Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 187
Offentligt
UDKAST af 17. maj 2024
Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del - Bilag 187
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v. og lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse
(Udmøntning af aftale om flere social- og sundhedsassistenter og social-
og sundhedshjælpere til vores sundhedsvæsen og ældrepleje)
§1
I lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 117 af 31. januar 2024, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 6, stk. 5, 2. pkt.,
indsættes efter »stk. 2«: », bortset fra i beregningen
af tilskud til deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og
sundhedsområdet«.
2.
I
§ 8, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter »deltagerbetaling«: », dog ikke for
deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og
sundhedsområdet«.
§2
I lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 110 af 30. januar 2024, foretages
følgende ændring:
1.
I
§ 2, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »5 år«: », eller der er tale om deltagelse
i arbejdsmarkedsuddannelser inden for social - og sundhedsområdet, dog
undtaget Træningsskolens arbejdsmarkedsuddannelser«.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Stk. 2.
§ 1 finder ikke anvendelse for kursister, der deltager i
undervisning, der er påbegyndt før den 1. januar 2025. For sådanne kursister
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (Udmøntning af aftale om flere social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere til vores sundhedsvæsen og ældrepleje)
UDKAST af 17. maj 2024
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1.
Almindelig
deltagerbetaling
for
deltagelse
i
arbejdsmarkedsuddannelser inden for social - og sundhedsområdet for
personer med en videregående uddannelse
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.2. Adgang til VEU-godtgørelse samt tilskud til befordring og kost og logi
for personer med en uddannelse over faglært niveau
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (Udmøntning af aftale om flere social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere til vores sundhedsvæsen og ældrepleje)
UDKAST
1. Indledning
Lovforslaget udmønter aftale af 26. januar 2024 mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Socialistisk Folkeparti,
Liberal Alliance, Danmarksdemokraterne, Det Konservative Folkeparti,
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet om flere social- og
sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere til vores
sundhedsvæsen og ældrepleje. Aftalen skal bidrage til at styrke kvaliteten
på social- og sundhedsuddannelserne, øge rekrutteringen og reducere
frafaldet på uddannelserne.
Det følger af aftalens initiativ 4, at aftalen skal fjerne barrierer for opstart på
en social- og sundhedsuddannelse. Den almindelige deltagerbetaling for
beskæftigede ufaglærte og faglærte er i dag 0 kr. for AMU-kurser inden for
social- og sundhedsområdet, mens beskæftigede med uddannelse over
faglært niveau skal betale fuld deltagerbetaling. De to grupper skal fremover
sidestilles i forhold til AMU-kurser inden for social- og sundhedsområdet,
så begge bliver omfattet af den almindelige deltagerbetaling på 0 kr.
Derudover vil deltagere med en uddannelse over faglært niveau, der deltager
i sådanne AMU-kurser, få adgang til VEU-godtgørelse samt tilskud til
befordring, kost og logi, så de sidestilles med øvrige deltagere, der allerede
i dag kan få sådan godtgørelse og tilskud. Initiativet skal omfatte de samme
AMU-kurser, som de kurser inden for social- og sundhedsområdet hvor den
almindelige deltagerbetaling i dag er 0 kr., herunder relevante kurser fra
fælleskataloget målrettet udlændinge, der tages i sammenhæng med de
omhandlede AMU-kurser.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1.
Almindelig
deltagerbetaling
for
deltagelse
i
arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og sundhedsområdet for
personer med en videregående uddannelse
2.1.1. Gældende ret
Lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 117 af 31. januar 2024, har til formål at fremme et
bredt udbud af erhvervsrettet uddannelse til den voksne befolkning, jf.
lovens § 1, stk. 1.
Det fremgår af lovens § 2, stk. 1, nr. 1-7, at åben uddannelse er
erhvervsrettede deltidsuddannelser, heltidsuddannelser tilrettelagt på deltid,
enkeltfag, fagspecifikke kurser, korte kurser, særligt tilrettelagte
uddannelsesforløb og særskilte moduler.
