Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 221
Offentligt
2888249_0001.png
(nb: understreget tekst i dokumentet = links)
Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del - Bilag 221
Offentligt
Vi,
Jette Ní Mhaolcatha
og
Gry Ravn Rønne
fra
Trivselsfabrikken,
vil gerne benytte lejligheden til at sige
tak fordi I lyttede til os og nogle af vores samarbejdspartnere, da vi fik mulighed for et foretræde for jer i
sidste måned. Og tak for jeres efterfølgende spørgsmål til vores opfordring om, at man fra centralt hold
arbejder for at (mental) trivsel og livsduelighed sættes "på skoleskemaet"/den offentlige dagsorden for
ALLE som et fælles ansvar i hverdagen - ikke kun som led i en projektuge, tidsbegrænset
tema/fokusområde.
Fremfor at besvare jeres spørgsmål enkeltvis har vi nedenfor valgt at besvare dem ved at uddybe nogle af
vores hovedbudskaber og en række spørgsmål affødt deraf, som vi håber I vil have i mente/følge op på i
jeres videre arbejde. Hertil har vi tilføjet et par af de indlæg vi kom med på dagen og vores indledende
motivationsskriv nederst i dette skriv, så det hele er samlet i et skriv.
Til orientering kan vi endvidere fortælle at vi pt. er i færd med at række ud til Folketingets
Sundhedsudvalg og Socialudvalg (og evt. andre) for at pege på samarbejde på tværs som vejen frem, da vi
fornemmer det er i deres regi at midlerne til universel primær forebyggelse skal findes, da det i høj grad er
her investeringen i denne forebyggelse vil kunne mærkes. Vi vil opfordre dem til, sammen med jer, at
være med til at nedbryde siloerne, således at nogle af de omfattende midler der er øremærket behandling
og sekundær/tertiær forebyggelse af mental sundhed i sundhedsregi øremærkes universel, primær
forebyggelse, der hvor børn og unge samles
i børnehaven, skolen, ungdoms- og videregående
uddannelser med inddragelse af civilsamfund og relevante offentlige aktører
og at midlerne overføres til
børne og undervisningsområdet og andre relevante områder så den universelle forebyggelse kan
realiseres/udbredes i praksis. Indtil videre har de fleste af vores aktiviteter været ulønnet for at komme i
gang, men dette er ikke holdbart i længden, hvorfor vi gør opmærksom på at man må gå nye veje i at
finansiere realiseringen af den universelle forebyggelse
så det ikke er begrænset af hvem der får adgang
til fondsmidler o. lign. eller adgang til de udviklingsfokuserede innovationspuljer.
De varmeste hilsener,
Gry Ravn Rønne (2256 8501) & Jette Ní Mhaolcatha (5016 6806)
VORES BUDSKABER
kan koges ned til følgende:
Innovation og implementering:
Vi vil opfordre til, at man flytter midler fra innovation -
udelukkende tænkt som udvikling af nye trivselsfremmende indsatser - til innovation også tænkt
som implementering og drift af eksisterende løsninger
inklusiv relevante fra udlandet
samt
randomiseret langsigtede storskala følgeforskning heri. Dette er i tråd med det SUs
ekspertudvalg
på sundhedsteknologiområdet
kom med af anbefalinger fornyeligt.
Forebyggelse og trivsel:
I
forlængelse af dette vil vi
opfordre som sagt til, at man
flytter midler fra behandling
til universel forebyggelse
gennem helgruppe- og
helskole-indsatser der hvor
børn og unge mødes. Dette
er i tråd med bl.a.
Sundhedsstyrelsens
anbefalinger ift.
sygdomsforebyggelse og
sundhedsfremme.
Side
1
af
7
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 221: Henvendelse af 27/6-24 fra Trivselsfabrikken med opfølgning på foretræde for BUU
2888249_0002.png
Uddannelse og efteruddannelse:
Vi vil opfordre til, at man arbejder for at disse midler bla.
anvendes til at (efter)uddanne lærere og pædagoger i facilitering af universelle, evidensbaserede
metoder som
FRIENDS Resilience
©
,
så de kan anvendes som helgruppe /helskole indsats (gerne
med inddragelse af omgivelserne) til gavn for ALLE børn, unge og deres voksne.
