Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 244
Offentligt
2900415_0001.png
Hvad kan Landsforeningen Talentspejderne?
Landsforeningen Talentspejderne kan hjælpe med at løse nogle af de
udfordringer, som unge har med deres trivsel.
Vores mentorprogram medvirker til, at de unge får større trivsel, selvtil-
lid og selvværd samt øger andelen af unge, der afslutter en ungdoms-
uddannelse eller kommer i job.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Henvendelse af 2/9-2024 fra Landsforeningen Talentspejderne om deres ønske om at komme på finansloven fra 2025
Indholdsfortegnelse
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Resume ............................................................................................................................... 3
Hvem er Talentspejderne ...................................................................................................... 4
Hvorfor skal vi have fokus på de udsatte ................................................................................ 5
Hvem er målgruppen ............................................................................................................ 7
Koncept og programmet ....................................................................................................... 7
Møderne .............................................................................................................................. 9
Samarbejdet med andre interessenter .................................................................................. 9
Resultater og omtaler ......................................................................................................... 10
Erhvervskandidaterne ......................................................................................................... 12
10. Tal og fakta
herunder økonomi .......................................................................................... 12
11. Kontaktoplysninger til Talentspejderne ................................................................................ 14
12. Noter og litteraturhenvisninger ............................................................................................ 14
Dette notat har til formål at understøtte Landsforeningen Talentspejdernes ønske om at
komme på finansloven fra 2025.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Henvendelse af 2/9-2024 fra Landsforeningen Talentspejderne om deres ønske om at komme på finansloven fra 2025
2900415_0003.png
1. Resume
Udfordring og løsning
Talentspejderne kan hjælpe med at løse unges trivselsproblemer samt øge andelen af unge,
der afslutter en ungdomsuddannelse eller kommer i job.
En analyse fra Kraka viser, at målgruppen - unge, der som 25-årige højst har fuldført en grund-
skoleuddannelse - adskiller sig fra den resterende del af en årgang på en lang række para-
metre.
Udgifterne til offentlige overførselsindkomster samt træk på det primære sundhedssystem er
højere for målgruppen end for den resterende del af en årgang.
Erhvervsindkomsten for målgruppen er desuden betydeligt lavere end for sammenlignings-
gruppen målt over et livsforløb.
Over et livsforløb koster en person i målgruppen ca. 1,86 mio. kr. mere i sundhedsudgifter og
overførselsindkomster, og de tjener ca. 7,36 mio. kr. mindre end den øvrige del af en årgang.
Samlet set er de forventede omkostninger og det forventede tab i erhvervsindkomst på ca. 9,2
mio. kr. per person, målt over et livsforløb. Det svarer i alt til en forskel på ca. 107 mia. kr. per
årgang.
Der er selv sagt mange penge sparet for samfundet for hver ungt mennesker, der gennemgår
et forløb hos Talentspejderne. Dertil kommer naturligvis ikke mindst den meget større livskva-
litet hos de unge.
Hvem er Talentspejderne
Landsforeningen Talentspejderne er en non-profit, ikke-religiøs og ikke-politisk humanitær or-
ganisation.
Landsforeningens formål er gennem mentoring at støtte og vejlede unge, som er i risiko for
ikke at kunne påbegynde eller fuldføre en ungdomsuddannelse. Mentorerne arbejder frivilligt
og ulønnet.
Resultater
Vi har stor succes med at hjælpe udsatte og sårbare unge i udskolingens 7.-9. klasser, og er
som en af ganske få organisationer blevet anbefalet som samarbejdspartner i Reformkommis-
sionen rapport NYE REFORMVEJE 3 (Anbefaling 3.2).
Evalueringer fra flere kommuner viser at 80-90 pct. af de unge vi hjælper, kommer i uddan-
nelse og job
Konceptet
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Henvendelse af 2/9-2024 fra Landsforeningen Talentspejderne om deres ønske om at komme på finansloven fra 2025
I samarbejde med førende eksperter har vi udviklet et koncept som forebygger, at de unge
havner i den såkaldte NEET-gruppe. Udgangspunktet for vores talentprogram er, at alle unge
har noget de er gode til, og som de kan bidrage med - til glæde for dem selv og for samfundet.
Programmet består af 24 ugentlige møder af 1�½ times varighed, hvor de unge mødes med fri-
villige mentorer eller såkaldte "talentspejdere" fra erhvervslivet eller andre frivillige. De unge
mødes på et kontor på den frivilliges arbejdsplads og sammen gennemgår de det grundige
materiale, der er udarbejde af førende eksperter i Danmark. Det er gode rammer for drøftelser,
hvor fokus er uddannelse og job.
