Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 250
Offentligt
2903319_0001.png
Notat om store og små gymnasiers økonomi i relation til taxameterknæk – september 2024
Notat: Økonomi for store og små gymnasier i
relation til taxameterknæk
1. Indledning
Regeringen ønsker med justeringen af taxameter- og tilskudsordningen at flytte penge fra store gymna-
sier til små gymnasier samt fra stx til hhx. Dette sker bl.a. ved at indføre et knæk i undervisningstaxame-
teret, så taksten for elever over 700 reduceres med 10 procent. Dertil kommer, at regeringen ønsker at
afskaffe en række særlige tillæg for udvalgte A-fag. Fx er der særlige tillæg til A-niveauhold i biologi, bio-
teknologi, fysik, geovidenskab og kemi, hvilket afspejler, at der til disse fag er brug for særligt udstyr,
laboratoriefaciliteter, holddeling af sikkerhedshensyn i forbindelse med afvikling af eksperimentelt ar-
bejde mv. Det fremgår af regeringsudspillet, at tilskudstabet for de tre gymnasier, der beskæres mest,
samlet ved fuld indfasning bliver 8 mio. kr. for Silkeborg Gymnasium, 7 mio. kr. for Roskilde Katedralskole
og 6 mio. kr. for Gefion Gymnasium.
Gennem en lang årrække har skiftende regeringer med bred opbakning i Folketinget tydeligt tilkendegi-
vet et ønske om, at flere unge mennesker skulle vælge en teknisk-naturvidenskabelig uddannelse. Det
er derfor paradoksalt, at regeringen foreslår en justering af tilskudssystemet, der økonomisk straffer
gymnasier, der er lykkedes med at rekruttere en relativ stor andel af eleverne til naturvidenskabelige
studieretninger. Hvis regeringens forslag gennemføres, skabes særdeles vanskelige økonomiske vilkår
for oprettelse af naturvidenskabelige studieretninger. På samme måde vil det blive økonomisk udfor-
drende at oprette naturvidenskabelige A-niveauhold som valgfag, idet disse jf. ovenstående er dyrere i
drift.
I dette notat
fokuseres på knæktaxameteret
gennem sammenligning af nøgletal for små og store gym-
nasier. Datagrundlaget er Børne- og Undervisningsministeriets regnskabsportal.
2. Samlet pris pr. student
Hvad koster det at uddanne en student fra henholdsvis små og store gymnasier? Som et mål for den
årlige pris pr. elev kan man anvende den samlede omsætning pr. elev for det enkelte gymnasium. Tabel
1 viser omsætningen pr. elev for forskellige gymnasiestørrelser. Gennemsnitligt koster det (2023-beløb)
ca. 23.000 kr. mere pr. år pr. elev at have elever på et af de 30 mindste almene gymnasier end at have
elever på et af de 23 største almene gymnasier.
Gymnasiestørrelse
Under 500 elever
500-649 elever
650-799 elever
800-999 elever
Over 1000 elever
Antal gymnasier
30
22
25
18
23
Gennemsnitlig omsætning pr. årselev
110.781 kr.
98.500 kr.
88.739 kr.
89.346 kr.
88.059 kr.
Tabel 1. Gennemsnitlig omsætning pr. årselev i 2023 på almene gymnasier.
Kilde: Regnskabsportalen, Børne- og Undervisningsministeriet.
1
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 250: Henvendelse af 9/9-24 fra Herning Gymnasium, Sct. Knuds Gymnasium, Nærum Gymnasium, Roskilde Gymnasium, Køge Gymnasium og Silkeborg Gymnasium om anmodning af foretræde vedr. finanslovsforslag om at omfordele midler via knæk-taxameter
2903319_0002.png
Notat om store og små gymnasiers økonomi i relation til taxameterknæk – september 2024
De allerstørste gymnasier vil blive særlig hårdt ramt af knækket i undervisningstaxameteret. I tabel 2
sammenholdes den samlede omsætning pr. årselev i 2023 for de 10 største og 10 mindste almengym-
nasiale uddannelsesinstitutioner.
