Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 200
Offentligt
2878979_0001.png
Læs for Livet giver bedre muligheder for et
godt liv for børn og unge i svære livsvilkår
Læs for Livet forandrer liv for børn og unge i svære livsvilkår. Øget læselyst
styrker deres muligheder for uddannelse, beskæftigelse og et godt liv.
Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del - Bilag 200
Offentligt
Især anbragte børn og unge har sværere vilkår end børn og unge generelt
anbragte børn og unge på børne-
og ungehjem gennemfører
grundskolen.
1
1 10
Kun
ud af
tidligere anbragte bliver dømt for
kriminalitet i ungdomsårene.
2
1 5
Omkring
ud af
anbragte unge (44 %) har fået en
diagnose som 19-årige, mens det
samme kun gør sig gældende for
7 % af alle unge generelt.
3
1 2
Omkring
ud af
Øget læselyst er afgørende for børn og unges livsmuligheder
– især for børn og unge i svære livsvilkår
1
54 %
Læs for Livet styrker anbragte børn og unges
forudsætninger for at tage en uddannelse
Anbragte børn, der læser oftere, har større sandsyn-
lighed for at tage en uddannelse. Og over dobbelt
så mange anbragte børn og unge læser flere gange
om ugen, hvis de er på anbringelsessteder med
over 100 bøger.
4
Læs for Livet modvirker en opvækst til
kriminalitet
Lystlæsning styrker læseevnen, som er afgøren-
de for social og faglig succes i skolen, hvilket er
en væsentlig beskyttelsesfaktor ift. at begå krimi-
nalitet.
5
Læs for Livet styrker udsatte børn og unges men-
tale trivsel
80 % af de institutioner, der har modtaget bøger fra
Læs for Livet, mener, at bøgerne har haft en positiv
effekt på børnenes trivsel.
6
2
3
af anbragte, der
læser flere gange om
ugen, er i gang med
eller har gennemført
en ungdomsud-
dannelse som
19-årige.
Det samme gælder
kun for 38 % af
anbragte, der aldrig
læser.
4
Læs for Livets forandringsskabelse kræver forankring
Læs for Livet spiller en væsentlig rolle på social-, uddannelses- og kulturområdet og gør en mærkbar forskel for de børn
og unge i samfundet, som har mest brug for det. Derfor bør Læs for Livets indsats og forandringsskabelse for disse børn og
unge forankres med en offentlig medfinansiering.
1)
KL (2020). Udsatte børn – Nøgletal 2020
2)
SFI (2011). Tidligere anbragte som unge voksne.
3)
VIVE (2018). Anbragte unge med psykiske vanskeligheder.
4)
VIVE (2020). Adgangen til, brugen af og betydningen af bøger blandt
udsatte unge.
5)
SFI (2015). På vej mod ungdomskriminalitet. Farrington, D.P. & B.C.
Welsh (2007). Saving Children from a Life of Crime.Early Risk Factors and
Effective Interventions.
6)
Læs for Livet (2023). Interne evalueringsresultater. Indsamlet i
perioden jan. 2020 – nov. 2023.