Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 175
Offentligt
2860505_0001.png
Førstehjælp i omsorg kan være med til at gøre børn ansvarlige og omsorgsfulde. De bliver
gode til at hjælpe andre og selv bede om hjælp. Førstehjælp i omsorg tager udgangspunkt i de
fire grundprincipper i førstehjælp: Stands ulykken, Giv livreddende førstehjælp, Tilkald hjælp
og Giv almindelig (psykisk) førstehjælp. Metoden omsætter grundprincipperne, så de bliver
forståelige og anvendelige for 3-6-
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 175: Henvendelse af 2/5-24 fra Dansk Førstehjælpsråd om at førstehjælp kan modvirke mobning.
2860505_0002.png
Til den teoretiske del anbefales det at gennemføre Falcks børnekursus i Førstehjælp.
De fire grundprincipper i førstehjælp:
For at få kursets viden og børnenes model ind under huden tilrettelægges pædagogiske work-
shopper som et aldersopdelt stjerneløb. De yngste 3-4-
og de ældste 5-6-
fire workshopper.
tre workshopper
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 175: Henvendelse af 2/5-24 fra Dansk Førstehjælpsråd om at førstehjælp kan modvirke mobning.
2860505_0003.png
I arbejdet med at implementere det lærte teoretiske fundament i hverdagens pædagogiske
arbejde er det en god ide at anvende et kamera. Billeder af børn i forskellige situationer, hvor
de har brug for hjælp, er meget anvendelige i dialogen med børnene. Det kan fx være billeder
af et barn, der er faldet på legepladsen; et barn, der skal have renset sår og have plaster på
eller et barn, der har problemer med lynlåsen i jakken.
Dagtilbuddets førstehjælpsskab indgår som en del af førstehjælp i omsorg. Førstehjælps-
skabet placeres i børnehøjde, så børnene selv kan hente plaster og forbindinger, hvis de har
brug for det. Hav eventuelt en trøstebamse stående i skabet, som børnene kan låne, hvis de
har slået sig eller er kede af det.
Førstehjælpskurserne fra Falck:
Undervisningen giver børnene indsigt i, hvorfor det er vigtigt at hjælpe og passe på hinanden,
og hvad de kan gøre.
Workshop 1+2 (for 3-6-årige):
Deciderede førstehjælpsøvelser. Workshop 1 handler om
kroppens anatomi, mens workshop 2 handler om aflåst sideleje, frie luftveje, små og store
blødninger osv.
Workshop 3 (for 3-6-årige):
Workshoppen består af to opgaver.
Børnene bliver præsenteret for fire billeder af en ulykke. Personalet gør opmærksom på, at
der ikke er tale om en rigtig ulykke, men at personerne på billederne er skuespillere.
Børnene skal lægge billederne i den rigtige rækkefølge i forhold til ulykkens forløb og placere de
fire omsorgsprincipper, så de passer til billederne. Den voksne støtter børnene ved fx at spørge:
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 175: Henvendelse af 2/5-24 fra Dansk Førstehjælpsråd om at førstehjælp kan modvirke mobning.
2860505_0004.png
Workshop 4 (for 5-6-årige):
Rollespil. Personalet laver rollespil med børnene ud fra emnerne:
Holde ude, magt og uvenner. Personalet fungerer som aktører og tager afsæt i anonymiserede
situationer fra dagligdagen, som børnene enten selv har deltaget i, været offer for eller været
tilskuer til. For at sikre anonymitet fortæller de voksne børnene, at det ”kun er skuespil”.
Under rollespillene beder personalet børnene om at lytte til, hvad der bliver sagt, lægge
mærke til de voksnes mimik og kropssprog samt finde og huske de steder, hvor de synes, der
foregår eller bliver sagt noget forkert. Efter hver rollespilssekvens snakker personalet med
børnene om, hvad de har lagt mærke til og oplevet.
Rollespil med afsæt i korte sekvenser fra børnenes sociale liv er velegnet til:
Førstehjælp i omsorg i hverdagen:
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 175: Henvendelse af 2/5-24 fra Dansk Førstehjælpsråd om at førstehjælp kan modvirke mobning.
2860505_0005.png