Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 192
Offentligt
2873579_0001.png
Nyhed: Mange elever er glade for at gå i skole trods fald i
trivsel
De fleste folkeskoleelever er glade for at gå i folkeskole. Det viser
den nyeste nationale trivselsmåling. Men i de seneste år er der sket
et mindre fald i trivslen.
Selvom resultaterne af den seneste trivselsmåling i folkeskolen for 4.-9.
klasse viser, at eleverne generelt er glade for at gå i folkeskoleskole, taler
årets resultater ind i en nedadgående udvikling i folkeskoleelevernes sko-
letrivsel, som trivselsmålingen har vist siden 2015.
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye siger:
”Det er dejligt, at mange folkeskoleelever generelt er glade for at gå i
skole. Men det skal endnu flere være i fremtiden. Med den nye folkesko-
leaftale får eleverne flere valgfag og mere valgfrihed, og samtidig letter vi
antallet af prøver. Det er alt sammen vigtige tiltag for elevernes trivsel,
dannelse og faglige udvikling.”
Elevernes trivsel i folkeskolen måles på en skala fra 1-5, hvor 1 udtrykker
den lavest mulige trivsel og 5 udtrykker den højest mulige trivsel. 86,1
pct. af eleverne udtrykker høj trivsel, dvs. at deres generelle trivsel er mel-
lem 3,1 og 5. Det er en lavere andel end skoleåret 2022/2023, hvor 87,5
pct. af eleverne havde høj trivsel. Tilsvarende er andelen af elever med la-
vere trivsel, dvs. med generel trivsel fra 1-3 steget fra 12,5 pct. i skoleåret
2022/2023 til 13,9 pct. i 2023/2024.
Der ses fortsat en aftagende tendens inden for den generelle trivsel, som i
2023/24 ligger på 3,6 på en skala fra 1-5 sammenlignet med 3,8 i
2015/2016.
27. maj 2024
Sagsnr.: 24/17306
Center for Grundskoler
EMJEN1
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 192: Orientering om offentliggørelse af data fra trivselsmålingen i folkeskolen for skoleåret 2023/2024.
2873579_0002.png
Figur: Generel trivsel fordelt på svarintervaller, 2020/21-2023/24
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
8,6%
2020/2021
1 til 2
9,7%
2021/2022
2,1 til 3
11,9%
2022/2023
3,1 til 4
4,1 til 5
13,2%
2023/2024
63,1%
64,3%
65,7%
66,4%
27,8%
25,5%
21,8%
19,6%
Side 2/3
Note: Generel trivsel for elever i 4.-9. klasse fordelt på svarintervaller. Triv-
sel i folkeskolen måles på en skala fra 1-5, hvor 1 udtrykker den lavest
mulige trivsel og 5 udtrykker den højest mulige trivsel.
Kilde: Styrelsen for It og Læring
Elevernes trivsel i 4.-9. klasse måles på fire differentierede indikatorer,
som danner et gennemsnitligt trivselsmål. De fire mål er faglig trivsel, so-
cial trivsel, ro og orden og støtte og inspiration. Ligesom i øvrige år, er
trivslen lavest på indikatoren støtte og inspiration og højest på social triv-
sel. Dog ses den samme nedadgående tendens som for den generelle
trivsel for alle fire indikatorer.
I Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram - frihed og fordybelse - er fol-
keskoleforligskredsen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne, Liberal
Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folke-
parti) blevet enige om at drøfte de af Trivselskommissionens anbefalinger,
som har relevans for folkeskolen, herunder kommissionens overvejelser
om målingen af børn og unges trivsel, når Trivselskommissionen ultimo
2024 har afleveret sine anbefalinger.
[Link: Du kan selv dykke ned i tallene i trivselsmålingen på uddannelses-
statistik.dk]
FAKTA: Trivselsindikationer
Trivselsmålingen afvikles hvert år i perioden fra 20. januar til 20. marts.
Der er udarbejdet fire indikatorer på baggrund af 29 af de 40 spørgsmål,
som stilles til eleverne på 4.-9. klassetrin samt en samlet indikator for ge-
nerel trivsel.
Faglig trivsel – omhandler elevernes oplevelse af egne faglige ev-
ner, koncentrationsevne og problemløsningsevne.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 192: Orientering om offentliggørelse af data fra trivselsmålingen i folkeskolen for skoleåret 2023/2024.
Social trivsel – omhandler elevernes opfattelse af deres tilhørsfor-
hold til skolen, klassen og fællesskabet, samt tryghed og mob-
ning.
Side 3/3
Støtte og inspiration – omhandler elevernes oplevelse af motiva-
tion og medbestemmelse, samt af lærernes hjælp og støtte.
Ro og orden – omhandler elevernes oplevelse af ro og støj i klas-
sen samt klasseledelse.
Generel skoletrivsel – er en samlet indikator bestående af de 29
spørgsmål, som indgår i de fire differentierede indikatorer.
Trivselsscoren angives på en skala fra 1 til 5, hvor 1 udtrykker den lavest
mulige trivsel og 5 udtrykker den højest mulige trivsel.
Læs mere
Find flere nøgletal om elevtrivsel (uddannelsesstatistik.dk)