Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 191
Offentligt
2873017_0001.png
UDKAST
Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del - Bilag 191
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af dagtilbudsloven
(Regelforenklinger aftalt i samarbejdsprogram)
§1
I dagtilbudsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 55 af 17. januar 2024, som æn-
dret ved § 1 i lov nr. 1771 af 28. december 2023, foretages følgende ændrin-
ger:
1.
§ 5, stk. 2,
ophæves. Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og 3.
2.
I
§ 5 a, stk. 4,
ændres »både kvalitative og kvantitative data,
herunder
skriftlig dokumentation fra tidligere tilsynsbesøg, jf. § 5 b, stk. 2, og viden fra
tidligere dialog med dagtilbuddet«
til: »relevante data«.
3.
§ 5 a, stk. 4, 2. pkt.
ophæves.
4.
I
§ 8, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »skriftlig«
5.
I
§ 8, stk. 3, 1. pkt., stk. 4, 1. pkt., § 8, stk. 5, 1. pkt.,
og
§ 8, stk. 6, 1. pkt.,
ændres »fremgå af« til: »indtænkes i«.
6.
§ 9, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
7.
I
§ 9, stk. 2, 2.-4. pkt.,
ophæves.
8.
§ 9, stk. 3,
ophæves.
9.
§ 27 b
ophæves.
10.
I
§ 40
udgår », jf. dog § 27 b, stk. 1«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2025
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Regelforenklinger aftalt i samarbejdsprogram).
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Fjernelse af krav om skriftlighed til den pædagogiske læreplan samt
evalueringen af arbejdet med den pædagogiske læreplan
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.2. Ophævelse af krav om, at kommunerne skal beskrive, hvordan tilsynet
med dagtilbuddene tilrettelægges og forenkling af regler om inddragelse af
data i tilsyn
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.3. Fjernelse af regler om 30 timers plads til søskende mod en reduceret
forældrebetaling under forældres barsel
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Regelforenklinger aftalt i samarbejdsprogram).
UDKAST
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen vil gennemføre en omfattende frisættelse af den offentlige sek-
tor, som skal forandre den måde, velfærden i dag styres, dokumenteres, kon-
trolleres og leveres, og hvor man lokalt har frihed under ansvar til at yde en
faglig indsats.
Regeringen og KL har med aftalen om kommunernes økonomi for 2024
(ØA24) aftalt at indgå et flerårigt samarbejdsprogram, som skal understøtte
kommunernes arbejde med at reducere udgifterne til administration og ud-
vikle den borgernære velfærd.
KL har i regi af samarbejdsprogrammet foreslået en række rækkeforenklin-
ger på dagtilbudsområdet, heraf flere som kræver lovændring. Lovforslaget
udmønter disse regelforenklinger.
KL har foreslået at fjerne formkravet om, at den pædagogiske læreplan skal
udarbejdes skriftligt samt foreslået at fjerne kravet om, at den pædagogiske
læreplan skal evalueres minimum hvert andet år. KL har endvidere foreslået
at fjerne krav om 30 timers plads til søskende mod nedsat forældrebetaling
under forældres barsel, krav om kommunernes beskrivelse af tilrettelæggel-
sen af tilsyn med dagtilbud samt forenkle krav om inddragelse af data i for-
bindelse med kommunernes tilsyn.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Fjernelse af krav om skriftlighed til den pædagogiske læreplan
samt evalueringen af arbejdet med den pædagogiske læreplan
2.1.1. Gældende ret
Det følger af dagtilbudslovens § 8, stk. 1, at der i alle dagtilbud skal udar-
bejdes en skriftlig pædagogisk læreplan for hele børnegruppen i alderen 0-
2 år og for børnegruppen i alderen fra 3 år og frem til skolestart. Hvis det
enkelte dagtilbud har organiseret børnene i andre aldersgrupper, udarbejdes
den pædagogiske læreplan på baggrund af denne organisering. I aldersinte-
grerede daginstitutioner kan der udarbejdes en pædagogisk læreplan under
hensyntagen til aldersgrupper. I daginstitutioner med flere enheder skal den
pædagogiske læreplan udarbejdes, så der tages højde for børnegruppernes
3
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Regelforenklinger aftalt i samarbejdsprogram).
UDKAST
sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger i de enkelte enhe-
der, jf. stk. 3.
Det følger videre af § 8, stk. 2, at den pædagogiske læreplan skal udarbejdes
med udgangspunkt i et pædagogisk grundlag, jf. stk. 3 og 4, seks læreplans-
temaer, jf. stk. 4 og 9, og mål for sammenhængen mellem det pædagogiske
læringsmiljø og børns læring, jf. stk. 9.
Det følger af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2017-
18, tillæg A, L 160 som fremsat, side 38, at ud over kravet om, at den pæ-
dagogiske læreplan skal være skriftlig, jf. det foreslåede stk. 1, vil der ikke
være andre formkrav til læreplanen. Det enkelte dagtilbud kan således inden
for rammerne af den foreslåede § 8, herunder de pædagogiske mål samt ind-
holdsbeskrivelser, som foreslås fastsat på bekendtgørelsesniveau, udarbejde
den pædagogiske læreplan på en måde, så den lokalt giver bedst mening.
Det følger endvidere af § 8, stk. 3, at det skal fremgå af den pædagogiske
læreplan, hvordan det enkelte dagtilbud hele dagen etablerer et pædagogisk
læringsmiljø, der med leg, planlagte vokseninitierede aktiviteter, spontane
aktiviteter, børneinitierede aktiviteter og daglige rutiner giver børnene mu-
lighed for at trives, lære, udvikle sig og dannes. Det pædagogiske lærings-
miljø skal tilrettelægges, så det inddrager hensynet til børnenes perspektiv
og deltagelse, børnefællesskabet, børnegruppens sammensætning og børne-
nes forskellige forudsætninger.
Det følger dertil af § 8, stk. 4, at det skal fremgå af den pædagogiske lære-
plan, hvordan det pædagogiske læringsmiljø understøtter børns brede læ-
ring, herunder nysgerrighed, gåpåmod, selvværd og bevægelse, inden for og
på tværs af følgende temaer:
1) Alsidig personlig udvikling.
2) Social udvikling.
3) Kommunikation og sprog.
4) Krop, sanser og bevægelse.
