Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 205
Offentligt
UDKAST
UDKAST af 11. juni 2024
Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del - Bilag 205
Børne- og Undervisningsministeriet, juni 2024
Offentligt
Sagsnr. 24/19418
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
(Forhøjelse af maksimal pensionsrefusionssats, justering af fleksibelt ud-
dannelsesbidrag og aktivitetsafhængigt veu-bidrag for 2025, fastsættelse af
modelparametre for erhvervsuddannelser til brug for beregning af
lærepladsafhængigt arbejdsgiverbidrag for 2025, afskaffelse af
midlertidigt tilskud til kommuner vedrørende lønudgifter til visse elever
og lærlinge m.v.)
§1
I lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. lovbekendtgørelse nr. 111
af 30. januar 2024, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 4 a, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »8 pct.« til: »10 pct.«
2.
Kapitel 2 b
ophæves.
3.
§ 12 a
affattes således:
Ȥ 12 a.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan yde tilskud til
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen til information og vejledning om
beskæftigelse i udlandet og lærepladser i form af udstationering i udlandet.«
4.
I
§ 12 b, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Tilskud ydes til vejledning i overgangen mellem grundforløb og hoved-
forløb, dog for uddannelser dimensioneret med lærepladskrav til vejledning
inden grundforløbets 2. del.«
5.
§ 12 b, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fastsætter
nærmere regler om ordningen i stk. 1, herunder om størrelsen af den
økonomiske støtte samt betingelserne for ydelse af støtte, tidsfrister,
regnskabs-, revisions- og dokumentationskrav, herunder om undtagelser fra
revisions- krav, og udbetaling af støtten.«
6.
I
§ 12 g, stk. 4,
indsættes efter »ydelse af støtte,«: »tidsfrister,«.
7.
I
§ 18, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »2.914 kr.« til: »3.056 kr.«, og »2024-pris-
2
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
UDKAST
og -lønniveau« ændres til: »2025-pris- og -lønniveau«.
Børne- og Undervisningsministeriet, juni 2024
Sagsnr. 24/19418
8.
I
§ 18, stk. 2, 1. pkt.,
ændres » 235 kr.« til: »392 kr.«, og »2024-pris- og
-lønniveau« ændres til: »2025-pris- og -lønniveau«.
9.
§ 21 a, stk. 1, 3. pkt.,
ophæves.
10.
Bilag 1
affattes som bilag 1 til denne lov.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
3
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
2880253_0003.png
UDKAST
Børne- og Undervisningsministeriet, juni 2024
Sagsnr. 24/19418
Bilag 1
»Bilag 1
Modelparametre i det lærepladsafhængige AUB-bidrag
Uddannelse
Ambulancebehandler
Anlægsgartner
Anlægsstruktør, bygningsstruktør og brolægger
Autohjælp
Autolakerer
Automatik- og procesuddannelsen
Bager og konditor
Beklædningshåndværker
Beslagsmed
Boligmontering
Buschauffør i kollektiv trafik
Bygningsmaler
Bygningssnedker
Bådmekaniker
Cnc-tekniker
Cykel- og motorcykelmekaniker
Data- og kommunikationsuddannelsen
Detailhandelsuddannelsen med specialer
Digital media-uddannelsen
Dyrepasser
Ejendomsservicetekniker
Elektriker
Elektronik- og svagstrømsuddannelsen
Elektronikoperatør
Entreprenør- og landbrugsmaskinuddannelsen
Ernæringsassistent
Eud uspecificeret
Eventkoordinator
Film- og tv-produktionsuddannelsen
Finansuddannelsen
Finmekaniker
Fitnessuddannelsen
Flytekniker
Forsyningsoperatør
Fotograf
Frisør
Gartner
Gastronom
Glarmester
Gourmetslagter
Modelparameter
0,96
1,24
1,01
1,00
1,39
1,06
1,26
0,93
1,00
1,66
1,68
1,04
1,21
1,00
1,00
1,07
1,08
1,18
0,93
1,18
1,65
1,00
1,53
1,00
1,25
1,56
1,00
0,99
1,09
1,44
1,02
1,14
1,39
1,88
1,04
1,23
1,58
1,14
1,29
1,28
4
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
2880253_0004.png
UDKAST
Grafisk tekniker
Børne- og Undervisningsministeriet, juni 2024
Sagsnr. 24/19418
1,31
5
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
2880253_0005.png
UDKAST
Børne- og Undervisningsministeriet, juni 2024
Sagsnr. 24/19418
Greenkeeper
Guld- og sølvsmed
Handelsuddannelsen med specialer
Havne- og terminaluddannelsen
Hospitalsteknisk assistent
Industrioperatør
Industriteknikuddannelsen
Karrosseriteknikeruddannelsen
Kontoruddannelsen med specialer
Kosmetiker
Kranfører
Køletekniker
Lager- og terminaluddannelsen
Landbrugsuddannelsen
Lastvognsmekaniker
Lokomotivfører
Lufthavnsuddannelsen
Maritime håndværksfag
Maskinsnedker
Mediegrafiker
Mejerist
Murer
Møbelsnedker og orgelbygger
Ortopædist
Overfladebehandler
Personvognsmekaniker
Plastmager
Procesoperatør
Produktions- og montageuddannelsen
Produktør
Pædagogisk assistent
Receptionist
Serviceassistent
Sikkerhedsvagt
Skibsmontør
Skiltetekniker
Skorstensfejer
Skov- og naturtekniker
Slagter
Smed
Social- og sundhedsassistent
Social- og sundhedshjælper
Stenhugger og stentekniker
Stukkatør
1,24
0,84
1,27
1,00
1,40
1,15
1,28
1,32
1,37
1,19
1,29
1,03
1,23
1,17
1,37
1,93
1,07
1,21
1,05
1,14
1,11
1,03
1,20
1,00
1,16
1,10
0,91
0,91
1,00
1,00
1,22
1,16
1,94
1,25
1,33
1,02
1,00
1,15
1,07
1,12
1,24
1,25
1,00
1,00
6
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
2880253_0006.png
UDKAST
Støberitekniker
Børne- og Undervisningsministeriet, juni 2024
Sagsnr. 24/19418
1,00
7
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
2880253_0007.png
UDKAST
Børne- og Undervisningsministeriet, juni 2024
Sagsnr. 24/19418
Tagdækker
Tandklinikassistent
Tandtekniker
Tarmrenser
Teater-, event- og av-tekniker
Teknisk designer
Teknisk isolatør
Tjener
Togklargøringsuddannelsen
Træfagenes byggeuddannelse
Turistbuschauffør
Urmager
Vejgodstransportuddannelsen
Veterinærsygeplejerske
Vvs-energi
Værktøjsuddannelsen
«.
1,06
0,96
1,15
1,63
1,23
1,56
1,03
1,14
1,64
0,92
1,00
1,03
1,23
1,17
1,06
1,18
8
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
2880253_0008.png
UDKAST af 28. maj 2024
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.1.1.
2.1.2.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Forhøjelse af maksimal pensionsrefusionssats
Gældende ret
Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Justering af det fleksible uddannelsesbidrag
Gældende ret
Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Justering af det aktivitetsafhængige veu-bidrag
Gældende ret
Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Modelparametre i det lærepladsafhængige AUB-bidrag
Gældende ret
Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Afskaffelse af midlertidigt tilskud til kommuner
vedrørende lønudgifter til visse elever og lærlinge
imellem grund- og hovedforløbet
Gældende ret
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
2.3.
2.3.1.
2.3.2.
2.4.
2.4.1.
2.4.2
2.5.
2.5.1.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
2880253_0009.png
UDKAST
2.5.2.
Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
1. Indledning
Lovforslaget har først og fremmest til formål at udmønte en række elementer
i forskellige trepartsaftaler på erhvervsuddannelsesområdet.
Nogle af disse elementer er årligt tilbagevendende. Det drejer sig om
fastsættelse af det fleksible uddannelsesbidrag, det aktivitetsafhængige veu-
bidrag og modelparametre i det lærepladsafhængige AUB-bidrag.
Dertil kommer, at Dansk Arbejdsgiverforening, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Danske Regioner og KL som følge af ændringer på dele
af overenskomstområdet har fremsat ønske om en forhøjelse af den gældende
maksimale sats for refusion af arbejdsgiveres udgifter til pensionsbidrag i
skoleperioder for elever og lærlinge. De fire organisationer er aftaleparter i
”Trepartsaftale om ekstraordinær hjælp til elever og lærlinge samt virksom-
heder (håndtering af ubalancen i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag)" fra
maj 2020, på baggrund af hvilken den eksisterende ordning med pensions-
refusion blev indført i 2023. Det foreslås på denne baggrund, at
pensionsrefusionen vil skulle ske med en pensionsrefusionssats på op til 10
pct. af de til enhver tid gældende lønrefusionssatser mod i dag op til 8 pct.
Udgifterne til den foreslåede forhøjelse vil skulle dækkes af det fleksible
uddannelses- bidrag.
7
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
UDKAST
Det foreslås endvidere at afskaffe det midlertidige tilskud til kommuner ved-
rørende lønudgifter til visse elever og lærlinge imellem grund- og hovedfor-
løbet. Der er tale om en opfølgning på lovforarbejder og forudsætningerne i
"Trepartsaftale om styrket rekruttering til det offentlige arbejdsmarked" fra
november 2020.
