Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 195
Offentligt
2874893_0001.png
24. MAJ 2024
4033445 PFJ / JKA
Uddrag af rapport om Køge Kom-
munes håndtering af forhold på
Borup Skole
Til offentliggørelse
1.
FORMÅL OG BAGGRUND
Dette uddrag udgør et uddrag til offentliggørelse af rapport vedr. undersøgelsen af Køge Kommunes
håndtering af forhold på Borup Skole. Uddraget indeholder beskrivelse af formål, undersøgelsens metode
og afgrænsning samt vurderinger og konklusioner i anonymiseret form. Rapporten inkl. bilag og sags-
analyser indeholder en omtale og gennemgang af relevante børnesager samt materiale fra Borup Skole
modtaget fra Køge Kommune, og materiale modtaget fra forældre. Dette materiale indeholder fortrolige
oplysninger og personoplysninger, herunder følsomme personoplysninger, som ikke lovligt kan offentlig-
gøres af hensyn til de omtalte personer.
Advokatundersøgelsen blev igangsat ved, at Køge Kommunes økonomiudvalg efter indstilling fra forvalt-
ningen den 27. februar 2024 traf beslutning om igangsættelse af en ekstern juridisk vurdering af hen-
holdsvis Familiecenter Køges og Borup Skoles ledelses håndtering af forhold på Borup Skole i perioden
fra januar 2022 til 26. februar 2024. Baggrunden var, at flere forældre til elever på Borup Skole ved et
brev adresseret til børne- og undervisningsministeren beskrev, at flere elever i indskolingen på skolen
igennem ca. to år var blevet udsat for ”krænkende
adfærd”
og ”alvorlige
forbrydelser”
af andre elever og
jævnaldrende på skolen. Ifølge brevet havde forældrene savnet ”konsekvens
og oprigtig involvering i at
sikre, at deres børn er sikre og trives”.
Som led i Køge Kommunes afdækning og vurdering af sagen og mulige konsekvenser har Køge Kommune
anmodet os om at foretage en ekstern advokatundersøgelse med det formål at afdække viden om Fami-
liecenter Køges og skoleledelsens håndtering af mistanke om vold og overgreb blandt eleverne på Borup
Skole.
KØBENHAVN
KALVEBOD BRYGGE 32
DK-1560 KØBENHAVN V
AARHUS
EUROPAPLADS 8
DK-8000 AARHUS C
T
@
W
+45 33 15 20 10
[email protected]
WWW.POULSCHMITH.DK
CVR: 64 95 28 11
SÅDAN HÅNDTERER VI DINE PERSONOPLYSNINGER
POULSCHMITH.DK/PERSONOPLYSNINGER
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Orientering om uddrag af rapport om Køge Kommunes håndtering af forhold på Borup Skole
2874893_0002.png
24. MAJ 2024
4033445 PFJ / JKA
Undersøgelsen har således til formål at foretage en juridisk vurdering af skoleledelsens håndtering af
forholdene på Borup Skole i undersøgelsesperioden. Undersøgelsen er tilrettelagt således, at den foreta-
ges på baggrund af underretninger modtaget af kommunen i medfør af (nu) barnets lov § 133, stk. 1, nr.
1 og nr. 4, samt skriftlige henvendelser fra forældre m.fl., som modtages af forældre til elever på Borup
Skole via en til formålet oprettet indberetningsordning. Undersøgelsen omfatter på det grundlag, i hvilket
omfang skoleledelsen blev informeret om mistanke om vold og overgreb blandt eleverne på Borup Skole i
undersøgelsesperioden.
På den baggrund og på det grundlag foretages en juridisk vurdering af, om skoleledelsen har ageret til-
strækkeligt, betids og korrekt på de oplysninger og sager, herunder om skoleledelsen har tilsidesat un-
derretningspligten i medfør af barnets lov § 133, stk. 1, nr. 1 og nr. 4.
Undersøgelsen har desuden til formål at foretage en juridisk vurdering af Familiecenter Køges håndte-
ring af forholdene på Borup Skole i undersøgelsesperioden. Familiecenter Køge er en del af Familieafde-
lingen, der hører under Børne- og Uddannelsesforvaltningen i Køge Kommune. Familiecenter Køge vare-
tager alle myndighedsopgaver og øvrige opgaver efter barnets lov (som kan delegeres).
Undersøgelsen omfatter, i hvilket omfang familiecentret blev underrettet om mistanke om vold og over-
greb blandt eleverne på Borup Skole i undersøgelsesperioden. På den baggrund foretages en juridisk
vurdering af, om Familiecenter Køge har ageret tilstrækkeligt, betids og korrekt på de underretninger i
medfør af barnets lov § 133, stk. 1, nr. 4, som blev videregivet til familiecentret angående konkrete elever
og forholdene generelt på Borup Skole.
