Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 185
Offentligt
UDKAST
Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del - Bilag 185
Offentligt
(Version af 16. maj 2024)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblin-
deundervisning for voksne
(Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ord-
blindhed i Ordblindetesten)
§1
I lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for
voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 142 af 14. februar 2024, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 24 a indsættes i
kapitel 11:
Ȥ 24 b.
Børne- og Undervisningsministeriet stiller oplysninger om kon-
stateret ordblindhed ved test foretaget med ministeriets it-løsning til test af
ordblindhed, Ordblindetesten, til rådighed for den registrerede, indtil den
registrerede afgår ved døden, eller den registrerede anmoder om, at oplys-
ningen og dokumentationen herfor slettes.
Stk. 2.
En uddannelsesinstitution, en myndighed m.fl. kan på Ordblinde-
testen indhente oplysning om, hvorvidt en person er testet med Ordblinde-
testen, resultatet heraf og dokumentationen herfor.
Stk. 3.
Oplysninger om at en person er konstateret ordblind ved test fore-
taget med Ordblindetesten og dokumentation herfor skal lægges uprøvet til
grund, hvis der i medfør af lovgivningen kan tildeles støtte m.v. på baggrund
af ordblindhed.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. april 2025.
Stk. 2.
Oplysninger om personer, som er konstateret ordblinde ved test
foretaget med Ordblindetesten forud for lovens ikrafttræden, og som ikke
kan identificeres, slettes 3 år efter lovens ikrafttræden.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
2869140_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om
konstateret ordblindhed i Ordblindetesten
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.2.
Indhentning af oplysninger om test foretaget med Ordblin-
detesten
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.3.
Oplysninger om konstateret ordblindhed ved test foretaget
med Ordblindetesten lægges uprøvet til grund
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
3.
4.
Forholdet til databeskyttelseslovgivningen
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven-
ser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
5.
6.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
2869140_0003.png
UDKAST
7.
8.
9.
10.
11.
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) har sammen med
Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Danmarksdemokraterne, Det Kon-
servative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Al-
ternativet og Nye Borgerlige den 2. oktober 2023 indgået Aftale om Ord-
blindepakke V.
Aftalen skal bl.a. sikre, at der sættes fokus på voksne med ordblindhed og
andre læse- og skrivevanskeligheder, så også disse målgrupper får den nød-
vendige hjælp og støtte. Det handler både om at styrke den enkeltes forhold
til arbejdsmarkedet og om at løfte livskvaliteten for den enkelte og dennes
familie.
Lovforslaget har til formål at udmønte aftalens initiativ 6, der vedrører en
ændret slettepolitik for Ordblindetesten, som er Børne- og Undervisnings-
ministeriets nationale it-løsning til test af ordblindhed. Det følger af initiativ
6, at slettefristen skal ændres således, at personer, der konstateres ordblinde
med test foretaget med Ordblindetesten, skal kunne tilgå testresultatet hele
livet, medmindre personen anmoder om sletning af oplysningen.
I dag slettes oplysninger om, at en person er konstateret ordblind med test
foretaget med Ordblindetesten efter 15 år. Det er et problem for personer
med ordblindhed, der ønsker at uddanne sig igennem hele livet, da de bliver
tvunget til at lade sig teste flere gange, hvis de f.eks. ønsker at få adgang til
hjælpemidler eller tilbud om efter- og videreuddannelse.
Ordblindhed er en varig funktionsnedsættelse, som således kan konstateres
én gang, og dokumentation herfor vil derefter være gyldig resten af livet.
Ordblindhed (dysleksi) er nævnt i verdenssundhedsorganisationens (WHO)
11. udgave af den internationale klassifikation af sygdomme og andre hel-
bredsrelaterede tilstande, ICD-11, som én specifik læringsvanskelighed
blandt flere typer af udviklingsmæssige læringsvanskeligheder knyttet til
3
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
UDKAST
læsning. En person med ordblindhed kan have behov for støtte både under
uddannelse, beskæftigelse, ledighed, i fritiden og under pensionisttilværel-
sen for at kunne deltage på lige fod med andre mennesker.
Lovforslaget indeholder på den baggrund forslag om, at Børne- og Under-
visningsministeriet skal stille oplysninger om konstateret ordblindhed ved
test foretaget med ministeriets it-løsning til test af ordblindhed, Ordblinde-
testen, til rådighed for den registrerede, indtil den registrerede afgår ved dø-
den, eller den registrerede anmoder om, at oplysningen og dokumentationen
herfor slettes.
Lovforslaget indeholder samtidig forslag om, at en uddannelsesinstitution,
en myndighed m.fl. på Ordblindetesten kan indhente oplysning om, hvorvidt
en person er testet med Ordblindetesten, resultatet heraf og dokumentatio-
nen herfor.
Lovforslaget indeholder endvidere forslag om, at oplysninger om at en per-
son er konstateret ordblind ved test foretaget med Ordblindetesten og doku-
mentation herfor skal lægges uprøvet til grund, hvis der i medfør af lovgiv-
ningen kan tildeles støtte m.v. på baggrund af ordblindhed.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret
ordblindhed i Ordblindetesten
2.1.1. Gældende ret
Ordblindhed er en varig funktionsnedsættelse, som kan medføre behov for
støtte eller tilrettelæggelse af relevante undervisningstiltag under uddan-
nelse. I henhold til gældende lovgivning på bl.a. Børne- og Undervisnings-
ministeriets område kan udredning af ordblindhed og dokumentation herfor
i flere tilfælde være en nødvendighed, således kommuner og uddannelses-
institutioner kan varetage deres opgaver med tilrettelæggelse af undervis-
ningen, som opfylder den enkelte elevs behov, herunder vurdere eventuelle
støttebehov og tildele retmæssig støtte.
Hverken lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervis-
ning for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 142 af 14. februar 2024, eller øv-
rige love på Børne- og Undervisningsministeriets område indeholder be-
stemmelser, der regulerer perioden for opbevaring af oplysninger om ord-
blindhed i Ordblindetesten.
Ifølge databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra e, skal personop-
lysninger opbevares på en sådan måde, at det ikke er muligt at identificere
de registrerede i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål,
4
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
UDKAST
hvortil de pågældende personoplysninger behandles; personoplysninger kan
opbevares i længere tidsrum, hvis personoplysningerne alene behandles til
arkivformål i samfundets interesse, til videnskabelige eller historiske forsk-
ningsformål eller til statistiske formål i overensstemmelse med artikel 89,
stk. 1, under forudsætning af, at der implementeres passende tekniske og
organisatoriske foranstaltninger, som denne forordning kræver for at sikre
den registreredes rettigheder og frihedsrettigheder.
Det skal på baggrund af formålet med behandlingen af personoplysninger i
den enkelte situation afgøres, hvor længe opbevaring af identificerbare op-
lysninger kan ske. På baggrund af analyser af slettepolitikken for Ordblin-
detesten er det besluttet, at testresultater, herunder oplysninger om ordblind-
hed, slettes automatisk 15 år efter, at testen er foretaget. Dette er desuden
anført i bilag 7 i cirkulæreskrivelse nr. 9074 af 7. februar 2023 om Styrelsen
for It og Lærings opgaver som databehandler i visse administrative systemer
på børne- og undervisningsområdet.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 17, stk. 1, har den registrerede i
en række nærmere opregnede tilfælde ret til at få personoplysninger om sig
selv slettet af den dataansvarlige uden unødig forsinkelse, og den dataan-
svarlige har pligt til at slette personoplysninger uden unødig forsinkelse. Det
følger eksempelvis af forordningens artikel 17, stk. 1, litra a, at det gør sig
gældende, hvis personoplysningerne ikke længere er nødvendige til at op-
fylde de formål, hvortil de blev indsamlet eller på anden vis behandlet.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det fremgår af den politiske aftale om Ordblindepakke V, at regeringen og
aftalepartierne er enige om at afsætte midler til en ændring af slettepolitik-
ken for Ordblindetesten.