5) Natur, udeliv og science.
6) Kultur, æstetik og fællesskab.
4
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Regelforenklinger aftalt i samarbejdsprogram).
UDKAST
Videre følger det af § 8, stk. 5, at det endvidere skal fremgå af den pædago-
giske læreplan, hvordan det pædagogiske læringsmiljø tager højde for børn
i udsatte positioner, så deres trivsel, læring, udvikling og dannelse fremmes.
Det følger videre af, § 8, stk. 6, at det desuden skal fremgå af den pædago-
giske læreplan, hvordan dagtilbuddet samarbejder med forældrene om børns
læring, hvordan dagtilbuddet inddrager lokalsamfundet i arbejdet med etab-
lering af pædagogiske læringsmiljøer for børn, og hvordan der i børnenes
sidste år i dagtilbuddet tilrettelægges et pædagogisk læringsmiljø, der skaber
sammenhæng til børnehaveklassen.
Det følger dertil af § 8, stk. 7, at arbejdet med det fysiske, psykiske og æste-
tiske børnemiljø i dagtilbuddet skal integreres i det pædagogiske arbejde
med etablering af pædagogiske læringsmiljøer. Børnemiljøet skal vurderes
i et børneperspektiv, og børns oplevelser af børnemiljøet skal inddrages un-
der hensyntagen til børnenes alder og modenhed.
Det følger endvidere af § 8, stk. 8, at den pædagogiske læreplan udgør ram-
men for det pædagogiske arbejde. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at dag-
tilbuddene i relation til den pædagogiske opgave ledes alene med udgangs-
punkt i den pædagogiske læreplan og i overensstemmelse med den pædago-
giske læreplans børnesyn og brede læringsforståelse, jf. stk. 3 og 4.
Endelig følger det af § 8, stk. 9, at børne- og undervisningsministeren fast-
sætter nærmere regler om pædagogiske mål for, hvad det pædagogiske læ-
ringsmiljø i dagtilbuddet skal understøtte i forhold til børns læring, og om
indholdet i de enkelte læreplanstemaer, jf. stk. 4.
Af § 9, stk. 1, i dagtilbudsloven følger det, at lederen af dagtilbuddet er an-
svarlig for, at den pædagogiske læreplan udarbejdes, og for at sikre, at det
pædagogiske arbejde i dagtilbuddet tilrettelægges og udøves inden for ram-
merne heraf. Lederen af dagtilbuddet er endvidere ansvarlig for at offentlig-
gøre den pædagogiske læreplan.
Det følger videre af § 9, stk. 2, at lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at
etablere en evalueringskultur i dagtilbuddet, som skal udvikle og kvalificere
det pædagogiske læringsmiljø. Lederen er ansvarlig for, at arbejdet med den
pædagogiske læreplan evalueres mindst hvert andet år med henblik på at
udvikle arbejdet. Evalueringen skal tage udgangspunkt i de pædagogiske
mål, som er fastsat i medfør af § 8, stk. 9, herunder en vurdering af sammen-
hængen mellem det pædagogiske læringsmiljø i dagtilbuddet og børnenes
trivsel, læring, udvikling og dannelse. Evalueringen skal offentliggøres.
5
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Regelforenklinger aftalt i samarbejdsprogram).
UDKAST
Det følger af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2017-
18, tillæg A, L 160 som fremsat, side 43, at med evalueringskultur i dagtil-
buddet forstås, at lederen har ansvar for, at det pædagogiske personale og
ledelse løbende forholder sig refleksivt til, hvordan de pædagogiske lærings-
miljøer understøtter børnegruppens trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Det kan f.eks. ske ved, at praksis fastholdes gennem pædagogisk dokumen-
tation, der danner grundlag for analyse af og systematisk refleksion over
sammenhængen mellem læringsmiljø og børnenes læring og trivsel og ud-
vikling. Det kan give anledning til justeringer, så det pædagogiske lærings-
miljø bedst muligt understøtter børnenes trivsel, læring og udvikling.
Det følger videre af bemærkningerne til bestemmelsen, at kravet om etable-
ring af en evalueringskultur i dagtilbuddet skal understøtte, at personalet
udvikler en faglig selvkritisk og reflekteret tilgang til tilrettelæggelse og
evaluering, som skal bidrage til, at personalet får øje på sin praksis, tænker
over den og ser mulighederne for at ændre praksis, hvis der er behov herfor,
som i sidste ende skal udvikle og kvalificere den pædagogiske praksis.
Dertil følger af § 9, stk. 3, at lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at sikre
en løbende pædagogisk dokumentation af sammenhængen mellem det pæ-
dagogiske læringsmiljø og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Den pædagogiske dokumentation skal indgå i evalueringen efter stk. 2, 2.
pkt.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
KL har foreslået at afskaffe kravet om, at den pædagogiske læreplan skal
udarbejdes skriftligt. Ifølge KL kan det være et stort arbejde for det enkelte
dagtilbud at udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan, ligesom værdien
for praksis ifølge KL kan være begrænset.
KL har ligeledes foreslået, at kravet om, at den pædagogiske læreplan skal
evalueres mindst hvert andet år, fjernes. KL finder, at kravet om at evaluere
den pædagogiske læreplan ikke understøtter en evalueringskultur, hvor dag-
tilbuddene skal tilpasse den pædagogiske praksis efter børnegruppens be-
hov.
Ministeriet bemærker, at den pædagogiske læreplan er et pædagogisk red-
skab, som understøtter det pædagogiske personales og ledelsens arbejde
med at skabe trygge og stimulerende læringsmiljøer for børn og udviklingen
af den pædagogiske praksis.
6
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Regelforenklinger aftalt i samarbejdsprogram).
UDKAST
Det er ministeriets vurdering, at det væsentlige i relation til udarbejdelse af
den pædagogiske læreplan og arbejdet med børns trivsel og læring ikke er
det skriftlige produkt. Det afgørende er, at den pædagogiske læreplan med
de krav, der følger af dagtilbudsloven, opleves relevant og meningsfuld af
lederen og det pædagogiske personale, og at læreplanen danner rammen for
personalets systematiske og løbende refleksioner over den pædagogiske
praksis, tilrettelæggelsen af trygge og stimulerende læringsmiljøer for bør-
nene og arbejdet med at understøtte børnenes trivsel og læring.
