Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 165
Offentligt
2854552_0001.png
Unge med funktionsned-
sættelsers fravær, trivsel
og faglige resultater i
grundskolen
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet i regi af VI-
BUS – Vidensenhed for børn og unge med særlige
behov, 2024
Unge med funktionsned-
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Orientering om offentliggørelse af analysenotater om unge med funktionsnedsættelse
Indhold
Notatets formål og hovedpointer.............................................................................................. 1
Funktionsnedsættelse og handicap som begreber .................................................................. 3
Udviklingen i andelen af unge med funktionsnedsættelser ................................................... 4
Alder ved registrering af første funktionsnedsættelse ............................................................ 5
Unge med flere typer af funktionsnedsættelser ....................................................................... 6
Hvilke typer af undervisningstilbud går unge med en given funktionsnedsættelse på? .... 7
Fravær i folkeskolens 9. klasse ................................................................................................... 8
Udviklingen i gennemførsel af folkeskolens prøver ............................................................... 9
Udvikling i karaktergennemsnit ...............................................................................................10
Udvikling i lav elevtrivsel i 9. klasse ........................................................................................11
Metode ........................................................................................................................................12
Referencer ...................................................................................................................................14
Bilag 1.. ........................................................................................................................................15
Bilag 2.. ........................................................................................................................................20
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Orientering om offentliggørelse af analysenotater om unge med funktionsnedsættelse
2854552_0003.png
Notatets formål og hovedpointer
Uddannelsessystemet skal tilgodese alle børn og unges læring og trivsel uanset individuelle for-
skelle som fx funktionsnedsættelser. Formålet med notatet er at give viden om unge med funkti-
onsnedsættelser samt om deres fravær, trivsel og faglige resultater i 9. klasse i grundskolen.
Analyserne i dette notat belyser fravær, trivsel og faglige resultater i 9. klasse og tager udgangs-
punkt i personer født fra 1994 til og med 2004 (se mere i metodeafsnittet). De otte funktions-
nedsættelsesgrupper i dette notat er defineret ved hjælp af registrerede diagnoser og ordblindhed
fra nationale registre.
Hovedpointerne i notatet er:
Andelen af 15-årige med funktionsnedsættelser steg
fra fødselsårgang 1994 til 2004,
hvilket særligt skyldes en stigning i andelen med ordblindhed og en stigning i andelen
med diagnoser relateret til psykiske funktionsnedsættelser, autismespektrumsforstyrrelser
og adfærdsforstyrrelser.
Andelen, der gennemfører folkeskolens prøver i 9. klasse er steget i alle funkti-
onsnedsættelsesgrupper
fra fødselsårgang 1994 til 2004. Stigningen i procentpoint er
større i syv ud af otte funktionsnedsættelsesgrupper end i gruppen uden funktionsned-
sættelser.
Andelen, der gennemfører folkeskolens prøver i 9. klasse, varierer betydeligt
mel-
lem funktionsnedsættelsesgrupperne, fx spænder gennemførslen for fødselsårgang 2004
fra 82,4% blandt unge med ordblindhed til 11,3% blandt unge med udviklingshandicap.
Karaktergennemsnittet er højere for fødselsårgang 2004 end 1994
for alle funkti-
onsnedsættelsesgrupper med undtagelse af gruppen med autismespektrumsforstyrrelser.
Karaktergennemsnittet er steget mere for unge uden funktionsnedsættelser og unge med
udviklingshandicap sammenlignet med andre funktionsnedsættelsesgrupper.
Lav elevtrivsel forekommer blandt en større andel af 9.-klasses elever med funkti-
onsnedsættelser end blandt dem uden funktionsnedsættelser.
Særligt unge med
psykiske funktionsnedsættelser har en mere end dobbelt så høj forekomst af lav trivsel i
forhold til elever uden funktionsnedsættelser.