Ordblindetesten er Børne- og Undervisningsministeriets it-løsning til test af
ordblindhed, som blev idriftsat i 2015. Ordblindetesten er et nationalt digi-
talt redskab til individuel testning i udredningen af læsevanskeligheder, som
tidligst kan bruges fra 3. klasse, men som også kan anvendes på et højere
uddannelsesniveau, f.eks. på videregående uddannelser og voksenuddannel-
ser, og som derfor både henvender sig til test af børn, unge og voksne. Ord-
blindetesten består af et kort spørgeskema om læsevanskeligheder og tre
deltest. Ordblindetesten opgøres automatisk og danner efter godkendelse fra
en testvejleder af testsituationen en testrapport med testdeltagerens resultat,
som består af resultatet for hver af de tre deltest, testdeltagerens spørgeske-
mabesvarelser og en såkaldt ordblindetestscore. Ordblindetestscoren kan
5
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
UDKAST
kategoriseres som enten ikke ordblind (grøn kategori), usikker fonologisk
kodning (gul kategori) eller ordblindhed (rød kategori). Grænseværdierne
for ordblindhed og usikker fonologisk kodning på forskellige klassetrin er
fastsat af Børne- og Undervisningsministeriet. Når en test er gennemført, og
testvejlederen har godkendt til visning, kan testdeltageren, hvis denne er
over 15 år, ved brug af MitID se egne resultater.
Ordblindetesten bruges på tværs af skole- og uddannelsessystemet. Det føl-
ger af § 10, stk. 5, 1. og 2. pkt., i bekendtgørelse nr. 440 af 15. april 2020
om ordblindeundervisning for voksne, at hvis en uddannelsesinstitution vur-
derer, at ordblindeundervisning for voksne (OBU) kan være det rette tilbud,
foretages en afdækning af deltagerens skriftsproglige færdigheder. Ved af-
dækningen skal anvendes testmateriale, som stilles til rådighed af Styrelsen
for Undervisning og Kvalitet. Det er i denne forbindelse obligatorisk at an-
vende Børne- og Undervisningsministeriets it-løsning til test af ordblindhed,
Ordblindetesten, når deltagerens færdigheder i fonologisk omkodning i
læse- og staveretning og basalt ordforråd skal afdækkes, og ansøgeren har
de basale dansksproglige forudsætninger. Dynamisk ordblindetest bruges til
afdækning af ordblindhed hos voksne med dansk som andetsprog, hvor Ord-
blindetesten ikke kan anvendes grundet ansøgerens manglende basale
dansksproglige forudsætninger.
På øvrige uddannelsesområder kan også andre ordblindetests, end dem der
stilles til rådighed af Børne- og Undervisningsministeriet, anvendes. Efter §
3 b, stk. 3, 1. pkt., i lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 90 af 29.
januar 2024, skal skolens leder, til elever i grundskolen med læsevanske-
ligheder, der kan skyldes ordblindhed, tilbyde, at der foretages en ordblin-
detest med henblik på at afdække elevens læsevanskeligheder. Efter lovens
§ 3 b, stk. 4, 1. pkt., har forældre desuden én gang i skoleforløbet fra den 1.
marts på 4. klassetrin krav på, at der foretages en ordblindetest af deres barn.
En undersøgelse fra 2016 foretaget af Styrelsen for It og Læring viser, at
alle landets kommuner i 2016 benyttede sig af Børne- og Undervisningsmi-
nisteriets it-løsning til test af ordblindhed, Ordblindetesten. Tal fra Børne-
og Undervisningsministeriet fra 2023 viser desuden, at tæt på hver femte
elev, der forlod folkeskolens 9. klasse efter skoleåret 2022/23, var blevet
testet med Ordblindetesten i løbet af deres skolegang. I alt var 13 pct. af
samme årgang testet ordblinde med Ordblindetesten.
Oplysninger om personer, der er konstateret ordblinde (rød kategori) ved
test foretaget med Ordblindetesten, slettes i dag automatisk 15 år efter, at
6
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
UDKAST
testen er foretaget. Det er et problem for personer med ordblindhed, der øn-
sker at uddanne sig igennem hele livet, da de bliver tvunget til at lade sig
teste flere gange, hvis de f.eks. ønsker at få adgang til hjælpemidler eller
tilbud om efter- og videreuddannelse.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i lov om forberedende vok-
senundervisning og ordblindeundervisning for voksne, hvorefter Børne- og
Undervisningsministeriet stiller oplysninger om konstateret ordblindhed
ved test foretaget med ministeriets it-løsning til test af ordblindhed, Ordblin-
detesten, til rådighed for den registrerede, indtil den registrerede afgår ved
døden, eller den registrerede anmoder om, at oplysningen og dokumentati-
onen herfor slettes.
Den foreslåede ordning vil medføre, at Styrelsen for It og Læring på vegne
af Børne- og Undervisningsministeriet stiller oplysninger om konstateret
ordblindhed ved test foretaget med Ordblindetesten til rådighed for den re-
gistrerede på ordblindetest.dk, som registrerede over 15 år kan tilgå med
MitID. Hvis den registrerede ikke har MitID eller er under 15 år, stilles op-
lysningerne til rådighed for den registrerede via en testvejleder på den ud-
dannelsesinstitution, hvor den registrerede er indskrevet, eller via forespørg-
sel til Styrelsen for It og Læring eller Rigsarkivet.
Den foreslåede bestemmelse vil alene omfatte oplysninger om personer, der
har fået foretaget en test med Børne- og Undervisningsministeriets it-løs-
ning til test af ordblindhed, Ordblindetesten, og hvor ordblindetestscoren er
indplaceret i kategorien ordblindhed (rød kategori).
Styrelsen for It og Læring vil stille oplysninger om, hvorvidt den pågæl-
dende er testet med Ordblindetesten, ordblindetestscoren og dokumentatio-
nen herfor til rådighed for den registrerede. Ved dokumentation forstås test-
rapporten for testdeltagerens resultat, dvs. resultatet for hver af de tre deltest,
testdeltagerens spørgeskemabesvarelser og det samlede resultat.
Styrelsen vil stille oplysningerne til rådighed, fra testen er foretaget, og ind-
til den registrerede afgår ved døden, eller indtil den registrerede anmoder
om, at oplysningen og dokumentationen herfor slettes.
For nærmere om ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om kon-
stateret ordblindhed i Ordblindetesten henvises til lovforslagets § 1, nr. 1,
og bemærkningerne hertil.
2.2. Indhentning af oplysninger om test foretaget med Ordblindetesten
2.2.1. Gældende ret
7
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
UDKAST
Ordblindhed er en varig funktionsnedsættelse, som kan medføre behov for
støtte eller tilrettelæggelse af relevante undervisningstiltag under uddan-
nelse. I henhold til gældende lovgivning på bl.a. Børne- og Undervisnings-
ministeriets område kan udredning af ordblindhed og dokumentation herfor
i flere tilfælde være en nødvendighed, således kommuner og uddannelses-
institutioner kan varetage deres opgaver med tilrettelæggelse af undervis-
ningen, som opfylder den enkelte elevs behov, herunder vurdere eventuelle
støttebehov og tildele retmæssig støtte. En uddannelsesinstitution, myndig-
hed m.fl. kan i dag efter tilladelse fra en testdeltager, og eventuelt dennes
forældre, foretage test med Ordblindetesten samt få adgang til testdeltage-
rens testrapport i Ordblindetesten.
Hverken lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervis-
ning for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 142 af 14. februar 2024, eller øv-
rige love på Børne- og Undervisningsministeriets område indeholder be-
stemmelser, der regulerer en uddannelsesinstitutions adgang til oplysninger
om test foretaget med Ordblindetesten.
Det følger af forvaltningslovens § 28, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 433
af 22. april 2014, at for manuel videregivelse af oplysninger om enkeltper-
soner (personoplysninger) til en anden forvaltningsmyndighed gælder reg-
lerne i databeskyttelseslovens §§ 6-8 og 10 og § 11, stk. 1, og i artikel 5, stk.
1, litra a-c, artikel 6, artikel 7, stk. 3, 1. og 2. pkt., artikel 9 og 10 og artikel
77, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2016/679 af 27.
april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling
af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger, jf. data-
beskyttelseslovens § 2, stk. 1. For videregivelse af personoplysninger til en
anden forvaltningsmyndighed, der helt eller delvis foretages ved hjælp af
automatisk databehandling, finder reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger og databeskyttelsesloven anvendelse, medmindre vi-
deregivelsen er reguleret af lov om retshåndhævende myndigheders behand-
ling af personoplysninger.
Det følger endvidere af forvaltningslovens § 31, at i det omfang en forvalt-
ningsmyndighed er berettiget til at videregive en oplysning, skal myndighe-
den på begæring af en anden forvaltningsmyndighed videregive oplysnin-
gen, hvis den er af betydning for myndighedens virksomhed eller for en af-
gørelse, som myndigheden skal træffe.
8
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
UDKAST
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Aftale om Ordblindepakke V skal bl.a. sikre, at der sættes fokus på voksne
med ordblindhed og andre læse- og skrivevanskeligheder, så også disse mål-
grupper får den nødvendige hjælp og støtte. Det handler både om at styrke
den enkeltes forhold til arbejdsmarkedet og om at løfte livskvaliteten for den
enkelte og dennes familie.
