Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 168
Offentligt
2856184_0001.png
Kommunernes
indsatser for at sikre
nok pædagoger i vores
daginstitutioner
Kortlægning af kommunernes indsatser for at styrke
rekruttering og fastholdelse
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner" BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856184_0003.png
INDHOLD
Kommunernes
indsatser for at sikre
nok pædagoger i vores
daginstitutioner
1
2
2.1
2.2
2.3
2.4
Resumé
Indledning
Kvalitet i daginstitutioner kalder på dygtige pædagoger
Metode og data
Projektets organisering
Læsevejledning
5
8
8
8
9
9
3
3.1
3.2
3.3
Kommunernes oplevelse af rekrutteringsudfordringen
Rekrutteringsudfordringen varierer på tværs af landet
Fastholdelsesudfordringen er mindre end rekrutteringsudfordringen
Fælles strategi og samarbejde på tværs af forvaltninger
10
10
12
13
4
4.1
4.2
Kommunernes indsatser for at styrke rekrutteringen til
pædagoguddannelsen
Merituddannelse til pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter
Indsatser målrettet interesse for den almindelige pædagoguddannelse
18
18
21
Danmarks Evalueringsinstitut
3
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856184_0004.png
5
5.1
Kommunernes indsatser for pædagogstuderende i praktik
Indsatser for en styrket praktik
23
23
6
6.1
6.2
6.3
6.4
Kommunernes indsatser for at understøtte pædagogers fortsatte
faglige engagement i daginstitutioner
Gode arbejdsforhold for pædagoger i daginstitutioner
En god start på arbejdslivet for nyuddannede pædagoger
Attraktive seniorarbejdsliv for pædagoger
Pædagoger, som har forladt faget
26
26
30
31
33
Appendiks A – Litteraturliste
Appendiks B – Metode og data
35
37
Danmarks Evalueringsinstitut
4
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
1 Resumé
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) præsenterer i dette notat en kortlægning af kommunernes ar-
bejde med at rekruttere og fastholde pædagoger på daginstitutionsområdet. Kortlægningen er ba-
seret på en spørgeskemaundersøgelse, hvor landets dagtilbudschefer er blevet spurgt ind til, hvilke
indsatser deres kommune har til at rekruttere og fastholde pædagoger. Notatet indgår som del af
projektet ”Flere pædagoger til daginstitutioner”, som undersøger, hvordan kommuner og professi-
onshøjskoler arbejder for at få flere pædagoger i daginstitutioner. Projektet er udført med støtte fra
Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger. I tillæg til dette notat udgives også et notat om an-
tallet af personer i forskellige målgrupper, et notat om professionshøjskolernes indsatser for at re-
kruttere og fastholde flere på pædagoguddannelsen og to inspirationsmaterialer. Alle materialer
kan ses på eva.dk.
Der er brug for at sikre flere pædagoger til daginstitutioner
Rekrutteringen af pædagoger til daginstitutioner er en central samfundsudfordring. Daginstitutio-
ner af høj kvalitet, hvor børn trives og udvikler sig, er afhængige af dygtige og veluddannede pæda-
goger (fx Christoffersen et al., 2014). Helt aktuelt har vi national viden, der viser, at der er behov for
at løfte kvaliteten i de fleste af vores daginstitutioner (EVA og VIVE, 2023). Samtidigt mangler vi alle-
rede pædagoger til vores daginstitutioner, og udfordringen ser kun ud til at vokse i fremtiden. Prog-
noser peger på, at rekrutteringsudfordringen kan blive værre i de kommende år på grund af lav le-
dighed blandt pædagoger, den demografiske udvikling og faldende interesse for pædagoguddan-
nelsen.
Samtidig har vi relativt lidt systematisk viden om, hvordan kommunerne samlet arbejder for at løse
den vigtige samfundsopgave, det er at få rekrutteret nok pædagoger til daginstitutioner. Med
denne kortlægning får vi en oversigt over, hvilke indsatser som er i gang i kommunerne, og hvor
udbredt de anvendes.
Dette notat er først og fremmest henvendt til kommuner, som ønsker et overblik over, hvilke ind-
satser der anvendes i landets kommuner til at arbejde med at løse udfordringen med at tiltrække
og fastholde pædagoger på daginstitutionsområdet. Derudover kan rapporten være relevant for
nationale beslutningstagere og arbejdsmarkedets parter til at få indsigt i, hvor udbredte de forskel-
lige tiltag er på nationalt niveau.
Danmarks Evalueringsinstitut
5
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856184_0006.png
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
Resumé
Resultater
Notatet ser på
rekrutteringsindsatser
målrettet den ordinære pædagoguddannelse samt meritpæ-
dagoguddannelserne samt
fastholdelsesindsatser
målrettet studerende på pædagoguddannelsen,
herunder i praktikperioder.
Rekrutteringsudfordringen opleves mest akut i storbyerne
Dagtilbudscheferne oplever generelt, at udfordringen med at
rekruttere
pædagoger på daginstitu-
tionsområdet er større end udfordringen med at
fastholde
pædagoger. Rekrutteringsudfordringen
er størst i Region Hovedstaden, hvor 50 % af dagtilbudscheferne angiver, at de i høj grad oplever
udfordringer med at rekruttere til dagtilbudsområdet. Det er i det hele taget især dagtilbudsche-
ferne i bykommunerne, der oplever rekrutteringsudfordringer. 64 % af dagtilbudscheferne fra by-
kommunerne (14 ud af 22) oplever i høj grad udfordringer med at rekruttere pædagoger, mens det
samme kun er tilfældet for 13 % af dagtilbudscheferne i landkommunerne.
1
Kortlægningen viser da
også, at det særligt er bykommunerne, som har strategier på forvaltningsniveau om rekruttering og
fastholdelse af pædagoger.
Udfordringen med at
fastholde
pædagoger opleves især i Region Sjælland og i Region Hovedsta-
den. I Region Sjælland oplever 75 % af dagtilbudscheferne (9 ud af 13) i nogen grad at have udfor-
dringer med at fastholde pædagoger, mens det gør sig gældende for 71 % af dagtilbudscheferne
(17 ud af 24) i Region Hovedstaden.
Tre ud af fire kommuner opfordrer medarbejdere til merituddannelse
Pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter er vigtige målgrupper, når kommunerne arbej-
der for at få flere til at gennemføre en pædagoguddannelse. 66 kommuner har fokus på at opfordre
og støtte deres pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter til at tage en merituddannelse
som pædagog. En del af kommunerne har opsøgende indsatser for at motivere flere til at søge me-
rituddannelsen, og 37 tilbyder også merituddannelse som pædagog med jobgaranti.
Fokus på opkvalificering af praktikvejledere
Dagtilbudscheferne anser arbejdet med en styrket praktik som meget vigtigt. Tre ud af fire dagtil-
budschefer angiver, at kommunen har indsatser med fokus på opkvalificering af praktikvejlederne,
mens over halvdelen har indsatser, der sigter mod den gode onboarding af de studerende ved op-
starten af praktikforløb. Mindre udbredte indsatser omfatter etablering af forum til erfaringsud-
veksling blandt de studerende under praktikken samt mulighed for rotation mellem praktiksteder
(henholdsvis 27 % og 28 % af kommunerne).
1
I kortlægningen opdeles kommunerne i henholdsvis by- og landkommuner med udgangspunkt i Danmarks Statistiks kommune-
grupper. Bykommuner omfatter således DST-kategorierne ”Storbykommuner” og ”Hovedstadskommuner”, mens landkommuner
omfatter ”Provinskommuner”, ”Oplandskommuner” og ”Landkommuner”. Der er 22 bykommuner og 60 landkommuner repræsen-
teret i undersøgelsen.
Danmarks Evalueringsinstitut
6
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
Resumé
Bred vifte af indsatser målrettet det gode arbejdsliv for pædagoger
Et godt arbejdsmiljø og høj trivsel for pædagoger i daginstitutioner er i fokus hos de fleste kommu-
ner. 94 % (77 ud af 82) dagtilbudschefer svarer, at de arbejder systematisk med arbejdsmiljøet for
at fremme trivsel og nedbringe sygefravær. Mange kommuner prioriterer en god start på arbejdsli-
vet for nyuddannede og nyansatte. 57 kommuner har onboardingforløb, og 53 kommuner giver de
nyuddannede nyansatte pædagoger mulighed for at få en mentor. Derimod er der kun fem kom-
muner, som tilbyder rotationsstillinger. Ca. halvdelen af kommunerne arbejder med kompetence-
udvikling som fastholdelsesindsats. Et mindretal af kommunerne bruger økonomiske incitamen-
ter. Herunder er personalegoder, fx i form af rabatordninger, det mest udbredte økonomiske til-
bud, som findes i 38 % af kommuner. Indsatser over for seniorpædagoger omfatter især tilbud om
forskellige former for fleksibilitet og i en vis grad tiltag rettet mod at forebygge fysisk nedslidning.
Stort set ingen kommuner arbejder systematisk med at rekruttere pædagoger, som har forladt fa-
get.
Om datagrundlaget
Kortlægningen af kommunernes strategier og indsatser bygger på en spørgeskemaundersøgelse
udsendt til dagtilbudscheferne i alle landets 98 kommuner. 82 dagtilbudschefer har svaret på spør-
geskemaet. Det giver en svarprocent på 84.