Lovforslaget indeholder også forslag om tilpasning af en bestemmelse om
tilskud til vejledning m.v. om oplæring i udlandet, ændring af
bemyndigelser til AUB’s bestyrelse om administration af puljer og enkelte
lovtekniske justeringer.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forhøjelse af maksimal pensionsrefusionssats
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 4 a i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag som tillæg til lønrefusion yder refusion
til arbejdsgivere, som i henhold til uddannelsesaftale som led i lønnen har
betalt pensionsbidrag under skoleophold for elever eller lærlinge under
erhvervsuddannelse i overensstemmelse med lovgivningen for disse
uddannelser eller for elever under uddannelser, som kan sidestilles med
erhvervs- uddannelser. Refusionen kan dog højst udgøre 8 pct. af elevens
eller lærlingens til enhver tid værende lønrefusionstrin. Refusion ydes på
baggrund af arbejdsgiverens andel af indbetaling af pensionsbidrag, dvs.
såfremt arbejdsgiveren betaler mindre end satsen på 8 pct., vil
arbejdsgiveren få refusion svarende til arbejdsgiverens indbetalte andel af
pensionsbidrag.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Pensionsrefusion blev indført ved lov nr. 326 af 28. marts 2023 på baggrund
af ”Trepartsaftale om ekstraordinær hjælp til elever og lærlinge samt
virksomheder
(håndtering
af
ubalancen
i
Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag)", som blev indgået i maj 2020 af den daværende regering
(Socialdemokratiet), Dansk Arbejdsgiverforening, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Danske Regioner og KL.
Dansk Arbejdsgiverforening, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Danske
Regioner og KL har efterfølgende fremsat fælles ønske om en forhøjelse af
den gældende maksimale pensionsrefusionssats, da det blev aftalt ved
overenskomstforhandlingerne i 2023 på det private område, at
arbejdsgiverbetalte bidrag til arbejdstageres pension øges fra 8 pct. til 10
pct., og at arbejdstagers eget bidrag samtidig sænkes fra 4 pct. til 2 pct.
8
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
UDKAST
Med henblik på at tage højde for denne ændring på overenskomstområdet
foreslås det, at den maksimale refusionssats på 8 pct. af elevens eller
lærlingens til enhver tid værende lønrefusionstrin forhøjes til 10 pct. af
elevens eller lærlingens til enhver tid værende lønrefusionstrin.
Den foreslåede ændring vil medføre, at refusionen efter § 4 a højst kan ud-
gøre 10 pct. af elevens eller lærlingens til enhver tid værende lønrefusions-
trin.
Der ændres ikke med forslaget på, at refusion ydes på baggrund af arbejds-
giverens andel af indbetaling af pensionsbidrag, dvs. såfremt arbejdsgiveren
betaler mindre end den foreslåede sats på 10 pct., vil arbejdsgiveren få
refusion svarende til arbejdsgiverens indbetalte andel af pensionsbidrag.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
2.2. Justering af det fleksible uddannelsesbidrag
2.2.1. Gældende ret
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag er en selvejende institution, der har til
formål at administrere refusions- og tilskudsordninger, der skal medvirke til
at skaffe det fornødne antal praktik- og lærepladser for uddannelsessøgende,
jf. § 1, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Størstedelen af de refusions- og tilskudsordninger, som Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag administrerer i henhold til lov om Arbejdsgivernes Ud-
dannelsesbidrag, finansieres ved indbetalinger af uddannelsesbidrag i hen-
hold til lovens § 18, stk. 1, hvorefter alle arbejdsgivere årligt betaler et bi-
drag på 2.914 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2024-pris- og -lønniveau til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Alle arbejdsgivere, både offentlige og
private, betaler bidrag til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Uddannelsesbidraget dækker udgifter til lønrefusion (bortset fra de udgifter
til lønrefusion, som vedrører supplerende undervisning, der er
studieforberedende, i en erhvervsuddannelses grundforløb og hovedforløb),
pensions- refusion, udgifter til elevers og lærlinges ophold på
kostafdelinger, tilskud til kommuner vedrørende lønudgifter til visse elever
og lærlinge mellem grund- og hovedforløbet, tilskud til befordringsudgifter
m.v., mobilitets- fremmende ydelser m.v., skoleoplæringsydelse m.v. og
tilskud til læreplads- understøttende tiltag, søgning og kvalitet på
erhvervsuddannelserne m.v., herunder administrationsudgifter. Bidraget
dækker endvidere udviklings- og administrationsudgifter i det
lærepladsafhængige AUB-bidrag.
9
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
UDKAST
Uddannelsesbidraget er fleksibelt, idet det hvert år fastsættes ved lov efter
det forventede udgiftsniveau for året samt med en regulering for sammen-
hæng mellem udgifter og indtægter i det seneste regnskabsår, jf. Folketings-
tidende 2023-24, tillæg A, L 32 som fremsat, s. 5 og 6.
Det fremgår af forarbejderne til § 18, stk. 1, at der ved beregningen af
bidragssatsen for 2024 skete en beklagelig fejl, der potentielt ville kunne
bevirke et efterslæb. Det fremgår videre af forarbejderne, at såfremt der
måtte opstå et sådant efterslæb, vil det blive håndteret i det lovforslag om
bidrags- satsen for 2025, som forventes fremsat i begyndelsen af
folketingsåret 2024- 25, dvs. nærværende lovforslag, jf. Folketingstidende
2023-24, tillæg B, betænkning over L 32, side 2.
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Principperne for det fleksible uddannelsesbidrag vil – sammen med
korrektion for fejl i beregningen af bidragssatsen for 2024, jf. nedenfor –
indebære, at bidraget foreslås fastsat til 3.056 kr. i 2025. Det svarer til en
bidrags- stigning for arbejdsgiverne på i alt ca. 316 mio. kr. i forhold til
2024. Forslaget vil i forhold til den gældende sats på 2.914 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget medarbejder i 2024-pris- og lønniveau indebære en
stigning af selve uddannelsesbidraget på 142 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget
medarbejder i 2025-pris- og -lønniveau. Uddannelsesbidraget indbetales af
såvel offentlige som private arbejdsgivere.
Den foreslåede bidragsfastsættelse på 3.056 kr. i 2025-pris- og -lønniveau er
baseret på en prognose for udgifterne i 2025, herunder en korrektion for
regnskabsresultatet i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i seneste kendte
regnskabsår, dvs. 2023 samt korrektion for egenkapitalen i Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag
ved
udgangen
af
2023.
Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag havde i 2023 et regnskabsresultat på 1.083 mio. kr.,
hvilket medfører en forøgelse af egenkapitalen, der ved udgangen af 2023
var negativ med 65 mio. kr.
I henhold til principperne for det fleksible uddannelsesbidrag vil bidraget
blive henholdsvis reduceret eller forhøjet i efterfølgende år, hvis bidrags-
indbetalinger overstiger eller ikke dækker de faktiske udgifter i 2025.
Det bemærkes, at der forventes fremsat lovforslag årligt med henblik på
fremadrettet regulering af bidragssatsen. I modsat fald vil det være den
foreslåede bidragssats, der gælder.
Det bemærkes, at der er opstået et efterslæb i Arbejdsgivernes Uddannelses-
10
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
bidrag, jf. forarbejderne til § 18, stk. 1. Efterslæbet håndteres ved at
korrigere for den negative egenkapital i AUB-ordningen ultimo 2023 på 65
mio. kr. Ud over denne korrektion følger beregningen af den foreslåede
bidrags- sats principperne for det fleksible uddannelsesbidrag.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 7, og bemærkningerne hertil.
2.3. Justering af det aktivitetsafhængige veu-bidrag
2.3.1. Gældende ret
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag bidrager til finansiering af godtgørelse
og tilskud til befordringsudgifter m.v. i henhold til lov om godtgørelse og
tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, jf. § 1,
stk. 2, og § 15 b i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag varetager endvidere administrationen
af disse ydelser, jf. § 1, stk. 3, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Det er arbejdsgivere eller deltagere i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse, som kan opnå godtgørelse og tilskud til befordring m.v. i
henhold til § 2, stk. 1, 1. pkt., lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse
i erhvervs- rettet voksen- og efteruddannelse.
I henhold til § 18, stk. 2, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag beta-
ler alle arbejdsgivere årligt et bidrag (dvs. veu-bidraget) på 235 kr. pr. fuld-
tidsbeskæftiget til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i 2024-pris- og -løn-
niveau. Alle arbejdsgivere, både offentlige og private, betaler bidrag til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Veu-bidraget dækker hel eller delvis finansiering af godtgørelse og tilskud
til befordringsudgifter m.v. ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efter-
uddannelse, jf. § 15 b. Veu-bidraget dækker endvidere merudgifter til
administrationen af ordningen, som overstiger det beløb, der er fastsat på
finans- loven.
Veu-bidraget er aktivitetsafhængigt, idet det hvert år fastsættes ved lov med
udgangspunkt i en prognose for det kommende års AMU-aktivitet og
trækket på godtgørelse i henhold til lov om godtgørelse og tilskud ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, jf. Folketingstidende
2023-24, tillæg A, L 32 som fremsat, s. 6.
2.3.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Principperne for det aktivitetsafhængige veu-bidrag vil indebære, at bidraget
foreslås fastsat til 392 kr. i 2025. Det svarer til en bidragsstigning for
arbejdsgiverne på i alt ca. 350 mio. kr. i forhold til 2024. Forslaget vil
UDKAST
11
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
UDKAST
indebære en stigning af selve veu-bidraget på 157 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget
medarbejder i 2025-pris- og –lønniveau. Veu-bidraget indbetales af såvel
offentlige som private arbejdsgivere.