2.
AFGRÆNSNING OG METODE
Undersøgelsen er tidsmæssigt afgrænset til at vedrøre perioden fra 1. januar 2022 til 26. februar 2024.
Undersøgelsen fokuserer på håndteringen af mistanke om vold og overgreb blandt eleverne på Borup
Skole.
Det falder uden for undersøgelsen at fastslå, om der faktisk har forekommet vold og overgreb blandt
eleverne på Borup Skole, herunder det er rigtigt eller ej, at episoder har fundet sted i det omfang, som
det fremgår af oplysningerne i sagerne. Det er forudsætningsvist lagt til grund, at de oplyste forhold har
fundet sted i forhold til vores vurderinger, dette kan dog ikke tages som udtryk for, at vi udtrykker nogen
konklusion om, hvorvidt dette måtte være tilfældet. En sådan undersøgelse ville forudsætte en meget
omfattende afdækning af de enkelte identificerede episoder på Borup Skole og en bevisbedømmelse heraf,
hvis resultat ville være forbundet med betydelig usikkerhed. Afdækningen af de enkelte identificerede
episoder på Borup Skole ville herudover involvere interviews af forældre og børn, hvilket – foruden at
forudsætte frivillighed – vurderes at være indgribende for de involverede.
Side 2 / 12
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Orientering om uddrag af rapport om Køge Kommunes håndtering af forhold på Borup Skole
2874893_0003.png
24. MAJ 2024
4033445 PFJ / JKA
Undersøgelsen fokuserer i stedet på, om Familiecenter Køge og skoleledelsen retligt set har reageret til-
strækkeligt, betids og korrekt. Undersøgelsen fokuserer alene på retlige forhold. Det falder uden for vores
område at tage stilling til de socialfaglige og pædagogiske vurderinger og beslutninger, som Køge Kom-
mune og Borup Skole måtte have truffet.
Det falder uden for undersøgelsen at foretage en vurdering af, om der er ansatte i Familiecenter Køge
eller på Borup Skole, der har begået tjenesteforseelser af en sådan grovhed, at der er grundlag for, at
kommunen søger at drage de ansatte til ansvar på baggrund af deres ageren eller manglende ageren i
det undersøgte forløb. Undersøgelsen og dens konklusioner har således ikke dette sigte. Undersøgelsen
har heller ikke til formål at foretage en juridisk vurdering af eventuelle strafbare forhold.
3.
UNDERSØGELSENS MATERIALE
Undersøgelsen af Familiecenter Køge og Borup Skole (skoleledelsen) er sket på baggrund af skriftligt
materiale, der foreligger i forhold til de foreliggende underretninger i medfør af barnets lovs § 133, stk.
1, nr. 1 og 4. Undersøgelsen afdækker ikke, om der er forhold, som ikke er omtalt i dette skriftlige mate-
riale eller via indberetningsordningen (se nedenfor), som burde have ført til en underretning eller øvrige
handlinger hos Borup Skole eller Køge Kommunes forvaltning.
Køge Kommune har til brug for undersøgelsen fremsendt 23 konkrete børnesager, som efter det af kom-
munen oplyste indeholder samtlige de underretninger, jf. servicelovens § 153, stk. 1, nr. 4, og barnets lov
§ 133, stk. 1, nr. 4, som kommunen har modtaget eller oprettet angående børn på Borup Skole. Det er
ikke alle sagerne, som indeholder underretninger, der vedrører vold eller overgreb på Borup Skole, og
sagerne er kun behandlet i relevant omfang. Sagerne er gennemgået på baggrund af de krav, der stilles
til kommuners håndtering og efterfølgende behandling af underretninger i henholdsvis serviceloven (frem
til 1. januar 2024), og barnets lov (fra 1. januar 2024).
Fra den 20. marts til og med den 8. april 2024 var desuden etableret en indberetningsordning, hvor for-
ældre og tidligere forældre til elever på Borup Skole kunne fremsende skriftlige underretninger, indbe-
retninger og andre henvendelser, der er afgivet til skolen i perioden, og som vedrører handlinger, der er
foregået i undersøgelsesperioden. Sådanne henvendelser til skolen kunne være e-mailkorrespondance,
breve, SMS-korrespondance mv., som er sendt til skolen.
Forældre til elever og tidligere elever på Borup Skole blev informeret om indberetningsordningen på Køge
Kommunes og Borup Skoles hjemmeside den 20. marts 2024.