Helhedsorienteret og holistisk indsats:
Vi vil opfordre til, at man støtter skoleledelser i at skabe
en fælles retning og strategi blandt deres fagprofessionelle og til selv at blive klædt på ift. at lede
gennem motivation, tilknytning, empati frihed og fællesskab.
Formalisering og proaktive løsninger:
Vi vil opfordre til, at man foruden nævnte
(efter)uddannelse sikrer fra centralt (nationalt eller regionalt) hold, at udvalgte evidensbaserede
universelle programmer er tilgængelige for de børnehaver, skoler m.fl. der ønsker at arbejde med
dem. Hermed vil de enkelte institutioner/skolers begrænset økonomi og fokus på ”brandslukning”
ikke være en stopklods for udfoldelsen af universelle indsatser mhp. at sikre at alle børn og unge
samt voksne i og udenfor skolen får adgang til et fælles sprog og redskaber
noget der skaber
tryghed, tillid og tilknytning.
Fremfor psykologisering
og dvalen ved det der er svært,
udfordrende, bekymrende,
er målet normalisering
og ikke mindst en forsikring om at der er noget
vi kan vælge at tænke og gøre, så vi, sammen og hver for sig, kan både være i og håndtere det der
er svært, benytte muligheder og finde på proaktive løsninger
færdigheder der også vil gavne
faglig læring og arbejde på sigt.
Budskaberne blev leveret sammen med nogle af vores topengagerede samarbejdspartnere,
Birgitte Gemina Malmstrøm
(Pædagogisk Leder på Jyderup Skole),
Kristian Steen Eickworth
(PPR
Inklusionsvejleder) og
Jesper Kruchov Pedersen
(Socialfaglig Konsulent). Både de og flere af de
øvrige pædagoger & lærere, ledere, herunder Thomas Wimmer
Skoleleder Kr. Helsinge Skole &
Børnehus,
Tina Baunbæk Joensen
Skoleleder Rørby Skole & Landsbyordning, , Skoleleder Mai-
Britt Andreasen
Vesterlandsskolen, Afd. Grønbo), Pauli Vestergaard Pedersen
Pædagogisk
Leder af Kr. Helsinge SFO & Børnehus samt selvstændig naturterapeut med speciale i hhv. børn,
unge og familier samt ptsd hos veteraner,
Annie Bach
- afdelingsleder i PPR, og lokale ildsjæle
(Rikke Klindt/Jyderup Lokalforum & Holbæk Bibliotekerne) vi samarbejder med, stiller sig gerne til
rådighed, såfremt I vil høre om deres erfaringer og ønsker ift. vejen til en fremtid, hvor (mental)
trivsel er en central del af vores børns og unges uddannelse og hverdagsliv. Vi formidler gerne
kontakt.
AF SPØRGSMÅL VI KUNNE TÆNKE OS SVAR PÅ ER:
Hvilke beregninger og antagelser ligger bag sundhedsstyrelsens anbefalinger ift. vigtigheden af
universelle/primære indsatser?
Ville man kunne flytte midler fra behandling til universel forebyggelse og derfra til børn og
undervisningsområderne ved hjælp af mellemregninger mellem de enkelte konti i det offentliges
kontoplan til dækning af udgifter til universel trivselsfremme ude i børnehaver, skoler og
uddannelsessteder
da de eksisterende trivselsmidler ikke rækker hertil?
Hvilke muligheder har børnehaver, skoler og uddannelsessteder i dag for at finansiere helgruppe,
helklasse og/eller helskoleindsatser
herunder efteruddannelse og opfølgning af samtlige
medarbejdere og vikardækning imens, samt bøger til alle børn, elever og studerende?