Ved den foreslåede bidragsfastsættelse på 392 kr. i 2025-pris- og -lønniveau
tages der udgangspunkt i et skønnet udgiftsniveau for 2025, som bl.a.
indeholder forventninger til aktiviteten, godtgørelsessats og udgifter til kost
og logi. Udgiftsniveauet korrigeres med 58 mio. kr. svarende til den
forventede egenkapital for veu-ordningen ultimo 2024.
Det bemærkes, at der forventes fremsat lovforslag i begyndelsen af folke-
tingsåret 2024-25, med henblik på at deltagere med en uddannelse over fag-
lært niveau, der deltager i amu-kurser inden for social- og sundhedsområdet,
vil få adgang til veu-godtgørelse samt tilskud til befordring, kost og logi i
henhold til lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse. Baggrunden herfor er ”Aftale mellem
regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Socialistisk
Folkeparti, Liberal Alliance, Danmarksdemokraterne, Det Konservative
Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet om flere
social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere til vores
sundhedsvæsen og ældrepleje” indgået den 26. januar 2024. En sådan
udvidelse af adgangen til veu-godtgørelse m.v. vil medføre merudgifter,
hvilket er indregnet i den foreslåede fastsættelse af bidragssatsen for veu-
bidraget for 2025 i nærværende lovforslag.
I henhold til principperne for det aktivitetsafhængige veu-bidrag vil bidraget
blive henholdsvis reduceret eller forhøjet i efterfølgende år, hvis bidrags-
indbetalinger overstiger eller ikke dækker de faktiske udgifter i 2025.
Det bemærkes, at der forventes fremsat lovforslag årligt med henblik på
fremadrettet regulering af bidragssatsen. I modsat fald vil det være den
foreslåede bidragssats, der gælder.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 8, og bemærkningerne hertil.
2.4. Modelparametre i det lærepladsafhængige AUB-bidrag
2.4.1. Gældende ret
Formålet med det lærepladsafhængige AUB-bidrag er at belønne de arbejds-
givere, der bidrager til at uddanne erhvervsuddannet arbejdskraft, samt at
pålægge de arbejdsgivere, der ikke i tilstrækkelig grad bidrager til at ud-
danne erhvervsuddannet arbejdskraft, et større ansvar for den samlede
finansiering i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
12
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
UDKAST
Det lærepladsafhængige AUB-bidrag er nærmere reguleret i §§ 21 a-21 k i
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Bilag 1 til lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag indeholder de
gældende modelparametre, som indgår i beregningen af det
lærepladsafhængige AUB-bidrag.
Efter § 21 a, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelses-bidrag betaler
arbejdsgivere, der opfylder betingelsen i § 21 a, stk. 2, et årligt merbidrag til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til dækning af udgifter i medfør af § 21
j om tilskud til arbejdsgivere for praktikårselever.
Det følger af § 21 a, stk. 2, at såfremt en arbejdsgivers uddannelsesratio er
lavere end arbejdsgiverens måluddannelsesratio, skal arbejdsgiveren betale
et merbidrag for hver praktikårselev, som arbejdsgiveren mangler for at op-
fylde måluddannelsesratioen.
Det følger videre af § 21 a, stk. 2, at måluddannelsesratio og uddannelses-
ratio til brug for beregning af merbidraget opgøres i praktikårselever ved at
multiplicere hver ratio med antallet af erhvervsuddannede årsværk vægtet
med deres modelparameter, jf. stk. 6, som omtales nedenfor.
En praktikårselev svarer til en elev eller lærling i en uddannelsesaftale af 1
kalenderårs varighed, jf. § 21 h, stk. 2, 1. pkt., mens der ved erhvervsuddan-
nede årsværk forstås en eller flere medarbejdere, som har en
erhvervsuddannelse som den højest fuldførte uddannelse, jf. dog § 21 a, stk.
7-9, (om fastsættelse af uddannelsesniveau, når en arbejdsgiver har ansat
medarbejdere med uoplyst uddannelsesbaggrund), eller som har en
uddannelse, der er nævnt i § 21 f, stk. 4, (for tiden uddannelsen til
lokomotivfører) som den højest fuldførte uddannelse, og som tilsammen har
en beskæftigelsesgrad, der svarer til én persons fuldtidsarbejde i et helt
kalenderår, jf. § 21 h, stk. 1, 1. pkt.
Det er efter gældende ret alene erhvervsuddannelser samt uddannelsen til
lokomotivfører, der indgår i beregningen af det lærepladsafhængige AUB-
bidrag. Såfremt en af disse uddannelser skifter uddannelsesniveau til en
videregående uddannelse, vil uddannelsen som helhed udgå af det
læreplads- afhængige AUB-bidrag – både fsva. beregningen af
erhvervsuddannede års- værk og praktikårselever. Dette skyldes, at
Danmarks Statistiks register over befolkningens højst fuldførte uddannelse
(det såkaldte HFUDD) anvendes som datagrundlag i forbindelse med
administration af det lærepladsafhængige AUB-bidrag.
13
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
UDKAST
Uddannelsesratioen beregnes i henhold til § 21 a, stk. 4, og
måluddannelsesratioen beregnes i henhold til § 21 a, stk. 5. I begge
beregninger indgår en vægtning med modelparametre. Den enkelte
modelparameter udtrykker arbejdsmarkedets parters vurdering af, om der vil
være en stigende eller faldende efterspørgsel efter arbejdskraft med den
pågældende uddannelse i fremtiden i forhold til det forventede udbud af
arbejdskraft. Modelparameteren indebærer således et ekstra incitament for
arbejdsgivere, der bidrager til at uddanne elever og lærlinge, som forventes
øget efterspørgsel efter.
Det følger af § 21 a, stk. 6, at de forskellige typer af erhvervsuddannede
årsværk og praktikårselever vægtes med en modelparameter.
Modelparametre for erhvervsuddannelser og uddannelsen til lokomotivfører
er fastsat i bilag 1. Foreligger modelparameteren ikke pr. 15. marts i
bonusåret, an- vendes det foregående års modelparameter, dvs.
modelparameteren i det til enhver tid gældende bilag 1. For nyoprettede
uddannelser, som ikke har en modelparameter efter bilag 1, anvendes en
modelparameter på 1,0. Det vil sige en vægt, der ikke påvirker den
gennemsnitlige merbidragssats på 27.000 kr.
Det samme gør sig gældende efter § 21 a, stk. 7 og 8, om fastsættelse af
uddannelsesniveauet, hvor en arbejdsgiver har ansat medarbejdere med
uoplyst uddannelsesbaggrund. Her sker der en vægtning med en
modelparameter på 1,0.
Endelig følger det af § 21 a, stk. 9, at der for så vidt angår medarbejdere med
en uddannelsesbaggrund, som er registreret som ikke specificeret erhvervs-
uddannelse som højest fuldførte uddannelse hos Danmarks Statistik, også
her sker en vægtning med en modelparameter på 1,0.
2.4.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Der blev i forbindelse med "Trepartsaftale om tilstrækkelig og kvalificeret
arbejdskraft i hele Danmark og praktikpladser" fra 2016, som den
daværende regering (Venstre) indgik med arbejdsmarkedets parter (Dansk
Arbejdsgiverforening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Lederne,
Landsorganisationen i Danmark, FTF, AC, KL og Danske Regioner), nedsat
en teknisk arbejdsgruppe, der inden for rammerne af trepartsaftalen skulle
se nærmere på visse elementer til brug for det lærepladsafhængige AUB-
bidrag. Det er i den tekniske arbejdsgruppes afrapportering aftalt, at model-
parametrene genberegnes og fastsættes årligt i et samarbejde mellem Dansk
Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation. Det er
14
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
ligeledes aftalt, at børne- og undervisningsministeren herefter skal sende
model- parametrene i høring i Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser med sigte på rådets indstilling til forslaget. Der forventes
fremsat lov- forslag med henblik på at opdatere det foreslåede bilag 1 hvert
år.
Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation har
foretaget genberegning af modelparametrene til brug for 2025.
Modelparametrene for 2025 vil skulle fastsættes i bilag 1 til lov om
Arbejdsgivernes Uddannelses-bidrag.
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser har haft de fore-
slåede modelparametrene i skriftlig høring og tager på den baggrund
materialet til efterretning. Børne- og Undervisningsministeriet har noteret
sig dette, som ikke har givet anledning til ændringer af de foreslåede
modelparametre.
Det foreslås på denne baggrund, at modelparametrene i bilag 1 til lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ændres i overensstemmelse med den
genberegning af modelparametrene, som Dansk Arbejdsgiverforening og
Fagbevægelsens Hovedorganisation har foretaget.
Inddragelsen af modelparametre for de enkelte erhvervsuddannelser – dvs.
vægtningen – i beregningen af arbejdsgivernes lærepladsafhængige AUB-
bidrag indebærer, at der tages højde for, om arbejdsgiveren har
medarbejdere ansat, der er høj efterspørgsel efter set i forhold til udbud, samt
om arbejdsgiveren bidrager til at uddanne erhvervsuddannet arbejdskraft, der
er høj efterspørgsel efter set i forhold til udbud.
Der tilsigtes med det foreslåede ikke ændringer i, at der for nyoprettede ud-
dannelser, der ikke har fået fastsat en modelparameter i medfør af bilag 1 til
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. § 21 a, stk. 6, anvendes en
modelparameter på 1,0, dvs. en vægt, der ikke påvirker den gennemsnitlige
merbidragssats på 27.000 kr.
Der tilsigtes heller ikke ændringer i forhold til, at der for medarbejdere med
uoplyst uddannelsesbaggrund, hvor uddannelsesniveauet i stedet fastsættes
som erhvervsuddannet eller ikkeerhvervsuddannet efter andre kriterier, jf. §
21 a, stk. 7 og 8, ligeledes anvendes en modelparameter på 1,0. Dette vil
indebære, at de foreslåede modelparametre ikke vil anvendes i relation til
udenlandske erhvervsuddannede, der er indplaceret efter regler i § 21 a, stk.
