Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 214
Offentligt
2885469_0001.png
Hovedpointer fra det tematiske tilsyn med prøvefrie
private institutioner (Steiner-hf) på det gymnasiale
område
STUK har i perioden januar 2024 til april 2024 gennemført et tematisk
tilsyn med prøvefrie private institutioner (Steiner-hf). Tilsynet har haft til
formål at afdække, hvorvidt institutionerne lever op til den nationale
standard for gymnasiale uddannelser, herunder om de følger
læreplanernes krav og mål. Derudover har tilsynet haft fokus på det
vidnesbyrd, som eleverne modtager ved uddannelsens afslutning og
elevernes overgang til videregående uddannelse. Endelig er tilsynet også
en opfølgning på styrelsens tidligere tilsyn fra 2018 med nyoprettede
prøvefrie institutioner (Steiner-hf), som omhandlede behovet for en
opkvalificering af lærere (via krav om pædagogikum), de faglige miljøer
på skolerne og merit fra 10. klasse.
Hovedpointer fra tilsynet
Steiner-hf er stadig at betragte som en relativ ny uddannelse (siden
2018), som de seneste år især har fokuseret på at sikre, at lærerne har
faglig kompetence til at undervise på gymnasialt niveau, og at de har
pædagogikum samt at uddannelsen lever op til de formelle faglige krav,
der er til en hf-uddannelses fagrække, timetal mv.
På baggrund af det tematiske tilsyn med prøvefrie private institutioner
kan det overordnet konkluderes, at Steiner-hf er et gymnasialt tilbud, som
efter STUKs opfattelse, lever op til den nationale standard for gymnasiale
uddannelser, herunder at uddannelsen følger læreplanernes krav og mål.
Tilsynet kan dog også konstatere, at der stadig er et
forbedringspotentiale, idet der er udfordringer forbundet med elevernes
overgang til videregående uddannelse, hvor Steinerinstitutionerne
placerer sig langt under landsgennemsnittet. Det skal dog nævnes, at
elever med en Steiner-hf kun kan søge ind via kvote 2. Derudover er data
for overgang til videregående uddannelse kun sparsomme, idet der
endnu kun er én årgang Steiner-elever med en hf at måle på.
24. juni 2024
Sagsnr.: 24/09114
Kontor for Gymnasier
jd
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Teglholmsgade 1
2450 København SV
Telefon: +45 33 92 50 00
Mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR-nr.: 29634750
Børne- og
Undervisningsministeriet
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 214: Orientering om tematisk tilsyn med prøvefrie private institutioner (Steiner-hf)
2885469_0002.png
Som elev på Steiner-hf (med udvidet fagpakke) har man alle de
traditionelle hf-fag og undervisningstimer samt større skriftlige opgaver,
der svarer til en hf (med udvidet fagpakke) på en almindelig gymnasial
institution. Undervisningen i de klassiske hf-fag på Steiner-hf sker som på
en almindelig hf, hvor eleverne møder op til undervisning med en
genkendelig vekselvirkning mellem oplæg fra læreren, gennemgang af
dagens stof, gruppearbejde, fremlæggelser mv. Samtidig adskiller
Steiner-hf sig væsentligt, idet eleverne også har en række obligatoriske
”Steiner-fag”, som er kendetegnet ved at være kreative, musiske og
fysiske. Dertil er der krav om, at eleverne, hen over en periode på et år,
laver en omfattende årsopgave, som ligger ud over den almindelige
undervisning, og som samlet set giver Steiner-eleverne lange skoledage
og mange undervisningstimer ikke mindst fordi, at Steiner-hf altid afvikles
som en hf med udvidet fagpakke og derfor i forvejen indeholder ekstra
undervisningstid.
Derudover kan tilsynet konstatere, at Steinerinstitutionerne lever op til de
opmærksomhedspunkter, som STUK opstillede ved tilsynet i 2018,
herunder at lærerne har gennemført pædagogikum, og at der er skabt
faglige miljøer på tværs af Steinerinstitutionerne, hvor lærerne også har
kontakt til deres tidligere vejledere fra pædagogikumuddannelsen. Denne
sparring suppleres bl.a. af medlemskab af de faglige foreninger for de
gymnasiale fag.
Tilsynet viser også, at der arbejdes med digitale kompetencer i det
omfang skolerne vurderer, at det er nødvendigt. Denne praksis stemmer
godt overens med de nye skærmanbefalinger, som STUK offentliggjorde
før jul.