Kunne man fra de forskellige udvalgsside eventuelt spørge de respektive ministre hvordan man
forestiller sig universel forebyggelse skulle se ud/forankres i praksis og finansieres som led i en vild
løsning på nogle af samfundets vilde problemer?
Indlæg fra dagen:
Se næste side…
Side
2
af
7
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 221: Henvendelse af 27/6-24 fra Trivselsfabrikken med opfølgning på foretræde for BUU
2888249_0003.png
Birgitte Gemina Malmstrøm om eksisterende tiltag og motivation for kommende samarbejde med
Trivselsfabrikken om certificering af lærere og pædagoger samt lokale & kommunale aktører i FRIENDS
Resilience
©
:
”Kære
udvalg,
Lad os sammen slå fast
samfundsskabte vilkår bringer børn i mistrivsel!
En udvikling der desværre trækker lange skygger ind i de børnefællesskaber, der udgør selve fundamentet
i folkets skole. Det fælles blik på forebyggende trivselsarbejde står derfor højaktuelt i den
skolevirkelighed, jeg repræsenterer.
Faktisk står behovet og blinker i neon og er mere påkrævet end
nogensinde før!
På Jyderup skole, i Holbæk kommune, har vi de
sidste par år kompetenceudviklet, så vi er blevet
bedre til at varetage trivselsopgaven, forankret i et
helhedssyn på børn og en forståelsesramme hvor
individuel trivsel skal og bør adresseres som et
fællesanliggende.
Det er bydende nødvendigt at trivselsbegrebet
belyses i
det samspil og den dynamik der er på
spil i ”fællesskabets ramme” i skole såvel som
samfund generelt.
Ovenstående har sat retning på vores trivselsarbejde på Jyderup skole
samtidig har frihedsforsøget givet
os handlemuligheder, som vi bla. har brugt på at formalisere en ramme omkring trivselsundervisning.
Faktuelt har vi sat en klokketime af i alle klasser til undervisningen.
Vores erfaringer indtil nu er gode
samtidig med at vi stadig har brug for at drøfte hvordan vi får skabt
ligeværd i de perspektiver der knytter sig til læring i livsduelighed kontra faglige læreprocesser i skoleregi
En drøftelse der er påkrævet og som kalder på jeres politiske opmærksomhed!
Mit budskab til jer i dag er derfor, at vi som skole ikke skal løse trivselsudfordringerne alene, vi har
simpelthen brug for en politisk stillingtagen, der understøtter en langsigtet trivselsstrategi på et
evidensbaseret grundlag. Fx ved at sætte trivselsundervisning på skema og sætte rammerne om et
nationalt trivselsprogram, der sikrer struktur, sammenhæng og fælles retning, helt ude hos den
enkelte lærer og klassefællesskab. Det er der brug for!
Et afrikansk ordsprog lyder
” det kræver en landsby at opdrage et barn”
et udsagn som lægger op til
en ny og fælles ansvarlighed for lokalområdernes børn og som derfor inviterer til, at vi som skole og
samfund indgår i nye samskabende processer.
Min opfordring til jer i dag skal derfor lyde
lad ansvaret
for børns trivsel blive et fællesanliggende,
skab rammer der muliggør nye partnerskaber og samarbejde
mellem skole, kommune, erhvervsliv og civilsamfund.
Kun ved at nedbryde siloer, kan vi kickstarte nødvendige og sunde børnefællesskaber, på en præmis
båret af venlighed, omsorg og respekt for forskellighed.
På vores skole, i vores lokalsamfund, er en
proces allerede sat i gang som vi ser frem til at arbejde videre med i de kommende skoleår, bl.a. ved hjælp
af FRIENDS Resilience
©
.
vi stiller os gerne til rådighed for perspektiv
og videndeling.
Tak for ordet.”