7.
UDKAST
15
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
UDKAST
Tilsvarende tilsigtes der heller ikke ændringer i forhold til, at der for så vidt
angår medarbejdere med en uddannelsesbaggrund, som er registreret som
ikke specificeret erhvervsuddannelse som højest fuldførte uddannelse hos
Danmarks Statistik, sker en vægtning med en modelparameter på 1,0, jf. §
21 a, stk. 9.
Det bemærkes, at der forventes fremsat lovforslag årligt med henblik på
fremadrettet fastsættelse af modelparametrene i bilag 1 til lov om Arbejds-
givernes Uddannelsesbidrag. I modsat fald vil det være det foreslåede bilag
1, der gælder, jf. også § 21 a, stk. 6, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 10, og bemærkningerne hertil.
2.5. Afskaffelse af midlertidigt tilskud til kommuner vedrørende
lønudgifter til visse elever og lærlinge mellem grund- og hovedforløbet
2.5.1. Gældende ret
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder efter kapitel 2 b i lov om Arbejds-
givernes Uddannelsesbidrag tilskud til kommuner vedrørende lønudgifter
imellem grundforløbet og hovedforløbet for visse elever og lærlinge. Det er
en betingelse, at vedkommende elev eller lærling er optaget på
erhvervsuddannelsen til social- og sundhedsassistent, at ved kommende har
indgået en uddannelsesaftale med en kommune, der omfatter mindst 2. del af
grundfor- løbet og hovedforløbet, at vedkommende er fyldt 25 år senest ved
uddannelsesaftalens påbegyndelse, og at vedkommende har opnået
kvalifikation til hovedforløbet under uddannelsesaftalens varighed og har
efterfølgende påbegyndt hovedforløbet.
Satser for tilskuddet og den periode, for hvilken der ydes tilskud, fastsættes
i de årlige finanslove. I finansloven for 2024 er det fastsat, at perioden for
hvilken, der ydes tilskud i 2024, er 4,3 uger, og at satserne for tilskud i 2024
er 2.960 kr. pr. uge i tilskud pr. elev, der berettiger kommunen til almindelig
lønrefusion, og 5.480 kr. pr. uge i tilskud pr. elev, der berettiger kommunen
til lønrefusion for voksenelever.
Lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag indeholder ikke bestemmelser
om ophævelse af kapitel 2 b, men det følger af forarbejderne til kapitel 2 b,
at tilskudsordningen er midlertidig, jf. Folketingstidende 2021-22, tillæg A,
L 34 som fremsat, s. 28.
2.5.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
16
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
UDKAST
Kapitel 2 b i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag blev indført ved
lov nr. 2152 af 27. november 2021 på baggrund af "Trepartsaftale om styrket
rekruttering til det offentlige arbejdsmarked", som den daværende regering
(Socialdemokratiet) og arbejdsmarkedets parter indgik i november 2020.
I denne trepartsaftale blev parterne enige om, at kommunerne fra den 1. juli
2021 forpligter sig til at ansætte elever på 25 år og derover på social- og
sundhedsassistentuddannelsen allerede fra begyndelsen af grundforløbets 2.
del. Som en del af aftalen blev parterne endvidere enige om at se på, hvordan
overgangene imellem grund- og hovedforløb kan optimeres. Det følger
videre af aftalen, at indtil en evt. ændring i overgangen mellem grund- og
hovedforløb kan gennemføres (senest til og med 2024), vil kommunerne
midlertidigt blive kompenseret for de lønudgifter, de har i forbindelse med
overgangsperioder mellem grund- og hovedforløb.
Overgangene mellem grund- og hovedforløb for den berørte elevgruppe
bliver i dag tilrettelagt af skolerne således, at overgangsperioderne i
gennem- snit er reduceret betragteligt, og i et omfang der betyder, at
kommunerne ikke vurderes at have behov for kompensation for lønudgifter
i perioden.
Det foreslås, at den midlertidige tilskudsordning ophæves fra og med den 1.
januar 2025.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget § 1, nr. 1, vil isoleret set indebære en stigning i satsen for ud-
dannelsesbidraget på 64 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget medarbejder. For stats-
lige arbejdsgivere svarer dette til en samlet stigning i bidragsindbetalingerne
på ca. 7 mio. kr., for regioner svarer det til en samlet stigning på ca. 8 mio.
kr., og for kommuner svarer det til en samlet stigning på ca. 25 mio. kr.
Lovforslagets § 1, nr. 2, vil isoleret set indebære en nedsættelse i satsen for
uddannelsesbidraget på 16 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget medarbejder. For
statslige arbejdsgivere svarer dette til en samlet nedsættelse i
bidragsindbetalingerne på ca. 2 mio. kr., for regioner svarer til en samlet
nedsættelse på ca. 2 mio. kr. og for kommuner svarer det til en samlet
nedsættelse på ca. 6 mio. kr.
Lovforslagets § 1, nr. 7, vil indebære en stigning af selve
uddannelsesbidraget fra 2.914 kr. i 2024 (2024-pl) til 3.056 kr. i 2025 (2025-
17
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
pl). Dette svarer til en stigning på 142 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget
medarbejder. For statslige arbejdsgivere svarer dette til en samlet stigning i
bidragsindbetalingerne på ca. 15 mio. kr., for regioner svarer det til en
samlet stigning på ca. 19 mio. kr., for kommuner svarer det til en samlet
stigning på ca. 58 mio. kr. og for øvrige offentlige virksomheder svarer det
til en samlet stigning på ca. 2 mio. kr. Lovforslagets § 1, nr. 1, indgår i
beregningen af uddannelsesbidraget og udgør ca. 2 pct. af det samlede
uddannelsesbidrag. Lovforslagets § 1, nr. 2, indgår ligeledes i beregningen
af uddannelsesbidraget og udgør en nedsættelse på ca. 1 pct. af det samlede
uddannelsesbidrag.
Lovforslagets § 1, nr. 8, vil indebære en bidragsstigning af selve veu-
bidraget fra 235 kr. i 2024 (2024-pl) til 392 kr. i 2025 (2025-pl). Dette svarer
til en stigning af bidragssatsen på 157 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget
medarbejder. For statslige arbejdsgivere svarer dette til en stigning af
bidragsindbetalingerne på ca. 17 mio. kr., for regioner svarer det til en
samlet stigning på ca. 21 mio. kr., for kommuner svarer det til en samlet
stigning på ca. 64 mio. kr., og for øvrige offentlige virksomheder svarer det
til en samlet stigning på 2 mio. kr.
Lovforslagets § 1, nr. 5 og 6, om tilpasning af bemyndigelser til bestyrelsen
for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, vil give mulighed for, at Arbejds-
givernes Uddannelsesbidrag vil kunne udvikle én samlet, digital
selvbetjeningsløsning
for
de
puljer,
som
Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag administrerer efter § 12 b og § 12 e-g i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Dette vil kunne forbedre kunderejsen
for ansøgerne (faglige udvalg o.l.) og samtidig lette administrationen i
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Lovforslagets § 1, nr. 3, om nyaffattelse af § 12 a, vil hverken indebære
økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
Lovforslaget vurderes i forlængelse af ovenstående at være i
overensstemmelse med principperne for digitaliseringsklar lovgivning. Det
vurderes i den forbindelse, at parternes beregning af de foreslåede
modelparametre til brug for det foreslåede bilag 1 til lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ikke vil kunne automatiseres
yderligere. Dette skyldes, at mens model- len er baseret på objektive data,
består selve beregningen hos parterne af de foreslåede modelparametre til
brug for det foreslåede bilag 1 til lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag af flere elementer, der ikke umiddelbart vil kunne
automatiseres. Det bemærkes videre, at lovforslagets § 1, nr. 1, 7, 8 og 10,
om hhv. justering af satsen for pensionsrefusionen, uddannelsesbidraget og
veu-bidraget og nyt bilag 1 til lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
18
UDKAST
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
ikke vil medføre ændringer i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags
systemer, idet der alene vil skulle ske en driftsopdatering.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget § 1, nr. 1, vil isoleret set indebære en stigning i satsen for ud-
dannelsesbidraget på 64 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget medarbejder. For de
private arbejdsgivere svarer dette til en samlet stigning i
bidragsindbetalingerne på ca. 96 mio. kr.
Lovforslagets § 1, nr. 2, vil isoleret set indebære en nedsættelse i satsen for
uddannelsesbidraget på 16 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget medarbejder. For de
private arbejdsgivere svarer dette til en samlet nedsættelse i
bidragsindbetalingerne på ca. 25 mio. kr.
Lovforslagets § 1, nr. 7, vil indebære en stigning af selve
uddannelsesbidraget fra 2.914 kr. i 2024 (2024-pl) til 3.056 kr. i 2025 (2025-
pl). Dette svarer til en stigning på 142 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget
medarbejder. For de private arbejdsgivere svarer dette til en samlet stigning
i bidragsindbetalingerne på ca. 222 mio. kr. Lovforslagets § 1, nr. 1, indgår
i beregningen af uddannelsesbidraget og udgør ca. 2 pct. af det samlede
uddannelsesbidrag. Lovforslagets § 1, nr. 2, indgår ligeledes i beregningen
af uddannelsesbidraget og udgør en nedsættelse på ca. 1 pct. af det samlede
uddannelsesbidrag.