Hvis værdien af formkravet om skriftlighed opleves at være begrænset, vil
det efter ministeriets opfattelse være hensigtsmæssigt at fjerne formkravet.
Det vil herefter være op til det enkelte dagtilbud at beslutte formen for ar-
bejdet med den pædagogiske læreplan, så den lokalt giver mening, herunder
om den skal udarbejdes skriftligt eller ej.
Med forslaget vil dagtilbuddene således uændret skulle udarbejde en pæda-
gogisk læreplan med de krav, der følger af dagtilbudsloven, men der vil ikke
være krav om, at den pædagogiske læreplan skal udarbejdes skriftligt.
Forslaget om at ophæve formkravet til den pædagogiske læreplan skal ses i
sammenhæng med forslaget om at afskaffe kravet om, at den pædagogiske
læreplan skal evaluering minimum hvert andet år. Når der ikke stilles krav
om, at den pædagogiske læreplan skal udformes som et skriftligt produkt,
og at den pædagogiske læreplan skal evalueres med et lovfastsat interval,
vil det efter ministeriets opfattelse kunne understøtte, at arbejdet med den
pædagogiske læringsplan i højere grad sker dynamisk og i samspil med dag-
tilbuddets evalueringskultur.
Lederen af dagtilbuddet har efter gældende regler ansvar for at etablere en
evalueringskultur i dagtilbuddet, hvor det pædagogiske personale og ledel-
sen løbende forholder sig refleksivt til og justerer og ændrer de pædagogiske
læringsmiljøer, så de understøtter børnenes trivsel, læring, udvikling og dan-
nelse.
Det er ministeriets vurdering, at evalueringskulturen understøtter, at ledel-
sen og det pædagogiske personale løbende forholder sig til elementerne i det
pædagogiske grundlag og om den pædagogiske læreplan, som den er beslut-
tet af dagtilbuddet, fortsat er relevant og aktuel som ramme for dagtilbuddets
arbejde med børns trivsel og læring, eller den pædagogiske læreplan skal
justeres.
7
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Regelforenklinger aftalt i samarbejdsprogram).
UDKAST
Evalueringen af den pædagogiske læreplan, som er udarbejdet af Danmarks
Evaluerings Institut i 2022, viste bl.a., at mange dagtilbud stadig har udfor-
dringer med at etablere en evalueringskultur, ligesom mange dagtilbud sta-
dig oplever, at det er udfordringer forbundet med at understøtte og inkludere
børn i udsatte positioner i børnefællesskabet. Herudover viste den nationale
kvalitetsundersøgelsen af kommunale dagtilbud for 0-2-årige børn fra 2023,
at mange dagtilbud har udfordringer med den pædagogiske kvalitet.
Det er ministeriets vurdering, at en ophævelse af kravet om, at den pædago-
giske læreplan skal udarbejdes skriftligt, og at læreplanen skal evalueres mi-
nimum hvert andet år, vil frigive tid og ressourcer for ledere og pædagogisk
personale i dagtilbuddene.
Den foreslåede ændring vil medføre, at den pædagogiske læreplan, der skal
udarbejdes i alle dagtilbud for hele børnegruppen i alderen 0-2 år og for
børnegruppen i alderen fra 3 år og frem til skolestart ikke længere vil skulle
være skriftlig. Der vil med det foreslåede derfor ikke længere være formkrav
til den pædagogiske læreplan.
Forslaget ændrer ikke på de materielle krav til den pædagogiske læreplan,
ligesom lederen af det enkelte dagtilbud fortsat vil være ansvarlig for, at den
pædagogiske læreplan udarbejdes og for at sikre, at det pædagogiske arbejde
i dagtilbuddet tilrettelægges og udøves inden for rammerne af den pædago-
giske læreplan.
Den foreslåede ændring vil desuden medføre, at lederen af et dagtilbud ikke
vil skulle foretage en evaluering af arbejdet med den pædagogiske læreplan
hvert andet år, ligesom lederen ikke vil skulle offentliggøre den pædagogi-
ske læreplan. Forslaget medfører ligeledes, at lederen ikke længere vil være
ansvarlig for at sikre en løbende pædagogisk dokumentation af sammen-
hængen mellem det pædagogiske læringsmiljø og børnenes trivsel, læring,
udvikling og dannelse.
Forslaget ændrer ikke på, at lederen af dagtilbuddet efter gældende regler er
ansvarlig for at etablere en evalueringskultur i dagtilbuddet.
For nærmere om fjernelse af krav om skriftlighed til den pædagogiske lære-
plan samt evalueringen af arbejdet med den pædagogiske læreplan henvises
til lovforslagets § 1, nr. 4-8, og bemærkningerne hertil.
2.2. Fjernelse af regler om 30 timers plads til søskende mod en reduce-
ret forældrebetaling under forældres barsel
2.2.1. Gældende ret
8
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Regelforenklinger aftalt i samarbejdsprogram).
UDKAST
Det følger af dagtilbudslovens § 27, stk. 1, 1. pkt., at kommunalbestyrelsen
fastsætter og offentliggør retningslinjer for optagelse af børn i dagtilbud ef-
ter § 19, stk. 2-4, og § 21, stk. 2 og 3, herunder for ansøgning om optagelse,
jf. dog §§ 27 a, 27 b og 27 c.
Det følger bl.a. af forarbejderne til dagtilbudsloven, jf. bemærkningerne til
lovforslag nr. L 160 fremsat den 28. februar 2007, folketingssamling 2006-
07, Folketingstidende 2006-07, tillæg A, side 5862, at bestemmelsen ikke
indeholder krav om det tidsmæssige omfang af en dagtilbudsplads. Kom-
munen kan dog ikke ved anvisning af en plads i et dagtilbud stille betingel-
ser om, at pladsen tildeles for en bestemt periode. Kommunen har mulighed
for at foretage en konkret vurdering af barnets daglige tidsmæssige behov
for et dagtilbud og tilbyde barnet en deltids- eller en fuldtidsplads i overens-
stemmelse hermed. Også her skal der foretages en konkret og individuel
vurdering af den enkelte families behov, og kommunalbestyrelsen kan der-
for ikke beslutte generelt at tilbyde f.eks. børn af forældre på overførsels-
indkomst en deltidsplads, idet det enkelte barn kan have et pædagogisk eller
socialt behov for en fuldtidsplads.
