Lad os få ryddet naturfagsprøvens børnesygdomme af vejen
- af Christina Frausing Binau 2023
Lad os få ryddet naturfagsprøvens
børnesygdomme af vejen
Af Christina Frausing Binau, folkeskolelærer på Skolen på Duevej og konsulent i Astra - det nationale
naturfagscenter
Den fælles prøve i biologi, fysik/kemi og geografi i grundskolen har efter en coronapause på tre år
netop fundet sted. Gensynet med prøven og opløbet frem mod den giver anledning til eftertanke:
Der er nemlig en række forhold, der med fordel kunne justeres. Jeg baserer mine betragtninger på
egen praksis i folkeskolen.
Hvad er det egentlig, vi vil med det undersøgende
arbejde i problembaseret undervisning?
Jeg har bemærket det før - og bl.a. skrevet om det i MONA (Hald & Binau, 2017) - at eleverne oftest
har en forståelse af, at de skal vise
forsøg.
“Så
har vi et forsøg med albedoeffekt”
er en sætning, jeg
har hørt talrige gange på de ikke mindre end otte eksaminationsdage, jeg har været med til i
sommers; halvdelen som eksaminator og resten som beskikket censor. Erstat selv ‘albedoeffekt’ med
nedsivning gennem jordlag, en generator, isterninger der smelter i vand hhv. på land samt mange
lignende klassikere.
Er det illustrationsforsøg på rad og række, vi vil se?
Eleverne bruger disse forsøg til at
vise noget om det,
de arbejder med. Der er således overvejende
tale om det, jeg kalder
illustrationsforsøg
(Astra, 2020), hvor formålet er at vise, påvise, bevise eller
illustrere en bestemt (kendt) sammenhæng.
Der er ikke noget galt med illustrationsforsøg, men de udgør blot én af fire typer undersøgelser, hvor
de andre er observation, prøv-dig-frem og eksperiment. Graderne af selvstændighed er ofte ganske
få, og selvom det naturligvis er muligt at gøre illustrationsforsøget til sit eget -
ændre en variabel
og
justere undersøgelsesdesignet
for nu i udpluk at citere Børne- og Undervisningsministeriets (herefter
BUVM) prøvevejledning fra afsnittet om, hvordan det ser ud, når elever viser
undersøgelseskompetence (BUVM 2021, s. 15) - så er 99 % af det, jeg har været vidne til 1:1
gennemførelse af illustrationsforsøget, som eleverne har set det beskrevet i lærebogsmaterialer eller
på Youtube.
I samme afsnit af prøvevejledningen, som er citeret ovenfor, står følgende:
“Eleven
skal til prøven udvise undersøgelseskompetence ved at gennemføre naturfaglige
undersøgelser med udgangspunkt i et eller flere naturfaglige spørgsmål. Eleven fortæller
undervejs om overvejelser og beslutninger i relation til valgte undersøgelser, bl.a. om
hypotese, variable, databehandling, konklusion og evt. om opstilling af udstyr og sikkerhed”
(ibid.).
1