Side 3 / 12
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Orientering om uddrag af rapport om Køge Kommunes håndtering af forhold på Borup Skole
2874893_0004.png
24. MAJ 2024
4033445 PFJ / JKA
Fra den 20. marts til og med den 8. april 2024 blev der via indberetningsordningen modtaget i alt syv
indberetninger fra forældre og/eller forældre til tidligere elever på Borup Skole. Indberetningerne er i
relevant omfang opsummeret under de konkrete børnesager.
Udover ovennævnte materiale har vi modtaget Familiecenter Køges og Borup Skoles interne og eksterne
retningslinjer, procedurer, vejledninger, organisering mv. vedrørende håndtering af mistanke om vold og
overgreb blandt elever på skoler beliggende i kommunen.
Materialet omfatter også mødereferater og andet skriftligt materiale fra Borup Skole, herunder skolens
handlingsplaner angående de 23 elever/tidligere elever på Borup Skole, og Køge Kommune, der kan be-
lyse viden om og håndtering af mistanke om vold og overgreb samt anvendelsen af retningslinjer mv. for
adfærd på Borup Skole.
4.
SAGSANALYSE OG RETSGRUNDLAG
Undersøgelsens rapport indeholder en nærmere gennemgang af de relevante børnesager (sagsanalyser)
og materiale tilsendt fra Køge Kommune og Borup Skole. Rapporten indeholder også en redegørelse for
det retsgrundlag, som er anvendt. Det drejer sig bl.a. om:
-
-
-
-
-
-
Ansvaret for folkeskolen
Den kommunale tilsynsforpligtelse med børn og unge
Skoleledelsens ansvar for at sikre et sundt og sikkert undervisningsmiljø
Skærpet underretningspligt
Reglerne i serviceloven og barnets lov om kommuners behandling af underretninger samt om
foranstaltninger og støttende indsatser til børn, unge og familier
Forvaltningsret
De pågældende afsnit udelades her.
5.
5.1
VURDERINGER OG KONKLUSIONER
Køge Kommune, Familiecenter Køge
Det følger af barnets lov
1
§ 9, stk. 1, at kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med de forhold, hvorunder
alle børn og unge under 18 år og kommende forældre i kommunen lever. Barnets lov § 9, stk. 1, fastslår
en tilsynsforpligtelse for kommunen og dermed en pligt for kommunen til at interessere sig for de forhold,
1
Lov nr. 721 af 13. juni 2023 om barnets lov (senest lovbekendtgørelse nr. 83 af 25. januar 2024)
Side 4 / 12
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Orientering om uddrag af rapport om Køge Kommunes håndtering af forhold på Borup Skole
2874893_0005.png
24. MAJ 2024
4033445 PFJ / JKA
der har betydning for børn og unges vilkår. Serviceloven og nu barnets lov indeholder en række forplig-
telser for kommunerne, hvis kommunerne modtager underretninger om børn.
Sager om underretninger varetages i praksis i Køge Kommune af Familiecenter Køge, der er en del af
Familieafdelingen under Børne- og Uddannelsesforvaltningen. I henhold til delegationsplanen på Børne-
udvalgets område varetager centret alle myndighedsopgaver og øvrige opgaver efter barnets lov, undtaget
opgaver der efter loven ikke kan delegeres. Dette har været praksis også efter serviceloven.
På baggrund af gennemgangen af de modtagne børnesager) kan det konstateres, at Køge Kommune, Fa-
miliecenter Køge, i undersøgelsesperioden modtog et betydeligt antal underretninger angående voldelig
eller grænseoverskridende adfærd blandt eleverne på Borup Skole i anledning af episoder på skolen. Det
kan imidlertid også konstateres, at en betydelig del af disse er modtaget januar og februar 2024, hvor
denne undersøgelses periode udløber. Der er derfor dele af underretningerne, som ikke ved undersøgel-
sesperiodens udgang er færdigbehandlet.
Undersøgelsen viser, at Familiecenter Køge i året 2022 modtog i alt 7 underretninger fordelt på 5 elever
om voldelig eller grænseoverskridende adfærd blandt eleverne på Borup Skole. Undersøgelsen viser end-
videre, at Familiecenter Køge i året 2023 modtog i alt 4 underretninger fordelt på 4 børn om voldelig eller
grænseoverskridende adfærd blandt eleverne på Borup Skole. Endelig viser undersøgelsen, at Familie-
center Køge fra den 1. januar 2024 til og med den 26. februar 2024 modtog i alt 27 underretninger angå-
ende voldelig eller grænseoverskridende adfærd blandt eleverne på Borup Skole. Visse af underretnin-
gerne omhandler samme episoder fordelt på flere af eleverne.
Hovedfokus for undersøgelsen er, om Køge Kommune, Familiecenter Køge, og Borup Skole var bekendt
med episoderne i undersøgelsesperioden og kunne og burde have handlet anderledes for at imødegå vol-
delig og grænseoverskridende adfærd samt mobning mv. på skolen.