Side
3
af
7
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 221: Henvendelse af 27/6-24 fra Trivselsfabrikken med opfølgning på foretræde for BUU
2888249_0004.png
Kristian Steen Eickworth om FRIENDS Resilience
©
som helskoleindsats i hverdagen på to skoler og
dertilknyttede børnehaver hvor PPR og UU medarbejdere også er certificeret deri:
”Fagpersoner
i både børnehaven, skolen, skolefritidsordningen, ledelsen og udvalgte i PPR, har uddannet
os sammen.
1. Fælles uddannelsesforløb
At vi har været på uddannelsen sammen, betyder at vi nu har det
samme børnesyn, og et fælles fagligt ståsted; med en holistisk
pædagogisk metode og kropslige og legende didaktiske tilgange.
2. Mange indgange
Med fælles øvelser, integreret mindfulness i skoledagen og en
pædagogisk og didaktisk metode genkender børnene følelser og
dilemmaer, hvad der ellers kan være svært og abstrakt for børn,
lærer de på en legende, kropslig og meningsfuld måde. Børnene
lærer sig selv, deres lærere og hinanden bedre at kende med
denne pædagogiske tilgang, og det bidrager til den psykologiske tryghed i klassemiljøet og skolen generelt.
3. Læring og forebyggelse
Børnene lærer at genkende og hjælpe, når følelser, de mærker og ser hos hinanden opstår.
De lærer at fortælle om hvordan de har det, og hvad de har brug for fra andre og hinanden. Børnene lærer hvad der
hjælper dem og hvordan de kan bruge hjælpen; øvelser og mindfulness, mestringsstrategier og støtten fra de
voksne og hinanden.
Det styrker på den måde fællesskabet, venskabet, elev-lærer-relationen, tilliden og trygheden.
Børnene bliver gradvist bedre til at håndtere og komme bedre gennem de dilemmaer, de er i, i skolen og i deres
hverdag; Det er en livs lang læring. Det kalder vi, at de bliver mere resiliente. - Og det bliver de sammen.
4. Samarbejdet, skolen og PPR
Børneperspektivet er helt grundlæggende i metoden. Så, når vi mødes omkring et barn, der befinder sig i
dilemmaer i skolen, bliver barnets følelser og adfærd forstået i en metakognitiv psykologisk ramme, hvor vi ser
barnets følelser, adfærd og konteksten gensidigt afhængigt. I samarbejdet omkring indsatsen, griber vi i det som vi
ved alle, lærere og pædagoger har lært af metoder og øvelser fra uddannelsen, og tilpasser mere af det de allerede
gør, i undervisningen, i skoledagen og i SFO-tiden; hvor de alle forstår Hvad de gør, Hvorfor de gør det, og Hvordan
det gennemføres i en helhedsorienteret sammenhæng i børnefællesskabet - og på den måde samtidigt er
forebyggende.
5. Samarbejdet, skolen og hjemmet
Samarbejdet mellem skole og hjem, griber ligeledes i den fælles forståelsesramme; hvor vi ser barnets følelser,
adfærd og konteksten gensidigt afhængigt. Forældrene bliver klædt på med den forståelse og de øvelser, der
anerkender og støtter barnet igennem de dilemmaer, som barnet er i.
Samarbejdsmøderne bliver et egentligt samarbejde, med et skarpt børnesyn og medinddragelse, i en tilgang som er
holistisk og gensidigt understøttende mellem skolen og hjemmet.
6.
Afrunding
Jeg er oprindelig uddannet som folkeskolelærer.
Når jeg ser tilbage på min tid som lærerstuderende, kan jeg ønske mig, at jeg havde haft mulighed for at blive
certificeret i FRIENDS Resilience© allerede dengang.
Det har styrket min egen resiliens som fagprofessionel i skolen, sammen med børnene og i samarbejdet på skolen
og med hjemmet.
Det har også udvidet min horisont og gjort mig i stand til at åbne dilemmaerne op på nye måder, samtidigt med at
det har givet mig mulighed for at pege på relevante konkrete tiltag, der kan samarbejdes om, både på tværs af
institutioner, klasser samt i skole-hjem-samarbejdet.