٠1٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Orientering om offentliggørelse af analysenotater om unge med funktionsnedsættelse
2854552_0004.png
Forbehold for analysens resultater
Konklusioner på baggrund af disse resultater bør tage følgende forhold i betragtning:
Fra fødselsårgang 1994 til 2004 er der sket en stigning i andelen af unge, som registreres
med ordblindhed, psykiske funktionsnedsættelser, autismespektrumsforstyrrelser og ad-
færdsforstyrrelser.
Dette må alt andet lige have medført ændrede sammensætnin-
ger inden for grupperne, hvilket kan være en del af forklaringen på nogle af de
markante udviklinger der ses
for f.eks. unge med ordblindhed.
Ikke alle med en diagnose indgår i funktionsnedsættelsesgrupperne,
da syv funk-
tionsnedsættelsesgrupper er baseret på diagnoser registreret på sygehuse og dermed ikke
inkluderer elever med diagnoser givet hos de alment praktiserende læger.
Diagnoser giver kun ét af flere perspektiver på funktionsnedsættelser.
Der kan
imidlertid være store forskelle på, hvilken betydning en registreret funktionsnedsættelse
har i hverdagen for den enkelte unge samt for den enkeltes mulighed for læring og triv-
sel.
Dette notat er udarbejdet af Styrelsen for Undervisnings og Kvalitet i regi af VIBUS - Vidensen-
hed for børn og unge med særlige behov. Notatet kan læses i sammenhæng med notatet
Vejen til
ungdomsuddannelse: Unge med funktionsnedsættelser,
der handler om unge med funktionsnedsættelsers
overgang til, frafald fra og gennemførsel af ungdomsuddannelser.
I de følgende afsnit præsenterer vi først udviklingen over tid i andel med funktionsnedsættelser,
alderen for første diagnose samt overlap mellem funktionsnedsættelsesgrupperne. Dette gør vi
for at kunne sætte udviklingen i trivsel og faglige resultater i perspektiv.
٠2٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Orientering om offentliggørelse af analysenotater om unge med funktionsnedsættelse
2854552_0005.png
Funktionsnedsættelse og handicap som begreber
Handicap og funktionsnedsættelse er to tæt relaterede begreber, men de har alligevel betydelige
forskelle. Funktionsnedsættelser defineres i dette notat som en anormalitet eller et psykologisk,
fysiologisk eller anatomisk tab, der nedsætter specifikke funktioner, hvilket er samme definition
som anvendes i VIVES rapport (Damgaard mfl., 2013). Personer med handicap defineres i FN’s
handicapkonvention som personer, der har en langvarig fysisk, psykisk, intellektuel eller senso-
risk funktionsnedsættelse, som i samspil med forskellige barrierer kan hindre dem i fuldt og ef-
fektivt at deltage i samfundslivet på lige fod med andre (FN, 2017).
Nationalt findes der ikke data om oplevet handicap. Analyserne i dette notat tager udgangspunkt
i registreret ordblindhed og diagnoser registreret ved kontakt med sygehusvæsnet, der beskriver
længerevarende funktionsnedsættelser. Vi benytter VIVE’s definitioner af otte typer af funkti-
onsnedsættelser, hvoraf syv typer er baseret på diagnoser givet på sygehuse og registreret i
Landspatientregisteret (Lynge mfl., 2011), og én type er baseret på registrering i ordblinderegi-
steret eller som bruger i biblioteket NOTA for mennesker med læsehandicap (Kulturministeriet,
2021). Se oversigt over funktionsnedsættelsesgrupper nedenfor og evt. i VIVE’s rapport (Mor-
tensen mfl., 2020) for flere detaljer.
