Gymnasieskolernes Lærerforening og Danske Gymnasieelevers Sammenslutning bakker op om den
henvendelse, Danske Gymnasier har sendt til jer 5. september med overskriften ”Regeringens forslag
til taxameterreform rammer skævt og opfylder ikke sit mål”. Vi ser med stor bekymring på, at
regeringens forslag vil resultere i omfattende besparelser, der vil ramme mere end 60.000 elever på
især de almene gymnasier.
GL og DGS mener om taxameteromlægningen og finanslovsudspillet:
•
•
•
Særtaxametrene – A-fagstillægget - på stx er taxametre, der skal understøtte en række mere
omkostningstunge fag, som man politisk ønskede at holde hånden under.
Det er problematisk, at gode intentioner indfries i et nulsumsspil, som rammer en række store
skoler og stx hårdt – det gælder også de institutioner, regeringen påberåber sig at ville hjælpe
Den foreslåede knækmodel på undervisningstaxameteret bygger på antagelsen om
stordriftsfordele fra 700 elever på en uddannelse. GL og DGS savner dokumentation for den
antagelse.
Det er positivt, at regeringen foreslår et styrket udkantstilskud. Det er vigtigt, at elever i alle dele
af landet kan vælge et bredt udbud af gymnasiale studieretninger og fag – og det er vanskeligt at
sikre på de små skoler. Den foreslåede model ser desværre ikke på skolestørrelse – men har
taget en række større gymnasier og erhvervsskoler med alene på grund af deres beliggenhed.
Modsat omfatter modellen ikke VUC.
En varig løsning for det almene voksenuddannelsesområde er udeblevet. Det kunstige
puljeåndedræt fortsætter ved at gøre puljen til økonomisk udfordrede afdelinger på 23 mio. kr.
permanent. GL har igennem længere tid arbejdet for at få rettet op på den blødende økonomi
på VUC, der både skyldes de seneste mange års nedskæringer i sektoren og en vigende
søgning bundet til først og fremmest samfundsøkonomisk fremgang med stigende
efterspørgsel efter arbejdskraft. GL har tidligere sammen med Uddannelsesforbundet fremlagt
forslag om, at sektoren skal tilføres i omegnen af 50 mio. kr.
Regeringen har foreslået, at den midlertidige tilbageførelse af et år omprioriteringsbidrag gøres
varig. Det er af afgørende betydning for skolerne og undervisningen.
•
•
•
Med denne henvendelse støtter vi forslaget fra Danske Gymnasier om at udarbejde en grundigere
analyse af økonomien på gymnasierne og omkostningerne på de forskellige gymnasieuddannelser, før
en omlægning af taxameter- og tilskudssystemet kan komme på tale. Omlægningen skal tage højde for
og sikre økonomisk stabilitet og forudsigelighed baseret på en fornuftig sammenhæng mellem
omkostninger og taxametertilskud.