3
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (Udmøntning af aftale om flere social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere til vores sundhedsvæsen og ældrepleje)
UDKAST
Det fremgår af lovens § 6, stk. 1, 1. pkt., at staten yder tilskud til delvis
dækning af undervisningsudgifter inkl. prøver og udgifter til administration,
ledelse og bygningsdrift ved åben uddannelse, jf. dog bl.a. stk. 2, og stk. 5,
2. pkt.
Staten yder efter lovens § 6, stk. 2, nr. 1, tilskud til sådanne udgifter til
arbejdsmarkedsuddannelser efter lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.,
dog undtaget Træningsskolens Arbejdsmarkedsuddannelser (TAMU), jf.
dog stk. 5, 2. pkt. Adgang til Træningsskolens arbejdsmarkedsuddannelser
har personer med særlige tilpasningsvanskeligheder og uden reel tilknytning
til arbejdsmarkedet, som har behov for en joborienteret uddannelse under
arbejdspladslignende vilkår og arbejdstræning, samt behov for social
stabilitet og social handledygtighed, jf. § 10, stk. 1, i bekendtgørelse nr.
1133
af
15.
december
2003
om
Træningsskolens
arbejdsmarkedsuddannelser.
Staten yder endvidere efter lovens § 6, stk. 3, tilskud til dækning af
individuel kompetencevurdering i forbindelse med blandt andet uddannelser
og uddannelsesaktiviteter efter lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v.
Kursister med en videregående uddannelse indgår ikke i beregningen af
tilskud
til
arbejdsmarkedsuddannelser
efter
lov
om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., jf. lovens § 6, stk. 5, 2. pkt.
Uddannelsesinstitutionen opkræver efter § 8, stk. 1, i lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. med visse undtagelser
betaling for deltagelse i undervisningen inkl. prøver og anden bedømmelse.
Betalingen omfatter det antal eksamensforsøg, der er mulighed for efter
reglerne om den enkelte uddannelse, medmindre institutionen i vilkårene
udtrykkeligt har fastsat, at betalingen kun omfatter et lavere antal
eksamensforsøg, dog mindst to forsøg.
Det følger af lovens § 8, stk. 4, 1. pkt., at der opkræves fuld deltagerbetaling
for de kursister, der er nævnt i § 6, stk. 5, 2. pkt., dvs. kursister med en
videregående uddannelse.
Ved fuld deltagerbetaling forstås en betaling, der svarer til
taxametertilskuddene og den almindelige deltagerbetaling, jf. lovens § 8,
stk. 4, 3. pkt. Fuld deltagerbetaling efter § 8, stk. 4, omfatter ikke dækning
af disse institutioners udgifter til betaling af afgifter i henhold til
momsloven, jf. lovens § 6 a, stk. 1, 2. pkt.
4
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (Udmøntning af aftale om flere social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere til vores sundhedsvæsen og ældrepleje)
UDKAST
Børne- og undervisningsministeren fastsætter i henhold til lovens § 8 a, stk.
1, 1. pkt., efter høring af Rådet for Voksen- og Efteruddannelse regler om
deltagerbetaling for deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser, herunder ved
omprøve, og enkeltfag fra erhvervsrettet uddannelse optaget i en fælles
kompetencebeskrivelse og fastlægger en normpris. Deltagerbetaling består
af normprisen og kan yderligere tillægges et beløb efter stk. 2 som betaling
for en særlig tilrettelæggelses- og afholdelsesform. I medfør af § 8 a, stk. 1,
1. pkt., fastsættes normprisen (deltagerbetalingsniveauet) på finansloven for
de kursister, som udløser statsligt tilskud, dvs. den almindelige
deltagerbetaling.
Den almindelige deltagerbetaling er på finansloven (takstkataloget for 2024,
finanslovskonto § 20.72.01. Arbejdsmarkedsuddannelser m.v.) har siden
2003 været sat til 0 kr. for deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser inden for
bl.a. social- og sundhedsområdet. Relevante arbejdsmarkedskurser fra
fælleskataloget målrettet udlændinge, der tages i sammenhæng med de
nævnte arbejdsmarkedsuddannelser, er ligeledes sat til 0 kr.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Kommissionen for robusthed i sundhedsvæsenet afgav den 11. september
2023 rapporten »Robusthedskommissionens anbefalinger«. Det fremgår af
rapporten, at der skal være bedre muligheder for uddannelse via
arbejdsmarkedsuddannelserne.