Danmarks Evalueringsinstitut
7
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
2 Indledning
2.1 Kvalitet i daginstitutioner kalder på dygtige pædagoger
Gode børneliv og gode arbejdsliv for pædagoger i daginstitutioner går hånd i hånd. Men vi står over
for en stor udfordring i Danmark. Vi mangler uddannede pædagoger til vores daginstitutioner, og
udfordringen ser kun ud til at vokse i fremtiden.
Vi ved, at de første år i børns liv er helt centrale. Det er i disse år, fundamentet lægges for børns triv-
sel og udvikling. Når der er mangel på pædagoger, kan det potentielt true alle børns trivsel og ud-
vikling, men det rammer især børn i udsatte positioner. Kvaliteten i daginstitutionerne er særlig
vigtig for denne gruppe børn, ligesom god understøttelse af denne gruppe børn forudsætter, at der
er fagligt stærke pædagoger til at løse opgaven. De understøtter gode relationer mellem børnene,
giver børnene tryghed og tilpasser udfordringer og sikrer, at alle børn er en del af børnefællesska-
berne.
Kommunerne arbejder målrettet på at løse opgaven med at styrke deres rekruttering og fasthol-
delse af pædagoger. Dette notat undersøger de strategier og indsatser, som kommunerne anven-
der for at forbedre rekruttering og fastholdelse af pædagoger på dagtilbudsområdet. Det ser også
nærmere på, hvilke indsatser kommunerne oplever som særligt lovende i denne sammenhæng.
Notatet er bygget op omkring de forskellige målgrupper, som det er relevant for kommunerne at
rette deres rekrutterings- og fastholdelsesindsatser imod. For hver målgruppe præsenteres kom-
munernes initiativer, deres udbredelse og de indsatser, som dagtilbudscheferne fremhæver som
særligt lovende.
2.2 Metode og data
Kortlægningen af kommunernes strategier og indsatser bygger på en spørgeskemaundersøgelse
udsendt til dagtilbudscheferne i alle landets 98 kommuner. 82 dagtilbudschefer har svaret på spør-
geskemaet. Det giver en svarprocent på 84 %. Se i øvrigt appendiks B.
Spørgeskemaet er udviklet af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) i sommeren 2023. Indholdet i
spørgeskemaet baserer sig på desk research af offentligt tilgængelige dokumenter, der beskriver
eksisterende kommunale strategier og indsatser til rekruttering og fastholdelse af pædagoger på
dagtilbudsområdet.
Danmarks Evalueringsinstitut
8
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
Indledning
Dataindsamlingen blev gennemført af EVA via dataindsamlingsplatformen SurveyXact i perioden
fra den 15. juni til den 21. august 2023. For at sikre en høj svarprocent er der udsendt to påmindel-
sesmails samt foretaget opfølgende telefonopkald til relevante dagtilbudschefer.
2.3 Projektets organisering
Projektet er udført med støtte fra Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger af en projekt-
gruppe bestående af seniorkonsulent Line Buer Bjerre, seniorkonsulent Lea Selsing, konsulent
Freja Ditte Jakobsen, konsulent Valeriya Sapunova, konsulent Melanie Anfinsen Lautrup, junior-
konsulent Helena Husum, juniorkonsulent Malene Eghøj og chefkonsulent Bella Marckmann (pro-
jektleder).
Undervejs har projektgruppen fået sparring af en følgegruppe med repræsentanter for BUPL, Kom-
munernes Landsforening, Børne- og Kulturchefforeningen, FOA, Pædagogstuderendes Landssam-
menslutning, Danske Professionshøjskoler, Århus Kommune, Københavns Professionshøjskole og
Taskforce for uddannelse og rekruttering.
2.4 Læsevejledning
Dette notat udgives som en del af projektet ”Flere pædagoger til daginstitutioner”. Ud over dette
notat udgives notatet
Potentielle målgrupper for pædagoguddannelsen og deres motivation
samt
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen
og to
inspirationshæfter til hhv. kommuner og professionshøjskoler. Alle materialerne kan ses på eva.dk.
Notatet indledes med et overblik over kommunernes oplevelse af rekrutterings- og fastholdelses-
udfordringerne efterfulgt af tre kapitler, som stiller skarpt på kommunernes muligheder for at un-
derstøtte rekruttering og fastholdelse i forskellige led:
• Styrket rekruttering til pædagoguddannelsen. For kommunerne er det særligt relevant med re-
kruttering til meritpædagoguddannelsen, da kommunerne er arbejdsgivere for de personer,
som er i målgruppen. Ligeledes er det relevant for kommunerne at være opmærksomme på po-
tentialet i gruppen af unge, der arbejder som pædagogmedhjælpere eller vikarer i daginstitutio-
ner i deres sabbatår.
• Styrket gennemførelse af pædagoguddannelsen. For kommunerne er det særligt relevant at fo-
kusere på at understøtte praktikken for de pædagogstuderende, da kommunerne er medud-
dannere i praktikperioderne, som udgør ca. en tredjedel af pædagoguddannelsen.
• Understøttelse af fortsat fagligt engagement blandt uddannede pædagoger i daginstitutioner.
Som arbejdsgivere for pædagoger i daginstitutioner er kommunerne de helt centrale aktører,
når det handler om at understøtte det fortsatte faglige engagement, som gør det attraktivt for
pædagoger at blive i faget generelt og i daginstitutioner specifikt.
For hver målgruppe præsenteres de indsatser, kommunerne arbejder med, hvor udbredte de er,
samt hvilke indsatser der opleves som særligt lovende.
Danmarks Evalueringsinstitut
9
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856184_0010.png
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
3 Kommunernes oplevelse af
rekrutteringsudfordringen
I dette kapitel ser vi nærmere på kommunernes oplevelse af rekrutteringsudfordringer. Hovedpoin-
terne er:
• Dagtilbudscheferne oplever generelt, at udfordringen med at
rekruttere
pædagoger på dagtil-
budsområdet er større end udfordringen med at
fastholde
pædagoger.
• Rekrutteringsudfordringen er størst i Region Hovedstaden, hvor 50 % af dagtilbudscheferne an-
giver, at de i høj grad oplever udfordringer med at rekruttere til dagtilbudstilbudsområdet.
• Det er især dagtilbudscheferne i bykommunerne, der oplever rekrutteringsudfordringer. 64 %
(14 ud af 22) af dagtilbudscheferne fra bykommunerne oplever i høj grad udfordringer med at
rekruttere pædagoger, mens det samme kun er tilfældet for 13 % af dagtilbudscheferne i land-
kommunerne.
2
Kortlægningen viser også, at det særligt er bykommunerne, hvor forvaltningerne
arbejder med strategier, der går på tværs af kommunens daginstitutioner, om rekruttering og
fastholdelse af pædagoger.
• Udfordringen med at
fastholde
pædagoger opleves især i Region Sjælland og i Region Hoved-
staden. I Region Sjælland oplever 75 % (9 ud af 13) dagtilbudscheferne i nogen grad at have ud-
fordringer med at fastholde pædagoger, mens det gør sig gældende for 71 % (17 ud af 24) dagtil-
budscheferne i Region Hovedstaden.
3.1 Rekrutteringsudfordringen varierer på tværs af landet
Kortlægningen viser, at dagtilbudscheferne generelt oplever udfordringer med at rekruttere og
fastholde pædagoger på dagtilbudsområdet. Der er dog forskel på tværs af landets regioner og
mellem land- og bykommuner. Dagtilbudscheferne oplever generelt, at rekrutteringsudfordrin-
gerne er større end udfordringen med at fastholde det pædagogiske personale.
Figur 3.1 viser, hvordan de kommunale dagtilbudschefer oplever rekrutteringsudfordringerne. For-
delingen vises samlet og opdelt på region og kommunetype.
2
I kortlægningen opdeles kommunerne i henholdsvis by- og landkommuner med udgangspunkt i Danmarks Statistiks kommune-
grupper. Se metodeappendiks samt
https://www.dst.dk/da/Statistik/dokumentation/nomenklaturer/kommunegrupper.
Danmarks Evalueringsinstitut
10
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856184_0011.png
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
Kommunernes oplevelse af rekrutteringsudfordringen
Figur 3.1
Kommunale dagtilbudschefers oplevelse af rekrutteringsudfordringerne
Opdelt på region og kommunetype, procent
I alt
22
48
10
2
Land
By
8
40
10
2
14
8
Region Syddanmark
Region Sjælland
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Hovedstaden
0%
1
18
1
1
3
7
1
1
6
3
6
5
5
12
12
10%
20%
I høj grad
30%
40%
50%
I nogen grad
60%
70%
I mindre grad
80%
90%
Slet ikke
100%
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut, spørgeskemaundersøgelse blandt dagtilbudschefer juni 2023.
Note: N = 82. Spørgsmål: ”Tag stilling til, i hvor høj grad din kommune har udfordringer med at rekruttere pædagoger til dagtilbudsområ-
det?”
Note: Der er svarkategorier, som ikke er i figuren, da der ingen besvarelser er i den pågældende kategori.
Figuren viser, at 27 % (22 ud af 82) dagtilbudscheferne i høj grad oplever udfordringer med at re-
kruttere pædagoger til dagtilbudsområdet, og heroverfor at 2 % (2 ud af 82) af dagtilbudscheferne
slet ikke oplever udfordringer. Forskelle i rekrutteringsudfordringer i by- og landkommuner er tyde-
lige. Kortlægningen viser, at 64 % (14 ud af 22) af dagtilbudscheferne i bykommuner i høj grad ople-
ver udfordringer med at rekruttere pædagoger, og at 13 % (8 ud af 60) af dagtilbudscheferne i land-
kommuner i høj grad oplever udfordringer med at rekruttere pædagoger til dagtilbudsområdet.