Gennemsnitligt koster det årligt omkring 48.000 kr. mere pr. elev
at uddanne en elev på et af de 10 mindste gymnasier sammenlignet med et af de 10 største gym-
nasier.
Årselever
SMÅ GYMNASIER
Faaborg Gymnasium
163
Morsø Gymnasium
199
Bjerringbro Gymnasium*
203
Hvidovre Gymnasium & HF
234
Herlev Gymnasium & HF
238
Høng Gymnasium & HF
243
Nakskov Gymnasium & HF
254
Ringkjøbing Gymnasium
280
Fjerritslev Gymnasium*
280
Maribo Gymnasium*
288
Gennemsnit for små gymnasier
238
STORE GYMNASIER
Silkeborg Gymnasium
1508
Roskilde Katedralskole
1472
Frederiksborg Gymnasium & HF
1362
Rosborg Gymnasium & HF
1324
Næstved Gymnasium & HF
1324
Stenhus Gymnasium*
1293
Horsens Gymnasium & HF
1268
Gefion Gymnasium
1247
Rysensteen Gymnasium
1172
Nørre Gymnasium
1149
Gennemsnit for store gymnasier
1312
Omsætning pr. årselev
153.406 kr.
152.208 kr.
132.473 kr.
136.184 kr.
183.971 kr.
132.040 kr.
116.142 kr.
109.408 kr.
115.669 kr.
114.105 kr.
134.561 kr.
86.874 kr.
82.339 kr.
82.588 kr.
87.830 kr.
89.574 kr.
95.369 kr.
87.331 kr.
87.891 kr.
82.304 kr.
83.078 kr.
86.518 kr.
Tabel 2. Omsætning pr. årselev i 2023 på almene gymnasier.
En stjerne (*) angiver, at
institutionen udbyder HF, selv om dette ikke direkte fremgår af navnet. Nyborg Gymnasium er
ikke medtaget som stort gymnasium pga. det rummer en lang række gymnasiale uddannelser.
Kilde: Regnskabsportalen, Børne- og Undervisningsministeriet.
Omsætningen pr. elev er således gennemsnitligt 56 % højere på de mindste gymnasier. Sammenlignes
det største gymnasium, Silkeborg Gymnasium, og det mindste gymnasium, Faaborg Gymnasium, er for-
skellen 66.500 kr. pr. elev pr. år. Det svarer for et 3-årigt forløb til en stx-uddannelse til, at det koster ca.
200.000 kr. mere at dimittere en student fra Faaborg Gymnasium end fra Silkeborg Gymnasium.
Man kan konstatere, at allerede før den påtænkte beskæring af undervisningstaxameteret for de største
gymnasier, koster det langt mere at uddanne en elev på de mindste gymnasier end på de største gym-
nasier.
2
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 250: Henvendelse af 9/9-24 fra Herning Gymnasium, Sct. Knuds Gymnasium, Nærum Gymnasium, Roskilde Gymnasium, Køge Gymnasium og Silkeborg Gymnasium om anmodning af foretræde vedr. finanslovsforslag om at omfordele midler via knæk-taxameter
2903319_0003.png
Notat om store og små gymnasiers økonomi i relation til taxameterknæk – september 2024
3. Omkostningsfordeling
Hvordan bruges pengene på de store og små gymnasier? Bruges pengene på ledelse og administration,
eller bruges de til undervisning?
Tabel 3 viser omkostningsfordelingen i 2023 for de 10 almene gymnasier med henholdsvis færrest og
flest elever. Det fremgår, at bygningsdriften for både små og store gymnasier udgør gennemsnitligt 14
%, hvilket afspejler, at flere elever fordrer større bygninger.
Tabel 3 viser, at
de store gymnasier anvender 9 procentpoint mere af den samlede omsætning på
undervisningens gennemførelse end de små gymnasier. Andelen, der går til ledelse og administra-
tion, er til gengæld gennemsnitlig kun godt halv så stor på de store gymnasier som på de små gym-
nasier, nemlig henholdsvis 8 % og 14 %.