Lovforslagets § 1, nr. 8, vil indebære en stigning af selve veu-bidraget på
fra 235 kr. i 2024 (2024-pl) til 392 kr. i 2025 (2025-pl). Dette svarer til en
stigning på ca. 157 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget medarbejder. For de private
arbejdsgivere svarer dette til en samlet stigning i bidragsindbetalingerne på
ca. 246 mio. kr.
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet. Lov-
forslaget vurderes ikke at have indflydelse på virksomheders og
iværksætteres muligheder for at teste, udvikle og anvende nye teknologier
og innovation, herunder brug af sikkerheds- og privatlivsfremmende
teknologier, hvorfor innovations- og iværksættertjekket ikke vurderes at
være relevant for lovforslaget. Det bemærkes for så vidt angår lovforslagets
§ 1, nr. 1, 7, 8 og 10, om hhv. justering af satsen for pensionsrefusionen,
uddannelsesbidraget og veu-bidraget og nyt bilag 1 til lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at ændringerne vil blive indarbejdet i
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags eksisterende digitale systemer. De til
enhver tid gældende modelparametre og størrelsen på hhv.
uddannelsesbidraget og veu-bidraget fremgår af lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag. Den enkelte virksomhed kan tilgå Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrags selvbetjeningsløsning og modtager endvidere
opkrævninger vedrørende bl.a. lærepladsafhængigt AUB-bidrag,
19
UDKAST
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
2880253_0022.png
uddannelsesbidrag og veu-bidrag i sin digitale post- kasse. Disse dele af
lovforslaget vil således blive udmøntet i en eksisterende, brugervenlig,
digital erhvervsrettet løsning.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 11. juni 2024 til den 22. august 2024 (73 dage) været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Akademikerne, Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, Blik- og Rørarbejderforbundet,
Centralorganisationernes Fællesudvalg – CFU, Danmarks Evalueringsinstitut – EVA, Danmarks
Fiskeriforening Producent Organisation, Danmarks Statistik, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Center for Undervisningsmiljø, Dansk El-forbund, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
– Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne, Danske Forlag, Danske
Handicaporganisationer, Danske HF & VUC, Danske Landbrugsskoler, Danske Regioner
Danske SOSU-skoler, Danske SOSU-skoler - Bestyrelserne, Det Centrale Handicapråd
Det Nationale Integrationsråd, Erhvervsskolernes Elevorganisation, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Fagligt Fælles Forbund, FGU Danmark, Finans Danmark, FOA, Foreningen
af tekniske og administrative tjenestemænd – TAT, Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Forhandlingsfællesskabet, FSR – danske revisorer, Fødevareforbundet NFF, Gymnasieskolernes
Lærerforening, HK/Kommunal, HK/Stat, Institut for Menneskerettigheder, KL, LandboUngdom,
Landbrug & Fødevarer, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lederne, Lederne af
ungdoms- og voksenuddannelserne, OpenDenmark, Rigsrevisionen, Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet for Voksen og Efteruddannelse (VEU-rådet),
SMVdanmark, Studievalg Danmark, Tekniq, Uddannelsesforbundet, Uddannelseslederne,
Udviklingshæmmedes Landsforbund – ULF, Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening.
10. Sammenfattende skema
Positive
Negative
konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/hvis nej,
angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
UDKAST
20
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
2880253_0023.png
UDKAST
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implementerings
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Økonomiske
konsekvenser
Ingen
Merudgifter for hhv. stat på ca. 33
mio. kr., for regioner på ca. 40 mio.
kr., for kommuner på ca. 122 mio.
kr. og for øvrige offentlige
virksomheder på ca. 4 mio. kr.
Ingen
Ingen
Ingen
Merudgifter på ca. 468 mio. kr.
21
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
2880253_0024.png
UDKAST
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og
naturmæssige
konsekvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med de
fem principper
for
implementering
af erhvervs-
rettet EU-
regulering (der i
relevant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-
regulering) (sæt
X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
22
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
[§ 4 a, stk. 1, 2. pkt.]
Det fremgår af § 4 a i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag som tillæg til lønrefusion yder refusion
til arbejdsgivere, som i henhold til uddannelsesaftale som led i lønnen har
betalt pensionsbidrag under skoleophold for elever eller lærlinge under
erhvervsuddannelse i overensstemmelse med lovgivningen for disse
uddannelser eller for elever under uddannelser, som kan sidestilles med
erhvervsuddannelser. Refusionen kan dog højst udgøre 8 pct. af elevens eller
lærlingens til enhver tid værende lønrefusionstrin.
Det foreslås, at i
§ 4 a, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »8 pct.« til »10 pct.«
Den foreslåede ændring vil medføre, at refusionen efter § 4 a højst kan ud-
gøre 10 pct. af elevens eller lærlingens til enhver tid værende lønrefusions-
trin. Det foreslåede vil indebære en forhøjelse af den maksimale sats for
pensionsrefusion fra 8 pct. til 10 pct.
Der ændres ikke med forslaget på, at refusion ydes på baggrund af arbejds-
giverens andel af indbetaling af pensionsbidrag, dvs. såfremt arbejdsgiveren
betaler mindre end den foreslåede sats på 10 pct., vil arbejdsgiveren få
refusion svarende til arbejdsgiverens indbetalte andel af pensionsbidrag.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
[Kapitel 2 b]
Kapitel 2 b i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag indeholder regler
om til tilskud til kommuner vedrørende lønudgifter til visse elever og
lærlinge mellem grund- og hovedforløbet.
Det følger af § 5 b, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder tilskud til kommuner vedrørende
lønudgifter imellem grundforløbet og hovedforløbet pr. elev eller lærling,
der opfylder følgende betingelser:
1) Vedkommende er optaget på erhvervsuddannelsen til social- og
sundhedsassistent.
Side 23/41
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
UDKAST
2) Vedkommende har indgået en uddannelsesaftale med en kommune, der
omfatter mindst 2. del af grundforløbet og hovedforløbet.
3) Vedkommende er fyldt 25 år senest ved uddannelsesaftalens
påbegyndelse.
4) Vedkommende har opnået kvalifikation til hovedforløbet under
uddannelsesaftalens varighed og har efterfølgende påbegyndt
hovedforløbet.
Det følger af stk. 2, at såfremt eleven eller lærlingen skifter arbejdsgiver fra
en kommune til en anden kommune efter overgangen til hovedforløbet, til-
falder tilskuddet den kommune, som har indgået uddannelsesaftalen med
eleven eller lærlingen på grundforløbet.
Det følger af stk. 3, at satser for tilskuddet og den periode, for hvilken der
ydes tilskud, fastsættes i de årlige finanslove. I finansloven for 2024 er det
fastsat, at perioden for hvilken, der ydes tilskud i 2024, er 4,3 uger, og at
satserne for tilskud i 2024 er 2.960 kr. pr. uge i tilskud pr. elev, der berettiger
kommunen til almindelig lønrefusion, og 5.480 kr. pr. uge i tilskud pr. elev,
der berettiger kommunen til lønrefusion for voksenelever.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag er efter § 5 b, stk. 4,
bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om afgrænsning, udbetalings-
grundlag, beregning, udbetaling, efterregulering, periodeafgrænsning og
administration af ordningen i øvrigt. Bemyndigelsen er ikke blevet anvendt.
Det foreslås, at
kapitel 2 b
i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag op-
hæves.
Ophævelsen af kapitel 2 b vil indebære, at der ikke længere vil skulle ydes
tilskud til kommuner efter § 5 b.
Det foreslås, at den midlertidige tilskudsordning ophæves fra og med den 1.
januar 2025.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
[§ 12 a]
Det følger af § 12 a i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan yde tilskud til en eller flere
institutioner eller en styrelse eller anden offentlig institution under Børne-
og Undervisningsministeriet, som er bemyndiget til at varetage ordningens
administration, eller personer, der varetager formidling af beskæftigelse i
Side 24/41
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
udlandet og lærepladser i form af udstationering i udlandet, jf. også §§ 9
og 10.
§§ 9 og 10 vedrører mobilitetsfremmende tilskudsordninger i relation til så-
danne former for udlandsophold.
Med ”ordningens administration” menes information og vejledning om det,
der med en samlebetegnelse i daglig tale kaldes oplæring i udlandet (OPU),
herunder koordinering og udvikling af brugen af ordningen. Det er
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen under Uddannelses- og
Forskningsministeriet, der varetager denne opgave. Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen af- holder i den forbindelse netværksmøder og
seminarer med OPU-koordinatorer fra institutioner for erhvervsrettet
uddannelse og andre interessenter.
Oplæring i udlandet omfatter for det første erhvervsuddannelseselevers og -
lærlinges udstationering i udlandet, hvilket forudsætter en uddannelsesaftale
med en arbejdsgiver, og for det andet relevant beskæftigelse i udlandet, der
kan berettige eleven eller lærlingen til at blive optaget på hovedforløbet, jf.
§ 5 c, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser. Efter § 5 c, stk. 2, 1. pkt., kan en
skole optage elever og lærlinge uden uddannelsesaftale til en skoleperiode i
et hovedforløb, hvis eleven eller lærlingen har gennemført grundforløbets 2.
del og de eventuelt forudgående skoleperioder i hovedforløbet, og eleven
eller lærlingen er eller umiddelbart før optagelsen til skoleperioden i hoved-
forløbet har været i lønnet beskæftigelse i udlandet af passende varighed og
med uddannelsesformål inden for arbejdsområder og funktioner, som indgår
i oplæringen i erhvervsuddannelsen.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder efter § 12 a tilskud til
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen til styrelsens varetagelse af
information m.v. til elever, lærlinge, arbejdsgivere og skoler om elevers og
lærlinges mulighed for oplæring i udlandet. Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag anvender ikke bestemmelsen til at yde tilskud til andre
end Uddannelses- og Forsknings- styrelsen.