3.1.1
Rekrutteringsudfordringer opleves især i kommuner i Region
Hovedstaden
Oplevelsen af rekrutteringsudfordringer varierer mellem regionerne. I Region Hovedstaden angiver
halvdelen af kommunerne (12 ud af 24), at de i høj grad oplever udfordringer med at rekruttere pæ-
dagoger til dagtilbudsområdet. I Region Midtjylland er det 38 % af dagtilbudscheferne (6 ud af 16), i
Region Sjælland er det 25 % (3 ud af 12), og i Region Syddanmark er det 5 % (1 ud af 21). I Region
Nordjylland har ingen dagtilbudschefer angivet, at de i høj grad har udfordringer med at rekruttere.
Danmarks Evalueringsinstitut
11
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856184_0012.png
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
Kommunernes oplevelse af rekrutteringsudfordringen
3.2 Fastholdelsesudfordringen er mindre end
rekrutteringsudfordringen
Dagtilbudscheferne oplever også udfordringer med at fastholde pædagoger på dagtilbudsområ-
det, dog i mindre grad end udfordringer med at rekruttere.
Figur 3.2 viser, hvordan de kommunale dagtilbudschefer oplever udfordringerne med at fastholde
pædagoger i dagtilbud. Fordelingen vises samlet og opdelt på region og kommunetype.
Figur 3.2
Kommunale dagtilbudschefers oplevelse af fastholdelsesudfordringerne
Opdelt på region og kommunetyper, procent
I alt
40
41
1
Land
By
25
15
34
7
1
Region Syddanmark
Region Sjælland
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Hovedstaden
0%
5
9
9
9
17
15
3
1
7
7
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut, spørgeskemaundersøgelse blandt dagtilbudschefer juni 2023.
Note: N = 82. Spørgsmål: ”Tag stilling til, i hvor høj grad din kommune har udfordringer med at fastholde pædagoger på dagtilbudsområ-
det?”
Note: Der er svarkategorier, som ikke er i figuren, da der ingen besvarelser er i den pågældende kategori.
Knap halvdelen af dagtilbudscheferne (40 ud af 82) oplever, at de i nogen grad har udfordringer
med at fastholde pædagoger på dagtilbudsområdet, mens 41 % oplever det i mindre grad, og 1 %,
svarende til én dagtilbudschef, slet ikke oplever udfordringer med fastholdelse.
3.2.1
Fastholdelsesudfordringen opleves især i bykommunerne
Ligesom for rekrutteringsudfordringen er det især bykommunerne, der oplever udfordringer med
at fastholde pædagoger på dagtilbudsområdet. For bykommunerne er det 68 % (15 ud af 22) af
dagtilbudschefer, som oplever i nogen grad at have udfordringer med fastholdelsen, mens det i
landkommuner er 42 % (25 ud af 60) (se figur 3.2).
Danmarks Evalueringsinstitut
12
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
Kommunernes oplevelse af rekrutteringsudfordringen
3.2.2
astholdelsesudfordringen opleves især i Region Sjælland og Region
Hovedstaden
Udfordringer med at fastholde pædagoger på dagtilbudsområdet varierer også på tværs af regio-
nerne. Udfordringen er størst i Region Sjælland og Region Hovedstaden. I Region Sjælland angiver
75 % af dagtilbudscheferne (9 ud af 13), at de i nogen grad oplever at have udfordringer med at
fastholde pædagoger, og i Region Hovedstaden angiver 71 % af dagtilbudscheferne (17 ud af 24)
det.
I Region Midtjylland angiver 56 % af dagtilbudscheferne (9 ud af 16) det, i Region Syddanmark 24 %
(5 ud af 21), mens alle (9 ud af 9) af dagtilbudscheferne i Region Nordjylland kun i mindre grad op-
lever at have udfordringer med at fastholde pædagoger.
3.2.3
Udfordringer kan variere fra institution til institution
Kortlægningen giver med et åbent tekstfelt dagtilbudscheferne mulighed for at uddybe deres be-
svarelse af, hvordan de oplever rekrutterings- og fastholdelsesudfordringen. Et perspektiv fra de
åbne besvarelser er, at rekrutteringsudfordringerne er områdespecifikke, og at de kan variere mel-
lem institutioner og distrikter inden for samme kommune. Et andet perspektiv er, at dagtilbuds-
chefer oplever, at personaleomsætningen generelt er stigende, og at særligt yngre eller fagligt dyg-
tige medarbejdere kan være svære at fastholde. Dagtilbudscheferne angiver også, at de oplever at
være udfordret af, at der er for få fagligt kvalificerede ansøgere til de opslåede pædagogstillinger,
og at det kan gøre det svært at opnå den ønskede andel uddannede pædagoger i det enkelte dag-
tilbud.
3.3 Fælles strategi og samarbejde på tværs af forvaltninger
Kortlægningen af kommunernes indsatser for at rekruttere og fastholde pædagoger på dagtilbuds-
området belyser også, i hvilken udstrækning kommunerne har
fælles strategier på forvaltningsni-
veau,
dvs. hvor kommunens dagtilbudsforvaltning arbejder med indsatser, som er fælles for og/el-
ler går på tværs af de enkelte daginstitutioner i kommunen, og
samarbejder på tværs af forvaltnin-
ger,
dvs. samarbejder med andre fagcentre, fx på beskæftigelses-, social- eller sundhed-/ældreom-
rådet for at imødekomme udfordringen.
Figur 3.3 viser, hvordan dagtilbudscheferne svarer på spørgsmålet om, hvorvidt de har en fælles
kommunal strategi på forvaltningsniveau for at imødekomme rekrutterings- og fastholdelsesudfor-
dringer.
Danmarks Evalueringsinstitut
13
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856184_0014.png
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
Kommunernes oplevelse af rekrutteringsudfordringen
Figur 3.3
Kommunal fælles strategi på forvaltningsniveau for at imødekomme udfordringen
Opdelt på region og kommunetype, procent
I alt
22
37
16
6
1
Land
By
12
27
16
6
1
10
10
1
1
Region Syddanmark
Region Sjælland
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Hovedstaden
0%
4
11
5
1
3
5
2
2
4
3
1
1
5
5
4
2
10
12
2
10%
20%
30%
40%
50%
60%
Slet ikke
70%
80%
90%
100%
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Ved ikke
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut, spørgeskemaundersøgelse blandt dagtilbudschefer juni 2023.
Note: N = 82. Spørgsmål: ”Tag stilling til, i hvor høj grad din kommune har en fælles strategi på forvaltningsniveau for at imødekomme
udfordringen?”
Note: Der er svarkategorier, som ikke er i figuren, da der ingen besvarelser er i den pågældende kategori.
27 % af dagtilbudscheferne (22 ud af 82) angiver, at de i høj grad har en fælles kommunal strategi
på forvaltningsniveau for at imødekomme rekrutterings- og fastholdelsesudfordringen. Til sam-
menligning er det kun 7 % af dagtilbudscheferne (6 ud af 83), som slet ikke har en strategi.
3.3.1
Særligt bykommuner har fælles strategier på forvaltningsniveau om
rekruttering og fastholdelse
Det er især bykommunerne, som har fælles strategier for rekruttering og fastholdelse af pædago-
ger på dagtilbudsområdet. I bykommunerne er det 45 % af dagtilbudscheferne (10 ud af 22), som
angiver i høj grad at have en strategi, mens 20 % af dagtilbudscheferne (12 ud af 60) i landkommu-
nerne angiver det samme
Især kommuner i Region Hovedstaden og i Region Midtjylland har fælles strategier i forvaltningen
om udfordringen. 42 % (10 ud af 24) af dagtilbudscheferne i Region Hovedstaden har en fælles
strategi, mens det er 31 % (5 ud af 16) i Region Midtjylland. I Region Sjælland angiver 25 % (3 ud af
12) af dagtilbudscheferne, at kommunen i høj grad har en fælles strategi, og i Region Syddanmark
19 % (4 ud af 21). I Region Nordjylland derimod, angiver 44 % (4 ud af 9) af dagtilbudscheferne kun i
Danmarks Evalueringsinstitut
14
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856184_0015.png
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
Kommunernes oplevelse af rekrutteringsudfordringen
nogen grad at have en fælles strategi i forvaltningerne for at imødekomme udfordringen. Se figur
3.3.
3.3.2
Samarbejde mellem forvaltninger er mindre udbredt end fælles
strategier
I kortlægningen har vi også bedt kommunerne angive, hvordan de samarbejder på tværs af forvalt-
ninger om at løse rekrutteringsudfordringen. Svarene fremgår af figur 3.4.
Figur 3.4
Kommunalt samarbejde mellem forvaltninger om rekruttering og fastholdelse
Opdelt på region og kommunetype, procent
I alt
16
33
27
5
1
Land
By
11
5
21
12
23
4
4
1
1
Region Syddanmark
Region Sjælland
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Hovedstaden
0%
3
6
1
6
5
3
4
8
4
5
7
13
6
2
1
2
5
1
10%
20%
30%
40%
50%
60%
Slet ikke
70%
80%
90%
100%
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Ved ikke
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut, spørgeskemaundersøgelse blandt dagtilbudschefer juni 2023.
