Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 198
Offentligt
UDKAST
Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del - Bilag 198
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen
(Mulighed for at give karakterer på 6. og 7. klassetrin)
§1
I lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 90 af 29. januar 2024, som
ændret ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016, § 1 i lov nr. 209 af 5.
marts 2019, § 1 i lov nr. 882 af 21. juni 2022, lov nr. 1542 af 12. december
2023, § 1 i lov nr. 1544 af 12. december 2023 og § 2 i lov nr. 174 af 27.
februar 2024, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 13, stk. 3,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
» Skolens leder kan efter ønske fra skolebestyrelsen eller med skolebesty-
relsens godkendelse derudover beslutte at give standpunktskarakterer i kom-
bination med anden feedback til elever på 6. og 7. klassetrin.«
§2
Loven træder i kraft den 1. august 2025.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 198: Udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen, lov om erhvervsuddannelser og forskellige andre love (Folkeskolens kvalitetsprogram m.v.) og lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (Mulighed for at give karakterer på 6. og 7. klassetrin), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Folkeskoleforligskredsen (S, V, M, LA, KF, RV og DF) indgik den 19.
marts 2024 Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram – faglighed og fordy-
belse. Aftalen indeholder en lang række initiativer inden for temaerne:
Frisættelse af folkeskolen og mere indflydelse til skolebestyrelserne
Mere praktisk undervisning og valgfrihed til de ældste elever
Ro og rammer – nødvendigt for nogle, godt for alle
Der kunne imidlertid ikke opnås enighed i forligskredsen til forslaget om at
give frihed til at give karakterer på 6. og 7. klassetrin, idet Radikale Venstre
(RV) ikke kunne støtte forslaget. Det fremgår derfor af aftalen, at forligs-
kredsen har noteret sig, at RV ikke bakker op om initiativet, men at RV ikke
blokerer for initiativets planlagte ikrafttræden.
Regeringen fremsætter på den baggrund to lovforslag. Det ene lovforslag
udmønter aftalen af 19. marts 2024 i den udstrækning hele forligskredsen er
enige, jf. det samtidigt hermed fremsatte lovforslag nr. L xx om ændring af
folkeskoleloven [og forskellige andre love] (Folkeskolens kvalitetsprogram
[– frihed og fordybelse] / [med frisættelse, mere indflydelse til skolebesty-
relserne, mere praktisk undervisning og valgfrihed for eleverne, ro og ram-
mer m.v.]). Med det andet – nærværende – lovforslag, indføres mulighed
for at give karakterer fra 6. klassetrin.
2. Mulighed for karakterer på 6. og 7. klassetrin
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af folkeskolelovens § 13, stk. 3, 1. pkt., at bedømmelsen af
elevernes standpunkter for elever på 8. og 9. klassetrin samt for elever, der
forlader skolen efter 7. klassetrin sker ved hjælp af standpunktskarakterer.
Det fremgår derudover, at standpunktskarakterer gives i de fag, der omfattet
af § 14, stk. 1-3 og 6 (prøvefagene).
Af § 13, stk. 3, 2. pkt. fremgår det udtrykkeligt, at der ikke gives stand-
punktskarakterer på andre af grundskolens klassetrin. Bestemmelsen blev
indsat i folkeskoleloven ved lov nr. 747 af 1. juni 2015. Ifølge bemærknin-
gerne til bestemmelsen gav den dagældende formulering af bestemmelsen
om standpunktskarakterer anledning til misforståelser om, hvorvidt der fx
kan gives standpunktskarakterer på 7. klassetrin, og det blev derfor foreslået
at præcisere, at der ikke gives standpunktskarakterer på andre klassetrin i
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 198: Udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen, lov om erhvervsuddannelser og forskellige andre love (Folkeskolens kvalitetsprogram m.v.) og lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (Mulighed for at give karakterer på 6. og 7. klassetrin), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
grundskolen end på 8. og 9. klassetrin, jf. Folketingstidende 2014-15 (1.
samling), tillæg A, L 181 som fremsat, side 8.
