Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 258
Offentligt
2907939_0001.png
Rejserapport af Børne- og Undervisningsudvalgets udvalgsrejse
til Lyon
Tid:
Sted:
Deltagere:
Den 9.-12. september 2024
Lyon, Frankrig
Karina Adsbøl (DD), delegationsleder
Astrid Krag (S)
Thomas Skriver Jensen (S)
Sara Emil Baaring (S)
Helena Artmann Andresen (LA)
Alex Ahrendtsen (DF)
18. september 2024
Ledsaget af:
Mischa Vedis Juul Andersen, udvalgssekretær
Anna Udby Seitzberg, udvalgsassistent
Célia Emilia Roselicka, ambassaden i Paris
J.nr.: 24-000931-1
Formål
Børne- og Undervisningsudvalget overværede WorldSkills 2024, som er ver-
densmesterskaberne for erhvervsuddannelseselever og unge håndværkere.
Formålet med udvalgets studietur er derudover at få indsigt i den franske se-
kulære skole, herunder hvordan det franske skolesystem håndterer elever i
udsatte positioner, samt hvordan det franske mobilforbud i grundskolen hånd-
hæves, og hvordan den begrænsede skærmbrug påvirker elevernes koncen-
tration i skoletiden.
Studieturen var delvist arrangeret i samarbejde med SkillsDenmark, der er en
nonprofitorganisation, der afholder DM i Skills og sender deltagere til Euro-
Skills og WorldSkills. Konkurrencer i Skills har bl.a. til formål at eksponere er-
hvervsuddannelserne på en positiv måde.
Delegationen besøgte på udvalgsturen en række forskellige skoler: en skole
for unge under 25 uden kvalifikationer eller jobs, en skole for de mindste (3-6-
årige), en grundskole med klasser op til udskoling og en udskolingsskole.
Programmet er omdelt på BUU alm. del
bilag 237 (folketingsåret 2023-
2024).
Væsentligste punkter fra besøget
Delegationen deltog i reception for det danske Skills-landshold og heppede
på det danske landshold til åbningsceremonien for WorldSkills den 10. sep-
tember. Herudover fik delegationen en rundvisning i konkurrenceområderne
på første konkurrencedag og fik lejlighed til at se alle de danske deltagere,
som var i konkurrencen, mens delegationen var på besøg. Delegationen fik
også mulighed for at tale med formandskaberne og ledelserne for
Side 1 | 2
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 258: Rejserapport af Børne- og Undervisningsudvalgets udvalgsrejse til Lyon 9. -12. september 2024
2907939_0002.png
SkillsDenmark og EuroSkills 2025 om erhvervsuddannelserne og om EuroS-
kills, der bliver afholdt i Herning den 9.-13. september 2025.
Siden det 19. århundrede har sekularismen været en grundsten i det franske
uddannelsessystem. Der er udarbejdet et charter,
“Charte de la laïcité à
l’école”,
om sekularisme til undervisere og elever på de franske skoler, som
beskriver betydningen af sekularismeprincippet. Charteret er synligt opsat på
skolerne og fungerer som en påmindelse om, at skolerne skal undervise ele-
verne i republikkens værdier. Sekularismen gælder i alle aspekter af den of-
fentlige franske skole, hvor det er forbudt at bære synlige religiøse symboler,
og hvor læseplaner og undervisningsindhold også skal respektere princippet
om filosofisk og politisk neutralitet. Flere mekanismer er indført for at støtte
lærerne i at gennemføre en sekulariseret skolegang for eleverne. Alle offent-
lige uddannelsesinstitutioner kan via en onlineformular indsende spørgsmål,
hvis de oplever problemer med at overholde sekularismen på deres institu-
tion, hvorefter Undervisningsministeriet har 24 timer til at reagere med en løs-
ning.
Delegationen fik på udvalgsrejsen mulighed for at tale med både lærere, sko-
leledere og kommunale og regionale ansatte i skolesystemet om den seku-
lære skole, og om hvordan lærere og ledere håndterer, når der er kritik eller
konflikter angående religiøse eller kulturelle spørgsmål fra forældre eller ele-
ver. Skolens ledelse og lærere delte deres erfaringer med at navigere i situa-
tioner, hvor religiøse eller kulturelle forskelle kan skabe udfordringer. De
fremhævede vigtigheden af dialog og samarbejde med forældrene for at
skabe en fælles forståelse og respekt for skolens sekulære principper.
På besøg på udskolingsskolen Paul-Émile Victor talte delegationen med læ-
rere og ledere om, hvordan de oplever at håndhæve mobilforbuddet i grund-
skolen. Fransk lovgivning forbød med lov 2018-698, 3. august 2018, med få
undtagelser, brug af mobiltelefoner på skolens grund både i og uden for un-
dervisningstiden. Skolerne har klare regler om, at mobiltelefoner ikke må bru-
ges i skoletiden. Overtrædelser kan medføre konfiskation af telefonen, hvor
forældrene skal møde på skolen i skoletiden for at få telefonen tilbage. Læ-
rere og ledere oplevede, at der var fuld forståelse for mobilforbuddet og for
sanktioneringsmuligheden fra elever og forældre, og de oplevede ikke udfor-
dringer med at håndhæve forbuddet.
Udover det nationale mobilforbud i grundskolen deltager nogle skoler i Frank-
rig
i et pilotprojekt kaldet “digital pause”, hvor eleverne ikke må bruge deres
telefoner overhovedet i skoletiden. Dette projekt omfatter over 50.000 elever
og kan blive implementeret landsdækkende fra 2025.
Forberedelse og opfølgning
Besøgene indbragte en generel viden om skolesystemet i Frankrig, og hvor-
dan de i Frankrig håndterer nogle af de udfordringer, der også findes i det
danske skolevæsen. Herudover fik delegationen viden om WorldSkills som
arrangement forud for EuroSkills i Herning i 2025.
Side 2 | 2