Note: N = 82. Spørgsmål: ”Tag stilling til, i hvor høj grad din kommune har et samarbejde mellem flere forvaltninger om rekruttering og
fastholdelse?”
Note: Der er svarkategorier, som ikke er i figuren, da der ingen besvarelser er i den pågældende kategori.
20 % (16 ud af 82) af dagtilbudscheferne oplever, at de i høj grad har et samarbejde mellem flere
forvaltninger om rekruttering og fastholdelse af pædagoger. Heroverfor er der 39 % (henholdsvis
27 og 5 ud af 82) af dagtilbudscheferne, som i mindre grad eller slet ikke har et samarbejde mellem
forvaltningerne om rekruttering og fastholdelse.
3.3.3
Dagtilbudscheferne oplever i mindre grad samarbejde mellem
forvaltninger
Det er kun en mindre del af kommunerne, hvor forvaltningerne i kommunerne i høj grad har et
samarbejde om rekruttering og fastholdelse, og det gælder for både by- og landkommuner. 18 %
Danmarks Evalueringsinstitut
15
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
Kommunernes oplevelse af rekrutteringsudfordringen
af dagtilbudscheferne fra landkommuner (11 ud af 60) og 23 % af dagtilbudscheferne fra bykom-
muner (5 ud af 24) har i høj grad et samarbejde mellem forvaltninger om rekruttering og fasthol-
delse (figur 3.4.).
Der er heller ikke store forskelle på tværs af regionerne. Dog er der flere kommuner i Region Syd-
danmark og i Region Hovedstaden, hvor dagtilbudscheferne i høj grad har et sådant samarbejde. I
Region Syddanmark gælder det 29 % af dagtilbudscheferne (6 ud af 21), og i Region Hovedstaden
gælder det 25 % (6 ud af 24) af dagtilbudscheferne. I modsætning hertil er der ingen af dagtilbuds-
cheferne i Region Nordjylland, der i høj grad har det (figur 3.4).
3.3.4
Samarbejde med professionshøjskoler er et vigtigt element
I de åbne besvarelser har dagtilbudscheferne haft mulighed for at uddybe de konkrete tiltag og
strategier, som er i gang i den enkelte kommune.
Et gennemgående tema i de strategier, som dagtilbudscheferne beskriver, er en fælles indsats på
tværs af fagcentre. Der er eksempler på dagtilbudschefer, som beskriver, at den fælles strategi mel-
lem fagcentre har fokus på uddannelse, rekruttering og fastholdelse. Der nævnes strategier, som
ud over dagtilbudsområdet også omfatter øvrige velfærdsområder, fx ældreområdet.
Uddannelsesfokus kan både handle om at styrke praktikken for de studerende, men også om at
have et stærkt fokus på kompetenceudviklingsmuligheder for de ansatte fagprofessionelle. Derud-
over nævnes strategier om at have en bestemt antal uddannede pædagoger ansat på dagtilbuds-
området.
Rekrutteringsstrategierne handler om løbende kontakt til lokale uddannelsesinstitutioner, samta-
ler med studerende i praktik med henblik på ansættelse efter endt uddannelse samt generelt styr-
ket fokus på hele rekrutteringsprocessen fra stillingsopslag til ansættelsessamtale.
Fastholdelsesstrategier inkluderer fleksibel arbejdstidstilrettelæggelse, styrket fokus på faglighed
og evalueringskultur, oprettelse af faglige netværk og muligheder for opkvalificering som centrale
indsatser.
Et centralt element i flere strategier er et samarbejde med professionshøjskoler for at styrke ud-
dannelses- og rekrutteringsindsatsen.
Danmarks Evalueringsinstitut
16
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856184_0017.png
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
Kommunernes oplevelse af rekrutteringsudfordringen
Figur 3.5
Overblik over kommunernes igangværende indsatser
Eksempler på indsatser for at få flere pædagoger i daginstitutionerne
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut
Danmarks Evalueringsinstitut
17
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
4 Kommunernes indsatser for at styrke
rekrutteringen til
pædagoguddannelsen
I dette kapitel ser vi nærmere på kommunernes indsatser for at få flere til at tage en pædagogud-
dannelse. Hovedpointerne er:
• Pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter er vigtige målgrupper, når kommunerne ar-
bejder for at få flere til at gennemføre en pædagoguddannelse.
• 66 ud af 82 kommuner har fokus på at opfordre og støtte deres pædagogmedhjælpere og pæ-
dagogiske assistenter til at tage en merituddannelse som pædagog. En del af disse har opsø-
gende indsatser for at motivere flere til at søge merituddannelsen, og 37 tilbyder også meritud-
dannelse som pædagog med jobgaranti.
• 39 kommuner tilrettelægger individuelle udviklingsplaner til pædagogmedhjælpere og pæda-
gogiske assistenter med et mål om fx uddannelse.
• 31 kommuner bruger SoMe-kampagner og øvrig kommunikation til at nå den brede målgruppe
af personer, som hverken har en pædagogisk uddannelse eller arbejder inden for pædagogfa-
get.
4.1 Merituddannelse til pædagogmedhjælpere og
pædagogiske assistenter
Kommunerne arbejder på at få flere pædagoger på dagtilbudsområdet ved at motivere erfarne
pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter til at tage en merituddannelse til pædagog.
Disse medarbejdere har allerede en interesse for det pædagogiske felt og har erfaring inden for
området. Ved at motivere disse grupper til uddannelse kan kommunen få flere uddannede pæda-
goger til dagtilbudsområdet.
Danmarks Evalueringsinstitut
18
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856184_0019.png
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
Kommunernes indsatser for at styrke rekrutteringen til pædagoguddannelsen
Veje til merituddannelsen
Personer over 25 år skal kunne dokumentere to års erhvervserfaring fra pædagogisk eller pædagog-
lignende arbejde på minimum 30 timer om ugen med minimum ét års sammenhængende ansæt-
telse. Personer under 25 år skal have minimum fem års erhvervserfaring fra pædagogisk eller pæda-
goglignende arbejde med minimum 27 arbejdstimer om ugen.
Adgangsgivende eksamen
Følgende adgangsgivende eksaminer giver adgang:
• Gymnasial eksamen
• Social- og sundhedsassistentuddannelsen (sosu-assistent) med dansk på C-niveau, naturfag på
C-niveau og engelsk på D-niveau
• Pædagogisk assistentuddannelse (PAU) med dansk på C-niveau, samfundsfag på C-niveau og en-
gelsk på E-niveau.
• Bestået fire gymnasiale enkeltfag: dansk på A-niveau, engelsk på B-niveau, samfundsfag på C-
niveau og et valgfrit fag på C-niveau.
Personer uden en adgangsgivende eksamen kan få foretaget en Individuel kompetencevurdering
(IKV). Her vurderes, om personens samlede viden og kompetencer kan sidestilles med en
adgangsgivende eksamen.
Kilde: ug.dk
.
Figur 4.1 viser kommunernes indsatser rettet mod pædagogmedhjælpere og pædagogiske assi-
stenter.
Danmarks Evalueringsinstitut
19
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856184_0020.png
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
Kommunernes indsatser for at styrke rekrutteringen til pædagoguddannelsen
Figur 4.1
Kommunernes indsatser for pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter i job
Antal kommuner, som arbejder med den pågældende indsats
Tilbud om merituddannelse som pædagog
66
Opsøgende indsatser for at motivere flere til at søge
merituddannelsen
Tilrettelæggelse af individuelle udviklingsplaner med
mål om fx uddannelse
Tilbud om merituddannelse som pædagog med
jobgaranti
Andre uddannelsesforløb, der har til formål at
opkvalificere og skabe nysgerrighed omkring
pædagogprofessionen
Introduktionskursus til pædagogmedhjælpere, der har
til formål at opkvalificere og skabe nysgerrighed
omkring pædagogprofessionen
0
20
43
39
37
34
10
20
30
40
50
60
70
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut, spørgeskemaundersøgelse blandt dagtilbudschefer juni 2023.
Note: N = 82. Spørgsmål: ”Indsatser for pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter i job”. Muligt at afkrydse flere indsatser.
Figur 4.1. viser, at 80 % af kommunerne (66 ud af 82) tilbyder merituddannelse som pædagog til
deres pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter i dagtilbud. 45 % af kommunerne (37 ud
af 82) tilbyder jobgaranti til dem, der tager merituddannelsen, og 52 % af kommunerne (43 ud af
82) angiver at have opsøgende indsatser for at motivere flere fra målgruppen til at søge meritpæ-
dagoguddannelsen.
Mange dagtilbudschefer har fokus på at understøtte kompetenceudvikling generelt hos deres pæ-
dagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter og kan vælge at have et fokus på pædagoguddan-
nelsen i dette arbejde. 48 % af dagtilbudscheferne (39 ud af 82) tilrettelægger individuelle udvik-
lingsplaner for deres medarbejdere, hvor uddannelse indgår som et mål, og 41 % af dagtilbudsche-
ferne (34 ud af 82) tilbyder uddannelsesforløb, som på anden vis har til formål at opkvalificere pæ-
dagogmedhjælperne og de pædagogiske assistenter samt skabe nysgerrighed omkring pædagog-
professionen. Endelig gennemfører 24 % af kommunerne (20 ud af 82) introduktionskurser for pæ-
dagogmedhjælpere, som også har til formål at opkvalificere og skabe nysgerrighed inden for det
pædagogiske felt.