Efter gældende ret har Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag hjemmel til at
yde tilskud til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen efter § 12 a, selvom
styrelsen ikke er nævnt direkte i § 12 a. § 12 a blev oprindeligt affattet ved
lov nr. 412 af 22. maj 1996 og blev udvidet til at omfatte styrelser og andre
offentlige institutioner under det daværende Undervisningsministerium ved
lov nr. 1228 af 27. december 2003. Den omhandlede opgave med
information m.v. vedrørende oplæring i udlandet lå i 2003 i CIRIUS, som
var en
UDKAST
Side 25/41
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
UDKAST
styrelse under det daværende Undervisningsministerium. CIRIUS blev ved
kongelig resolution af 23. november 2007 flyttet til det daværende
Ministerium for Videnskab, Teknologi og Udvikling, jf. § 11 i
bekendtgørelse nr. 266 af 17. april 2008 om ændring i forretningernes
fordeling mellem ministrene. Opgaven med information m.v. vedrørende
oplæring i udlandet lig- ger som nævnt i dag i Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen under Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan i den forbindelse videregive
oplysninger om enkeltpersoners udlandsophold, som Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag har ydet tilskud til efter [§§ 9 og 10], til Uddannelses-
og Forskningsstyrelsen til brug for styrelsens arbejde med information m.v.
vedrørende oplæring i udlandet (dvs. til brug for styrelsens offentliggørelse
af statistik baseret på data fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag om antal
elever og lærlinge i udlandet fordelt på alder, køn, fag/uddannelser, varighed
og destinationslande).
Det foreslås, at
§ 12 a
nyaffattes, hvorefter Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag kan yde tilskud til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen til
information og vejledning om beskæftigelse i udlandet og lærepladser i form
af ud- stationering i udlandet.
Det foreslåede vil indebære, at det fremgår direkte af ordlyden, at Arbejds-
givernes Uddannelsesbidrag kan yde tilskud til Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen til information og vejledning om beskæftigelse i
udlandet og lærepladser i form af udstationering i udlandet. Der kan i den
forbindelse ydes tilskud til styrelsens koordinering og udvikling af
ordningen i form af netværksmøder, seminarer o.l.
Med udstationering i udlandet menes erhvervsuddannelseselevers og-
lærlinges udstationering i udlandet af deres arbejdsgiver. Udstationering i
ud- landet forudsætter en uddannelsesaftale med en arbejdsgiver. Med
beskæftigelse i udlandet menes lønnet beskæftigelse i udlandet af passende
varig- hed og med uddannelsesformål inden for arbejdsområder og
funktioner, som indgår i oplæringen i erhvervsuddannelsen, jf. § 5 c, stk. 2,
i lov om erhvervsuddannelser.
Der er med den foreslåede nyaffattelse af § 12 a ikke tilsigtet
realitetsændringer af, hvad Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan yde
tilskud til. Til- svarende vil Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag også
fremadrettet kunne
Side 26/41
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
UDKAST
videregive oplysninger om enkeltpersoners udlandsophold, som
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag har ydet tilskud til efter [§§ 9 og 10],
til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen til brug for styrelsens arbejde med
information m.v. vedrørende oplæring i udlandet.
Den foreslåede nyaffattelse vil imidlertid indebære, at Arbejdsgivernes Ud-
dannelsesbidrag ikke længere vil kunne yde tilskud efter bestemmelsen til
personer eller til andre myndigheder m.v. end til Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen. Skulle opgaven med information m.v. vedrørende
oplæring i udlandet blive flyttet fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
ved kongelig resolution, vil Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag dog kunne
yde til- skud efter den foreslåede § 12 a til den offentlige myndighed, hvortil
opgaven med information m.v. vedrørende oplæring i udlandet måtte blive
hen- lagt, med mindre andet måtte følge af den kongelige resolution.
Tilsvarende vil gælde, hvis opgaven med information m.v. vedrørende
oplæring i udlandet skulle blive flyttet fra Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen til en anden styrelse under Uddannelses- og
Forskningsministeriet i medfør af den ulovhjemlede adgang til delegation af
originær kompetence fra en overordnet myndighed til en underordnet
myndighed.
Til nr. 4
[§ 12 b, stk. 1]
Det følger af § 12 b, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder tilskud til faglige udvalg og lokale
uddannelsesudvalg
til
vejledning
om
uddannelsesmuligheder,
beskæftigelsesmuligheder og hjælp til aftaleindgåelse m.v. for elever,
lærlinge og op- læringsvirksomheder i erhvervsuddannelserne. Udvalgene
samarbejder med institutionerne og de lokale og regionale interessenter
herom.
Efter § 12 b, stk. 3, fastsætter bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag nærmere regler om ordningen i stk. 1, herunder om størrelsen af den
økonomiske støtte samt betingelserne for ydelse af støtte. Bemyndigelsen er
anvendt af bestyrelsen til at udstede bekendtgørelse nr. 211 af 28. februar
2024 om udbetaling af tilskud fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til
faglige udvalg og lokale uddannelsesudvalg.
Med § 1, nr. 2, i lov nr. 706 af 8. juni 2017 udgik den del af ordlyden af §
12 b, stk. 1, 1. pkt., der angav, at tilskuddet ydes for vejledning ”i
overgangen fra grundforløbet til hovedforløbet”. Baggrunden for, at denne
afgræsning udgik af ordlyden, var den samtidige ændring af § 9 i lov om
erhvervs- uddannelser, hvorved der blev indført en ny ordning med
Side 27/41
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
dimensionering af erhvervsuddannelser. Efter dimensioneringsordningen i §
9, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser kan børne- og
undervisningsministeren træffe beslutning om, at kun elever og lærlinge
med en indgået uddannelsesaftale kan optages på en erhvervsuddannelse
(uddannelser med lærepladskrav). Det fremgår af de specielle
bemærkninger til § 1, nr. 2, i lov nr. 706 af 8. juni 2017, at ”[f]or uddannelser
med praktikpladskrav vil det imidlertid ikke være relevant at yde vejledning
om uddannelsesmuligheder i overgangen fra grundforløb til hovedforløb,
men derimod før grundforløbets begyndelse. Det foreslåede indebærer, at
der for sådanne uddannelser vil være mulighed herfor med tilskud efter § 12
b, stk. 1, 1. pkt., i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Der tilsigtes
i øvrigt ikke ændringer med hensyn til muligheden for at tilrettelægge
vejledningen for andre uddannelser således, at den som hidtil finder sted i
overgangen fra grundforløb til hovedforløb”, jf. Folketingstidende A, L 202
som fremsat, s. 47.
Det afhænger således af de til enhver tid værende uddannelsesregler, hvilket
tidspunkt det vil være relevant at yde vejledning.
Efter sin praksis yder Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag tilskud i medfør
af § 12 b, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til vejledning
i overgangen mellem grundforløbets 2. del og hovedforløbet, for så vidt an-
går erhvervsuddannelser uden dimensionering. For så vidt angår
uddannelser dimensioneret med lærepladskrav yder Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag efter sin praksis tilskud i medfør af § 12 b, stk. 1, til
vejledning umiddelbart inden grundforløbets 2. del.
Det foreslås, at der i
§ 12 b, stk. 1,
i lov om Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag som
2. pkt.
indsættes, at tilskud ydes til vejledning i overgangen mel-
lem grundforløb og hovedforløb, dog for uddannelser dimensioneret med
lærepladskrav til vejledning inden grundforløbets 2. del.
Med det foreslåede 2. pkt. vil det fremgå direkte af lovens ordlyd, at
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder tilskud til faglige udvalg og lokale
uddannelsesudvalg
til
vejledning
om
uddannelsesmuligheder,
beskæftigelsesmuligheder og hjælp til aftaleindgåelse m.v. for elever,
lærlinge og oplæringsvirksomheder i erhvervsuddannelserne i overgangen
mellem grundforløb og hovedforløb, dog for uddannelser dimensioneret
med læreplads- krav til vejledning inden grundforløbets 2. del.
Der er med den foreslåede ændring ikke tilsigtet anden ændring, end at prak-
sis på området er afspejlet direkte af lovens ordlyd.
UDKAST
Side 28/41
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
UDKAST
[Evt. link til forslag om nyaffattelse af bemyndigelsen i stk. 3]
Til nr. 5
[§ 12 b, stk. 3]
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag administrerer puljemidler i henhold til
§ 12 b og § 12 e-g i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Det følger af § 12 b, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder tilskud til faglige udvalg og lokale
uddannelsesudvalg
til
vejledning
om
uddannelsesmuligheder,
beskæftigelsesmuligheder og hjælp til aftaleindgåelse m.v. for elever,
lærlinge og op- læringsvirksomheder i erhvervsuddannelserne. Udvalgene
samarbejder med institutionerne og de lokale og regionale interessenter
herom.
Efter § 12 b, stk. 3, fastsætter bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag nærmere regler om ordningen i stk. 1, herunder om størrelsen af den
økonomiske støtte samt betingelserne for ydelse af støtte. Bemyndigelsen er
anvendt af bestyrelsen til at udstede bekendtgørelse nr. 211 af 28. februar
2024 om udbetaling af tilskud fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til
faglige udvalg og lokale uddannelsesudvalg.
Det foreslås, at
§ 12 b, stk. 3,
i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
affattes således, at bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om ordningen i stk. 1, (som
foreslås præciseret i § 1, nr. 4), herunder om størrelsen af den økonomiske
støtte samt betingelserne for ydelse af støtte, tidsfrister, regnskabs-,
revisions- og dokumentationskrav, herunder om undtagelser fra
revisionskrav, og udbetaling af støtten.