Ordblindetesten bruges på tværs af skole- og uddannelsessystemet. Det føl-
ger af § 10, stk. 5, 1. og 2. pkt., i bekendtgørelse nr. 440 af 15. april 2020
om ordblindeundervisning for voksne, at hvis en uddannelsesinstitution vur-
derer, at ordblindeundervisning for voksne (OBU) kan være det rette tilbud,
foretages en afdækning af deltagerens skriftsproglige færdigheder. Ved af-
dækningen skal anvendes testmateriale, som stilles til rådighed af Styrelsen
for Undervisning og Kvalitet. Det er i denne forbindelse obligatorisk at an-
vende Børne- og Undervisningsministeriets it-løsning til test af ordblindhed,
Ordblindetesten, når deltagerens færdigheder i fonologisk omkodning i
læse- og staveretning og basalt ordforråd skal afdækkes, og ansøgeren har
de basale dansksproglige forudsætninger. Dynamisk ordblindetest bruges til
afdækning af ordblindhed hos voksne med dansk som andetsprog, hvor Ord-
blindetesten ikke kan anvendes grundet ansøgerens manglende basale
dansksproglige forudsætninger.
På øvrige uddannelsesområder kan også andre ordblindetests, end dem der
stilles til rådighed af Børne- og Undervisningsministeriet, anvendes. Efter §
3 b, stk. 3, 1. pkt., i lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 90 af 29.
januar 2024, skal skolens leder, til elever i grundskolen med læsevanske-
ligheder, der kan skyldes ordblindhed, tilbyde, at der foretages en ordblin-
detest med henblik på at afdække elevens læsevanskeligheder. Efter lovens
§ 3 b, stk. 4, 1. pkt., har forældre desuden én gang i skoleforløbet fra den 1.
marts på 4. klassetrin krav på, at der foretages en ordblindetest af deres barn.
En undersøgelse fra 2016 foretaget af Styrelsen for It og Læring viser, at
alle landets kommuner i 2016 benyttede sig af Børne- og Undervisningsmi-
nisteriets it-løsning til test af ordblindhed, Ordblindetesten. Tal fra Børne-
og Undervisningsministeriet fra 2023 viser desuden, at tæt på hver femte
elev, der forlod folkeskolens 9. klasse efter skoleåret 2022/23 var blevet te-
stet med Ordblindetesten i løbet af deres skolegang. I alt var 13 pct. af
samme årgang testet ordblinde med Ordblindetesten.
Oplysninger om personer, der er konstateret ordblinde (rød kategori) ved
test foretaget med Ordblindetesten, slettes i dag automatisk 15 år efter, at
9
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
UDKAST
testen er foretaget. Det er et problem for personer med ordblindhed, der øn-
sker at uddanne sig igennem hele livet, da de bliver tvunget til at lade sig
teste flere gange, hvis de f.eks. ønsker at få adgang til hjælpemidler eller
tilbud om efter- og videreuddannelse.
Børne- og Undervisningsministeriet vurderer det af retssikkerhedsmæssige
grunde hensigtsmæssigt, at der i lov om forberedende voksenundervisning
og ordblindeundervisning for voksne indsættes en bestemmelse om en ud-
dannelsesinstitutions, myndigheds m.fl. adgang til oplysninger om personer,
der har fået foretaget en test med Børne- og Undervisningsministeriets it-
løsning til test af ordblindhed, Ordblindetesten, selv om den foreslåede be-
stemmelse ikke har noget selvstændigt retligt indhold.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i lov om forberedende vok-
senundervisning og ordblindeundervisning for voksne, hvorefter en uddan-
nelsesinstitution, en myndighed m.fl. på Ordblindetesten kan indhente op-
lysning om, hvorvidt en person er testet med Ordblindetesten, resultatet
heraf og dokumentationen herfor.
Den foreslåede ordning vil medføre, at en uddannelsesinstitution, en myn-
dighed m.fl. efter tilladelse fra en testdeltager, og eventuelt dennes forældre,
på Ordblindetesten kan indhente oplysning om, hvorvidt en person er testet
med Børne- og Undervisningsministeriets it-løsning til test af ordblindhed,
Ordblindetesten, resultatet heraf og dokumentationen herfor.
Bestemmelsen vil omfatte uddannelsesinstitutioner, myndighed m.fl., som
har et sagligt formål med behandlingen af oplysningerne, og som i denne
forbindelse vil skulle bruge de pågældende oplysninger om en testdeltager,
eksempelvis i forbindelse med tilrettelæggelse af undervisningen med hen-
blik på at vurdere et eventuelt undervisnings- eller støttebehov.
Bestemmelsen vil omfatte alle uddannelsesinstitutioner, herunder eksem-
pelvis videregående uddannelsesinstitutioner og institutioner m.fl. der efter
driftsoverenskomst med voksenuddannelsescenteret udbyder undervisning
efter lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning
for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 142 af 14. februar 2024. Ved myndig-
heder forstås kommuner, regioner og Styrelsen for Undervisning og Kvali-
tet. Der vil ved tildeling af adgang til Ordblindetesten i Styrelsen for It og
Læring blive foretaget en vurdering i forhold til bestemmelsens anvendel-
sesområde.
Styrelsen for It og Læring vil på vegne af Børne- og Undervisningsministe-
riet stille oplysninger om, hvorvidt en person er testet med Ordblindetesten,
10
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
UDKAST
ordblindetestscoren og dokumentationen herfor til rådighed for uddannel-
sesinstitutionen, myndigheden m.fl. Ved dokumentation forstås testrappor-
ten for testdeltagerens resultat, dvs. resultatet for hver af de tre deltest, test-
deltagerens spørgeskemabesvarelser og det samlede resultat.
Bestemmelsen vil omfatte alle test foretaget med Ordblindetesten, og der-
med både test hvor ordblindetestscoren er indplaceret i kategorien ikke ord-
blind (grøn kategori), usikker fonologisk kodning (gul kategori) og ord-
blindhed (rød kategori).
For nærmere om indhentning af oplysninger om test foretaget med Ordblin-
detesten henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
2.3. Oplysninger om konstateret ordblindhed ved test foretaget med
Ordblindetesten lægges uprøvet til grund
2.3.1. Gældende ret
Hverken lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervis-
ning for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 142 af 14. februar 2024, eller øv-
rige love på Børne- og Undervisningsministeriets område indeholder be-
stemmelser, der regulerer prøvelsen af oplysninger om konstateret ordblind-
hed ved test foretaget med Ordblindetesten.
2.3.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Ordblindhed er en varig funktionsnedsættelse, og en person med ordblind-
hed kan derfor have behov for støtte både under uddannelse, beskæftigelse,
ledighed, i fritiden og under pensionisttilværelsen for at kunne deltage på
lige fod med andre mennesker.
Oplysninger om personer, der er konstateret ordblinde (rød kategori) ved
test foretaget med Børne- og Undervisningsministeriets it-løsning til test af
ordblindhed, Ordblindetesten, slettes i dag automatisk 15 år efter, at testen
er foretaget. Det er et problem for personer med ordblindhed, der ønsker at
uddanne sig igennem hele livet, da de bliver tvunget til at lade sig teste flere
gange, hvis de f.eks. ønsker at få adgang til hjælpemidler eller tilbud om
efter- og videreuddannelse. Det samme kan være tilfældet, hvis en uddan-
nelsesinstitution, myndighed m.fl. ikke er bekendt med oplysninger om, at
en person er konstateret ordblind.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i lov om forberedende vok-
senundervisning og ordblindeundervisning for voksne, hvorefter oplysnin-
11
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
UDKAST
ger om at en person er konstateret ordblind ved test foretaget med Ordblin-
detesten og dokumentation herfor skal lægges uprøvet til grund, hvis der i
medfør af lovgivningen kan tildeles støtte m.v. på baggrund af ordblindhed.
Den foreslåede ordning vil medføre, at oplysninger om at en person er kon-
stateret ordblind ved test foretaget med Børne- og Undervisningsministeri-
ets it-løsning til test af ordblindhed, Ordblindetesten, og dokumentation her-
for skal lægges uprøvet til grund, hvis der i medfør af lovgivningen kan til-
deles støtte m.v. på baggrund af ordblindhed.
Den foreslåede bestemmelse vil omfatte oplysninger om personer, der har
fået foretaget en test med Ordblindetesten, og hvor ordblindetestscoren er
indplaceret i kategorien ordblindhed (rød kategori). Ved dokumentation for-
stås testrapporten for testdeltagerens resultat, dvs. resultatet for hver af de
tre deltest, testdeltagerens spørgeskemabesvarelser og det samlede resultat.