De store gymnasier har således før en eventuel taxameterju-
stering høstet stordriftsfordele, der fx har reduceret udgifterne til ledelse og administration, idet res-
sourcerne i høj grad allokeres til undervisningens gennemførelse.
Årselever
Undervisningens
gennemførelse
Ledelse
og adm.
Bygningsdrift
Faaborg Gymnasium
Morsø Gymnasium
Bjerringbro Gymnasium*
Hvidovre Gymnasium & HF
Herlev Gymnasium & HF
Høng Gymnasium & HF
Nakskov Gymnasium & HF
Ringkjøbing Gymnasium
Fjerritslev Gymnasium*
Maribo Gymnasium*
Gennemsnit for små gymnasier
Silkeborg Gymnasium
Roskilde Katedralskole
Frederiksborg Gymnasium & HF
Rosborg Gymnasium & HF
Næstved Gymnasium & HF
Stenhus Gymnasium*
Horsens Gymnasium & HF
Gefion Gymnasium
Rysensteen Gymnasium
Nørre Gymnasium
Gennemsnit for store gymnasier
SMÅ GYMNASIER
163
58 %
199
52 %
203
60 %
234
74 %
238
72 %
243
54 %
254
72 %
280
71 %
280
68 %
288
75 %
238
66 %
STORE GYMNASIER
1508
79 %
1472
70 %
1362
78 %
1324
76 %
1324
77 %
1293
73 %
1268
73 %
1247
75 %
1172
75 %
1149
73 %
1312
75 %
13 %
18 %
14 %
12 %
16 %
13 %
17 %
12 %
14 %
13 %
14 %
5%
12 %
10 %
8%
8%
7%
6%
8%
7%
10 %
8%
14 %
14 %
14 %
16 %
13 %
12 %
10 %
17 %
17 %
15 %
14 %
13 %
12 %
13 %
15 %
16 %
14 %
12 %
15 %
15 %
12 %
14 %
Tabel 3. Omkostningsfordeling for almene gymnasier i 2023.
En stjerne (*) angiver, at institutionen udbyder HF, selv om dette
ikke direkte fremgår af navnet. Nyborg Gymnasium er ikke medtaget som stort gymnasium pga. det rummer en lang række
gymnasiale uddannelser.
Kilde: Regnskabsportalen, Børne- og Undervisningsministeriet.
3
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 250: Henvendelse af 9/9-24 fra Herning Gymnasium, Sct. Knuds Gymnasium, Nærum Gymnasium, Roskilde Gymnasium, Køge Gymnasium og Silkeborg Gymnasium om anmodning af foretræde vedr. finanslovsforslag om at omfordele midler via knæk-taxameter
2903319_0004.png
Notat om store og små gymnasiers økonomi i relation til taxameterknæk – september 2024
4. Omkostninger pr. elev til undervisning
Man kunne foranlediges til at tro, at når de store gymnasier, jf. tabel 3, formår at anvende en væsentlig
større andel af den samlede omsætning til undervisningens gennemførelse, så betyder det, at ressour-
cen til undervisning af et hold er relativ stor. Men det er ikke tilfældet. Tabel 4 viser udgiften pr. elev til
undervisningens gennemførelse på de 10 mindste og de 10 største almene gymnasier. Heraf fremgår, at
fordi undervisningsressourcen på de store gymnasier skal fordeles mellem mange elever, er den
årlige undervisningsudgift pr. elev gennemsnitligt ca. 23.000 kr. større på de mindste gymnasier
end på de største gymnasier.
Undervisningsressourcen pr. elev er således gennemsnitligt 35 % højere
på de mindste gymnasier end på de største.
Årsele-
ver
Undervisnin-
gens gennem-
førelse
Udgift pr. elev
til undervis-
ningens gen-
nemførelse
88.997 kr.
79.394 kr.
79.608 kr.
100.304 kr.
132.954 kr.
71.471 kr.
84.053 kr.
77.316 kr.
78.280 kr.
85.147 kr.
87.752 kr.
68.985 kr.
57.625 kr.
64.189 kr.
66.349 kr.