Bestyrelsen vil kunne fastsætte regler om, at regnskaber vedrørende
tilskuddet kan undtages for krav om indsendelse af en revisorerklæring og
et revisionsprotokollat, hvis de tildelte midler ikke overstiger en
beløbsgrænse, som forventes at være på op til [200.000 kr.], og at
tilskudsmodtageren alene skal indsende en ledelseserklæring, hvor ledelsen
skriver under på, at midlerne er anvendt inden for formålet.
Side 29/41
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
UDKAST
Den foreslåede nyaffattelse af bemyndigelsen i § 12 b, stk. 3, er, ligesom
lovforslagets § 1, nr. 6, om ændring af § 12 g, stk. 4, begrundet i hensynet
til ensretning af bemyndigelser, hvor der ikke er tilsigtet forskelle i
ordningerne.
Til nr. 6
[§ 12 g, stk. 4]
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag administrerer puljemidler i henhold til
§ 12 b og § 12 e-g i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Det følger af § 12 g, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at
Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag
kan
yde
tilskud
til
uddannelsesinstitutioner og øvrige aktører til tiltag, der er rettet mod at
understøtte rekruttering og fastholdelse af elever og lærlinge i alderen 18 til
25 år på erhvervsuddannelserne.
Efter § 12 g, stk. 4, er bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om ordningen i stk. 1, herunder
om størrelsen af den økonomiske støtte samt betingelserne for ydelse af
støtte og regnskabs-, revisions- og dokumentationskrav, herunder om
undtagelser fra revisionskrav, og udbetaling af støtten. Bestyrelsen har
endnu ikke anvendt bemyndigelsen, men det er forventningen, at
bemyndigelsen vil blive anvendt med de nødvendige tilpasninger til at
fastsætte regler lignende regler, som bestyrelsen har fastsat i bekendtgørelse
nr. 1552 af 16. december 2022 om udbetaling af tilskud fra Arbejdsgivernes
Uddannelses- bidrag til faglige udvalg og til institutioner m.v., der udbyder
erhvervsuddannelse.
Det foreslås, at i
§ 12 g, stk. 4,
indsættes efter ordene ydelse af støtte ordet
tidsfrister.
Den foreslåede ændring af bemyndigelsen i § 12 g, stk. 4, er, ligesom lov-
forslagets § 1, nr. 5, om nyaffattelse af § 12 b, stk. 3, begrundet i hensynet
til ensretning af bemyndigelser, hvor der ikke er tilsigtet forskelle i
ordningerne.
Der er ikke med den foreslåede ændring af § 12 g, stk. 4, tilsigtet anden
ændring, end at det fremgår direkte af ordlyden af § 12 g, stk. 4, at bestyrelsen
for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag vil skulle fastsætte regler om
tidsfrister.
Til nr. 7
[§ 18, stk. 1, 1. pkt.]
Side 30/41
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
UDKAST
Det følger af § 18, stk. 1, 1. pkt., i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, at alle arbejdsgivere, jf. § 2, årligt betaler et bidrag på
2.914 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2024-pris- og -lønniveau til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.2 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Det foreslås i
§ 18, stk. 1, 1. pkt.,
at ændre »2.914 kr.« til »3.056 kr.«, og at
ændre »2024-pris- og -lønniveau« til »2025-pris- og -lønniveau«.
Efter det foreslåede vil alle arbejdsgivere, jf. § 2 i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, årligt skulle betale et bidrag på 3.056 kr. pr. fuldtids-
beskæftiget i 2025-pris- og -lønniveau til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Det bemærkes, at der er opstået et efterslæb i Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag, jf. forarbejderne til § 18, stk. 1. Efterslæbet håndteres ved at
korrigere for den negative egenkapital i AUB-ordningen ultimo 2023 på 65
mio. kr. Ud over denne korrektion følger beregningen af den foreslåede
bidrags- sats principperne for det fleksible uddannelsesbidrag.
Det foreslåede vil indebære en forhøjelse af den gældende bidragssats.
I henhold til principperne for det fleksible uddannelsesbidrag vil bidraget
blive henholdsvis reduceret eller forhøjet i efterfølgende år, hvis bidrags-
indbetalinger overstiger eller ikke dækker de faktiske udgifter i 2025.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
[§ 18, stk. 2, 1. pkt.]
Det følger af § 18, stk. 2, 1. pkt., i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, at alle arbejdsgivere, jf. § 2, årligt betaler et bidrag på
235 kr. pr. fuld- tidsbeskæftiget til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i
2024-pris- og -løn- niveau. For en nærmere beskrivelse af gældende ret
henvises til pkt. 2.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås i
§ 18, stk. 2, 1. pkt.,
at ændre »235 kr.« til »392 kr.«, og at
ændre »2024-pris- og -lønniveau« til »2025-pris- og -lønniveau«.
Efter det foreslåede vil alle arbejdsgivere, jf. § 2 i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, årligt skulle betale et bidrag på 392 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2025-pris- og -lønniveau til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Side 31/41
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
UDKAST
Den foreslåede sats er beregnet på baggrund af principperne for det
aktivitetsafhængige veu-bidrag.
Det foreslåede vil indebære en forhøjelse af den gældende bidragssats.
I henhold til principperne for det aktivitetsafhængige veu-bidrag vil bidraget
blive henholdsvis reduceret eller forhøjet i efterfølgende år, hvis bidrags-
indbetalinger overstiger eller ikke dækker de faktiske udgifter i 2025.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 9
[§ 21 a, stk. 1, 3. pkt.]
Det fremgår af § 21 a, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag,
at alle arbejdsgivere, jf. § 2, der opfylder betingelsen i stk. 2, betaler et årligt
merbidrag til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til dækning af udgifter i
medfør af § 21 j, jf. dog §§ 21 b, 21 i og 21 k. Merbidraget beregnes i
overensstemmelse med stk. 3-11. Merbidraget opkræves første gang i 2019.
Det foreslås, at
§ 21 a, stk. 1, 3. pkt.,
ophæves.
Forslaget vil indebære, at det ikke længere vil fremgå af ordlyden af § 21 a,
stk. 1, at merbidraget opkræves første gang i 2019.
Merbidraget blev opkrævet første gang i 2019 for bidragsåret 2018, og
bidragsåret 2018 blev opgjort i 2019. Herefter fandt der efterreguleringer
sted af bidragsåret 2018 til og med maj 2022.
Der er med forslaget alene tale om en ændring af ordensmæssig karakter.
Til nr. 10
[Bilag 1]
Ordningen med det lærepladsafhængige AUB-bidrag er nærmere reguleret
i §§ 21 a-21 k i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Bilag 1 til lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag indeholder de
gældende modelparametre, som indgår i beregningen af det
lærepladsafhængige AUB-bidrag.
Det følger af § 21 a, stk. 2, 1. pkt., at såfremt en arbejdsgivers uddannelses-
ratio er lavere end arbejdsgiverens måluddannelsesratio, skal arbejdsgiveren
betale et merbidrag for hver praktikårselev, som arbejdsgiveren mangler for
at opfylde måluddannelsesratioen.
Side 32/41
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
UDKAST
Uddannelsesratioen beregnes i henhold til § 21 a, stk. 4, og
måluddannelsesratioen beregnes i henhold til § 21 a, stk. 5. I begge
beregninger indgår en vægtning med modelparametre.
Modelparametre for uddannelser omfattet af det lærepladsafhængige AUB-
bidrag, dvs. erhvervsuddannelser og uddannelsen til lokomotivfører, er fast-
sat i bilag 1 til lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. § 21 a, stk. 6,
2. pkt.
Foreligger modelparameteren ikke pr. 15. marts, anvendes det foregående
års modelparameter, dvs. modelparameteren i det til enhver tid gældende
bilag 1, jf. § 21 a, stk. 6, 4. pkt. For nyoprettede uddannelser, som ikke har
en modelparameter efter bilag 1, anvendes en modelparameter på 1,0, jf. §
21 a, stk. 6, 5. pkt.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.4 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås således at nyaffatte
bilag 1
til lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Det foreslåede har sigte på at fastsætte de modelparametre, der skal være
gældende for 2025. Konkret er de foreslåede modelparametre beregnet af
Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation på
baggrund af en mismatch-model, der angiver hvilke uddannelser, der for-
ventes at være henholdsvis høj eller lav efterspørgsel på de efterfølgende 10
år. Beregningen er baseret på dels en fremskrivning af arbejdsudbuddet og
dels en fremskrivning af virksomhedernes behov for erhvervsuddannet
arbejdskraft samt endelig en opgørelse af forskellen på udbuds- og
efterspørgselsfremskrivningerne, som således er udtryk for det forventede
mismatch på arbejdsmarkedet. Fremskrivning af arbejdsudbuddet er baseret
på DREAM’s (Danish Rational Economic Agents Model) fremskrivning af
arbejdsstyrken for personer med en erhvervsuddannelse som højest fuldførte
uddannelse. Fremskrivning af virksomhedernes behov for erhvervsuddannet
arbejdskraft er baseret på en antagelse om, at virksomhedernes behov for
erhvervsuddannede medarbejdere som udgangspunkt er, at de seneste 20 års
udvikling vil fortsætte i de kommende 10 år.
