Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 209
Offentligt
2882704_0001.png
Nyhed: Ny PISA-måling: Danske 15-årige er gode til at
tænke kreativt
Danske unge præsterer højt, når det drejer sig om at tænke kreativt. Det
viser en helt ny PISA-undersøgelse, hvor man for første gang har under-
søgt 15-åriges kompetencer i kreativ tænkning.
I en ny undersøgelse har PISA testet elevernes kreative tænkning. Den vi-
ser, at de danske elever er blandt dem, der klarer sig bedst.
Danske elever scorer i gennemsnit 35,5 point i kreativ tænkning på en po-
intskala fra 0-60. Dermed scorer danske elever over OECD-gennemsnittet
og på niveau med Finland og Estland. Sådan lyder en af konklusionerne i
en ny rapport udarbejdet af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter
for Velfærd (VIVE) for Børne- og Undervisningsministeriet. Norge og Sve-
rige deltog ikke i undersøgelsen.
Kreativ tænkning er evnen til at få og udvikle originale og brugbare idéer
i forhold til både formidling og problemløsning. Eleverne har fx skullet
skrive dialoger til små tegneserier eller foreslå forskellige løsninger på
samfundsproblemer.
18. juni 2024
Sagsnr.: 24/17125
Kontor for Analyse og Kommunikation
HME
Børne- og
Undervisningsministeriet
Gennemsnitlig score i kreativ tænkning
40
38
36
34
32
30
28
OECD-gennemsnit
Danmark
Finland
Estland
Canada
Holland
32,7
35,5
35,8
35,9
32,4
37,9
Note: Elevers gennemsnitlige score i kreativ tænkning. Resultater der afviger signifikant fra
OECD-gennemsnittet er angivet med fed.
Størstedelen af de danske elever har et højt niveau
Generelt klarer størstedelen af de danske elever sig rigtig godt i kreativ
tænkning. 89,6 procent af eleverne ligger på eller over kompetenceniveau
3, der ifølge OECD er udtryk for et tilstrækkeligt niveau af kreativ tænk-
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 209: Orientering om offentliggørelse af rapporten PISA 2022 Kreativ tænkning - at få og forme nye og nyttige idéer.
ning. Kun 1,8 procent af de danske elever ligger på det laveste kompeten-
ceniveau. I OECD som helhed ligger 78,3 procent af eleverne på niveau 3,
mens 6,9 procent af eleverne ligger på det lavest kompetenceniveau. Un-
dersøgelsen viser, at piger i gennemsnit er bedre til kreativ tænkning end
drenge.
PISA undersøger også, hvordan elevernes testresultater påvirkes af, hvil-
ken skole de går på. I OECD-landene forklarer skole og elevsammensæt-
ning i gennemsnit 25,7 procent af forskellen i elevernes resultater, mens
andelen i Danmark kun er 7 procent. Det betyder, at det har mindre be-
tydning for elevernes evne til kreativ tænkning, præcist hvilken skole en
elev går på, end det har i de fleste andre lande. Danske skoler har dermed
en mere ensartet kvalitet og elevsammensætning end skolerne i OECD
generelt.
”Det er opløftende, at danske elever er så gode til at tænke kreativt. Jeg
er især glad for, at elevernes evne til kreativ tænkning ikke afhænger af,
hvilken skole de går på. Det viser, at vi har et skolesystem, hvor vi på
tværs af landet fremmer elevernes evne til arbejde kreativt med ideer og
løsninger. Den udvikling understøtter vi også med den nye folkeskoleaf-
tale, hvor eleverne fremover får mulighed for en mere praktisk og kreativ
hverdag,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.
Faktaboks 1: Fakta om PISA 2022 Kreativ tænkning
PISA (Programme for International Student Assessment) er en internatio-
nal undersøgelse af 15-åriges kompetencer. PISA gennemføres af den in-
ternationale organisation OECD (Organisation for Economic Co-operation
and Development).
I Danmark er PISA 2022 gennemført af et konsortium bestående af VIVE
(Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd) og Danmarks
Statistik med University College Lillebælt, VIA University College og Kø-
benhavns Professionshøjskole som underleverandører.
I Danmark deltog ca. 7.800 elever på 347 uddannelsesinstitutioner i PISA
2022.
Ud over hoveddomænerne matematik, læsning og naturfag afvikles der i
hver PISA runde et såkaldt innovativt domæne, der undersøger nye måder
at foretage faglige test. Kreativ tænkning er PISA 2022’s innovative do-
mæne, og skal altså ikke gentages i fremtidige PISA-runder.
I testopgaverne bliver eleverne bl.a. bedt om at finde på forskellige og ori-
ginale ideer til at løse problemer eller fortælle historier. De skal også lave
kreative layouts af forskellige informationer, fx layoute en plakat for en vi-
denskabsfestival. Se eksempler på opgaven i rapporten.
Faktaboks 2: Læs mere om PISA Kreativ tænkning
Side 2/3
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 209: Orientering om offentliggørelse af rapporten PISA 2022 Kreativ tænkning - at få og forme nye og nyttige idéer.
-
-
-
PISA 2022 Dansk rapport
Læs mere om PISA-undersøgelsen her
Læse mere om PISA Kreativ tænkning hos VIVE her
Side 3/3