Danmarks Evalueringsinstitut
20
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
Kommunernes indsatser for at styrke rekrutteringen til pædagoguddannelsen
4.1.1
Tilbud om merituddannelse og tæt samarbejde med
professionshøjskolen styrker rekrutteringsindsatsen
Dagtilbudscheferne har i spørgeskemaet kunnet fremhæve de indsatser, som de vurderer er særligt
lovende for at styrke rekrutteringen af uddannede pædagoger til dagtilbudsområdet.
De anser merituddannelsen målrettet forskellige medhjælpergrupper som en lovende indsats og
anbefaler, at den nærmeste pædagogiske leder opfordrer kvalificerede medarbejdere til at søge
denne uddannelse, og at en konsulent i kommunen vejleder målgruppen om kompetenceudvik-
ling og praktikmuligheder.
Dagtilbudscheferne beskriver også, at et tæt samarbejde med professionshøjskolen er centralt for
at styrke rekrutteringsindsatsen. Dette samarbejde kan omfatte interne uddannelsesforløb og fag-
lige arrangementer, som inspirerer til videre kompetenceudvikling og engagement.
4.2 Indsatser målrettet interesse for den almindelige
pædagoguddannelse
Kommunerne arbejder også med at skabe interesse for pædagoguddannelsen for personer, som
hverken har en pædagogisk uddannelse eller arbejder i dagtilbud. Det kan fx være borgere, som er
ufaglærte eller hvor et brancheskift er relevant fx på grund af ændrede livsforhold, nedslidning eller
ledighed inden for erhvervet uddannelse.
Målgruppen er meget stor og forskelligartet, så rekrutteringsindsatser målrettet gruppen vil enten
skulle ramme meget bredt eller sigte mod en klart afgrænset del af gruppen. Indsatserne over for
denne målgruppe kan både være rettet mod at få flere til at arbejde på det pædagogiske felt og til
at motivere mere direkte til at tage pædagoguddannelsen.
Figur 4.2 viser kommunernes indsatser rettet mod personer, som hverken har en pædagogisk ud-
dannelse eller arbejder inden for dagtilbud.
Danmarks Evalueringsinstitut
21
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856184_0022.png
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
Kommunernes indsatser for at styrke rekrutteringen til pædagoguddannelsen
Figur 4.2
Kommunernes indsatser målrettet personer, som hverken har en pædagogisk
uddannelse eller arbejder i dagtilbud
Antal kommuner, som arbejder med den pågældende indsats
SoMe-kampagner og øvrig kommunikation
Merituddannelse målrettet akademikere som ønsker
sporskifte
Indsatser via jobcentret målrettet at få ledige til at tage
en pædagoguddannelse
Branche boost møder for personer med mulig interesse
og potentiale for pædagogfaget
Inspirationskatalog med bl.a. materiale om direkte veje
ind i pædagogfaget
Dialogmøder med unge på sabbatår om valg af
pædagoguddannelse
0
10
14
24
29
31
13
5
10
15
20
25
30
35
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut, spørgeskemaundersøgelse blandt dagtilbudschefer juni 2023.
Note: N = 82. Spørgsmål: ”Strategier/indsatser målrettet personer som hverken har en pæd. Uddannelse eller arbejder inden for faget”.
Figur 4.2 viser, at den mest udbredte indsats er SoMe-kampagner og øvrig kommunikation. Den
indsats har 38 % af kommunerne (31 ud af 82). Dernæst har 35 % af kommunerne (29 ud af 82) ind-
satser, som forsøger at motivere akademikere til at tage en merituddannelse som sporskifte, og 29
% af kommunerne (24 ud af 82) angiver, at de har indsatser i jobcenteret, som er målrettet at få le-
dige til at tage en pædagoguddannelse. 17 % af kommunerne (14 ud af 82) holder branche-boost-
møder for personer med mulig interesse og potentiale for pædagogfaget, og 16 % (13 ud af 82) ud-
giver inspirationskataloger med bl.a. materiale om direkte veje ind i pædagogfaget. Endelig afhol-
der 12 % af kommunerne (10 ud af 82) dialogmøder med unge på sabbatår om valg af pædagog-
uddannelsen.
Veje til meritpædagog som sporskifte
Adgang til merituddannelse som sporskifte forudsætter:
1.
2.
At ansøgeren har en afsluttet kandidat-, bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
At ansøgeren er mindst 25 år, har afsluttet en erhvervsrettet uddannelse på mindst erhvervsud-
dannelsesniveau og har mindst to års erhvervserfaring.
Der er mulighed for at uddanne sig til meritpædagog som sporskifte i København hos Københavns
Professionshøjskole (fra 2021), i Odense hos UCL (fra 2022) og i Aarhus hos VIA University College (fra
2022).
Kilde: ug.dk
Danmarks Evalueringsinstitut
22
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856184_0023.png
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
5 Kommunernes indsatser for
pædagogstuderende i praktik
I dette kapitel ser vi nærmere på kommunernes arbejde med at styrke praktikken for pædagogstu-
derende. Hovedpointerne er:
• Tre ud af fire dagtilbudschefer angiver, at kommunen har indsatser med fokus på opkvalificering
af praktikvejlederne, mens over halvdelen har indsatser, der sigter mod onboarding af de stude-
rende i praktikken.
• Mindre udbredte indsatser omfatter etablering af forum til erfaringsudveksling blandt de stude-
rende under praktikken samt mulighed for rotation mellem praktiksteder (henholdsvis 27 % og
28 % af kommunerne).
5.1 Indsatser for en styrket praktik
De pædagogstuderendes praktikoplevelse er afgørende for deres uddannelsesforløb og generelle
oplevelse af pædagogarbejdet (EVA, 2023). Da praktik udgør ca. en tredjedel af deres praktikforløb,
og kommunerne er arbejdsgivere for de studerende under praktikken, er målgruppen vigtig for
kommunen at have fokus på for at fastholde dem på pædagoguddannelsen og styrke rekrutterin-
gen af uddannede pædagoger.
Praktikvejlederrollen
Praktikvejledning er den vejledning, som den pædagogstuderende møder på praktikstedet i forbin-
delse med en praktikperiode. Praktikstedet har et overordnet ansvar for, at den studerende modta-
ger praktikvejledning i overensstemmelse med kompetencemålene for den pågældende praktikperi-
ode. Der er ikke fastsat regler for praktikvejledningens organisering, ligesom der heller ikke eksisterer
formelle krav til praktikvejledernes uddannelsesbaggrund og formelle vejledningskompetencer.
Praktikvejlederens rolle kan variere fra kommune til kommune, men grundlæggende står praktikvej-
lederen for at tilrettelægge, gennemføre, dokumentere og evaluere vejledningsforløb for de pæda-
gogstuderende.
Kilde: Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor som pædagog, BEK nr. 354 af 07/04/2017, § 9
.
Danmarks Evalueringsinstitut
23
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856184_0024.png
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
Kommunernes indsatser for pædagogstuderende i praktik
Figur 5.1. viser kommunernes indsatser rettet imod at styrke praktikken for pædagogstuderende.
Figur 5.1
Kommunernes indsatser for pædagogstuderende i praktik
Antal kommuner, som arbejder med den pågældende indsats
Opkvalificering af praktikvejledere
Onboarding i form af introduktionsforløb
Øget fokus på evaluering af praktikstedet
Etablering af netværk for praktikvejledere
Mulighed for rotation mellem praktiksteder
Etablering af forum for erfaringsudveksling mellem
studerende
0
64
54
36
32
23
22
10
20
30
40
50
60
70
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut, spørgeskemaundersøgelse blandt dagtilbudschefer juni 2023.
Note: N = 82. Spørgsmål: ”Indsatser for pædagogstuderende i praktik”.
Figuren viser, at 78 % af kommunerne (64 ud af 82) har indsatser målrettet opkvalificering af prak-
tikvejlederne i kommunen. Det kan både være lokale opkvalificeringsforløb eller praktikvejleder-
kurser, som tilrettelægges og afholdes i samarbejde med professionshøjskolen.
39 % af dagtilbudscheferne (32 ud af 82) angiver, at de har etableret netværk for deres praktikvejle-
dere. Praktikvejledernetværkerne inkluderer ofte alle praktikvejlederne i kommunen og kan ek-
sempelvis bestå af én eller flere årlige møder, hvor der sættes fokus på praktikvejlederopgaven, og
hvordan den kan forbedres.
44 % af dagtilbudscheferne (36 ud af 82) angiver, at de har fokus på evaluering af praktikstedet, og
evaluering af praktikstedet nævnes også af flere dagtilbudschefer i de åbne besvarelser som en
indsats, der er lovende.
Figur 5.1 viser videre, at 66 % af kommunerne (54 ud af 82) har indsatser, der handler om systema-
tisk onboarding af de pædagogstuderende i deres praktikforløb. Onboarding-indsatser kan fx være
introduktionsforløb, hvor den studerende introduceres til praksis i den enkelte kommune, og der
etableres et kollegialt og fagligt netværk omkring den studerende. Dernæst angiver 28 % af dagtil-
budscheferne (23 ud af 82), at der er mulighed for rotation mellem praktiksteder i deres kommune,
og 27 % af kommunerne (22 ud af 82) har etableret fora for erfaringsudveksling mellem de stude-
rende.