Der henvises til side 138 i rapporten, der er offentliggjort på Indenrigs- og
Sundhedsministeriets hjemmeside.
Det er Børne- og Undervisningsministeriets vurdering, at der skal være
færre barrierer for opstart på en social- og sundhedsuddannelse, sådan at
endnu flere har mulighed for at starte på uddannelserne. Den almindelige
deltagerbetaling for beskæftigede ufaglærte og faglærte er i dag 0 kr. for
AMU-kurser inden for social- og sundhedsuddannelser, mens beskæftigede
med uddannelse over faglært niveau skal betale den fulde deltagerbetaling.
Med lovforslaget sidestilles de to gruppers deltagerbetaling, så begge
grupper er omfattet af den almindelige deltagerbetaling på 0 kr. Det er
særligt relevant for udlændinge i Danmark, som ikke kan bruge deres
videregående uddannelse fra hjemlandet. Initiativet kan bidrage til, at
deltagere i AMU-kurser kan opnå en god forståelse for og en grundig
introduktion til social- og sundhedsuddannelsesfagene, hvilket på sigt kan
give dem bedre mulighed for at gennemføre en social- og
sundhedsuddannelse.
5
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (Udmøntning af aftale om flere social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere til vores sundhedsvæsen og ældrepleje)
UDKAST
Det foreslås på denne baggrund, at det indføjes i lovens § 6, stk. 5, 2. pkt.,
at kursister med en videregående uddannelse skal indgå i beregningen af
tilskud til arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og
sundhedsområdet.
Det
foreslåede
vedrører
de
samme
arbejdsmarkedsuddannelser som de uddannelser inden for social- og
sundhedsområdet, hvor den almindelige deltagerbetaling i dag er 0 kr.
Det foreslås endvidere, at det i § 8, stk. 4, 1. pkt., i lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. indføjes, at kravet om, at kursister
med en videregående uddannelse skal betale fuld deltagerbetaling, ikke skal
gælde ved deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og
sundhedsområdet. For relevante arbejdsmarkedskurser fra fælleskataloget
målrettet udlændinge, der tages i sammenhæng med de nævnte
arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og sundhedsområdet, hvor den
almindelige deltagerbetaling i dag er 0 kr., skal der heller ikke opkræves
fuld deltagerbetaling.
Dermed vil kursister med en videregående uddannelse ligesom faglærte og
ufaglærte kursister blive omfattet af reglerne om almindelig deltagerbetaling
for sådan arbejdsmarkedsuddannelse.
Der henvises til lovforslagets § 1 og bemærkningerne hertil.
2.2. Adgang til VEU-godtgørelse samt tilskud til befordring og kost og
logi for personer med en uddannelse over faglært niveau
2.2.1. Gældende ret
Lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 110 af 30. januar 2024, har efter
lovens § 1 til formål at skabe grundlag for, at fortrinsvis kortuddannede
voksne, der er i beskæftigelse, kan deltage i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse til og med erhvervsuddannelsesniveau med godtgørelse for
tab af indtægt og med tilskud til befordring samt kost og logi.
Efter lovens § 2, stk. 1, kan arbejdsgivere eller deltagere i uddannelse, jf. §
1 a, opnå godtgørelse og tilskud til befordring samt kost og logi efter lovens
§§ 5-9, jf. dog §§ 3 og 10, for deltagelse i uddannelser, der er omfattet af
lovens § 4.
Det er efter bestemmelsen i § 2, stk. 1, nr. 1, et krav, at uddannelsesdeltagere
har beskæftigelse i Danmark som lønmodtagere eller selvstændigt
erhvervsdrivende. Efter § 2, stk. 1, nr. 2, er det endvidere et krav, at
uddannelsesdeltagere ikke har en erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn
til niveau og varighed overstiger niveauet for en erhvervsuddannelse eller
6
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (Udmøntning af aftale om flere social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere til vores sundhedsvæsen og ældrepleje)
UDKAST
anden uddannelse, der kan sidestilles hermed, medmindre uddannelsen ikke
har været anvendt af den pågældende de sidste 5 år.