Det fremgår af § 27 b, stk. 1, i dagtilbudsloven, at forældre, hvoraf en eller
begge afholder fravær i medfør af barselsloven, har ret til en deltidsplads på
30 timer om ugen i et dagtilbud efter § 19, stk. 2-5, eller § 21, stk. 2 og 3, til
børn i husstanden i aldersgruppen fra 26 uger og indtil skolestart mod en
reduceret egenbetaling. Deltidspladsen skal være for en sammenhængende
periode, jf. dog stk. 2, 2. pkt. Forældres ansøgning om en deltidsplads ind-
gives til kommunalbestyrelsen i opholdskommunen. Forældrene skal i an-
søgningen angive den periode, de ønsker deltidspladsen. Afgørelser om del-
tidspladser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Det følger af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2017-
18, tillæg A, L 160 som fremsat, side 54, at med reduceret betaling forstås,
at kommunens tilskud og forældrenes egenbetaling vil skulle afspejle udgif-
terne ved den benyttede plads, hvor forældrebetalingsandelen ikke kan over-
stige den maksimale forældrebetalingsandel på 25 pct. af de budgetterede
bruttodriftsudgifter. I beregningen vil der skulle tages højde for udgifter,
som knytter sig til opgaver, som er uafhængige af tidsforbruget som f.eks.
udarbejdelse af pædagogisk læreplan, forældremøder m.v. Forældrebeta-
lingsprocenten skal være den samme for fuldtids- og deltidspladser, idet del-
tidspladser ikke er en selvstændig dagtilbudstype.
9
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Regelforenklinger aftalt i samarbejdsprogram).
UDKAST
Videre følger det af § 27 b, stk. 2, at retten til deltidspladsen efter stk. 1
bortfalder, hvis fraværsperioden afbrydes eller fraværet på anden vis ophø-
rer. Forældre kan dog beholde deltidspladsen efter stk. 1, hvis fraværet af-
brydes af en periode af mindre end 5 ugers varighed.
Det følger videre af § 27 b, stk. 3, at forældrene har pligt til at oplyse op-
holdskommunen, hvis fraværet afbrydes af en periode på mere end 5 uger
eller fraværet på anden vis ophører, jf. stk. 4 og 6.
Endvidere følger det af § 27 b, stk. 4, at Kommunalbestyrelsen i opholds-
kommunen skal fastsætte og offentliggøre retningslinjer for anvendelse af
deltidspladser efter stk. 1, for ansøgning om og ophør af deltidspladser i
opholdskommunen og for forældrenes oplysningspligt efter stk. 3.
Det følger dertil af § 27 b, stk. 5, at selvejende og udliciterede daginstituti-
oner og privat dagpleje med optagelseskompetence efter § 26, stk. 2, samt
privatinstitutioner skal fastsætte og offentliggøre retningslinjer for anven-
delse af deltidspladser 30 timer om ugen.
Af § 27 b, stk. 6, følger det, at forældrenes ansøgning efter stk. 1, 3. pkt.,
om en deltidsplads i en privatinstitution eller et dagtilbud i en anden kom-
mune skal indgives til kommunalbestyrelsen i opholdskommunen, senest 2
måneder før deltidspladsen ønskes. Den periode, hvor forældrene benytter
deltidspladsen i et dagtilbud, skal påbegyndes den 1. i en måned og ophøre
den sidste hverdag i den måned, hvor retten til fraværet udløber. Forældre
skal oplyse opholdskommunen om afbrydelse eller ophør af fravær, jf. stk.
3, senest 2 måneder før ændringen skal træde i kraft.
Det følger dertil af § 27 b, stk. 7, at opholdskommunen skal varsle privatin-
stitutioner og institutionskommuner om kommunens afgørelse om tilskud til
en deltidsplads efter stk. 1 i en privatinstitution og i et dagtilbud i en anden
kommune og om afbrydelse eller ophør af fravær, jf. stk. 3, senest 1 måned
før ændringen træder i kraft.
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
KL har foreslået at fjerne regler om 30 timers plads til søskende mod nedsat
forældrebetaling under forældres barsel. Ifølge KL skaber reglerne øget ad-
ministration i kommunerne.
Det er ministeriets vurdering, at afskaffelse af reglerne om 30 timers plads
til søskende mod nedsat forældrebetaling under forældres barsel vil frigive
administrative ressourcer i kommunerne.
10
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Regelforenklinger aftalt i samarbejdsprogram).
UDKAST
Ministeriet bemærker, at forslaget ikke ændrer ved, at kommunerne i over-
ensstemmelse med gældende regler og praksis har mulighed for at foretage
en konkret vurdering af barnets daglige tidsmæssige behov for et dagtilbud
og tilbyde barnet en deltids- eller en fuldtidsplads i overensstemmelse her-
med. Det foreslås at afskaffe kravet om, at forældre, hvoraf en eller begge
afholder fravær i medfør af barselsloven, skal tilbydes en deltidsplads på 30
timer om ugen i et dagtilbud til søskende mod en reduceret egenbetaling.
For nærmere om fjernelse af regler om 30 timers plads til søskende mod en
reduceret forældrebetaling under forældres barsel henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 9 og 10, og bemærkningerne hertil.
2.3. Ophævelse af krav om, at kommunerne skal beskrive, hvordan til-
synet med dagtilbuddene tilrettelægges og forenkling af regler om ind-
dragelse af data i tilsyn
2.3.1. Gældende ret
Det fremgår af § 5, stk. 1, i dagtilbudsloven, at kommunalbestyrelsen skal
føre tilsyn med indholdet i daginstitutioner efter § 19, stk. 2-5, enheder i
daginstitutioner efter § 19, stk. 6, dagplejen efter § 21, stk. 2 og 3, obligato-
riske læringstilbud efter § 44 a og puljeordninger med tilskud efter §§ 101
og 102, herunder det pædagogiske indhold, jf. §§ 5 a og 5 b, samt den måde,
opgaverne udføres på, herunder at de rammer og eventuelle prioriterede ind-
satser, der er fastsat efter § 3 a, stk. 2, efterleves.
