Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 254
Offentligt
2905677_0001.png
VEJLEDNINGEN
Vejledningen på Karisefonden er i sin grundarkitektur det kit, der
forbinder og understøtter elevernes færden gennem deres
uddannelsesforløb.
Vejledningens terræn er derfor præget af mangeartede opgaver,
som har det til fælles at fremme elevernes potentialer og
betingelser for at opøve det bedst mulige afsæt til det liv, de ønsker.
Det bevirker, at vejledningen tilbydes og tilrettelægges i forskellige
former, så deltagelsesmulighederne for den enkelte forøges og
tilpasses gennem tæt samspil med den omverden, den unge er en
del af.
Derfor er vejledningen ligeledes et sted med fokus på de
læreprocesser, der medvirker til, at de unge forholder sig og
reflekterer over den erfaringsdannelse, som de løbende kommer i
besiddelse af for at forstærke deres selv- og omverdenskendskab.
Vejledningen fungerer ikke alene som en krumtap for en
koordinerende og helhedsorienteret indsats i den unges forløb. Den
er i lige så høj grad båret af et incitament til at understøtte den
enkeltes elevs dannelsesproces.
På Karisefonden er ansat fem vejledere, der arbejder i et team.
ELEVEN I CENTRUM
Karisefondens
STU
Den lovpligtige forløbsplan bliver udarbejdet i et tæt samspil
mellem elevens uddannelses- og bosted.
Som det fremgår af ovenstående model, drøftes forløbsplanen
ved trekantsamtaler, hvor eleven, STU-underviser og
kontaktperson deltager.
Drøftelserne, der normalt finder sted hver tredje måned, hviler
på elevplanerne for faget (herunder medborgerskab og praktik)
samt ADL.
Karisefonden anvender Uno-STU og Bosted.
Menneskelig udvikling gennem
fællesskab og faglighed
KARRIERELÆRINGSMODELLEN
Som led i vejledningen anvendes bl.a. Karrierelærings-modellen som
afsæt for at hjælpe de unge til at afdække og give mulighed for at
forstå sig selv i et udviklingsforløb.
ØKONOMI
Månedsprisen er 22.500 kr. beregnet på en normering 1:4. Hertil
kan komme betaling for individuelle pakker.
Viden om og
erfaring med
uddannelse,
fag og job
Forstå
Fokusere
Ordne
Opdage
Viden om
og erfaring
med mig
LINKS
Hjemmeside: Karisefonden.dk
Facebook: Karisefonden
LinkedIN: Karisefonden
En folder til samarbejdspartnere om Karisefondens
udviklings- og kvalitetsarbejde med STU i 2024
KONTAKT
Kristina Glavind Falk-Jensen, afdelingsleder
[email protected] // 30 33 79 32
Administration:
Hasselvej 2-4, 4690 Haslev
[email protected] // 59 50 78 90
Erfaring med mine handlinger og beslutninger
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 254: Henvendelse af 13/9-24 fra Karisefonden om anmodning om foretræde vedr. ny lov om STU
2905677_0002.png
I 2022 vedtog Folketinget en ny lov om STU med fokus på
kvalitetsudvikling af uddannelsen og et ønske om at give mulighed for
elevernes indflydelse på valg af uddannelsessted. I forlængelse heraf
iværksatte vi et ambitiøst kvalitets- og udviklingsprojekt i
Karisefonden.
Vi ønskede i højere grad at have et STU-tilbud, som var pædagogisk
sammenhængende med en klar faglighed i både teoretisk og praktisk
henseende, sådan at vores elever og samarbejdspartnere oplevede
stringens og gennemsigtighed i uddannelsestilbuddet.
Dette vil vi forsøge at beskrive i denne lille folder, idet vi i øvrigt
henviser til vores hjemmeside.
4 RETNINGER MED 10 STEDER
Vores STU-tilbud har fire faglige retninger, og til hver retning er
der forskellige steder med hver sin profil.
Tidspunkt
9.00
9.30
10.00
10.30
11.00
11.30
12.00
12.30
13.00
13.30
14.00
UGESKEMA OG ÅRSPLAN
Ugeskema for stu
Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
ADL-
undervisning
Undervisning
Medborgerskab
Undervisning
Undervisning
Frokostpause
ADL-
undervisning
Undervisning
Frokostpause
Undervisning
Undervisning
OM KARISEFONDEN
Karisefonden (KF) er etableret som selvejende fond i 2018.
KF er en fond med et almennyttigt og velgørende formål. Fonden
retter sin virksomhed mod den gruppe borgere med særlige behov,
der er omfattet af lov om social service.
Fonden driver sin virksomhed som et helhedspædagogisk bo,
uddannelses- og beskæftigelsestilbud til unge og voksne mennesker
med særlige læringsforudsætninger som f.eks. udviklingshæmning,
autisme og ADHD.
Karisefondens værdier er:
Alle mennesker har ret til et ligeværdigt liv, uanset evner
og social baggrund
Det enkelte menneske skal blive så livsdueligt som
muligt til både at nyde og yde i tilværelsen
Kvalitet i det menneskelige fællesskab bygger på den
enkeltes engagement og medansvar
Det enkelte menneske skal opdage og udnytte sit
potentiale
For STU udarbejdes en årsplan med de vigtigste fælles
begivenheder, som ligger ud over det faste skema for
årgangene.
FRA PÆDAGOGISK GRUNDLAG
TIL ELEVPLAN
ALMINDELIG DAGLIG LEVEVIS (ADL)
ADL (boundervisning) afvikles ugentligt efter den individuelle ADL-
elevplan med øje for den enkeltes progression.
PRAKTIK
Der bruges forskellige former for praktik:
1. år - Gruppe/årgangspraktik
2. år - Makkerpraktik/internt individuel praktik
3. år - Internt og eksternt individuel praktik
Vi har udviklet et gennemarbejdet pædagogisk grundlag for
vores STU baseret på et alment pædagogisk fundament.
Pr. 1. august har fonden 140 borgere i bosted, beskæftigelse og
STU. Der er ansat ca. 140 medarbejdere.
MEDBORGERSKAB
STU’ens fire
grundsten
I medborgerskab er der fokus på elevernes udvikling som borgere
i et demokratisk samfund. Dette sker via sang og fortælling,
samtale om kultur, traditioner, litteratur og videnskab, ligesom
ekskursioner og fællesspisning indgår.
I sammenhæng med dette har vi udviklet en model med
indholdsplaner og elevplaner. Indholdsplanerne indeholder
didaktiske grundprincipper, almene mål, faglige mål og konkrete
gøremål.
De konkrete gøremål udgør hovedingrediensen i Elevplanen.
Elevplanerne udarbejdes i samarbejde med eleven og indgår
som understøttende element i den forløbsplan, som alle STU-
elever skal have. Elevplanen er bygget op, så der arbejdes
tydeligt med progression for både faglige, personlige og sociale
kompetencer.
Elevplanen ligger på Uno-STU.
AFKLARINGSFORLØB
STU’en indledes med et afklaringsforløb på 12 uger, hvor eleven
lærer Karisefonden og de andre elever at kende. Her kommer
eleven bl.a. rundt på de forskellige steder og faglige retninger. Her
lægges grunden til forløbsplanen.