Nyhed: Danske elever ligger i top i ny PISA-undersøgelse
om finansielle kompetencer
De danske elever er blandt de bedst præsterende, når det handler om for-
ståelse af privatøkonomi. Det viser PISA 2022, hvor Danmark for første
gang har undersøgt elevernes finansielle kompetencer.
Danske elever klarer sig rigtig godt, når det kommer til forståelse af finan-
sielle begreber og risici. De har samtidig gode evner til at omsætte deres
viden til fornuftige valg i forhold til deres privatøkonomi. Det viser PISA
2022, hvor Danmark for første gang har deltaget i undersøgelsen af ele-
vernes finansielle kompetencer.
Den netop offentliggjorte undersøgelse viser, at de danske elever topper
listen af deltagende OECD-lande sammen med Belgien, Canada og Hol-
land. Eleverne fra de fire lande scorer signifikant over OECD-gennemsnit-
tet, når det gælder forståelse af privatøkonomi. Sådan lyder en af konklu-
sionerne i undersøgelsen, der er udarbejdet af Det Nationale Forsknings-
og Analysecenter for Velfærd (VIVE) for Børne- og Undervisningsministe-
riet.
PISA har testet elevernes forståelse af privatøkonomiske forhold og set
på, om de kan træffe fornuftige og velbegrundede beslutninger om egen
økonomi. Der er blandt andet testet for, om eleverne kan sammenligne
fordele og ulemper ved at låne penge til forskellige renter og betingelser.
Størstedelen af de danske elever klarer sig godt i undersøgelsen. Dette re-
sultat peger på, at danske elever generelt er godt rustede til at træffe fi-
nansielle beslutninger.
27. juni 2024
Sagsnr.: 24/11784
Kontor for Analyse og Kommunikation
EJB
Børne- og
Undervisningsministeriet