Danmarks Evalueringsinstitut
24
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
Kommunernes indsatser for pædagogstuderende i praktik
5.1.1
Fokus på at styrke praktikvejledningen og samarbejdet med
professionshøjskolerne
Dagtilbudscheferne har i de åbne besvarelser uddybet deres beskrivelser af arbejdet med en styr-
ket praktik, samt hvilke indsatser de anser for særligt lovende. Det er et perspektiv på tværs af be-
svarelserne, at dagtilbudscheferne anser indsatser rettet mod praktik generelt for at være noget af
det, der er centralt at sætte ind med. I tillæg til de nævnte tiltag fremhæver dagtilbudscheferne
især et tættere samarbejde med professionshøjskolerne. Samarbejde med professionshøjskolerne
kan bestå af mange elementer. I forhold til at styrke indsatsen over for de pædagogstuderende i
praktik kan samarbejdet handle om bedre praktikforberedelse og styrket modtagelse af de stude-
rende i kommunen, fastholdelse af de studerende på institutionsniveau samt løbende erfaringsud-
veksling og kvalificering af arbejdet med at styrke praktikken.
Danmarks Evalueringsinstitut
25
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
6 Kommunernes indsatser for at
understøtte pædagogers fortsatte
faglige engagement i daginstitutioner
I dette kapitel ser vi nærmere på kommunernes arbejde med at understøtte, at uddannede pæda-
goger fortsat er motiverede deres arbejde i kommunernes daginstitutioner. Hovedpointerne er:
• Et godt arbejdsmiljø og høj trivsel for pædagoger i daginstitutioner er i fokus hos de fleste kom-
muner. 93 % (76 ud af 82) af kommunerne arbejder systematisk med arbejdsmiljøet for at
fremme trivsel og nedbringe sygefravær.
• Mange kommuner prioriterer en god start på arbejdslivet for nyuddannede og nyansatte. 70 %
af kommunerne (57 ud af 82) har onboardingforløb, og 65 % af kommunerne (53 ud af 82) giver
de nyuddannede nyansatte pædagoger mulighed for at få en mentor. Derimod er der kun 6 % af
kommunerne (5 ud af 82), som tilbyder rotationsstillinger.
• Ca. halvdelen af kommunerne arbejder med kompetenceudvikling som fastholdelsesindsats.
• Et mindretal af kommunerne bruger økonomiske incitamenter. Herunder er personalegoder, fx i
form af rabatordninger, det mest udbredte økonomiske tilbud, som findes i 38 % af kommu-
nerne.
• Indsatser over for seniorpædagoger omfatter især tilbud om forskellige former for fleksibilitet og
i en vis grad tiltag rettet mod at forebygge fysisk nedslidning.
• Meget få kommuner arbejder systematisk med at rekruttere pædagoger, som har forladt faget.
6.1 Gode arbejdsforhold for pædagoger i daginstitutioner
Der arbejder ca. 30.000 uddannede pædagoger i kommunale dagtilbud. Derfor er det centralt, at
kommunerne har fokus på at skabe de bedste vilkår for, at de pædagoger, de har ansat, fortsat kan
være engagerede i deres fag og udfolde det i det daglige arbejde, og derfor er det også her, at kom-
munerne har flest forskellige typer af indsatser.
I det følgende er indsatserne beskrevet under tre overskrifter:
1.
Indsatser målrettet arbejdsforhold
Danmarks Evalueringsinstitut
26
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856184_0027.png
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
Kommunernes indsatser for at understøtte pædagogers fortsatte faglige engagement i daginstitutioner
2.
3.
Indsatser målrettet kompetenceudvikling
Indsatser målrettet økonomi.
6.1.1
Kommunerne prioriterer med trivsel og arbejdsmiljø
Figur 6.1 viser kommunernes indsatser målrettet pædagogernes arbejdsforhold.
Figur 6.1
Kommunernes indsatser målrettet arbejdsforhold
Antal kommuner, som arbejder med den pågældende indsats
Fokus på at nedbringe sygefravær
Systematisk arbejde med trivsel og arbejdsmiljø
Onboarding for nye medarbejdere
Fokus på at skabe et arbejdsmiljø hvor medarbejdere,
som ikke er syge, ikke skal løbe hurtigere
Forsøg med at få deltidspædagoger op i timetal
Styrkede muligheder for ansættelse i en fuldtidsstilling
frem for i en deltidsstilling
Fleksible arbejdsforhold med mulighed for fx bloktid
eller hjemmearbejdsdage
0
10
33
54
65
77
76
52
49
20
30
40
50
60
70
80
90
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut, spørgeskemaundersøgelse blandt dagtilbudschefer juni 2023.
Note: N = 82. Spørgsmål: ”Indsatser for deltids- og fuldtidspædagoger i job. Strategier og indsatser målrettet arbejdsforhold”.
Langt de fleste kommuner prioriterer indsatser målrettet arbejdsforhold på dagtilbudsområdet. 94
% af kommunerne (77 ud af 82) har fokus på at nedbringe sygefraværet, og 66 % (54 ud af 82) har
fokus på at få skabt et arbejdsmiljø, hvor medarbejdere, som ikke er syge, ikke skal løbe hurtigere
for at kompensere for de medarbejdere, som er syge.
93 % af kommunerne (76 ud af 82) angiver, at de arbejder systematisk med trivsel og arbejdsmiljø i
deres daginstitutioner. 79 % af kommunerne (65 ud af 82) har fokus på onboarding af nye medar-
bejdere, så nye pædagoger får en god opstart i den enkelte daginstitutioner.
Flere kommuner har indsatser, som handler om at øge de ansattes timetal. 63 % af kommunerne
(52 ud af 82) gennemfører eksempelvis forsøg med at få deltidspædagoger op i timetal, og 60 % af
kommunerne (49 ud af 82) tilbyder styrkede muligheder for ansættelse i en fuldtidsstilling frem for i
en deltidsstilling. Dette er i tråd med det fælles fokus i den tværkommunale indsats ”En fremtid
med fuldtid”, hvor arbejdspladser i 40 kommuner udvikler og afprøver løsninger, der gør det attrak-
tivt at gå op i tid.
Danmarks Evalueringsinstitut
27
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856184_0028.png
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
Kommunernes indsatser for at understøtte pædagogers fortsatte faglige engagement i daginstitutioner
Endelig tilbyder 40 % af kommunerne (33 ud af 82) fleksible arbejdsforhold, hvor pædagogerne ek-
sempelvis får mulighed for at tilrettelægge arbejdsugen som bloktid eller får mulighed for at have
hjemmearbejdsdage.
6.1.2
Kompetenceudvikling
Figur 6.2 viser kommunernes indsatser målrettet kompetenceudvikling for pædagoger.
Figur 6.2
Kommunernes indsatser målrettet kompetenceudvikling
Antal kommuner, som arbejder med den pågældende indsats
Lederuddannelsesforløb/ledertalentforløb for
pædagoger med interesse i at arbejde som
pædagogiske ledere
Individuelle udviklingsplaner for alle medarbejdere
med fokus på kompetenceudvikling
Etablering af særlige roller og funktioner såsom
evalueringspædagog eller medarbejdere med
udgående funktion
Fokus på arbejdet med individuelle karrieremuligheder
inden for pædagogfaget på dagtilbudsområdet
Intern rotation, der giver mulighed for at prøve kræfter
af med andre dele af det pædagogiske område
0
52
49
43
35
18
10
20
30
40
50
60
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut, spørgeskemaundersøgelse blandt dagtilbudschefer juni 2023.
Note: N = 82. Spørgsmål: ”Indsatser for deltids- og fuldtidspædagoger i job. Strategier og indsatser målrettet kompetenceudvikling”.
Figuren viser, at 63 % af kommunerne (52 ud af 82) tilbyder lederuddannelsesforløb for pædagoger
med interesse i at arbejde som pædagogiske ledere.
60 % af kommunerne (49 ud af 82) anvender individuelle udviklingsplaner for alle medarbejdere
med fokus på kompetenceudvikling, og 52 % af kommunerne (43 ud af 82) har etableret særlige
roller og funktioner som fx evalueringspædagog eller pædagog med udgående funktioner. I for-
længelse heraf har 43 % af kommunerne (35 ud af 82) fokus på arbejdet med individuelle karriere-
muligheder inden for pædagogfaget.
Endelig er der 22 % af kommunerne (18 ud af 82), som tilbyder intern rotation, der giver pædago-
gerne mulighed for at prøve kræfter med andre dele af det pædagogiske område.
Danmarks Evalueringsinstitut
28
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856184_0029.png
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
Kommunernes indsatser for at understøtte pædagogers fortsatte faglige engagement i daginstitutioner
6.1.3
Økonomiske incitamenter
Figur 6.3 viser kommunernes indsatser målrettet økonomi.
Figur 6.3
Kommunernes indsatser målrettet økonomi
Antal kommuner, som arbejder med den pågældende indsats
Personalegoder for medarbejdere, fx i form af
rabatordninger
Varig lønstigning, som betyder, at pædagoger både
starter og slutter på et højere løntrin end hvad
overenskomsten foreskriver
Udbetaling af fast årligt tillæg efter en vis
ansættelsesperiode
Udbetaling af engangsbonustillæg
6
13
17
31
Hjælp til billigere boliger i kommunen
0
3
5
10
15
20
25
30
35
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut, spørgeskemaundersøgelse blandt dagtilbudschefer juni 2023.
Note: N = 82. Spørgsmål: ”Indsatser for deltids- og fuldtidspædagoger i job. Strategier og indsatser målrettet økonomi”.
