Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 168
Offentligt
2856182_0001.png
Hvordan får vi flere
pædagoger til vores
daginstitutioner?
INSPIRATION TIL KOMMUNERNES INDSATSER FOR AT TILTRÆKKE
OG ENGAGERE PÆDAGOGER I DAGINSTITUTIONER
Inklusiv
inspiration fra
3 kommuner
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856182_0002.png
Dette hæfte er til dig, som arbejder med at rekruttere og
fastholde pædagoger i daginstitutioner for 0-6-årige børn,
fx i den kommunale forvaltning eller som leder for en eller
flere daginstitutioner. Hæftet fokuserer på kommunernes
rolle i at løse den aktuelle udfordring med at sikre de
pædagoger, som vores daginstitutioner har brug for.
Hæftet giver viden og inspiration, som I kan anvende til
at supplere og styrke jeres indsatser på området.
God fornøjelse
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
Hæftet bygger på viden fra tre notater:
Hæftet bygger på EVA’s undersøgelse
Flere pædagoger til daginstitutioner,
som
er gennemført i samarbejde med Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger.
Undersøgelsen formidles i tre notater. De indeholder også litteraturlister, der
giver overblik over den anvendte viden fra EVA og andre vidensaktører.
Du finder dem på www.eva.dk.
Kommunernes
indsatser for at sikre
nok pædagoger i vores
daginstitutioner
Kortlægning af kommunernes indsatser for at styrke
rekruttering og fastholdelse
Professionshøjskolernes
indsatser for at øge
optag og gennemførsel
på pædagoguddannelsen
Kortlægning af professionshøjskolernes indsatser for at styrke
rekruttering og gennemførsel
Potentielle
målgrupper for
pædagoguddannelsen
og deres motivation
Overblik over udvalgte målgrupper og motivationsfaktorer
Kommunernes indsatser for at
sikre nok pædagoger i vores
daginstitutioner.
Professionshøjskolernes indsatser
for at øge optag og gennemførelse
på pædagoguddannelsen.
Potentielle målgrupper for
pædagoguddannelsen og
deres motivation.
2
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856182_0003.png
Indhold
Indledning
Vi har brug for pædagoger i daginstitutionerne
4
Tre veje til at få pædagoger i daginstitutionerne
Flere ind på pædagoguddannelsen
Flere godt igennem praktikken
Flere til at blive i jobbet
6
11
16
Cases
FREDERIKSBERG:
Inspiration til at styrke praktikken
ÅRHUS:
Inspiration til onboarding af nyuddannede
AALBORG:
Inspiration til at faglig udvikling for erfarne pædagoger
13
17
22
Opsamling
Sådan arbejder kommunerne for at få flere pædagoger til daginstitutionerne
27
© 2024 Danmarks Evalueringsinstitut
Eftertryk med kildeangivelse er tilladt
ISBN tryk: 978-87-7182-739-2
ISBN www: 978-87-7182-738-5
Design og illustration: Essensen
Trykt hos Stibo Complete A/S
Foto: iStock, Pexels og Unsplash
HVORDAN FÅR VI FLERE PÆDAGOGER TIL VORES DAGINSTITUTIONER?
3
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856182_0004.png
INDLEDNING
Vi har brug for pædagoger
i daginstitutionerne
Rekrutteringen af pædagoger i daginstitutioner er en central
samfundsudfordring. Kommunerne spiller en afgørende rolle,
når vi sammen skal arbejde på at løse den.
Der er behov for at løfte kvaliteten i de fleste af vores
daginstitutioner. Det viser den nationale kvalitetsunder-
søgelse på 0-2-årsområdet (EVA og VIVE, 2023). Forskning
peger på, at daginstitutioner af høj kvalitet, hvor børn
trives og udvikler sig, er afhængige af dygtige og velud-
dannede pædagoger (fx Christoffersen et al., 2014). Når
daginstitutioner ikke kan ansætte de pædagoger, de har
brug for, truer det potentielt alle børns trivsel og udvikling,
og det rammer især børn i udsatte positioner.
Hæftet her bygger på erfaringer fra en række kommuner,
der har arbejdet med forskellige indsatser, der kan inspi-
rere andre. Inden for de rammer og muligheder, kommu-
nerne har i dag, kan de overordnet arbejde med tre veje
til at få nok pædagoger i deres daginstitutioner: motivere
deres egne medarbejdere på dagtilbudsområdet til at tage
en pædagoguddannelse, motivere de pædagogstude-
rende, de har kontakt med, ved at styrke kvaliteten af
deres praktik samt arbejde for fortsat at motivere ansatte
pædagoger til at blive i faget. De tre veje sætter ramme for
hæftets tre kapitler, der både giver indsigt i kommunale
indsatser, viden om relevante målgrupper for indsatserne
samt indblik i tre konkrete case-eksempler.
I dag mangler pædagogerne flere steder,
og det fortsætter
Der er ingen nationale krav til, hvor stor en andel af
personalet der skal have en pædagoguddannelse. På
tværs af kommunerne er der stor forskel på uddannelses-
dækningen: Det vil sige på, hvor mange ansatte i dag-
institutionerne, der har en pædagogisk uddannelse.
Mange kommuner og daginstitutioner oplever, at de
ikke kan få besat de pædagogstillinger, de slår op.
EVA’s kortlægning viser, at 86 % af kommunerne har
svært ved at rekruttere pædagoger til dagtilbud, og 49 %
af kommunerne oplever i nogen grad udfordringer med
at fastholde dem, de har ansat (EVA, 2024a).
Prognoser peger på, at rekrutteringsudfordringen kan blive
værre i de kommende år på grund af lav ledighed blandt
pædagoger, mindre ungdomsårgange og faldende inte-
resse for pædagoguddannelsen. Ved kvote 2-ansøgnings-
fristen 2024 har 10 % færre søgt pædagoguddannelsen
som førsteprioritet end i 2023.
Sådan har vi undersøgt, hvordan vi får
nok pædagoger i daginstitutioner
Inspirationshæftet bygger på viden fra
undersøgelsen
Flere pædagoger til daginstitutioner,
som EVA har gennemført i samarbejde med
Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger.
Undersøgelsen består af:
1. Spørgeskemaundersøgelse blandt
kommunernes dagtilbudschefer
2. Interviewundersøgelse blandt repræsentanter
for professionshøjskolerne
3. Målgruppeanalyse baseret på registerunder-
søgelse og litteraturstudie af motivation
4. Caseundersøgelse i tre kommuner og tre
professionshøjskoler, som er udvalgt på
baggrund af hhv. spørgeskemaundersøgelsen
og interviewundersøgelse.
Du kan læse mere på eva.dk.
Hæftet giver viden og inspiration til, hvordan
vi får rekrutteret nok pædagoger i vores
daginstitutioner
Løsninger på rekrutteringsudfordringerne kræver hand-
linger fra mange aktører, og her spiller kommunerne en
nøglerolle. Mange kommuner arbejder allerede fokuseret
med at rekruttere og fastholde, men det varierer, hvor
meget kommunerne gør, og hvordan de griber opgaven
an (EVA, 2024a).
4
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856182_0005.png
Tre veje til at få pædagoger i daginstitutionerne
Kommunerne arbejder overordnet set med tre veje for at få de pædagoger, de har brug for, til
daginstitutionerne. Hver vej retter sig mod bestemte målgrupper, de kan forsøge at motivere til
at uddanne sig til eller blive i pædagogfaget.
FLERE IND PÅ
PÆDAGOGUDDANNELSEN:
FLERE GODT IGENNEM
PRAKTIKKEN:
FLERE TIL AT BLIVE
I JOBBET:
Unge og erfarne
pædagogmedhjælpere
Den første vej til at få nok
pædagoger i daginstitutionerne
er at motivere flere til at søge
ind på pædagoguddannelsen.