Indledningsvist fokuseres der på den unges evner, styrker og talenter. Herefter spejdes der ud i
erhvervslivet, hvor disse kan bruges og giver mening for den unge. Når tilliden er opnået, arbej-
des der med trivsel, sociale fællesskaber, livsmestring, gode vaner, struktur, sund kost, mo-
tion og søvn.
Udover konceptet ”Talentspejderne” for udskolingens 7. – 9. klasser, har vi også konceptet
”Erhvervspraktikanterne” for aldersgruppen 16-25-årige. Dette koncept er nyudviklet ud fra
konceptet ”Talentspejderne”, men tilpasset målgruppen.
2. Hvem er Talentspejderne
Landsforeningen Talentspejderne er en non-profit, ikke-religiøs og ikke-politisk humanitær or-
ganisation, der blev startet af tre ildsjæle i 2010.
Landsforeningens formål er gennem mentoring at støtte og vejlede unge, som er i risiko for
ikke at kunne påbegynde eller fuldføre en ungdomsuddannelse.
Talentspejderne startede som et Satspuljeprojekt i perioden 2012-2015. Fra 2015 er forenin-
gen blevet drevet med en delvis kommunal egenbetaling og med støtte fra fonde, puljer og
sponsorater.
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed. Det overordnede ansvar mellem ge-
neralforsamlingerne varetages af den på generalforsamlingens valgte bestyrelse.
Mentorerne - der gennemfører mentorforløbene med de unge - arbejder frivilligt og ulønnet.
Der er i dag ansat fem medarbejdere på deltid:
* En chefkonsulent og fundraiser på 30 timer
* 3 kommunekonsulenter på hhv. 30 timer, 21,5 timer og 14 timer
* En sekretariatsleder på 18,5 timer, der er startet medio januar 2024. Før da blev sekretariats-
opgaverne løftet af chefkonsulenten.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Henvendelse af 2/9-2024 fra Landsforeningen Talentspejderne om deres ønske om at komme på finansloven fra 2025
2900415_0005.png
Talentspejderne er en 100% hybrid arbejdsplads. Det vil sige, at alle medarbejderne er ansat
med udgangspunkt i deres bopæl. Organisationen har derfor ingen udgifter til husleje, el,
varme og andre udgifter tilknyttet et fast arbejdssted for alle medarbejdere.
3. Hvorfor skal vi have fokus på de udsatte
Baggrund
Alt for mange unge kommer ikke i uddannelse og job. Ifølge Danmarks Statistik, note 1, var det
godt 60.000 unge 16-24-årige i 2022, der havnede i NEET-gruppen. NEET står for "Not in Em-
ployment, Education or Training", og statistikken opgør, hvor mange unge på 16-24 år, som
hverken er i beskæftigelse eller under uddannelse.
Dette omfang skal nedbringes, så denne gruppe af unge mennesker ikke ender i arbejdsløs-
hed og på overførselsindkomster, med dårlig livskvalitet til følge.
Det bedste man kan gøre er at forebygge, at de unge nogen sinde havner i denne NEET-gruppe.
De fleste er derfor enige om, at der må skabes bedre forudsætninger for, at unge kan få et liv i
trivsel. En lang række rapporter, forskningsprojekter og organisationer, note 2, har fokus på
området, og der er de senere år skabt en del ny viden, både om årsager og mulige løsninger.
På baggrund af denne viden og erfaringer har vi i samarbejde med førende eksperter på områ-
det udviklet et ”talentprogram”, som har vist banebrydende resultater.
Konsekvenser for samfundet og den enkelte borger
Nedennævnte to undersøgelser fra hhv. KRAKA og Rockwoolfonden giver et billede af de me-
get store konsekvenser, det har for samfundsøkonomien og den enkelte borger, når unge ud-
satte ikke er i job eller uddannelse.
KRAKA
har udarbejdet en analyse, der bl.a. belyser samfundsmæssige omkostninger for 25-
årige, som ikke er i gang med en uddannelse og hvis længst gennemførte uddannelsesniveau
er grundskolen. Undersøgelsen udkom i maj 2023 og kan findes her:
Analyse_ Unge uden uddan-
nelse_En analyse af økonomiske, sociale og sundhedsmæssige forskelle.pdf (kraka-economics.dk).
Analysens konklusioner – side 1 i analysen – er bl.a. følgende:
Målgruppen - unge, der som 25-årige højst har fuldført en grundskoleuddannelse - ad-
skiller sig fra den resterende del af en årgang på en lang række parametre.
Udgifterne til offentlige overførselsindkomster samt træk på det primære sundhedssy-
stem er højere for målgruppen end for den resterende del af en årgang.
Erhvervsindkomsten for målgruppen er desuden betydeligt lavere end for sammenlig-
ningsgruppen målt over et livsforløb.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Henvendelse af 2/9-2024 fra Landsforeningen Talentspejderne om deres ønske om at komme på finansloven fra 2025
2900415_0006.png
Over et livsforløb koster en person i målgruppen ca. 1,86 mio. kr. mere i sundhedsud-
gifter og overførselsindkomster, og de tjener ca. 7,36 mio. kr. mindre end den øvrige del
af en årgang.
Samlet set er de forventede omkostninger og det forventede tab i erhvervsindkomst på
ca. 9,2 mio. kr. per person, målt over et livsforløb. Det svarer i alt til en forskel på ca.
107 mia. kr. pr. årgang set over et livsforløb.
Kommentarer til undersøgelsen (Information, 3. maj 2023):
Bo Hammer, partner i Kraka,
”blev overrasket over, hvad det ifølge udregningerne ser ud til at
koste samfundet, at vi taber en del af en årgang. Han hæfter sig dog ved lignende resultater i
Sverige”
Jeppe Druedahl, lektor ved Økonomisk institut på Københavns Universitet, ”støder
ikke på no-
get, der for ham at se skulle få folk til at tvivle på størrelsen af det samfundsøkonomiske tab”
og
”den økonomiske gevinst ved at sætte ind, kan være meget stor”.
Rockwoolfonden
har i 2017 udgivet bogen
”Hvad vi om udsatte unge”.
Kapitel 1 i bogen handler om Hvem de udsatte unge er, hvor mange er der, og hvad er de sam-
fundsmæssige omkostninger? Her fra citeres følgende.
”Et liv på kanten af samfundet giver først og fremmest en socialt og materielt set fattigere til-
værelse for den enkelte. Men det er også forbundet med store økonomiske omkostninger for
velfærdsstaten og ikke mindst som følge af et reduceret arbejdsudbud”, s. 17.
I analysen afgrænses de udsatte unge til at være definerede som 25-29-årige, som hverken er i
job eller uddannelse to år i træk, s. 18.
Analysen viser, at ca. 5.000 unge pr. årgang i aldersgruppen 25 til 29 år hverken er under ud-
dannelse eller tilknyttet arbejdsmarkedet. Med den valgte aldersafgrænsning betyder det så
også, at omkostninger afholdt af samfundet i forhold til analysens målgruppe, indtil de fylder
25 år, ikke inddrages, s. 19.
Beregningerne gennemførtes på 5.000 unge i 25-årsalderen pr. årgang. Som tiden går, vil et løft
i de unges arbejdsmarkedstilknytning få større og større betydning, da der hvert år er en ny år-
gang på 5.000 unge, der løftes, s. 22.
Ved den mest ambitiøse antagelse bliver resultatet, at de offentlige kasser vil vinde 15 mia. kr.
om året målt i 2014-priser. Ved den mindre ambitiøse antagelse om en tilknytning til arbejds-
markedet på niveau med ufaglærte unges vil gevinsten for det offentlige ligge omkring 12 mia.
kr. om året, s. 23.
En højere erhvervsdeltagelse for de udsatte unge vil imidlertid ikke blot forbedre de offentlige
finanser. Den bedre beskæftigelse for de udsatte unge vil også styrke andre centrale
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Henvendelse af 2/9-2024 fra Landsforeningen Talentspejderne om deres ønske om at komme på finansloven fra 2025
økonomiske nøgletal. I det mindre ambitiøse eksperiment vil bruttonationalproduktet, BNP,
efter 5 år være vokset med ca. 4 mia. 2014-kr., og beskæftigelsen vil stige med ca. 11.000 per-
soner. Efter 35 år vil BNP være vokset med ca. 33 mia. 2014-kr. og beskæftigelsen med næ-
sten 60.000 personer, s. 23.
Landsforeningen Talentspejderne mener således, at der er mange penge sparet for samfundet
for hver ungt mennesker, der gennemgår et forløb hos Talentspejderne. Dertil kommer natur-
ligvis den meget større livskvalitet hos de unge.
4. Hvem er målgruppen
Målgruppen er 12 til 15-årige, dvs. unge i udskolingens 7.-10. klasse.
Særlige karakteristika ved denne gruppe er:
• At de ikke trives i deres nuværende skoletilbud og ofte skifter skole.
• At de ofte har vedvarende modvillighed mod at komme i skole (skolevægring), hvilket kan
komme til udtryk som foregivet sygdom eller pjækkeri.
• Psykisk sårbarhed, dvs. at de unge har behov for et trygt, tillidsfuldt og struktureret lærings-
fællesskab.
• Social sårbarhed, dvs. at de unge har behov for styring, klare rammer og et øget netværks-
samarbejde.
• Skoletræthed, de har faglige udfordringer og lav motivation for uddannelse.
• Udfordringer med at skabe sociale fællesskaber med andre unge.
• At de har behov for voksne, der vedholdende indbyder til samvær og aktivitet gennem foku-
seret opmærksomhed.
Et yderligere kendetegn for målgruppen er, at mange har haft en oplevelse af, at de ikke har
fået spottet deres særlige evner, styrker og talenter. Derfor døjer mange af eleverne med
manglende faglig selvtillid og personligt selvværd. Flere mangler også retning og mål for livet.
5. Koncept og programmet
Talentspejderne er et
mentorprogram,
der hjælper sårbare, skoletrætte og socialt udsatte 12-
15-årige unge (i udskolingens 7.-10. klasse) med at skabe de bedste rammer for deres trivsel.
Trivsel er et udtryk for et velbefindende, der giver den enkelte unge følelsen af overskud, gåpå-
mod, mening, handlekraft og glæde ved livet.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Henvendelse af 2/9-2024 fra Landsforeningen Talentspejderne om deres ønske om at komme på finansloven fra 2025
Programmet er udviklet ud fra professor Jan Tønnesvangs vitaliseringsmodel, note 3, som
handler om at skabe vitaliserende (livsvigtige) miljøer for den unge i form af mening, mestring,
tilhør og autonomi.
Den unge skal blive bevidst om og bruge sine særlige evner, styrker og talenter (mestring); at
de har retten til at styre og bestemme over sig selv (autonomi), får (mening) med tilværelsen
ved at sætte sig nogle mål, samt at opleve gode fællesskaber (tilhør). Så bliver de bedre i
stand til at træffe uddannelses- og jobmæssige valg. Det giver dem en handlekraft, der gør, at
de kan komme i beskæftigelse og dermed kan bidrage til samfundet. Det giver glæde.
Udfordringen med at hjælpe gruppen af sårbare, udsatte og skoletrætte unge er, at de – natur-
ligvis – er meget følsomme over for at blive sat i bås eller at få sat en dårlig etikette på sig. Der-
for er det vigtigt, at indsatsen over for dem bliver formidlet som et vinderprojekt, og at det har
”STREET CREDIT” blandt de unge. Det har vi formået ved at sælge indsatsen som et ”talent-
program”.
Talentprogrammet er udviklet i samarbejde med førende eksperter. Indledningsvist bevidstgør
programmet de unge om deres læringsstil, note 4, intelligenser, note 5, og karakterstyrker,
note 6. (Udviklet i samarbejde med danske læringsstilseksperter, Svend Erik Schmidt, note 7,
og Master i læringsprocesser, Helle Fisker, note 8). Der fokuseres på de job og uddannelser
som de unges talenter matcher. De besøger uddannelsesinstitutioner og virksomheder.
Når tilliden er opnået mellem den unge og mentor, fokuseres der på den unges selvbillede,
hjernen, udvikling, trivsel, vaner, struktur i hverdagen, gode relationer, venner og netværk (Ud-
viklet i samarbejde med professor i Psykologi, Jan Tønnesvang, note 3, og hjerneforsker, Ann-
Elisabeth Knudsen, note 9). Vi giver de unge drømmene tilbage, så de får mod og lyst til at ville
noget med sig selv. Der er også fokus på kost, motion og søvn (udviklet i samarbejde med
kostkonsulent, Frede Bräuner, note 10). Det modner de unge til selv at tage over.
Talentprogrammet er bygget op om mentorskabets fase-model, note 11:
1. Commitment
Den unge ønsker selv at deltage i talentprogrammet af egen lyst.
2. Afklaringsfasen
Den unge bliver bevidst om sine særlige evner, styrker og talenter, samt hvor de kan bruges.
Læringsstil, intelligenser, karakterstyrker.
3. Tillidsfasen
Den unge får tillid til sin talentspejder og åbner sig op. Her tales om det, der kan være svært
som ung.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Henvendelse af 2/9-2024 fra Landsforeningen Talentspejderne om deres ønske om at komme på finansloven fra 2025
(Her kan det være nødvendigt at inddrage en tredje person (professionel hjælp) efter aftale
med den unge og forældrene via den kommunale koordinator)
4. Kompetenceudvikling
Den unge arbejder med sig selv og sin livsmestring f.eks. vaner, struktur, attitude, kost, mo-
tion, uskrevne regler, note 14, på det danske arbejdsmarked, gode gerninger, opførsel i fælles-
skaber, valg af venner, opførsel.
5. Modningsfasen
Talentspejderen slipper mere og mere. Den unge lærer at bruge og udvide sit netværk.
6. Afslutningsfasen
Forløbet afsluttes med mulighed for fortsat kontakt f.eks. i overgangsperioder – skole/uddan-
nelsesinstitution/job.
Hele programmet er minutiøst beskrevet i evalueringsrapporten ”Talentspejderne”, note 12,
udgivet, da Talentspejderne var et Satspuljeprojekt i årene 2012-2015.
6. Møderne
Den frivillige talentspejder/mentor mødes med den unge på et kontor på sin arbejdsplads ef-
ter skoletid, hvor de følger det nøje planlagte program. Programmet består af på 24 ugentlige
møder af 1�½-2 timers varighed. Til hver er møderne er der på forhånd fastlagt en dagsorden.
Denne mødeform, med afholdelse af møder på de lokale virksomheder, giver de unge indblik i
de krav og kompetencer, der bliver efterspurgt på en virksomhed, note 14. Herudover bygger
talentspejderprogrammet også på at fremme de faktorer, der medvirker til at give mental triv-
sel og sundhed gennem kosten.
Efter hver 8. møde modtager den unge en graduering. Først bronze, så sølv og efter 24 møder
guld. Den unge får udbetalt en erkendtlighed på kr. 600,- som skal bruges sammen med ta-
lentspejderen/mentoren til en fælles aktivitet efter eget valg.
7. Samarbejdet med andre interessenter
Hidtidige forløb har bygget på at inddrage vigtige arenaer rundt om den unge såsom ungecen-
tre, UU-vejledere, medarbejdere på lokale virksomheder, studerende på professionshøjskoler
og andre frivillige, som klædes på til at blive de unges talentspejdere/mentorer. Når de unge
inddrages, og der skabes strukturer omkring dem, oplever de støtte, som giver dem tro på
egne evner og lyst til at tage en uddannelse og komme i job.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Henvendelse af 2/9-2024 fra Landsforeningen Talentspejderne om deres ønske om at komme på finansloven fra 2025
Når lokalsamfundet i form af skoler og virksomheder inddrages i en fælles indsats for den un-
ges fremtid, øges sandsynligheden for blivende forandringer. Derfor har Talentspejderne alle-
rede nu en oplevelse af succes både med at rekruttere unge og virksomheder.
Konceptet gennemføres i et tæt samarbejde med kommunens skoleforvaltning, der stiller en
koordinator
til rådighed. Det er skolernes udskoling (7.-9. klasser) dvs. lærere, kontaktlærere,
UU-vejledere, der visiterer de unge til et i forløb. Det er lokale virksomheder, der stiller medar-
bejdere til rådighed som mentorer. Lokalsamfundet stiller med andre frivillige. Vores organisa-
tion, der håndholder indsatsen og klæder de frivillige på til at blive de unges talentspej-
dere/mentorer.
Koordinatorens rolle er, sammen med os, at koordinere forløbene. Når en frivillig er certificeret
gennem et kursus til at kunne varetage opgaven som talentspejder/mentor matches denne
med en ung fra en skole i nærheden af virksomheden eller den frivillige. Hvis der opstår situa-
tioner, hvor den unge har brug for professionel hjælp, kontaktes koordinatoren.
Det er
lærere, kontaktlærere, UU-vejledere
der visiterer unge i forløb, som de mener vil
kunne have gavn af et talentforløb, se af snittet om ” Hvem er målgruppen”. De bliver uddan-
net som ”ambassadører” til at kunne formidle tilbuddet til de unge og forældrene. Tilbuddet
står ikke i stedet for et professionelt behandlingstilbud, men forhindrer måske at der senere
skulle blive behov for et sådant.
Nogle af de frivillige mentorer er
medarbejdere på socialt ansvarlige virksomheder,
som gi-
ver deres medarbejdere lov til at lave socialt arbejde i en del af arbejdstiden mod at de frivil-
lige bruger tilsvarende af deres fritid (corporate volunteering, note 13). Det kan også være
fri-
villige i almindelighed
f.eks. efterlønnere og pensionister.
8. Resultater og omtaler
Siden 2013 hvor vi startede med én konsulent er der gennemført ca. 1.500 forløb.
Vi har stor succes med at hjælpe udsatte og sårbare unge i udskolingens 7.-9. klasser, og er
som en af ganske få organisationer blevet anbefalet som samarbejdspartner i Reformkommis-
sionen rapport NYE REFORMVEJE 3 (Anbefaling 3.2).
Fra projektevalueringer, samt egne og kommunale opgørelser kan vi med stolthed nævne, at:
- hele 86 pct. af de unge deltagere gennemfører vores 24 møder. Evaluering af virksomheden
Bifrost, note 8.
- hele 80-90 pct. af de unge deltagere kommer i uddannelse og job målt efter 5 år. Silkeborg
kommunes egen-evaluering i 2022 og egen-evaluering i Ballerup kommune 2019.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Henvendelse af 2/9-2024 fra Landsforeningen Talentspejderne om deres ønske om at komme på finansloven fra 2025
2900415_0011.png
- hele 80 pct. af de unge der inden deltagere blev vurderet ”ikke-uddannelsesparat” bliver ef-
ter forløbet vurderet ”uddannelsesparat”. UU-Randers kommunes egen evaluering 2019.
Herunder ses 4 videoer optaget i 2023, hvor nogle ungefortæller om deres udbytte af et gen-
nemført forløb:
Emne
Succesoplevelser
Skal jeg sige ja?
Mentoren
24 møder
Link
https://youtu.be/7YZxVdQTN-Q
https://youtu.be/THMhSTBDhBc
https://youtu.be/UBOPRor8_C8
https://youtu.be/a0fo4-YVkMo
Yderligere henvisninger:
6. marts 2023 - Hedensted, Ungdomsskoleleder –
Ungdomsskoleleder ser potentiale i men-
torforløb - men et benspænd gør, at ikke flere end 15 unge kan få lov lige nu | hsfo.dk
5. september 2022 - Assens Kommune – Mentorer
tube.com)
Talentspejderne Samlet film final (you-
5. september 2022 · Sjællands Nyheder -
Talenter blev spottet: Nu kører det for Niclas og Ale-
xander
28. maj 2022 · Ikast Brande
-
Talentspejderne: Festdag og guld-diplom efter talentforløb
23. maj 2022 · Magasinet Skolen -
Talentspejdere til usikre og skoletrætte unge: Alle har talen-
ter og særlige egenskaber
26. maj 2021 · Hedenstedavis -
Erfarne seniorer skal hjælpe unge med lavt selvværd
2. maj 2021· Horsens Folkeblad -
70-årige Jette Heller er unge-mentor: - Jeg kan godt li' at give
de unge et kærligt puf
Vesthimmerland - Erhvervskandidaterne
Ledige unge i Vesthimmerland kommune får hjælp
(lokaltindblik.dk)
2. juni 2018 - TV2 Nord – Kandidaterne
Virksomheder hjælper trængte unge i gang | TV2 Nord
I 2019 udarbejdede Talentspejderne en ”avis” med interviews af forskellige mentees,
mentorer og samarbejdspartnere. ”Avisen” er vedhæftet.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Henvendelse af 2/9-2024 fra Landsforeningen Talentspejderne om deres ønske om at komme på finansloven fra 2025
2900415_0012.png
9. Erhvervskandidaterne
Med projekt “Erhvervskandidaterne” vil vi videreudvikle vores afprøvede og succesfulde ta-
lentprogram til også at hjælpe restgruppen af udsatte 16-25 årige unge på vejen til uddannel-
ser og job. Vi vil udvikle en helt ny og banebrydende måde at se de unge på som en ressource
med talenter, samt at støtte og hjælpe dem på vej til at blive modne voksne. Der er p.t. gang i
et pilotprojekt i Brønderslev Kommune og Vesthimmerland Kommune med en forventning om
deltagelse af 30 unge. Pilotprojektet er støttet af Tuborg Fondet. Konceptet forventes klar til
udrulning senere i 2024 eller fra 2025.
Se nogle af de steder, hvor Erhvervskandidaterne er omtalt:
Vesthimmerland - Erhvervskandidaterne
Ledige unge i Vesthimmerland kommune får hjælp
(lokaltindblik.dk)
17. februar, 2024 · vendsysselavis.dk
-
Socialt ansvarlige virksomheder er løsningen på stort
problem!
3. oktober 2023 · Minbyaalborg -
Nyt projekt "Erhvervskandidaterne" vil redefinere tilgangen til
ledige unge
29. september 2023 - Lokalt Indblik -
Ledige unge i Vesthimmerland kommune får hjælp
10. Tal og fakta – herunder økonomi
Talentspejderne har siden 2013 haft ca. 1.500 unge mennesker igennem et mentorforløb med
udfordrede børn og unge i 7. – 9. klasse.
Talentspejderne startede som et Satspuljeprojekt i perioden 2012-2015. Fra 2015 er forenin-
gen blevet drevet med en delvis kommunal egenbetaling og med støtte fra fonde, puljer og
sponsorater. P.t. betaler kommunerne 5.000 kr. pr. forløb. Vi har et ønske om at øge kommu-
nernes egenbetaling til 8.000 kr. ved indgåelse af nye partnerskabsaftaler med kommunerne.
Vi har p.t. ca. 108 mentorer. Derudover er der 52 mentorer, som p.t. holdere kortere pause, og
som forventes at kunne aktiveres igen.
Udbredelse af Talentspejderne til flere kommuner
Landsforeningen Talentspejderne har i dag kommuneaftaler med følgende 9 kommuner om-
kring Talentspejderne (7.-9- kl.): Hedensted, Favrskov, Randers, Ikast-Brande, Ringkøbing-
Skjern, Assens, Middelfart, Odense og Kerteminde. For 2024 er der indgået aftaler med de på-
gældende kommuner om afvikling af ca. 110 forløb i alt.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Henvendelse af 2/9-2024 fra Landsforeningen Talentspejderne om deres ønske om at komme på finansloven fra 2025
2900415_0013.png
Derudover har vi 2 kommuneaftaler omkring Erhvervskandidaterne (16-25-årige fra NEET-
gruppen) i kommunerne Brønderslev og Vesthimmerland med et forventet antal forløb i 2024
på min. 30 stk.
Vi mener, at behovet for det, som vi netop kan med koncepterne ”Talentspejderne” og ”Er-
hvervskandidaterne” er meget stort og findes i alle kommuner. Det vil derfor give god mening,
at Talentspejderne får mulighed for at udvide deres aktiviteter i flest mulige nye kommuner.
Når vi gerne vil udbrede vores indsats til yderligere kommuner i Danmark går der erfarings-
mæssigt noget tid fra opstart af dialogen med kommunen til det første mentorforløb kan sæt-
tes i gang.
Der skal nedsættes en arbejdsgruppe, findes og uddannes mentorer, gerne etableres en lokal-
forening i kommunen, og skolernes personale skal klædes på til at kunne visitere de unge
mennesker ind i et mentorforløbet hos Talentspejderne.
Talentspejdernes økonomi
Talentspejderne arbejder nu ud fra et økonomisk usikkert fundament, idet driften er meget af-
hængig af hele tiden at opnå økonomisk støtte fra puljer og fonde til bare at opretholde det nu-
værende aktivitetsniveau. En større udbredelse af Talentspejderne kræver et mere sikkert øko-
nomisk fundament, så vi kan hjælpe mange flere børn og unge, der mistrives.
Talentspejderne ønsker at komme på finansloven for at sikre et fundament under den nu-
værende drift samt opnå mulighed for at udbrede konceptet til flere kommuner.
Selv om vi kommer på finansloven, vil vi fortsat forsøge at få midler fra fonde til udviklingspro-
jekter m.m.
Bedste bud på nuværende tidspunkt
Basisdriften med det nuværende aktivitetsniveau har udgifter for ca. 2,4 mio. kr. (personale-
omkostninger, administration, bestyrelsen, variable udgifter i.f.m. forløbene, kørsel, salgs-
fremmende omkostninger m.m.). Ved et årligt antal forløb på 100 stk. af 5.000 kr. er indtæg-
terne på 500.000 kr. Finansieringsbehovet for basisdriften er derfor ca. 1,9 mio. kr.
For hver yderligere ansat konsulent (udgift ca. 500.000 kr.) forventer vi efter en indkøringsperi-
ode på 6-12 mdr. at kunne lave aftaler med yderligere fire kommuner, der hver forpligter sig på
10 – 15 forløb til en pris på 8.000 kr. Ved f.eks. 10 forløb pr. kommune bliver indtægten for fire
kommuner fremadrettet 320.000 kr. Variable omkostninger pr. forløb er ca. 10.000 kr. På det
tidspunkt er nettoudgiften således 280.000 kr.
Sagt med andre ord så giver en nettoinvestering på 280.000 kr. ca. 40 forløb.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Henvendelse af 2/9-2024 fra Landsforeningen Talentspejderne om deres ønske om at komme på finansloven fra 2025
2900415_0014.png
Med flere kommuner vil der også skulle bruges flere administrative ressourcer, så et skøn vil
være, at der for hver ekstra mio. kr. (udover basisfinansieringen), vil kunne laves ca. 120 forløb
i 12 kommuner.
Landsforeningen ønsker et årligt beløb på finansloven er 5.000.000 kr.,
som skønsmæssigt
vil blive brugt således:
-
-
-
Basisfinansiering, ca.
Yderligere 9 ansættelser, netto, ca, 3.
Andet, nyt adm. system m.m.
I alt
1,9 mio. kr.
3,0 mio. kr.
0,1 mio, kr.
5,0 mio. kr.