Derfor håber jeg, at denne og andre indsatser gøres tilgængelige for både kommende og eksisterende lærere,
pædagoger, forældre og andre.
Tak for ordet.”
Side
4
af
7
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 221: Henvendelse af 27/6-24 fra Trivselsfabrikken med opfølgning på foretræde for BUU
2888249_0005.png
Oprindelige Motivationsskriv
Selvom RSV
Trivselsfabrikkens
drøm om at være med til at sætte
mental trivsel & livsduelighed ”på
skoleskemaet”/den offentlige
dagsorden for ALLE som et fælles
ansvar er ved at blive realiseret
lokalt i samarbejde med en række
ildsjæle i og udenfor skoleverden
så er det tydeligt at økonomien
spænder ben. Derfor rækker vi og
nogle af dem vi samarbejder med
ud til jer, for at gøre opmærksom
på mulighederne for universel
forebyggelse og trivselsfremme
regionalt og/eller nationalt… allerede i det nye skoleår
- for der ER noget VI som samfund kan gøre, imens vi
venter… både ift. behandling og forebyggelse… blot vi som samfund har øremærket finansiering deraf som en
del af vores social og sundhedsbudgetter
hvorfor vi rækker ud til jer.
Samtidig med at vi arbejder for universel forebyggelse af mental trivsel, mener vi også at der hvor
udfordringer har ført til at børn og unge havner udenfor skolen/fællesskabet, der kunne den økonomiske
støtte til såvel psykiatrien, privatpraktiserende psykologer og senest de kommende
kommunale tilbud til
børn og unge
med fordel udvides til at dække udgifter til psykoterapeuter (som vores egen FRIENDS
Klinikken og andre vi kender) for at nedbringe ventetiderne OG at familierne tidligst muligt bør kunne få
lønkompensation for den forældre der må gå hjemme for at være hos barnet/den unge. M.a.o. bør man
sidestille børn og unge der går ned med stress i skolen mv med voksne der går ned med stress på arbejdet
dvs. sygemeldinger, hjælp hos en psykolog/psykoterapeut, sygedagpenge og gradvis tilbagevenden
uden nødvendigvis at skulle igennem udredning i første omgang.
Når det er sagt, er det vi brænder for universel forebyggelse og gør hermed opmærksom på, at der findes
en tilgang/metode, FRIENDS Resilience
©
(FRIENDS i dagligt tale), som er udviklet til formålet og som
ligger i tråd med førnævnte kendte
modeller for sygdomsforebyggelse og sundhedsfremme (USI, PST &
Social determinanter) samt
nationale og internationale
anbefalinger;
det som
Trivselskommissionen
undersøger;
Børne- og
Undervisningsministeriets
vejledning
til forebyggelse og
håndtering af vold og trusler;
det kommende
inspirationsmateriale det nye
Nationale
Karakterdannelsesprojekt
samt
Karakterdannelsescenter
skal i gang med at udvikle. Vi
er endvidere blevet bekræftet i
relevansen af FRIENDS, når vi de senere år bl.a. har fulgt Louise Klinge (vigtigheden af fagprofessionelles
relationelle kompetencer samt rammer for læring), Helle Rabøl Hansen (mobning og ny didaktik), Gro
Emmertsen Lund (Fravær og forældresamarbejde), Rikke Alice Bille (skole-hjem samarbejde; børn, unge
og forældres stemmer), Laura Drachmann Poulsen og Silke E. S. Arbo (elev og unge perspektiver); Pernille
Side
5
af
7
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 221: Henvendelse af 27/6-24 fra Trivselsfabrikken med opfølgning på foretræde for BUU
2888249_0006.png
Darling og vigtigheden af Resiliens, tryghed og tilknytning hele livet; Claus Drejer (stop skolevold) og hele
Skole i morgen
græsrodsbevægelsen.
