RSV
Trivselsfabrikkens
drøm om at være med til at
sætte mental trivsel & livsduelighed ”på
skoleskemaet”/den offentlige dagsorden for ALLE som et fælles ansvar er ved at blive realiseret
lokalt i
samarbejde med en række ildsjæle i og udenfor skoleverden - og nu rækker vi og nogle af dem vi
samarbejder med ud til jer, for at gøre opmærksom på mulighederne for universel forebyggelse og
trivselsfremme regionalt og/eller nationalt… allerede i det nye skoleår - for der ER noget VI som samfund
kan gøre, imens vi venter…
både ift. behandling og forebyggelse…
(OBS: understreget tekst i dokumentet = links)
Samtidig med at vi arbejder for universel forebyggelse af mental trivsel,
mener vi også at der hvor udfordringer har ført til at børn og unge havner
udenfor skolen/fællesskabet, der kunne den økonomiske støtte til såvel
psykiatrien, privatpraktiserende psykologer og senest de kommende
kommunale tilbud til børn og unge med fordel udvides til at dække
familiers udgifter til psykoterapeuter for at nedbringe ventetiderne OG at
familierne bør kunne få lønkompensation for den forældre der må gå
hjemme for at være hos barnet/den unge. Således bør man sidestille børn
og unge der går ned med stress i skolen mv med voksne der går ned med
stress på arbejdet
–
dvs. sygemeldinger, hjælp hos en
psykolog/psykoterapeut, sygedagpenge og gradvis tilbagevenden
–
uden
nødvendigvis at skulle igennem udredning i første omgang.
Udover de 3 snart 4 skoler som har taget
FRIENDS Resilience© til sig, heraf 2 som
helskoleindsats fra børnehave - udskoling
med inddragelse af PPR og UU og en der
kommer til at være præget af stor lokal og
forhåbentlig kommunal forankring, har vi
indgået samarbejder med hhv. Holbæk
Bibliotekerne og Mia Kristina Hansen,
Formand for SIND-Landsforeningen for
psykisk sundhed og Foreningen Børn med
Angst med henblik på udbredelse af
kendskab hertil.
Når det er sagt, er det vi brænder for universel forebyggelse. Der findes en tilgang/metode, FRIENDS Resilience©
(FRIENDS i dagligt tale), som er udviklet til formålet og som ligger i tråd med kendte modeller for
sygdomsforebyggelse og sundhedsfremme (USI, PST & Social determinanter) samt nationale og internationale
anbefalinger; det som Trivselskommissionen ville undersøge ; Børne- og Undervisningsministeriets vejledning til
forebyggelse og håndtering af vold og trusler; det kommende inspirationsmateriale det nye Nationale
Karakterdannelsesprojekt samt Karakterdannelsescenter skal i gang med at udvikle til lærere, pædagoger og
skoleledere. Vi er endvidere blevet bekræftet i relevansen af FRIENDS, når vi de senere år bl.a. har fulgt Louise Klinge
(vigtigheden af fagprofessionelles relationelle kompetencer samt rammer for læring), Helle Rabøl Hansen (mobning
og ny didaktik), Gro Emmertsen Lund (Fravær og forældresamarbejde), Rikke Alice Bille (skole-hjem samarbejde;
børn, unge og forældres stemmer), Laura Drachmann Poulsen og Silke E. S. Arbo (elev og unge perspektiver); Claus
Drejer (stop vold) og hele Skole i morgen græsrodsbevægelsen.
FRIENDS Resilience
©
er et evidensbaserede universelt (primært forebyggende) holistisk, inkluderende,
afstigmatiserende, resiliens- og trivselsfremmende program vi hentede hjem til Danmark fra Australien. Det gjorde vi
med ovenstående formål for øje som reaktion på de allerede dengang (2017) store trivselsudfordringer vi oplevede
på nært hold. Programmet er udviklet til brug der hvor børn og unge samt voksne samles
–
med inddragelse af
forældre og de lokale omgivelser. Gennem FRIENDS får børn, unge samt deres voksne netop adgang til og indsigt i
nogle fælles resiliens-, livsdueligheds- og læringsfremmende og brugbare redskaber, strategier og færdigheder. Vi er
sikker på at dette kan bidrage til at VI som samfund, sikrer at alle får kendskab til, samt øvelse i brugen af, denne
vigtige værktøjskasse, på samme måde som vi bevidst lærer SAMTLIGE børn og unge at læse, skrive og regne
–
og at
uligheden i sundhed og trivsel formindskes.
Fakta om FRIENDS:
Udviklet af Dr. Paula Barrett i Australien, det af WHO blåstemplet FRIENDS Resilience
©
program har eksisteret i mere end 30 år
og bliver løbende opdateret og videreudviklet i tråd med den nyeste forskning. FRIENDS er forankret i kognitiv adfærdsterapien
(senest dennes 3je bølge) og bygger desuden på positiv psykologi, mindfulness, konfliktløsning, samt nyere forskning omkring
selvværd, empati, taknemmelighed o.a. FRIENDS er i dag at finde i 33 lande verden over, hvor det udover at blive anvendt i
behandlingsregi, bliver brugt forebyggende som en integreret del af undervisningen på almenområdet og i mange andre
kontekster. Det i 4 alderstilpasset udgaver med dertilhørende facilitatormanualer med teoretisk afsæt, gennemgang af
didaktiske og pædagogiske virkemidler, detaljerede vejledninger og forslag til aktiviteter; aktivitetsbøger til deltagerne; og et
online univers med ekstra ressourcer og materialer. Tilsammen giver dette børnehaver, klasser, skoler, lokale foreninger,
uddannelser og erhvervsliv med flere, mulighed for at gå sammen, børn, unge og voksne, om at tilegne sig fælles viden og
værktøjer, strategier og kompetencer til at kunne være i og håndtere svære følelser samt livets store som små
udfordringer/opgaver/overgange; at kunne benytte sig af de muligheder der løbende dukker op, samt at kunne finde på
proaktive, positive/hjælpsomme løsninger, for derved at komme styrket videre i livet. Efter endt forløb fungerer FRIENDS
Resilience
©
og FRIENDS akronymet som et fælles sprog og fundament lige til at bruge i hverdagen.