Kommunerne kan motivere
flere til at uddanne sig til
pædagog gennem indsatser
rettet mod både medarbejdere
og borgere i kommunen.
Praktikstedets
vejlederrolle og SPS
i praktikken
Den anden vej til at få nok
pædagoger i daginstitutionerne
er at sikre, at flere pædagog-
studerende gennemfører deres
uddannelse og får lyst til at
blive i faget efter endt ud-
dannelse. Kommunerne kan
bidrage ved at arbejde for,
at pædagogstuderende får
motiverende praktikforløb.
Nyuddannedes
tilknytning og faglig
udvikling for erfarne
Den tredje vej til at få nok
pædagoger i daginstitutionerne
er at motivere uddannede
pædagoger i deres arbejde, så
de bliver i faget. Kommunerne
kan sætte fokus på at fremme
et godt arbejdsmiljø og give
mulighed for faglig udvikling.
HVORDAN FÅR VI FLERE PÆDAGOGER TIL VORES DAGINSTITUTIONER?
5
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856182_0006.png
Flere ind på
pædagoguddannelsen
Den første vej til at få nok pædagoger i daginstitutionerne
er at motivere flere til at søge ind på pædagoguddannelsen.
Optagetallene viser, at færre unge vælger at uddanne sig
til pædagog. I 2016 blev 5.296 optaget på den ordinære
pædagoguddannelse, mens det i 2023 var 3.968.
Tendensen ser ud til at fortsætte i 2024.
Det er tydeligt, at denne udvikling ikke kan vendes alene
af kommunerne og professionshøjskolerne. Ikke desto
mindre kan kommunerne gøre meget for at fremme
interessen, motivationen og mulighederne for, at flere
tager en pædagoguddannelse.
Erfarne medarbejdere
i daginstitutioner
Kommunens erfarne dagtilbudsmedarbejdere er en
relevant målgruppe at motivere til at tage en meritpæda-
goguddannelse. De erfarne er pædagogiske assistenter
(PAU) eller pædagogmedhjælpere med flere års erfaring.
Pædagogiske assistenter og pædagogmedhjælpere er
relevante målgrupper, fordi de allerede er motiverede for
at være en del af daginstitutionsområdet og samtidig
udgør en stor målgruppe. I dag er der i daginstitutionerne
ansat 1.115 pædagogmedhjælpere og 1.890 pædagogiske
assistenter, som opfylder både kriterierne om erfaring og
uddannelse for at gå i gang med en meritpædagoguddan-
nelse. Andre 2.970 opfylder erfaringskriteriet, men mangler
de gymnasiale fag, som kræves (EVA, 2024c).
Vigtigt at vide om:
Fokus på tre vigtige målgrupper
Konkret kan kommunerne bidrage til at få flere ind på
pædagoguddannelsen med indsatser rettet mod tre
målgrupper: erfarne medarbejdere, unge pædagog-
medhjælpere og afløsere i sabbatår-job samt ledige med
videregående uddannelser.
Kapitlet formidler for hver målgruppe en række vigtige
karakteristika, der kan have betydning for kommunens
indsatser, og giver herefter en række eksempler på typer
af indsatser, som andre kommuner har erfaringer med.
De erfarne medarbejdere afskrækkes af
skolebænken og økonomiske overvejelser
Siden 2016 er det årlige optag på
pædagoguddannelsen faldet med
1.328 studerende
1.328
Vi ved, at voksne kan være bekymrede for at ”skulle tilbage
på skolebænken”, hvis de tidligere har haft negative skole-
erfaringer eller er bekymrede for deres faglige niveau. Vi
ved også, at økonomiske overvejelser fylder hos voksne,
der skal i gang med en videreuddannelse, da de ofte er
mere etablerede og har højere private udgifter (EVA,
2024c).
De erfarne motiveres af faglig udvikling, mere
involvering og opfordring fra leder
Vi ved, at ønsker om faglig udvikling, opkvalificering og
muligheden for at kunne dokumentere deres kompetencer
kan motivere voksne til videreuddannelse. Nogle ser også
6
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856182_0007.png
Ved du, at:
Der findes mange typer
af merituddannelse
Professionshøjskolerne har udviklet en række
modeller for merituddannelse for at gøre uddan-
nelsen tilgængelig for studerende, som uddanner
sig, samtidig med at de arbejder og har familie eller
andre forpligtelser. Modellerne tilbyder forskellige
kombinationer af perioder med deltids-/fuldtids-
uddannelse, undervisning i hverdage eller week-
ender samt fysisk eller online-undervisning. Læs
mere på professionshøjskolernes hjemmesider.
muligheden for større involvering i det pædagogiske
arbejde som motiverende. For andre vejer bedre jobmulig-
heder højt. Vi ved desuden fra undersøgelser, at det er
motiverende for erfarne medarbejdere at blive opfordret
til uddannelse af deres nærmeste leder (EVA, 2024c).
Vidste du, at:
Indsatser, der kan motivere erfarne medarbejdere
i daginstitutioner til merituddannelse
Vores kortlægning viser, at de fleste kommuner allerede
arbejder med at motivere erfarne medarbejdere i dag-
institutioner til at videreuddanne sig til pædagog, men i
varierende omfang. For nogle kommuner vil det derfor
være relevant at overveje, om kommunen kan supplere
sine indsatser for at motivere erfarne medarbejdere
med følgende:
Uddannelsesaftaler med PAU-elever
kan bidrage til flere pædagoger
på sigt?
PAU-uddannelsen giver direkte adgang til pæda-
goguddannelsen og er dermed en vej ind på
uddannelsen for unge, som efter grundskolen
ønsker at dygtiggøre sig på det pædagogiske felt.
Optag på PAU-uddannelsen forudsætter, at den
unge får en uddannelsesaftale i en kommune.
Kommunerne kan dermed påvirke antallet ved at
oprette flere uddannelsesaftaler til PAU-elever.
Opsøgende indsatser til erfarne ansatte i dagtilbud
vedr. pædagoguddannelse.
Tilbud om merituddannelse med jobgaranti.
At tænke pædagoguddannelsen systematisk ind i
arbejdet med medarbejderudviklingssamtaler og
udviklingsplaner.
Tilbud om kortere eller længere uddannelses- og
kursusforløb med fokus på at skabe nysgerrighed
over for uddannelsen.
Ca. 3.000
1.115 pædagogmedhjælpere og 1.890
pædagogiske assistenter i daginstitutioner
opfylder kriterierne om erfaring og uddannelse
for at gå i gang med en meritpædagoguddannelse
HVORDAN FÅR VI FLERE PÆDAGOGER TIL VORES DAGINSTITUTIONER?
7
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856182_0008.png
Så mange kommuner arbejder
med følgende indsatser til erfarne
medarbejdere i daginstitutioner:
Tilbud om merituddannelse
som pædagogog
Opsøgende indsatser for at få flere til
at søge meritpædagoguddannelsen
Tilrettelæggelse af
individuelle udviklingsplaner
80%
Tilbud om
merituddannelse
med jobgaranti
57%
48%
Uddannelsesforløb, der sigter
mod at skabe nysgerrighed
for pædagoguddannelsen
Introduktionsforløb
med fokus på at skabe
nysgerrighed for uddannelse
45%
41%
24%
Derudover kan man i kommunerne overveje at støtte og
klæde daginstitutionslederne på til i endnu højere grad at
tage de opfordrende samtaler, som vi fra litteraturen ved
er en motiverende faktor for målgruppen.
