Nyhed: Ny PISA-måling: Danske 15-årige er gode til at
tænke kreativt
Danske unge præsterer højt, når det drejer sig om at tænke kreativt. Det
viser en helt ny PISA-undersøgelse, hvor man for første gang har under-
søgt 15-åriges kompetencer i kreativ tænkning.
I en ny undersøgelse har PISA testet elevernes kreative tænkning. Den vi-
ser, at de danske elever er blandt dem, der klarer sig bedst.
Danske elever scorer i gennemsnit 35,5 point i kreativ tænkning på en po-
intskala fra 0-60. Dermed scorer danske elever over OECD-gennemsnittet
og på niveau med Finland og Estland. Sådan lyder en af konklusionerne i
en ny rapport udarbejdet af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter
for Velfærd (VIVE) for Børne- og Undervisningsministeriet. Norge og Sve-
rige deltog ikke i undersøgelsen.
Kreativ tænkning er evnen til at få og udvikle originale og brugbare idéer
i forhold til både formidling og problemløsning. Eleverne har fx skullet
skrive dialoger til små tegneserier eller foreslå forskellige løsninger på
samfundsproblemer.
18. juni 2024
Sagsnr.: 24/17125
Kontor for Analyse og Kommunikation
HME
Børne- og
Undervisningsministeriet
Gennemsnitlig score i kreativ tænkning
40
38
36
34
32
30
28
OECD-gennemsnit
Danmark
Finland
Estland
Canada
Holland
32,7
35,5
35,8
35,9
32,4
37,9
Note: Elevers gennemsnitlige score i kreativ tænkning. Resultater der afviger signifikant fra
OECD-gennemsnittet er angivet med fed.
Størstedelen af de danske elever har et højt niveau
Generelt klarer størstedelen af de danske elever sig rigtig godt i kreativ
tænkning. 89,6 procent af eleverne ligger på eller over kompetenceniveau
3, der ifølge OECD er udtryk for et tilstrækkeligt niveau af kreativ tænk-