Det er ikke et krav, at lovgivningen, hvorefter der kan tildeles støtte m.v. på
baggrund af ordblindhed, eksplicit stiller krav om dokumentation for ord-
blindhed.
I henhold til gældende lovgivning på bl.a. Børne- og Undervisningsministe-
riets område kan dokumentation for ordblindhed i flere tilfælde være en nød-
vendighed, således kommuner og uddannelsesinstitutioner kan varetage de-
res opgaver med tilrettelæggelse af undervisningen, som opfylder den en-
kelte elevs behov, herunder vurdere eventuelle støttebehov og tildele ret-
mæssig støtte.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke ændre på betingelserne for tildeling af
støtte m.v. i lovgivningen, herunder hvis det eksempelvis fremgår af lovgiv-
ningen, at der skal foretages en samlet vurdering, hvor ordblindhed kan være
én af flere faktorer, der kan tillægges betydning i forbindelse med tildelin-
gen af støtte m.v.
For nærmere om at oplysninger om konstateret ordblindhed ved test foreta-
get med Ordblindetesten skal lægges uprøvet til grund henvises til lovforsla-
gets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
3. Forholdet til databeskyttelseslovgivningen
Behandling af personoplysninger er i almindelighed reguleret af databeskyt-
telsesforordningen og databeskyttelsesloven. Databeskyttelsesforordningen
og databeskyttelsesloven gælder for behandling af personoplysninger, der
helt eller delvist foretages ved hjælp af automatisk (elektronisk) databe-
handling, og for anden ikke-automatisk behandling af personoplysninger,
12
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
UDKAST
der er eller vil blive indeholdt i et register, jf. databeskyttelsesforordningens
artikel 2, stk. 1, og databeskyttelseslovens § 1, stk. 2.
Den behandling af personoplysninger, som vil skulle foretages i medfør af
det foreslåede § 24 b, stk. 1 og 2, vil skulle ske inden for rammerne af data-
beskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Styrelsen for It og Læring stiller som databehandler det digitale testmodul
Ordblindetesten til rådighed og opbevarer personoplysninger i Ordblindete-
sten på vegne af kommuner og uddannelsesinstitutioner m.fl. til brug for
deres opgaver i forbindelse med udredning af ordblindhed, tilrettelæggelse
af undervisning, vejledning om ordblindhed og tildeling af støtte. Styrelsen
for It og Læring stiller endvidere oplysninger til rådighed i Ordblindetesten
for personer, som er blevet testet med Ordblindetesten.
Styrelsen vil for så vidt angår oplysninger om personer, der har fået foreta-
get en test med Ordblindetesten, og hvor ordblindetestscoren er indplaceret
i enten kategorien ikke ordblinde (grøn kategori) eller usikker fonologisk
kodning (gul kategori), fortsat stille oplysningerne til rådighed fra testen er
foretaget, og indtil de slettes automatisk 15 år efter, at testen er foretaget.
Med det foreslåede § 24 b, stk. 2, kan en uddannelsesinstitution, en myndig-
hed m.fl. på Ordblindetesten indhente oplysning om, hvorvidt en person er
testet med Ordblindetesten, resultatet heraf og dokumentationen herfor in-
den for de fastsatte opbevaringsperioder for de forskellige testresultater.
Kommunerne og uddannelsesinstitutionerne m.fl. er hver især selvstændigt
dataansvarlige for behandling af personoplysninger som led i anvendelsen
af Ordblindetesten i forbindelse med deres udførelse af opgaver med udred-
ning af ordblindhed, tilrettelæggelse undervisning, vejledning om ordblind-
hed og tildeling af støtte.
Med det foreslåede § 24 b, stk. 1, stiller Styrelsen for It og Læring på vegne
af Børne- og Undervisningsministeriet oplysninger om konstateret ordblind-
hed ved test foretaget med ministeriets it-løsning til test af ordblindhed, Ord-
blindetesten, til rådighed for den registrerede, indtil den registrerede afgår
ved døden, eller den registrerede anmoder om, at oplysningen og dokumen-
tationen herfor slettes. Med lovforslaget gives der således mulighed for, at
Styrelsen for It og Læring kan stille oplysninger om konstateret ordblind-
hed, dvs. hvor ordblindetestscoren er indplaceret i kategorien ordblindhed
(rød kategori), til rådighed for den registrerede i Ordblindetesten hele livet,
eller indtil den registrerede anmoder om sletning af oplysningerne.
13
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
UDKAST
Oplysninger om personer, der er konstateret ordblinde (rød kategori) ved
test foretaget med Ordblindetesten, slettes i dag automatisk 15 år efter, at
testen er foretaget.
Oplysninger om personer, der er konstateret ordblinde (rød kategori) ved
test foretaget med Ordblindetesten, vil fremover i stedet for at blive slettet
blive videregivet til Styrelsen for It og Læring 15 år efter, test er foretaget,
således styrelsen kan stille oplysningerne til rådighed i Ordblindetesten for
de registrerede, uddannelsesinstitutioner, myndigheder m.fl., indtil den re-
gistrerede afgår ved døden, eller indtil den registrerede anmoder om, at op-
lysningerne skal slettes. Styrelsen for It og Læring er selvstændigt dataan-
svarlig for denne behandling af personoplysninger, som styrelsen foretager
som led i at stille oplysninger om, hvorvidt den pågældende er testet med
Ordblindetesten, ordblindetestscoren og dokumentationen herfor til rådig-
hed hele livet uanset tilknytning til uddannelsesinstitution.
Styrelsen for It og Læring vil i medfør af det foreslåede § 24 b, stk. 1 og 2,
behandle oplysninger på individniveau om personer, som har fået foretaget
en test med Børne- og Undervisningsministeriets it-løsning til test af ord-
blindhed, Ordblindetesten. Der vil blive behandlet almindelige personoplys-
ninger, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, følsomme personoplys-
ninger, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9, og oplysninger om per-
sonnumre, jf. databeskyttelseslovens § 11.
Der vil blive behandlet almindelige personoplysninger om testdeltagere i
form af navn, uddannelsesinstitution og klassetilhørsforhold. Derudover vil
der blive behandlet oplysninger om testdeltageres personnumre.
Der vil herudover blive behandlet følsomme personoplysninger om testdel-
tagere i Ordblindetesten i form af ordblindetestscoren og dokumentationen,
dvs. resultatet for hver af de tre deltest, testdeltagerens spørgeskemabesva-
relser og det samlede resultat.
Der vil desuden blive behandlet almindelige personoplysninger i form af
navn og tilknytning til uddannelsesinstitution om testvejledere, som admi-
nistrerer test i Ordblindetesten.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, må almindelige
personoplysninger behandles, hvis det er nødvendigt af hensyn til udførelse
af en opgave i samfundets interesse eller som hører under offentlig myndig-
hedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået pålagt.
14
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
UDKAST
For så vidt angår behandlingen af almindelige personoplysninger som følge
af den foreslåede § 1, nr. 1, vurderes det, at Styrelsen for It og læring vil
kunne behandle oplysningerne inden for rammerne af forordningens artikel
6, stk. 1, litra e. Formålet med behandlingen af personoplysninger vil være
at stille oplysninger til rådighed for kommuner, uddannelsesinstitutioner
m.fl. til brug for deres opgaver i forbindelse med udredning af ordblindhed,
tilrettelæggelse af undervisning, vejledning om ordblindhed og tildeling af
støtte. Formålet vil endvidere være at stille oplysninger til rådighed for test-
deltagere i Ordblindetesten både under uddannelse, og i tilfælde hvor den
ordblinde ikke længere er tilknyttet en uddannelsesinstitution. Ordblinde
sikres herved let adgang til at kunne tilgå sin dokumentation for ordblind-
hed.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 2 og 3, er der mulighed
for at indføre mere specifikke bestemmelser for at tilpasse anvendelsen af
databeskyttelsesforordningens bestemmelser om behandling bl.a. med hen-
blik på overholdelse af forordningens artikel 6, stk. 1, litra e.
Med lovforslaget indføres der specifikke bestemmelser for behandling af
personoplysninger i Ordblindetesten, der er omfattet af databeskyttelsesfor-
ordningens artikel 6. Børne- og Undervisningsministeriet vurderer, at der er
hjemmel hertil i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, jf.
artikel 6, stk. 2 og 3. Det er således hensigten med den foreslåede bestem-
melse, at der tilvejebringes et klart hjemmelsgrundlag for behandling af op-
lysninger om personer, der har fået foretaget en test med Ordblindetesten.