Desuden understreger dagtilbudschefer også vigtigheden
af et stærkt samarbejde med professionshøjskolerne
om at skræddersy interne uddannelsesforløb og faglige
arrangementer, der kan vække interessen for merit-
pædagoguddannelse blandt erfarne ansatte.
Vidste du, at:
Studievejledere kan hjælpe
kommunens medarbejdere
Professionshøjskolerne har studievejledere, der
kan vejlede, hvis en medarbejder i et dagtilbud er
i tvivl om, hvorvidt medarbejderen lever op til
pædagoguddannelsens krav, og om de muligheder,
der findes for at blive klar ved fx at supplere
manglende fag.
8
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856182_0009.png
Så mange kommuner arbejder med følgende
indsatser til at nå unge i sabbatår­job:
Dialogmøder med unge på
sabbatår om at vælge
pædgagogfaget
Introduktions-
kurser for pædagog-
medhjælpere
KOMMUNE­GLIMT
Stå stærkere som ung
pædagogmedhjælper
I Ikast, Silkeborg og Viborg inviterer VIA UC
sammen med kommunerne de unge med-
hjælpere på kurset ”Stå stærkere som pædagog-
medhjælper". Her afholdes fire eftermiddage
med temaer som fx musik, pædagogisk rela-
tionsarbejde, krop og bevægelse samt leg. Der
er to formål med forløbet: 1) at klæde de unge
på til det pædagogiske arbejde, de indgår i, og 2)
at give de unge erfaringer med pædagoguddan-
nelsen, bl.a. via kendskab til studiemiljøet på
campus og indsigt i pædagogiske temaer og
dilemmaer (EVA 2024d).
12%
24%
Vigtigt at vide om:
Unge i sabbatår-job
Kommunerne kan med fordel have mere fokus på at
motivere de unge, der arbejder i kommunens dagtilbud
i forbindelse med deres sabbatår, til at søge ind på pæda-
goguddannelsen. 26 % af unge, der starter på videre-
gående uddannelse, har arbejdet som pædagogmed-
hjælper eller vikar. Det svarer til cirka 15.000 unge årligt.
Af disse vælger 16 % (svarende til cirka 2.000) at begynde
på pædagoguddannelsen. Data viser også, at næsten hver
tredje (31 %) af de unge, der har arbejdet som pædagog-
medhjælpere, har fået interesse for uddannelsen. Det
svarer til omkring 4.500 unge. Til gengæld er næsten
halvdelen (45 %) i deres sabbatår-job blevet afskrækket fra
pædagoguddannelsen. Der er dermed et potentiale i at
arbejde mere systematisk med de unges oplevelse af
pædagogprofessionen.
Skoleelever får smag for
pædagogik i spireordning
I Horsens Kommune afprøver man en såkaldt
spireordning, hvor skoleelever mellem 13-17 år
får eftermiddagsjob i en børnehave. Formålet er
at øge de unges kendskab og interesse for det
pædagogiske fag. De bliver introduceret til det
pædagogiske arbejde med børn og får ople-
velsen af at lære noget og bidrage. I efter-
middagsjobbet laver de aktiviteter og leger med
børnene. De unge er ud over normeringen og
står aldrig alene med børnene. Indtil videre er
der gode tilbagemeldinger fra kollegaer, børn
og forældre såvel som de unge selv.
www.horsens.dk.
Vi ved, at unge i høj grad vælger uddannelse ud fra faglig
interesse. Derfor er det vigtigt, at de får indsigt i pædagog-
faglige temaer, som kan give nye perspektiver på deres
praksis i hverdagen og vække interessen for faget. Vi ved
også, at unge blandt andet motiveres af at opleve, at de
bidrager og er gode til noget. Her kan anerkendelse fra
kolleger og ledere i dagligdagen spille en væsentlig rolle
Unge motiveres af faglig interesse og anerkendelse
for den unge pædagogmedhjælpers oplevelse af at kunne
mestre det pædagogiske arbejde. Derudover ved vi, at
unge, der vælger pædagoguddannelsen, især er motiveret
af muligheden for at gøre en forskel for andre og af de gode
jobmuligheder. Omvendt fravælger nogle unge pædagog-
uddannelsen, fordi de er bekymrede for arbejdsvilkårene.
Både det, som er mest motiverende, og det, der vækker
bekymringer, vil kunne adresseres i dialogen med de unge.
Næsten hver anden af de unge (45 %)
i sabbatår-job bliver afskrækket fra at
tage pædagoguddannelsen
1 ud af 2
Kortlægningen viser, at relativt få kommuner fokuserer
på at vække de unge medhjælperes nysgerrighed for
pædagoguddannelsen. Omkring 24 % tilbyder enten
introduktionskurser for pædagogmedhjælpere med
det formål at opkvalificere og skabe nysgerrighed om
pædagogprofessionen eller dialogmøder målrettet unge
i sabbatår-job. Målgruppens størrelse peger på, at flere
kommuner bør overveje, om de kan arbejde mere
systematisk med at motivere denne målgruppe.
Indsatser til at motivere de unge til en pædagog­
uddannelse
9
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856182_0010.png
Så mange kommuner arbejder
med følgende indsats til ledige
med en bacheloruddannelse:
Merituddannelse målrettet
akademikere, som ønsker
sporskifte
35%
Vigtigt at vide om:
Ledige i øvrigt
Pædagoguddannelsen kan også være
relevant for andre borgere, herunder
ufaglærte eller dem, der overvejer et
sporskifte, fx på grund af ændrede livs-
forhold, nedslidning eller ledighed. Der
er også eksempler på kommuner, der har
indsatser rettet mod en bredere gruppe af
ledige, fx indsatser i jobcentre, branche-
boost-møder og udarbejdelse af materialer,
der formidler forskellige veje ind i
pædagogfaget.
Erfarne sporskiftere
Pædagoguddannelsen kan også være relevant for borgere,
der minimum har en bachelor fra et andet område, og som
overvejer et sporskifte, fx på grund af ledighed. Siden 2021
har der været etableret en sporskifte-merituddannelse til
denne målgruppe.Sporskifteuddannelsen tilbydes nu i de
fire største byer.
I 2021 var der cirka 2.600 langtidsledige akademikere i
Danmark. Oplevelsen er, at det er en god mulighed for
sporskifterne, der tager uddannelsen, og at de også tilfører
nye kompetencer til faget. Sporskiftere kan være et godt
supplement, men størrelsen på målgruppen og den
faldende ledighed i samfundet generelt betyder, at de ikke
alene kommer til at kunne dække manglen på pædagoger.
10
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856182_0011.png
Flere godt igennem
praktikken
Den anden vej til at få nok pædagoger i daginstitutionerne
er at fremme de studerendes udbytte og oplevelse af
praktikken. Oplevelser i praktikken kan påvirke de stude-
rendes beslutning om at fortsætte på studiet og i professi-
onen. Derfor spiller kommunerne en afgørende rolle som
med-uddannere af de nye pædagoger sammen med
professionshøjskolerne.
Kapitlet formidler en række vigtige karakteristika om
pædagogstuderende i praktik. Viden om målgruppen kan
bidrage til, at kommunerne kan skabe praktikforløb af
høj kvalitet for de pædagogstuderende, hvor både læring
og motivation er i fokus. Kapitlet giver også en række
eksempler på typer af indsatser, som andre kommuner
har erfaringer med.
