Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 204
Offentligt
2880086_0001.png
Notat om fuldførelse blandt elever optaget ved
optagelsesprøve og/eller samtale – med data fra 2022
Jf.
aftalen om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser, 2014
skal der
løbende forelægges status for udviklingen blandt elever, som optages via
optagelsesprøve og/eller samtale med henblik på at tage stilling til, hvor-
vidt der er behov for at ændre på optagelsesproceduren.
11. juni 2024
Sagsnr.: 23/12628
Kontor for Erhvervsuddannelser
GKV
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Teglholmsgade 1
2450 København SV
Telefon: +45 33 92 50 00
Mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR-nr.: 29634750
Børne- og
Undervisningsministeriet
Optag på erhvervsuddannelserne
Ansøgere til erhvervsuddannelserne uden uddannelsesaftaler skal have-
bestået folkeskolens afgangseksamen og have opnået et karaktergen-
nemsnit på mindst 2,0 i dansk og matematik. Hvis ansøgere ikke lever op
til ovenstående, skal de have tilbud om en centralt stillet optagelsesprøve.
Optagelsesprøven består af en faglig test i dansk og/eller matematik og
en samtale på en erhvervsskole, som kan danne grundlag for en helheds-
vurdering af ansøgerens mulighed for at gennemføre en erhvervsuddan-
nelse.
Af de 40.551 elever, der enten afbrød eller gennemførte grundforløbet i
2022, var 1.343 optaget efter optagelsesprøve, svarende til ca. 3,4 pct. af
det samlede optag. Andelen af elever, der ikke bestod optagelsesprøven
og alene blev optaget via samtale udgjorde i 2022 0,19 pct. af den sam-
lede tilgang (svarende til ca. 74 elever).
Resultater for 2022
Som de tidligere år viser tallene, at gennemførelsen var bedst for elever,
der opfyldte adgangskravene sammenlignet med elever optaget ved op-
tagelsesprøve og/eller samtale. Forskellen mellem elevgrupperne var
størst på gennemførelse af grundforløbet, hvor forskellen var 9 procent-
point.
For de elever, der enten gennemførte eller afbrød deres uddannelsesfor-
løb i 2022, viser tabel 1 at:
86 pct. af de elever, der opfyldte adgangskravene til
grundforløbet
(svarende til 33.819 elever)
gennemførte,
mod 77 pct. af de elever, der
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 204: BUU Orientering om notat om fuldførelse blandt erhvervsudddannelseselever optaget ved optagelsesprøve og/eller samtale - med data fra 2022
2880086_0002.png
blev optaget ved optagelsesprøve og/eller samtale (svarende til 1.037
elever).
Frafaldet i overgangen mellem grundforløb og hovedforløb
var 21 pct.
for elever, der opfyldte adgangskravene (svarende til 7.437 elever) og
25 pct. for elever optaget ved optagelsesprøve og/eller samtale (sva-
rende til 271 elever)
Fuldførelsen af hovedforløbet
var 72 pct. for elever, der opfyldte ad-
gangskravene (25.619 elever) og 67 pct. for elever optaget ved opta-
gelsesprøve og/eller samtale (814 elever).
Side 2/4
Gennemført GF
(2022)
Antal
gen-
nem-
førte
33.819
Antal
elever
i alt
39.208
Frafald i overgang mel-
lem GF og HF (2022)
Antal
fra-
faldne
7437
Antal
elever
i alt
34.94
9
1.093
1.034
59
Fuldført HF (2022)
Antal
fuld-
førte
25.619
Antal
elever i
alt
35.561
Pct.
Pct.
Pct.
Opfyldt adgangskra-
vene
Optagelsesprøve
(både bestået og ikke
bestået)
- Bestået optagelses-
prøve
- Ikke bestået optagel-
sesprøve optaget
alene på samtale
86%
21%
72%
77%
78%
65%
1.037
989
48
1.343
1269
74
25%
24%
34%
271
251
20
67%
67%
65%
814
753
61
1.214
1.120
94
Tabel 1. Forskelle i gennemførelse af grundforløbet, frafald i overgang fra grundforløb
til hovedforløb samt fuldførelse af hovedforløbet for de elever, der enten gennemførte
eller afbrød deres forløb i 2022.
Anm.:
Gennemført GF:
årstal angiver året for gennemførelse;
Frafald i overgang mellem GF og HF:
årstal angiver året, ele-
ven har gennemført grundforløbet, status er 6 mdr. efter endt GF;
Fuldført HF:
årstal er året for fuldførelse. ”I alt” dækker
over antallet af elever som enten har afbrudt eller gennemført).
Kilde: Styrelsen for IT og Læring
Væsentlige resultater for udviklingen fra 2020 til 2022 for de elever, der en-
ten gennemførte eller afbrød deres forløb det pågældende år (jf. tabel 2 ne-
denfor)
Gennemførelse på grundforløbet:
For elever optaget ved optagelsesprøve og/eller samtale er
gennem-
førelsen af grundforløbet
faldet med 3 procentpoint fra 80 pct. i 2020
til 77 pct. i 2022. Til sammenligning er gennemførelsen for elever,
som opfyldte adgangskravene 86 pct. i 2022, hvilket er på niveau med
de to forrige år.