Undersøgelsen har sondret mellem underretninger modtaget og behandlet før 1. januar 2024, som skal
behandles af Familiecenter Køge efter serviceloven, og sager behandlet efter 1. januar 2024, som skal
behandles efter barnets lov. Derudover er det væsentligt i forhold til undersøgelsens formål at belyse
Familiecentrets viden om forholdene på Borup Skole op til 1. januar 2024. I det følgende gennemgås
behandlingen først i 2022 og 2023 og derefter for 1. januar 2024 til 26. februar 2024.
Ud fra de tilsendte børnesager, indberetninger og øvrigt materiale må det konkluderes, at Familiecenter
Køge – med undtagelser af enkeltstående episoder i 2022 og 2023, som kun i et vist omfang vedrørte de
samme børn som i 2024 – først fra starten af 2024 blev bekendt med, at et betydeligt antal elever på
Borup Skole angiveligt har været udsat for voldelig eller grænseoverskridende adfærd af andre elever på
Side 5 / 12
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Orientering om uddrag af rapport om Køge Kommunes håndtering af forhold på Borup Skole
2874893_0006.png
24. MAJ 2024
4033445 PFJ / JKA
skolen. Indberetninger modtaget via den offentlige indberetningsløsning giver ikke grundlag for en anden
opfattelse.
Undersøgelsen har for 2022 og 2023 bl.a. behandlet, om Familiecenter Køge har undersøgt sagerne og
har vurderet, om en børnefaglig undersøgelse af de enkelte sager var påkrævet, som led i denne belysning
af underretningen. Det kan konstateres, at Familiecenter Køge i en række af sagerne besluttede, at der
skulle foretages en børnefaglig undersøgelse. I visse af sagerne undlod kommunen dog at foretage en
sådan. Familiecenter Køges beslutninger om at iværksætte en børnefaglig undersøgelse beror på en
skønsmæssig socialfaglig vurdering af behovet.
På baggrund af vores sagsanalyse af de modtagne sager finder vi, at Familiecenter Køge har foretaget en
konkret og individuel af vurdering af, om en børnefaglig undersøgelse var påkrævet, og vi har ikke fundet
et grundlag for at tilsidesætte de vurderinger, som Familiecenter Køge foretog.
I forhold til én konkret elev fremgår det dog ikke i tilstrækkelig grad af sagen, hvorfor eleven ikke på
daværende tidspunkt blev undergivet en nærmere undersøgelse på baggrund af den episode, som barnet
blev udsat for og reagerede på. Familiecenter Køge har den 29. april 2024 oplyst, at hvis Familiecenter
Køge havde behandlet elevens sag i dag, ville familiecentret formentlig have henvist pågældende til nær-
mere undersøgelse. Baggrunden og grundlaget for beslutningen om ikke at foranstalte en børnefaglig
undersøgelse af pågældende kan ikke udledes af sagen. Vi finder på ovennævnte baggrund, at meget taler
for, at Køge Kommune burde have foranstaltet en børnefaglig undersøgelse af pågældende. Der er tale
om en enkeltstående sag.
Undersøgelsen har også behandlet, om Familiecenter Køge traf afgørelse om iværksættelse af de rigtige
foranstaltninger (indsatser), og om der burde være iværksat flere foranstaltninger.
Det kan konstateres af sagsanalyserne, at Familiecenter Køge i visse af sagerne udarbejdede handlepla-
ner, jf. servicelovens § 140, og centret traf i disse sager afgørelse om foranstaltninger efter servicelovens
§ 52, som bl.a. bestod i familiebehandling eller kontaktperson. I visse af sagerne sørgede Familiecenter
Køge som led i det forebyggende arbejde for, at forældrene eller børnene fik familieorientering og rådgiv-
ning til løsning af problemstillingen, jf. servicelovens § 11, stk. 2. I en sag undlod Familiecenter Køge at
foretage yderligere i anledning af underretningen og den indledende belysning af sagen.
Familiecenter Køge udøver et betydeligt fagligt skøn, når kommunen skal vælge, hvilke foranstaltninger
efter serviceloven, som skal iværksættes på baggrund af en underretning og børnefaglig undersøgelse.
Heri indgår bl.a. hensynet til det konkrete barn, familien samt forældrenes medvirken og øvrige oplys-
ninger i sagen. Vi har ikke grundlag for at antage, at Familiecenter Køge ikke har inddraget de relevante
saglige hensyn i sin vurdering.