Efter lovens § 2, stk. 2, 1. pkt., kan børne- og undervisningsministeren
fastsætte nærmere regler om de betingelser, der skal være opfyldt for at opnå
godtgørelse og tilskud til befordring samt kost og logi, jf. stk. 1, og kan
herunder fastsætte nærmere regler om, hvilke former for beskæftigelse der
kan berettige til godtgørelse og tilskud til befordring samt kost og logi.
Loven omfatter, jf. § 1 a, alle arbejdsgivere og alle deltagere i uddannelse,
der er omfattet af regler fastsat i medfør af lovens § 4. Det fremgår af § 5,
stk. 1, nr. 1, § 5, stk. 2, nr. 1, og § 9, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1807 af 28.
december 2023 om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse, at deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser og
enkeltfag optaget i en fælles kompetencebeskrivelse berettiger til
godtgørelse og tilskud til befordring samt kost og logi.
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det er Børne- og Undervisningsministeriets vurdering, at vilkårene for
deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og
sundhedsområdet skal være ens for alle beskæftigede deltagere uanset
uddannelsesbaggrund.
Det foreslås derfor, at beskæftigede med en videregående uddannelse, dvs.
en
uddannelse
over
faglært
niveau,
ved
deltagelse
i
arbejdsmarkedsuddannelse inden for social- og sundhedsområdet vil skulle
have adgang til godtgørelse for tab af indtægt og med tilskud til befordring
samt kost og logi, ligesom og under samme vilkår som beskæftigede
faglærte og ufaglærte uddannelsesdeltagere har det. Det samme foreslås,
hvor beskæftigede med en videregående uddannelse, dvs. en uddannelse
over faglært niveau, deltager i relevante arbejdsmarkedskurser fra
fælleskataloget målrettet udlændinge, dvs. AMU-dansk og AMU-
matematik, i sammenhæng med de nævnte arbejdsmarkedsuddannelser.
Der henvises til lovforslagets § 2 og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget medfører negative økonomiske konsekvenser i form af
udgifter for staten på 4,7 mio. kr. årligt fra 2025 og frem. Heraf udgør
udgifter til it-understøttelse 0,9 mio. kr. årligt fra 2025 og udgifter til
statsligt taxameter på AMU-området 3,8 mio. kr. årligt fra 2025.
7
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (Udmøntning af aftale om flere social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere til vores sundhedsvæsen og ældrepleje)
UDKAST
Lovforslagets § 2 vil også medføre merudgifter til VEU-godtgørelse m.v.,
der er finansieret via arbejdsgivernes VEU-bidrag. Der forventes fremsat
lovforslag med henblik på fastsættelse af satsen for VEU-bidraget for 2025
i begyndelsen af folketingsåret 2024-25, hvorfor satsen for VEU-bidraget
ikke foreslås ændret som led i nærværende lovforslag.
