SPS-udspil SMVdanmark og SUMH september 2024
Flere unge med diagnoser skal have en uddannelse.
Indledning
Antallet af unge med psykiske diagnoser og relaterede udfordringer er
steget
drastisk i
de seneste år. I 2013 var der 12.900 elever, der modtog SPS, mens det i 2022 var steget
til 31.000 elever. På nogle uddannelser er det sågar over halvdelen af eleverne, der
kvalificerer sig til SPS.
Samtidig udgør unge med eksempelvis psykiske diagnoser en stor del af gruppen af
unge uden uddannelse og job. Det skyldes blandt andet, at disse unge i højere grad
falder fra en uddannelse.
Til gengæld ved vi,
at hvis de unge får den rette hjælp, så
gennemfører de i mindst lige så høj grad som øvrige unge.
Mange unge med diagnoser tager i dag en erhvervsuddannelse ved at være i lære i en
mindre eller mellemstor virksomhed.
Faktisk står SMV’erne
for 2/3 af det samlede antal
lærlinge
på det private arbejdsmarked i Danmark. Der er dog et stort potentiale for, at
langt flere unge kunne få en læreplads og gennemføre en erhvervsuddannelse i en SMV,
hvis reglerne bliver justeret. Det vil være en god investering for samfundet, og det vil
være godt for den enkelte unge og for virksomhederne. På samfundsplan kan der være
en
samfundsøkonomisk gevinst på 21 mia.
kr. (set over en livstid), hvis gruppen af unge
uden uddannelse reduceres med bare en femtedel.
Desværre viser
undersøgelser,
at mange unge ikke får støtte, mens de er i lære, selvom
de vurderes at have brug for det. Samtidig er
kendskabet
til mulighederne for støtte er
meget lavt blandt lærepladsvirksomhederne.
På den baggrund foreslår SMVdanmark og SUMH 10 pejlemærker for en reform, der skal
sikre, at flere unge med psykisk eller kognitive (egentligt også fysiske) diagnoser
gennemfører en erhvervsuddannelse:
Øremærket hjælp til tiden i lære i virksomhederne
Virksomhedernes reelle omkostninger skal dækkes
Mere klarhed om reglerne
Vi skal væk
fra den stigmatiserende betegnelse ”SPS”
Erhvervsskolelærerne skal have styrket deres kompetencer
Forsøg med forlænget grundforløb for lærlinge
Lettere adgang til opkvalificering af lærlinge-ansvarlige og mestre
Midler skal bruges på støtte og ikke på bureaukrati
Bedre dialog mellem erhvervsskoler og virksomheder om lærlinge med særlige
udfordringer
10. Styrket incitament til flere lærepladser.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Side
1
af
7