Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 257
Offentligt
2907852_0001.png
Undervisningsministeren,
Folketingets Børne- og undervisningsudvalg,
Folketingets Finansudvalg
Den 19. september 2024
Med SVM-regeringens finanslovsforslag påtænkes en afskaffelse af særtilskuddet til stx-gymnasier til de na-
turvidenskabelige fag fysik A, kemi A, bioteknologi A, geovidenskab A og biologi A. Dette tiltag vækker den
dybeste forundring og bekymring i kredsen af Danske Science Gymnasier, DASG, som er et landsdækkende
netværk af 86 stx- og htx-gymnasier. DASG arbejder for at fremme naturvidenskab i gymnasiet og for at
styrke elevernes interesse for en teknisk-naturvidenskabelige eller sundhedsvidenskabelig uddannelse.
Nogle af de væsentligste grunde til, at det vil være en stor fejl at fjerne tilskuddet til de naturvidenskabelige
fag er:
-
At
de eksisterende økonomiske A-fagstilskud afspejler en række objektive merudgifter forbundet
med gennemførelse af undervisning i naturvidenskabelige fag.
Eksperimentelt arbejde er nemlig
et centralt element i undervisningen, og det er et læreplanskrav, at eksperimentelt arbejde udgør
mindst 20 % af undervisningstiden i de naturvidenskabelige fag. Det nødvendiggør, at der på gym-
nasierne bruges ressourcer på fx laboratoriefaciliteter, eksperimentelt udstyr og kemikalier. Det be-
tyder også, at der bl.a. af sikkerhedshensyn i et vist omfang skal gennemføres særlig tilrettelagt un-
dervisning på mindre hold.
At
regeringens argumentation om, at afskaffelsen af A-fagstilskuddet skal medvirke til en harmo-
nisering med de erhvervsgymnasiale uddannelser, beror på en urimelig sammenligning.
På hhx
findes de naturvidenskabelige eksperimentelle fag ikke, og fagene på hhx er ikke mere udgiftsdri-
vende end den brede ikke-naturvidenskabelige fagrække på stx. På htx er de særlige udgifter til de
teknisk-naturvidenskabelige fag indregnet i uddannelsens grundtaxameter, der er højere end stx-
taxameteret.
At
rekruttering til de teknisk-naturvidenskabelige eller sundhedsvidenskabelige fag er helt essen-
tielt for, at Danmark som samfund kan stå stærkt i forhold til fx den grønne omstilling, biodiversi-
tetskrisen, og i forhold til at bevare en stærk position inden for life-science. Derfor har skiftende
regeringer gennem mange år peget på behovet for at styrke indsatsen for STEM-fagene.
DASG-
gymnasierne har i særlig grad bakket op om de politiske intentioner og har arbejdet på at fremme
rekrutteringen til de teknisk-naturvidenskabelige uddannelser, og det er lykkedes. Over de ti seneste
år har mere end 60 % af de nye studerende på naturvidenskabelige universitetsuddannelser en stx-
uddannelse som optagelsesgrundlag. For at sikre, at der er unge mennesker, der vælger at gå den
naturvidenskabelige eller sundhedsvidenskabelige vej i deres uddannelse, er det vigtigt, at eleverne
på landets gymnasier kan få de naturvidenskabelige fag på A-niveau. Det vil ske i mindre omfang,
hvis A-fagstilskuddet forsvinder, bl.a. fordi mange naturvidenskabelige hold på A-niveau er små og
derfor ikke vil blive oprettet, hvis det økonomiske tilskud forsvinder.
-
-
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 257: Henvendelse af 19/9-24 fra Danske Science Gymnasier om Protest mod besparelser på A-fagstillæg
2907852_0002.png
Den foreslåede besparelse vil utvivlsomt forringe mulighederne for at tilbyde kommende generationer mo-
derne og eksperimentelt baseret undervisning i de naturvidenskabelige A-fag. I Danske Science Gymnasier
håber vi, at partierne, der forhandler den kommende finanslov, vil indse, at det af hensyn til kommende ge-
nerationers uddannelse inden for de teknisk-naturvidenskabelige og sundhedsvidenskabelige fag er nødven-
digt at fjerne den foreslåede besparelse, sådan at vi fortsat kan tilbyde unge menneske en almen gymnasial
uddannelse med naturvidenskabelige fag på højeste niveau.
