Notat om fuldførelse blandt elever optaget ved
optagelsesprøve og/eller samtale – med data fra 2022
Jf.
aftalen om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser, 2014
skal der
løbende forelægges status for udviklingen blandt elever, som optages via
optagelsesprøve og/eller samtale med henblik på at tage stilling til, hvor-
vidt der er behov for at ændre på optagelsesproceduren.
11. juni 2024
Sagsnr.: 23/12628
Kontor for Erhvervsuddannelser
GKV
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Teglholmsgade 1
2450 København SV
Telefon: +45 33 92 50 00
www.stukuvm.dk
CVR-nr.: 29634750
Børne- og
Undervisningsministeriet
Optag på erhvervsuddannelserne
Ansøgere til erhvervsuddannelserne uden uddannelsesaftaler skal have-
bestået folkeskolens afgangseksamen og have opnået et karaktergen-
nemsnit på mindst 2,0 i dansk og matematik. Hvis ansøgere ikke lever op
til ovenstående, skal de have tilbud om en centralt stillet optagelsesprøve.
Optagelsesprøven består af en faglig test i dansk og/eller matematik og
en samtale på en erhvervsskole, som kan danne grundlag for en helheds-
vurdering af ansøgerens mulighed for at gennemføre en erhvervsuddan-
nelse.
Af de 40.551 elever, der enten afbrød eller gennemførte grundforløbet i
2022, var 1.343 optaget efter optagelsesprøve, svarende til ca. 3,4 pct. af
det samlede optag. Andelen af elever, der ikke bestod optagelsesprøven
og alene blev optaget via samtale udgjorde i 2022 0,19 pct. af den sam-
lede tilgang (svarende til ca. 74 elever).
Resultater for 2022
Som de tidligere år viser tallene, at gennemførelsen var bedst for elever,
der opfyldte adgangskravene sammenlignet med elever optaget ved op-
tagelsesprøve og/eller samtale. Forskellen mellem elevgrupperne var
størst på gennemførelse af grundforløbet, hvor forskellen var 9 procent-
point.
For de elever, der enten gennemførte eller afbrød deres uddannelsesfor-
løb i 2022, viser tabel 1 at:
86 pct. af de elever, der opfyldte adgangskravene til
grundforløbet
(svarende til 33.819 elever)
gennemførte,
mod 77 pct. af de elever, der