Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 168
Offentligt
2856185_0001.png
Professionshøjskolernes
indsatser for at øge
optag og gennemførsel
på pædagoguddannelsen
Kortlægning af professionshøjskolernes indsatser for at styrke
rekruttering og gennemførsel
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner" BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856185_0003.png
INDHOLD
Professionshøjskolernes
indsatser for at øge
optag og gennemførsel
på pædagoguddannelsen
1
2
2.1
2.2
2.3
2.4
Resumé
Indledning
Kvalitet i daginstitutioner kalder på dygtige pædagoger
Metode og data
Projektets organisering
Læsevejledning
5
10
10
10
11
11
3
3.1
3.2
3.3
3.4
Rekruttering til den ordinære pædagoguddannelse
Professionshøjskolernes oplevelse af udfordringen
Udvikling og målretning af generelle studievalgsindsatser
Brobygningsindsatser målrettet elever på ungdomsuddannelser
Indsatser rettet mod unge med afsluttet ungdomsuddannelse
12
12
14
16
18
4
4.1
4.2
4.3
Rekruttering til meritpædagoguddannelsen
Professionshøjskolernes oplevelse af udfordringen
Modeller for meritpædagoguddannelserne
Samarbejde med kommuner er centralt
19
19
21
22
Danmarks Evalueringsinstitut
3
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856185_0004.png
4.4
Ønske om mere fleksibel adgang
22
5
5.1
5.2
5.3
5.4
Styrket gennemførsel på pædagoguddannelsen
Gennemførsel og frafald på pædagoguddannelsen
En god studiestart
Stærke relationer fremmer trivsel og forebygger frafald
Styrke og udvikle studiekompetencer
23
23
24
25
26
6
6.1
6.2
6.3
6.4
Indsatser i forbindelse med praktikken
Praktikperioderne er vigtige, men sårbare
Styrket praktikforberedelse
Støtte til studerende under praktikken
Opfølgning på praktikken
28
28
29
30
31
7
7.1
7.2
7.3
Indsatser målrettet studerende med SPS-behov
Voksende antal studerende med behov for SPS
Systematisering og kvalificering af SPS-arbejdet
Indsatser under udvikling
32
32
34
36
Appendiks A – Litteraturliste
Appendiks B – Metode og data
37
39
Danmarks Evalueringsinstitut
4
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
1 Resumé
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) præsenterer i dette notat en kortlægning af professionshøjsko-
lernes arbejde med at rekruttere og fastholde studerende på pædagoguddannelsen. Kortlægnin-
gen er baseret på en interviewundersøgelse, hvor ledelsesrepræsentanter fra alle seks professions-
højskoler er blevet spurgt ind til, hvordan de arbejder med at rekruttere og fastholde pædagogstu-
derende. Notatet indgår som del af projektet
Flere pædagoger til daginstitutioner,
som undersøger,
hvordan kommuner og professionshøjskoler arbejder med at få flere pædagoger til daginstitutio-
ner. Projektet er udført med støtte fra Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger. I tillæg til
dette notat udgives der et notat om antallet af personer i forskellige målgrupper, et notat om kom-
munernes indsatser for at rekruttere og fastholde flere i pædagogfaget og to inspirationsmaterialer
til henholdsvis kommuner og professionshøjskoler. Alle materialer kan ses på eva.dk.
Der er brug for at sikre flere pædagoger til daginstitutioner
Rekruttering og fastholdelse af studerende på pædagoguddannelsen er en central udfordring for
professionshøjskolerne. Søgningen til pædagoguddannelsen er faldet igennem de senere år, sam-
tidig med at prognoser viser, at vi kommer til at mangle pædagoger i daginstitutioner. Kortlægnin-
gen skal bidrage til at skabe et vidensgrundlag, der kan understøtte professionshøjskolernes ar-
bejde med at rekruttere og fastholde pædagogstuderende.
Søgningen til pædagoguddannelsen har været støt faldende i de senere år, fra ca. 5.300 optagne i
2016 til ca. 4.000 i 2023 (Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, 2023). Samtidig har vi relativt lidt sy-
stematisk og samlet viden om, hvordan professionshøjskolerne arbejder for at fremme rekrutterin-
gen og understøtte de studerendes gennemførsel på pædagoguddannelsen. Denne kortlægning
bidrager med en oversigt.
Resultaterne, der formidles i dette notat, er relevante for både beslutningstagere, ledelser for pæ-
dagoguddannelserne samt andre, som er optaget af rekrutterings- og fastholdelsesudfordringen
på pædagoguddannelsen. Uddannelsesledelserne kan fx anvende notatet til inspiration og udvik-
ling af indsatser på deres professionshøjskole.
Danmarks Evalueringsinstitut
5
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856185_0006.png
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
Resumé
Resultater
Notatet ser på
rekrutteringsindsatser
målrettet den ordinære pædagoguddannelse og meritpæda-
goguddannelserne samt
gennemførselsindsatser
målrettet studerende på pædagoguddannelsen,
herunder i praktikperioder.
Figur 1.1 herunder giver et overblik over de typer af indsatser, forskellige professionshøjskoler ar-
bejder med for at styrke søgningen til og gennemførslen af pædagoguddannelsen.
Figur 1.1
Overblik over professionshøjskolernes igangværende indsatser
Eksempler på indsatser for at styrke søgningen til og gennemførslen af pædagoguddannelsen
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut
Danmarks Evalueringsinstitut
6
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856185_0007.png
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
Resumé
Fokus på udvidet brobygning fra ungdomsuddannelser til
pædagoguddannelsen
Pædagoguddannelsen er både Danmarks største og mest søgte videregående uddannelse. Søg-
ningen til pædagoguddannelsen har dog været støt faldende i de senere år, fra ca. 5.300 optagne i
2016 til ca. 4.000 i 2023, og de foreløbige tal fra kvote 2-søgningen i 2024 tyder på, at faldet fortsæt-
ter. Antallet af ansøgere er faldet på tværs af de seks professionshøjskoler. Der er dog eksempler
på, at oprettelsen af lokale udbud kan vende udviklingen, men virkningens varighed er endnu uvis.
Professionshøjskolerne arbejder løbende med at udvikle deres almindelige studievalgs- og vejled-
ningsaktiviteter, så aktiviteterne er mere målrettede, foregår mere kontinuerligt og i højere grad
kan bidrage til at synliggøre institutioner og uddannelser lokalt. Alle professionshøjskoler har aktu-
elt fokus på at udvikle brobygningsindsatser, som skal stimulere den faglige interesse for pæda-
goguddannelsen, navnlig blandt stx-elever.
Unge med en afsluttet ungdomsuddannelse, som arbejder som pædagogmedhjælpere i daginsti-
tutioner, udgør ifølge uddannelsesledelserne en oplagt målgruppe. Derfor er flere professionshøj-
skoler i gang med at udvikle tilbud, typisk i form af kurser og workshops, der skal vække deres inte-
resse for pædagoguddannelsen og den pædagogiske faglighed. For at få fat i den tilsigtede mål-
gruppe kræver det dog et samarbejde med de kommunale arbejdsgivere, som endnu ikke er fuldt
udviklet.
Stort fokus på fleksibilitet ift. merituddannelse
I 2022/23 blev der optaget 827 studerende på meritpædagoguddannelsen, hvilket er en stigning på
168 % sammenlignet med 2012/13, hvor der blev optaget 309 studerende på meritpædagogud-
dannelsen.
Professionshøjskolerne har i de senere år oplevet høj efterspørgsel efter meritpædagoguddannel-
sen, men oplevede på interviewtidspunktet et dæmpet optag som følge af uvished om kommuner-
nes muligheder for at udbetale løn under uddannelse. Der er dog efterfølgende indgået en tidsbe-
grænset aftale mellem KL og FOA om vilkår for ansatte under deltagelse i merituddannelsen.
1
Professionshøjskolerne har udviklet forskellige modeller for merituddannelse for at gøre uddannel-
sen mere tilgængelig for studerende, som typisk er afhængige af at uddanne sig, samtidig med at
de arbejder og har familie eller andre forpligtelser. Modellerne tilbyder forskellige kombinationer af
perioder med deltids-/fuldtidsuddannelse samt fysisk/online-undervisning. Desuden tilbydes i de
store byer meritpædagog som sporskifte til personer med en afsluttet bacheloruddannelse.
Alle seks professionshøjskoler har udviklet velfungerende kommunale samarbejder, som de ople-
ver er en central forudsætning for at rekruttere studerende til merituddannelsen.
1
Se mere her:
https://www.kl.dk/media/mygmi10g/6801-aftale-om-understoettelse-af-udmoentning-af-opkvalificeringspuljen-paa-
dagtilbudsomraadet-tidsbegraenset-aftale-om-vilkaar-for-ansatte-under-deltagelse-i-meritpaedagoguddannelsen.pdf.
Danmarks Evalueringsinstitut
7
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
Resumé
Det er et perspektiv i interviewmaterialet, at optagekravene til merituddannelsen i nogle tilfælde
udgør en barriere for personer, der både er motiverede for og egnede til at tage uddannelsen, men
som ikke opfylder kravet om fire hf-fag.
Styrket gennemførelse af pædagoguddannelsen gennem fokus på at
fremme social tilknytning og studiekompetencer
Omkring hver fjerde pædagogstuderende falder fra uddannelsen (Danske professionshøjskoler,
2023; Uddannelses- og Forskningsministeriet, 2024). Frafaldet er størst på det første studieår og
særligt omkring den første praktik. Professionshøjskolerne har i de senere år udbygget og fokuseret
deres indsatser ved studiestart for at inkludere en bredere gruppe af studerende.
Alle professionshøjskoler arbejder med at understøtte studiefællesskaber og dermed styrke de stu-
derendes trivsel gennem hele uddannelsen. Der arbejdes både med de studerendes relationer til
undervisere og medstuderende og med deres generelle oplevelse af at høre til på uddannelsen.
Professionshøjskoler har desuden en række indsatser rettet mod at udvikle studerendes studie-
kompetencer såsom feedback og gruppearbejde.
Understøttelse af pædagogstuderende før, under og efter praktik
Overgangen mellem studie og praktik opleves af mange studerende som svær, og uddannelsesle-
delserne oplever, at risikoen for frafald er særligt udbredt under praktikken. Professionshøjsko-
lerne arbejder derfor med at støtte de studerende både før, under og efter praktikken.