68.603 kr.
70.060 kr.
63.716 kr.
65.613 kr.
62.019 kr.
60.544 kr.
64.770 kr.
Antal under-
visningsårs-
værk pr. 100
årselever
12,8
10,8
11,3
13,0
17,3
11,1
10,1
10,2
12,2
11,0
12,0
9,0
8,6
7,7
8,5
9,2
10,9
8,6
9,0
8,4
9,1
8,9
SMÅ GYMNASIER
Faaborg Gymnasium
163
Morsø Gymnasium
199
Bjerringbro Gymnasium*
203
Hvidovre Gymnasium & HF
234
Herlev Gymnasium & HF
238
Høng Gymnasium & HF
243
Nakskov Gymnasium & HF
254
Ringkjøbing Gymnasium
280
Fjerritslev Gymnasium*
280
Maribo Gymnasium*
288
Gennemsnit for små gymnasier
238
STORE GYMNASIER
Silkeborg Gymnasium
1508
Roskilde Katedralskole
1472
Frederiksborg Gymnasium & HF
1362
Rosborg Gymnasium & HF
1324
Næstved Gymnasium & HF
1324
Stenhus Gymnasium*
1293
Horsens Gymnasium & HF
1268
Gefion Gymnasium
1247
Rysensteen Gymnasium
1172
Nørre Gymnasium
1149
Gennemsnit for store gymnasier
1312
58 %
52 %
60 %
74 %
72 %
54 %
72 %
71 %
68 %
75 %
66 %
79 %
70 %
78 %
76 %
77 %
73 %
73 %
75 %
75 %
73 %
75 %
Tabel 4. Andel til undervisningens gennemførelse af den samlede omsætning for almene gymnasier i 2023 samt udgiften
pr. elev til undervisningens gennemførelse og antal undervisningsårsværk pr. 100 årselever.
En stjerne (*) angiver, at insti-
tutionen udbyder HF, selv om dette ikke direkte fremgår af navnet. Nyborg Gymnasium er ikke medtaget som stort gymnasium
pga. det rummer en lang række gymnasiale uddannelser.
Kilde: Regnskabsportalen, Børne- og Undervisningsministeriet.
4
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 250: Henvendelse af 9/9-24 fra Herning Gymnasium, Sct. Knuds Gymnasium, Nærum Gymnasium, Roskilde Gymnasium, Køge Gymnasium og Silkeborg Gymnasium om anmodning af foretræde vedr. finanslovsforslag om at omfordele midler via knæk-taxameter
2903319_0005.png
Notat om store og små gymnasiers økonomi i relation til taxameterknæk – september 2024
De små gymnasiers større ressourceforbrug pr. elev til undervisningens gennemførelse kommer til ud-
tryk ved, at der til undervisning af 100 elever gennemsnitligt anvendes 12,0 lærerårsværk, mens der på
de store gymnasier anvendes 8,9 lærerårsværk. Se tabel 4.
5. Økonomisk resultat
Årsresultaterne for de almene gymnasier viser, jf. tabel 5, at både store og små gymnasier generelt har
balance i økonomien.
Gymnasiestørrelse
Under 500 elever
500-649 elever
650-799 elever
800-999 elever
Over 1000 elever
Antal gymnasier
30
22
25
18
23
Gennemsnitlig overskudsgrad
1,0 %
0,6 %
0,7 %
0,2 %
1,7 %
Tabel 5. Gennemsnitlig overskudsgrad for de almene gymnasier i 2023.
Kilde: Regnskabsportalen, Børne- og Undervisningsministeriet.