Det fremgår videre af § 5, stk. 2, i dagtilbudsloven, at kommunalbestyrelsen
skal fastsætte og offentliggøre rammer for tilsynet, herunder beskrive, hvor-
dan tilsynet med det pædagogiske indhold, jf. stk. 1, tilrettelægges, og 1)
hvordan kommunen anvender anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg og sikrer
uvildighed i tilsynet, jf. § 5 a, stk. 2 og 3, 2) hvordan kommunen anvender
data, herunder observationer, i tilsynet, jf. § 5 a, stk. 4 og 5, og 3) processen
for iværksættelse af skærpet tilsyn og for udarbejdelse af en handleplan, jf.
§ 5 b, stk. 3-5.
Det fremgår af dagtilbudslovens § 5 a, stk. 4, at tilsyn med det pædagogiske
indhold skal føres med inddragelse af både kvalitative og kvantitative data,
herunder skriftlig dokumentation fra tidligere tilsynsbesøg, jf. § 5 b, stk. 2,
og viden fra tidligere dialog med dagtilbuddet. Har der tidligere været
iværksat et skærpet tilsyn med dagtilbuddet, og har der eventuelt også været
udarbejdet en handleplan, jf. § 5 b, stk. 3-5, skal viden herfra i relevant om-
fang indgå i grundlaget for det enkelte tilsynsbesøg.
2.3.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
11
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Regelforenklinger aftalt i samarbejdsprogram).
UDKAST
KL har foreslået at ændre reglerne om kommunernes tilsyn med dagtilbud.
KL har bl.a. foreslået at fjerne kravet om, at kommunerne skal fastsætte og
offentliggøre rammerne for kommunens tilsyn med dagtilbuddene og be-
skrive den kommunale tilsynsramme og -praksis på dagtilbudsområdet.
Ifølge KL er beskrivelsen af kommunens tilsynsramme og -praksis admini-
strativ tung, ligesom den ikke i sig selv styrker kvaliteten af det kommunale
tilsyn, men i stedet tjener som kontrolelement, der lægger unødigt beslag på
administrative ressourcer i kommunerne. KL har ligeledes bemærket, at kra-
vet om, hvilket datagrundlag tilsynet beror på, er et blandt flere krav, der
samlet medfører en risiko for, at fokus for tilsynet bliver at leve op til mini-
mumskrav frem for en organisering, som tager hensyn til de lokale forhold
og politiske prioriteringer med fokus på at understøtte kvaliteten af de pæ-
dagogiske læringsmiljøer.
Kommunernes offentliggørelse af den kommunale tilsynsramme og –prak-
sis medfører administration i kommunerne, og det er på den baggrund mi-
nisteriets vurdering, at kravet bør fjernes.
Det er endvidere ministeriets vurdering, at det er kommunerne, der kender
de lokale forhold og derfor er bedst til at vurdere, hvilket datagrundlag der
skal danne udgangspunkt for det pædagogiske tilsyn med dagtilbuddene.
Ministeriet vurderer på den baggrund, at kravet skal ændres, så kommunerne
skal inddrage de data i tilsynet med dagtilbuddene, der vurderes relevante.
Det foreslås, at kravet om, at kommunerne skal fastsætte og offentliggøre
rammer for tilsynet samt beskrive, hvordan tilsynet med det pædagogiske
indhold tilrettelægges, ophæves.
Det foreslås endvidere at forenkle kravet til inddragelse af data i forbindelse
med tilsynet, så kommunerne skal inddrage relevante data.
Forslaget vil indebære, at kravet om, at kommunalbestyrelsen skal fastsætte
og offentliggøre rammer for tilsynet samt beskrive, hvordan tilsynet med det
pædagogiske indhold tilrettelægges på, fjernes.
De foreslåede ændringer vil ligeledes lempe de formelle krav til, hvilke data
og oplysninger, som kommunalbestyrelsen har pligt til at inddrage i forbin-
delse med deres tilsynsvirksomhed.
For nærmere om ophævelse af krav om, at kommunerne skal fastsætte og
offentliggøre rammer for tilsynet og beskrive, hvordan tilsynet med det pæ-
dagogiske indhold tilrettelægges og forenkling af reglerne om inddragelse
12
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Regelforenklinger aftalt i samarbejdsprogram).
UDKAST
af data i tilsynet med dagtilbuddene henvises til lovforslagets § 1, nr. 1-3,
og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Regeringen og KL aftalte ifm. aftalerne om kommunernes økonomi for 2024
at etablere et flerårigt samarbejdsprogram, som skal understøtte kommuner-
nes opgave med at nedbringe udgifterne til administration. Som led i det
flerårige samarbejdsprogram er der frem mod forhandlingerne om kommu-
nernes økonomi for 2025 identificeret en række konkrete forenklinger, hvor
de samlede gevinster af forenklingerne forbliver lokalt i kommunerne. På
den baggrund lukkes DUT-sagerne for de konkrete forenklinger i 0-DUT.
De samlede økonomiske konsekvenser af forenklingerne vil blive drøftet
med KL ifm. forhandlingerne om kommunernes økonomi for 2025.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Ændringen om fjernelse af krav om skriftlighed til den pædagogiske lære-
plan samt evalueringen af arbejdet med den pædagogiske læreplan vil med-
føre lempede form- og proceskrav for selvejende daginstitutioner, udlicite-
rede daginstitutioner og privatinstitutioner, jf. dagtilbudslovens § 19, stk. 3-
5, privat dagpleje, jf. § 21, stk. 3, samt puljeordninger, jf. dagtilbudslovens
§§ 101 og 102. Det er ikke muligt at kvantificere omfanget heraf.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at forslaget ikke har administrative konsekvenser for borgere
6. Klimamæssige konsekvenser
Det vurderes, at forslaget ikke har klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Det vurderes, at forslaget ikke har miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Det vurderes, at forslaget ikke indeholder relevante EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 28. maj 2024 til den 22. august
2024 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
13
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Regelforenklinger aftalt i samarbejdsprogram).
2873017_0014.png
UDKAST
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Forhandles i regi af aftale om kommu- Ingen
konsekvenser for nernes økonomi for 2025
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Begrænset administrativ lettelse
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
Ingen
Ja
Nej
14
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Regelforenklinger aftalt i samarbejdsprogram).
2873017_0015.png
UDKAST
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring/ Går videre
end minimums-
krav i EU-regu-
lering (sæt X)
X
15
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Regelforenklinger aftalt i samarbejdsprogram).