Side 6 / 12
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Orientering om uddrag af rapport om Køge Kommunes håndtering af forhold på Borup Skole
2874893_0007.png
24. MAJ 2024
4033445 PFJ / JKA
Vi har på denne baggrund ikke fundet anledning til at kritisere valget af foranstaltninger over for ele-
verne eller valget om ikke at iværksætte foranstaltninger i perioden frem til 1. januar 2024. Det er vores
vurdering ud fra gennemgangen, at Familiecenter Køge har foretaget socialfaglige vurderinger af de rette
foranstaltninger (indsatser), og at de lovpligtige handleplaner, jf. servicelovens § 140, i givet fald er ud-
arbejdet.
Som nævnt er en betydelig del af underretningerne i undersøgelsesperioden modtaget i januar og februar
2024, og en del af disse sager var ikke færdigbehandlet ved undersøgelsesperiodens udgang. Familiecen-
ter Køge har behandlet underretningerne fra 1. januar 2024 til den 26. februar 2024, som er undersøgel-
sesperiodens udløb, efter reglerne i barnets lov, som trådte i kraft den 1. januar 2024.
Ud fra sagsgennemgangen finder vi, at Familiecenter Køge på baggrund af underretningerne har scree-
net sagerne, jf. barnets lovs § 18. Det kan konstateres, at Familiecenter Køge besluttede at gennemføre
en børnefaglig undersøgelse for visse af underretningerne efter barnets lov § 20. Omvendt blev en børne-
faglig undersøgelse efter barnets lov ikke gennemført i en række af sagerne.
Efter § 20, stk. 1, i barnets lov skal kommunen iværksætte en børnefaglig undersøgelse i en række opreg-
nede tilfælde, herunder (nr. 2), når et barn eller en ung har været udsat for overgreb eller ved mistanke
herom. Kommunalbestyrelsen kan endvidere efter § 20, stk. 2, iværksætte en børnefaglig undersøgelse,
når kommunalbestyrelsen i øvrigt vurderer, at det er nødvendigt af hensyn til barnets eller den unges
støttebehov. Med barnets lov § 19 har kommunerne adgang til at gennemføre en afdækning frem for en
børnefaglig undersøgelse. Den nødvendige afdækning skal ske med inddragelse af de fagfolk, som allerede
har viden om barnets eller den unges og familiens forhold.
På baggrund af sagsanalyserne er det vores vurdering, at Familiecenter Køge har foretaget den påkræ-
vede konkrete og individuelle af vurdering af, om en børnefaglig undersøgelse eller en afdækning efter §
19 var påkrævet. Vi har ikke fundet et grundlag for at tilsidesætte disse vurderinger.
Det bemærkes dog, at vi i et antal sager ikke udtrykkeligt kan se i de fremsendte dokumenter, om eller
at der er foretaget en afdækning, jf. barnets lov § 19, forud for iværksættelse af en indsats eller at denne
foretages parallelt. Det fremgår ikke direkte af sagen, at der i et tilfælde blev foretaget en genvurdering
af en eksisterende indsats, jf. barnets lov § 137. Det kan efter vores vurdering udledes af sagens sammen-
hængen og reaktionen fra Køge Kommune samt de oplysninger, vi efterfølgende har modtaget efterføl-
gende fra kommunen, at en afdækning ville blive foretaget, eller at der retteligen var tale om en genvur-
dering. Visse sager var ikke pr. 26. februar 2024 færdigbehandlet.
Side 7 / 12
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Orientering om uddrag af rapport om Køge Kommunes håndtering af forhold på Borup Skole
2874893_0008.png
24. MAJ 2024
4033445 PFJ / JKA
Køge Kommune har truffet afgørelser om indsatser efter barnets lov for en række elever. Der er for en
række elever ikke truffet afgørelse om indsatser, men det skyldes bl.a., at underretningen understøttede
en tidligere bestemt indsats eller foranstaltninger. Det kan også skyldes, at sagerne ikke pr. 26. februar
2024 var færdigbehandlet.
Som det fremgår af forarbejderne til barnets lov
2
, beror vurderingen af, hvilke indsatser som skal iværk-
sættes, primært på en socialfaglig vurdering. Heri indgår efter forarbejderne til loven, at der altid vil
skulle vælges den rette og nødvendige indsats, som kan imødekomme barnets eller den unges behov.
Det er på baggrund af analyserne af sagerne vores vurdering, at Familiecenter Køge har inddraget saglige
hensyn ved valg af støttende indsatser efter barnets lov kapitel 4, og at familiecenteret socialfagligt har
vurderet, hvilke foranstaltninger, som var nødvendige og tilstrækkelige. Vi har ikke grundlag for at an-
tage, at sagerne ikke er oplyst korrekt, og vi har ikke grundlag for at tilsidesætte Familiecenter Køges
faglige skøn i sagerne. Vi har derfor ikke belæg for, at Familiecenter Køge burde have etableret flere eller
andre indsatser.