FRIENDS Resilience
©
er et evidensbaserede universelt (primært forebyggende) holistisk, inkluderende,
afstigmatiserende, resiliens- og trivselsfremmende program som vi har hentet hjem til Danmark fra
Australien. Det gjorde vi med ovenstående formål for øje som reaktion på de allerede dengang (2017)
store trivselsudfordringer vi oplevede på nært hold i årene optil og siden. Programmet er udviklet til brug
der hvor børn og unge samt voksne samles
med inddragelse af forældre og de lokale omgivelser.
Gennem FRIENDS får børn, unge samt deres voksne netop adgang til og indsigt i nogle fælles resiliens-,
livsdueligheds- og læringsfremmende og brugbare redskaber, strategier og færdigheder. Vi er sikker på at
dette kan bidrage til at VI som samfund, sikrer at alle får kendskab til, samt øvelse i brugen af, denne
vigtige værktøjskasse, på samme måde som vi bevidst lærer SAMTLIGE børn og unge at læse, skrive og
regne
og at uligheden i sundhed og trivsel formindskes.
Mere om FRIENDS:
Udviklet af Dr. Paula Barrett i Australien,
det af WHO blåstemplet FRIENDS
Resilience
©
program har eksisteret i mere
end 30 år og bliver løbende opdateret og
videreudviklet i tråd med den nyeste
forskning.
FRIENDS er forankret i kognitiv
adfærdsterapien (senest dennes 3je
bølge) og bygger desuden på positiv
psykologi, mindfulness, konfliktløsning,
samt nyere forskning omkring selvværd, empati, taknemmelighed o.a. FRIENDS er i dag at finde i 33 lande
verden over, hvor det udover at blive anvendt i behandlingsregi, bliver brugt forebyggende som en integreret
del af undervisningen på almenområdet og i mange andre kontekster.
Det findes i 4 alderstilpasset udgaver med
dertilhørende facilitatormanualer med
teoretisk afsæt, gennemgang af didaktiske
og pædagogiske virkemidler, detaljerede
vejledninger og forslag til aktiviteter;
aktivitetsbøger til deltagerne; og et online
univers med ekstra ressourcer og materialer.
Tilsammen giver dette børnehaver, klasser,
skoler, lokale foreninger, uddannelser og
erhvervsliv, indsatte med flere, mulighed for at gå sammen om at tilegne sig fælles viden og værktøjer,
strategier og kompetencer til at kunne være i og håndtere svære følelser samt livets store som små
udfordringer/opgaver/overgange ; at kunne benytte sig af de muligheder der løbende dukker op, samt at
kunne finde på proaktive, positive/hjælpsomme løsninger, for derved at komme styrket videre i livet. Efter
endt forløb fungerer FRIENDS Resilience
©
og FRIENDS akronymet som et fælles sprog og fundament lige til at
bruge i hverdagen.
Side
6
af
7
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 221: Henvendelse af 27/6-24 fra Trivselsfabrikken med opfølgning på foretræde for BUU
2888249_0007.png
Udover de 3 skoler som har taget FRIENDS Resilience© til sig, heraf to som helskoleindsats fra børnehave
t.o.m. mellemtrinnet/udskoling med inddragelse af PPR og UU i henholdsvis Rørby og Kr. Helsinge, skal vi
i gang med at understøtte processen i Jyderup fra det nye skoleår som her kommer til at være præget af
stor lokal og forhåbentlig kommunal forankring.
Derudover har vi indgået samarbejder
med hhv. Holbæk Bibliotekerne og
Mia Kristina Hansen, Formand for
SIND-Landsforeningen for psykisk
sundhed og Foreningen Børn med
Angst med henblik på udbredelse af
kendskab FRIENDS Resilience©.
Vi har flere samarbejder i støbeskeen,
f.eks. er vi sammen med Holbæk
Bibliotekerne i gang med at udvikle et
lettilgængeligt brobygningstilbud til
unge der pt. har svært ved at komme
hjemmefra. Her er planen at inddrage de unge og andre relevante aktører i samskabelsesprocessen med
biblioteket som frirum og FRIENDS Resilience© som omdrejningspunkt.
Side
7
af
7