Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 267
Offentligt
2912049_0001.png
Notat, 1 / 2
Hvor ofte bruger du ordet praksisfaglighed? Og er du helt sikker
på, hvad det betyder, når du siger det?
Praksisfagligheden er tidens hot topic – især i politiske kredse og i avisspal-
terne. Men dem, der taler om praksisfaglighed, er sjældent dem, der udøver
det. Det bærer diskussionerne præg af.
Derfor har Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, Fagbevægelsens Hoved-
organisation, Dansk Metal og Dansk Erhverv bedt bureauet MUST om at
definere praksisfaglighed ved at spørge dem, der praktiserer den hver eneste
dag i erhvervsuddannelserne: Hvordan opleves praksisfaglighed af smeden,
SOSU-assistenten, industriteknikeren, kokken, salgsassistenten og undervi-
seren.
Hvis man har en ambition om at skabe en erhvervs- og professionsrettet
ungdomsuddannelse med et praksisfagligt fundament, som rent faktisk
tiltrækker ungdommen, må man kende praksisfaglighedens “selling points”
indgående: Hvad er det, en erhvervs- og praksisrettet ungdomsuddannelse
kan og skal tilbyde for at være attraktiv for unge mennesker? Hvad er det i
erhvervsuddannelserne, som giver dem reelt anvendelige kompetencer til
fremtidens arbejdsmarked og videre uddannelse? Hvad er det, der gør, at de
kan leve meningsfulde liv både under uddannelse og senere ude i erhvervs-
livet? Og hvordan kan det inspirere i forhold til fokus i undervisningen på en
ny ungdomsuddannelse?
Hvis ambitionen er, at den nye ungdomsuddannelse skal være mere end
“uddannelsen for dem, der ikke skal i gymnasiet”? Så er man nødt til at have et
skarpt fokus på praksisfaglighedens særegne kvaliteter: Evnerne, didaktikken
og værdien.
Det er de særegne kvaliteter, som vi vil folde ud i foretrædet, hvor vi præsen-
terer følgende indsigter:
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 267: Henvendelse af 25/9-24 om annmodning om foretræde vedr. indsigter om praksisfaglighed fra Dansk Metal, Dansk Erhverv og Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
2912049_0002.png
Notat, 2 / 2
De praksisfaglige
evner
1. Praksisfaglighed er
ikke
at svejse
2. Praksisfaglighed er tavs viden
3. Praksisfaglighed er materiale-ekspertise
4. Praksisfaglighed er rumlig intelligens
5. Praksisfaglighed er kroppen som
forlængelse af hjernen
Den praksisfaglige
didaktik
Den praksisfaglige
dannelse
6. Praksisfaglighed er mesterlære
7. Praksisfaglighed er nådesløs feedback
8. Praksisfaglighed er mod til at fejle
9. Praksisfaglighed er fordybelse
10. Praksisfaglighed er at høre til
11. Praksisfaglighed er balance mellem krop
og hjerne