Børne- og Undervisningsministeriet vurderer endvidere, at bestemmelserne
lever op til kravet i forordningens artikel 6, stk. 2, om at være mere speci-
fikke bestemmelser om anvendelsen af forordningen. Bestemmelserne er så-
ledes specifikt afgrænset til at vedrøre oplysninger om ordblindhed hos per-
soner, som har fået foretaget en test med Børne- og Undervisningsministe-
riets it-løsning til test af ordblindhed, Ordblindetesten.
Offentlige myndigheder kan i henhold til databeskyttelseslovens § 11, stk.
1, behandle oplysninger om personnummer med henblik på en entydig iden-
tifikation eller som journalnummer.
Behandling af følsomme personoplysninger, dvs. om race eller etnisk oprin-
delse, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning eller fagforeningsmæs-
sigt tilhørsforhold samt behandling af genetiske data, biometriske data med
det formål entydigt at identificere en fysisk person, helbredsoplysninger el-
ler oplysninger om en fysisk persons seksuelle forhold eller seksuelle orien-
tering er forbudt, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 1.
15
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
UDKAST
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra g, og databeskyt-
telseslovens § 7, stk. 4, kan følsomme personoplysninger behandles, hvis
behandling er nødvendig af hensyn til væsentlige samfundsinteresser på
grundlag af EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret og står i rimeligt
forhold til det mål, der forfølges, respekterer det væsentligste indhold af ret-
ten til databeskyttelse og sikrer passende og specifikke foranstaltninger til
beskyttelse af den registreredes grundlæggende rettigheder og interesser.
For så vidt angår behandlingen af følsomme personoplysninger som følge
af den foreslåede § 1, nr. 1, vurderes det, at Styrelsen for It og Læring vil
kunne behandle oplysningerne inden for rammerne af forordningens artikel
9, stk. 1, litra g. Formålet med behandlingen af personoplysninger vil være
at tilvejebringe et klart hjemmelsgrundlag for Børne- og Undervisningsmi-
nisteriets opbevaring af oplysninger om ordblindhed i Ordblindetesten.
Styrelsen for It og Læring vil som dataansvarlig i henhold til databeskyttel-
sesforordningens artikel 14, stk. 1-4, opfylde sin oplysningspligt over for de
registrerede, hvor personoplysningerne indsamles hos andre end den regi-
strerede, ved at supplere den eksisterende oplysningstekst, som anvendes på
Ordblindetesten for de dataansvarlige i henhold til databeskyttelsesforord-
ningens artikel 13, stk. 1-3, og dermed i de tilfælde hvor personoplysnin-
gerne indsamles direkte hos den registrerede.
Det er kun Styrelsen for It og Læring, testvejledere på den uddannelsesin-
stitution, hvor testdeltageren er tilknyttet, eller en myndighed m.fl. med de
fornødne rettigheder og tekniske foranstaltninger og den pågældende test-
deltager, der kan tilgå Ordblindetesten. Oplysningerne i Ordblindetesten vil
blive stillet til rådighed af Styrelsen for It og Læring på ordblindetest.dk,
som vil kunne tilgås med MitID, et Medarbejder NemID eller MitID Er-
hverv. Registrerede over 15 år kan tilgå Ordblindetesten med MitID. Hvis
den registrerede ikke har MitID eller er under 15 år, stilles oplysningerne til
rådighed for den registrerede via en testvejleder på den uddannelsesinstitu-
tion, hvor den registrerede er indskrevet, eller via forespørgsel til Styrelsen
for It og Læring eller Rigsarkivet.
Ordblindetesten vil to gange årligt foretage en samkøring med Det Centrale
Personregister med henblik på, at oplysninger om konstateret ordblindhed
slettes, hvis den registrerede er afgået ved døden, og vedkommende ikke
forinden har anmodet om sletning af oplysningerne. Ved sletning forstås en
handling, der sikrer, at oplysningerne ikke længere er tilgængelige på Ord-
blindetesten.
16
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
UDKAST
På baggrund af ovenstående vurderes det samlet, at den beskrevne behand-
ling af personoplysninger kan ske inden for rammerne af databeskyttelses-
lovgivningen.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vil i 2024 medføre negative økonomiske konsekvenser i form
af udgifter for staten på i alt 0,3 mio. kr. (2024-priser) til tilpasning af eksi-
sterende statslige it-systemer. Udgiften afholdes inden for Børne- og Under-
visningsministeriets ramme.
Lovforslaget vurderes at have implementeringskonsekvenser for staten i
form af omstillings- og driftskonsekvenser, som skal bidrage til en mere
overskuelig og enkel offentlig sektor. Styrelsen for It og Læring vil således
skulle tilpasse og fortsat drifte det eksisterende statslige it-system, Ordblin-
detesten, på orblindetest.dk med henblik på at stille oplysninger til rådighed
for uddannelsesinstitutioner, myndigheder m.fl. til brug for deres opgaver i
forbindelse med udredning af ordblindhed, tilrettelæggelse af undervisning,
vejledning om ordblindhed og tildeling af støtte samt for testdeltagere i Ord-
blindetesten både under uddannelse, og i tilfælde hvor den ordblinde ikke
længere er tilknyttet en uddannelsesinstitution. Lovforslaget vurderes ikke
at have implementeringsmæssige konsekvenser for kommuner eller regio-
ner.
Lovforslaget vil kunne have positive administrative konsekvenser for kom-
munerne, eksempelvis i forbindelse med at unge uddannelseshjælpsmodta-
gere skal læse, - skrive, - regnetestes inden for en måned af deres ledigheds-
forløb. Lovforslaget vil således kunne ændre praksis for test af ledige, som
tidligere er blev testet for ordblindhed, og herved reducere mængden af
kompleksitet hos kommunerne og deres snitflader mod uddannelsesinstitu-
tionerne.
Det er Børne- og Undervisningsministeriets vurdering, at lovforslaget efter-
lever de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning og har positive im-
plementeringskonsekvenser for borgerne. For så vidt angår princip nr. 1 om
enkle og klare regler vil den foreslåede bestemmelse tydeliggøre og skabe
klarhed over, hvilke personoplysninger Styrelsen for It og Læring opbevarer
i Børne- og Undervisningsministeriets it-løsning til test af ordblindhed, Ord-
blindetesten, til hvilke formål, og hvornår oplysningerne slettes. For så vidt
angår princip nr. 4 om ensartede begreber og genbrug af data skal det be-
mærkes, at lovforslaget vil bidrage til en effektiv og forenklet offentlig ad-
17
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
UDKAST
ministration ved at skabe let adgang til dokumentation for ordblindhed kon-
stateret ved test foretaget med Ordblindetesten hele livet, således risiko for
fornyet testning ved forskellige myndigheder mindskes. For så vidt angår
princip nr. 5 om tryg og sikker databehandling vil den behandling af person-
oplysninger, som vil skulle foretages i medfør af den foreslåede bestem-
melse, skulle ske inden for rammerne af databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven. Der henvises til ministeriets overvejelser i pkt. 3 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget om forholdet til databeskyttelses-
lovgivningen. For så vidt angår princip nr. 6 om anvendelse af offentlig in-
frastruktur skal det bemærkes, at oplysninger om ordblindhed vil blive stillet
til rådighed af Styrelsen for It og Læring på ordblindetest.dk, som vil kunne
tilgås med MitID, et Medarbejder NemID eller MitID Erhverv. Registrerede
over 15 år kan tilgå Ordblindetesten med MitID. Hvis den registrerede ikke
har MitID eller er under 15 år, stilles oplysningerne til rådighed for den re-
gistrerede via en testvejleder på den uddannelsesinstitution, hvor den regi-
strerede er indskrevet, eller via forespørgsel til Styrelsen for It og Læring
eller Rigsarkivet. Kommunikationen mellem borgere og uddannelsesinsti-
tutioner, myndigheder m.fl. vil blive understøttet ved en tilpasning af det
eksisterende statslige it-system, Ordblindetesten, hvor Børne- og Under-
visningsministeriet vil stille oplysninger om ordblindhed ved test foretaget
med Ordblindetesten til rådighed.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes at have positive administrative konsekvenser for bor-
gerne. Udvidelsen af perioden for opbevaring af oplysning om ordblindhed
fra 15 år til livsvarig opbevaring vil være en administrativ lettelse for per-
soner, der er konstateret ordblinde ved test foretaget med Børne- og Under-
visningsministeriets it-løsning til test af ordblindhed, Ordblindetesten. Ord-
blindhed er en varig funktionsnedsættelse, og det er således ikke nødvendigt
for en person, der én gang er konstateret ordblind, at tage en ny test senere i
livet. Testdeltagere over 15 år vil desuden få let adgang til dokumentationen
for ordblindhed hele livet ved brug af MitID på ordblindetest.dk og kan på
denne måde bruge mindre tid på kommunikation med uddannelsesinstituti-
oner, myndigheder m.fl. Det vil endvidere være en administrativ lettelse for
personer, der er konstateret ordblinde ved brug af Ordblindetesten, at oplys-
ninger herom samt dokumentation herfor skal lægges uprøvet til grund, hvis
der i medfør af lovgivningen kan tildeles støtte m.v. på baggrund af ord-
blindhed.