Lovforslaget
vurderes
ikke
at
have
økonomiske
eller
implementeringsmæssige konsekvenser for kommuner eller regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 17. maj til den 17. juni 2024
(30 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
ADHD-Foreningen, Advokatsamfundet, Akademiet for de Tekniske
Videnskaber, Akademikerne, Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, Arbejdsmarkedets Tillægspension,
ASE, Autismeforeningen, Blik- og Rørarbejderforbundet, Business
Danmark, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL) –
Lederforening, Børne- og Kulturchefforeningen, Centralorganisationernes
Fællesudvalg (CFU), CEPOS, Cevea, Danmarks Frie Fagforening,
Danmarks Lærerforening, Danmarks Private Skoler – grundskoler &
gymnasier, Danmarks Statistik, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Center for
Undervisningsmiljø, Dansk El-forbund, Dansk Erhverv, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Handicap
8
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (Udmøntning af aftale om flere social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere til vores sundhedsvæsen og ældrepleje)
UDKAST
Forbund, Dansk Industri, Dansk IT, Dansk Metal, Dansk Skoleforening for
Sydslesvig, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Ungdoms Fællesråd,
Danske Advokater, Danske A-kasser, Danske Døves Landsforbund,
Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier –
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne, Danske
Forlag, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Gymnasier,
Danske Handicaporganisationer, Danske HF & VUC, Danske HF og VUC
– Bestyrelserne, Danske Landbrugsskoler, Danske Musik- og Kulturskoler,
Danske Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske Revisorer,
Danske Skoleelever, Danske SOSU-skoler, Danske SOSU-skoler –
Bestyrelserne, Danske Underviserorganisationers Samråd, Danske
Universiteter, Dataetisk Råd, Datatilsynet, De Anbragtes Vilkår, De
Danske Sprogcentre, DEA, Den uvildige konsulentordning på
handicapområdet (DUKH), Det Centrale Handicapråd, Det Faglige Hus,
Det Kriminalpræventive Råd, Det Nationale Integrationsråd, Deutscher
Schul- und Sprachverein für Nordschleswig, DJØF, DM,
Efterskoleforeningen, Erhvervsskolernes Elevorganisation,
Erhvervsskolelederne, EVA - Danmarks Evalueringsinstitut,
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Fagligt Fælles Forbund, Fag og
Arbejde, FGU Danmark, Finans Danmark, Finansforbundet,
Finanstilsynet, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af
katolske skoler i Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen af
Ledere ved Danskuddannelser, Foreningen for Forældre til Elever i Fri- og
Privatskoler, Foreningen Frie Fagskoler, Foreningen til gavn for børn og
unge (fobu), Foreningsfællesskabet Ligeværd, Forhandlingsfællesskabet,
Forsikring & Pension, Frie Funktionærer, Frie Skolers Lærerforening,
Friskolerne, FSR – danske revisorer, Fællesudvalget for Erhvervsrettede
Velfærdsuddannelser, Fængselsforbundet, Fødevareforbundet NNF,
Gartneri-, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere, Gymnasiernes
Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes Lærerforening, HK/Kommunal,
HK/Stat, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL, Klagenævnet for
Specialundervisning, Kommunale Velfærdschefer, Kooperationen, Kraka,
Kriminalforsorgen, Kriminalforsorgsforeningen, Kristelig Fagbevægelse
(Krifa), LandboUngdom, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes
Fællesråd, Landselevbestyrelsen for det pædagogiske område,
Landselevbestyrelsen for social- og sundhedsområdet, Landsforeningen af
10. Klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere,
Landsforeningen for Socialpædagoger, Landsforeningen Livsværk,
Landsorganisationen for sociale tilbud (LOS), Landssammenslutningen af
Handelsskoleelever, Landssamråd for PPR-chefer, Lederne,
Ledersamrådet, Lilleskolerne, Lærernes Centralorganisation, Lær for
9
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (Udmøntning af aftale om flere social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere til vores sundhedsvæsen og ældrepleje)
2869453_0010.png
UDKAST
Livet, Modstrøm - Foreningen for FGU-elever og unge omkring FGU,
Nationalt Center for kompetenceudvikling, Operation Dagsværk,
Ordblindeforeningen, Pension Danmark, Rigsrevisionen, Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet for Digital
Sikkerhed, Rådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet),
Sammenslutningen af Steinerskoler i Danmark, Sammenslutningen af
Unge Med Handicap, Samrådet af Specialskoleledere, Sjældne Diagnoser,
Skole og Forældre, Skolelederforeningen, SMVdanmark,
Socialpædagogernes Landsforbund, Studievalg Danmark, STU-foreningen
Consentio, TAT-Kredsen, Tekniq Arbejdsgiverne, Uddannelsesforbundet,
Uddannelseslederne, Udviklingshæmmedes Landsforbund,
Ungdomsringen, Ungdomsskoleforeningen, Ungdomsuddannelsernes
Vejlederforening, VUC Bestyrelsesforeningen og Ældre Sagen.
10. Sammenfattende skema
Positive
Negative
konsekvenser/mindreudgifter konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, (hvis ja, angiv omfang/hvis
anfør »Ingen«)
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Ingen
Lovforslaget medfører
negative økonomiske
konsekvenser i form af
udgifter for staten på 4,7
mio. kr. årligt fra 2025 og
frem. Heraf udgør udgifter til
it-understøttelse 0,9 mio. kr.