Dvs. forskellen mellem de to elevgruppers
gennemførelse af grundfor-
løbet
er dermed steget fra 6 procentpoint i 2020 til 9 procentpoint i
2022.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 204: BUU Orientering om notat om fuldførelse blandt erhvervsudddannelseselever optaget ved optagelsesprøve og/eller samtale - med data fra 2022
2880086_0003.png
Frafald mellem grund- og hovedforløb
Flere elever får en uddannelsesaftale. For elever, optaget via optagel-
sesprøve og/eller samtale er
frafaldet mellem grundforløbet og hoved-
forløbet
faldet med 1 procentpoint fra 26 pct. i 2020 til 25 pct. i 2022,
mens samme frafald for elever, der opfyldte adgangskravet, er faldet
med 4 procentpoint fra 25 pct. i 2020 til 21 pct. i 2022.
Dvs. mens frafaldet var på samme niveau i 2020, er der i 2022 en for-
skel for de to elevgrupper på 4 procentpoint. Der bør dog tages for-
behold for, at der er tale om en forholdsvist lille gruppe af frafaldne
elever optaget ved optagelsesprøve og/eller samtale (271 elever i
2022), hvilket bevirker, at resultaterne lettere kan variere fra år til år.
Fuldførelse af hovedforløbet
72 pct. af eleverne, der opfyldte adgangskravet, fuldførte i 2022 ho-
vedforløbet, hvilket er det laveste niveau de sidste tre år. Modsat er
fuldførelsen for elever optaget ved optagelsesprøve og/eller samtale i
2022 med 67 pct. på det højeste niveau for elevgruppen de sidste tre
år.
Dvs. på
hovedforløbet
har der været forskellige udviklinger i
fuldførelse
i de to elevgrupper. Mens fuldførelsen er faldet med 8 procentpoint
hos elever, der opfyldte adgangskravene, er fuldførelsen steget med 5
procentpoint for elever optaget via optagelsesprøve og/eller samtale.
Frafald i overgang
mellem GF og HF
2020
25%
26%
25%
32%
2021
26%
30%
29%
37%
2022
21%
25%
24%
34%
80%
62%
63%
62%
Side 3/4
Elever optaget på baggrund af:
Opfyldte adgangskrav
Optagelsesprøve (både be-
stået og ikke bestået)
-
Bestået optagelsesprøve
-
Ikke bestået optagelses-
prøve - optaget alene på sam-
tale
Gennemført GF
2020
86%
80%
81%
78%
2021
85%
78%
78%
77%
2022
86%
77%
78%
65%
Fuldført HF
2020
2021
75%
65%
66%
56%
2022
72%
67%
67%
65%
Tabel 2. Udviklingen fra 2020-2022 i forskelle i gennemførelse af grundforløbet, frafald
i overgang fra grundforløb til hovedforløb samt fuldførelse af hovedforløbet for de
elever, der enten gennemførte eller afbrød deres forløb på de pågældende år.
Anm.:
Gennemført GF:
årstal angiver året for gennemførelse;
Frafald i overgang mellem GF og HF:
årstal angiver året, ele-
ven har gennemført grundforløbet, status er 6 mdr. efter endt GF;
Fuldført HF:
årstal er året for fuldførelse. Populatio-
nerne er antallet af elever som enten har afbrudt eller gennemført forløbet det pågældende år.
Kilde: Styrelsen for IT og Læring
Metode
Notatet viser forskelle i gennemførelse af grundforløbet, frafald i over-
gang fra grundforløb til hovedforløb samt fuldførelse af hovedforløbet for
hhv. elever, der opfylder adgangskravene, og elever der er optaget på
baggrund af optagelsesprøve og/eller samtale. Det bør bemærkes, at de
tre ovennævnte elevgrupper er tre forskellige populationer. Det betyder,
at det ikke er de samme elever, man ser i populationen for gennemført
grundforløb, overgang mellem grundforløb og hovedforløb og fuldført
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 204: BUU Orientering om notat om fuldførelse blandt erhvervsudddannelseselever optaget ved optagelsesprøve og/eller samtale - med data fra 2022
hovedforløb. Tal for tidligere år kan have ændret sig fra tidligere opgørel-
ser, når data opdateres. For at få det bedste sammenligningsgrundlag er
data for hvert årstal opdateret til og med det efterfølgende kalenderår.
Side 4/4
Populationen i ”Frafald i overgang mellem GF og HF (2022)” er de elever,
som har endt grundforløbet 01.01.2022 - 31.12.2022. Frafaldet er målt på
deres status 6 måneder efter, de har afsluttet grundforløbet. Opgørelsen
af frafaldet er lavet i marts 2023 (februar tal). Det vil sige, at der endnu
ikke er gået 6 måneder for de elever, som har afsluttet grundforløbet i
oktober 2022, november 2022 eller december 2022. De elever vil derfor
ikke tælle med som frafaldne i opgørelsen, selvom de kan være det. Med
forbehold herfor kan tallene derfor være underestimeret.