Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 232
Offentligt
Sagsnr.: 24/12487
Bilag 1. Kodeks for samfundsengagerende ungdomsorganisationers adgang på ungdoms-
uddannelser (2024)
Demokratiet er en afgørende grundsten i det danske samfund, men det eksisterer kun så længe,
der findes medborgere, som vil diskutere og debattere den fremtidige udvikling af samfundet.
Det er derfor helt afgørende, at der gøres en ekstra indsats for at indføre ungdommen i demokra-
tiets spilleregler, og at de unge opnår et politisk og samfundsmæssigt engagement.
Ungdomsuddannelsesinstitutionerne er en vigtig platform til at skabe en demokratisk kultur. In-
stitutionerne og de samfundsengagerende ungdomsorganisationer kan i fællesskab være med til at
sikre, at de unge får demokratisk dannelse og aktivt opfordres til at deltage i demokratiet. Sam-
fundsengagerende ungdomsorganisationer er demokratisk opbyggede organisationer, hvor med-
lemmerne selv vælger deres ledelse, etableret af unge, hvis formål eller adfærd ikke modarbej-
der/underminerer demokrati eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
For at sikre en åben politisk og mangfoldig debat på uddannelsesinstitutionerne er det derfor vig-
tigt, at samfundsengagerende ungdomsorganisationer har gode adgangsvilkår til uddannelsesste-
derne.
Formålet med kodekset er at understøtte et konstruktivt samarbejde og en god dialog omkring
praksis for samfundsengagerende ungdomsorganisationers adgang og tilstedeværelse på ung-
domsuddannelsesinstitutionerne og at bidrage til at skabe en mere ensartet praksis på skolerne.
Kodekset tager udgangspunkt i, at uddannelsesinstitutionerne er selvejende, og at ledelserne der-
for har det overordnede ansvar for de aktiviteter, der foregår på skolerne. Kodekset henvender
sig til alle ungdomsuddannelsesinstitutioner og samfundsengagerende ungdomsorganisationer.
Uddannelsesinstitutionerne opfordres til i samarbejde med elevrådene at udarbejde skriftlige ret-
ningslinjer for ungdomsorganisationers aktiviteter på uddannelsesstederne inden for rammerne af
kodekset. Retningslinjerne skal være offentligt tilgængelige og kan med fordel ligge på institutio-
nens hjemmeside.
Kodekset er udarbejdet i et samarbejde mellem DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske
Gymnasier, Danske Erhvervsskoler og - Gymnasier og Børne- og Undervisningsministeriet. Ko-
dekset revideres i fællesskab med de nævnte aktører.
Det er samtidig aftalt, at DUF kan kontakte Danske Gymnasier og Danske Erhvervsskoler og –
Gymnasier, såfremt de samfundsengagerende ungdomsorganisationer oplever, at det fælles udar-
bejdede kodeks ikke bliver efterlevet af institutionerne.
1
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 232: Orientering om opdateret kodeks for samfundsengagerede ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
Sagsnr.: 24/12487
Kodeks for ungdomsorganisationers adgang på uddannelsesinstitutioner:
Ungdomsorganisationerne og uddannelsesinstitutionerne aftaler altid indhold og tidspunkt
for besøget, herunder hvilke aktiviteter besøget indebærer.
Ungdomsorganisationerne bør have mulighed for at mødes med elever og studerende inde
på uddannelsesstedet i løbet af skoledagen, og uddannelsesinstitutionen bør stille lokale eller
sted til rådighed.
Det er ikke en forudsætning for ungdomsorganisationernes adgang, at der i forvejen er med-
lemmer af den enkelte organisation blandt uddannelsesinstitutionens elever.
Uddannelsesinstitutionen bør angive steder (eksempelvis opslagstavler), hvor ungdomsorga-
nisationerne kan placere eller hænge materialer op.
Det er en fordel, hvis der kan etableres samspil mellem ungdomsorganisationernes aktivite-
ter på skolen og undervisningen og skolens aktiviteter i øvrigt.
Ungdomsorganisationer kan henvende sig enkeltvis eller flere sammen til uddannelsesinstitu-
tionerne. Når flere ungdomsorganisationer henvender sig sammen, vil det i nogle tilfælde
kunne understøtte en mangfoldig debat.
De aktiviteter, debatter, budskaber og materialer, som ungdomsorganisationerne bidrager
med på uddannelsesinstitutionerne, skal foregå i en konstruktiv tone og have respekt for
mangfoldighed. Der skal være adgang for alle elever til arrangementerne.
Enhver form for racistiske, sexistiske eller andre diskriminerende budskaber er uacceptable.
Aktiviteterne må ikke forstyrre undervisning og læringsaktiviteter eller være i strid med or-
densregler på uddannelsesinstitutionen.
Ungdomsorganisationerne er som udgangspunkt ansvarlige for at gøre klar og rydde op efter
et besøg/arrangement.
2