Det fremgår af § 13, stk. 4, at der gives standpunktskarakterer mindst 2
gange om året på 8. og 9. klassetrin. De sidste standpunktskarakterer gives
umiddelbart før de skriftlige prøver og skal udtrykke elevens faglige stand-
punkt på dette tidspunkt. Skolens leder kan beslutte, at de sidste stand-
punktskarakterer i de fag eller dele af fag, der ikke afsluttes med en skriftlig
prøve, først gives umiddelbart inden de mundtlige prøvers påbegyndelse.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Et flertal af partierne i folkeskoleforligskredsen (S, V, M, LA, KF og DF]
er enig om, at det fremover skal være op til lokal beslutning efter godken-
delse af henholdsvis skoleleder og skolebestyrelse, om man på den enkelte
skole også vil give karakterer på 6. og 7. klassetrin. Karakterer på disse klas-
setrin vil skulle ses som et pædagogisk redskab og skal derfor ledsages af
anden feedback enten mundtligt eller skriftligt fx i form af en udtalelse. Ka-
raktererne vil således medvirke til at styrke en feedbackkultur med både
skriftlig og mundtlig feedback.
Det foreslås i forlængelse heraf, at der i folkeskolelovens § 13 indsættes en
bestemmelse, hvorefter der gives mulighed for at give standpunktskarakte-
rer på 6. og 7. klassetrin. Der vil være tale om en mulighed og ikke et krav
modsat standpunktskaraktererne på 8. og 9. klassetrin. Det vil derfor være
op til skolens leder at beslutte, om man på den enkelte skole ønsker også at
give standpunktskarakterer på 6. og 7. klassetrin. Skolens leder skal forud
for en beslutning herom sikre opbakning fra skolebestyrelsen, der således
vil skulle godkende beslutningen. Det vil også kunne ske ved, at skolebe-
styrelsen over for skolens leder fremsætter ønske om karaktergivning på 6.
og 7. klassetrin. Beslutningen kræver således enighed mellem skolens leder
og skolebestyrelsen.
Det foreslås derudover, at standpunktskarakteren ledsages af anden feed-
back. Det kan være enten mundtlig eller skriftlig feedback f.eks. i form af
en udtalelse. Hensigten hermed er at sikre, at karakterne på 6. og 7. klasse-
trin anvendes som et pædagogisk redskab, der kan understøtte det undervi-
sende personales arbejde med løbende at evaluere elevernes udbytte af un-
dervisningen, og som dermed også vil kunne danne grundlag for underret-
ningen af hjemmet af elevernes udbytte af undervisningen.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det fremover vil være muligt
lokalt på den enkelte skole at beslutte, om man ønsker at give karakterer til
3
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 198: Udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen, lov om erhvervsuddannelser og forskellige andre love (Folkeskolens kvalitetsprogram m.v.) og lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (Mulighed for at give karakterer på 6. og 7. klassetrin), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
elever på 6. og 7. klassetrin. Da der er tale om en frihed til den enkelte skole,
vil det også være op til lokal beslutning, i hvilke fag og hvor ofte der i givet
fald vil skulle gives standpunktskarakterer på 6. og 7. klassetrin. Tilsvarende
vil det også være op til lokal beslutning, om eventuel brug af standpunkts-
karakterer på 6. og 7. klassetrin skal kunne suppleres af karaktergivning for
skriftlige produkter udarbejdet som led i undervisningen.
Forslaget ændrer ikke på, at det alene vil være elevernes sidste standpunkts-
karakterer, der påføres elevernes 9.-klassebevis, jf. folkeskolelovens § 13,
stk. 7, 2. pkt. Det betyder, at eventuelle standpunktskarakterer givet til ele-
ver på 6. og 7. klassetrin ikke vil skulle påføres elevens 9.-klassebevis, lige-
som sådanne karakterer heller ikke vil skulle indberettes til Styrelsen for It
og Læring. Der vil derfor heller ikke blive fulgt systematisk op på, hvor
mange skoler der måtte vælge at gøre brug af muligheden.