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 5, stk. 1, i dagtilbudsloven, at kommunalbestyrelsen skal
føre tilsyn med indholdet i daginstitutioner efter § 19, stk. 2-5, enheder i
daginstitutioner efter § 19, stk. 6, dagplejen efter § 21, stk. 2 og 3, obligato-
riske læringstilbud efter § 44 a og puljeordninger med tilskud efter §§ 101
og 102, herunder det pædagogiske indhold, jf. §§ 5 a og 5 b, samt den måde,
opgaverne udføres på, herunder at de rammer og eventuelle prioriterede ind-
satser, der er fastsat efter § 3 a, stk. 2, efterleves.
Det fremgår videre af § 5, stk. 2, i dagtilbudsloven, at kommunalbestyrelsen
skal fastsætte og offentliggøre rammer for tilsynet, herunder beskrive, hvor-
dan tilsynet med det pædagogiske indhold, jf. stk. 1, tilrettelægges, og 1)
hvordan kommunen anvender anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg og sikrer
uvildighed i tilsynet, jf. § 5 a, stk. 2 og 3, 2) hvordan kommunen anvender
data, herunder observationer, i tilsynet, jf. § 5 a, stk. 4 og 5, og 3) processen
for iværksættelse af skærpet tilsyn og for udarbejdelse af en handleplan, jf.
§ 5 b, stk. 3-5.
Det foreslås, at
§ 5, stk. 2,
ophæves.
Den foreslåede ændring vil medføre, at kravet om, at kommunalbestyrel-
serne skal fastsætte og offentliggøre rammer for tilsynet, herunder beskrive,
hvordan kommunens tilsyn med det pædagogiske indhold tilrettelægges, og
1) hvordan kommunen anvender anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg og
sikrer uvildighed i tilsynet, 2) hvordan kommunen anvender data, herunder
observationer, i tilsynet og 3) processen for iværksættelse af skærpet tilsyn
og for udarbejdelse af en handleplan, ophæves
Det følger af det foreslåede, at der ligeledes ikke længere vil være krav til,
at kommunalbestyrelsen beskriver, hvordan tilsynet med det pædagogiske
indhold tilrettelægges, hvordan kommunen anvender anmeldte og uan-
meldte tilsynsbesøg og sikrer uvildighed i tilsynet og hvordan kommunen
anvender data i tilsynet. Kommunalbestyrelsen vil ligeledes ikke skulle be-
skrive processen for iværksættelse af skærpet tilsyn og for udarbejdelse af
en handleplan.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Regelforenklinger aftalt i samarbejdsprogram).
UDKAST
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 5 a, stk. 4, i dagtilbudsloven, at tilsyn med det pædagogiske
indhold skal føres med inddragelse af både kvalitative og kvantitative data,
herunder skriftlig dokumentation fra tidligere tilsynsbesøg, jf. § 5 b, stk. 2,
og viden fra tidligere dialog med dagtilbuddet. Har der tidligere været
iværksat et skærpet tilsyn med dagtilbuddet, og har der eventuelt også været
udarbejdet en handleplan, jf. § 5 b, stk. 3-5, skal viden herfra i relevant om-
fang indgå i grundlaget for det enkelte tilsynsbesøg.
Det foreslås i
§ 5 a, stk. 4,
at »både kvalitative og kvantitative data, herunder
skriftlig dokumentation fra tidligere tilsynsbesøg, jf. § 5 b, stk. 2, og viden
fra tidligere dialog med dagtilbuddet« ændres til: »relevante data«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at tilsyn med det pædagogiske indhold
skal føres med inddragelse af relevante data. Det vil ikke være et krav, at
tilsynet inddrager både kvalitative og kvantitative, hvis det ikke er relevant
for tilsynet. Ligeledes vil det ikke være et krav, at tilsynet inddrager skriftlig
dokumentation fra tidligere tilsynsbesøg eller viden fra tidligere dialog med
dagtilbuddet, hvis det ikke er relevant for tilsynet med dagtilbuddet.
Det vil fortsat være et krav, at kommunen forud for et tilsynsbesøg har ind-
draget relevante oplysninger om det konkrete dagtilbud, som ud fra forskel-
lige perspektiver og dermed på et bredt grundlag giver indsigt i indholdet i
dagtilbuddet og kvaliteten af det pædagogiske læringsmiljø. De forskellige
oplysninger vil således skulle danne baggrund for tilsynsbesøget, ligesom
oplysningerne vil kunne give den tilsynsførende et grundlag for at vurdere,
om der er konkrete forhold, der særligt skal være fokus på, når kommunen
fører tilsynet, herunder viden om hvad der eventuelt tidligere har været fo-
kus på og sat i værk.
Det vil således være den enkelte kommune, der inden for den lovfastsatte
ramme beslutter, hvilke data der vil være relevante og skal indgå i grundla-
get for tilsynet, hvordan data skal indsamles og sammenfattes, og hvordan
de data, der genereres på et tilsynsbesøg vil skulle indgå i opfølgning på
tilsynsbesøg m.v.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 3, og pkt. 2.4 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
17
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Regelforenklinger aftalt i samarbejdsprogram).
UDKAST
Det fremgår af § 5 a, stk. 4, i dagtilbudsloven, at tilsyn med det pædagogiske
indhold skal føres med inddragelse af både kvalitative og kvantitative data,
herunder skriftlig dokumentation fra tidligere tilsynsbesøg, jf. § 5 b, stk. 2,
og viden fra tidligere dialog med dagtilbuddet. Har der tidligere været
iværksat et skærpet tilsyn med dagtilbuddet, og har der eventuelt også været
udarbejdet en handleplan, jf. § 5 b, stk. 3-5, skal viden herfra i relevant om-
fang indgå i grundlaget for det enkelte tilsynsbesøg.
Det foreslås, at
§ 5 a, stk. 4, 2. pkt.
udgår.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 3, hvor-
efter det foreslås, at tilsyn med det pædagogiske indhold skal føres med ind-
dragelse af relevante data.