Med venlig hilsen
Jakob Schiødt
Forperson
Danske Science Gymnasier
Denne skrivelse er underskrevet af rektorerne fra følgende gymnasier, der er medlemmer af DASG:
Anders Wind, Allerød Gymnasium,
Claus Reinholdt Campeotto, Birkerød Gymnasium
Claus S. Kjeldsen, Bjerringbro Gymnasium
Lars Viborg Jørgensen, Borupgaard Gymnasium,
Søren Aagesen Goth, Campus Odsherred,
Troels Vang Andersen, Christianshavns Gymnasium,
Martin Ingemann, Egaa Gymnasium,
Camilla Kofod, Enghøj Gymnasium
Henrik Boberg Bæch, Espergærde Gymnasium,
Marianne Munch Svenningsen, Falkonergårdens Gymnasium og HF,
Morten Schytte Caspersen, Favrskov Gymnasium
Maja Bødtcher-Hansen, Frederiksberg Gymnasium,
Agnethe Dybro Pedersen, Frederikssund Gymnasium,
Eva Krarup Steensen, Gladsaxe Gymnasium,
Bjarne Edelskov Nielsen, Gl. Hellerup Gymnasium,
Mette Trangbæk, Greve Gymnasium,
Stefan Kristian Petersen, H.C. Ørsted Gymnasiet, Ballerup,
Claus Ellekær Sommer-Madsen, Helsingør Gymnasium,
Momme Mailund, Herning Gymnasium,
Peter Damgaard Lunde, Holstebro Gymnasium,
Flemming Steen Jensen, Horsens Gymnasium,
Elsebeth Gabel Austin, Hjørring Gymnasium,
Trine Fogh Lauridsen, Kalundborg Gymnasium,
Steffen Møllegaard Iversen, Køge Gymnasium,
Kirsten Skov, Marselisborg Gymnasium,
Betina Axelsen, Middelfart Gymnasium,
Katrine Nørskov Werngreen, Midtfyns Gymnasium,
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 257: Henvendelse af 19/9-24 fra Danske Science Gymnasier om Protest mod besparelser på A-fagstillæg
2907852_0003.png
Lene Eilertsen, Midtsjællands Gymnasium,
Per Møller, Munkensdam Gymnasium,
Kurt René Eriksen, Nordfyns Gymnasium,
Morten Pape Nielsen, Nykøbing Katedralskole,
Niels Hjølund Pedersen, Nærum Gymnasium,
Mette Vedel, Nørre Gymnasium,
Lone Bjørndal Thomsen, Odense Katedralskole,
Søren Helstrup, Ordrup Gymnasium,
Mogens Pold, Randers Statsskole,
Gitte Horsbøl, Risskov Gymnasium,
Hanne Hautrup, Rosborg Gymnasium
Henrik Nevers, Roskilde Gymnasium,
Claus Niller, Roskilde Katedralskole,
Ruth Kirkegaard, Rungsted Gymnasium,
Gitte Harding Transbøl, Rysensteen Gymnasium,
Kristine Kortnum, Rødkilde Gymnasium,
Peter Ditlev Olsen, Rødovre Gymnasium,
Tina Riis Mikkelsen, Silkeborg Gymnasium,
Jakob Thulesen Dahl, Skanderborg Gymnasium,
Lars Erik Nielsen, Skive Gymnasium,
Susan Mose, Skt. Knuds Gymnasium
Lotte Büchert, Slagelse Gymnasium,
Mads Brinkmann Pedersen, Struer Statsgymnasium,
Jesper Hasager Jensen, Svendborg Gymnasium,
Brian Linke, Tornbjerg Gymnasium,
Jette Rygaard, Vesthimmerlands Gymnasium,
Lene Gade, Viborg Gymnasium,
Helge Markussen, Viborg Katedralskole,
Mette Kynemund, Virum Gymnasium,
Jakob Stubgaard, Vordingborg Gymnasium,
Niels-Erik Hybholt, HTX ZBC-Slagelse,
Lone Mailandt-Poulsen, Aabenraa Statsskole,
Christian Warming, Aalborg Katedralskole,
Torben Poulsen, Aalborghus Gymnasium,
Dorte Fristrup, Århus Statsgymnasium
& Institutleder Jan Alexis Nielsen, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet