Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 241
Offentligt
2899992_0001.png
72
Mio. kr.
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet
20.11.01.
..............................................
Departementet
(Driftsbev.).................................
Nettoudgift
.................... ...........................................................
Merudgiften på 11,7 mio. kr. skyldes primært
opregning fra 2024- til 2025-priser og indbud‐
gettering af midler til BUVMs arrangementer
ifm. EU-formandskabet.
20.11.31. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
(Driftsbev.).............................................................
..................
Nettoudgift
.................... ...........................................................
Merudgiften på 27,2 mio. kr. skyldes primært
indbudgettering af Aftale mellem regeringen, Li‐
beral Alliance, Det Konservative Folkeparti, Ra‐
dikale Venstre og Dansk Folkeparti om folke‐
skolens kvalitetsprogram – frihed og fordybelse
af marts 2024.
20.11.79.
.................................................... ...........................
Reserver og budgetregulering
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 66,7 mio. kr. skyldes primært
bevillingsprofilen på en række reserver.
20.22.01.
..................................... ..........................................
Frie grundskoler mv.
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 423,8 mio. kr. skyldes dels en
stigning på 2,9 pct. i den gennemsnitlige udgift
pr. folkeskoleelev fra 2021 til 2022, som er
grundlag for beregning af driftstilskuddet pr. år‐
selev i 2025, og dels opregning fra 2024- til
2025-priser. Derudover skyldes merudgiften æn‐
dring i aktivitetsskøn, hvor der forventes 188
færre årselever i 2025 ift. forventningen i 2024.
20.22.22. Kommunale bidrag vedrørende frie
grundskoler og efterskoler
(Lovbunden)
.................................................................... ...........
Indtægt
.............. .................................................................
Merindtægten på 379,4 mio. kr. skyldes primært
en stigning på 2,9 pct. i den gennemsnitlige ud‐
gift pr. folkeskoleelev fra 2021 til 2022, som er
grundlag for beregning af driftstilskuddet pr. år‐
selev og kommunale bidrag i 2025 og ændring i
aktivitetsskøn, hvor der forventes 189 færre ele‐
ver ift. forventningen i 2024.
2024
2025
Ændring
198,6
210,3
11,7
310,1
337,3
27,2
347,1
413,8
66,7
8.001,7
8.425,5
423,8
7.274,0
7.653,4
379,4
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Børne- og Undervisningsudvalget arbejdsområde
2899992_0002.png
73
Mio. kr.
20.22.31. Frie fagskoler
......................................................
.........................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 18,6 mio. kr. skyldes ændring i
aktivitetsskøn, hvor der forventes 88 flere årse‐
lever i 2025 ift. forventningen i 2024 samt en
forhøjelse af tilskuddet.
20.29.22.
...............................................................................
Pulje til flere hænder i PPR
(Reservationsbev.)
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 31,0 mio. kr. skyldes den bevil‐
lingsprofil, der fremgår af Aftale mellem rege‐
ringen og Socialistisk Folkeparti, Danmarksde‐
mokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative
Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti,
Alternativet og Nye Borgerlige om finansloven
for 2024.
20.31.02. EUX
(Selvejebev.)................................................
...............................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 28,9 mio. kr. skyldes primært
indbugdettering af midler til kvalitetsudvikling
på erhvervsuddannelserne samt ændring i aktivi‐
tetsskøn, hvor der forventes 221 flere årselever i
2025 ift. forventningen i 2024.
20.31.12.
...............................................
Skoleoplæring
(Selvejebev.)................................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 12,9 mio. kr. skyldes primært
indbudgettering af midler til kvalitetsudvikling
på erhvervsuddannelserne.
20.38.11. Bedre og mere attraktive
erhvervsuddannelser
(Reservationsbev.)
.................................................................... ...........
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 16,8 mio. kr. skyldes primært
indbudgettering af Aftale mellem regeringen og
Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Dan‐
marksdemokraterne, Det Konservative Folkepar‐
ti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alter‐
nativet om flere social- og sundhedsassistenter
og social- og sundhedshjælpere til vores sund‐
hedsvæsen og ældrepleje af januar 2024.
2024
114,2
2025
132,8
Ændring
18,6
50,0
81,0
31,0
301,2
330,1
28,9
160,3
173,2
12,9
92,1
108,9
16,8
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Børne- og Undervisningsudvalget arbejdsområde
2899992_0003.png
74
Mio. kr.
20.38.12. Løft af erhvervsuddannelserne
(Reservationsbev.)..................................................
.............................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 158,5 mio. kr. skyldes pri‐
mært, at midlerne til kvalitetsudvikling på er‐
hvervsuddannelserne er indlagt i taksterne på de
aktivitetsstyrede konti på erhvervsuddannelses‐
området.
20.38.13. Styrkelse af social- og
sundhedsuddannelserne
(Reservationsbev.)......
.........................................................................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 28,7 mio. kr. skyldes primært
indbudgettering af Aftale mellem regeringen,
Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Dan‐
marksdemokraterne, Det Konservative Folkepar‐
ti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alter‐
nativet om flere social- og sundhedsassistenter
og social- og sundhedshjælpere til vores sund‐
hedsvæsen og ældrepleje af januar 2024 samt
indbudgettering af Aftale mellem regeringen,
Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti,
Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og
Radikale Venstre om en reform af ældreområdet
af april 2024.
