Danske Gymnasier
Ny Vestergade 13, st.
1471 København K
+45 33 18 82 60
danskegymnasier.dk
5. september 2024
Til Folketingets finans- og undervisningsordførere
Regeringens forslag til taxameterreform rammer skævt og opfylder ikke sit formål
Regeringen fremlagde i august 2024 sit forslag til justeringer af taxameter- og tilskudssystemet
på ungdomsuddannelsesområdet. Regeringen har to formål med forslaget: Det ene er at
omfordele midler fra store til små skoler, og det andet er at give et stort økonomisk løft til
gymnasier og erhvervsskoler i yderområder og landdistrikter.
Danske Gymnasier ønsker med denne henvendelse at påpege, at regeringens forslag rammer
skævt og ikke opfylder formålet. Det er desuden en meget omfattende besparelse, som vil
påvirke mere end 60.000 elever på de almene gymnasier, der bliver ramt af besparelserne. Det
mener vi, er en forkert politisk prioritering i en tid med et stort finanspolitisk råderum.
For få gymnasier skal give til for mange
Regeringen vil indføre et knæk i undervisningstaxameteret, der betyder, at gymnasier med mere
end 700 årselever på samme uddannelsestype vil modtage et 10 pct. lavere undervisningstilskud
for elever over dette niveau.
Regeringen bygger sit forslag på en analyse fra Struensee og Co., der viste en tendens til
faldende marginalomkostninger på større skoler, idet løn- og øvrige driftsomkostninger pr.
årselev falder med antallet af årselever. Her er det vigtigt at bemærke, at det forhold, at de
gennemsnitlige omkostninger pr. årselev falder, jo større skolen er, primært hænger sammen
med, at omkostningerne er større pr. årselev på mindre gymnasier. Dette underbygges af, at
analysen fra Struensee og Co. finder, at økonomisk udsatte gymnasier blandt andet har færre
årselever og mindre hold, og heraf følger, at de store skoler i provins- og hovedstadskommuner
generelt ikke kan karakteriseres som økonomisk udsatte.
Analysen påviser altså, at der er en mindre stabil økonomi på mindre gymnasier, men ikke at
større gymnasier med mere end 700 elever har så solid en økonomi, at de kan spare, uden at det
går ud over undervisningskvaliteten. Der er dermed intet belæg for, at de kan gennemføre
besparelser på op til 5 mio. kr. om året, uden at det går udover undervisningskvaliteten.
Derudover er et knæk ved 700 elever på ingen måde et entydigt parameter for et gymnasiums
økonomi, og en tilskudsreduktion på 10 pct. for disse elever virker helt tilfældigt sat. Der indgår