Det fremgår dog af barnets lovs § 91, at kommunalbestyrelsen, når der træffes afgørelse om indsatser
efter § 32, stk. 1, skal tage stilling til, om der skal udarbejdes en ”barnets plan”. Planen skal i givet fald
foreligge senest 3 måneder efter, at der er truffet afgørelse om en indsats. Vi kan ikke konstatere, at Køge
Kommune udtrykkeligt har overvejet, om en barnets plan skal udarbejdes i de sager, hvor der er truffet
afgørelse om indsatser. Det kan skyldes, at de ikke er udarbejdet i undersøgelsesperioden.
Vi anbefaler dog Køge Kommune, at det bliver tydeligt dokumenteret på sagerne, om udarbejdelse af en
barnets plan er overvejet, og hvad grundlaget er for, at denne ikke er udarbejdet, eller tydelig angivelse
af, at den vil blive udarbejdet.
Vi har på baggrund af ovenstående ikke – ud over det anførte – et grundlag for at kritisere Familiecenter
Køges behandling af underretningerne fra 2024 angående voldelig og / eller grænseoverskridende adfærd
på Borup Skole. Det bemærkes, at det ikke har været en del af undersøgelsen at fastslå Familiecentrets
overholdelse af mere formprægede regler, såsom fristen for screeningspligten mv.
5.2
Borup Skole
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for folkeskolen, jf. folkeskolelovens § 2, stk. 1, 1. pkt.
3
Det følger af
folkeskolelovens § 2, stk. 2, at det er den enkelte skoles leder, der inden for rammerne af lovgivningen og
2
3
Afsnit 3.4.3. og 3.6.3. i de alm. bem. til forslag (L 93) af 29. marts 2023.
Lovbekendtgørelse nr. 1086 af 15. august 2023 af lov om folkeskolen (folkeskoleloven).
Side 8 / 12
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Orientering om uddrag af rapport om Køge Kommunes håndtering af forhold på Borup Skole
2874893_0009.png
24. MAJ 2024
4033445 PFJ / JKA
kommunalbestyrelsens og skolebestyrelsens beslutninger har ansvaret for undervisningens kvalitet i
henhold til folkeskolens formål, jf. folkeskolelovens § 1. Derudover fastlægger den enkelte skoles leder
undervisningens organisering og tilrettelæggelse. Kompetencefordeling er normalt således, at kommu-
nalbestyrelsens skolepolitik fastlægges i form af rammer i henhold til folkeskolelovens § 40, og den en-
kelte skole (skolelederen) har det samlede konkrete ansvar for den pædagogiske udvikling og ansvaret
for undervisningens organisering og kvalitet. Skolen udøver dog sine opgaver under ansvar over for kom-
munalbestyrelsen.
I forhold til Borup Skole er formålet med denne undersøgelse navnlig at afdække, hvilke oplysninger
skoleledelsen har været bekendt med angående mistanke om vold og overgreb blandt eleverne på Borup
Skole, samt afdække, om der er handlet tilstrækkeligt, betids og korrekt på de oplysninger, der er mod-
taget. Dette skal undersøges med udgangspunkt i de modtagne underretninger samt indberetninger, som
vi har modtaget, via den offentlige indberetningsordning.
Folkeskoleloven og regler udstedt i medfør heraf indeholder regler om skolernes ordensregler og værdi-
regelsæt. Efter disse regler kan skolens leder iværksætte foranstaltninger over for en elev, hvis eleven
ikke overholder skolens ordensregler, værdiregelsæt eller i øvrigt almindelige normer for god opførsel. I
de tilfælde, hvor der er grund til at antage, at en elevs uhensigtsmæssige opførsel skyldes sociale eller
emotionelle omstændigheder, skal skolens leder inddrage pædagogisk-psykologisk rådgivning med hen-
blik på vurdering af behov for specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand eller inddrage
de sociale myndigheder.
Undervisningsmiljøloven bestemmer herudover (§ 1), at elever har ret til et godt undervisningsmiljø, så-
ledes at undervisningen kan foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Dette omfatter
også det psykiske miljø. Det fremgår endvidere af undervisningsmiljølovens § 1 c, stk. 1, at konstaterer
uddannelsesstedets ledelse (skolelederen) problemer med det psykiske undervisningsmiljø i form af mob-
ning el. lign., udarbejder ledelsen en handlingsplan, hvoraf det fremgår, med hvilke foranstaltninger pro-
blemerne effektivt bringes til ophør. Tilsvarende gælder, hvis uddannelsesstedets ledelse eller en elevs
forældremyndigheds-indehavere anser det for nødvendigt som følge af elevens bekymrende tilstand eller
adfærd, herunder sygdom og fravær, på grund af problemer med det psykiske undervisningsmiljø i form
af mobning el. lign.
