Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 207
Offentligt
2881444_0001.png
Nyhed: Ny PISA Etnisk: To ud af fem elever med
indvandrerbaggrund præsterer lavt i læsning
Danske elever med indvandrerbaggrund klarer sig fortsat dårligere i læs-
ning end elever uden indvandrerbaggrund. Det viser en ny PISA-undersø-
gelse, der har fokus på elever med indvandrerbaggrund.
Blandt elever med indvandrerbaggrund er der 40 procent, som præsterer
lavt i læsning. For elever uden indvandrerbaggrund gælder det for 16
procent. Sådan lyder en af konklusionerne i en ny PISA Etnisk-rapport.
Rapporten er udarbejdet af VIVE for Børne- og Undervisningsministeriet
og har fokus på elever med indvandrerbaggrund.
Undersøgelsen viser, at der er en sammenhæng mellem elevernes læsere-
sultater, og om der overvejende tales dansk i hjemmet eller ej. Samtidig
viser undersøgelsen også en sammenhæng mellem elevernes socioøko-
nomiske baggrund og deres resultater.
Undersøgelsen viser, at elever med indvandrerbaggrund har dårligere so-
cioøkonomiske forudsætninger end elever uden indvandrerbaggrund.
Over halvdelen af danske elever med indvandrerbaggrund er således fra
socioøkonomisk ressourcesvage hjem. Derudover taler over halvdelen af
danske elever med indvandrerbaggrund det meste af tiden et andet
sprog end dansk i hjemmet.
Når der tages højde for social baggrund og sprog talt i hjemmet, så hal-
veres den faglige forskel mellem elever med og uden indvandrerbag-
grund. Rapporten peger derfor på, at elevernes socioøkonomiske og
sproglige baggrund har stor betydning for deres kompetencer.
”Det er bekymrende, at så mange elever med indvandrerbaggrund har
svært ved at læse. Derfor er jeg glad for, at vi med den nye folkeskoleaftale
netop har valgt at investere 500 millioner årligt i at løfte blandt andet de
elever, der klarer sig dårligt i dansk. Samtidig er det værd at bemærke, hvor
mange elever med indvandrerbaggrund, der ikke har dansk som primært
sprog i hjemmet,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.
Klarer sig dårligere i flere fag
Elever med indvandrerbaggrund præsterer også lavere end elever uden
indvandrerbaggrund i matematik og naturfag.
13. juni 2024
Sagsnr.: 24/07207
Kontor for Analyse og Kommunikation
EJB
Børne- og
Undervisningsministeriet
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 207: Orientering om offentliggørelse af PISA Etnisk
2881444_0002.png
Den gennemsnitlige score i matematik og læsning er faldet siden 2018 for
både elever med og uden indvandrerbaggrund. Begge elevgruppers resul-
tater er stabile i naturfag. Eleverne med indvandrerbaggrund har samlet set
overordnet samme udvikling som elever uden indvandrerbaggrund.
Samtidig er der fortsat forskel på de to gruppers resultater, hvor elever med
indvandrerbaggrund altså klarer sig dårligere. Forskellen mellem de to
gruppers resultater i matematik og naturfag er dog blevet mindre i perio-
den 2012 til 2022, mens den er omtrent den samme i læsning.
Også i de øvrige nordiske lande har elever med indvandrerbaggrund sva-
gere resultater på alle tre områder end elever uden indvandrerbaggrund.
Side 2/2
Fakta om PISA Etnisk
Siden 2009 er der i Danmark i hver PISA-runde blevet udtrukket en ekstra
stor gruppe af elever med indvandrerbaggrund. Det gør det muligt at
gennemføre detaljerede undersøgelser om målgruppens baggrund og
kompetencer.
I PISA 2022 deltog i alt 7.800 danske 15-årige unge fordelt på 347 uddan-
nelsesinstitutioner, hvoraf 10,7 % af eleverne havde indvandrerbaggrund.
Elever med indvandrerbaggrund har forældre, der begge er født uden for
Danmark. Førstegenerationselever er også selv født i et andet land, mens
andengenerationselever er født i Danmark.
Læs Mere:
Læs mere om PISA
Læs rapporten for PISA Etnisk 2022