Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 177
Offentligt
2862610_0001.png
Baggrundsbilag: Arbejdsgruppens vidensgrundlag for
anbefalingerne
Arbejdsgruppen er over fem møder blevet introduceret for udfor-
dringsbilledet blandt voksne med læse-og skrivevanskeligheder samt
indsigter fra en række videnspersoner, praktikere samt interessenter
på området.
1. Møde: Præsentation af udfordringsbillede
VIVE introducerede på mødet arbejdsgruppen for viden om og ka-
rakteristika for voksne med læsefærdigheder på et lavt niveau. Blandt
voksne med svage læsefærdigheder er mænd, personer imellem 55-65
år, personer med grundskolen eller en erhvervsuddannelse som højst
gennemførte uddannelsesniveau, personer der ikke er i beskæftigelse
eller uddannelse samt personer med et andet modersmål end dansk
overrepræsenteret.
BUVM præsenterede arbejdsgruppen for data for den nuværende
screenings- og testindsats. BUVM’s opgørelse viser, at det primært er
de yngste voksne imellem 25-34 år og kvinder, som bliver testet for
ordblindhed. Endvidere er andelen af testede højst hos personer med
grundskolen eller en erhvervsuddannelse som højest gennemførte ud-
dannelsesniveau. Personer, der er under uddannelse og arbejdsløse, er
endvidere overrepræsenteret blandt de testede.
2. Møde: Præsentation af viden om virksomme indsatser og nuding som greb
EVA præsenterede på mødet en række indsigter fra undersøgelser
gennemført siden 2012 ift. barriere for deltagelse i undervisningstil-
bud målrettet voksne med svage læsefærdigheder og hvilke greb, der
kan bidrage til at styrke indsatsen for voksne med læse-og skrivevan-
skeligheder. EVA fremhævede manglende kendskab til muligheder og
vilkår for deltagelse i undervisningstilbud, negative skoleerfaringer
samt manglende vejledning og afklaring som nogle af de centrale bar-
rier for deltagelse i undervisningstilbud målrettet personer med læse-
og skrivevanskeligheder. For virksomhederne fremhæves manglende
kendskab til muligheder og vilkår som en af de centrale barrierer for
1
7. maj 2024
Sagsnr.: 24/09744
Center for Gymnasier, Erhvervs- og
Voksenuddannelser
RS
Departementet
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Telefon: +45 33 92 50 00
Mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Orientering om anbefalinger til modeller for screening af voksne for læse- og skrivevanskeligheder mv.
benyttelse af voksen-og efteruddannelsestilbud sammen med mang-
lende prioritering af efter-og videreuddannelsen. Som greb til at imø-
degå disse udfordringer forslog EVA bl.a. brug af nøglepersoner på
arbejdspladsen og i forlængelse heraf nøglepersonkurser på arbejds-
pladsen. Herudover blev informationsmøder og obligatorisk screening
på arbejdspladsen samt mere brancherettet opkvalificering i læse-og
skrivevanskeligheder introduceret som eksempler på virksomme greb.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen præsenterede deres erfaringer
med at gøre brug af nudging. Nudging handler om at etablere ram-
mer, der fordrer en bestemt adfærd.
3. Møde: præsentation af ikke-diagnostiske screeningsredskaber, potentiale
ved anvendelse af AI samt anvendelse af læse-og skriveteknologi på ar-
bejdspladserne
PensionDanmark præsenterede på mødet
Læsogskrivbedre.dk,
som er et
ikke-diagnostisk redskab til at vurdere, hvorvidt det kunne være rele-
vant at blive testet for ordblindhed, eller andre læse- og skrivevanske-
ligheder. Redskabet består af en rækkespørgsmål, som tager ca. 10
min. at besvare, hvorefter man på baggrund af besvarelsen kan få en
anbefaling om at lade sig teste for læse-og skrivevanskeligheder.