[For nærmere om forslaget henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærk-
ningerne hertil.]
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og implementeringsmæs-
sige konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konse-
kvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … (… dage) været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
4
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 198: Udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen, lov om erhvervsuddannelser og forskellige andre love (Folkeskolens kvalitetsprogram m.v.) og lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (Mulighed for at give karakterer på 6. og 7. klassetrin), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
ADHD-Foreningen, Advokatsamfundet, Ankenævnet for Statens Uddan-
nelsesstøtteordninger, Ankestyrelsen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, Astra – Center for Læring i Natur,
Teknik og Sundhed, Autismeforeningen, Beskæftigelsesrådet, Børne- og
Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Børne- og Ungdomspæda-
gogernes Landsforbund (BUPL) – Lederforening, Børnenes Bureau, Børne-
og kulturchefforeningen, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår,
CEPOS, Cevea, Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation, Dan-
marks Idrætsforbund, Danmarks Lærerforening, Danmarks Private Skoler –
grundskoler & gymnasier, Danmarks Statistik, Danmarks Vejlederforening,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Center for Un-
dervisningsmiljø, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Folkeop-
lysnings Samråd, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Metal,
Dansk Psykolog Forening, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Dansk Sko-
leidræt, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske
Advokater, Danske Dagbehandlingstilbuds Netværk, Danske Døves Lands-
forbund, Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og -Gymna-
sier – Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne,
Danske Forlag, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Gym-
nasier, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Danske Handicaporganisa-
tioner, Danske HF & VUC, Danske HF og VUC – Bestyrelserne, Danske
Landbrugsskoler, Danske Musik- og Kulturskoler, Danske Professionshøj-
skoler, Danske Regioner, Danske Revisorer, Danske seniorer, Danske Sko-
leelever, Danske SOSU-skoler, Danske SOSU-skoler –Bestyrelserne, Data-
tilsynet, De Anbragtes Vilkår, DEA, Den uvildige konsulentordning på han-
dicapområdet (DUKH), Det Centrale Handicapråd, Det Kriminalpræventive
Råd, Det Nationale Integrationsråd, Deutscher Schul- und Sprachverein für
Nordschleswig, Efterskoleforeningen, Engineer the Future, Erhvervsskoler-
nes Elevorganisation, Erhvervsskolelederne, EVA - Danmarks Evaluerings-
institut, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Fagligt Fælles Forbund, FGU
Danmark, Finans Danmark, Finansforbundet, Finanstilsynet, Firmaidræt-
ten, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Fora, Fag og Arbejde, Forenin-
gen af Døgn og Dagtilbud for udsatte børn og unge (FADD), Foreningen af
katolske skoler i Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen af
Private Udbydere, Foreningen for Forældre til Elever i Fri- og Privatskoler,
Foreningen Frie Fagskoler, Foreningen til gavn for børn og unge (fobu),
Foreningsfællesskabet Ligeværd, Forhandlingsfællesskabet, Frie Skolers
Lærerforening, Friskolerne, FSR – danske revisorer, Gymnasiernes Besty-
relsesforening, Gymnasieskolernes Lærerforening, HK/Kommunal,
HK/Stat, IFFD – Idræts- og Fritidsfaciliteter i Danmark, Industriens Fond,
5
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 198: Udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen, lov om erhvervsuddannelser og forskellige andre love (Folkeskolens kvalitetsprogram m.v.) og lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (Mulighed for at give karakterer på 6. og 7. klassetrin), fra børne- og undervisningsministeren
2877113_0006.png
UDKAST
Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL, Klagenævnet for Specialun-
dervisning, Kommunale Velfærdschefer, Kraka, LandboUngdom, Land-
brug & Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen af 10.
Klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, Lands-
foreningen for Socialpædagoger, Landsorganisationen for sociale tilbud
(LOS), Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Landssamråd for
PPR-chefer, Ledersamrådet for STU og VSU i Danmark, Lilleskolerne,
LOF, Lærernes Centralorganisation, Lær for Livet, Læsekonsulenternes
Landsforening, Læse- og Matematikvejlederforeningen, Manderådet, Me-
dierådet for Børn og Unge, Modstrøm - Foreningen for FGU-elever og unge
omkring FGU, Nationalt Center for kompetenceudvikling, Nationalt Viden-
center for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder, Naturvidenskabernes
Hus, NOTA – Nationalbibliotek for mennesker med læsevanskeligheder,
OpenDenmark, Ordblindeforeningen, Red Barnet, Rektorkollegiet for de
Martime Uddannelser, Rigsrevisionen, ROAL – Samrådet for Ordblindhed
og andre Læsevanskeligheder, Rådet for Børns Læring, Rådet for de Grund-
læggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet for Erhvervsakademi-
uddannelser og Professionsbacheloruddannelser, Rådet for Socialt Udsatte,
Rådet for Voksen og Efteruddannelse (VEU-rådet), Sammenslutningen af
Steinerskoler i Danmark, Sammenslutningen af Unge Med Handicap, Sam-
rådet af Specialskoleledere, Sekretariatet for Erhvervsrettede Velfærdsud-
dannelser, Selveje Danmark, Sjældne Diagnoser, Skole og Forældre, Skole-
lederforeningen, SMVdanmark, Socialpædagogernes Landsforbund, Stu-
dievalg Danmark, TABUKA, Landsforeningen for nuværende og tidligere
anbragte, Tekniq, Uddannelsesforbundet, Uddannelseslederne, Uddannel-
sesrådet for de maritime uddannelser, Udviklingshæmmedes Landsforbund
(ULF), Ungdomsringen, Ungdomsskoleforeningen, Ungdomsuddannelser-
nes Vejlederforening, Unicef og VUC Bestyrelsesforeningen.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
Negative konsekvenser/merudgif-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, ter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Ingen
Ingen
6
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 198: Udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen, lov om erhvervsuddannelser og forskellige andre love (Folkeskolens kvalitetsprogram m.v.) og lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (Mulighed for at give karakterer på 6. og 7. klassetrin), fra børne- og undervisningsministeren
2877113_0007.png
UDKAST
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
7
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 198: Udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen, lov om erhvervsuddannelser og forskellige andre love (Folkeskolens kvalitetsprogram m.v.) og lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (Mulighed for at give karakterer på 6. og 7. klassetrin), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af folkeskolelovens § 13, stk. 3, 1. pkt., at bedømmelsen af
elevernes standpunkter for elever på 8. og 9. klassetrin samt for elever, der
forlader skolen efter 7. klassetrin sker ved hjælp af standpunktskarakterer.
Det fremgår derudover, at standpunktskarakterer gives i de fag, der er om-
fattet af § 14, stk. 1-3 og 6 (prøvefagene).
Af § 13, stk. 3, 2. pkt., fremgår det, at der ikke gives standpunktskarakterer
på andre af grundskolens klassetrin.
Det foreslås at indsætte et nyt
pkt.
i § 13, stk. 3, hvorefter skolens leder efter
ønske fra skolebestyrelsen eller med skolebestyrelsens godkendelse kan be-
slutte også at give standpunktskarakterer i kombination med anden feedback
til elever på 6. og 7. klassetrin.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det fremover bliver muligt for
den enkelte skoleleder at beslutte, om der ud over standpunktskaraktererne
på 8. og 9. klassetrin også skal gives standpunktskarakterer på 6. og 7. klas-
setrin. Det vil være op til skolens leder at beslutte, om standpunktskarakte-
rerne i givet fald skal gives på begge klassetrin eller f.eks. kun på 7. klasse-
trin. Tilsvarende vil det også være op til skolens leder at beslutte, i hvilke
fag og hvor ofte der i givet fald vil skulle gives standpunktskarakterer. Be-
slutningerne herom vil skulle være initieret af et ønske fra skolebestyrelsen
eller godkendes af skolebestyrelsen. Det betyder, at en beslutning om at ind-
føre standpunktskarakterer på 6. og/eller 7. klassetrin vil kræve enighed
mellem skolens leder og skolebestyrelsen.