Fokus på praktikforberedelsen er i løbet af de seneste år intensiveret og omfatter dels aktiviteter,
der skal understøtte de studerendes refleksion og motivation forud for praktikforløbet, dels aktivi-
teter, der skal fremme gensidig forventningsafstemning mellem studerende og praktiksteder.
Under praktikken tilbyder professionshøjskolerne vejledning og støtte til studerende og er særligt
opmærksomme på at tilbyde ekstra støtte og hjælp i tilfælde af udfordringer i praktikforløbet.
Efter praktikforløbet arbejder professionshøjskolerne dels med at understøtte de studerendes
egne refleksioner og overførsel af deres læring til den videre uddannelse, dels med systematisk
kvalitetssikring og evaluering af praktikstederne.
Voksende behov for specialpædagogisk støtte
Professionshøjskolerne oplever alle en stigning i antallet af studerende med behov for specialpæ-
dagogisk støtte (SPS). Samtidig oplever de, at studerende med behov for SPS har gode muligheder
for at gennemføre uddannelsen på lige fod med andre studerende, forudsat at de får den rette
støtte tidligt i uddannelsen (EVA, 2023a).
Danmarks Evalueringsinstitut
8
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
Resumé
Den voksende efterspørgsel på SPS har givet anledning til, at professionshøjskolerne i løbet af de
seneste år har arbejdet med at systematisere og kvalificere SPS-arbejdet. Der er dog stadig stor va-
riation mellem professionshøjskolerne i, hvordan man har valgt at organisere sig.
En type indsatser er rettet mod at identificere studerende med støttebehov og tilvejebringe den
relevante støtte. En anden type handler om generelt at tilrettelægge undervisningen, så den passer
bedre til hele studenterpopulationen, herunder dem med særlige støttebehov. Endelig arbejder
professionshøjskolerne med at klæde støttegivere, undervisere og administrative medarbejdere
bedre på til at imødekomme de behov, som forskellige funktionsnedsættelser giver anledning til.
Praktikperioder byder på særlige udfordringer for studerende med SPS-behov. De studerende har
ret til at få deres støtte med i praktikken, men i praksis er det undertiden vanskeligt.
Om datagrundlaget
Notatets analyser bygger på interview med ledere fra pædagoguddannelserne ved de seks profes-
sionshøjskoler, der udbyder pædagoguddannelse: Absalon, KP, UCL, UCN, UCSYD og VIA. I alt har
ni ledere bidraget til dataindsamlingen (se appendiks B).
Danmarks Evalueringsinstitut
9
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
Indledning
2 Indledning
2.1 Kvalitet i daginstitutioner kalder på dygtige pædagoger
Gode børneliv og gode arbejdsliv for pædagoger i daginstitutioner går hånd i hånd. Men vi står over
for en stor udfordring i Danmark. Vi mangler uddannede pædagoger til vores daginstitutioner, og
udfordringen ser kun ud til at vokse i fremtiden.
Vi ved, at de første år i børns liv er helt centrale. Når der er mangel på pædagoger, kan det potenti-
elt true alle børns trivsel og udvikling, men det rammer især børn i udsatte positioner. Kvaliteten i
daginstitutionerne er særligt vigtigt for denne gruppe børn, ligesom god understøttelse af denne
gruppe børn forudsætter, at der er fagligt stærke pædagoger til at løse opgaven. De understøtter
gode relationer mellem børnene, giver børnene tryghed, tilpasser udfordringer og sikrer, at alle
børn er en del af børnefællesskaberne.
Mange aktører sætter for tiden initiativer i gang, som skal tiltrække pædagoger og afhjælpe pæda-
gogmanglen. Vi ved dog for lidt om, hvilke strategier og indsatser der er mest lovende, og hvordan
ressourcerne anvendes bedst til at sikre flest mulige til at søge pædagoguddannelsen og flere pæ-
dagoger til daginstitutionsområdet.
Dette notat belyser, hvilke strategier og indsatser professionshøjskolerne bruger til at styrke rekrut-
tering og fastholdelse af studerende på pædagoguddannelsen.
Notatet er bygget op omkring
rekrutteringsindsatser
målrettet den ordinære pædagoguddannelse
og meritpædagoguddannelserne samt
gennemførselsindsatser
målrettet studerende på pædagog-
uddannelsen, herunder i praktikperioder.
2.2 Metode og data
Notatet er baseret på kvalitative interviews med alle seks professionshøjskoler. Der er gennemført
interviews med chefer, uddannelses- og forskningsledere samt en uddannelsesdekan. Inter-
viewene er gennemført som enten enkelt- eller gruppeinterviews.
Hvert interview er faciliteret af to medarbejdere fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Alle inter-
viewene er optaget på diktafon, og der er løbende taget noter. Efter gennemførsel af interviewene
Danmarks Evalueringsinstitut
10
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
Indledning
er interviewmaterialet blevet kodet, tematiseret og samlet i dette notat. Ud over data om eksiste-
rende rekrutteringsindsatser indeholder notatet eksempler på indsatser, der endnu ikke er i drift,
men som fortsat er under udvikling.
2.3 Projektets organisering
Projektet er udført med støtte fra Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger af en projekt-
gruppe bestående af seniorkonsulent Line Buer Bjerre, seniorkonsulent Lea Selsing, konsulent
Freja Ditte Jakobsen, konsulent Valeriya Sapunova, konsulent Melanie Anfinsen Lautrup, junior-
konsulent Helena Husum, juniorkonsulent Malene Eghøj og chefkonsulent Bella Marckmann (pro-
jektleder).
Undervejs har projektgruppen fået sparring af en følgegruppe med repræsentanter for BUPL, Kom-
munernes Landsforening, Børne- og Kulturchefforeningen, FOA, Pædagogstuderendes Landssam-
menslutning, Danske Professionshøjskoler, Århus Kommune, Københavns Professionshøjskole og
Taskforce for uddannelse og rekruttering.
2.4 Læsevejledning
Dette notat udgives som en del af projektet ”Flere pædagoger til daginstitutioner”. Ud over dette
notat udgives notaterne
Potentielle målgrupper for pædagoguddannelsen og deres motivation
samt
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
og to inspirations-
materialer til hhv. kommuner og professionshøjskoler. Alle materialer kan ses på eva.dk.
Notatet er bygget op med fem kapitler.
• Styrket rekruttering til pædagoguddannelsen. De to første kapitler handler om henholdsvis re-
kruttering til den almindelige pædagoguddannelse og til de forskellige modeller for meritud-
dannelse, som professionshøjskolerne udbyder.
• Styrket gennemførelse af pædagoguddannelsen. De tre næste kapitler handler dels om gene-
relle indsatser til at styrke trivsel og nedbringe frafald blandt pædagogstuderende, dels om til-
tag for at understøtte studerende under de praktikforløb, som udgør en tredjedel af uddannel-
sen, og endelig om arbejdet med at understøtte den voksende gruppe af studerende, der har
behov for specialpædagogisk støtte under uddannelsen pga. fx ordblindhed.
Danmarks Evalueringsinstitut
11
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
3 Rekruttering til den ordinære
pædagoguddannelse
I dette kapitel ser vi nærmere på professionshøjskolernes oplevelse af rekrutteringsudfordringerne
og deres arbejde med at styrke rekrutteringen til den almindelig pædagoguddannelse. Hovedpoin-
terne er:
• På tværs af de seks professionshøjskoler opleves et fald i antallet af ansøgere til pædagogud-
dannelsen. Der er dog eksempler på, at oprettelsen af lokale udbud kan vende udviklingen, men
virkningens varighed er endnu uvis.
• Professionshøjskolerne arbejder løbende med at udvikle deres almindelige studievalgs- og vej-
ledningsaktiviteter, så de er mere målrettede, foregår mere kontinuerligt og i højere grad kan
bidrage til at synliggøre institutioner og uddannelser lokalt.
• Alle professionshøjskoler har aktuelt fokus på at udvikle brobygningsindsatser, som skal stimu-
lere den faglige interesse for pædagoguddannelsen, navnlig blandt stx-elever.
• Unge med en afsluttet ungdomsuddannelse, som arbejder som pædagogmedhjælpere eller vi-
karer i daginstitutioner, udgør ifølge uddannelsesledelserne en oplagt målgruppe. Derfor arbej-
des der flere steder med at udvikle tilbud, typisk i form af kurser og workshops, der skal vække
deres interesse for pædagoguddannelsen og den pædagogiske faglighed. For at få fat i den til-
sigtede målgruppe kræves der dog opbygning af samarbejder med de kommunale arbejdsgi-
vere. Disse samarbejder er de fleste steder endnu ikke fuldt udviklet.
3.1 Professionshøjskolernes oplevelse af udfordringen
Pædagoguddannelsen er både Danmarks største og mest søgte videregående uddannelse. Søg-
ningen til pædagoguddannelsen har dog været støt faldende i de senere år, fra ca. 5.300 optagne i
2016 til ca. 4.000 i 2023. For nogle af professionshøjskolerne beskrives faldet af ansøgere som
”svagt”, hvorimod andre oplever et ”markant” fald i antallet af ansøgere. Særligt vinteroptaget på
pædagoguddannelsen er udfordret.
På tværs af professionshøjskoler peger informanterne på, at faldet er mest markant for udbud i de
mindre byer. For eksempel beskrives, at forskellen i antallet af ansøgere er størst i UC Syds afdeling
i Aabenraa sammenlignet med afdelingen i Kolding. På UCL er rekrutteringsudfordringen særligt
Danmarks Evalueringsinstitut
12
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856185_0013.png
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
Rekruttering til den ordinære pædagoguddannelse
udbredt i UCL’s afdelinger i Esbjerg og Jelling, hvorimod udbuddet i Odense oplever stigende søg-
ning.
Tabel 3.1
Udviklingen i optag på pædagoguddannelsen på alle professionshøjskoler
2022-2023
Optagne
2022
Københavns Professionshøjskole
Professionshøjskolen Absalon
Professionshøjskolen UC Syddanmark
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Professionshøjskolen VIA University College
Professionshøjskolen University College Nordjylland
1.152
623
419
478
1.021
462
Optagne
2023
1.102
707
296
354
963
412
Forskel
antal
-50
84
-123
-124
-58
-50
Forskel
%
-4,3
13,5
-29,4
-25,9
-5,7
-10,8
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut. Egne beregninger på baggrund af tal fra den koordinerede tilmelding (KOT).