Så mange kommuner arbejder med følgende indsatser
for at styrke kvaliteten af praktikken:
Opkvalificering
af praktikvejledere
Onboardning i form
af introduktionsforløb
Øget fokus på evaluering
af praktikstedet
78%
66%
44%
Etablering af netværk
for praktikvejledere
Mulighed for rotation
mellem praktiksteder
Etablering af forum
for erfaringsudveksling
mellem studerende
39%
28%
27%
11
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856182_0012.png
Studerende
i praktik
Omkring 4.000 studerende starter hvert år på pædagog-
uddannelsen, men omkring hver fjerde falder fra, og det
sker ofte i forbindelse med praktikken, som udgør en
tredjedel af uddannelsen.
Heldigvis har mange pædagogstuderende gode oplevelser
i praktikken. Men næsten én ud af fem pædagogstude-
rende får mindre lyst til at arbejde i pædagogfaget efter
deres praktikforløb (EVA, 2024c). Derudover er det også
værd at bemærke, at:
23 % af de pædagogstuderende oplever ikke at have
fået tilstrækkelig information om praktikstedets
faglige forventninger, før de begynder i praktikken.
25 % af pædagogstuderende oplever vejledere,
der ikke er opdaterede på uddannelsens krav.
16 % ikke oplever, at deres vejledere er
professionelle forbilleder.
57 % har oplevet grænseoverskridende
adfærd i løbet af deres praktik.
Vigtigt at vide om:
Indsatser til at styrke kvaliteten i praktikken
Kommunerne kan sammen med professionshøjskolerne
med fordel supplere og styrke deres indsatser, så prak-
tikken ikke fører til uhensigtsmæssige
frafald
eller
fravalg
af daginstitutionsområdet efter endt uddannelse.
Kommunerne har især indsatser med fokus på at styrke
vejledningen og introduktionsforløb til de pædagog-
studerende i praktik. Det kan også være relevant for flere
kommuner at overveje følgende indsatser:
Fælles praksis for evaluering af kommunens
praktiksteder.
At etablere netværk for praktikvejledere.
At give mulighed for rotation, så de studerende
kan opleve flere praktiksteder.
At etablere forum for erfaringsudveksling blandt
studerende.
Derudover kan kommuner styrke samarbejdet med
professionshøjskolerne ift. at sikre samspil mellem
undervisning og praksis i praktikken. På baggrund af
de pædagogstuderendes oplevelser med grænseover-
skridende adfærd synes det især vigtigt, at alle kommuner
arbejder systematisk med evaluering af praktiksteder og
med arbejdsmiljøet på praktikstederne.
Vidste du at:
1 ud af 5 pædagogstuderende får
mindre lyst til at arbejde i pædagogfaget
efter deres praktikforløb.
1 ud af 5
Praktikforløb udfordrer pædagog-
studerende med specialpædagogisk
støttebehov (SPS)
Praktikperioden kan være særlig udfordrende
for studerende med behov for SPS-støtte. Profes-
sionshøjskolerne giver udtryk for, at de ikke er i
mål ift. at få SPS-støtten til at fungere tilstrække-
ligt godt i forbindelse med praktikperioder. Det
kan bl.a. være uklart for de studerende, hvordan
de kan bruge SPS-støtten under deres praktik.
Samtidig kan de studerende tøve med at gøre brug
af SPS-støtten, fordi det kan være svært at itale-
sætte deres støttebehov, og nogle er bekymrede
for praktikstedets reaktioner (Eva, 2024b; EVA,
2023).
Fem anbefalinger til at styrke
praktikken for pædagogstuderende
1. Styrk dialogen forud for praktikken.
2. Tydeliggør opgaver og ansvar.
3. Adresser bekymringer om de studerendes
fremtidige arbejdsliv.
4. Kvalificer praktikvejledningen.
5. Forebyg og håndter ubehagelige oplevelser.
Læs mere i materialet Fem anbefalinger til at
styrke praktikken på pædagoguddannelsen
på eva.dk.
12
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856182_0013.png
CASE / FREDERIKSBERG
Ny indsats styrker praktikken
som læringsrum og giver
bedre praktik
Det gav meget, at vi havde en dag, hvor der kun var
fokus på praktikken og samarbejdet med vejlederen.
At jeg fik lov til at bestemme, hvad vi skulle arbejde med,
gav gode faglige snakke og større kendskab til vejleder
og praktiksted.”
Sådan siger en pædagogstuderende ved Københavns
Professionshøjskole (KP). Hun har deltaget i Frederiksberg
Kommunes velkomstdag for praktikanter, som er en del
af indsatsen.
DAGTILBUDSCHEF DENNIS DANIELSEN:
Inspiration til at styrke praktikken
Frederiksberg
Kommune
Vi vil gerne tage et større ansvar
for at uddanne pædagoger
Hvorfor har I valgt netop den praktikindsats?
”Vi har to mål, som vi heldigvis kan arbejde for at nå
samtidigt: Dels kan vi se, at ansøgertallet til pædagog-
uddannelsen styrtdykker, så vi har valgt at prioritere en
indsats, der kan styrke praktikken, fordi vi gerne vil være
en bedre uddannelsesvaretagende kommune. Dels ønsker
vi at gøre vores kommune til et endnu mere attraktivt sted
at blive efter endt uddannelse. Vi ved, at praktikanterne
vælger at blive ansat et sted, hvor de har været glade for
at være. Det vil vi gerne have, at de er hos os.”
Kort om indsatsen
”Det eksemplariske praktikforløb”
Det handler indsatsen om
Indsatsen skal styrke praktikken som læringsrum
og er målrettet både den studerende i praktikken
og praktikvejlederne. Indsatsen er udviklet i tæt
samarbejde med KP, som i dag samarbejder med
flere kommuner om lignende indsatser under
fællestitlen ”Praktikkens læringsrum”. Indsatsen
i Frederiksberg indeholder fire elementer:
• Velkomstdag for studerende og praktikvej-
ledere, inkl. workshops om samarbejde og
pædagogiske arbejde.
• Retningslinjer og vejledning for praktikinstitu-
tioners modtagelse af studerende. De stude-
rende får praktikmappe med information samt
bl.a. dialogkort, der kan stilladsere samarbejdet
mellem praktikvejlederen og den studerende.
• Netværks- og kompetencemøder for kommu-
nens praktikvejledere: afholdes to gange årligt
i tæt samarbejde med KP.
• Tre workshops om videobaseret praksisreflek-
sion afholdt af KP: Den studerende og praktik-
vejleder arbejder med fælles faglige drøftelser
af filmet praksis.
13
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856182_0014.png
CASE / FREDERIKSBERG
Hvilken betydning får indsatsen for det enkelte
dagtilbud?
”Vi tror på, at samarbejde med uddannelsesinstitutioner er
med til at skabe en høj faglighed ude i det enkelte dag-
tilbud. Det er en tilpas forstyrrelse at modtage studerende
og genoverveje, hvordan man har en fælles refleksion
over egen praksis, hvordan man forklarer den pædago-
giske læreplan, og hvordan man i det hele taget arbejder
med pædagogiske læringsmiljøer.”
Hvad giver I de pædagogstuderende, som andre
kommuner kan lære af?
”Vi har virkelig fået lavet nogle gode værktøjer – dialogkort
og en mere generel stilladsering omkring praktikken, så vi
har noget konkret at give den studerende – det er sådan
noget, man altid drømmer om, men det tager lang tid
at lave. Vi er også ved at opbygge en stærk kultur som
uddannelsesvaretagende kommune og få værktøjer og
viden ud til de enkelte dagtilbudsledere. De skal også
støtte op om indsatsen, ellers virker det ikke.”
Den videobaserede praksisrefleksion har givet
mig meget. Vi brugte nogle små dialogkort, der
handlede om, hvordan man kan snakke før,
under og efter – hvordan man kan reflektere
– og dem brugte jeg meget, også til min
eksamen. Så det var en stor hjælp både i
praktikken og på studiet.”