18
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
UDKAST
Lovforslaget vil eksempelvis kunne have positive administrative konse-
kvenser for borgerne i forbindelse med at unge uddannelseshjælpsmodta-
gere skal læse, - skrive, - regnetestes inden for en måned af deres ledigheds-
forløb. Lovforslaget vil således kunne ændre praksis for test af ledige, som
tidligere er blev testet for ordblindhed, og give ledige med en forudgående
test nemmere adgang til hjælpemidler og kurser gennem kommunen, da de
ikke først ville skulle testes for ordblindehed.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 16. maj 2024 til den 14. juni
2024 (30 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Akademi-
kerne, Ankestyrelsen, AOF Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, Arkitektskolen i Aarhus, Astra –
Center for Læring i Natur, Teknik og Sundhed, Beskæftigelsesområdet ved
STAR, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Børne-
og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL) – Lederforening, Bør-
nenes Bureau, Børne- og kulturchefforeningen, Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, Børns Vilkår, CEPOS, Daghøjskoleforeningen, Danmarks Læ-
rerforening, Danmarks Private Skoler – grundskoler & gymnasier, Dan-
marks Statistik, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Center for Undervis-
ningsmiljø, Dansk Erhverv, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Handi-
cap Forbund, Dansk Industri, DM - Dansk Magisterforening, Dansk Metal,
Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Danske A-kasser, Danske Døves
Landsforbund, Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og -
Gymnasier – Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Le-
derne, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Gymnasier,
Danske Handicaporganisationer, Danske HF & VUC, Danske HF og VUC
– Bestyrelserne, Danske Landbrugsskoler, Danske Professionshøjskoler,
Danske Regioner, Danske Revisorer, Danske seniorer, Danske Skoleele-
ver, Danske SOSU-skoler, Danske SOSU-skoler –Bestyrelserne, Danske
19
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
UDKAST
Underviserorganisationers Samråd, Danske Universiteter, Dataetisk Råd,
Datatilsynet, DEA, Den Danske Filmskole, Den Danske Scenekunstskole,
Den uvildige konsulentordning på handicapområdet (DUKH), Det Cen-
trale Handicapråd, Det Jyske Musikkonservatorium, Det Kongelige Dan-
ske Kunstakademi, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, Deut-
scher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig, Digitaliseringsstyrelsen,
DJØF, Efterskoleforeningen, Erhvervsskolernes Elevorganisation, Er-
hvervsskolelederne, Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering
(OBR), EVA - Danmarks Evalueringsinstitut, Fagbevægelsens Hovedorga-
nisation, Fagligt Fælles Forbund, FGU Danmark, Finans Danmark, Finans-
forbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Folke-
højskolernes Forening i Danmark, Folkeligt Oplysnings Forbund, Fag og
Arbejde, Foreningen af katolske skoler i Danmark, Foreningen af Kristne
Friskoler, Foreningen af Ledere ved Danskuddannelser, Foreningen for
Forældre til Elever i Fri- og Privatskoler, Foreningen Frie Fagskoler, For-
eningen til gavn for børn og unge (fobu), Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Forældrenes Landsorganisation (FOLA), Frie Skolers Lærerforening, Fri-
skolerne, FSR – danske revisorer, Gentofte Børnevenner, Gymnasiernes
Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes Lærerforening, HK/Kommunal,
HK/Stat, HvorErDerEnVoksen, Institut for Menneskerettigheder, Justitia,
KL, Kommunale Velfærdschefer, Landdistrikternes Fællesråd, Landselev-
bestyrelsen for det pædagogiske område, Landselevbestyrelsen for social-
og sundhedsområdet, Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark,
Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, Landsforeningen for førtidspen-
sionister, Landsforeningen for Socialpædagoger, Landsforeningen Livs-
værk, Landsorganisationen for sociale tilbud (LOS), Landssammenslutnin-
gen af Handelsskoleelever, Landssamråd for PPR-chefer, Lederne, Leder-
samrådet for STU og VSU i Danmark, Lilleskolerne, LOF, Lærernes Cen-
tralorganisation, Lær for Livet, Læsekonsulenternes Landsforening, Læse-
og matematikvejlederforeningen, Modstrøm - Foreningen for FGU-elever
og unge omkring FGU, Nationalt Center for kompetenceudvikling, Natur-
videnskabernes Hus, Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læ-
sevanskeligheder, Nota, OpenDenmark, Operation Dagsværk, Ordblinde-
foreningen, Red Barnet, Rektorkollegiet for de Martime Uddannelser,
Rigsrevisionen, ROAL – Samrådet for ordblindhed og andre læsevanske-
ligheder, Rytmisk Musikkonservatorium, Rådet for Børns Læring, Rådet
for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet for Er-
hvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser, Rådet for
Socialt Udsatte, Rådet for Voksen og Efteruddannelse (VEU-rådet), Sam-
menslutningen af Steinerskoler i Danmark, Sammenslutningen af Unge
20
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
2869140_0021.png
UDKAST
Med Handicap, Samrådet af Specialskoleledere, Sekretariatet for Er-
hvervsrettede Velfærdsuddannelser, Selveje Danmark, Selvejende og pri-
vate institutioners forening (Spifo), Sjældne Diagnoser, Skole og Forældre,
Skolelederforeningen, SMVdanmark, Socialpædagogernes Landsforbund,
Studievalg Danmark, STU-foreningen, Syddansk musikkonservatorium,
Uddannelsesforbundet, Uddannelseslederne, Uddannelsesrådet for de ma-
ritime uddannelser, Udviklingshæmmedes Landsforbund (ULF), Ung-
domsringen, Ungdomsskoleforeningen, Ungdomsuddannelsernes Vejle-
derforening, VUC Bestyrelsesforeningen og Ældre Sagen.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
Negative konsekvenser/merudgif-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, ter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske
Ingen.
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Indebærer mere overskuelig og enkel
ringskonsekven- offentlig sektor.
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen.
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative Ingen.
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
0,3 mio. kr. (2024-priser) i 2024 for
staten. Udgiften afholdes inden for
Børne- og Undervisningsministeri-
ets ramme.
Indebærer tilpasning af det eksiste-
rende statslige it-system, Ordblinde-
testen, på orblindetest.dk (0,3 mio.
kr. (2024-priser).
Ingen.
Ingen.
Administrative Indebærer en administrativ lettelse Ingen.
konsekvenser
for personer, der er konstateret ord-
for borgerne
blinde ved test foretaget med Ord-
blindetesten, ved at sikre let adgang
til dokumentation for ordblindhed, og
at dokumentationen skal lægges uprø-
vet til grund.
21
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
2869140_0022.png
UDKAST
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Miljø- og natur- Ingen.
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
22
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Hverken lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervis-
ning for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 142 af 14. februar 2024, eller øv-
rige love på Børne- og Undervisningsministeriets område indeholder be-
stemmelser, der regulerer perioden for opbevaring af oplysninger om ord-
blindhed i ministeriets it-løsning til test af ordblindhed, Ordblindetesten, en
uddannelsesinstitutions, myndigheds m.fl. adgang til oplysninger om test
foretaget med Ordblindetesten eller prøvelsen af oplysninger om konstateret
ordblindhed ved test foretaget med Ordblindetesten.
Ifølge databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra e, skal personop-
lysninger opbevares på en sådan måde, at det ikke er muligt at identificere
de registrerede i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål,
hvortil de pågældende personoplysninger behandles; personoplysninger kan
opbevares i længere tidsrum, hvis personoplysningerne alene behandles til
arkivformål i samfundets interesse, til videnskabelige eller historiske forsk-
ningsformål eller til statistiske formål i overensstemmelse med artikel 89,
stk. 1, under forudsætning af, at der implementeres passende tekniske og
organisatoriske foranstaltninger, som denne forordning kræver for at sikre
den registreredes rettigheder og frihedsrettigheder.
