Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 248
Offentligt
2902974_0001.png
Bilag 1. Analysenotat – Nystartede elever i
børnehaveklassen med udsat skolestart
I 2023 blev der vedtaget en ændring af dagtilbudsloven vedrørende
bedre mulighed for udsat skolestart (lov nr. 1545 af 12. december 2023).
Af lovforslaget (L 30 af 4. oktober 2023) fremgår det, at Børne- og
Undervisningsministeriet i perioden frem til og med 2027 vil følge
udviklingen for så vidt angår skoleudsættelser, bl.a. ved hjælp af
eksisterende data.
I dette notat opgøres andelen af elever i børnehaveklassen med udsat
skolestart
1
i skoleåret 2023/24. Notatet fungerer dermed som en
baselinemåling til brug for ovennævnte opfølgning.
Indledningsvist præsenteres fordelingen af nystartede elever i
børnehaveklassen med hhv. tidlig, udsat eller rettidig skolestart. Herefter
fokuseres på, hvordan elever med udsat skolestart fordeler sig i forhold til
køn, herkomst og forældres højest fuldførte uddannelse. Af appendiks
fremgår desuden en oversigt over andel elever med udsat skolestart
opgjort på kommuneniveau.
Fordeling på baggrund af tidspunkt for skolestart
I skoleåret 2023/24 udgjorde andelen af nystartede elever i
børnehaveklassen med udsat skolestart på landsplan 5,6 pct. Størstedelen
af eleverne startede rettidigt (93,7 pct.), mens 0,7 pct. havde tidlig
skolestart,
jf. figur 1.
Andelen af skoleudsættelser på landsplan dækker over kommunale
variationer,
jf. tabel 1 i appendiks.
Holbæk Kommune har den laveste
andel af skoleudsættelser på 2,2 pct., mens Kerteminde Kommune har
den højeste andel af skoleudsættelser på 10,7 pct., når der ses bort fra ø-
kommuner.
9. september 2024
Sagsnr.: 24/21574
BJRE
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon: +45 33 92 50 00
Mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
1
Udsat skolestart defineres som nystartede elever i børnehaveklassen, der er begynder
senere i skole end det kalenderår, hvor de fylder seks år.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Orientering vedr. baselinemålingen for udsat skolestart i 2023/2024, fra børne- og undervisningsministeren
2902974_0002.png
Figur 1. Andel elever i børnehaveklassen med henholdsvis tidlig, rettidig
eller udsat skolestart. Skoleåret 2023/24.
Side 2/7
Tidligt
Udsat
Rettidigt
0,7%
5,6%
93,7%
Anm.: Opgørelsen indeholder kun nystartede elever i folkeskoler og fri- og privatskoler. Omgængere
indgår ikke i opgørelsen. Elever, der starter tidligt, er startet før det kalenderår, hvor de fylder seks år,
mens elever med udsat skolestart, er startet efter det kalenderår, hvor de fylder seks år.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Fordeling på baggrund af fødselsmåned
Blandt skoleudsatte børnehaveklasseelever ses en overvægt af børn, der
er født i slutningen af året,
jf. figur 2.
Således udgjorde børn født i første
kvartal ca. 4 pct. af de skoleudsatte elever, mens børn født i fjerde kvartal
udgjorde ca. 64 pct.
Figur 2. Andel elever i børnehaveklassen med udsat skolestart fordelt på
fødselsmåned. Skoleåret 2023/24.
34%
19%
11%
1%
Jan
1%
Feb
2%
Mar
2%
Apr
3%
4%
5%
7%
9%
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Anm.: Opgørelsen indeholder kun nystartede elever i folkeskoler og fri- og privatskoler, der er startet i
børnehaveklasse efter det kalenderår, hvor de fylder seks år. Omgængere indgår ikke i opgørelsen.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Fordeling på baggrund af køn
I skoleåret 2023/24 udgjorde drenge ca. 70 pct. af eleverne med udsat
skolestart, mens piger udgjorde ca. 31 pct.,
jf. figur 3.
Således ses en
overrepræsentation af drenge blandt skoleudsatte elever i
børnehaveklassen.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Orientering vedr. baselinemålingen for udsat skolestart i 2023/2024, fra børne- og undervisningsministeren
2902974_0003.png
Figur 3. Andel elever i børnehaveklassen med udsat skolestart fordelt på
køn. Skoleåret 2023/24.
Side 3/7
31%
69%
Drenge
Piger
Anm.: Opgørelsen indeholder kun nystartede elever i folkeskoler og fri- og privatskoler, der er startet i
børnehaveklasse efter det kalenderår, hvor de fylder seks år. Omgængere indgår ikke i opgørelsen.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Fordeling på baggrund af herkomst
I skoleåret 2023/24 udgjorde elever med dansk herkomst 75 pct. af de
nystartede elever med udsat skolestart, mens efterkommere og
indvandrere udgjorde henholdsvis 18 pct. og 8 pct.,
jf. figur 4.
Til sammenligning var ca. 84 pct. af alle nystartede elever i
børnehaveklassen samme år af dansk herkomst, ca. 12 pct. var
efterkommere, mens ca. 4 pct. var indvandrere. Der ses dermed en relativ
overvægt af indvandrere og efterkommere blandt skoleudsatte
børnehaveklasseelever.
Figur 4. Andel elever i børnehaveklassen fordelt på herkomst. Skoleåret
2023/24.