PÆDAGOGSTUDERENDE I PRAKTIK
”Vi arbejder på at styrke rekrutteringen til den videobase-
rede praksisrefleksion. Hvor studerende og vejleder genser
praksis og reflekterer over, hvilke pædagogiske greb den
studerende har sat i spil, og hvad der kunne gøres endnu
bedre. Vi skal blive bedre til overordnet set at skubbe lidt
på det, men vi skal også klæde både praktikanten og
praktikvejlederen på til at turde og have mod til at arbejde
videre med det. Jeg tror på, at det i fremtiden bliver et af
de vigtigste feedbackværktøjer, og det er faktisk noget, vi
tror, at alle institutioner skal kunne anvende over tid.”
Er der noget, der udfordrer ved indsatsen?
14
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856182_0015.png
PRAKTIKVEJLEDER OG PÆDAGOG
ANNE­MARIE TESTRUP FRIIS
Når jeg kender den studerende,
giver det tryghed for os begge, og når
vi er trygge, så kan vi bedre tænke
Hvad håber du som praktikvejleder på at opnå?
”At have fire timer til velkomstmødet mellem vejleder og
studerende, hvor man lærer hinanden lidt at kende og får
noget feedback på, hvad netop dén studerende gerne vil
med sin praktik og sit fag, det er ekstremt vigtigt. De unge
mennesker kan være forvirrede over det her praktikforløb.
Nogle tager de udfordringer, der kommer, meget tungt,
mens andre går i den anden grøft og tager opgaverne
meget let. Derfor er det vigtigt, at jeg kender så meget
som muligt til den studerende, så vi sammen kan forme
en brugbar uddannelsesplan, som den studerende kan
arbejde med i praktikforløbet. Jeg har brug for en for-
ståelse for, hvordan jeg får netop den her studerende
godt i gang.”
Det er vigtigt med en god startsamtale mellem
en selv og ens vejleder. Det er vigtigt, at man som
praktikant også selv kan bestemme, hvad man
skal snakke om. Det gjorde, at vi lærte hinanden
bedre at kende og havde nogle gode faglige
snakke, som vi ikke havde haft tid til før.”
PÆDAGOGSTUDERENDE I PRAKTIK
Jeg syntes, at det har været et virkelig godt
sted i Frederiksberg Kommune. Jeg er også
blevet her efterfølgende og arbejder her nu.
Der er et godt fællesskab, og der bliver også
taget godt hånd om alle praktikanter.”
PÆDAGOGSTUDERENDE I PRAKTIK
Hvad får I ud af samarbejdet med professions­
højskolen?
”Vi får andre faglige vinkler på praksis. Som institution har
vi fået mere fokus på, hvordan vi skal være faglige i samspil
med studerende. At man hele tiden tager stilling til sin
praksis, er vigtigt. Når jeg er på legepladsen – hvordan
opfører jeg mig, når der kommer en ny studerende? Det
får mig til at tænke mere over min egen ageren i praksis.
Og den anden vej kan vi vise, hvad praksis er i virkelig-
heden og inspirere til at styrke uddannelsen.”
Hvad vil du anbefale andre kommuner, hvis de
vil lade sig inspirere af jeres indsats?
”At prioritere den videobaserede praksisrefleksion. Det har
simpelthen været fantastisk at være med til. Det er den helt
rigtige blanding af praksis og teori, fordi man kan sidde og
nørde fuldstændig med én film, der varer et kvarter, om en
hverdagssituation. Det giver virkelig god mening for de
studerende, der både lærer, at man ser forskelligt på
tingene alt efter perspektiv, og også lærer at sætte sig
selv og egen praksis i spil.”
Tre budskaber
til inspiration:
1
Skab rammer for faglige drøftelser mellem
praktikant og praktikvejleder.
Stilladser praksisrefleksion, så I fremmer
fælles udforskning af perspektiver på
pædagogisk praksis.
Prioritér ledelsesopmærksomhed for at
styrke indsats og samarbejdet med profes-
sionshøjskolen og driften af indsatsen.
2
3
HVORDAN FÅR VI FLERE PÆDAGOGER TIL VORES DAGINSTITUTIONER?
15
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856182_0016.png
Flere til at blive i jobbet
Den tredje vej til at få nok pædagoger i daginstitutionerne
er at motivere uddannede pædagoger til at blive i faget.
Lidt mere end hver fjerde uddannede pædagog arbejder
i dagtilbud, nemlig 30.159 personer. Konkret kan kommu-
nerne bidrage til, at flere pædagoger bliver i faget, med
indsatser målrettet tre målgrupper: de nyuddannede
pædagoger, de erfarne pædagoger og seniorpædagoger,
der nærmer sig pensionsalderen.
Kapitlet formidler for hver målgruppe en række vigtige
forhold, der kan have betydning for kommunens indsatser,
og giver herefter indsigt i forskellige typer af indsatser,
som andre kommuner har erfaringer med.
Vigtigt at vide om:
Nyuddannede
pædagoger
Hvert år kommer ca. 3.000 nyuddannede pædagoger ud
på arbejdsmarkedet, og omkring hver tredje får sit første
job i dagtilbud. Desværre har ca. halvdelen forladt dagtil-
budsområdet inden for de første ti år på arbejdsmarkedet.
Det er derfor relevant for kommunerne at have et særligt
fokus på de nyuddannede pædagoger. De kan opleve et
praksischok, når de begynder i deres arbejde som
pædagog, hvilket kan få dem til at søge væk fra faget.
Litteraturen peger på, at chokket især er knyttet til
oplevelsen af at føle sig utilstrækkelig ift. de mange
nye opgaver (EVA, 2024c).
Så mange kommuner arbejder med følgende
indsatser til nyuddannede pædagoger:
Onboarding-forløb
Indsatser til at styrke modtagelsen af nye
pædagoger
70%
Mentorordning
Vores kortlægning viser, at hovedparten af kommuner
tilbyder onboarding eller mentorordninger til de nye
pædagoger. For kommuner, der ikke har sådanne
ordninger, er det relevant at overveje, om de bør
implementeres. Men også kommuner med sådanne
ordninger kan med fordel overveje, om de eksisterende
indsatser i højere grad kan adressere oplevelsen af at
være ny og overvældet af praksis. Det kan fx handle om,
at de nyuddannede får lejlighed til at tale med både
erfarne kolleger og andre nyuddannede om, hvordan
det opleves at være ny pædagog.
65%
1 ud af 2
Hver anden af de ca. 1.000 nyuddannede
pædagoger, der hvert år begynder i job
på daginstitutionsområdet, har forladt
området inden for ti år.
16
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856182_0017.png
CASE / ÅRHUS
Nyuddannede pædagoger
får en tryg start i mødet
med arbejdsmarkedet
Man skulle have lært så meget efter 3,5 år, men
alligevel står man bare som den lille grimme ælling,
som ikke rigtig ved, hvad der er op og ned. Gennem
forløbet har jeg sparret med andre, der var samme
sted som mig. Jeg har også fået nogle inspirerende
redskaber med mig.”
Sådan siger en nyuddannet pædagog, der har deltaget
i forløbet ”Fundamentet til dit pædagogliv”.
UDVIKLINGSKONSULENT MARIA LOUISA GALÁN:
Inspiration til onboarding af nyuddannede
Århus
Kommune
Vi ser et overraskende stort potentiale
i, at de nye kan sparre med hinanden
Hvad er formålet med indsatsen?