Det mest udbredte økonomiske incitament er personalegoder, fx i form af rabatordninger, som 38
% af kommunerne (31 ud af 82) tilbyder deres medarbejdere. 21 % af kommunerne (17 ud af 82)
tilbyder en varig lønstigning, hvor pædagoger starter og slutter på et højere løntrin, end hvad over-
enskomsten foreskriver, og 16 % af kommunerne (13 ud af 82) udbetaler et fast årligt tillæg efter en
vis ansættelsesperiode.
7 % af kommunerne (6 ud af 82) bruger udbetaling af engangsbonustillæg for at rekruttere og fast-
holde pædagoger, og kun 4 % (3 ud af 82) tilbyder hjælp til billigere adgang til boliger i kommunen.
6.1.4
Kompetenceudvikling og fleksible arbejdsforhold styrker fastholdelsen
I de åbne besvarelser beskriver dagtilbudscheferne ud over de oplistede indsatser også kombinati-
onsansættelse mellem dagtilbuds- og skoleområdet samt arbejdstidsaftale med fokus på tid med
børn og færre møder som lovende indsatser.
Dernæst fremhæves indsatser, som fokuserer på ledertalentudvikling, udviklingsplaner og målret-
tet kompetenceudvikling, fleksible arbejdsrammer (som fx bloktid eller fire dages arbejdsuge, flek-
sibel arbejdstidstilrettelæggelse, mere forberedelsestid som fuldtidsarbejdende), samt en grund-
læggende ambition om en høj faglighed i pædagogprofessionen.
Danmarks Evalueringsinstitut
29
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856184_0030.png
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
Kommunernes indsatser for at understøtte pædagogers fortsatte faglige engagement i daginstitutioner
6.2 En god start på arbejdslivet for nyuddannede pædagoger
20 % af de nyuddannede pædagoger fra 2017 arbejdede ikke inden for pædagogfaget ét år efter
endt uddannelse (Klarskov et al., 2023). Der ligger derfor et potentiale for kommunerne i at foku-
sere på at give de nyuddannede pædagoger en god start på arbejdslivet.
Figur 6.4 viser kommunernes indsatser over for nyuddannede pædagoger i job.
Figur 6.4
Kommunernes indsatser over for nyuddannede pædagoger i job
Antal kommuner, som arbejder med den pågældende indsats
Onboardingforløb, der har til formål at bidrage til en
god start
Mulighed for at få en mentor
So-Me kampagner og øvrig kommunikation til
rekruttering af nyuddannede
Jobrotationsforløb, hvor nyuddannede får mulighed
for at prøve sig selv af som vikar for en fast ansat på…
Udbetaling af bonustillæg efter en periode i ansættelse
0
5
30
57
53
3
10
20
30
40
50
60
70
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut, spørgeskemaundersøgelse blandt dagtilbudschefer juni 2023.
Note: N = 82. Spørgsmål: ”Indsatser for nyuddannede pædagoger i job”.
70 % af kommunerne (57 ud af 82) gennemfører onboardingforløb for nyuddannede pædagoger
med et formål om at give dem en god start på deres ansættelse. 65 % af kommunerne (53 ud af 82)
giver de nyuddannede muligheden for at få en mentor til at støtte deres første tid i faget.
37 % af kommunerne (30 ud af 82) gennemfører SoMe-kampagner og andre kommunikationstiltag
for at rekruttere nyuddannede til kommunen. Heroverfor er der kun 6 % af kommunerne (5 ud af
82), der tilbyder jobrotationsforløb, hvor nyuddannede kan prøve sig selv af som vikar, inden de
søger ansættelse i kommunen.
6.2.1
En god start med faglighed og fleksibilitet
I de åbne besvarelser fremhæver dagtilbudschefer, at særligt onboarding af de nyuddannede pæ-
dagoger samt fokus på faglighed og fleksibilitet i arbejdstilrettelæggelse er lovende indsatser i for-
hold til fastholdelse af denne målgruppe. God onboarding af de nyuddannede pædagoger handler
dels om at skabe nogle stærke introforløb, dels om at det arbejdsmiljø og arbejdsfællesskab, de
møder, bærer præg af høj faglighed, og at den nyuddannede tages alvorligt i sin egen faglighed.
I forhold til rekruttering af nyuddannede nævner dagtilbudscheferne, at kontakt og evt. tilbud om
job til pædagogstuderende allerede under praktikken er en vej at gå, at tydelighed om lønforløb
Danmarks Evalueringsinstitut
30
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856184_0031.png
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
Kommunernes indsatser for at understøtte pædagogers fortsatte faglige engagement i daginstitutioner
for de nyuddannede er vigtigt, og endelig nævner en enkelt dagtilbudschef, at de med gode resul-
tater har ansat de pædagogstuderende i kommunen på et mindre timetal med henblik på senere
rekruttering ind i daginstitutionen. Det giver både den kommende pædagog og daginstitutionen
mulighed for at lære hinanden at kende forud for en fastansættelse.
6.3 Attraktive seniorarbejdsliv for pædagoger
Det er attraktivt for kommunerne at forsøge at fastholde seniorpædagoger i job. Dels er det pæda-
goger, som forventeligt har langvarig og dybdegående erfaring fra pædagogfaget, dels er det ofte
medarbejdere, som kan tilbyde en vis grad af fleksibilitet i forhold til arbejdstilrettelæggelse mv.
Det er derfor en vigtig målgruppe i indsatsen for at styrke fastholdelsen af pædagoger på dagtil-
budsområdet.
Figur 6.5 viser kommunernes indsatser rettet mod seniorpædagoger i job.
Figur 6.5
Indsatser rettet mod seniorpædagoger i job
Antal kommuner, som arbejder med den pågældende indsats
Mulighed for seniorsamtale
Mulighed for fleksibel arbejdstid
Indsatser og kurser i ergonomi
Mulighed for fysioterapi/massage med tilskud fra
arbejdsgiver
Oprettelser af seniorstillinger til ledere, der ønsker at
overgå til en stilling som pædagog
Mulighed for nedsat arbejdstid med hel eller delvis
lønkompensation
Fleksibel efterløn, der giver mulighed for langsom
tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet
Tidligere ret til seniordage, end hvad overenskomsten
foreskriver
0
16
28
35
53
67
14
10
4
10
20
30
40
50
60
70
80
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut, spørgeskemaundersøgelse blandt dagtilbudschefer juni 2023.
Note: N = 82. Spørgsmål: ”Indsatser for seniorpædagoger i job”. Enkelte søjler er fjernet af diskretioneringshensyn. Det handler om kate-
gorierne ”Udbetaling af engangsbonustillæg” og ”Udbetaling af et fast årligt seniortillæg”.
Figuren viser, at 65 % af kommunerne (53 ud af 82) tilbyder mulighed for fleksibel arbejdstid, 17 %
af kommunerne (14 ud af 82) tilbyder mulighed for nedsat arbejdstid med hel eller delvis lønkom-
pensation, og 12 % (10 ud af 82) bruger fleksibel efterløn med mulighed for langsom tilbagetræk-
ning fra arbejdsmarkedet.
Danmarks Evalueringsinstitut
31
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856184_0032.png
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
Kommunernes indsatser for at understøtte pædagogers fortsatte faglige engagement i daginstitutioner
Fakta om fleksibel efterløn
Fleksibel efterløn dækker over, at en pædagog modtager efterløn, mens de stadig arbejder, evt. på
nedsat tid. Kommunen kan understøtte denne mulighed ved tilbyde, at seniorpædagoger kan ar-
bejde på nedsat tid, og ved at vejlede om mulighederne for trinvis tilbagetrækning.
En del dagtilbudschefer angiver, at de har fokus på at forebygge fysisk nedslidning for deres ældre
medarbejdere. 43 % af kommunerne (35 ud af 82) har således indsatser og kurser, der fokuserer på
ergonomi, og 34 % (28 ud af 82) giver mulighed for fysioterapi eller massageordning med tilskud fra
arbejdsgiver.
Fleksibilitet i arbejdstilrettelæggelsen er også i fokus hos kommunerne. 20 % af dagtilbudsche-
ferne (16 ud af 82) angiver, at de har oprettet seniorstillinger til ledere, der ønsker at overgå til en
stilling som pædagog. Endelig er der 5 % af kommunerne (4 ud af 82), der tilbyder tidligere ret til
seniordage, end hvad overenskomsten foreskriver.
Fakta om seniorers rettigheder
Seniorsamtale
Som kommunalt ansat har man ret til en seniorsamtale fra det år, man fylder 52 år.
Seniordage
Hvis man er på en offentlig overenskomst på det kommunale eller regionale område, har man ret til
mellem to og ni seniordage om året fra det år, man fylder 60. Seniordage kan man også få udbetalt
som seniorbonus eller pension.
Seniorstilling
Som ansat på en offentlig overenskomst på det kommunale område kan man indgå aftale om en
seniorstilling, når man er fyldt 52 år. En seniorstilling giver mulighed for at gå ned i stillingsniveau el-
ler tid, uden at man samtidig skal gå ned i løn og pension.
Kilde: Rammeaftale om seniorpolitik – en vejledning (KL). Juni 2023.
6.3.1
Seniorordninger, fleksibilitet i arbejdsvilkår og fokus på ergonomi
I de åbne besvarelser nævnes også kommuners deltagelse i Seniorpartnerskabet, hvor der aktuelt
arbejdes med at udvikle redskaber og metoder til at fastholde seniorer generelt på det kommunale
område. Ligeledes nævnes indsatsen ”Kroppen i kerneopgaven”, som ikke er direkte målrettet se-
niorpædagoger, men som generelt skal forebygge nedslidning blandt pædagogisk personale.