En undtagelse fra denne generelle tendens er Professionshøjskolen Absalon, som beretter om at
have ”rigtig flotte” ansøgertal i deres nye uddannelsesudbudssted i Holbæk både til vinter- og
sommeroptaget. Absalon har samlet set en stigning i optaget af ansøgere til førsteprioritet i 2023
sammenlignet med 2022. De peger på, at det muligvis skyldes, at Holbæk er et nyt uddannelses-
sted og således oplever ansøgninger fra en gruppe, der har afventet et uddannelsesudbud i nær-
området.
2
Veje ind i pædagoguddannelsen
Man kan blive optaget på pædagoguddannelsen med en af følgende:
• En gymnasial eksamen (eux, hf, hhx, htx eller stx).
• En relevant erhvervsuddannelse som enten pædagogisk assistent eller social- og sundhedsassi-
stent.
• Fire gymnasiale enkeltfag: dansk A, engelsk B, samfundsfag C samt ét valgfrit fag på C-niveau. En
række hf/VUC-institutioner tilbyder såkaldte pædagog-fagpakker med disse dag.
Kilde: ug.dk
.
2
Søgningen til kvote 2 2024 underbygger antagelsen om, at der er tale om en forbigående stigning.
Danmarks Evalueringsinstitut
13
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856185_0014.png
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
Rekruttering til den ordinære pædagoguddannelse
Pædagoguddannelsen online
Fire professionshøjskoler udbyder pædagoguddannelsen som online-uddannelse. Det drejer sig om
Københavns Professionshøjskole, Professionshøjskolen Absalon, VIA University College og UC Syd. I
2022 blev 217 personer optaget på en af de fire onlineuddannelser, og i 2023 var tallet 216.
Onlineuddannelsen tilrettelægges typisk som hovedsageligt e-læring, men med et mindre antal
fremmødedage, hvor de studerende har pligt til at møde fysisk på campus.
3.2 Udvikling og målretning af generelle studievalgsindsatser
På tværs af alle seks professionshøjskoler fortæller informanterne, at man i en årrække har arbej-
det med at rekruttere unge til pædagoguddannelsen såvel som professionshøjskolernes øvrige ud-
dannelser via tiltag som:
• Åbent hus-arrangementer
• Tilstedeværelse på uddannelsesmesser
• Tilbud om studie- og karrievejledning
• SoMe-kampagner.
Disse indsatser afvikles eller intensiveres typisk i perioden op til ansøgningsfristerne til pædagog-
uddannelsen, dvs. 15. marts for kvote 2 og 5. juli for kvote 1. Det er typisk professionshøjskolernes
studievejledninger og kommunikationsafdelinger, der er ansvarlige for driften af indsatserne.
I de senere år har professionshøjskolerne i lyset af rekrutteringsudfordringerne løbende arbejdet
med at udvikle og målrette disse aktiviteter.
Tabel 3.2 herunder viser eksempler på, hvordan professionshøjskolerne arbejder med at udvikle de
generelle studievalgsaktiviteter.
Danmarks Evalueringsinstitut
14
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856185_0015.png
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
Rekruttering til den ordinære pædagoguddannelse
Tabel 3.2
Generelle studievalgsindsatser
Beskrivelse
Vejledningsindsatser
Individuel chat-vejledning
At imødekomme den voksende efterspørgsel på indivi-
duel og fleksibel vejledning.
At målrette vejledning til forskellige målgrupper.
Formål
Udvikling af differentieret vejledning.
Tre målgrupper er identificeret med afsæt i data:
1.
2.
3.
De unge studenter (18-22 år)
De afprøvede sabbatister (23-28 år)
De modne genstartere (28+ år)
Events og arrangementer
Tilstedeværelse med kaffevogn på festivaller, markeds-
pladser og bytorve m.m. med deltagelse af studerende
fra de enkelte velfærdsuddannelser.
Synliggørelse af pædagogstuderende året rundt.
At skabe opmærksomhed omkring velfærdsuddannel-
serne, herunder pædagoguddannelsen i perioden op til
ansøgningsfristen til kvote 1.
At promovere pædagoguddannelsen ved lokale arran-
gementer året rundt.
At skabe opmærksomhed om uddannelsen samt at give
potentielle ansøgere mulighed for at få besvaret spørgs-
mål om uddannelsens indhold, organisering, studie-
miljø m.m.
At synliggøre, at det sociale og fysiske studiemiljø samt
studerendes medbestemmelse prioriteres.
Pop-up ude på ungdomsuddannelserne.
Fremvisning af pædagogstuderendes eget lokale, som
er indrettet af pædagogstuderende, til åbent hus-arran-
gementerne på campus.
Indsatser rettet mod branding af uddannelsen/nuancering af uddannelsens image
Studerende som SoMe-ambassadører, som deler ud af
egne oplevelser med fx at være i praktik m.m. på sociale
medier.
Lokale SoMe-kampagner med lokale cases, scenarier, vi-
deoer og sociale medier.
At promovere uddannelsen i øjenhøjde.
At rekruttere lokalt ved at give studerende mulighed for
at genkende sig selv i lokale fortællinger.
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut. Interviewundersøgelse blandt uddannelsesledelser sommer 2023.
Således fortæller uddannelsesledelserne, at de forsøger at gøre vejledningen både mere fleksibel,
lettere tilgængelig og personlig. De promoverer uddannelsen via sociale medier, fx ved brug af pæ-
dagogstuderende, der agerer ambassadører for pædagoguddannelsen. Derudover opererer pro-
fessionshøjskolerne med at være til stede ved en bredere palet af events såsom festivaller og andre
lokale arrangementer, ligesom de arbejder på at være synlige hele året rundt og ikke blot op til an-
søgningsfristen til pædagoguddannelsen.
Danmarks Evalueringsinstitut
15
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856185_0016.png
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
Rekruttering til den ordinære pædagoguddannelse
3.3 Brobygningsindsatser målrettet elever på
ungdomsuddannelser
En anden gruppe af indsatser, som uddannelsesledelserne fortæller om i interviewene, er brobyg-
ningsindsatser målrettet elever på ungdomsuddannelserne. Nogle af indsatserne handler specifikt
om pædagoguddannelsen, mens andre indsatser dækker flere professionsuddannelser, da flere
professionsuddannelser er berørte af rekrutteringsudfordringen.
Alle seks professionshøjskoler arbejder med brobygningsindsatser for at skabe interesse for pæda-
goguddannelsen blandt elever på ungdomsuddannelser. I interviewene beskrives et aktuelt fokus
på at udvikle brobygningsaktiviteter målrettet det almene gymnasium (stx), som skal supplere de
allerede eksisterende aktiviteter målrettet hf-elever, navnlig de obligatoriske hf-praktikforløb. I in-
terviewene fremgår det, at det aktuelle fokus på stx primært skyldes, at stx er den største ung-
domsuddannelse, og at undersøgelser peger på et potentiale i, at en række stx-elever ved start på
videregående uddannelse oplyser, at de har overvejet en professionsbacheloruddannelse (fx EVA,
2022).
Hf og professionsuddannelserne
Hf er en 2-årig gymnasial uddannelse målrettet erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannel-
ser. Fagene på uddannelsen er orienteret mod de videregående uddannelser og de job, som den 2-
årige hf-uddannelse forbereder eleverne til, dels gennem fagpakker, dels gennem obligatoriske pro-
jekt- og praktikforløb, hvor eleverne får mulighed for at stifte nærmere bekendtskab med det studie-
område, de forestiller sig at videreuddanne sig indenfor.
Projekt- og praktikforløb
Målet med projekt- og praktikforløbene er at understøtte uddannelsens professionsretning og bi-
drage til en større afklaring af uddannelses- og professionsvalg. Der skal være mindst tre forløb i lø-
bet af uddannelsen. Eleverne skal løse konkrete og virkelighedsnære problemstillinger gennem en
kombination af praktisk ”feltarbejde” og den faglige undervisning. Et forløb skal altid rumme en form
for faglig opgaveløsning og skal afrapporteres. I tredje og/eller fjerde semester er forløbene knyttet
til den valgte fagpakke.
Professionshøjskolerne udbyder alle praktikdage- eller uger for hf-elever, hvor eleverne møder stu-
derende fra pædagoguddannelsen, arbejder med cases og derved får indblik i uddannelsernes ind-
hold, arbejdsformer og studielivet på campus.
Kilde: ug.dk
.
Brobygningsindsatserne har til formål at introducere eleverne for pædagoguddannelsen, ved at
eleverne møder undervisere og studerende fra pædagoguddannelsen og/eller får lov at arbejde
med fagligt indhold fra pædagoguddannelsen. Der er både eksempler på brobygningsaktiviteter,
som afvikles på elevernes egne uddannelsesinstitutioner, og aktiviteter, hvor eleverne kommer på
besøg på pædagoguddannelsen.
Danmarks Evalueringsinstitut
16
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856185_0017.png
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
Rekruttering til den ordinære pædagoguddannelse
Tabel 3.3 herunder viser eksempler på brobygningsindsatser over for elever, der er i gang med en
ungdomsuddannelse.
Tabel 3.3
Eksempler på brobygningsaktiviteter
Beskrivelse
Pædagoguddannelsen besøger gymnasier
Læringsforløb på tre dage for stx-elever.
At vise elever, at faglig interesse for fag som biologi og
psykologi kan kobles til pædagogisk arbejde.
At give stx-elever indblik i, hvordan det er at studere på
pædagoguddannelsen og andre professionsuddannel-
ser.
Formål
Undervisere fra professionshøjskolen underviser stx-
studerende i én dag. Indsatsen omfatter en række ud-
dannelser, og det enkelte gymnasium afgør, hvilke klas-
ser, der får besøg af pædagoguddannelsen.
Pædagogstuderende underviser gymnasieelever i én
dag.
At møde gymnasieeleverne i øjenhøjde samt at give
dem indblik i, hvad det vil sige at studere på pædagog-
uddannelsen.
At give gymnasieeleverne indblik i indhold, studiemiljø,
fremtidsmuligheder m.m.
Oplæg om pædagoguddannelsen på gymnasier.
Stx- og hf-elever besøger pædagoguddannelsen
Stx- og hf-elever følger undervisningen på pædagogud-
dannelsen som studerende i én dag.
Stx- og hhx-elever modtager undervisning i køn og sek-
sualitet på campus.
At give gymnasieeleverne indblik i indhold, undervisere,
campus, studiemiljø m.m.
At undervise gymnasieelever i køn og seksualitet og
samtidig introducere dem for campus og både undervi-
sere og studerende fra pædagoguddannelsen.
At introducere hf-eleverne for indhold, undervisere,
campus, studiemiljø m.m.
