Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 219
Offentligt
2887759_0001.png
Nyhed: Danske elever ligger i top i ny PISA-undersøgelse
om finansielle kompetencer
De danske elever er blandt de bedst præsterende, når det handler om for-
ståelse af privatøkonomi. Det viser PISA 2022, hvor Danmark for første
gang har undersøgt elevernes finansielle kompetencer.
Danske elever klarer sig rigtig godt, når det kommer til forståelse af finan-
sielle begreber og risici. De har samtidig gode evner til at omsætte deres
viden til fornuftige valg i forhold til deres privatøkonomi. Det viser PISA
2022, hvor Danmark for første gang har deltaget i undersøgelsen af ele-
vernes finansielle kompetencer.
Den netop offentliggjorte undersøgelse viser, at de danske elever topper
listen af deltagende OECD-lande sammen med Belgien, Canada og Hol-
land. Eleverne fra de fire lande scorer signifikant over OECD-gennemsnit-
tet, når det gælder forståelse af privatøkonomi. Sådan lyder en af konklu-
sionerne i undersøgelsen, der er udarbejdet af Det Nationale Forsknings-
og Analysecenter for Velfærd (VIVE) for Børne- og Undervisningsministe-
riet.
PISA har testet elevernes forståelse af privatøkonomiske forhold og set
på, om de kan træffe fornuftige og velbegrundede beslutninger om egen
økonomi. Der er blandt andet testet for, om eleverne kan sammenligne
fordele og ulemper ved at låne penge til forskellige renter og betingelser.
Størstedelen af de danske elever klarer sig godt i undersøgelsen. Dette re-
sultat peger på, at danske elever generelt er godt rustede til at træffe fi-
nansielle beslutninger.
27. juni 2024
Sagsnr.: 24/11784
Kontor for Analyse og Kommunikation
EJB
Børne- og
Undervisningsministeriet
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 219: Orientering om offentliggørelse af rapporten PISA 2022 Finansielle kompetencer, fra børne- og undervisningsministeren
2887759_0002.png
Gennemsnitlig score i finansielle kompetencer
530
520
510
500
490
480
470
498
489
521
527
519
517
Side 2/3
Note: Danske elevers gennemsnitlige score i finansielle kompetencer i en sammenligning
med udvalgte lande. Resultater, der afviger signifikant fra OECD-gennemsnittet, er angivet
med fed.
Drengene klarer sig bedst
De danske drenge klarer sig en smule bedre i finansielle kompetencer end
pigerne, viser undersøgelsen. Flere drenge end piger angiver desuden at
være glade for at snakke om pengesager. Det går igen i flertallet af de
deltagende OECD-lande, hvor drengene generelt klarer sig en smule bedre
end pigerne, når det gælder forståelse af og viden om privatøkonomi.
Undersøgelsen viser også, at langt størstedelen af de danske elever (95 %)
har et betalingskort, og at de elever, der selv har et betalingskort, klarer sig
bedre end den lille gruppe af elever, der ikke har.
”Det glæder mig, at de danske elever er højdespringere, når det gælder
økonomisk forståelse. Især fordi der længe har været en fortælling om, at
danske unge vidste alt for lidt om privatøkonomi. Den fordom kan vi med
den her undersøgelse mane i jorden. Jeg synes samtidig, det er interessant,
at elever med eget betalingskort klarer sig bedst. Det er måske en påmin-
delse til alle os voksne om at turde stole på, at de unge vokser af at få
ansvar,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.
Ud over testen af elevernes finansielle kompetencer bliver eleverne også
spurgt ind til undervisningen i skolen. Her vurderer de danske elever i høj
grad, at de bliver undervist i økonomiske og finansielle forhold. Eksem-
pelvis angiver 78 % af de danske elever, at de er blevet undervist i, hvor-
dan reklamer tilskynder mennesker til at købe ting.
Faktaboks 1: Fakta om PISA 2022 Finansielle Kompetencer
PISA (Programme for International Student Assessment) er en internatio-
nal undersøgelse af 15-åriges kompetencer. PISA gennemføres af den in-
ternationale organisation OECD (Organisation for Economic Co-operation
and Development).
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 219: Orientering om offentliggørelse af rapporten PISA 2022 Finansielle kompetencer, fra børne- og undervisningsministeren
2887759_0003.png
Side 3/3
I finansielle kompetencer testes elevernes viden om og forståelse af fi-
nansielle begreber og risici. Eleverne vurderes ud fra, hvordan de kan
bruge denne viden og forståelse til at træffe fornuftige og velbegrundede
beslutninger i relation til privatøkonomiske forhold. Finansielle kompe-
tencer er blevet gennemført siden 2012, men det er første gang, at Dan-
mark deltager.
I Danmark er PISA 2022 gennemført af et konsortium bestående af VIVE
(Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd) og Danmarks
Statistik med University College Lillebælt, VIA University College og Kø-
benhavns Professionshøjskole som underleverandører.
I Danmark deltog ca. 7.800 elever på 347 uddannelsesinstitutioner i PISA
2022. Heraf var 3.621 elever udtrukket til test af finansielle kompetencer.
Faktaboks 2: Læs mere om PISA Finansielle Kompetencer
-
-
-
PISA Finansielle Kompetencer 2022 Dansk rapport
Læs mere om PISA-undersøgelsen her
Læse mere om PISA Finansielle Kompetencer hos VIVE her