På baggrund af analyser af slettepolitikken for Ordblindetesten er det be-
sluttet, at testresultater, herunder oplysninger om ordblindhed, slettes auto-
matisk 15 år efter, at testen er foretaget. Dette er desuden anført i bilag 7 i
cirkulæreskrivelse nr. 9074 af 7. februar 2023 om Styrelsen for It og Læ-
rings opgaver som databehandler i visse administrative systemer på børne-
og undervisningsområdet.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 17, stk. 1, har den registrerede i
en række nærmere opregnede tilfælde ret til at få personoplysninger om sig
selv slettet af den dataansvarlige uden unødig forsinkelse, og den dataan-
svarlige har pligt til at slette personoplysninger uden unødig forsinkelse. Det
følger eksempelvis af forordningens artikel 17, stk. 1, litra a, at det gør sig
gældende, hvis personoplysningerne ikke længere er nødvendige til at op-
fylde de formål, hvortil de blev indsamlet eller på anden vis behandlet.
Side 23/31
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
UDKAST
Det følger af forvaltningslovens § 28, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 433
af 22. april 2014, at for manuel videregivelse af oplysninger om enkeltper-
soner (personoplysninger) til en anden forvaltningsmyndighed gælder reg-
lerne i databeskyttelseslovens §§ 6-8 og 10 og § 11, stk. 1, og i artikel 5, stk.
1, litra a-c, artikel 6, artikel 7, stk. 3, 1. og 2. pkt., artikel 9 og 10 og artikel
77, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2016/679 af 27.
april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling
af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger, jf. data-
beskyttelseslovens § 2, stk. 1. For videregivelse af personoplysninger til en
anden forvaltningsmyndighed, der helt eller delvis foretages ved hjælp af
automatisk databehandling, finder reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger og databeskyttelsesloven anvendelse, medmindre vi-
deregivelsen er reguleret af lov om retshåndhævende myndigheders behand-
ling af personoplysninger.
Det følger endvidere af forvaltningslovens § 31, at i det omfang en forvalt-
ningsmyndighed er berettiget til at videregive en oplysning, skal myndighe-
den på begæring af en anden forvaltningsmyndighed videregive oplysnin-
gen, hvis den er af betydning for myndighedens virksomhed eller for en af-
gørelse, som myndigheden skal træffe.
Det foreslås med
§ 24 b, stk. 1,
at Børne- og Undervisningsministeriet stiller
oplysninger om konstateret ordblindhed ved test foretaget med ministeriets
it-løsning til test af ordblindhed, Ordblindetesten, til rådighed for den regi-
strerede, indtil den registrerede afgår ved døden, eller den registrerede an-
moder om, at oplysningen og dokumentationen herfor slettes.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Styrelsen for It og Læring på
vegne af Børne- og Undervisningsministeriet stiller oplysninger om konsta-
teret ordblindhed ved test foretaget med Ordblindetesten til rådighed for den
registrerede på ordblindetest.dk.
Den foreslåede bestemmelse vil alene omfatte oplysninger om personer, der
har fået foretaget en test med Børne- og Undervisningsministeriets it-løs-
ning til test af ordblindhed, Ordblindetesten, og hvor ordblindetestscoren er
indplaceret i kategorien ordblindhed (rød kategori).
Oplysninger om personer, der har fået foretaget en test med Ordblindetesten,
og hvor ordblindetestscoren er indplaceret i enten kategorien ikke ordblinde
Side 24/31
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
UDKAST
(grøn kategori) eller usikker fonologisk kodning (gul kategori), vil som i dag
blive slettet automatisk 15 år efter, at testen er foretaget.
Styrelsen for It og Læring vil stille oplysninger om, hvorvidt den pågæl-
dende er testet med Ordblindetesten, ordblindetestscoren og dokumentatio-
nen herfor til rådighed for den registrerede. Ved »dokumentation« i den fo-
reslåede bestemmelse forstås testrapporten for testdeltagerens resultat, dvs.
resultatet for hver af de tre deltest, testdeltagerens spørgeskemabesvarelser
og det samlede resultat.
Styrelsen vil stille oplysningerne til rådighed, fra testen er foretaget, og ind-
til den registrerede afgår ved døden, eller indtil den registrerede anmoder
om, at oplysningen og dokumentationen herfor slettes.
Registrerede over 15 år vil kunne tilgå Ordblindetesten med MitID. Hvis
den registrerede ikke har MitID eller er under 15 år, vil oplysningerne blive
stillet til rådighed for den registrerede via en testvejleder på den uddannel-
sesinstitution, hvor den registrerede er indskrevet, eller via forespørgsel til
Styrelsen for It og Læring eller Rigsarkivet.
Ordblindetesten vil to gange årligt foretage en samkøring med Det Centrale
Personregister med henblik på, at oplysninger om konstateret ordblindhed
(rød kategori) slettes, hvis den registrerede er afgået ved døden, og vedkom-
mende ikke forinden har anmodet om sletning af oplysningerne. Ved slet-
ning forstås en handling, der sikrer, at oplysningerne ikke længere er tilgæn-
gelige på Ordblindetesten.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås med
§ 24 b, stk. 2,
at en uddannelsesinstitution, en myndighed
m.fl. på Ordblindetesten kan indhente oplysning om, hvorvidt en person er
testet med Ordblindetesten, resultatet heraf og dokumentationen herfor.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at en uddannelsesinstitution, en
myndighed m.fl. efter tilladelse fra en testdeltager, og eventuelt dennes for-
ældre, på Ordblindetesten kan indhente oplysning om, hvorvidt en person er
testet med Børne- og Undervisningsministeriets it-løsning til test af ord-
blindhed, Ordblindetesten, resultatet heraf og dokumentationen herfor. Ind-
hentningen vil skulle ske på ordblindetest.dk, som vil kunne tilgås med et
Medarbejder NemID eller MitID Erhverv.
Side 25/31
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
UDKAST
Bestemmelsen vil omfatte uddannelsesinstitutioner, myndighed m.fl., som
har et sagligt formål med behandlingen af oplysningerne, og som i denne
forbindelse vil skulle bruge de pågældende oplysninger om en testdeltager,
eksempelvis i forbindelse med tilrettelæggelse af undervisningen med hen-
blik på at vurdere et eventuelt undervisnings- eller støttebehov.
Bestemmelsen vil omfatte alle uddannelsesinstitutioner, herunder eksem-
pelvis videregående uddannelsesinstitutioner og institutioner m.fl. der efter
driftsoverenskomst med voksenuddannelsescenteret udbyder undervisning
efter lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning
for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 142 af 14. februar 2024. Ved myndig-
heder forstås kommuner, regioner og Styrelsen for Undervisning og Kvali-
tet. Der vil ved tildeling af adgang til Ordblindetesten i Styrelsen for It og
Læring blive foretaget en vurdering i forhold til bestemmelsens anvendel-
sesområde.
Styrelsen for It og Læring vil på vegne af Børne- og Undervisningsministe-
riet stille oplysninger om, hvorvidt en person er testet med Ordblindetesten,
ordblindetestscoren og dokumentationen herfor til rådighed for uddannel-
sesinstitutionen, myndigheden m.fl. Ved »dokumentation« i den foreslåede
bestemmelse forstås testrapporten for testdeltagerens resultat, dvs. resultatet
for hver af de tre deltest, testdeltagerens spørgeskemabesvarelser og det
samlede resultat.
Bestemmelsen vil omfatte alle test foretaget med Ordblindetesten, og der-
med både test hvor ordblindetestscoren er indplaceret i kategorien ikke ord-
blind (grøn kategori), usikker fonologisk kodning (gul kategori) og ord-
blindhed (rød kategori).
Styrelsen vil for så vidt angår oplysninger om personer, der har fået foreta-
get en test med Ordblindetesten, og hvor ordblindetestscoren er indplaceret
i kategorien ordblindhed (rød kategori), stille oplysningerne til rådighed, fra
testen er foretaget, og indtil den registrerede er afgået ved døden, eller indtil
den registrerede har anmodet om, at oplysningen og dokumentationen herfor
slettes.
Styrelsen vil for så vidt angår oplysninger om personer, der har fået foreta-
get en test med Ordblindetesten, og hvor ordblindetestscoren er indplaceret
i enten kategorien ikke ordblinde (grøn kategori) eller usikker fonologisk
kodning (gul kategori), fortsat stille oplysningerne til rådighed fra testen er
foretaget, og indtil de slettes automatisk 15 år efter, at testen er foretaget.