At introducere hf-elever for undervisere på pædagogud-
dannelsen, faglig indsigt i pædagogisk arbejde m.m.
Hf-elever inviteres til en særlig ”hf-dag” i forbindelse
med den obligatoriske hf-praktik.
Hf-elever arbejder med en case i tre dage ude på profes-
sionshøjskolen.
Styrkelse af samarbejde med ledelsen på gymnasie- og erhvervsuddannelser
Pædagoguddannelsen holder møder med lederne fra de
gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser.
Studiekoordinator ansat på professionshøjskolen til at
varetage samarbejde med vejledere på gymnasier og er-
hvervsuddannelser.
At skabe tættere kontakt til ungdomsuddannelserne for
dermed at lette arbejdet med at få deres elever i tale.
At skabe tættere kontakt til ungdomsuddannelserne for
dermed at lette arbejdet med at få deres elever i tale.
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut. Interviewundersøgelse blandt uddannelsesledelser sommer 2023.
Ud over selve brobygningsaktiviteterne, hvor elever deltager, arbejder professionshøjskolerne med
at styrke samarbejdet til ungdomsuddannelserne, fx gennem afholdelse af møder med ledelsen.
Informanterne påpeger, at et godt samarbejde og gensidigt kendskab til hinanden er afgørende
for, at der kan etableres konkrete aftaler om fx besøg på gymnasierne eller på campus.
I interviewene er desuden beskrevet indsatser, der endnu er på idéplanet, såsom mere systematisk
udvikling af praksisnære opgaver, som gymnasieelever kan anvende i deres studieretningsprojekt
(SRP), dvs. den store skriftlige opgave, som de udarbejder i 3. g.
Danmarks Evalueringsinstitut
17
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856185_0018.png
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
Rekruttering til den ordinære pædagoguddannelse
3.4 Indsatser rettet mod unge med afsluttet
ungdomsuddannelse
Omkring 85 % af alle unge holder et eller flere sabbatår, inden de starter på en videregående ud-
dannelse, og mange bliver først afklaret om uddannelsesvalget i løbet af deres sabbatår (EVA,
2019). Det betyder, at det er væsentligt for professionshøjskolerne også at målrette indsatser mod
denne gruppe af unge. 26 % af de unge, der starter på videregående uddannelse, har i løbet af de-
res sabbatår arbejdet som pædagogmedhjælper (EVA, 2023b). Disse unge udgør ifølge uddannel-
sesledelserne en oplagt målgruppe, idet det antages, at de i en eller anden grad er motiverede for
pædagogisk arbejde, ligesom de har erfaring inden for faget. Flere af professionshøjskolerne ople-
ver, at der er en del af disse unge ude i kommunerne, som efter flere år stadig ikke kommer i gang
med en uddannelse, og som kan have ’vokset sig fast’ i ufaglært arbejde, hvorfor det er relevant
med indsatser, der motiverer dem til at overveje pædagoguddannelsen.
Tabel 3.4 herunder viser eksempler på indsatser over for unge med afsluttet ungdomsuddannelse.
Tabel 3.4
Indsatser målrettet unge i arbejde som pædagogmedhjælpere
Beskrivelse
En- eller todages kurser til pædagogmedhjælpere.
Formål
At vække pædagogmedhjælpernes lyst til at studere til
pædagog.
At inspirere personer, som efter fem år forsørger sig
selv, men endnu ikke har en videregående uddannelse,
til at studere til pædagog.
Kursusforløb med tre dages gratis workshops med prak-
sisnært indhold om fx leg og relationsarbejde.
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut. Interviewundersøgelse blandt uddannelsesledelser sommer 2023.
Som det fremgår af tabellen, forsøger professionshøjskolerne primært at nå målgruppen ved hjælp
af kurser. Vores informanter pointerer i interviewene, at disse indsatser endnu er nye, og at de ty-
pisk kræver mere forpligtende samarbejde med flere aktører, herunder især med de kommuner og
daginstitutioner, hvor de unge er ansat, men også i form af bredere regionale samarbejder og lo-
kale netværksmøder med andre uddannelsesinstitutioner og kommunale forvaltninger.
Danmarks Evalueringsinstitut
18
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
4 Rekruttering til
meritpædagoguddannelsen
I dette kapitel ser vi nærmere på professionshøjskolernes arbejde med at rekruttere til merituddan-
nelsen. Hovedpointerne er:
• I 2022/23 blev der optaget 827 studerende på meritpædagoguddannelsen, hvilket er en stigning
på 168 % sammenlignet med 2012/13, hvor der blev optaget 309 studerende på meritpædagog-
uddannelsen. Professionshøjskolerne har i de senere år oplevet høj efterspørgsel efter meritpæ-
dagoguddannelsen, men oplevede på interviewtidspunktet et dæmpet optag som følge af uvis-
hed om kommunernes muligheder for at udbetale løn under uddannelse. Der er dog efterføl-
gende indgået en tidsbegrænset aftale mellem KL og FOA om vilkår for ansatte under deltagelse
i merituddannelsen.
• Professionshøjskolerne har udviklet forskellige modeller for merituddannelse for at gøre uddan-
nelsen mere tilgængelig for studerende, som typisk er afhængige af at uddanne sig, samtidig
med at de arbejder og har familie eller andre forpligtelser. Modellerne tilbyder forskellige kombi-
nationer af perioder med deltids-/fuldtidsuddannelse samt fysisk/online-undervisning. Desuden
tilbydes i de store byer meritpædagog som sporskifte til personer med en afsluttet bachelorud-
dannelse.
• Alle seks professionshøjskoler har udviklet velfungerende kommunale samarbejder, som de op-
lever en central forudsætning for at rekruttere studerende til merituddannelsen.
• Det er et perspektiv i materialet, at optagekravene til merituddannelsen i nogle tilfælde udgør
en barriere for personer, der både er motiverede for og egnede til at tage uddannelsen, men
som ikke opfylder kravet om fire hf-fag.
4.1 Professionshøjskolernes oplevelse af udfordringen
I 2022/23 blev der optaget 827 studerende på meritpædagoguddannelsen, hvilket er en stigning på
168 % sammenlignet med 2012/13, hvor der blev optaget 309 studerende på meritpædagogud-
dannelsen (Danske professionshøjskoler, 2023).
Alle seks professionshøjskoler tilbyder, at man kan uddanne sig til pædagog via merituddannelse.
Forudsætningen for at tage merituddannelsen er, at man har erfaring fra pædagogisk arbejde. Me-
rituddannelsen svarer til den almindelige pædagoguddannelse med hensyn til det faglige indhold
Danmarks Evalueringsinstitut
19
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856185_0020.png
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
Rekruttering til meritpædagoguddannelsen
og eksamenskrav, men omfatter kun to korte ulønnede praktikperioder. De to lønnede praktikperi-
oder erstattes af den forudgående erhvervserfaring. De studerende på merituddannelsen er såle-
des typisk voksne, som allerede arbejder i daginstitutioner.
Veje til merituddannelsen
Over 25 år:
Personer over 25 år skal kunne dokumentere to års erhvervserfaring fra pædagogisk eller pædagog-
lignende arbejde på minimum 30 timer om ugen med minimum ét års sammenhængende ansæt-
telse.
Under 25 år
Personer under 25 år skal have minimum fem års erhvervserfaring fra pædagogisk eller pædagoglig-
nende arbejde med minimum 27 arbejdstimer om ugen.
Adgangsgivende eksamen
Følgende adgangsgivende eksaminer giver adgang:
• Gymnasial eksamen
• Social- og sundhedsassistentuddannelsen (sosu-assistent) med dansk på C-niveau, naturfag på
C-niveau og engelsk på D-niveau
• Pædagogisk assistentuddannelse (PAU) med dansk på C-niveau, samfundsfag på C-niveau og en-
gelsk på E-niveau.
• Bestået fire gymnasiale enkeltfag: dansk på A-niveau, engelsk på B-niveau, samfundsfag på C-
niveau og et valgfrit fag på C-niveau.
Personer uden en adgangsgivende eksamen kan få foretaget en Individuel kompetencevurdering
(IKV). Her vurderes om personens samlede viden og kompetencer kan sidestilles med en adgangsgi-
vende eksamen.
Kilde: ug.dk
.
Professionshøjskolerne har generelt i de senere år oplevet høj efterspørgsel efter meritpædagog-
uddannelsen. Det varierer mellem professionshøjskoler, hvilke modeller for merituddannelse der
for tiden er mest populære. På UC SYD har efterspørgslen især været voksende til deltidsmeritud-
dannelsen, mens VIA oplever voksende interesse til net-meritpædagoguddannelsen. En undta-
gelse fra den generelle tendens er Professionshøjskolen UCN, hvor optaget til meritpædagogud-
dannelsen historisk altid har været og fortsat er lavt. Uddannelsesledelserne beskriver på tværs af
materialet, at de studerende på merituddannelserne generelt er meget motiverede, og at frafaldet
er lavt.
På interviewtidspunktet i sommeren 2023 fortalte uddannelsesledelserne på tværs af professions-
højskoler, at de aktuelt oplevede, at optaget til meritpædagoguddannelsen var ’dæmpet’ eller
’gået i stå’ som følge af uvished om kommunernes muligheder for at udbetale løn under uddan-
nelse og/eller give fravær med løn til pædagogmedhjælpere, der uddanner sig til meritpædagog.
Danmarks Evalueringsinstitut
20
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856185_0021.png
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
Rekruttering til meritpædagoguddannelsen
Det er et udbredt perspektiv i materialet, at denne uvished gør det svært for kommunerne at moti-
vere deres medarbejdere til at gå i gang med uddannelsen. På UC SYD beskrives optaget til merit-
pædagoguddannelsen dog som ’uændret’. Der er dog efterfølgende indgået en tidsbegrænset af-
tale mellem KL og FOA om vilkår for ansatte under deltagelse i merituddannelsen.
4.2 Modeller for meritpædagoguddannelserne
Alle seks professionshøjskoler har udviklet forskellige modeller for merituddannelse for at gøre ud-
dannelsen mere tilgængelig for studerende, som typisk er afhængige af at uddanne sig, samtidig
med at de arbejder og har familie eller andre forpligtelser. De forskellige modeller dækker bl.a. for-
skellige kombinationer af perioder med fuldtids-/deltidsstudie og af fysisk fremmøde på campus
og online/blended learning. Afhængigt af model kan merituddannelsen vare mellem tre og fire år.