årligt fra 2025 og udgifter til
statsligt taxameter på AMU-
området 3,8 mio. kr. årligt
fra 2025
Ingen
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
10
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (Udmøntning af aftale om flere social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere til vores sundhedsvæsen og ældrepleje)
2869453_0011.png
UDKAST
Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering (der i relevant
omfang også gælder ved
implementering af ikke-
erhvervsrettet EU-regulering)
(sæt X)
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Ja
Nej
X
11
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (Udmøntning af aftale om flere social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere til vores sundhedsvæsen og ældrepleje)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter § 6, stk. 1, 1. pkt., i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v. yder staten tilskud til delvis dækning af
undervisningsudgifter inkl. prøver og anden bedømmelse og udgifter til
administration, ledelse og bygningsdrift ved åben uddannelse og ved
supplerende uddannelsesaktiviteter efter § 2, stk. 2, jf. dog stk. 2, og stk. 5,
2. pkt., stk. 8 og 9, samt § 4 om indtægtsdækket virksomhed.
Det fremgår af bestemmelsen i § 6, stk. 2, nr. 1, at staten yder tilskud til
dækning af de udgifter, der er nævnt i stk. 1, jf. dog stk. 5, 2. pkt., og § 8,
stk. 3, til blandt andet arbejdsmarkedsuddannelser efter lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., dog undtaget Træningsskolens
Arbejdsmarkedsuddannelser (TAMU). Staten yder endvidere efter § 6, stk.
3, 1. led, tilskud til dækning af individuel kompetencevurdering i
forbindelse med blandt andet uddannelser og uddannelsesaktiviteter efter
stk. 2.
Kursister med en videregående uddannelse indgår ikke i beregningen af
tilskud til de uddannelser, der er nævnt i § 6, stk. 2, jf. § 6, stk. 5, 2. pkt.
Det foreslås i
§ 6, stk. 5, 2. pkt.,
at det efter angivelsen af, at kursister med
en videregående uddannelse ikke indgår i beregningen af tilskud til de
uddannelser, der er nævnt i stk. 2, tilføjes, at disse kursister skal indgå i
beregningen af tilskud til arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og
sundhedsområdet.
Det
foreslåede
vedrører
de
samme
arbejdsmarkedsuddannelser som de uddannelser, hvor den almindelige
deltagerbetaling i dag er 0 kr., dog kun inden for social- og
sundhedsområdet.
Arbejdsmarkedsuddannelserne inden for social- og sundhedsområdet er
grupperet sammen med de pædagogiske arbejdsmarkedsuddannelser i en
fælles såkaldt EVE-gruppe. En EVE-gruppe er afgørende for
deltagerbetalingens størrelse i forhold til de satser, der fastsættes på de årlige
finanslove.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (Udmøntning af aftale om flere social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere til vores sundhedsvæsen og ældrepleje)
UDKAST
Afgrænsningen af, hvilke arbejdsmarkedsuddannelser der skal anses for
social- og sundhedsuddannelser, og hvilke der skal anses for pædagogiske,
vil ske efter indstilling fra efteruddannelsesudvalget til børne- og
undervisningsministeren.
Efteruddannelsesudvalget
nedsættes
af
arbejdsmarkedets parter, jf. § 5 i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
Med den foreslåede ændring vil udgangspunktet om, at kursister med en
videregående uddannelse ikke indgår i beregningen af tilskud til
uddannelser, som staten giver tilskud til efter § 6, stk. 2, blive fastholdt, som
udgangspunkt også for arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
Det foreslåede vil indebære, at kursister med en videregående uddannelse
vil indgå i beregningen af tilskud til arbejdsmarkedsuddannelser inden for
social- og sundhedsområdet. For andre arbejdsmarkedsuddannelser m.v. vil
kursister med en videregående uddannelse fortsat ikke indgå i
tilskudsberegningen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter § 8, stk. 4, 1. pkt., i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v. opkræves fuld deltagerbetaling for de kursister, der
er nævnt i § 6, stk. 5, 2. pkt. Ved fuld deltagerbetaling forstås en betaling,
der svarer til taxametertilskuddene og den almindelige deltagerbetaling.