Bestemmelsen i dagtilbudslovens § 5 a, stk. 4, 2. pkt., pålægger i dag kom-
munen at inddrage viden fra tidligere skærpede tilsyn med dagtilbuddet i
relevant omfang. Det vil følge af den foreslåede ændring, jf. lovforslagets §
1, nr. 3, at viden fra et tidligere skærpet tilsyn med dagtilbuddet, herunder
fra en eventuel handleplan på den baggrund, vil skulle inddrages, såfremt
det vurderes at være relevant i grundlaget for et tilsynsbesøg.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 2, og pkt. 2.4 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
§ 8 i dagtilbudsloven indeholder regler om krav til en skriftlig pædagogisk
læreplan og det nærmere indhold i den pædagogiske læreplan. For en nær-
mere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 1 i de almindelige be-
mærkninger til lovforslaget.
Det foreslås i
§ 8, stk. 1, 1. pkt.,
at »skriftlig« udgår.
Den foreslåede ændring af dagtilbudslovens § 8 vil medføre, at der ikke
længere vil være krav om, at den pædagogiske læreplan, der skal udarbejdes
i alle dagtilbud for hele børnegruppen i alderen 0-2 år og for børnegruppen
i alderen fra 3 år og frem til skolestart, skal være skriftlig. Der vil med det
foreslåede ikke længere være formkrav til den pædagogiske læreplan.
Den foreslåede ophævelse af formkravet skal ses i sammenhæng med den
foreslåede ophævelse af kravet til en evaluering af den pædagogiske lære-
plan, jf. lovforslagets § 1, nr. X, jf. den foreslåede ændring af § 9. Der vil
som følge af forslaget ikke være krav om, at den pædagogiske læringsplan
skal have form af et skriftlig produkt.
18
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Regelforenklinger aftalt i samarbejdsprogram).
UDKAST
Forslaget ændrer ikke på de materielle krav til den pædagogiske læreplan,
ligesom lederen af det enkelte dagtilbud fortsat vil være ansvarlig for, at den
pædagogiske læreplan udarbejdes, og for at sikre, at det pædagogiske ar-
bejde i dagtilbuddet tilrettelægges og udøves inden for rammerne heraf.
Forslaget ændrer ikke på, at lederen og det pædagogiske personale skal
drøfte, reflektere over og beslutte, hvordan dagtilbuddet arbejder med ele-
menterne i det pædagogiske grundlag, med børn i udsatte positioner, sam-
arbejder med forældrene, inddrager lokalsamfundet, jf. de krav til indholdet
i den pædagogiske læreplan, som er fastsat i dagtilbudslovens § 8.
Der vil som følge af forslaget som noget nyt ikke være krav om, at den pæ-
dagogiske læreplan skal have form af et skriftligt produkt. Det vil således
være op til det enkelte dagtilbud at beslutte formen på den pædagogiske læ-
replan. Den pædagogiske læreplan vil som følge af forslaget f.eks. kunne
komme til udtryk mundtligt, i samspil mellem mundtlig overlevering og
skriftlige produkter som f.eks. power-point mv, ligesom den pædagogiske
læreplan fortsat vil kunne udarbejdes skriftligt.
Det vil være op til det dagtilbud, hvordan det sikres, at det pædagogiske
personale i det daglige pædagogiske arbejde med børnene arbejder inden for
rammerne af den pædagogiske læreplan.
Kommunens tilsyn med det pædagogiske indhold i dagtilbuddet efter dag-
tilbudslovens § 5 a, stk. 1, skal i medfør af gældende regler ske med ud-
gangspunkt i det pædagogiske grundlag i den pædagogiske læreplan, jf. dag-
tilbudslovens § 8, stk. 2. Dagtilbuddets pædagogiske læreplan vil i forbin-
delse med et tilsyn f.eks. kunne komme til udtryk igennem mundtlig drøf-
telse med lederen og det pædagogiske personale om de overvejelser, reflek-
sioner mv., som ligger til grund for den pædagogiske læreplan, herunder det
pædagogiske grundlag og arbejdet med børnenes trivsel og læring.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
§ 8 i dagtilbudslovens indeholder regler om krav til en skriftlig pædagogisk
læreplan og det nærmere indhold heraf. For en nærmere beskrivelse af gæl-
dende ret henvises til pkt. 1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås i
§ 8, stk. 3, 1. pkt., § 8, stk. 4, 1. pkt., § 8, stk. 5, 1. pkt.
og § 8
stk. 6, 1. pkt.,
at »fremgå af« ændres til: »indtænkes i«.
19
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Regelforenklinger aftalt i samarbejdsprogram).
UDKAST
Det foreslåede er en sproglig konsekvensændring af, at det foreslås, at der
ikke vil skulle være krav til, at den pædagogiske læreplan skal være skriftlig
i medfør af lovforslagets § 1, nr. 4. Da ophævelsen af formkravet til den
skriftlige læreplan vil medføre, at den skriftlige læreplan ikke nødvendigvis
vil udmunde i et produkt, vil det ikke altid være muligt at lade overvejelser
’fremgå’ af læreplanen.
Det foreslåede er ikke tilsigtet at medføre materielle ændringer i relation til
udarbejdelsen af den pædagogiske læreplan.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det følger af § 9, stk. 1, i dagtilbudsloven, at lederen af dagtilbuddet er an-
svarlig for, at den pædagogiske læreplan udarbejdes, og for at sikre, at det
pædagogiske arbejde i dagtilbuddet tilrettelægges og udøves inden for ram-
merne heraf. Lederen af dagtilbuddet er endvidere ansvarlig for at offentlig-
gøre den pædagogiske læreplan.
Det foreslås, at
§ 9, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
Det foreslåede vil medføre, at der ikke stilles krav til, at lederen af et dagtil-
bud har ansvar for at offentliggøre den pædagogiske læreplan.
Det foreslåede er en konsekvens af, at det foreslås, at der ikke vil skulle være
formkrav til den pædagogiske læreplan i medfør af lovforslagets § 1, nr. 4.
Da ophævelsen af formkravet til den skriftlige læreplan vil medføre, at den
skriftlige læreplan ikke nødvendigvis vil udmunde i et produkt, vil det ikke
altid være muligt at offentliggøre den pædagogiske læreplan.