Professionshøjskolerne oplever, at tilstedeværelsen af forskellige modeller er en nødvendighed for
at tiltrække en bredere gruppe af studerende, som er forskellige steder i livet.
I tillæg hertil har professionshøjskolerne i de fire største byer fået godkendt forsøgsperioder med
den såkaldte sporskiftemerit for personer med en gennemført uddannelse på mindst bachelorni-
veau. Uddannelsen til meritpædagog som sporskifte varer 2,5 år. De studerende arbejder i dagin-
stitutioner i mindst 30 timer om ugen under uddannelsen.
Veje til meritpædagog som sporskifte
Adgang til merituddannelse som sporskifte forudsætter:
• At ansøgeren er mindst 25 år og har gennemført en uddannelse på mindst bachelorniveau
• At ansøgeren senest ved studiestart har en ansættelse som pædagogmedhjælper på mindst 30
timer om ugen.
Der er mulighed for at uddanne sig til meritpædagog som sporskifte i København hos Københavns
Professionshøjskole (fra 2021), i Odense hos UCL (fra 2022), i Aarhus hos VIA University College (fra
2022) og i Aalborg hos UCN (fra 2023). Uddannelserne kører i øjeblikket som forsøg.
Kilde: ug.dk.
Professionshøjskolerne beretter generelt om, at der har været en god modtagelse af sporskiftemo-
dellen, og fx KP oplever, at søgningen er fortsat med at være stabil i længere tid end oprindeligt for-
ventet. Dog er søgningen i nogle kommuner udfordret af uenighed med pædagogmedhjælpernes
faglige organisation om muligheden for at slå job op, hvor man eksplicit søger efter personer, der
ønsker at tage sporskifteuddannelsen. Derudover er potentialet betinget af, hvor mange ledige
akademikere der findes i området. Professionshøjskolerne Absalon og UC Syd, som ikke dækker
nogen af de største byer, oplever således ikke, at denne model vil være relevant i deres område.
Danmarks Evalueringsinstitut
21
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
Rekruttering til meritpædagoguddannelsen
4.3 Samarbejde med kommuner er centralt
Alle seks professionshøjskoler fortæller, at samarbejde med kommunerne er helt centralt, når det
gælder rekruttering af studerende til meritpædagoguddannelsen, da kommunerne som oftest er
arbejdsgivere for de pågældende personer. Uddannelsesledelserne beskriver, at professionshøj-
skolerne primært varetager markedsføringen af uddannelsen, mens selve rekrutteringen foregår
ude i daginstitutionerne, hvor ledere ’prikker medarbejdere på skuldrene’. På UC SYD er der fx fo-
kus på at gøre daginstitutionerne opmærksomme på meritpædagoguddannelsen allerede i prak-
tiksamarbejdet eller i uddannelsen af praktikvejledere. VIA har med succes anvendt kommunale
konsulenter til at motivere institutionsledere til at sende pædagogmedhjælpere afsted på uddan-
nelsen. Der er eksempler i materialet på professionshøjskoler, som opretter kommunehold, hvor
20-30 pædagogmedhjælpere eller dagplejere fra samme kommune følges på merituddannelsen.
Dette ses som en styrke for både de studerende og kommunen, fordi der på denne måde skabes
mulighed for faglige og sociale netværk blandt de studerende og sidenhen blandt de uddannede
pædagoger i kommunen.
4.4 Ønske om mere fleksibel adgang
Det er et perspektiv i materialet, at optagekravene til merituddannelsen i nogle tilfælde udgør en
barriere, således at ikke alle pædagogmedhjælpere, som kommunerne identificerer som motive-
rede for og egnede til merituddannelse, faktisk er optagelsesberettigede. Der nævnes et eksempel
på et kommunehold på 40 pædagogmedhjælpere, hvoraf 25 % viste sig ikke at være optagelsesbe-
rettiget. Det er typisk uddannelseskravene og ikke erfaringskravene, der er problemet. Professions-
højskolerne oplever således, at pædagogmedhjælperne oftest har rigeligt med erfaring, men falder
på kravet om fire hf-fag. Det er et perspektiv i materialet, at det formelle uddannelseskrav måske er
unødigt højt, og at en øget fleksibilitet i vurderingen af ansøgere med fordel kunne overvejes.
Danmarks Evalueringsinstitut
22
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
5 Styrket gennemførsel på
pædagoguddannelsen
I dette kapitel ser vi nærmere på professionshøjskolernes arbejde med at understøtte pædagog-
studerendes trivsel og gennemførsel. Hovedpointerne er:
• Omkring hver fjerde pædagogstuderende falder fra uddannelsen. Frafaldet er størst på det før-
ste studieår og særligt omkring den første praktik.
• Professionshøjskolerne har i de senere år udbygget og fokuseret deres indsatser ved studiestart
for at inkludere en bredere gruppe af studerende.
• Alle professionshøjskoler arbejder med at understøtte studiefællesskaber og dermed styrke de
studerendes trivsel gennem hele uddannelsen. Der arbejdes både med de studerendes relatio-
ner til undervisere og medstuderende og med deres generelle oplevelse af at høre til på uddan-
nelsen.
• Professionshøjskoler har en række indsatser rettet imod at udvikle studerendes studiekompe-
tencer såsom feedback og gruppearbejde.
5.1 Gennemførsel og frafald på pædagoguddannelsen
Omkring hver fjerde pædagogstuderende falder fra uddannelsen (EVA, 2024a), hvilket overordnet
set er lavt sammenlignet med andre uddannelser. Alligevel oplever nogle af professionshøjsko-
lerne en stigning i frafaldet. Absalon og UCN beskriver stigningen som lille, mens den på UC SYD
beskrives som stærkt stigende. Der er en antagelse om, at årsagen til frafaldet bl.a. kan skyldes
stigningen i studerende med SPS, der betragtes som en særligt udsat gruppe i forhold til frafald.
Frafaldet er størst på det første studieår og, ifølge vores informanter, særligt omkring den første
praktik. Blandt uddannelsesledelserne er der generelt enighed om, at ikke alt frafald er dårligt, idet
de pointerer, at det er bedst for de studerende, at de så tidligt som muligt skifter spor, hvis de er
afklarede omkring, at det er et dårligt match.
Danmarks Evalueringsinstitut
23
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856185_0024.png
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
Styrket gennemførsel på pædagoguddannelsen
En afgørende faktor for gennemførslen af uddannelsen er trivsel, og på tværs af professionshøjsko-
lerne er der enighed om, at overgangene på pædagoguddannelsen, fx mellem praktik og studie el-
ler til specialiseringen, er følsomme perioder, hvor studerendes trivsel risikerer at udvikle sig nega-
tivt. De mange overgange og skift på uddannelsen gør det svært for studerende at opretholde et
studiefællesskab, hvilket øger mistrivslen og frafaldet på uddannelsen (EVA, 2024).
I dette kapitel beskriver vi de tiltag, som handler om at styrke studerendes trivsel og studiekompe-
tencer, og som retter sig mod alle studerende på pædagoguddannelsen. Nogle af indsatserne er
udelukkende målrettet studerendes studiestart, mens andre afvikles gennem hele uddannelsen. I
efterfølgende kapitler stiller vi skarpt på indsatser under praktikken og indsatser over for stude-
rende med SPS-behov.
5.2 En god studiestart
Professionshøjskolerne fortæller, at de har indsatser målrettet studerendes studiestart, og at fokus
på studiestart er intensiveret i løbet af de seneste år.
Tabel 5.1 herunder viser eksempler på studiestartsindsatser.
Tabel 5.1
Eksempler på indsatser i studiestarten
Beskrivelse
Indsatser rettet mod den enkelte studerende
Telefonsamtaler med alle studerende i forbindelse med
studiestart.
At sikre, at de studerende er kommet godt i gang med
uddannelsen, herunder at det lavpraktiske fungerer, fx
om de kan komme ind på ZOOM.
At afdække tidlige tegn på mistrivsel på uddannelsen.
Formål
To individuelle samtaler til alle studerende ved opstart
og inden specialiseringen. Samtalen handler fx om,
hvorvidt de trives i deres studiegruppe, om de har valgt
rigtigt m.m.
Indirekte indsatser
Opkvalificering af tutorer.
At klæde tutorer på til at modtage en bred gruppe af
studerende og til at facilitere aktiviteter, der rammer
bredt.
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut. Interviewundersøgelse blandt uddannelsesledelser sommer 2023.
Det fremgår af tabellen, at en række indsatser er rettet direkte mod de studerende. Heraf er nogle
generelle som fx indførelse af mødepligt det første år, mens andre er individuelle, fx studiestarts-
prøve og individuelle samtaler. En anden type indsats er mere indirekte, fx opkvalificering af tuto-
rer for at sikre, at studiestarten opleves inkluderende for en bred gruppe af studerende.
Danmarks Evalueringsinstitut
24
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856185_0025.png
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
Styrket gennemførsel på pædagoguddannelsen
5.3 Stærke relationer fremmer trivsel og forebygger frafald
Alle professionshøjskoler fremhæver, at de arbejder målrettet med at styrke studerendes trivsel
gennem hele uddannelsen. Formålet med arbejdet med trivsel er især at understøtte studiefælles-
skaber, så de studerende ikke føler sig ensomme på uddannelsen. På VIA kan de fx dokumentere,
at et fokus på trivsel og relationsdannelse bidrager til fastholdelse.
Professionshøjskolerne arbejder med trivsel både ud fra et individ- og et fællesskabsorienteret per-
spektiv og både i og uden for undervisningen. I undervisningen arbejder professionshøjskolerne fx
med studerendes deltagelsesmuligheder og holddynamikker, mens de uden for undervisningen
arbejder med at styrke studiefællesskaber i fritiden. Som en del af arbejdet med trivslen har flere af
professionshøjskolerne fokus på at minimere distancen mellem studerende og ledelsen på uddan-
nelsen.
Tabel 5.2 herunder viser eksempler på indsatser målrettet styrkelse af trivslen.
Tabel 5.2
Eksempler på trivselsindsatser
Beskrivelse
Indsatser omhandlende relation til underviser
Kontaktlærerfunktion. Hver studerende har en kontakt-
lærer, som har samtaler med studerende om, hvad der
skal til for, at de gennemfører uddannelsen.
Studietovholder. Den studerende får tilknyttet en stu-
dietovholder i starten af uddannelsen, typisk én af den
studerendes undervisere. Den studerende kan tale med
studietovholderen om ’stort’ og ’småt’. Studietovholde-
ren følger desuden den studerende gennem praktikken,
ligesom at studietovholdere generelt er ansvarlige for
etableringen af gode holddynamikker.