Det foreslås i
§ 8, stk. 4, 1. pkt.,
at det efter »deltagerbetaling« indsættes, at
kravet om fuld deltagerbetaling dog ikke gælder for deltagelse i
arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og sundhedsområdet.
Med den foreslåede ændring vil udgangspunktet om, at kursister med en
videregående uddannelse skal betale fuld deltagerbetaling blive fastholdt,
som udgangspunkt også for arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
Den foreslåede ændring vil indebære, at kursister med en videregående
uddannelse vil blive opkrævet almindelig deltagerbetaling for deltagelse i
arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og sundhedsområdet og ved
deltagelse i relevante arbejdsmarkedskurser fra fælleskataloget målrettet
udlændinge,
der
tages
i
sammenhæng
med
de
nævnte
arbejdsmarkedsuddannelser. For andre arbejdsmarkedsuddannelser m.v. vil
kursister med en videregående uddannelse fortsat skulle betale fuld
deltagerbetaling.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
13
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (Udmøntning af aftale om flere social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere til vores sundhedsvæsen og ældrepleje)
UDKAST
Til § 2
Til nr. 1
Efter § 2, stk. 1, nr. 2, i lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse kan arbejdsgivere eller deltagere
i uddannelse, jf. § 1 a, opnå godtgørelse og tilskud til befordring samt kost
og logi efter §§ 5-9, jf. dog §§ 3 og 10, for deltagelse i uddannelser, der er
omfattet af § 4. Det er efter bestemmelsen et krav, at uddannelsesdeltagere
ikke har en erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til niveau og
varighed overstiger niveauet for en erhvervsuddannelse eller anden
uddannelse, der kan sidestilles hermed, medmindre uddannelsen ikke har
været anvendt af den pågældende de sidste 5 år.
Det foreslås, at der i
§ 2, stk. 1, nr. 2,
efter »5 år« indsættes », eller der er
tale om deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser inden for social - og
sundhedsområdet, dog undtaget Træningsskolens
arbejdsmarkedsuddannelser«.
Med den foreslåede ændring vil udgangspunktet om, at kursister med en
videregående uddannelse skal betale fuld deltagerbetaling blive fastholdt,
som udgangspunkt også for arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
Den foreslåede ændring vil indebære, at deltagere med en videregående
uddannelse vil kunne opnå godtgørelse og tilskud befordring samt kost og
logi, selv om de har anvendt uddannelsen inden for de seneste 5 år, ved
deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og
sundhedsområdet, dog undtaget Træningsskolens
arbejdsmarkedsuddannelser (tamu), og ved deltagelse i relevante
arbejdsmarkedskurser fra fælleskataloget målrettet udlændinge, hvor den
almindelige deltagerbetaling i dag er 0 kr., der tages i sammenhæng med
de nævnte arbejdsmarkedsuddannelser. For andre
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. vil kursister med en videregående
uddannelse fortsat skulle betale fuld deltagerbetaling.
For så vidt angår afgrænsningen af, hvilke arbejdsmarkedsuddannelser der
anses for uddannelser inden for social- og sundhedsområdet, henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til § 3
14
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (Udmøntning af aftale om flere social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere til vores sundhedsvæsen og ældrepleje)
UDKAST
Det foreslås i
stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 1. januar 2025. Kursister
med en videregående uddannelse, der før den 1. januar 2025 har tilmeldt sig
et undervisningsforløb, der først påbegyndes den 1. januar 2025 eller senere,
vil blive omfattet af de nye regler og vil indgå i beregningen af tilskud til
arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og sundhedsområdet.
Kursister, der før den 1. januar 2025 har tilmeldt sig og påbegyndt et
fortløbende undervisningsforløb, som strækker sig ud over denne dato, kan
opnå godtgørelse og tilskud til befordring samt kost og logi for den del af
undervisningen, der afholdes den 1. januar 2025 eller senere.