6. Et taxameter- og tilskudssystem med markante outliers
For to ud af tre af de almene gymnasier svarer ændringen i det samlede taxameter- og tilskudssystem
til, at der årligt mistes eller tilføres maksimalt 3.000 kr. pr. elev. Men der er meget stor forskel på ændrin-
gerne for en række af de resterende almene gymnasier. Fem institutioner skiller sig ud ved, at der tilføres
mere end 7.000 kr. ekstra pr. elev. Det drejer sig om Høng Gymnasium og HF,
Alssundgymnasiet Sønder-
borg, Vestfyns Gymnasium, Støvring Gymnasium og Nykøbing Katedralskole, hvilket for de fire sidst-
nævnte svarer til en stigning i det samlede tilskud på 7,7-8 procent. Modsat afgiver de fire institutioner
Gefion Gymnasium, Rødovre Gymnasium, Roskilde Katedralskole og Silkeborg Gymnasium 4.400-
5.400 kr. pr. elev svarende til en besparelse på 4,8-6,0 procent.
Variationen mellem gymnasierne er illustreret på figur 1, der tydeliggør, at
Silkeborg Gymnasium med
det foreslåede taxameter- og tilskudssystem rammes ekstraordinært hårdt som en outlier med en
beskæring på 5.400 kr. pr. år pr. elev.
I forbindelse med konstruktionen af et nyt taxameter- og til-
skudssystem bør ministeriet og politikerne naturligvis sikre sig, at der ikke er enkeltgymnasier, der ram-
mes helt ekstraordinært hårdt.
5
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 250: Henvendelse af 9/9-24 fra Herning Gymnasium, Sct. Knuds Gymnasium, Nærum Gymnasium, Roskilde Gymnasium, Køge Gymnasium og Silkeborg Gymnasium om anmodning af foretræde vedr. finanslovsforslag om at omfordele midler via knæk-taxameter
2903319_0006.png
Notat om store og små gymnasiers økonomi i relation til taxameterknæk – september 2024
Figur 1. Ændring i årligt tilskud pr. elev på 112 almene gymnasier ved fuld indfasning af regeringens forslag til justering
af taxameter- og tilskudssystemet.
Almene gymnasier med nuloptag, som fx Viby Gymnasium, Hvidovre Gymnasium og
Herlev Gymnasium, er ikke medtaget i tabellen, da beregningsgrundlaget adskiller sig væsentligt fra de øvrige.
Punktet nederst til venstre (ved -5.400 kr.) svarer til Silkeborg Gymnasium. Punkterne øverst til højre (ved 8.000 kr.) Alssund-
gymnasiet Sønderborg og Høng Gymnasium & HF.
Kilder:
-
Tabel med samlede følger på institutionsniveau, Oversigt udsendt af Børne- og Undervisningsministeriet.
-
Regnskabsportalen, data for 2023, Børne- og Undervisningsministeriet
7. Sammenfattende om det økonomiske perspektiv for Silkeborg Gymnasium
Silkeborg Gymnasium er med ca. 1500 årselever landets største stx-gymnasium og står blandt de al-
mengymnasiale institutioner til den største reduktion ved implementering af regeringens forslag til nyt
taxameter- og tilskudsordning, nemlig en reduktion på 8 mio. kr. ved fuld indfasning.
En besparelse på 8 mio. kr. for Silkeborg Gymnasium vil have meget betydelige negative implikati-
oner for eleverne i forhold til undervisning og trivsel.
Dette skyldes blandt andet:
-
At de store gymnasier generelt allerede før en kommende taxameterreform har høstet stordrifts-
fordelene ved at anvende en relativ lille del af ressourcerne på ledelse og administration.
Silke-
borg Gymnasium har i særlig grad lave udgifter til ledelse og administration, nemlig 5 % i
2023,
hvor gennemsnittet for de 10 største gymnasier er 8 %, og gennemsnittet for de 10 mindste
gymnasier er 14 %. Se afsnit 3.
At de store gymnasier anvender en relativ stor andel af ressourcen på undervisningens gennem-
førelse – altså på aktiviteter direkte relateret til eleverne.
Silkeborg Gymnasium anvender i
særlig grad ressourcerne på undervisning, nemlig 79 % i 2023,
hvor gennemsnittet for de 10
største gymnasier er 75 %, og gennemsnittet for de 10 mindste gymnasier er 66 %. Se afsnit 4.