Arbejde med etablering af faglige fællesskaber i under-
visningen.
Faste tilknyttede undervisere på hold.
Nærhedsprincip mellem studerende og undervisere
med faste hold og gennemgående undervisere, mulig-
hed for at møde forskere mv.
At styrke oplevelsen af at høre til på uddannelsen og op-
dage problemer tidligt.
Formål
At understøtte trivsel løbende igennem uddannelsen.
At understøtte meningsfulde fællesskaber for alle stude-
rende.
At styrke overgangene mellem fx praktik og studie.
At etablere meningsfulde relationer mellem studerende
og undervisere.
Indsatser omhandlende relationer de studerende imellem
Studentervejledning, hvor studerende vejleder andre
studerende om såvel personlige som praktiske forhold.
Etablering af klubber til studerende. Uddannelserne stil-
ler lokaler til rådighed, mens det er de studerende selv,
der driver klubber såsom ”gamer-klub” eller en ”krea-
klub”.
At give vejledning i øjenhøjde.
At understøtte studerende i at indgå i sociale fællesska-
ber.
Indsatser omhandlende studerendes oplevelse af tilhørsforhold til hele uddannelsen
Personlig kontakt ved fravær på specialiseringen. Stu-
derende med 50 % fravær eller derover modtager et
personligt brev, hvori der bl.a. står, at de er savnet.
At give den studerende en oplevelse af, at de er savnet
på uddannelsen.
Danmarks Evalueringsinstitut
25
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856185_0026.png
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
Styrket gennemførsel på pædagoguddannelsen
Beskrivelse
Studenterinddragelse via studielivskoordinator.
Formål
At viderebringe de studerendes ønsker til ledelsen og
sikre medindflydelse på udviklingen af initiativer på ud-
dannelsen og i studiemiljøet.
At give studerende medindflydelse på studiemiljøet.
Medinddragelse i indretningen af campus, så det i hø-
jere grad er tilpasset de studerendes behov og ønsker.
Arbejde med at øge ledelsens synlighed og tilgængelig-
hed for de studerende.
At gøre det lettere for studerende at tage kontakt til le-
delsen efter behov og få indflydelse på studiemiljø mv.
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut. Interviewundersøgelse blandt uddannelsesledelser sommer 2023.
Som det fremgår af tabellen, har professionshøjskolerne en række indsatser, som søger at under-
støtte trivsel hos de studerende ved at styrke relationen mellem studerende og undervisere. Det
kan fx være ved at arbejde med kontaktlærere for hver enkelt studerende eller fast tilknyttede un-
dervisere på holdene. Andre indsatser søger at understøtte opbygningen af relationer de stude-
rende imellem, dels ved at de studerende kan fungere som vejledere for hinanden, dels ved at
skabe rammer for uformelle fællesskaber, klubber osv. Endelig er der en gruppe af indsatser, som
samlet set søger at understøtte den studerendes generelle oplevelse af tilhør til selve uddannelsen,
fx ved kontakt ved fravær, øget medindflydelse til de studerende og nemmere tilgængelighed til
ledelsen.
5.4 Styrke og udvikle studiekompetencer
Professionshøjskoler er optagede af at styrke og udvikle de studerendes studiekompetencer. Pro-
fessionshøjskolerne peger nemlig på, at frafaldet stiger, hvis studerende ikke har de nødvendige
studiekompetencer.
Tabel 5.3 herunder viser eksempler på indsatser målrettet udvikling af studiekompetencer.
Danmarks Evalueringsinstitut
26
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856185_0027.png
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
Styrket gennemførsel på pædagoguddannelsen
Tabel 5.3
Eksempler på indsatser rettet mod at understøtte studiekompetencer
Beskrivelse
Oprettelse af studiegrupper, hvor studerende øver sig i
konstruktiv feedback med sparring fra en ekspert.
Understøttelse af gruppearbejdet og mulighed for at in-
volvere moderator ved konflikter.
Niveaudelt undervisning.
Formål
At understøtte faglig læring og det gode gruppearbejde.
At understøtte det gode gruppearbejde.
At styrke alle studerendes mulighed for at deltage i un-
dervisningen.
At give studerende mulighed for at fordybe sig i et fag-
ligt relevant område.
Individuelle talentforløb.
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut. Interviewundersøgelse blandt uddannelsesledelser sommer 2023.
Arbejdet med studiekompetencer er bredt og dækker fx både træning i at indgå i gruppearbejde
samt praktikforberedende øvelser. Indsatserne rettet mod at styrke de studerendes studiekompe-
tencer handler dels om at understøtte gruppearbejdet, der spiller en stor rolle i pædagoguddan-
nelsen, dels om at sikre, at studerende med forskellige faglige forudsætninger får mulighed for at
deltage i undervisningen, herunder at særligt motiverede og dygtige studerende kan fordybe sig i
et område, der har deres særlige interesse.
Danmarks Evalueringsinstitut
27
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856185_0028.png
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
6 Indsatser i forbindelse med
praktikken
I dette kapitel ser vi nærmere på professionshøjskolernes arbejde med at støtte studerende under
praktik. Hovedpointerne er:
• Overgangen mellem studie og praktik opleves af mange studerende som svær, og uddannelses-
ledelserne oplever derfor, at risikoen for frafald er særligt udbredt under praktikken.
• Professionshøjskolerne arbejder med at støtte de studerende både før, under og efter praktik-
ken.
• Fokus på praktikforberedelsen er i løbet af de seneste år intensiveret og omfatter dels aktivite-
ter, der skal understøtte de studerendes refleksion og motivation forud for praktikforløbet, dels
aktiviteter, der skal fremme gensidig forventningsafstemning mellem studerende og praktikste-
der.
• Under praktikken tilbyder professionshøjskolerne vejledning og støtte til studerende og er sær-
ligt opmærksomme på at tilbyde ekstra støtte og hjælp i tilfælde af udfordringer i praktikforlø-
bet.
• Efter praktikforløbet arbejder professionshøjskolerne dels med at understøtte de studerendes
egne refleksioner og overførsel af deres læring til den videre uddannelse, dels med systematisk
kvalitetssikring og evaluering af praktikstederne.
6.1 Praktikperioderne er vigtige, men sårbare
På tværs af professionshøjskolerne er uddannelsesledelserne optagede af at understøtte de pæda-
gogstuderende i praktikken. Overgangen mellem studie og praktik opleves for mange studerende
som sårbar, og uddannelsesledelserne oplever derfor, at risikoen for frafald er særligt udbredt un-
der praktikken.
Professionshøjskolernes indsatser har til formål at sikre en god sammenhæng mellem uddannelse
og praktikken for den enkelte studerende og er målrettet forskellige stadier i praktikforløbet: inden,
under og efter at praktikforløbet er afsluttet. Professionshøjskolerne samarbejder med kommu-
nerne og praktikstederne som meduddannere om udviklingen af praktikkerne.
Danmarks Evalueringsinstitut
28
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856185_0029.png
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
Indsatser i forbindelse med praktikken
Professionshøjskolerne peger på nogle tværgående udfordringer, som ifølge dem har en væsentlig
betydning for studerendes oplevelser af praktikken. Det handler dels om, at der ikke er noget for-
melt krav om uddannede vejledere på praktikstederne, dels om, at der ikke er generelle standarder
for praktiksteder i form af fx certificering eller fælles systematiske retningslinjer. Informanterne gi-
ver eksempler på, at disse forhold til tider udfordrer kvaliteten af det pædagogiske arbejde, som de
studerende oplever i praktikken, når studerende fx kan opleve at få tildelt en pædagogmedhjælper
uden pædagoguddannelse som praktikvejleder.
6.2 Styrket praktikforberedelse
Fokus på praktikforberedelsen er i løbet af de seneste år intensiveret ifølge professionshøjskolerne.
Dele af praktikforberedelsen ligger i den almene undervisning og dækker over både faglig og prak-
sisnær forberedelse til praktikken. På KP træner de fx studerende i at give konstruktiv feedback i
praksis. En anden del af praktikforberedelsen består i kollektive og praktiske udmeldinger om
praktikken. Nogle af professionshøjskolerne er i gang med både at decentralisere og målrette
denne del af praktikforberedelsen, så den i højere grad passer til studerende i anden og tredje
praktik. En del af praktikforberedelsen handler om valget af praktiksted. Fordeling af praktiksteder
foretages almindeligvis via lodtrækning. På UC SYD derimod arbejder de dialogbaseret med stude-
rende omkring valget af praktikpladsen.
Tabel 6.1
Eksempler på indsatser i forbindelse med praktikforberedelse
Beskrivelse
Forberedende aktiviteter med studerende
Fælles introduktion til praktikforløbet.
Dialog med studerende om valg af praktiksted.
At klæde alle studerende på til praktikforløbet.
At øge de studerendes motivation og refleksion forud
for praktikken.
At forberede den studerende fagligt på praktikforløbet.
Formål
Fagligt praktikforberedende arbejde forud for praktikfor-
løbet, hvor den studerende fx løser opgaver og skriver
projekter relateret til praktikstedet.
Øvelse i at give peerfeedback.
At klæde de studerende på til at give kollegial feedback
i praksis.
At klæde studerende på til praktikforløbet gennem ar-
bejdet med konkrete øvelser fra praksis.
Inddragelse af praksisnære øvelser i undervisningen.
Forberedende aktiviteter, som involverer praktikstederne
Definition af involverede parters roller i et praktikforløb, fx
i form af oplæg, som tydeliggør, hvilket ansvar hhv. prak-
tiksted, uddannelsessted og studerende har under prak-
tikken
Undervisere besøger praktikstedet forud for praktikken.
At styrke dialogen mellem parterne.
At styrke dialog og kendskab mellem praktiksted og
professionshøjskole.
At styrke dialog mellem uddannelsesudvalget og prak-
tikstedet.
Dialog mellem uddannelsesudvalg og praktiksted om ud-
viklingen af praktikforløbet, og hvordan de sammen kan
håndtere de studerendes udfordringer.
Danmarks Evalueringsinstitut
29
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856185_0030.png
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
Indsatser i forbindelse med praktikken
Beskrivelse
Dialog mellem kommuner og praktikinstitutioner om til-
pasning af praktikforløb.
Formål
At skabe gode praktikforløb for alle studerende via ind-
gåelse i dialog med kommuner og praktikinstitutioner.