Indvandrere
8%
4%
18%
12%
75%
84%
Efterkommere
Dansk herkomst
Skoleudsatte elever
Alle nystartede elever
Anm.: Opgørelsen indeholder nystartede børnehaveklasseelever i folkeskoler og fri- og privatskoler i
skoleåret 2023/24. Omgængere indgår ikke i opgørelsen. Individer med uoplyst herkomst indgår i
gruppen ’Indvandrere’.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Orientering vedr. baselinemålingen for udsat skolestart i 2023/2024, fra børne- og undervisningsministeren
2902974_0004.png
Fordeling på baggrund af forældres højest fuldførte uddannelse
Betragtes fordelingen af forældrenes højest fuldførte uddannelsesniveau
blandt hhv. skoleudsatte elever og alle nystartede elever i
børnehaveklassen ses der blandt de skoleudsatte elever en
overrepræsentation af børn, hvis forældre højst har gennemført
grundskolen,
jf. figur 5.
Børn af forældre, der højst har gennemført
grundskolen, udgør således ca. 12 pct. af de skoleudsatte elever, mens
samme gruppe udgør ca. 6 pct. blandt alle nystartede
børnehaveklasseelever. Modsat ses det, at børn, hvis forældre har en
videregående uddannelse, er underrepræsenterede blandt skoleudsatte
elever.
Figur 5. Andel elever i børnehaveklassen fordelt på forældres højest
fuldførte uddannelse. Skoleåret 2023/24.
Side 4/7
Grundskole
12%
6%
4%
3%
26%
24%
58%
68%
Alle nystartede elever
Gymnasial udd.
Erhversfaglig udd.
Videregående udd.
Skoleudsatte elever
Anm.: Opgørelsen indeholder nystartede børnehaveklasseelever i folkeskoler og fri- og privatskoler i
skoleåret 2023/24. Omgængere indgår ikke i opgørelsen. Videregående uddannelser dækker over korte
videregående uddannelser, mellemlange uddannelser, bacheloruddannelser, lange videregående
uddannelser, ph.d. og forskeruddannelser. Adgangsgivende uddannelsesforløb indgår i de
erhvervsfaglige uddannelser. Individer med ukendt uddannelse indgår i grundskole.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Orientering vedr. baselinemålingen for udsat skolestart i 2023/2024, fra børne- og undervisningsministeren
2902974_0005.png
Side 5/7
Appendiks
Tabel 1. Andel elever med udsat skolestart fordelt på kommune. Sorteret
efter stigende andel. Skoleåret 2023/24.
Kommune
Hele landet
Holbæk
Viborg
Køge
Skive
Vallensbæk
Hillerød
Fredensborg
Herning
Lemvig
Billund
Hedensted
Helsingør
Stevns
Fredericia
Favrskov
Esbjerg
Gladsaxe
Lolland
Solrød
Allerød
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Odense
Svendborg
Gribskov
Ikast-Brande
Rudersdal
Brønderslev
Halsnæs
Hjørring
Holstebro
Pct.
5,6
2,2
2,4
2,7
2,7
3,2
3,3
3,4
3,4
3,5
3,6
3,6
3,6
3,7
4
4,1
4,2
4,2
4,2
4,2
4,3
4,3
4,3
4,3
4,3
4,3
4,4
4,4
4,4
4,5
4,5
4,5
4,5
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Orientering vedr. baselinemålingen for udsat skolestart i 2023/2024, fra børne- og undervisningsministeren
2902974_0006.png
Ishøj
Nordfyn
Varde
Kalundborg
Vejen
Faaborg-Midtfyn
Hørsholm
Skanderborg
Rødovre
Thisted
Herlev
Syddjurs
Furesø
Gentofte
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Egedal
Høje-Taastrup
Struer
Ringsted
Assens
Ballerup
Guldborgsund
Horsens
Lejre
Haderslev
København
Brøndby
Jammerbugt
Roskilde
Vordingborg
Dragør
Sønderborg
Lyngby-Taarbæk
Næstved
Albertslund
Aarhus
Silkeborg
4,5
4,5
4,6
4,7
4,7
4,8
4,8
4,9
5
5
5,1
5,1
5,2
5,3
5,3
5,3
5,5
5,5
5,5
5,8
5,9
5,9
5,9
5,9
5,9
6
6
6,1
6,1
6,1
6,1
6,3
6,4
6,5
6,5
6,6
6,7
6,7
Side 6/7
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Orientering vedr. baselinemålingen for udsat skolestart i 2023/2024, fra børne- og undervisningsministeren
2902974_0007.png
Aabenraa
Aalborg
Nyborg
Vesthimmerland
Bornholm
Faxe
Odder
Sorø
Hvidovre
Frederikshavn
Frederiksberg
Tønder
Greve
Vejle
Glostrup
Kolding
Norddjurs
Randers
Slagelse
Odsherred
Frederikssund
Tårnby
Kerteminde
Ærø
Fanø
Langeland
Læsø
Samsø
Anm.: Opgørelsen indeholder kun nystartede elever i folkeskoler og fri- og privatskoler, der er startet i
børnehaveklasse efter det kalenderår, hvor de fylder seks år. Omgængere indgår ikke i opgørelsen.
Grundet diskretionshensyn er kommuner med færre end fem skoleudsatte elever markeret med "*".
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
6,8
6,9
6,9
6,9
7
7
7,1
7,1
7,2
7,3
7,4
7,5
7,6
7,6
7,8
7,8
8,1
8,1
8,3
8,4
8,9
9,2
10,7
13
*
*
*
*
Side 7/7