Københavns Professionshøjskole præsenterede endvidere arbejds-
gruppen for perspektiverne ved at personer med læse-og skrivevan-
skeligheder kan anvende kunstig intelligens. Arbejdsgruppen bemær-
kede, at mange programmer er meget avancerede og i stand til f.eks.
at skrive mails ud fra ganske få instrukser og oversætte komplekse
akademiske tekster på engelsk. Brugen af ChatGPT og anden kunstig
intelligens i form af trænede sprogmodeller kræver dog digitale fær-
digheder og ofte også sproglige kompetencer, hvilket kan være en bar-
rierer for nogle personer med ordblindhed og andre læse-og skrive-
vanskeligheder. Desforuden er der i praksis udfordringer med opsæt-
ning af programmer, datasikkerhed mv.
Endelig blev arbejdsgruppen på mødet præsenteret for perspektiverne
ved at integrere læse-og skriveteknologi på arbejdspladsen og i under-
visningen ved firmaet Wizkids.
Der blev i præsentationen af læse-og skriveteknologi lagt stor vægt på
rollemodeller og en bred udrulning af læse-og skriveteknologi til alle
medarbejdere inklusiv ansatte, der ikke har udfordringer med læsning
og skrivning som forudsætning for en effektiv implementering af
læse-og skriveteknologi.
4. Møde: input fra uddannelsessektoren
På mødet blev arbejdsgruppen præsenteret for input fra udbyderne af
uddannelsestilbud for personer med læse-og skrivevanskeligheder via
AOF & FORA og Danske HF & VUC. Udbyderne af uddannelsestil-
buddene understregede bl.a. vigtigheden af at understøtte udbydernes
opsøgende arbejde, etablering af kurser for nøglepersoner/ambassa-
2
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Orientering om anbefalinger til modeller for screening af voksne for læse- og skrivevanskeligheder mv.
dører på virksomhederne, som kan være med til at aftabuisere og mo-
tivere til deltagelse i screening og undervisning samt bedre muligheder
for at integrere almen og erhvervsrettet VEU. Udbyderne forslog
endvidere, at rammerne for SVU forenkles, og at der indføres en mu-
lighed for, at virksomheder kan betale for tomme pladser på FVU-
hold.
Arbejdsgruppen blev endvidere præsenteret for en række anbefalinger
fra DEG og Danske SOSU-skoler, som blandt andet indbefatter
præscreening for læse-og skrivevanskeligheder ved kursusstart på
AMU, etablering af AMU-kursuspakketilbuddet hvor basale færdighe-
der er i fokus samt efteruddannelse af TR- og uddannelsesrepræsen-
tant inden for opkvalificering af basale færdigheder.
5. Møde: input fra Ordblindeforeningen samt eksisterende erfaringer med
opsøgende virksomhedsrettede indsats
Arbejdsgruppen blev på mødet præsenteret for Ordblindeforeningens
syn på udfordringerne med deltagelse i test og screening for medar-
bejdere med læse-og skrivevanskeligheder herunder, at det for mange
medarbejdere med ordblindhed kan være forbundet med stor ubehag
at lade sig teste, da det kan føles som om, at der stilles spørgsmålstegn
ved deres kompetencer og arbejdsindsats. Endvidere pointerede Ord-
blindeforeningen, at mange ikke nødvendigvis er motiveret for at lade
sig teste og deltage i undervisning, hvis der ikke er et klart formål her-
med. Endelig gav Ordblindeforeningen udtryk for, at der blandt de
ældre generationer er et større tabu forbundet med ordblindhed end
blandt de yngre generationer.
På mødet blev arbejdsgruppen endvidere præsenteret for erfaringer
med
Den opsøgende indsats for uddannelse og kompetenceudvik-
ling”, som er er en indsatser under Den Kommunale Kompetence-
fond og 3F’s projekt ”Almene kompetencer gør dig stærkere”. Begge
indsatser betoner bl.a. vigtigheden af tæt koordination med udbyderne
samt vigtigheden af hurtige og glidende overgange fra screening og
test til deltagelse i undervisningstilbud.
3