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut. Interviewundersøgelse blandt uddannelsesledelser sommer 2023.
Som det fremgår af tabellen, er nogle af de praktikforberedende aktiviteter rettet imod at forbe-
rede de studerende på praktikken ved at understøtte deres refleksion og give dem relevante kom-
petencer. Andre aktiviteter involverer kommuner og praktiksteder såvel som de studerende og sig-
ter mod at fremme et gensidigt kendskab og forventningsafstemme forud for praktikken.
6.3 Støtte til studerende under praktikken
Under praktikken tilbyder professionshøjskolerne vejledning og støtte til studerende, og det frem-
går af interviewmaterialet, at professionshøjskolerne er opmærksomme på behovet for at tilbyde
ekstra støtte og hjælp i tilfælde af udfordringer i praktikforløbet.
Tabel 6.2 herunder viser eksempler på indsatser til studerende, der er i praktik.
Tabel 6.2
Eksempler på indsatser rettet mod at støtte studerende under praktik
Beskrivelse
Formål
Styrket kontakt til den enkelte studerende under praktik
Praktikkoordinatorer understøtter med individuel vej-
ledning. I tilfælde af konflikt møder praktikkoordinator
personligt op på praktikstedet.
Praktikkoordinator besøger praktikstedet både under
første, anden og tredje praktik og taler med studerende
om arbejdet med praktikmålene, udfordringer m.m.
Styrket samarbejde med kommuner og praktiksteder
Fælles studiedage for praktikvejledere.
At kompetenceløfte praktikvejledere samt at give dem
en oplevelse af et fælles ansvar for praktikforløbene.
Understøtte netværk og fagligt fællesskab mellem stu-
derende og vejledere i samme kommune.
At tilbyde individuel vejledning efter den studerendes
behov.
At styrke kendskab, dialog og samarbejde mellem pro-
fessionshøjskole og praktiksted samt at understøtte den
enkelte studerende.
Kommunespecifikke studiedage i samarbejde mellem
undervisere og leder for pædagoguddannelsen samt
kommuner.
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut. Interviewundersøgelse blandt uddannelsesledelser sommer 2023.
Uddannelsesledelserne peger på, at et vellykket praktikforløb afhænger af samarbejdet med kom-
munerne og institutionerne. Dette arbejder de på forskellige måder med at understøtte. Således
inviteres praktikvejlederne fra praktikstederne til at komme ind på professionshøjskolen og del-
tage i studiedage, som kan være tilrettelagt som fælles for alle eller specifikt for hver kommune.
Danmarks Evalueringsinstitut
30
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856185_0031.png
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
Indsatser i forbindelse med praktikken
6.4 Opfølgning på praktikken
Det fremgår af vores interview, at også opfølgning på praktikforløbene er genstand for et øget fo-
kus.
Tabel 6.3 herunder viser eksempler på opfølgende indsatser efter praktikken.
Tabel 6.3
Opfølgning på praktikforløb – eksempler
Beskrivelse
Evalueringsaktiviteter med studerende
Videobaseret refleksion.
At få studerende til at reflektere over egen læring af
praktikforløbet samt at knytte deres praksiserfaringer til
uddannelsens teori.
At give de studerende mulighed for at sætte ord på egne
oplevelser fra praktikforløbet.
At understøtte de studerendes kobling af erfaringer fra
praktikken med teori og forskning på uddannelsen.
Formål
Faciliteret erfaringsudveksling mellem studerende efter
praktikperioden.
Anvendelse af erfaringer fra praktikforløbet i undervis-
ningen.
Evalueringsaktiviteter med praktiksteder
Evaluering af praktikstedet via indsamling af data.
Dialogmøder mellem uddannelsesudvalget og praktik-
stederne om udvikling af praktikkerne.
At kvalitetssikre praktiksteder.
At samarbejde om udvikling af styrkede praktikforløb.
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut. Interviewundersøgelse blandt uddannelsesledelser sommer 2023.
Uddannelsesledelserne fortæller om to hovedtyper af opfølgning på de studerendes praktikforløb.
Den første type er de studerendes evalueringer, som oftest foregår i undervisning og har til formål
at få studerende til at reflektere over deres oplevelser i praktikken og bruge dem fremadrettet i for-
bindelse med den videre undervisning. Den anden type opfølgning har til formål at kvalitetssikre
praktikstederne og foregår typisk i dialog med kommuner/regioner og praktiksteder.
Danmarks Evalueringsinstitut
31
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
7 Indsatser målrettet studerende med
SPS-behov
I dette kapitel ser vi nærmere på professionshøjskolernes arbejde med den voksende gruppe af
studerende, som har behov for specialpædagogisk støtte. Hovedpointerne er:
• Professionshøjskolerne oplever alle en stigning i antallet af studerende med behov for special-
pædagogisk støtte (SPS). Samtidig oplever de, at studerende med behov for SPS har gode mu-
ligheder for at gennemføre uddannelsen på lige fod med andre studerende, forudsat de får den
rette støtte tidligt i uddannelsen.
• Den voksende efterspørgsel på SPS har givet anledning til, at professionshøjskolerne i løbet af
de seneste år har arbejdet med at systematisere og kvalificere SPS-arbejdet. Der er dog stadig
stor variation mellem professionshøjskolerne, ift. hvordan man har valgt at organisere sig.
• En type indsatser er rettet mod at identificere studerende med støttebehov og tilvejebringe den
relevante støtte. En anden type handler om generelt at tilrettelægge undervisningen, så den
passer bedre til hele studenterpopulationen, herunder dem med særlige støttebehov. Endelig
arbejder professionshøjskolerne med at klæde såvel undervisere som administrative medar-
bejde bedre på til at imødekomme de behov, som forskellige funktionsnedsættelser giver anled-
ning til.
• Praktikperioder frembyder særlige udfordringer for studerende med SPS-behov. De studerende
har ret til at få deres støtte med i praktikken, men i praksis er det undertiden vanskeligt.
7.1 Voksende antal studerende med behov for SPS
Professionshøjskolerne påpeger alle en stigning i studerende med behov for specialpædagogisk
støtte (SPS). Det er en udvikling, som kan genkendes på tværs af de videregående uddannelser, og
på professionshøjskolerne modtager omkring 15 % eller hver ottende studerende SPS (EVA,
2023a). Gruppen af studerende med SPS-behov omfatter studerende med en bred vifte af forskel-
lige funktionsnedsættelser. Studerende med ordblindhed og psykiske funktionsnedsættelser er de
største grupper. Det er ikke ualmindeligt, at en studerende kan have flere funktionsnedsættelser,
således er det ofte tilfældet, at studerende med ordblindhed også har en psykisk funktionsnedsæt-
telse som fx ADHD.
Danmarks Evalueringsinstitut
32
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856185_0033.png
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
Indsatser målrettet studerende med SPS-behov
Hvis studerende med behov for SPS får den rette støtte tidligt i uddannelsen, har de gode mulighe-
der for at gennemføre uddannelsen på lige fod med andre studerende. I modsat fald er de derimod
særligt udsat for at komme bagud og falde fra (EVA, 2021).
Hvem kan få specialpædagogisk støtte, og hvordan foregår det?
SPS-modtagere kan som udgangspunkt være studerende med en eller flere af de følgende typer af
funktionsnedsættelser:
• Bevægelseshandicap, fx muskelsvind, sklerose eller mistet bevægelse i benene
• Hørehandicap
• Kronisk eller alvorlig sygdom
• Neurologiske funktionsnedsættelser, fx hjernerystelse, epilepsi eller kronisk hovedpine
• Ordblindhed
• Psykiske funktionsnedsættelser, fx angst, depression, skizofreni eller ADHD
• Synshandicap
Talblindhed.
SPS-ordningen administreres af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK), som bevilger støtten.
Det er derfor også styrelsen, der vurderer, om støtten er nødvendig, og om dokumentationen for
funktionsnedsættelsen er tilstrækkelig. Den studerende skal henvende sig til den SPS-ansvarlige på
uddannelsesstedet. Den SPS-ansvarlige opretter en ansøgning på den studerendes vegne og sender
den til STUK sammen med dokumentation for funktionsnedsættelsen. STUK behandler ansøgnin-
gen og træffer en afgørelse, hvorefter den SPS-ansvarlige på uddannelsesstedet iværksætter støtten.
Kilde: spsu.dk
.
I interviewene fortæller uddannelsesledelserne både om den støtte, som specifikt er bevilget til
studerende igennem SPS-systemet, og om det øvrige arbejde, som professionshøjskolerne gør for
at understøtte den samlede studenterpopulation. Uddannelsesledelserne fortæller, at arbejdet
kan dække over både ’små pædagogiske greb’ og konkrete tiltag såsom differentierede undervis-
ningsforløb og understøttelse af gruppearbejdet. Det er ikke alle indsatser, som specifikt er målret-
tet studerende med SPS. Ifølge professionshøjskolerne får de dog særligt gavn af dem.
Mulige støtteformer til SPS-modtagere
Studerende, der modtager specialpædagogisk støtte, kan modtage støtte i form af en eller flere støt-
teformer inden for følgende grupper:
• Rådgivning og vejledning om funktionsnedsættelsens betydning for gennemførelse af uddannel-
sen
Danmarks Evalueringsinstitut
33
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856185_0034.png
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
Indsatser målrettet studerende med SPS-behov
• Hjælpemidler og instruktion i brugen heraf
• Sekretærhjælp og praktisk hjælp
• Tegnsprogstolkning og skrivetolkning
• Særligt udformede undervisningsmaterialer
• Støttetimer med henblik på kompensation for funktionsnedsættelsen.
Kilde: SPS-bekendtgørelsen, BEK nr. 1005 af 23/06/2022, § 5. Uddannelses- og Forskningsministeriet.
SU-handicaptillæg og eksamen på særlige vilkår
Ud over SPS har studerende med en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse mulighed for at søge
om SU-handicaptillæg og/eller for at søge om dispensation til at gennemføre eksamen på særlige
vilkår.
SU-handicaptillæg:
Studerende med en varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, der tilnær-
melsesvist umuliggør, at den studerende kan have et studiejob, kan søge om handicaptillæg ved si-
den af sin SU.
Eksamen på særlige vilkår:
Uddannelsesinstitutionen kan tilbyde studerende dispensation fra
egne fastsatte eksamens- og prøvevilkår. De særlige vilkår kan fx være ekstra tid til eksamen eller til-
ladelse til at bruge særlige hjælpemidler.
