst i 1.klasse.
I 2019 gik daværende forligskreds med til, at eleverne fik én lektion i billedkunst i 6.klasse, ud fra en erkendelse af at
vores argumentation om, at eleverne ikke kan gå til prøve i et fag, i dette tilfælde valgfaget billedkunst, hvis der ikke
har været et forudgående kontinuerligt forløb.
Med andre ord vi fik lukket ”hullet” i 6.klasse.
Ydermere ville det have
været en skævvridning i forhold til de andre praktiskmusiske fag, som ikke manglede timerne i 6.klasse. Tak for at
politikerne i daværende forligskreds havde modet og forståelsen for argumentationen.
Nu stiller den nuværende forligskreds forslag om en ny timefordelingsplan, som
åbner ”et nyt hul” i kontinuiteten
i
faget billedkunst fra bh.kl. - 6.kl., da man foreslår at fjerne billedkunst i 1.klasse. Det har vagt stor undren i Danmarks
Billedkunstlærere, at det er billedkunst, man har valgt at pege på, når undervisningsministeren med flere taler om
mere praksisfaglighed, mindre skærm og bedre trivsel. Siden 19. marts 2024 har vi talt
med mange mennesker på 1.maj, Folkemødet på Bornholm og Kulturmødet på Mors. Alle
vi har talt med, er rystet og stiller sig uforstående over for fjernelsen af billedkunst i
1.klasse.
Ved at fjerne billedkunst i 1.klasse fratager I elevernes mulighed for at shine i et fag, hvor
der ikke arbejdes med facit, rigtig eller forkert, men hvor det er det eksperimenterende og
elevernes personlige billedudtryk, der er i fokus. Mange elever oplever, at selvom de ikke
er superdygtige til læsning, skrivning eller matematik, så kan de noget, når de har billedkunst. Det er også i
billedkunst, at børn med diagnoser har en chance for at få succesoplevelser og være en del af klassefællesskabet.
Elever i 1.klasse har brug for et fag som billedkunst, hvor der er mulighed for at arbejde med alle sanser, fordybe sig,
anvende andre materialer og redskaber, arbejde i stort format
i et billedkunstlokale, hvor det er tilladt at ”svine” og
tabe lidt maling. Billedkunst er det fag eleverne altid glæder sig til.
Vi er orienteret om, at man i forhandlingerne om en kortere skoledag i 1.klasse, har valgt at frede alle fag med to
timer og derover. Tilbage stod engelsk, natur og teknologi og billedkunst. Argumentationen for at pege på billedkunst
har
været at ”Det kan jo ikke betale sig med kun én lektion. Man kan jo ikke nå noget alligevel på så kort
tid”
eller ”det
kan man bare tage ind under dansk”. Argumentationen vidner om, hvor lidt man ved om billedkunst i 1.klasse.
Når der kun er én lektion i billedkunst, så kan de fleste skoler finde ud af at lægge billedkunst som
dobbeltlektion i den ene halvdel af skoleåret. Det gør man jo også i 6.klasse.
At sige det bare kan tages ind under dansk, er en hån mod faget og de Fælles Mål, der lægger til grund for
undervisningen i faget. At tegne en umiddelbar tegning til en tekst i dansk eller lave en foldebog er blot
praktisk dansk og ikke kvalificeret undervisning i billedkunst.
Billedkunst er meget mere end tegning og at klippe med en saks.
Billedkunst foregår i et billedværksted, hvor der er plads til at arbejde med mange udtryksformer, materialer
og redskaber, modsat hvad der kan praktiseres i et klasselokale. Skal børn i 1.klasse virkelig fratages det?
Vi anbefaler på det kraftigste at beholde billedkunst i 1.klasse.
Vi anbefaler, at alle praktiskmusiske fag minimum har to lektioner om ugen.
Med venlig hilsen
Landsforperson i Danmarks Billedkunstlærere
Lykke Østrup Andersen, Stjerneborg Alle 7, 2870 Dyssegård, Mobil: 22 72 89 46