Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 249
Offentligt
2903220_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Finansudvalget
Den 9. september 2024
Tilfældig omfordeling på gymnasieområdet rammer elever på små erhvervsgymnasier i
landdistrikter stik imod regeringens intentioner
Kære medlemmer af Børne- og Undervisningsudvalget og Finansudvalget,
I Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, Erhvervsskolernes ElevOrganisation og Landssammenslutningen
af Handelsskolelever anerkender vi ambitionerne i regeringens forslag til omlægning af taxameter- og
tilskudssystemet, herunder at elever i hele landet har adgang til et bredt udvalg af bæredygtige
ungdomsuddannelser af høj kvalitet i nærheden af, hvor de bor. Men regeringens forslag skyder desværre
forbi målet og bidrager i værste fald til visse steder at hæmme et bredt geografisk udbud af
ungdomsuddannelser af høj kvalitet.
Knæktaxameter straffer skoler, der har bidraget til et geografisk bredt uddannelsesudbud
Regeringen foreslår at indføre et knæk i undervisningstaxametrene, der betyder, at store gymnasiale
institutioner med mere end 700 årselever på en given uddannelse vil modtage 10 pct. lavere tilskud for
elever over dette niveau. Det begrundes med stordriftsfordele, som ifølge børne- og
undervisningsministeren tager udgangspunkt i en analyse, der bl.a. viser, at der er faldende
marginalomkostninger for lærerløn, som udgør størstedel af lønomkostningerne, og at flere elever på
store skoler giver bedre forudsætninger for at oprette større hold og udnytte lærernes arbejdstids til
undervisning,
jf. svar på spørgsmål nr. S. 1187.
Den konkrete model tager imidlertid ikke højde for, at mange erhvervsgymnasier er en lokalafdeling
blandt flere lokalafdelinger indenfor samme institution, som har adresser i flere forskellige byer. Netop
den konstruktionsform (flere afdelinger indenfor samme institution) er resultatet af fusioner, der hidtil
har arbejdet for at sikre et bredt uddannelsesudbud i hele landet, som man nu ender med at straffe med
omlægningen.
Da antallet af årselever ift. knækket opgøres på
institutions-
og ikke
afdelingsniveau,
vil mange
erhvervsskoler blive ramt af knækket, selvom det samlede elevtal udgøres af flere små lokale
erhvervsgymnasier, som enkeltvis har langt under 700 årselever. Det kan illustreres gennem
nedenstående eksempel fra International Business College (IBC), der har afdelinger i tre byer i Syd- og
Sønderjylland med en afstand på 30 til 80 km mellem afdelingerne.
IBC har sammenlagt på tværs af alle afdelinger omkring 1.600 årselever.
Det betyder, at IBC’s
tilskud
bliver reduceret med 10 pct. for ca. 900 årselever (1.598-700), selvom det alene er afdelingen i Kolding,
der har mere end 700 årselever - mens både afdelingen i Fredericia og Aabenraa har langt under 700
årselever. Som modellen er nu, taber IBC ca. 5,5 mio. kr. på knækket, som jf. ministerens svar på
spørgsmål nr. S 1187 ikke kan imødekommes gennem den stordriftsfordel, som regeringen henholder sig
Ny Vestergade 17, 2.
sal
1471 København K
33 37 78 88
www.deg.dk
[email protected]
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 249: Henvendelse af 9/9-24 fra Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever og Erhvervsskolernes Elevorganisation om tilfældig omfordeling på gymnasieområdet rammer elever på små erhvervsgymnasier i landdistrikter
2903220_0002.png
til. En tilskudsreduktion i den størrelsesorden vil vanskeligt kunne håndteres uden risiko for at svække
kvaliteten af uddannelsen.
Hvis knækket retligt var opgjort på afdelingsniveau, ville det alene være afdelingen i Kolding, der vil blive
ramt af tilskudsreduktionen for 120 årselever, svarende til en tilskudsreduktion på ca. 0,7 mio. kr. IBC er
desværre ikke et enkeltstående eksempel. Der er 23 andre eksempler.
Årselever
Antal årselever, der bliver ramt af
knækket
898
Tilskudsreduktion
5,5 mio. kr.
IBC International Business College
1.598
(institution)
-
Afdeling i Fredericia
470
-
Afdeling i Kolding
820
-
Afdeling i Aabenraa
308
Note: Beregnet med udgangspunkt i de nye forhøjede takster.
Nyt og forhøjet udkantstilskud uddeles tilfældigt
Med omlægningen af taxameter- og tilskudssystemet vil regeringen herudover indføre et nyt og forhøjet
udkantstilskud på 3,8 millioner kr. pr. uddannelsesinstitution, der gælder for både almene gymnasier og
erhvervsskoler. Også her bliver der ikke taget højde for, at flere erhvervsskoler består af flere afdelinger
indenfor samme institution, hvorefter konsekvensen er, at udkantstaxametret bliver fordelt meget
tilfældigt flere steder.
For IBC’s vedkommende vil afdelingen
i Aabenraa, der ligger indenfor et
yderområde eller landdistriktsområde, ikke være berettiget til udkantstilskuddet på 3,8 mio. kr. alene
fordi IBC’s hovedadresse er i Kolding.
Den samlede konsekvens bliver flere steder en forøgelse af takstforskellen pr. årselev på
erhvervsgymnasier og almene gymnasier beliggende i samme by, selvom ambitionen med omlægningen
har været det modsatte. Samtidig er den store forskel i fællesudgifts- og bygningstaxametret, der pt. er
mellem de almene gymnasier og erhvervsgymnasierne, desværre ikke adresseret med omlægningen.
Forslag til en mere retfærdig model
For at undgå denne skæve omfordeling bør takstreduktionen beregnes på det enkelte lokale gymnasium
og ikke på institutionsniveau. Dette vil sikre en mere retfærdig fordeling og bevare det vigtige
uddannelsesudbud i landområderne og lokale gymnasier, der har adresser i flere forskellige større byer.
En justering af modellen er afgørende for at sikre fair vilkår for alle gymnasiale uddannelser i Danmark,
hvor kvaliteten af den uddannelse, som eleverne får, ikke afhænger af skolens organiseringsform.
Vi står selvfølgelig til rådighed for uddybning.
Venlig hilsen
Allan Kortnum, formand for DEB-L
Bo Sejer Frandsen, formand for DEG-B
Jakob Holm, formand for Landssammenslutningen af Handelsskoleelever
Julie Kølskov Madsen, formand for Erhvervsskolernes ElevOrganisation