Forslaget vil ligeledes medføre, at der ikke længere vil være krav til offent-
liggørelse af den pædagogiske læreplan i de dagtilbud, der har valgt at ud-
arbejde den pædagogiske læreplan som et skriftligt produkt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Det følger af § 9, stk. 2, i dagtilbudsloven, at lederen af dagtilbuddet er an-
svarlig for at etablere en evalueringskultur i dagtilbuddet, som skal udvikle
og kvalificere det pædagogiske læringsmiljø. Lederen er ansvarlig for, at
arbejdet med den pædagogiske læreplan evalueres mindst hvert andet år
med henblik på at udvikle arbejdet. Evalueringen skal tage udgangspunkt i
20
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Regelforenklinger aftalt i samarbejdsprogram).
UDKAST
de pædagogiske mål, som er fastsat i medfør af § 8, stk. 9, herunder en vur-
dering af sammenhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø i dagtil-
buddet og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. Evalueringen skal
offentliggøres.
Det foreslås, at
§ 9, stk. 2, 2-4. pkt.,
ophæves.
Den foreslåede ændring af dagtilbudslovens § 9 vil medføre, at lederen af et
dagtilbud ikke vil skulle foretage en evaluering af arbejdet med den pæda-
gogiske læreplan hvert andet år.
Den foreslåede ophævelse af kravet om evaluering skal ses i sammenhæng
med fjernelsen af formkravet til den pædagogiske læreplan. Den pædagogi-
ske læreplan vil som følge af forslaget ikke være bundet til hverken et skrift-
ligt produkt eller en tidsmæssigt fastlagt evaluering, hvilket vil give anled-
ning til, at arbejdet med pædagogiske læreplan og arbejdet med børnenes
trivsel og læring i højere grad kan udvikles løbende i takt og samspil med
dagtilbuddets evalueringskultur.
Lederen af et dagtilbud vil fortsat være ansvarlig for at etablere en evalue-
ringskultur i dagtilbuddet, som skal udvikle og kvalificere det pædagogiske
læringsmiljø efter dagtilbudslovens gældende § 9, stk. 2, 1. pkt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Det følger af § 9, stk. 2, i dagtilbudsloven, at lederen af dagtilbuddet er an-
svarlig for at etablere en evalueringskultur i dagtilbuddet, som skal udvikle
og kvalificere det pædagogiske læringsmiljø. Lederen er ansvarlig for, at
arbejdet med den pædagogiske læreplan evalueres mindst hvert andet år
med henblik på at udvikle arbejdet. Evalueringen skal tage udgangspunkt i
de pædagogiske mål, som er fastsat i medfør af § 8, stk. 9, herunder en vur-
dering af sammenhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø i dagtil-
buddet og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. Evalueringen skal
offentliggøres.
Det følger videre af dagtilbudslovens § 9, stk. 3, at lederen af dagtilbuddet
er ansvarlig for at sikre en løbende pædagogisk dokumentation af sammen-
hængen mellem det pædagogiske læringsmiljø og børnenes trivsel, læring,
udvikling og dannelse. Den pædagogiske dokumentation skal indgå i evalu-
eringen efter stk. 2, 2. pkt.
Det foreslås, at
§ 9, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves.
21
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Regelforenklinger aftalt i samarbejdsprogram).
UDKAST
Det foreslåede er en konsekvens af, at det foreslås, at der ikke vil skulle være
krav om en evaluering af den pædagogiske læreplan i medfør af lovforsla-
gets § 1, nr. 7.
Forslaget vil indebære, at der som følge af forslaget om, at den pædagogiske
læreplan ikke vil skulle evalueres, heller ikke vil være krav om, at den pæ-
dagogisk dokumentation af sammenhængen mellem det pædagogiske læ-
ringsmiljø og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse, som lederen i
medfør af § 9, stk. 3, 1. pkt. har pligt til at sikre, skal indgå i evalueringen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 9
Det følger af dagtilbudslovens § 27, stk. 1, 1. pkt., at kommunalbestyrelsen
fastsætter og offentliggør retningslinjer for optagelse af børn i dagtilbud.
§ 27 b i dagtilbudsloven indeholder nærmere beskrevne regler om, at foræl-
dre, hvoraf en eller begge afholder fravær i medfør af barselsloven, har mu-
lighed for en deltidsplads på 30 timer om ugen i et dagtilbud mod en redu-
ceret forældrebetaling.
For en nærmere beskrivelse af §§ 27 og 27 b henvises til pkt. 2.3 i de almin-
delige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at
§ 27 b
ophæves.
Det foreslåede vil medføre, at forældre, hvoraf en eller begge afholder fra-
vær i medfør af barselsloven, ikke vil skulle have tilbud om en deltidsplads
på 30 timer om ugen i et dagtilbud mod en reduceret egenbetaling.
Det vil fortsat være muligt for kommunen ud fra en konkret og individuel
vurdering af den enkelte families behov på baggrund af kommunens fast-
satte retningslinjer, jf. dagtilbudslovens § 27, stk. 1, at anvise en deltids-
plads. I fald at kommunen vælger at anvise forældre en deltidsplads vil dette
kunne ske mod en reduceret forældrebetaling.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 10
Det følger af dagtilbudslovens § 40, at privatinstitutioner fastsætter og of-
fentliggør forældrenes egenbetaling, jf. dog § 27 b, stk. 1.
Det foreslås i § 40, at », jf. dog § 27 b, stk. 1« udgår.
22
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Regelforenklinger aftalt i samarbejdsprogram).
UDKAST
Det foreslåede er en konsekvens af, at § 27 b foreslås ophævet i medfør af
lovforslagets § 1, nr. 11.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2025
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland. De foreslåede ændringer vil
ikke gælde for Færøerne og Grønland, da dagtilbudsloven ikke gælder for
Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland
ved kongelig anordning.
23
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Regelforenklinger aftalt i samarbejdsprogram).
2873017_0024.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om …, jf. lovbekendtgørelse
nr. … af …, som ændret ved lov
nr. … af …, foretages følgende
ændringer:
§ X.
1.
§ X
affattes således:
Ȥ X.
...«.
§2
I lov om …, jf. lovbekendtgørelse
nr. … af …, som senest ændret ved
lov nr. … af …, foretages følgende
ændringer:
§ X.
1.
§3
I lov om …, jf. lovbekendtgørelse
nr. … af …, som ændret bl.a. ved
lov nr. … af … og senest ved lov
nr. … af …, foretages følgende
ændringer:
§ X.
1.
24
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Regelforenklinger aftalt i samarbejdsprogram).
2873017_0025.png
UDKAST
25