Inddragelsen af modelparametre for de enkelte erhvervsuddannelser (og
lokomotivføreruddannelsen) – dvs. vægtningen – i beregningen af
arbejdsgivernes lærepladsafhængige AUB-bidrag indebærer, at der tages
højde for, om arbejdsgiveren har medarbejdere ansat, der er høj efterspørgsel
efter set
Side 33/41
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
UDKAST
i forhold til udbud, samt om arbejdsgiveren bidrager til at uddanne erhvervs-
uddannet arbejdskraft, der er høj efterspørgsel efter set i forhold til udbud.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2025.
Det foreslåede stk. 1 vil i relation til den foreslåede forhøjelse af den
maksimale sats for pensionsrefusion efter § 4 a, stk. 1, 2. pkt., i lov om
Arbejds- givernes Uddannelsesbidrag, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, indebære,
at lov- forslagets § 1, nr. 1, vil finde anvendelse for en arbejdsgivers andel
af pensionsbidrag, som arbejdsgiveren betaler den 1. januar 2025 eller senere
som led i lønnen for elever og lærlinge under skoleophold, der afholdes den
1. januar 2025 eller senere. Det bemærkes for så vidt angår skoleophold, der
strækker sig over årsskiftet 2024/2025, at den foreslåede forhøjelse af den
maksimale pensionsrefusionssats vil finde anvendelse for pensionsbidrag,
som vedrører den del af et sådant igangværende skoleophold, der afholdes
den 1. januar 2025 eller senere, såfremt arbejdsgiveren betaler
pensionsbidrag herfor den 1. januar 2025 eller senere.
Lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag gælder ikke for Færøerne og
Grønland, jf. § 42 i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og kan ikke
sættes i kraft for Færøerne og Grønland, da loven ikke indeholder en
anordningshjemmel. Derfor vil ændringsloven heller ikke gælde for
Færøerne og Grønland.
Side 34/41
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
2880253_0037.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag,
jf.
lovbekendtgørelse nr. 111 af 30.
januar 2024, foretages følgende
ændringer:
§
4
a.
Arbejdsgivernes
1.
I
§ 4 a, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »8
Uddannelsesbidrag yder som tillæg pct.« til: »10 pct.«
til lønrefusionen efter § 4 refusion
til arbejdsgivere, som i henhold til
ud- dannelsesaftale som led i
lønnen har betalt pensionsbidrag
under skoleophold for elever eller
lærlinge under erhvervsuddannelse
i
overensstemmelse
med
lovgivningen for disse uddannelser
eller for elever under uddannelser,
som
kan
sidestilles
med
erhvervsuddannelser, jf. § 4, stk. 1.
Refusionen kan dog højst udgøre 8
pct. af elevens eller lærlingens til
enhver
tid
værende
lønrefusionstrin.
Stk. 2-3.
---
Kapitel 2 b
2.
Kapitel 2 b
ophæves.
Tilskud til kommuner vedrørende
lønudgifter til visse elever og
lærlinge mellem grund- og
hovedforløbet
§ 5 b.
Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag yder tilskud til
kommuner vedrørende
lønudgifter
Side 35/41
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
2880253_0038.png
UDKAST
imellem grundforløbet og hoved-
forløbet pr. elev eller lærling, der
opfylder følgende betingelser:
1) Vedkommende er optaget på
erhvervsuddannelsen til social- og
sundhedsassistent.
2) Vedkommende har indgået en
uddannelsesaftale
med
en
kommune, der omfatter mindst 2.
del
af
grundforløbet
og
hovedforløbet.
3) Vedkommende er fyldt 25 år
senest ved uddannelsesaftalens på-
begyndelse.
4) Vedkommende har opnået
kvalifikation til hovedforløbet
under uddannelsesaftalens varighed
og har efterfølgende påbegyndt
hovedforløbet.
Stk. 2.
Hvis eleven eller lærlingen
skifter
arbejdsgiver
fra
en
kommune til en anden kommune
efter overgangen til hovedforløbet,
tilfalder tilskuddet den kommune,
som har indgået uddannelsesaftalen
med eleven eller lærlingen på
grundfor- løbet.
Stk. 3.
Satser for tilskuddet og den
periode, for hvilken der ydes
tilskud, fastsættes i de årlige finans-
love.
Stk.
4.
Bestyrelsen
for
Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag kan fast- sætte
nærmere regler om afgrænsning,
udbetalingsgrundlag, beregning,
udbetaling,
efterregulering,
periodeafgrænsning
og
administration af ordningen i
øvrigt.
§ 12 a.
Arbejdsgivernes
3.
§ 12 a
affattes således:
Uddannelsesbidrag kan yde tilskud
Side 36/41
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
2880253_0039.png
til en
eller flere institutioner eller en
styrelse eller anden offentlig
institution under Børne- og Under-
visningsministeriet,
som
er
bemyndiget til
at varetage
ordningens administration, eller
personer, der varetager formidling
af beskæftigelse i udlandet og
lærepladser i form af udstationering
i udlandet, jf. og §§ 9 og 10.
UDKAST
Ȥ 12 a.
Arbejdsgivernes Ud-
dannelsesbidrag kan yde tilskud til
Uddannelses-
og
Forskningsstyrelsen til information
og vejledning om beskæftigelse i
udlandet og lærepladser i form af
udstationering i udlandet.«
§
12
b.
Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag yder tilskud til
faglige
udvalg
og
lokale
uddannelsesudvalg til vejledning
om uddannelses- muligheder,
beskæftigelsesmulig- heder og
hjælp til aftaleindgåelse
m.v. for elever, lærlinge og
oplæringsvirksomheder
i
erhvervsuddannelserne. Udvalgene
samarbejder med institutionerne og
de lokale og regionale interessenter
herom.
Stk. 2.
---
Stk.
3.
Bestyrelsen
for
Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag fastsæt- ter
nærmere regler om ordningen i stk.
1, herunder om størrelsen af den
økonomiske
støtte
samt
betingelserne for ydelse af støtte.
4.
I
§ 12 b, stk. 1,
indsættes som
2.
pkt.:
»Tilskud ydes til vejledning i
overgangen mellem grundforløb og
hovedforløb, dog for uddannelser
dimensioneret med lærepladskrav
til vejledning inden grundforløbets
2. del.«
5.
§ 12 b, stk. 3,
affattes således:
»Stk.
3.
Bestyrelsen
for
Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag fastsæt- ter
nærmere regler om ordningen i stk.
1, herunder om størrelsen af den
økonomiske
støtte
samt
betingelserne for ydelse af støtte,
tidsfrister, regnskabs-, revisions-
og dokumentationskrav, herunder
om undtagelser fra revisionskrav,
og udbetaling af støtten.«
§
12
g.
Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag kan yde tilskud
til ud- dannelsesinstitutioner og
øvrige aktører til tiltag, der er rettet
mod at
Side 37/41
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
2880253_0040.png
understøtte
rekruttering
og
fastholdelse af elever og lærlinge i
alderen 18 til 25 år på
erhvervsuddannelserne.
Stk. 2-3.
---
Stk.
4.
Bestyrelsen
for
Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag fastsæt- ter
nærmere regler om ordningen i stk.
1, herunder om størrelsen af den
økonomiske
støtte
samt
betingelserne for ydelse af støtte og
regnskabs-,
revisions-
og
dokumentationskrav, herunder om
undtagelser fra revisionskrav, og
udbetaling af støtten.
§ 18.
Alle arbejdsgivere, jf. § 2,
betaler årligt et bidrag på 2.914 kr.
pr. fuldtidsbeskæftiget i 2024-pris-
og -lønniveau til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag. Bidraget efter
1. pkt. dækker udgifter i medfør af
kapitel 2 bortset fra § 5, stk. 2, og
udgifter i medfør af kapitel 2 a-4 b,
herunder administrationsudgifter.
Bidraget efter 1. pkt. dækker
endvidere
udviklings-
og
administrationsudgifter i medfør af
§§ 21 a-21
k, 26 b og 26 c.
Stk. 2.
Alle arbejdsgivere, jf. § 2,
betaler årligt et bidrag på 235 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget
til
Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag i 2024- pris- og
-lønniveau. Bidraget efter 1. pkt.
dækker hel eller delvis finansiering
af godtgørelse m.v. ved deltagelse i
erhvervsrettet
voksen-
og
efteruddannelse, jf. § 15 b. Bidraget
UDKAST
6.
I
§ 12 g, stk. 4,
indsættes efter
»ydelse af støtte,«: »tidsfrister,«.
7.
I
§ 18, stk. 1, 1. pkt.,
ændres
»2.914 kr.« til: »3.056 kr.«, og
»2024-pris- og -lønniveau« ændres
til: »2025-pris- og -lønniveau«.
8.
I
§ 18, stk. 2, 1. pkt.,
ændres » 235
kr.« til: »392 kr.«, og »2024-pris-
og -lønniveau« ændres til: »2025-
pris- og -lønniveau«.
Side 38/41
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 205: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-loven)
2880253_0041.png
dækker endvidere merudgifter til
administrationen af ordningen, som
overstiger det beløb, der er fastsat
på finansloven.
Stk. 3-4.
---
§ 21 a.
Alle arbejdsgivere, jf. § 2,
9.
§ 21 a, stk. 1, 3. pkt.,
ophæves.
der opfylder betingelsen i stk. 2,
betaler et årligt merbidrag til
Arbejds-
givernes
Uddannelsesbidrag til dækning af
udgifter i medfør af § 21 j, jf. dog
§§ 21 b, 21 i og 21 k. Merbidraget
beregnes i overensstemmelse med
stk. 3-11. Merbidraget opkræves
første gang i 2019.
Stk. 2-11.
---
10.
Bilag 1
affattes som bilag 1 til
denne lov.
UDKAST
Side 39/41