-
6
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 250: Henvendelse af 9/9-24 fra Herning Gymnasium, Sct. Knuds Gymnasium, Nærum Gymnasium, Roskilde Gymnasium, Køge Gymnasium og Silkeborg Gymnasium om anmodning af foretræde vedr. finanslovsforslag om at omfordele midler via knæk-taxameter
Notat om store og små gymnasiers økonomi i relation til taxameterknæk – september 2024
-
At på trods af, at Silkeborg Gymnasium anvender en meget stor procentdel af ressourcen på un-
dervisning, så
rådes
der
over et langt mindre beløb pr. elev til undervisning end på de små
gymnasier
– nemlig 19.000 kr. pr. elev mindre om året sammenlignet med de mindste gymna-
sier. Hvis Silkeborg Gymnasium kunne anvende samme beløb pr. elev på undervisningens gen-
nemførelse som gennemsnittet for landets 10 mindste gymnasier, kunne der ansættes yderli-
gere 50-60 lærere. Se afsnit 4.
At der på Silkeborg Gymnasium af både økonomiske og klimamæssige årsager pågår en lang
række tiltag i forhold til bygninger mv. med henblik på energioptimering og generel bygningsdrift.
Det indebærer, at det er
meget svært at spare yderligere på bygningsdriften,
hvis man på læn-
gere sigt skal undgå et urentabelt forfald eller usundt miljø.
Det betyder, at besparelser nød-
vendigvis først og fremmest må ramme undervisningsområdet,
der dækker omkring 80 pro-
cent af omsætningen.
At der i en lang årrække har været en ansvarlig økonomistyring, hvor der inden for få procent er
sigtet mod og er opnået balance mellem udgifter og indtægter. Det betyder, at
Silkeborg Gym-
nasium ikke i de forgangne år har haft store overskud, der fremover kan anvendes til at re-
ducere effekten af besparelser.
At knækket i undervisningstaxameteret ved 700 elever ikke er det eneste i regeringens forslag til
nyt taxameter- og tilskudssystem, der rammer Silkeborg Gymnasium ekstra hårdt i forhold til
andre gymnasier. Danmark mangler teknisk-naturvidenskabeligt uddannede unge, og
Silkeborg
Gymnasium har gennem en årrække prioriteret særlige indsatser for naturvidenskab og er
lykkedes med at rekruttere flere elever end landsgennemsnittet til de naturvidenskabelige
studieretninger. Derfor rammer det Silkeborg Gymnasium ekstra hårdt økonomisk, når re-
geringen fjerner det særlige fagtilskud til fysik A, kemi A, bioteknologi A etc.
Det betyder, at
der vil være et økonomisk ringere grundlag for at opfylde elevernes ønsker om at få naturviden-
skabelige fag på A-niveau. Det samme gælder i forhold til studieretningen med latin A og græsk
A, hvor Silkeborg Gymnasium hidtil for alle årgange har haft en (halv) studieretningsklasse. Her
forsvinder tilskuddet ligeledes.
-
-
-
Når besparelser, jævnfør ovenstående, nødvendigvis vil gå hårdt ud over arbejdet med eleverne i form
af undervisnings- og trivselsindsatser, er der en reel risiko for, at Silkeborg Gymnasium ikke kan fast-
holde de ekstraordinært gode resultater, der gennem en årrække er opnået i forhold til eksamensresul-
tater (positiv løfteevne i forhold til socioøkonomiske referencer), elevtrivsel og frafald. Det er i den for-
bindelse vigtigt at bemærke, at de særligt gode resultater IKKE er en direkte konsekvens af gymnasiets
størrelse. Der er både meget små og meget store gymnasier, der opnår gode og dårlige resultater i for-
hold til både eksamensresultater og elevtrivsel. Se eventuelt de særlige notater ’Elevtrivsel på store og
små almene gymnasier’ og ’Socioøkonomiske referencer for store og små gymnasier’.
Med det foreliggende forslag til justering af taxameter- og tilskudssystem
bliver Silkeborg Gymnasium,
som illustreret på figur 1, en økonomisk outlier, og eleverne bliver helt ramt af helt ekstraordinære
besparelser.
Det er vilkårligt relativt til sammenlignelige byer og gymnasier.
7