”Vi oplevede, at de nyuddannede pædagoger var hurtige
til at sige op. For at fastholde dem har vi gjort en indsats
for at minimere det ’virkelighedschok’, som mange oplever,
når de begynder at arbejde som pædagog.”
Hvad har været udbyttet af indsatsen?
Kort om indsatsen
”Fundamentet til dit pædagogliv”
Det handler indsatsen om
Indsatsen skal gøre overgangen mellem uddan-
nelse og arbejdsliv lettere og understøtte institu-
tionernes arbejde med at løfte opgaven. Indholdet
består af fire halve kursusdage med fokus på
udvalgte temaer, fx ”det gode arbejdsliv” og
”samarbejdskultur og reflekterende praksis”.
Deltager i indsatsen
Forløbet tilbydes alle nyansatte og nyuddannede
medarbejdere. Kursusdagene udvikles og afholdes
i samarbejde mellem Aarhus Kommune, Børn og
Unge samt BUPL Aarhus.
”Dagtilbudslederne fortæller, at de får en medarbejder, der
er mere sikker på sig selv, mere motiveret, og som også i
højere grad tør spørge om hjælp hos lederen eller kolle-
gerne. De er mere åbne for at sige: ’Jeg ved ikke, hvad jeg
kan gøre ift. det barn’ eller ’Jeg har svært ved at snakke
med de her forældre.’ Desuden er vi blevet opmærksomme
på potentialet i at skabe netværk for de nyuddannede på
tværs af de enkelte institutioner, så de har mulighed for at
spejle sig i hinandens erfaringer og dele refleksioner.”
Er der noget, der udfordrer ved indsatsen?
”Vi oplever, at der kan være stor travlhed ude i institutio-
nerne, og det kan desværre betyde, at nogle af deltagerne
bliver nødt til at prioritere at blive på arbejde i stedet for
at deltage i forløbet.”
Hvad vil du anbefale andre, hvis de vil lade sig
inspirere af jeres indsats?
Jeg fik nogle gode, konkrete redskaber til
forældresamarbejdet. Og ud over det tog jeg med
mig, at alle vi nyuddannede står det samme sted
og med samme følelse af, at man ikke ved, om
der er nok pondus bag det, man siger. Det har
været vigtigt at vide, at jeg ikke står alene.”
NYUDDANNET PÆDAGOG
”Jeg vil anbefale, at der undervejs i forløbet bliver afsat
tilstrækkelig tid til, at deltagerne kan dele deres erfaringer
og frustrationer med hinanden. Vi har selv lavet om på
indholdet i år for at afsætte mere tid til at arbejde i
grupper, forberede spørgsmål og afprøve, hvad de har
lært. Mit indtryk er, at deltagerne har været meget positive,
og de evalueringer, vi har, er virkelig gode.”
17
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856182_0018.png
CASE / ÅRHUS
DAGTILBUDSLEDER ANN KAASGAARD LØWENSTEIN:
Vi kan dæmpe virkelighedschokket
for de nyuddannede
Hvilke fordele ser du ved indsatsen?
”Det har givet mig som leder et rum til at tale med dem om
at være nyuddannet, og hvordan man får hjælp til at
håndtere det. Forløbet er med til at hjælpe på det virkelig-
hedschok, det kan være at gå fra at være studerende til at
være pædagog på fuld tid. Vi kan ikke fjerne oplevelsen af,
at verden er anderledes, end den ser ud bag bøgerne, men
det, at vi kan tale om, at det er et chok, kan mildne det for
dem.”
Jeg var glad for at få lov til at være ny og stille
spørgsmål. Jeg havde en kollega, der en dag
spurgte, om et barn skulle skoleudsættes, og det
føler jeg mig slet ikke klar til at kunne svare på.
Det er stadigvæk sådan en, puha, der er sta-
digvæk så mange ting at lære. På forløbet blev
der skabt et rum til at sige, at det her er mega-
fedt eller megasvært, eller det her forstår jeg
faktisk ikke, hvorfor vi gør.”
NYUDDANNET PÆDAGOG
Hvad har dine nyuddannede medarbejdere især
fået ud af at deltage i forløbet?
”At være afsted sammen med andre, der har præcis
samme ståsted som dem selv, har givet dem vigtige reflek-
sioner over deres nye ansvar i arbejdslivet og et sted at tale
om de tanker, de har. De har fået oplevelsen af: ’Jeg er en
del af noget med nogen i en større sammenhæng, og det
kan inspirere mig og støtte mig i den her rejse ind i rollen
som pædagog', frem for at stå med det hele alene.”
Tre budskaber til inspiration
1
Understøt dagtilbuddenes arbejde
med onboarding ved fælles indsatser i
kommunen, fx gennem samarbejde med
en professionshøjskole.
Prioriter mulighederne for netværksdannelse
og erfaringsudveksling blandt de nyuddan-
nede på tværs af institutioner. Det har stor
værdi for nyuddannede at kunne spejle sig
i hinanden.
Støt dagtilbudslederne i at bakke op om
at sende de nye pædagoger afsted til on-
boarding, selvom der er travlt i institutionen.
2
3
18
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856182_0019.png
Så mange kommuner arbejder
med følgende indsatser for at
forbedre arbejdsmiljø og
arbejdsforhold:
Fokus på at nedbringe
sygefravær
94%
Systematisk arbejde med trivsel
og arbejdsmiljø
93%
Vigtigt at vide om:
Erfarne pædagoger
Der arbejder cirka 30.000 pædagoger i dagtilbud i dag (EVA, 2024c).
De erfarne pædagoger, der arbejder i kommunens dagtilbud, er en
stor og vigtig målgruppe at motivere til at blive i faget.
Fokus på at skabe et arbejdsmiljø,
hvor medarbejdere, som ikke er syge,
ikke skal løbe hurtigere
Erfarne pædagoger motiveres af gode kollegaer og
mulighed for at udleve faglighed
66%
Fra forskellige undersøgelser ved vi, at erfarne pædagoger motiveres
til at blive i professionen af særligt tre forhold:
Oplevelsen af at have en god ledelse og gode kollegaer
– især det at have faste kolleger med et godt kendskab til børn,
rutiner og hinanden spiller en vigtig rolle.
Et godt arbejdsmiljø, hvor man kan udleve sin faglighed.
Faglig udvikling og karrieremuligheder (EVA, 2023c).
Fleksible arbejdsforhold
med fx bloktid eller
hjemmearbejdsdage
Indsatser til at styrke arbejdsmiljø og arbejdsforhold
Kommunerne arbejder på forskellige måde med at adressere de
forhold, der motiverer pædagoger til at blive i professionen. Kommu-
nerne har en række indsatser med fokus på arbejdsforhold, og her er
det især indsatser ift. at nedbringe sygefravær og arbejde systematisk
med trivsel og arbejdsmiljø, der er mest udbredte.
40%
HVORDAN FÅR VI FLERE PÆDAGOGER TIL VORES DAGINSTITUTIONER?
19
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856182_0020.png
Så mange kommuner arbejder med følgende fastholdelsesindsatser
ift. til at kompetenceudvikle pædagoger:
Lederuddannelsesforløb
/ledertalentforløb for pædagoger
med interesse i at arbejde som
pædagogiske ledere
Individuelle
udviklingsplaner for alle
medarbejdere med fokus på
kompetenceudvikling
Etablering af særlige roller
eller funktion såsom en evaluerings-
pædagog eller medarbejder
med en udgående funktion
63%
60%
52%
Fokus på arbejdet med individuelle
karrieremuligheder indenfor
pædagogfaget på dagtilbudsområdet
Intern rotation, der giver mulighed for at
prøve kræfter af med andre dele af det
pædagogiske område i kommunen
43%
22%
Blandt kommunerne er der også erfaring med fleksible
og nye måder at tilrettelægge pædagogernes arbejde.