Hvis det lokalt besluttes at indføre standpunktskarakterer på 6. og 7. klasse-
trin, vil det samtidig også give mulighed for at give karakterer for skriftlige
opgavebesvarelser, produkter m.v. eller for mundtlige forelæggelser eller
præsentationer m.v.
Skolebestyrelsen fastsætter efter gældende regler principper for skolens
virksomhed. Det betyder, at skolebestyrelsen kan fastsætte principper for
karaktergivning på den enkelte skole, som efter gældende ret omfatter stand-
punktskarakterer på 8. og 9. klassetrin. Forslaget vil indebære, at skolebe-
styrelsen herunder også vil kunne fastsætte principper om karaktergivning
Side 8/10
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 198: Udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen, lov om erhvervsuddannelser og forskellige andre love (Folkeskolens kvalitetsprogram m.v.) og lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (Mulighed for at give karakterer på 6. og 7. klassetrin), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
for elever på 6. og/eller 7. klassetrin, herunder også i kombination med den
feedback, der vil skulle ledsage eventuelle standpunktskarakterer på 6.
og/eller 7. klassetrin. Skolebestyrelsen vil i den forbindelse også kunne fast-
sætte principper for øvrig anvendelse af karakterer på 6. og 7. klassetrin for
elevers skriftlige produkter udarbejdet som led i undervisningen.
Den foreslåede bestemmelse indebærer derudover, at eventuelle stand-
punktskarakterer til elever på 6. og/eller 7. klassetrin vil skulle ledsages af
anden feedback enten mundtlig eller skriftlig. Det kan f.eks. være en skiftlig
udtalelse, hvor der sættes ord på karakteren, eller det kan være mundtlig i
forbindelse med en skole-hjem-samtale. Det kan også være i form af beskri-
velser af fokuspunkter i meddelelsesbogen, jf. folkeskolelovens § 13 b.
[Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.]
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. august 2025.
Side 9/10
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 198: Udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen, lov om erhvervsuddannelser og forskellige andre love (Folkeskolens kvalitetsprogram m.v.) og lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (Mulighed for at give karakterer på 6. og 7. klassetrin), fra børne- og undervisningsministeren
2877113_0010.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om folkeskolen, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 90 af 29. januar
2024, som ændret ved xxx, foreta-
ges følgende ændringer:
folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse
nr. 90 af 29. januar 2024, som æn-
dret ved § 13 i lov nr. 1746 af 27.
december 2016, § 1 i lov nr. 209 af
5. marts 2019, § 1 i lov nr. 882 af
21. juni 2022, lov nr. 1542 af 12.
december 2023, § 1 i lov nr. 1544
af 12. december 2023 og § 2 i lov
nr. 174 af 27. februar 2024, foreta-
ges følgende ændringer
1.
I
§ 13, stk. 3,
indsættes efter 1.
pkt. som nyt punktum:
»Skolens leder kan efter ønske fra
skolebestyrelsen eller med skolebe-
styrelsens godkendelse derudover
beslutte at give standpunktskarak-
terer i kombination med anden
feedback til elever på 6. og 7. klas-
setrin.«
§ 13. ---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
For elever på 8. og 9. klas-
setrin samt for elever, der forlader
skolen efter 7. klassetrin, sker be-
dømmelsen af elevernes stand-
punkter i de fag, der er omfattet af
§ 14, stk. 1-3 og 6, ved hjælp af ka-
rakterer (standpunktskarakterer).
Der gives ikke standpunktskarakte-
rer på andre af grundskolens klasse-
trin.
Side 10/10