Side 26/31
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
UDKAST
Ordblindetesten vil to gange årligt foretage en samkøring med Det Centrale
Personregister med henblik på, at oplysninger om konstateret ordblindhed
slettes, hvis den registrerede er afgået ved døden, og vedkommende ikke
forinden har anmodet om sletning af oplysningerne. Ved sletning forstås en
handling, der sikrer, at oplysningerne ikke længere er tilgængelige på Ord-
blindetesten.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås med
§ 24 b, stk. 3,
at oplysninger om at en person er konstateret
ordblind ved test foretaget med Ordblindetesten og dokumentation herfor
skal lægges uprøvet til grund, hvis der i medfør af lovgivningen kan tildeles
støtte m.v. på baggrund af ordblindhed.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at oplysninger om at en person er
konstateret ordblind ved test foretaget med Børne- og Undervisningsmini-
steriets it-løsning til test af ordblindhed, Ordblindetesten, og dokumentation
herfor skal lægges uprøvet til grund, hvis der i medfør af lovgivningen kan
tildeles støtte m.v. på baggrund af ordblindhed.
Ordningen vil indebære, at den uddannelsesinstitution, myndighed m.fl., der
skal lægge oplysningerne uprøvet til grund, gøres bekendt med, at personen
er konstateret ordblind og dokumentation herfor, enten ved at personen, der
er konstateret ordblind, fremviser dokumentation, eller ved at den pågæl-
dende uddannelsesinstitution, myndighed m.fl. i medfør af det foreslåede §
24 b, stk. 2, indhenter oplysning om, hvorvidt en person er testet med Ord-
blindetesten, resultatet heraf og dokumentationen herfor.
Den foreslåede bestemmelse vil omfatte oplysninger om personer, der har
fået foretaget en test med Ordblindetesten, og hvor ordblindetestscoren er
indplaceret i kategorien ordblindhed (rød kategori).
Ved »dokumentation« i den foreslåede bestemmelse forstås testrapporten
for testdeltagerens resultat, dvs. resultatet for hver af de tre deltest, testdel-
tagerens spørgeskemabesvarelser og det samlede resultat.
Det er ikke et krav, at lovgivningen, hvorefter der kan tildeles støtte m.v. på
baggrund af ordblindhed, eksplicit stiller krav om dokumentation for ord-
blindhed.
Side 27/31
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
UDKAST
I henhold til gældende lovgivning på bl.a. Børne- og Undervisningsministe-
riets område kan dokumentation for ordblindhed i flere tilfælde være en nød-
vendighed, således kommuner, uddannelsesinstitutioner m.fl. kan varetage
deres opgaver med tilrettelæggelse af undervisningen, som opfylder den en-
kelte elevs behov, herunder vurdere eventuelle støttebehov og tildele ret-
mæssig støtte. Til eksempel kan nævnes § 29, stk. 1, i lov om erhvervsud-
dannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 40 af 11. januar 2024, hvorefter der til
elever og lærlinge, der har behov for det, gives specialundervisning og an-
den specialpædagogisk bistand og § 3 a, 1, pkt., i lov om efterskoler og frie
fagskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 1172 af 12. august 2022, hvorefter sko-
lerne skal tilbyde supplerende undervisning eller anden faglig støtte til en
elev, der har brug for støtte, og som ikke alene kan understøttes ved brug af
undervisningsdifferentiering og holddannelse, med henblik på elevens in-
klusion i den almindelige undervisning, jf. § 3 a, 1. pkt., i lov om folkesko-
len.
Endvidere kan der på andre ministeriers område være fastsat lovgivning,
hvorefter personer, som er konstateret ordblinde, kan søge om eller få tildelt
støtte. Til eksempel kan nævnes § 12 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om specialpæ-
dagogisk støtte ved videregående uddannelser m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 1507 af 7. december 2022, hvorefter henholdsvis uddannelsesinstitutio-
nen og ansættelsesinstitutionen, når den uddannelsessøgende er optaget på
pædagogikum, indgiver indstilling til Børne- og Undervisningsministeriet
om specialpædagogisk støtte på vegne af den uddannelsessøgende.
Tilsvarende vil her gælde, at oplysninger om at en person er konstateret ord-
blind ved test foretaget med Ordblindetesten og dokumentation herfor vil
skulle lægges uprøvet til grund, hvis enten personen, der er konstateret ord-
blind, fremviser dokumentation, eller den pågældende uddannelsesinstitu-
tion, myndighed m.fl. i medfør af det foreslåede § 24 b, stk. 2, indhenter
oplysning om, hvorvidt en person er testet med Ordblindetesten, resultatet
heraf og dokumentationen herfor.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke ændre på betingelserne for tildeling af
støtte m.v. i lovgivningen, herunder hvis det eksempelvis fremgår af lovgiv-
ningen, at der skal foretages en samlet vurdering, hvor ordblindhed kan være
én af flere faktorer, der kan tillægges betydning i forbindelse med tildelin-
gen af støtte m.v.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Side 28/31
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
UDKAST
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 1. april 2025.
Det foreslåede vil indebære, at den foreslåede § 24 b træder i kraft den 1.
april 2025.
Den foreslåede ændring vil ikke gælde for Færøerne og Grønland, da lov
om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne
ikke gælder for Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i kraft for Færø-
erne og Grønland ved kongelig anordning.
Det foreslås i
stk. 2,
at oplysninger om personer, som er konstateret ord-
blinde ved test foretaget med Ordblindetesten forud for lovens ikrafttræden,
og som ikke kan identificeres, slettes 3 år efter lovens ikrafttræden.
Børne- og Undervisningsministeriets it-løsning til test af ordblindhed, Ord-
blindetesten, blev idriftsat i 2015. På baggrund af analyser af slettepolitik-
ken for Ordblindetesten er det besluttet, at testresultater, herunder oplysnin-
ger om ordblindhed, slettes automatisk 15 år efter, at testen er foretaget.
Dette er desuden anført i bilag 7 i cirkulæreskrivelse nr. 9074 af 7. februar
2023 om Styrelsen for It og Lærings opgaver som databehandler i visse ad-
ministrative systemer på børne- og undervisningsområdet. De første testre-
sultater om ordblindhed (rød kategori) er derfor planlagt til at blive slettet i
2030.
Det foreslåede § 24 b, stk. 1, vil medføre, at de personer, der er konstateret
ordblinde (rød kategori) ved test foretaget med Ordblindetesten frem til nær-
vende lovs ikrafttræden, og som kan identificeres, af Styrelsen for It og Læ-
ring vil blive oplyst om den nye slettefrist, dvs. at oplysninger om konstate-
ret ordblindhed ved test foretaget med Ordblindetesten stilles til rådighed
for den registrerede indtil den registrerede afgår ved døden, eller den regi-
strerede anmoder om, at oplysningen og dokumentationen herfor slettes, jf.
nærmere lovforslagets § 1, nr. 1.
Oplysninger i Ordblindetesten om personer, der er konstateret ordblinde
(rød kategori) forud for lovens ikrafttræden, men som ikke kan identificeres,
f.eks. grundet brugen af et fiktivt personnummer, vil blive slettet manuelt af
Styrelsen for It og Læring 3 år efter lovens ikrafttræden. Der er tale om ca.
400 personer, der er konstateret ordblinde, og som ikke kan identificeres i
Ordblindetesten.
Side 29/31
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
UDKAST
Styrelsen for It og Læring vil desuden på ordblindetest.dk og viden.stil.dk
indsætte information målrettet de personer, der er konstateret ordblinde, og
som ikke kan identificeres i Ordblindetesten, med henblik på at tydeliggøre,
at der er mulighed for, at man kan henvende sig i styrelsens support og an-
mode om at få bevaret oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblinde-
testen, indtil vedkommende afgår ved døden eller anmoder om, at oplysnin-
gen og dokumentationen herfor skal slettes.
Side 30/31
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Ændring af perioden for opbevaring af oplysninger om konstateret ordblindhed i Ordblindetesten)
2869140_0031.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om forberedende voksenun-
dervisning og ordblindeundervis-
ning for voksne, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 142 af 14. februar 2024,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 24 a indsættes i
kapitel
11:
Ȥ 24 b.
Børne- og Undervisnings-
ministeriet stiller oplysninger om
konstateret ordblindhed ved test fo-
retaget med ministeriets it-løsning
til test af ordblindhed, Ordblindete-
sten, til rådighed for den registre-
rede, indtil den registrerede afgår
ved døden, eller den registrerede
anmoder om, at oplysningen og do-
kumentationen herfor slettes.
Stk. 2.
En uddannelsesinstitution,
en myndighed m.fl. kan på Ordblin-
detesten indhente oplysning om,
hvorvidt en person er testet med
Ordblindetesten, resultatet heraf og
dokumentationen herfor.
Stk. 3.
Oplysninger om at en person
er konstateret ordblind ved test fo-
retaget med Ordblindetesten og do-
kumentation herfor skal lægges
uprøvet til grund, hvis der i medfør
af lovgivningen kan tildeles støtte
m.v. på baggrund af ordblindhed.«
Side 31/31