Bestemmelsen er indført for at sikre en reaktion fra uddannelsesstedets ledelses side i tilfælde, hvor
elever oplever problemer med det psykiske undervisningsmiljø i form af mobning eller lignende, for at
sikre, at der fastsættes krav til handling på kort og lang sigt med henblik på at bringe problemerne til
ophør hurtigst muligt. Uddannelsesstedets ledelse (skolelederen) skal udarbejde handlingsplanen senest
10 arbejdsdage efter, at der er modtaget oplysning om problemerne, jf. § 1 c, stk. 2. Uddannelsesstedets
Side 9 / 12
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Orientering om uddrag af rapport om Køge Kommunes håndtering af forhold på Borup Skole
2874893_0010.png
24. MAJ 2024
4033445 PFJ / JKA
ledelse træffer dog straks de midlertidige foranstaltninger, som her og nu er nødvendige for, at der kan
gribes ind over for de konstaterede problemer.
Forpligtelserne gælder ved
”problemer med det psykiske undervisningsmiljø i form af mobning el. lign.”
Det kan efter forarbejderne til loven være vanskeligt at afgøre, hvornår problemer med det psykiske
undervisningsmiljø i form af mobning eller lignende er så kvalificerede, at de kræver handling efter be-
stemmelsen. Ved vurderingen må uddannelsesstedets ledelse lægge vægt på, om de modtagne oplysnin-
ger beskriver f.eks. en vis systematik i udstødelseshandlingerne. Det kan f.eks. være oplysninger om
gentagne ondskabsfulde drillerier i skolegården eller på de sociale medier.
Det er vores vurdering, at undersøgelserne viser, at skoleledelsen i perioden fra den 1. januar 2022 til og
med den 26. februar 2024 løbende blev gjort bekendt med, at der i hvert fald i en klasse på Borup Skole
var et undervisningsmiljø, som medførte, at der var visse elever i klassen, som udsatte andre elever i
klassen for mobning eller lignende.
Vi har bl.a. lagt vægt på oplysningerne i sagsanalyserne om begivenhederne og skolens viden herom,
samt at skolen har oplyst til os, at ledelsen var bekendt med et sådant undervisningsmiljø i en klasse,
formentlig til en vis grad fra klassens 1. klassetrin. Vi har endvidere lagt vægt på, at skoleledelsens egen
opfattelse af undervisningsmiljøet i navnlig denne klasse i høj grad understøttes af vores gennemgang af
sagerne fra Familiecenter Køge, herunder familiecentrets afholdelse af børnesamtalerne med eleverne i
pågældende klasse.
Denne undersøgelse er afgrænset således, at vi ikke endeligt skal afgøre, hvilke episoder som har fundet
sted på Borup Skole og hvordan. På baggrund af underretningerne i sagerne er der imidlertid tale om et
betydeligt antal episoder som – hvis de er korrekte – består i efter omstændighederne ganske grove over-
fald og nedværdigende behandling for børn i en ung alder. Selvom der også er episoder, som må karakte-
riseres som almindeligt forekommende uoverensstemmelser, viser gennemgangen af sagerne således, at
mobningen tilsyneladende har bestået i voldsom og voldelig, krænkende og grænseoverskridende adfærd.
Under de foreliggende omstændigheder er det vores vurdering, at det må have eller burde have stået
klart for skolen og skoleledelsen - i hvert fald på et tidspunkt medio 2023 til 2024 - at undervisningsmil-
jøet i en enkelt klasse på skolen var omfattet af forpligtelserne i undervisningsmiljølovens § 1 c, stk. 1.
Det følger af undervisningsmiljølovens § 1 c, stk. 1, og forarbejderne hertil, at skoleledelsen var forpligtet
til at udarbejde en handlingsplan. Med ”handlingsplan” tænkes på et dokument, som kort ridser op, hvor-
dan den givne problemstilling med det psykiske undervisningsmiljø tænkes løst i form af en beskrivelse
af de handlinger, der vurderes at være nødvendige. Det fremgår af lovens forarbejder, at ofte vil handlin-
gerne berøre flere elever, da mobning er udtryk for et utrygt fællesskab og ikke kan isoleres til én elev.