Gennem samtaler med elever, lærere og ledelse på de fem Steiner-hf
skoler er det styrelsens indtryk, at skolerne lægger vægt på at være et
alternativ for de elever, som trives godt med en vekselvirkning af
læringsmetoder – det boglige og det kreative - og som befinder sig godt
i et mindre læringsmiljø, hvor der er bedre muligheder for en nær relation
til faglærerne. Endelig vil elever, der påvirkes negativt af det pres, som
også følger med karakterer og prøver, her kunne finde en anden form for
evaluering af deres præstationer.
Opmærksomhedspunkter
Tilsynet viser dog også, at der stadig er et forbedringspotentiale for
Steiner-hf, der kalder på en række fremadrettede opmærksomheds-
punkter:
Øget dokumentation af undervisningen
Idet der ikke er en løbende monitorering af elevernes faglige resultater
(ingen karakterer), og ingen eksterne censorer, der læser lærernes
undervisningsbeskrivelser (ingen prøver), henstiller STUK til, at skolerne
fremadrettet udvikler en større systematik omkring dokumentationen af,
hvad der sker i undervisningen fx ved at de påkrævede undervisnings-
beskrivelser sættes i aktiv anvendelse i en faglig dialog på skolen og i
dialogen mellem lærer og elev for at tydeliggøre de faglige rammer for
Side 2/3
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 214: Orientering om tematisk tilsyn med prøvefrie private institutioner (Steiner-hf)
2885469_0003.png
undervisningen i de enkelte fag. Dokumentationen af undervisningen bør
derudover indarbejdes som et tema i institutionernes eksisterende
kvalitetssystem, så det derved sikres, at der sker en løbende og jævnlig
evaluering og opfølgning af dette.
Prioritering af lærernes faglige sparing og vedligehold af viden
Derudover er det vigtigt, at institutionerne, nu hvor lærerne har fået
pædagogikum, prioriterer lærernes muligheder for fortsat faglig sparring
og vedligehold af viden fx ved at indgå samarbejder med andre
gymnasiale institutioner, sørge for lærernes deltagelse i STUKs
fagkonsulenters kurser o.l.
Tydeliggørelse af fagligt niveau ved udformning af vidnesbyrdet
Vidnesbyrdet fungerer overordnet set som en afsluttende evaluering af
elevernes faglige niveau og beskriver derudover også elevernes evner i
forhold til samarbejde, engagement og videre udvikling. STUK har været i
dialog med UFM med henblik på at undersøge, hvordan vidnesbyrdene
bliver taget imod af aftagerinstitutionerne. Her er der generelt positive
tilbagemeldinger, men det påpeges også, at aftagerinstitutionerne endnu
kun har få erfaringer med vidnesbyrdene som hf-bevis. Der er ikke helt
samme praksis i udformningen af vidnesbyrdet på de fem Steiner-hf
institutioner, hvilket på sigt, når endnu flere vidnesbyrd finder vej til de
videregående uddannelser, kan vanskeliggøre de videregående
uddannelsers muligheder for at behandle Steiner-studenternes kvote 2-
ansøgninger ensartet. Som opfølgning på tilsynet henstiller styrelsen til,
at Steinerinstitutionerne skærper formuleringerne i vidnesbyrdene med
henblik på at tydeliggøre elevernes faglige niveau.
Fokuseret indsats rettet mod overgangen til videregående uddannelse
Overgangen til de videregående uddannelser ligger på et lavt niveau.
Derfor henstiller STUK til, at det bør være et særskilt fokuspunkt for
Steinerinstitutionerne at forbedre overgangstallene fremadrettet.
Steinerinstitutionerne forventes derfor at arbejde mere systematisk med
indsatser, der kan medvirke til at øge bevidstheden om
uddannelsesmulighederne bl.a. ved at gøre brug af tidligere elevers
erfaringer i takt med, at de første årgange med en Steiner-hf er begyndt
på forskellige studier.
Opmærksomhed på frafald
Med kun en enkelt klasse per årgang på Steiner-hf og generelt få elever,
bør Steinerinstitutionerne også fremover have et særskilt fokus på frafald,
og hvad institutionerne kan gøre for at mindske frafaldet. Når flere elever
forsvinder fra i forvejen små klasser, kan det påvirke de resterende elevers
trivsel og motivation og det læringsmiljø, som forudsætter, at man er
flere i klasserummet.
Side 3/3