Særligt lovende virker forskellige kommuners arbejde
med at motivere flere pædagoger til at arbejde fuld tid
ved fx at give mere indflydelse på arbejdets tilrette-
læggelse. Indsatser vedr. fleksible arbejdsforhold som
fx bloktid og hjemmearbejdsdage er mindre udbredte
i kommunerne, og de kan være relevante for flere
kommuner at overveje.
Kommunerne har også andre indsatser for at skabe
attraktive og motiverende arbejdsmiljø og -forhold, fx
ved at oprette kombinationsansættelser mellem dag-
tilbud og skoleområdet samt indgå arbejdstidsaftaler,
der prioriterer tid med børn og færre møder.
2 ud af 3
pædagoger i daginstitutioner
arbejder mindre end 37 om ugen.
Flere på fuldtid
19.490 pædagoger i daginstitutioner arbejder
mindre end 37 timer om ugen. Nogle kommuner
motiverer pædagoger til at arbejde flere timer
i forskellige forsøg. Erfaringerne viser bl.a., at
organiseringen af pædagogernes tid, fx forbe-
redelsestid og indflydelse på tilrettelæggelsen
af arbejdstiden, har positiv betydning for deres
motivation for arbejdet og også for at arbejde flere
timer. Disse indsatser er velbeskrevet i projektet
”En fremtid med fuldtid”. Læs mere på vpt.dk.
Kommunerne har en række indsatser, som har fokus
på at give pædagoger mulighed for at udfolde og udvikle
deres faglighed. Kortlægningen viser, at kommunerne
har erfaringer med forskellige typer af indsatser, som kan
være relevante for flere kommuner at arbejde med.
Indsatser til at styrke kompetenceudvikling
20
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856182_0021.png
KOMMUNE­GLIMT
Matilde arbejder også
hjemmefra og om aftenen
Pædagog Mathilde Lauth har nu et skema,
hvor hun fast har to timers ugentlig
”bloktid” – og en hel dag med bloktid hver
fjerde uge. Mathilde arbejder som oftest
hjemmefra i bloktiden med fx motorik- og
sprogvurderinger, planlægning af samtaler
med forældre eller planlægning af pæda-
gogiske forløb. Bloktiden fremgår af vagt-
skemaet, men Mathilde vælger selv, om
hun fx henter sine børn tidligere en dag
og i stedet løser opgaverne om aftenen,
når de er lagt i seng. Læs mere på vpt.dk.
Forberedelsestid og
to ønsker = flere på fuldtid
En pædagog på fuldtid bliver skemalagt
til 33,5 børnetimer om ugen og har ni timer
over fire uger til forberedelse. I forberedel-
sestiden sætter pædagogen sig et andet
sted hen og forbereder en opgave som fx
trivsels- og sprogvurderinger, tremåneders-
samtaler eller klargøring af pædagogiske
forløb. Øvrige timer er øremærket fælles
arrangementer. Derudover får hver med-
arbejder lov til at give to ønsker til skemaet
for at imødekomme en god balance mellem
arbejds- og privatliv. Det kunne være at
ønske en tidlig dag om tirsdagen eller helst
lukkevagt om mandagen. 14 ud af 16 gik
op i tid. Læs mere på vpt.dk.
21
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856182_0022.png
CASE / AALBORG
Aalborg Kommune
Inspiration til faglig udvikling for erfarne pædagoger
Fælles kompetenceudvikling
giver tilfredse pædagoger,
der bliver i jobbet
At vi har gennemgået et fælles forløb, har styrket vores
værdier, og det har hjulpet os med at få en fælles retning.”
Sådan siger en pædagog, der sammen med kollegaerne
har gennemført kompetenceforløbet NEST i Aalborg
Kommune.
Kort om indsatsen ”Kompetence­
udviklingsforløbet NEST”
Det handler indsatsen om
Kompetenceforløbet er et institutionsomfattende
forløb, som sigter på at skabe trygge, overskuelige
og udviklende rammer for børn med forskellige
forudsætninger.
Forløbet løber over en periode på ni måneder og
består af fem moduler, som hver især afsluttes
med en prøvehandling.
De deltager i indsatsen
To faste konsulenter fra forvaltningen står for
indsatsen i hver daginstitution. Over 80 instituti-
oner har tilmeldt sig forløbet, og der er fortsat
interesse for at deltage. Indsatsen omfatter alt
personale i institutionen, og pædagogerne er
nøglepersoner.
22
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856182_0023.png
DAGTILBUDSCHEF MERETE VILLSEN:
At lære sammen motiverer erfarne
medarbejdere til at blive i jobbet
Hvorfor har I valgt netop denne indsats?
”En institutionsomfattende indsats som NEST giver med-
arbejderne mulighed for at få et fælles sprog og et fælles
mindset. Vi kan kompetenceudvikle og bygge ovenpå og
lave særindsatser, men det vil ikke gå i den rigtige retning,
så længe vi ikke har et fælles mindset på plads.”
Det motiverer, at vi vokser med en fælles
faglighed. Vi forstår hinanden i hverdagen, fordi
vi har været fælles om prøvehandlinger, sparring
og diskussioner osv. Det er noget af det, der gør,
at fagligheden i huset rykker.”
PÆDAGOGISK KOORDINATOR
Hvad er det specielle ved denne indsats?
”Alle medarbejdere deltager i kompetenceforløbet
sammen. De får en fælles og konkret viden, der giver bedre
muligheder for at arbejde sammen om det, der er vigtigt:
børnene. Det kan fx handle om, hvilke piktogrammer, der
bedst viser børnene, hvilket tøj de skal have på i dag, og
hvordan vi får dem bedst i brug. Det lyder banalt, men de
små detaljer gør virkelig en forskel. Vores medarbejdere
har generelt givet meget positive tilbagemeldinger på
indsatsen.”
UDVIKLINGSKONSULENT
PERNILLE BONDERUP CHRISTENSEN:
Fokus er på samarbejdet mellem
kollegerne i personalegruppen
Hvordan skaber I det fælles fokus i institutionen?
”Vi har fokus på samarbejdet mellem kollegerne i perso-
nalegruppen. Vi introducerer dem for en samarbejdsmodel
med udgangspunkt i co-teaching. Pointen er, at de i for-
løbet samarbejder om at planlægge, gennemføre og
evaluere en række prøvehandlinger. Fokus for det hele er,
at de skal planlægge en række pædagogiske aktiviteter
med fokus på læringsfællesskaber for børnegruppen.”
Før oplevede vi fx, at det var lidt kaotisk, når
alle børnene skulle vaske hænder. Vi er blevet
mere bevidste om, at der er en voksen ude på
toilettet, og så har vi lavet ’ventestreger’, så
børnene nemt kan vente til, der er plads. Den der
lille ændring har skabt helt vildt meget ro på
begge stuer både for børn og voksne.”
PÆDAGOG
Hvad håber I at opnå?
”Målet er, at der bliver mere fælles viden og et stærkere
børnesyn i institutionerne, som styrker kvaliteten og
børnefællesskaberne bredt set. Vi ved fra forskningen, at
når vi er dygtige til at strukturere vores hverdag, så bliver
der tid til at gøre det, pædagogerne holder allermest af,
nemlig at være sammen med børnene og lave sjove
tiltag for dem.”
Hvad vil du helt konkret anbefale andre
kommuner, hvis de vil lade sig inspirere
af jeres indsats?
”Jeg vil anbefale, at der kan justeres i forløbet, så det kan
tilpasses til de enkelte institutioner og personalegrupper.
