Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 220
Offentligt
2888228_0001.png
Aktstykke nr.
230
Folketinget 2023-24
Afgjort den 27. juni 2024
230
Børne- og Undervisningsministeriet.
København, den 17. juni 2024.
a
Børne- og Undervisningsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til det under punkt
b. nævnte forslag til fordeling af udlodningsmidlerne til undervisning inden for et samlet beløb på
25.231.427 kr. Udgifterne afholdes af udlodningsfonden til undervisning, jf. § 07.18.03. Børne- og
Undervisningsministeriets fond til undervisningsformål.
I henhold til
Lov nr. 1532 af 19. december 2017 om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri
med
senere ændringer anvendes 20,07 procent af overskuddet fra Danske Spil, der tilfalder gruppe 3 af
overskudsmodtagerne, til undervisningsformål. Midlerne fordeles af børne- og undervisningsministe-
ren med godkendelse af Finansudvalget.
Udlodningsmidler til undervisning udgør 25.231.427 kr. i 2024 og anvendes til fordeling som
projekttilskud efter ansøgning samt til afholdelse af administrationsudgifter. Beløbet er sammensat
således:
20,07 pct. til undervisningsformål (projekttilskud)
Overført fra 2023 (projekttilskud)
Midler til fordeling som projekttilskud
Administration
I alt
Beløb/ kr.
23.788.936
442.491
24.231.427
1.000.000
25.231.427
b
Midler, som skal fordeles som projekttilskud, udgør tilsammen 24.231.427 kr. Beløbet foreslås
udmøntet i 2024 til følgende tema:
Indsatser for styrket professionsretning og praksisorientering af den toårige hf
Den toårige hf-uddannelses særlige profil er en generel professionsretning og praksisoriente-
ring. Med professionsretning menes, at uddannelsen gennem bestemte fagpakker og projekt- og
DA001385
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 220: Orientering om tiltrådt aktstykke om udmøntning af udlodningsmidler 2024
2888228_0002.png
2
praktikforløb giver en konkret retning mod professionsbachelor- eller erhvervsakademiuddannelser
inden for områder som fx sundhed, undervisning/pædagogik, medier/it, økonomi eller miljø. Derudo-
ver har uddannelsens fag en praksisorientering, der både øger den faglige fordybelse, men også viser
fagenes muligheder i relation til videre uddannelse og job.
Følgeforskningen til gymnasiereformen har peget på, at det opleves som vanskeligt at gøre undervis-
ningen praksisorienteret og professionsrettet. Der er behov for mere viden om, hvordan professions-
retningen og praksisorienteringen kan styrkes i praksis.
Børne- og Undervisningsministeriets udlodningsmidler skal derfor i 2024 udmøntes til projekter,
hvor udbydere af den toårige hf kan arbejde med udvikling, afprøvning og evaluering af indsatser,
der kan tilvejebringe viden om, hvad der kan understøtte en styrket professionsretning og praksiso-
rientering på den toårige hf.
Formålet er i forlængelse heraf, at uddannelsens professionsretning og praksisorientering i højere
grad kan bidrage til at motivere eleverne, afklare dem om videre uddannelse og job samt forberede
eleverne i en konkret retning inden for professionsbachelor- og erhvervsakademiuddannelserne.
Puljen kan søges af institutioner, som er godkendt til udbud af den toårige hf-uddannelse. Det er
muligt for flere hf-udbydere at gå sammen om en ansøgning.
c
Fordelingen af udlodningsmidlerne på temaer forudsættes i
Lov nr. 1532 af 19. december 2017 om
udlodning af overskud og udbytte fra lotteri
forelagt Finansudvalget.
Med henvisning til foranstående anmodes om tilslutning til den foreslåede anvendelse af Børne- og
Undervisningsministeriets andel af udlodningsmidlerne til undervisning. Udgifterne afholdes af §
07.18.03. Børne- og Undervisningsministeriets fond til undervisningsformål.
I henhold til
Lov nr. 1532 af 19. december 2017 om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri
forelægges sager om fordeling af udlodningsmidler af børne- og undervisningsministeren direkte for
Finansudvalget.
e
f
København, den 17. juni 2024
Mattias Tesfaye
/ Christian Vestergaard Sloth
Til Finansudvalget.
Tiltrådt af Finansudvalget den 27-06-2024