Side 10 / 12
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Orientering om uddrag af rapport om Køge Kommunes håndtering af forhold på Borup Skole
2874893_0011.png
24. MAJ 2024
4033445 PFJ / JKA
Ved at nedfælde, hvordan problemerne løses, kan der skabes en fælles retning for det genoprettende
arbejde. Berørte elever og for elever undergivet forældremyndighed, eleverne og deres forældremyndig-
hedsindehavere, vil skulle informeres om indholdet af handlingsplanen, jf. § 1 c, stk. 5. Dermed er det
hensigten, at dokumentet også bruges til at skabe en gennemsigtighed for elever og forældre i forhold til
uddannelsesstedets håndtering af situationen.
Vi er opmærksomme på, at Borup Skole har taget en række initiativer (øget pædagogisk tilstedeværelse,
bedre opsyn samt samarbejde med Skolestyrken i januar 2024). Borup Skole tog i undersøgelsesperioden
hen over tid en række forskellige initiativer, som bl.a. er nogle af de foranstaltninger, der er nævnt som
eksempler i bemærkningerne til undervisningsmiljølovens § 1 c (ekstra tilsyn, fokus på trivsel mv.).
4
Vi
er endvidere opmærksom på, at det kan være vanskeligt at afhjælpe situationer med betydelige udfor-
dringer for det psykiske undervisningsmiljø på kort tid, og at de endelige foranstaltninger, som virker,
beror på en pædagogisk og skolefaglig vurdering, inden for hvilken skolelederen udøver et vist skøn. Vi
er opmærksom på, at egentligt mobberi omfattet af § 1 c i undervisningsmiljøloven kan være vanskeligt
at afgrænse over for mere sædvanligt forekommende adfærdsproblemer mellem elever.
Det er imidlertid samlet fortsat vores vurdering, at skolen ikke i fuldt tilstrækkeligt omfang har overholdt
pligterne i undervisningsmiljølovens § 1 og § 1 c til at sikre eleverne i navnlig en klasse et godt undervis-
ningsmiljø, således at undervisningen kan foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Sko-
leledelsen har efter vores vurdering ikke overholdt pligten i undervisningsmiljølovens § 1 c, stk. 1, til at
udarbejde en handlingsplan, hvoraf det fremgår, med hvilke foranstaltninger problemerne effektivt kan
bringes til ophør samt at effektuere denne, herunder inddrage forældre og elever.
Handlingsplaner udarbejdet i medfør af undervisningsmiljølovens § 1 c, stk. 1, skal bidrage til at sikre,
at eleverne oplever, at problemerne mindskes og med tiden løses. I lovbemærkningerne til bestemmelsen
lægges vægt på, at ofte vil handlingerne berøre flere elever, da mobning er udtryk for et utrygt fællesskab
og ikke kan isoleres til én elev. Ved at nedfælde, hvordan problemerne løses, kan der skabes en fælles
retning for det genoprettende arbejde. Berørte elever og deres forældremyndighedsindehavere, vil skulle
informeres om indholdet af handlingsplanen, jf. § 1 c, stk. 5. Handlingsplanen er således et redskab til at
opnå og sikre, at undervisningen kan foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, jf. lovens
§ 1.
Vi er dog i øvrigt også opmærksomme på, at Borup Skole og Køge Kommune har taget en række yderligere
initiativer, men det ligger uden for undersøgelsens genstand at vurdere disse.
Forslag til lov om ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø og lov om folkeskolen, jf. Folketingstidende 2016-
17,
side 6-8
4
Side 11 / 12
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Orientering om uddrag af rapport om Køge Kommunes håndtering af forhold på Borup Skole
2874893_0012.png
24. MAJ 2024
4033445 PFJ / JKA
Vi anbefaler, at
-
Der udarbejdes eller arbejdes videre med konkrete handlingsplaner med foranstaltninger for at
sikre, at problemerne effektivt bringes til ophør, og at disse meddeles forældre og elever i berørte
klassetrin.
-
Køge Kommune overvejer mere og bedre uddannelse og træning i anvendelsen af undervisnings-
miljøloven samt foranstaltninger til at afhjælpe og bringe alvorlige udfordringer med det psykiske
undervisningsmiljø til ophør.
Det har endelig været en del af undersøgelsen at afklare, om Borup Skole, ved skoleledelsen, har over-
holdt underretningspligten i anledning af deres viden om episoderne. Vi har i den forbindelse ikke grund-
lag for at antage, at skoleledelsen generelt var bekendt med de konkrete forhold, som gav anledning til
underretninger til Køge Kommune fra forældre og internt i kommunen, på et tidligere tidspunkt end det,
hvor en underretning tilgik Familiecenter Køge.
På den baggrund har vi – med en enkelt undtagelse – ikke et grundlag for at fastslå, at skoleledelsen
burde have iagttaget en underretningspligt på et tidligere tidspunkt. Indberetninger modtaget via den
offentlige indberetningsløsning giver heller ikke grundlag for en anden vurdering.
Side 12 / 12