Ca. 100 forløb
Ca. 360 forløb
Ca. 460 forløb
11. Kontaktoplysninger til Talentspejderne
Formand, Ole Toft Sørensen – Mail:
[email protected]
– Mobil: 21 67 16 55
Sekretariatsleder, Thomas Sørensen - mail:
[email protected]
-
Mobil: 23 93 90 30
Chefkonsulent og fundraiser, Tom Th. Pedersen – Mail:
[email protected]
Mobil: 25 77 86 46
Landsforeningen Talentspejderne, cvr. 34102066
12. Noter og litteraturhenvisninger
Note:
1. Unge uden for beskæftigelse og uddannelse (NEET). Danmarks Statistik 2023:
www.dst.dk/da/Statistik/emner/arbejde-og-indkomst/befolkningens-arbejdsmarkeds-
status/unge-uden-for-beskaeftigelse-og-uddannelse-neet
2. Jeppesen P, et al. Mental sundhed og sygdom hos børn og unge i alderen 10-24 år – fo-
rekomst, fordeling og forebyggelsesmuligheder. København: Vidensråd for Forebyg-
gelse, 2020: 1-359.
2. www.teentrivsel.dk/
2. Ungdomsbureauet i samarbejde med TrygFonden. 2023:
https://www.tryghed.dk/media/files/pdf/publikationer/trivsel/jeg-ville-f-det-bedre-
hvis.pdf. Bygger på data fra 25 workshops fordelt på 25klasser på 8 forskellige ung-
domsuddannelser i Region Syd.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Henvendelse af 2/9-2024 fra Landsforeningen Talentspejderne om deres ønske om at komme på finansloven fra 2025
2. Davis R, et al. Theories of behaviour and behaviour change across the social and behav-
ioural sciences: a scoping review. Health Psychol Rev. 2015.
2. Skolebørnsundersøgelsen 2022. Statens Institut for Folkesundhed, SDU. 2023.
2. Unge uden uddannelse: En analyse af økonomiske, sociale og sundhedsmæssige for-
skelle. Kraka: https://kraka-advisory.com/news/unge-uden-uddannelse-analyse-af-okono-
miske-sociale-og-sundhedsmaessige-forskelle
3. Skolen som vitaliseringsmiljø -for dannelse, identitet og fællesskab, Jan Toennesvang,
Klim, 2009.
3. Vitaliseringsmodellen, Jan Tønnesvang Nanna B. Hedegaard, Klim, 2015.
3. Schou, Sanne & Tønnesvang, Jan. Studievitaliserende samtaler: guide til fremme af stu-
dielivsengagement og kvalificeret selvbestemmelse på videregående uddannelser. 2018.
Klim.
4. Artikelsamling om læringsstile - Introduktion til læringsstile, Rita Dunn, Dafolo, 2003.
5. Campbell, Bruce. De mange intelligenser: en praksisguide til differentieret undervisning.
2009. Udgiver: Dansk
6. Seligman, Martin E. P. Lykkens psykologi: ny psykologi sætter fokus på dine fortrin. 2004.
Aschehoug.
7. Boström, Lena & Schmidt, Svend Erik. Læringsstile. 2011. Munksgaard Danmark.
7. Schmidt, Svend Erik. Lær med stil: om læringsstile i praksis. 2010. Fastholdelseskarava-
nen Forlag
8. Fisker, Helle; Bastiansen, Gry. Positiv psykologi og styrketræning: skab trivsel, vækst og
læring. 2012. Akademisk Forlag
9. Knudsen, Ann-Elisabeth. Teenagehjerner: er der nogen hjemme? 1. udgave, Akademisk
Forlag, 2022.
10. Bräuner, F. Kost, adfærd, indlæringsevne. 2010. Klim
10. Bräuner, F. & Thinggaard Pedersen, T. 2018. Sund mad for unge - let at lave. MEN2R For-
lag
11. Mentor for udsatte unge – under uddannelse, job og privat, side 87-109, Tom Th. Peder-
sen, Men2r Forlag, 2013.
12. TALENTSPEJDERNE. P Thinggaard Pedersen, T. og BIFROST – et banebrydende mentor-
program for sårbare og skoletrætte elever i udskolingen. Udviklet af: Professor i psykologi
Jan Tønnesvang; læringsstilsekspert Svend Erik Schmidt; Master i læring, Helle Fisker;
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 244: Henvendelse af 2/9-2024 fra Landsforeningen Talentspejderne om deres ønske om at komme på finansloven fra 2025
2900415_0016.png
Hjerneforsker, Ann-Elisabeth Knudsen; skolelærer Frede Bräuner ogmentorcoach, Tom
Thinggaard Pedersen.
skoletrætte elever i udskolingen. 2015:
https://talentspejderne.dk/CustomerData/Fi-
les/Folders/11-pdf/149_bogen
talentspejderne-pdf.pdf, side 14 – 46.
13.
https://www.altinget.dk/civilsamfundetsvidenscenter/artikel/saadan-kommer-du-i-
gang-med-corporate-volunteering
14. Yüksekkaya, Mehmet. Uskrevne regler på det danske arbejdsmarked. People´sPress.
2007.