Sagsnr.: 24/12487
Bilag 1. Kodeks for samfundsengagerende ungdomsorganisationers adgang på ungdoms-
uddannelser (2024)
Demokratiet er en afgørende grundsten i det danske samfund, men det eksisterer kun så længe,
der findes medborgere, som vil diskutere og debattere den fremtidige udvikling af samfundet.
Det er derfor helt afgørende, at der gøres en ekstra indsats for at indføre ungdommen i demokra-
tiets spilleregler, og at de unge opnår et politisk og samfundsmæssigt engagement.
Ungdomsuddannelsesinstitutionerne er en vigtig platform til at skabe en demokratisk kultur. In-
stitutionerne og de samfundsengagerende ungdomsorganisationer kan i fællesskab være med til at
sikre, at de unge får demokratisk dannelse og aktivt opfordres til at deltage i demokratiet. Sam-
fundsengagerende ungdomsorganisationer er demokratisk opbyggede organisationer, hvor med-
lemmerne selv vælger deres ledelse, etableret af unge, hvis formål eller adfærd ikke modarbej-
der/underminerer demokrati eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
For at sikre en åben politisk og mangfoldig debat på uddannelsesinstitutionerne er det derfor vig-
tigt, at samfundsengagerende ungdomsorganisationer har gode adgangsvilkår til uddannelsesste-
derne.
Formålet med kodekset er at understøtte et konstruktivt samarbejde og en god dialog omkring
praksis for samfundsengagerende ungdomsorganisationers adgang og tilstedeværelse på ung-
domsuddannelsesinstitutionerne og at bidrage til at skabe en mere ensartet praksis på skolerne.
Kodekset tager udgangspunkt i, at uddannelsesinstitutionerne er selvejende, og at ledelserne der-
for har det overordnede ansvar for de aktiviteter, der foregår på skolerne. Kodekset henvender
sig til alle ungdomsuddannelsesinstitutioner og samfundsengagerende ungdomsorganisationer.
Uddannelsesinstitutionerne opfordres til i samarbejde med elevrådene at udarbejde skriftlige ret-
ningslinjer for ungdomsorganisationers aktiviteter på uddannelsesstederne inden for rammerne af
kodekset. Retningslinjerne skal være offentligt tilgængelige og kan med fordel ligge på institutio-
nens hjemmeside.
Kodekset er udarbejdet i et samarbejde mellem DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske
Gymnasier, Danske Erhvervsskoler og - Gymnasier og Børne- og Undervisningsministeriet. Ko-
dekset revideres i fællesskab med de nævnte aktører.
Det er samtidig aftalt, at DUF kan kontakte Danske Gymnasier og Danske Erhvervsskoler og –
Gymnasier, såfremt de samfundsengagerende ungdomsorganisationer oplever, at det fælles udar-
bejdede kodeks ikke bliver efterlevet af institutionerne.
1