Når dagtilbudscheferne skal fremhæve, hvilke indsatser de vurderer er særligt lovende i forhold til
fastholdelse af seniorpædagoger, nævnes seniorordninger på nedsat timetal og fleksibel arbejds-
tid.
Danmarks Evalueringsinstitut
32
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856184_0033.png
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
Kommunernes indsatser for at understøtte pædagogers fortsatte faglige engagement i daginstitutioner
Fakta om Seniorpartnerskabet
43 kommuner er gået sammen om at styrke deres seniortiltag. Sammen har de udviklet fire værktø-
jer, som styrker kommunernes indsats med at give flere seniorer lyst til og mulighed for at blive læn-
gere tid på arbejdsmarked
Læs mere her:
https://vpt.dk/.
6.4 Pædagoger, som har forladt faget
Som det fremgår af notatet ”Målgrupper og motivation” (EVA 2024b), arbejder ca. 16.000 uddan-
nede pædagoger uden for det pædagogiske felt. Det kan derfor være en målgruppe, der er værd at
se nærmere på, da de allerede har uddannelse og erfaring inden for fagområdet.
Figur 6.6 viser dagtilbudschefernes svar på spørgsmål om indsatser over for personer med en pæ-
dagoguddannelse, som arbejder uden for faget.
Figur 6.6
Kommunernes indsatser målrettet uddannede pædagoger, som har forladt faget
Antal kommuner, som arbejder med den pågældende indsats
Tiltrækning af pædagoger via annoncering af ledige
stillinger på sociale medier
Branding og PR af kommunen som en attraktiv
arbejdsplads, fx via formidling af positive historier om
løn, vilkår mv.
Tiltrækning af pædagoger via brugen af
rekrutteringsvideoer
Jobrotationsforløb
Byrumskampagner til rekruttering af uddannede
pædagoger
0
12
37
43
64
7
20
40
60
80
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut, spørgeskemaundersøgelse blandt dagtilbudschefer juni 2023.
Note: N = 82. Spørgsmål: ”Indsatser for personer udenfor pædagogfaget. Strategier og indsatser målrettet uddannede pædagoger som
har forladt faget”. En enkelt søjle er fjernet af diskretioneringshensyn. Det handler om kategorien ”Kampagner målrettet pædagoger,
som har forladt faget og arbejder i andre brancher”.
Figuren viser, at kommunerne generelt benytter sig af åbne kampagner og annoncer, som bredt
set forsøger at tiltrække personer til området, og som derfor i nok så høj grad også kan rette sig
mod pædagoger, som er i faget, men bare arbejder i andre kommuner.
Danmarks Evalueringsinstitut
33
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
Kommunernes indsatser for at understøtte pædagogers fortsatte faglige engagement i daginstitutioner
78 % af kommunerne (64 ud af 82) forsøger at tiltrække pædagoger via annoncering af ledige stil-
linger på sociale medier, 52 % af kommunerne (43 ud af 82) bruger generel branding af kommunen
som en attraktiv arbejdsplads til at rekruttere personer uden for pædagogfaget, og 45 % af kom-
munerne (37 ud af 82) bruger rekrutteringsvideoer målrettet pædagogfaget.
Endelig er det væsentligt at nævne, at 15 % af kommunerne (12 ud af 82) gennemfører jobrotati-
onsforløb, hvor man kan prøve sig selv af som vikar for en fastansat på uddannelse. Dette kan evt.
være relevant for uddannede pædagoger, som har mistet motivationen for faget pga. tidligere erfa-
ringer, og som kan have gavn af at få et fornyet blik for pædagogprofessionens muligheder.
Danmarks Evalueringsinstitut
34
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856184_0035.png
Appendiks A – Litteraturliste
Beskæftigelsesministeriet. (2023).
Trepartsaftale om løn og arbejdsvilkår.
København: Beskæftigel-
sesministeriet.
Børne- og Undervisningsministeriet. (2020).
Aftale mellem regeringen og Radikale Venstre, Sociali-
stisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om minimumsnormeringer.
København: Børne- og Un-
dervisningsministeriet.
Christoffersen, M.N., Højen-Sørensen, A.K., & Laugesen, L. (2014).
Daginstitutioners betydning for
børns udvikling. En forskningsoversigt.
København: SFI – Det Nationale Forskningscenter for Vel-
færd.
Damvad Analytics. (2021).
Behovet for velfærdsuddannede i 2030 – prognose fordelt på landsdele.
København: Danske professionshøjskoler.
Danmarks Statistik (u.å.).
Kommunegrupper, v1: 2018-.
København: Danmarks statistik. Lokaliseret
16. februar 2024 på:
https://www.dst.dk/da/Statistik/dokumentation/nomenklaturer/kommune-
grupper.
EVA. (2024a).
Professionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagogud-
dannelsen.
Holbæk: Danmarks Evalueringsinstitut.
EVA. (2024b).
Potentielle målgrupper for pædagoguddannelsen og deres motivation.
Holbæk: Dan-
marks Evalueringsinstitut
EVA og VIVE (2023).
Kvalitet i dagtilbud – national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmil-
jøer og rammer i kommunale daginstitutioner og dagplejer for 0 til 2-årige børn.
Danmarks Evalue-
ringsinstitut & VIVE -
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
KL & Forhandlingsfællesskabet. (2023).
Rammeaftale om seniorpolitik – en vejledning.
København:
KL & Forhandlingsfællesskabet.
KL & Forhandlingsfællesskabet (u.å.).
Viden på tværs.
Lokaliseret d. 16. februar 2024 på:
www.vpt.dk
.
Klarskov, E. D., Nielsen, J., Jensen, T. L., & Søborg, F. (2023).
Fremskrivning af det pædagogiske ar-
bejdsmarked.
København: Arbejderbevægelsens erhvervsråd.
Danmarks Evalueringsinstitut
35
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856184_0036.png
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
Appendiks A – Litteraturliste
Klarskov, E.D., Søborg, F., & Warming, N. (2023).
Knap hver fjerde pædagog arbejder ikke i faget fem
år efter endt uddannelse.
København: Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering & HBS Economics. (2023).
Rekrutteringssurvey Rap-
port, september 2023.
København: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering & HBS Economics.
Uddannelses- og Forskningsministeriet. (2017).
Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsba-
chelor som pædagog.
BEK nr. 354 af 07/04/2017. Lokaliseret 16. februar 2024 på:
https://www.rets-
information.dk/eli/lta/2017/354.
Danmarks Evalueringsinstitut
36
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856184_0037.png
Appendiks B – Metode og data
Pilottest og dataindsamling
Spørgeskemaet er pilottestet af dagtilbudschefer fra tre kommuner af forskellige størrelse. De tre
dagtilbudschefer har pilottestet spørgeskemaet og efterfølgende uddybet deres besvarelser i tele-
foniske interview. Formålet med pilottesten var at afdække, hvorvidt indholdet i spørgeskemaet
var forståeligt og meningsfyldt. Derudover var formålet at få afdækket kommunale indsatser, der
ikke var dukket op i den indledende fase.
Besvarelser i kommunesurvey
I kortlægningen opdeles kommunerne i by- og landkommuner ud fra Danmarks Statistiks kommu-
negrupper, som bygger på jobtilgængelighed. Jobtilgængeligheden udtrykker, hvor mange job der
kan nås fra en given kommune, idet antallet af job vægtes negativt med afstanden. Beregningen af
tilgængelighed foretages på sogneniveau, men aggregeres efterfølgende til kommuneniveau. Et
job i samme sogn tæller fuldt ud, mens job i andre sogne tæller mindre, jo længere rejsetiden er i
bil mellem de to sogne (https://www.dst.dk/da/Statistik/dokumentation/nomenklaturer/kommu-
negrupper).
Appendiks-tabel B.1
Besvarelser fra kommuner
Opdelt på kommunetype
Kommunegruppe
Hovedstadskommuner
Storbykommuner
Provinsbykommuner
Oplandskommuner
Landkommuner
Hovedtotal
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut.
I alt
24
3
16
24
31
98
Besvaret
19
3
14
17
29
82
Svarprocent
79 %
100 %
88 %
71 %
94 %
84 %
Danmarks Evalueringsinstitut
37
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
Appendiks B – Metode og data
Bykommune: Storbykommuner og hovedstadskommuner. Kommuner med største by over 100.000
indbyggere eller kommuner med jobtilgængelighed på mindst 200.00. Der er 22 bykommuner re-
præsenteret i undersøgelsen.
Landkommune: Provinskommuner, oplandskommuner og landkommuner. Kommuner med lavere
jobtilgængelighed end 200.000, og største by mindre end 100.000 indbyggere. Der er 60 landkom-
muner repræsenteret i undersøgelsen.
Danmarks Evalueringsinstitut
38
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
Kommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner
© 2024 Danmarks Evalueringsinstitut
Citat med kildeangivelse er tilladt
Publikationen er kun udgivet i elektronisk form på: www.eva.dk
Foto: iStock
ISBN (www) 978-87-7182-733-0
39
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856184_0040.png
Danmarks Evalueringsinstitut
– analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og
dagtilbud.
DANMARKS
EVALUERINGSINSTITUT
3555 0101
[email protected]
www.eva.dk