VIBUS: Flere unge med funktionsnedsættelser gennemfører folkesko-
lens prøver
En større andel af unge med funktionsnedsættelser gennemfører alle obligatoriske prøver i 9.
klasse end tidligere, og størstedelen påbegynder fortsat en ungdomsuddannelse. Der er dog stadig
væsentlige forskelle mellem unge med og uden funktionsnedsættelser.
Unge med forskellige funktionsnedsættelser klarer sig bedre i grundskolen i for-
hold til gennemførsel af folkeskolens prøver end tidligere. Og størstedelen af unge
med en funktionsnedsættelse påbegynder en ungdomsuddannelse.
Der er dog stadig væsentlige forskellige mellem, hvordan unge med og uden funk-
tionsnedsættelser klarer sig i grundskolen og i overgang til ungdomsuddannelse.
Det fremgår af to nye undersøgelser, som er udarbejdet af Styrelsen for Undervis-
ning og Kvalitet i regi af VIBUS - Vidensenhed for børn og unge med særlige be-
hov.
Formålet med notaterne er at give ny viden om børn og unge med forskellige
funktionsnedsættelser, herunder somatiske, sensoriske og psykiske funktionsned-
sættelser, indlæringsvanskeligheder, adfærdsforstyrrelser og autismespektrumsfor-
styrrelser, udviklingshandicap samt ordblindhed. Resultaterne vil indgå i grundla-
get for VIBUS’ anbefalinger til et fremtidigt fagligt grundlag for en styrket indsats
for elever med særlige behov samt være afsæt for drøftelser om fremtidige videns-
behov.
Hovedpointer fra undersøgelsen om faglige resultater, fravær og trivsel i
grundskole
Andelen, af unge med funktionsnedsættelser der gennemfører folke-
skolens obligatoriske prøver, er steget
fra 52 % til 75 %, når fødselsår-
gang 1994 og 2004 sammenlignes. Stigningen er højere for unge med
funktionsnedsættelser sammenlignet med unge uden funktionsnedsættel-
ser.
Karaktergennemsnittet er steget for de fleste af funktionsnedsættel-
sesgrupperne,
op til et karakterpoint, når fødselsårgang 1994 og 2004
sammenlignes. Stigningen i karaktergennemsnit er dog højere eller lige så
højt for unge uden funktionsnedsættelser.
Lav elevtrivsel forekommer blandt en større andel af unge med
funktionsnedsættelser
(7 %) end blandt unge uden funktionsnedsættel-
ser (12 %). Særligt unge med psykiske funktionsnedsættelser har mere end
dobbelt så høj forekomst af lav elevtrivsel i forhold til elever uden funkti-
onsnedsættelser (21%).
22-04-2024
Kontor for Analyse og
Kommunikation/MMN
Sagsnr.: CaseNo