20.38.15. Grøn omstilling af erhvervsuddannelserne
(Reservationsbev.)..................................................
.............................
Udgift....................................................................
...........
Kontoen er ny. Merudgiften på 111,7 mio. kr.
skyldes udmøntningen af en reserve afsat ifm.
Aftale mellem den daværende S-regering, Ven‐
stre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Det Konservative Folkeparti om Grøn skattere‐
form for industri m.v. af juni 2022. Finansierin‐
gen hertil kommer fra det danske hjemtag fra
REPowerEU.
Indtægt
.............. .................................................................
Jf. ovenfor.
20.42.11.
............................................................
Gymnasial supplering
(Selvejebev.)...................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 9,1 mio. kr. skyldes ændring i
aktivitetsskøn, hvor der forventes 56 flere årse‐
lever i 2025 ift. forventningen i 2024.
2024
2025
Ændring
208,6
50,1
-158,5
0,3
29,0
28,7
-
111,7
111,7
-
111,7
111,7
102,8
111,9
9,1
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Børne- og Undervisningsudvalget arbejdsområde
2899992_0004.png
75
Mio. kr.
20.48.02. Grundtilskud mv. til statslige selvejende
institutioner med almengymnasiale
...........................................
uddannelser
(Selvejebev.)....................................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 156,5 mio, kr. skyldes ændring
af parameter for udkantstilskud som følge af ju‐
stering af taxametersystemet på FFL25.
20.55.01.
.............................................................................
Forberedende grunduddannelse
(Selvejebev.)..
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 155,1 mio. kr. skyldes primært
at takstløftene fra Aftale mellem regeringen, So‐
cialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne,
Liberal Alliance, Konservativ Folkeparti, En‐
hedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti,
Alternativet og Nye Borgerlige om styrket FGU
som en hovedvej for de 43.000 unge uden ud‐
dannelse og beskæftigelse af november 2023
træder i kraft fra 2025 og frem.
20.55.02. Grundtilskud ved forberedende
grunduddannelse
(Reservationsbev.)..................
.............................................................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 51,6 mio. kr. skyldes primært, at
takstløftene fra Aftale mellem regeringen, Socia‐
listisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Libe‐
ral Alliance, Konservativ Folkeparti, Enhedsli‐
sten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alter‐
nativet og Nye Borgerlige om styrket FGU som
en hovedvej for de 43.000 unge uden uddannel‐
se og beskæftigelse af november 2023 træder i
kraft fra 2025 og frem.
20.55.03. Skoleydelse ved forberedende
grunduddannelse
(Lovbunden)...........................
....................................................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 30,2 mio. kr. skyldes primært
indbudgettering af Aftale mellem regeringen,
Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne,
Liberal Alliance, Konservativ Folkeparti, En‐
hedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti,
Alternativet og Nye Borgerlige om styrket FGU
som en hovedvej for de 43.000 unge uden ud‐
dannelse og beskæftigelse af november 2023.
2024
2025
Ændring
619,4
775,9
156,5
893,0
1.048,1
155,1
244,8
296,4
51,6
489,7
519,9
30,2
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 241: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Børne- og Undervisningsudvalget arbejdsområde
2899992_0005.png
76
Mio. kr.
20.55.10. Implementering mv. af forberedende
grunduddannelse
(Reservationsbev.)..................
.............................................................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 183,4 mio. kr. skyldes pri‐
mært, at de midlertidige særtilskud til FGU bort‐
falder og indarbejdes som takstløft i stedet sfa.
Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkepar‐
ti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance,
Konservativ Folkeparti, Enhedslisten, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye
Borgerlige om styrket FGU som en hovedvej for
de 43.000 unge uden uddannelse og beskæftigel‐
se af november 2023.
20.72.11.
.........................................................................
Integrationsgrunduddannelse
(Selvejebev.)......
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 9,2 mio. kr. skyldes primært be‐
villingsprofilen fra Trepartsaftale om viderefø‐
relse og udvidelse af integrationsgrunduddannel‐
sen (igu) af september 2023.
20.76.11. Pædagogikum ved gymnasiale uddannelser
(Selvejebev.)...........................................................
....................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 9,9 mio. kr. skyldes ændring
i aktivitetsskøn, hvor der forventes 53 færre år‐
selever ift. forventningen i 2024.
20.89.03. Driftslignende tilskud mv. til foreninger og
organisationer mv.
(Reservationsbev.)................
...............................................................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 12,9 mio. kr. skyldes pri‐
mært, at tilskuddet til Astra - Det nationale na‐
turfagscenter er flyttet til en ny hovedkonto.
20.93.11.
..............................................................................
Statens voksenuddannelsesstøtte
(Lovbunden).
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 6,4 mio. kr. skyldes ændrin‐
ger i aktivitetsskøn, hvor der forventes 4.434
færre støttemodtagere i 2025 ift. forventningen i
2024.
2024
2025
Ændring
199,8
16,4
-183,4
27,1
36,3
9,2
147,2
137,3
-9,9
164,5
151,6
-12,9
62,5
56,1
-6,4