Derudover skal der være god tid til prøvehandlingerne, så
deltagerne kan nå at få prøvet den nye viden af i praksis.
Det giver bedst udbytte, når konsulenterne kommer ud
og observerer og giver sparring.”
HVORDAN FÅR VI FLERE PÆDAGOGER TIL VORES DAGINSTITUTIONER?
23
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856182_0024.png
CASE / FREDERIKSBERG
DAGINSTITUTIONSLEDER NETE ROSENKILDE:
Fælles fagligt løft styrker
medarbejdernes tilknytning
til institutionen
Har alle medarbejdere glæde at komme
med på kurset?
Prøvehandlinger undervejs har hjulpet til en
fælles sparring i hele huset. Fordi alle har været
en del af det, så har vi kunnet opretholde den
fælles og faglige sparring i hele personale-
gruppen.”
PÆDAGOG
”Jeg oplever, at særligt nye medarbejdere har brug for det
her fælles fodslag. De får en fælles vej sammen med deres
kolleger. Det gør det nemmere at blive en del af kulturen,
men også at finde sin egen faglighed fremadrettet i det.
De erfarne medarbejdere har også brug for at blive fagligt
understøttet og udviklet. Det er også med til at gøre, at de
stadig har lyst til at blive i arbejdet, fordi der er udvikling
af faglighed konstant.”
3 budskaber til inspiration:
1
Overvej at tilrettelægge kompetenceud-
vikling som et fælles forløb for hele institu-
tionen for at skabe fælles fagligt fodslag.
Giv plads til praksisafprøvning i forløbet
– det er afgørende, at medarbejderne i
institutionen får god tid til at afprøve og
udvikle deres praksis på baggrund af det,
de lærer i forløbet.
Prioriter mulighed for, at konsulenterne
følger institutionen over tid og kan give
relevant sparring og opfølgning.
2
3
24
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856182_0025.png
KOMMUNE­GLIMT
Små greb – Stor betydning
Mustafa oplever, at den lange transporttid til og
fra arbejde tærer på ham med alderen. Han får
mulighed for at samle sine timer og holde en
fridag midt på ugen.
Janni har efterhånden svært ved at komme helt
ned på gulvet med børnene og op igen. Sammen
med sin leder får de søgt midler til en særlig stol,
der hjælper hende til lettere at komme op og
ned. Læs mere på vpt.dk/seniorpartnerskabet
Vigtigt at vide om:
Seniorpædagoger
Seniorpædagogerne er tredje målgruppe, som er relevant
for kommuner at have blik for i arbejdet. Blandt pæda-
goger i dagtilbud er næsten hver femte over 55 år, dvs.
ca. 5.700 pædagoger. Derfor har kommunerne en vigtig
opgave i at arbejde med at sikre, at også flere i denne
gruppe bliver motiverede til at blive på det pædagogiske
arbejdsmarked.
5.700 pædagoger i daginstitutioner er
over 55 år. Det er næsten én ud af fem
pædagoger i daginstitutioner.
5.700
Indsatser til seniorpædagoger
Det motiverer seniorpædagoger sent i arbejdslivet
Vi ved fra forskningen, at seniorer, der fortsætter på
arbejdsmarkedet, er motiveret af muligheden for et fortsat
meningsfuldt arbejdsliv, hvor deres indsats og erfaring
anerkendes af kollegaer og leder. Derudover ved vi, at
seniorpædagoger kan blive motiverede til at forblive på
arbejdsmarkedet, hvis de har mulighed for at gå ned i tid,
fx ved at have seniordage, mulighed for fleksible arbejds-
tider, deltid eller længere ferier. Omvendt kan især fysisk
og psykisk nedslidning fører til, at nogle får lyst til at
trække sig tilbage tidligere (EVA, 2023c).
Mange kommuner har indsatser for seniorer, som handler
om arbejdstiden, fx muligheder for nedsat tid eller mere
fleksibel tilrettelæggelse af arbejdstiden. Derudover er der
indsatser, der handler om fleksibilitet ift. opgaver og
ansvar, fx ledere, der ønsker at overgå til en ansættelse
som pædagog. Flere kommuner har også indsatser, der er
rettet mod at tilbyde mere fleksibilitet i tilbagetrækningen,
fx delvis efterløn og hel eller delvis lønkompensation for
nedsat arbejdstid. Omvendt ser det ud til, at der er lidt
mindre fokus på at forebygge fysisk og især psykisk ned-
slidning, selv om nogle kommuner tilbyder fysioterapi eller
kurser i ergonomi.
HVORDAN FÅR VI FLERE PÆDAGOGER TIL VORES DAGINSTITUTIONER?
25
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856182_0026.png
Så mange kommuner arbejder
med følgende indsatser til
seniorpædagoger:
Mulighed for fleksibel
arbejdstid
65%
Indsatser og kurser
med fokus
på ergonomi
Mulighed for fysioterapi eller
massageordning med tilskud fra
arbejdsgiver
Oprettelse af seniorstillinger til
ledere, der ønsker at overgå til
en stilling som pædagog
43%
34%
20%
Mulighed for nedsat arbejdstid
med hel eller delvis
lønkompensation
Fleksibel efterløn, der giver mulighed
for langsom tilbagetrækning
fra arbejdsmarkedet
Tidligere ret til seniordage,
end hvad overenskomsten
foreskriver
17%
12%
5%
26
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856182_0027.png
Opsamling:
Sådan arbejder kommunerne for at få
flere pædagoger til daginstitutionerne
FORMÅL
MÅLGRUPPE
Pædagogmedhjælpere
og pædagogiske
assistenter
INDSATSER
• Introduktionskurser
• Opkvalificering
• Opsøgende indsatser
• Individuelle udviklingsplaner
• Merituddannelse med/uden
jobgaranti
Flere ind
på pædagog­
uddannelsen
Personer uden
pædagogisk uddannelse
og job i dagtilbud
• Meritpædagog som sporskifte
• SoMe-kampagner og øvrig
kommunikation
• Samarbejde med jobcenteret
• Branche-boost-møder
Pædagogstuderende
i praktik
• Uddannelse af praktikvejledere
• Introduktionsforløb til studerende
i praktik
• Styrket evaluering af praktiksteder
• Netværk for praktikvejledere
• Netværk/forum for erfaringsudveksling
for pædagogstuderende i praktik
Flere godt igennem
praktikken
Nyuddannede og
nyansatte pædagoger
• Onboardingforløb
• Mentorordninger
Flere skal blive
i jobbet
Erfarne pædagoger
• Systematisk arbejde med trivsel
og arbejdsmiljø
• Fleksible arbejdsforhold
• Individuelle udviklingsplaner
• Specialiseringsmuligheder
• Kompetenceudvikling
• Personalegoder
Seniorpædagoger
• Fleksibel arbejdstid
• Indsatser og kurser i ergonomi
• Fysioterapi/massage med tilskud
• Justerede arbejdsopgaver
HVORDAN FÅR VI FLERE PÆDAGOGER TIL VORES DAGINSTITUTIONER?
27
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Orientering af 24/4-24 fra Danmarks Evalueringsinstitut om "Flere pædagoger i daginstitutioner"
2856182_0028.png
Hvordan får vi
uddannet flere
pædagoger til vores
daginstitutioner?
INSPIRATION TIL PROFESSIONSHØJSKOLERNES INDSATSER
MED AT ØGE OPTAG OG GENNEMFØRSEL PÅ UDDANNELSEN
Inklusiv
inspiration fra
tre professions-
højskoler
Ud over dette hæfte målrettet kommuner
findes et andet hæfte, som er målrettet
professionshøjskolerne. Du kan finde
hæftet på eva.dk.