Kilder: Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, u.å.; Uddannelses- og Forskningsministeriet, 2021 & 2022b.
7.2 Systematisering og kvalificering af SPS-arbejdet
På tværs af interviewene fremgår det, at professionshøjskolerne i løbet af de seneste år har arbej-
det med at systematisere og kvalificere SPS-arbejdet. Der er dog stadig store forskelle på, hvordan
arbejdet er organiseret på professionshøjskolerne, fx hvorvidt arbejdet er centraliseret på tværs af
uddannelser eller decentralt på hver enkelt uddannelse.
Tabel 7.1 viser eksempler på, hvordan professionshøjskolerne arbejder med at systematisere SPS-
indsatser.
Danmarks Evalueringsinstitut
34
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856185_0035.png
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
Indsatser målrettet studerende med SPS-behov
Tabel 7.1
Indsatser vedrørende specialpædagogisk støtte (SPS)
Beskrivelse
Screeningsindsatser
Screening for ordblindhed.
Screening for læse-skrive vanskeligheder til studerende,
som optages på baggrund af VUC/hf og tilbyde dem sup-
plerende undervisning i regi af FVU-støtte fra studie-
start.
Indsatser målrettet studerende, der modtager SPS
Opsøgende indsats til studerende, der har fået god-
kendt SPS-støtte.
Universelle indsatser
Øget strukturering af uddannelsen ud fra princippet
”nødvendigt for nogle, godt for alle”. Uddannelsen til-
rettelægges, så den didaktisk er tilpasset studerende
med funktionsnedsættelse.
Undersøgelse af studerendes forudsætninger for at del-
tage i undervisningen.
Kompetenceudvikling af undervisere og SPS-vejledere
Systematisk kompetenceudvikling af SPS-vejledere
mhp. viden om forskellige funktionsnedsættelser.
Afholdelse af temadag for medarbejdere med fokus på
ordblindhed.
At give studerende en konsistent og målrettet støtte,
der er tilpasset den enkeltes udfordringer.
At skabe fokus omkring studerende med læse- og skri-
vevanskeligheder og klæde medarbejderne på til at
imødekomme denne gruppes behov.
At øge læringsudbyttet for alle og særligt for studerende
med behov for SPS.
At få de studerende til i højere grad at anvende den SPS
støtte, de er berettiget til.
At sikre rettidig hjælp til studerende med ordblindhed.
At sikre rettidig hjælp til studerende med læse-skrive-
vanskeligheder.
Formål
At opnå et datagrundlag for at etablere didaktik, der
passer til studenterpopulationen.
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut. Interviewundersøgelse blandt uddannelsesledelser sommer 2023.
Som det fremgår af tabellen, foregår professionshøjskolernes arbejde med studerende med SPS-
behov på mange niveauer.
En gruppe af indsatser er rettet mod at identificere studerende med støttebehov og tilvejebringe
den relevante støtte. Dels foretages screening af de studerende ved studiestart for at sikre, at stu-
derende med ordblindhed eller andre læse-skrive-vanskeligheder modtager den rette støtte fra
starten, da det erfaringsmæssigt kan betyde stærkt øget risiko for frafald, hvis studerende kommer
bagud som følge af manglende støtte. Dels arbejdes der for at sikre, at de studerende, som får til-
kendt støtte, rent faktisk også benytter den, da det er erfaringen, at en del tilkendte støttetimer
ikke bliver brugt. Den opsøgende indsats skal afdække evt. barrierer for, at studerende får brugt
støtten, og hjælpe med at overvinde disse.
En anden gruppe af indsatser handler om generelt at tilrettelægge undervisningen, så den passer
bedre til hele studenterpopulationen, herunder dem med særlige støttebehov. Dette sker ud fra en
erkendelse af, at forskellige didaktiske greb som fx en tydelig struktur i undervisningen dels kan
mindske behovet for individuel støtte, dels kan komme alle studerende til gavn.
Danmarks Evalueringsinstitut
35
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
Indsatser målrettet studerende med SPS-behov
Endelig arbejder professionshøjskolerne med at klæde såvel undervisere som administrative med-
arbejdere på til at forstå de forskellige funktionsnedsættelser, de studerende har, så de bliver
bedre i stand til at imødekomme de studerendes behov i udførelsen af det daglige arbejde.
På tværs af interviewene er der enighed om, at der er særlige udfordringer forbundet med praktik-
ken for studerende med SPS-behov. Professionshøjskolerne er enige i, at der fortsat er et tabu for-
bundet med at modtage SPS. Det stiller krav til kommunerne og praktikstederne om et ændret
’mindset’ og en ændring i forventningerne til de praktikstuderende. Konsekvensen af tabuet kan fx
være, at den studerende modtager støtten for sent, eller at den studerende ikke får støtten med sig
ud i praktikken.
7.3 Indsatser under udvikling
Ud over de allerede eksisterende indsatser har nogle af professionshøjskolerne nævnt eksempler
på indsatser, der er under udvikling. Det handler fx om:
Uddannelsesdifferentierede forløb til både fagligt stærke/mindre fagligt stærke studerende.
Retningslinjer målrettet stilladsering af gruppearbejdet. Uddannelsesledelserne oplever, at
gruppearbejde er en studiekompetence, som er særligt udfordrende for nogle studerende med
funktionsnedsættelse. Derfor arbejder nogle professionshøjskoler systematisk med at stillad-
sere gruppearbejdet for de studerende, så de lærer denne kompetence.
Fælles retningslinjer til undervisere for at sikre, at studerende med funktionsnedsættelse kan få un-
dervisningsmaterialer i god tid, så de kan forberede sig til undervisningen ved fx at indlæse materi-
aler i oplæsningssoftware.
Danmarks Evalueringsinstitut
36
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856185_0037.png
Appendiks A – Litteraturliste
Beskæftigelsesministeriet. (2023).
Trepartsaftale om løn og arbejdsvilkår.
København: Beskæftigel-
sesministeriet.
Børne- og undervisningsministeriet (u.å.).
Uddannelsesguiden.
Lokaliseret den 16. februar 2024 på
https://www.ug.dk/.
Damvad Analytics. (2021).
Behovet for velfærdsuddannede i 2030 – prognose fordelt på landsdele.
København: Danske professionshøjskoler.
Danske professionshøjskoler. (2023).
Fakta om pædagoguddannelsen.
København: Danske profes-
sionshøjskoler.
EVA. (2019).
Studerendes sabbatår.
København: Danmarks Evalueringsinstitut.
EVA. (2021).
Evaluering af specialpædagogisk støtte på ungdomsuddannelserne.
København: Dan-
marks Evalueringsinstitut.
EVA. (2022).
Valg og fravalg af velfærdsuddannelserne.
Holbæk: Danmarks Evalueringsinstitut.
EVA. (2023a).
Specialpædagogisk støtte på videregående uddannelser.
Holbæk: Danmarks Evalue-
ringsinstitut.
EVA. (2023b).
Fire ud af ti nyoptagne studerende har været lærervikar, pædagogmedhjælper eller an-
sat i ældreplejen.
Holbæk: Danmarks Evalueringsinstitut.
EVA. (2024a).
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner.
Holbæk:
Danmarks Evalueringsinstitut.
EVA. (2024b).
Potentielle målgrupper for pædagoguddannelsen og deres motivation.
Holbæk: Dan-
marks Evalueringsinstitut.
FOA & KL. (2023).
Aftale om understøttelse af udmøntning af opkvalificeringspuljen på dagtilbudsom-
rådet.
København: FOA & KL.
Danmarks Evalueringsinstitut
37
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856185_0038.png
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
Appendiks A – Litteraturliste
Klarskov, E. D., Nielsen, J., Jensen, T. L., & Søborg, F. (2023).
Fremskrivning af det pædagogiske ar-
bejdsmarked.
København: Arbejderbevægelsens erhvervsråd.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering & HBS Economics. (2023).
Rekrutteringssurvey Rap-
port, september 2023.
København: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering & HBS Economics.
Uddannelses- og Forskningsministeriet. (2017).
Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsba-
chelor som pædagog.
BEK nr. 354 af 07/04/2017. Lokaliseret 16. februar 2024 på:
https://www.rets-
information.dk/eli/lta/2017/354.
Uddannelses- og Forskningsministeriet. (2021).
Bekendtgørelse om eksamener og prøver ved univer-
sitetsuddannelser.
BEK nr. 2271 af 01/12/2021. Lokaliseret 16. februar 2024 på:
https://www.retsin-
formation.dk/eli/lta/2021/2271.
Uddannelses- og Forskningsministeriet. (2022a).
Bekendtgørelse om specialpædagogisk støtte ved
videregående uddannelse (SPS-bekendtgørelsen).
BEK nr. 1005 af 23/06/2022. Lokaliseret 16. fe-
bruar 2024 på:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/1005.
Uddannelses- og Forskningsministeriet. (2022b).
Bekendtgørelse om eksamener og prøver ved pro-
fessions- og erhvervsrettede videregående uddannelser.
BEK nr. 863 af 14/06/2022. Lokaliseret 16.
februar 2024 på:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/863.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. (2023a).
Optagelsen 2023 – Oversigt over optagelsen pr. 28.
juli.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. (2023b).
Efteroptagelsen 2023 – Optagelsen pr. 1. oktober.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
Uddannelses- og Forskningsministeriet. (2024).
Frafald på professionsuddannelser på velfærdsom-
rådet.
København: Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Danmarks Evalueringsinstitut
38
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856185_0039.png
Appendiks B – Metode og data
Appendiks-tabel B.1
Overblik over gennemførte interview
Professionshøjskole
KP
Absalon
Titel på deltagere i interview
Uddannelsesleder med særligt ansvar for dagtilbudsspecialisering
Uddannelsesleder
Uddannelses-og forskningsleder
Uddannelseschef
Uddannelses- og forskningsleder
Institutchef
Studieleder
Uddannelsesdekan
Chef for UCN pædagogik
UCL
UC Syd
VIA
UCN
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut.
Danmarks Evalueringsinstitut
39
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
© 2024 Danmarks Evalueringsinstitut
Citat med kildeangivelse er tilladt
Publikationen er kun udgivet i elektronisk form på: www.eva.dk
Foto: iStock
ISBN (www) 978-87-7182-734-7
40
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856185_0041.png
Danmarks Evalueringsinstitut
– analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og
dagtilbud.
DANMARKS
EVALUERINGSINSTITUT
+45 35 55 01 01
[email protected]
www.eva.dk