Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 251
Offentligt
2903343_0001.png
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye
[email protected]
28-06-2024
EMN-2023-01152
1710759
Kære Mattias Tesfaye
Tak for et godt møde tirsdag den 18. juni om en ny ungdomsuddannelse. Regi-
onerne ser frem til et fortsat godt samarbejde om etableringen af et reelt al-
ternativ til gymnasiet for de mange unge, der gerne vil gå en mere praktisk vej
og samtidig ikke er parate til at vælge mellem de 101 erhvervsuddannelser.
Sundhedsstrukturkommissionens er som bekendt nu kommet med sin rapport
og anbefaler, at der fremover kun skal være rene sundhedsregioner. Kommis-
sionen har dog ikke arbejdet med områder uden for sundhed, heller ikke ung-
domsuddannelserne.
Et sådant scenarie bekymrer os med de store udfordringer og tilpasninger, vi
står overfor på ungdomsuddannelsesområdet, hvor regionerne netop kan bi-
drage til, at en ny ungdomsuddannelse får en solid geografisk dækning.
Ift. etableringen af nye attraktive alternativer til gymnasiet og facilitering af
samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne har regionerne nyttige erfa-
ringer fra etablering af
campus
og fra dialogen med erhvervsskolerne om pla-
cering af GF1. Vi er samtidig meget enige med dig i, at der er brug for nye red-
skaber, hvis de nødvendige samarbejder ikke etableres ad frivillighedens vej,
hvilket er forudsætningen i dag.
Det samme gælder den store og vigtige opgave med at tilpasse og konsolidere
institutionslandskabet, når vi fortsat ser ind i, at elevtallet falder. De folke-
valgte i regionsrådene sikrer, at beslutninger om, hvor erhvervsskoler og gym-
nasier skal ligge, er demokratisk forankrede. De regionale politikere er tæt på
de unge og deres forældre, men er samtidig fri af institutionsinteresser. Vi ser
derfor også frem til, at regionerne fra 2026 får ansvaret med at fastsætte ka-
paciteten på de gymnasiale uddannelser, da det hænger godt sammen med
ansvaret for at sikre regional uddannelsesdækning.
Vi vil i forlængelse heraf pege på en anden vigtig fælles opgave, nemlig elev-
fordeling til gymnasierne. Vi sætter pris på det tætte og gode samarbejde med
DANSKE REGIONER
DAMPFÆRGEVEJ 22
2100 KØBENHAVN Ø
+45 35 29 81 00
[email protected]
REGIONER.DK
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 251: Henvendelse af 9/9-24 fra Danske Regioner om Sundhedsstrukturkommissionen og uddannelsesområdet
2903343_0002.png
dit ministerie om den konkrete fordelingsopgave. I år har 95 procent af ansø-
gerne til de gymnasiale uddannelser fået plads på det gymnasium og den ud-
dannelse, de har søgt som deres førsteprioritet. Regionerne har desuden for-
delt godt 500 elever individuelt, ligesom regionerne fordeler flere tusinde ele-
ver, der tilmelder sig efter ansøgningsfristen eller ender med at vælge en an-
den uddannelse end den, de er blevet optaget på. I forhold til regeringens ar-
bejde med en ny model for elevfordeling, har vi fra Danske Regioner budt ind
med et forslag, hvor konkrete redskaber til at modvirke skæv elevsammen-
sætning tages i brug, der hvor udfordringerne er. Det samme gælder redska-
ber, der skal understøtte de mindre gymnasier uden for de større byer, der er
udfordrede på deres elevgrundlag. Der findes ikke en one-size-fits-all model.
Endelig vil vi pege på yderligere et par områder, hvor der er synergier forbun-
det med, at regionerne løser opgaver på ungdomsuddannelsesområdet:
Regionerne samarbejder med uddannelsesinstitutionerne om initiati-
ver, der forbedrer de unges trivsel, som er et stort og alvorligt sam-
fundsproblem. Her vi trækker vi bl.a. på erfaringer fra psykiatrien og
det forebyggende sundhedsarbejde.
Med ansvaret for regional kollektiv trafik arbejder regionerne for gode
transportmuligheder for de unge til uddannelserne. Regionerne tager
initiativ til at samarbejde med kommuner, skoler og trafikselskaber om
særligt uddannelsesruter og om at optimere bussers ruter og køretider
i forhold til de unges behov.
Regionerne har ansvaret for at udmønte dele af EU’s
Socialfond og in-
vesterer midler i arbejdet med at få flere unge til at vælge en erhvervs-
uddannelse gennem brobygning og mentorordninger, at styrke grønne
kompetencer, værtskab for Danmarksmesterskaberne i Skills mm.
Vi håber, at du i den kommende korte regeringsproces vedr. sundhedsstruktur
vil være opmærksom på regionernes bidrag til at opfylde regeringens ambitio-
ner om at sikre attraktive ungdomsuddannelser til alle unge i hele Danmark.
Venlig hilsen