Bilag 1. Analysenotat – Nystartede elever i
børnehaveklassen med udsat skolestart
I 2023 blev der vedtaget en ændring af dagtilbudsloven vedrørende
bedre mulighed for udsat skolestart (lov nr. 1545 af 12. december 2023).
Af lovforslaget (L 30 af 4. oktober 2023) fremgår det, at Børne- og
Undervisningsministeriet i perioden frem til og med 2027 vil følge
udviklingen for så vidt angår skoleudsættelser, bl.a. ved hjælp af
eksisterende data.
I dette notat opgøres andelen af elever i børnehaveklassen med udsat
skolestart
1
i skoleåret 2023/24. Notatet fungerer dermed som en
baselinemåling til brug for ovennævnte opfølgning.
Indledningsvist præsenteres fordelingen af nystartede elever i
børnehaveklassen med hhv. tidlig, udsat eller rettidig skolestart. Herefter
fokuseres på, hvordan elever med udsat skolestart fordeler sig i forhold til
køn, herkomst og forældres højest fuldførte uddannelse. Af appendiks
fremgår desuden en oversigt over andel elever med udsat skolestart
opgjort på kommuneniveau.
Fordeling på baggrund af tidspunkt for skolestart
I skoleåret 2023/24 udgjorde andelen af nystartede elever i
børnehaveklassen med udsat skolestart på landsplan 5,6 pct. Størstedelen
af eleverne startede rettidigt (93,7 pct.), mens 0,7 pct. havde tidlig
skolestart,
jf. figur 1.
Andelen af skoleudsættelser på landsplan dækker over kommunale
variationer,
jf. tabel 1 i appendiks.
Holbæk Kommune har den laveste
andel af skoleudsættelser på 2,2 pct., mens Kerteminde Kommune har
den højeste andel af skoleudsættelser på 10,7 pct., når der ses bort fra ø-
kommuner.
9. september 2024
Sagsnr.: 24/21574
BJRE
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon: +45 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
1
Udsat skolestart defineres som nystartede elever i børnehaveklassen, der er begynder
senere i skole end det kalenderår, hvor de fylder seks år.