Det foreslås i
stk. 2,
at lovens § 1, ikke finder ikke anvendelse for kursister,
der deltager i undervisning, der er påbegyndt før den 1. januar 2025. For
sådanne kursister finder de hidtil gældende regler anvendelse. Det
foreslåede indebærer, at betaling for deltagelse i fortløbende undervisning,
der er påbegyndt før den 1. januar 2025, men afsluttes efter denne dato, sker
efter de hidtil gældende regler, uanset hvornår betalingen forfalder.
De foreslåede ændringer vil ikke gælde for Færøerne og Grønland, da lov
om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og lov om
godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse ikke gælder for Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i
kraft for Færøerne og Grønland ved kongelig anordning.
15
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (Udmøntning af aftale om flere social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere til vores sundhedsvæsen og ældrepleje)
2869453_0016.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse)
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 117
af 31. januar 2024, foretages
følgende ændringer:
§ 6. ---
Stk. 2-4. ---
Stk. 5.
Tilskuddet bestemmes på
grundlag af antallet af årselever
eller årsstuderende og af en takst
pr. årselev eller årsstuderende, der
fastlægges i de årlige finanslove
for grupper af uddannelser og
uddannelsesaktiviteter. Kursister
med en videregående uddannelse
indgår ikke i beregningen af
tilskud til de uddannelser, der er
nævnt i stk. 2. Kursister omfattet
af § 13 a i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
indgår ikke i beregningen af
tilskud til
arbejdsmarkedsuddannelser og
enkeltfag, der er optaget i en fælles
kompetencebeskrivelse. Børne- og
undervisningsministeren eller
uddannelses- og
forskningsministeren træffer
beslutning om placering af de
enkelte uddannelser og
uddannelsesaktiviteter i grupper.
1.
I
§ 6, stk. 5, 2. pkt.,
indsættes
efter »stk. 2«: », bortset fra i
beregningen af tilskud til deltagelse
i arbejdsmarkedsuddannelser inden
for social- og sundhedsområdet «.
16
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (Udmøntning af aftale om flere social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere til vores sundhedsvæsen og ældrepleje)
2869453_0017.png
UDKAST
Stk. 6-13. ---
§ 8. ---
Stk. 2-3. ---
Stk. 4.
For de kursister, der er nævnt
i § 6, stk. 5, 2. pkt., opkræves fuld
deltagerbetaling. For kursister, der
er nævnt i § 6, stk. 5, 3. pkt.,
opkræves fuld deltagerbetaling fra
kriminalforsorgen.
Ved
fuld
deltagerbetaling forstås en betaling,
der svarer til taxametertilskuddene
og
den
almindelige
deltagerbetaling.
Stk. 5-7. ---
2.
I
§ 8, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes
efter »deltagerbetaling«: », dog
ikke
for
deltagelse
i
arbejdsmarkedsuddannelser inden
for social- og sundhedsområdet«.
§2
I lov om godtgørelse og tilskud
ved deltagelse i erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 110 af 30.
januar 2024, foretages følgende
ændring:
§ 2.
Arbejdsgivere eller deltagere i
uddannelse, jf. § 1 a, kan opnå
godtgørelse
og
tilskud
til
befordring samt kost og logi efter
§§ 5-9, jf. dog §§ 3 og 10, for
deltagelse i uddannelser, der er
omfattet af § 4. Det er et krav, at
uddannelsesdeltagere
1) har beskæftigelse i Danmark
som
lønmodtagere
eller
selvstændigt erhvervsdrivende og
2) ikke har en erhvervsrettet
uddannelse, der med hensyn til
niveau og varighed overstiger
niveauet for en erhvervsuddannelse
1.
I
§ 2, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter
»5 år«: », eller der er tale om
deltagelse
i
arbejdsmarkedsuddannelser inden
17
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (Udmøntning af aftale om flere social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere til vores sundhedsvæsen og ældrepleje)
2869453_0018.png
UDKAST
eller anden uddannelse, der kan for social - og sundhedsområdet,
sidestilles hermed, medmindre dog undtaget Træningsskolens
uddannelsen ikke har været anvendt arbejdsmarkedsuddannelser«.
af den pågældende de sidste 5 år.
Stk. 2. ---
18