Oversigt over eksempler på inkluderede diagnoser i hver funktionsnedsættelsesgruppe
Funktionsnedsættelsesgrupper
Somatiske funktionsnedsættelser
1
Sensoriske funktionsnedsættelser
Adfærdsforstyrrelser
Indlærings-, ord-, tal- og talevanske-
ligheder
Udviklingshandicap
2
Autismespektrumsforstyrrelser
Psykiske funktionsnedsættelser
Ordblindhed
(Registrering af ordblindhed på baggrund
af en ordblindetest eller at være bruger i
biblioteket NOTA)
Eksempler på inkluderede diagnoser
Erhvervet hjerneskade, muskelsvind, sklerose,
epilepsi, cystisk fibrose, mobilitetsforstyrrelser
Svagsyn, synstab, høretab, øresygdomme
Adfærds-, opmærksomheds-, følelsesmæssige
og emotionelle forstyrrelser (fx ADHD)
Stammen, specifikke udviklingsforstyrrelser af
tale og sprog og indlæringsforstyrrelser
Udviklingshæmning af svære eller lettere grad
Infantil autisme, atypisk autisme, aspergers
Psykotiske lidelser (fx skizofreni), affektive sinds-
lidelser (fx bipolar), depression, angsttilstande.
1
NB i VIVEs rapport (Mortensen mfl., 2020) er gruppen somatiske funktionsnedsættelser navngivet funktionsnedsættel-
ser knyttet til bevægeapparatet.
NB i VIVEs rapport (Mortensen mfl., 2020) er gruppen udviklingshandicap navngivet udviklingsforstyrrelser
2
٠3٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Orientering om offentliggørelse af analysenotater om unge med funktionsnedsættelse
2854552_0006.png
Udviklingen i andelen af unge med funktionsnedsættelser
Der er sket en stigning i andelen af unge med registreret ordblindhed og diagnoser givet i 0 til
15-årsalderen fra årgang 1994 til 2004 (Figur 1). Andelen af en årgang med mindst én funktions-
nedsættelse er steget gradvist fra 11,2% for årgang 1994 til 24,1% for årgang 2004. Dette skyldes
særligt en stigning i andelen af unge med ordblindhed, psykiske funktionsnedsættelser, autisme-
spektrumsforstyrrelser og adfærdsforstyrrelser. Andelen af unge med ordblindhed steg særligt
omkring indførslen af ordblinderegisteret i 2015 (STIL, 2020). Til gengæld er andelene af unge
med indlæringsvanskeligheder, udviklingshandicap samt somatiske og sensoriske funktionsned-
sættelser relativt stabile i samme tidsperiode.
Stigningen i nogle funktionsnedsættelser ændrer disse gruppers karakteristika
Stigningerne i andelen af unge med henholdsvis ordblindhed, psykiske funktionsnedsættelser,
autismespektrumsforstyrrelser og adfærdsforstyrrelser, må alt andet lige have ført til ændringer i
disse gruppers karakteristika og udfordringsbilleder.
Figur 1 Udvikling i andelen af 15-årige med en funktionsnedsættelse
12
Andel 15-årige med funktionsnedsættelser (%)
Ordblind
10
8
6
Psykisk
Adfærd
Somatisk
Autisme
Indlæring
Sensorisk
Udvikling
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
4
2
0
1994
Fødselsårgang
Anm.: Populationen er baseret på personer født fra 1994-2004 som er registreret i Befolkningsregisteret som 15-årige
(n=745.825). Antal i populationen med en given funktionsnedsættelse er for somatisk n=28.832, sensorisk n=9698, adfærds-
forstyrrelser n=27.412, indlæringsvanskeligheder n=9032, udviklingshandicap n=8196, autismespektrumsforstyrrelser
n=18.188, psykisk funktionsnedsættelse n=28.042, ordblindhed n=39.178 NB: en person kan indgå i mere end en funktions-
nedsættelsesgruppe. Kilde: BUVM på baggrund af data fra Danmarks Statistik og BUVM.
De hyppigste funktionsnedsættelser går fra at være somatiske til ordblindhed
Blandt unge født i 1994 var somatiske funktionsnedsættelser den hyppigste funktionsnedsættelse
givet i alderen 0-15 år efterfulgt af psykiske funktionsnedsættelser og adfærdsforstyrrelser. Ser vi
på årgang 2004 er andelen af unge med somatiske funktionsnedsættelser blevet overgået af an-
delen af unge med ordblindhed, psykiske funktionsnedsættelser og adfærdsforstyrrelser sam-
menlignet med årgang 1994.
٠4٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Orientering om offentliggørelse af analysenotater om unge med funktionsnedsættelse
2854552_0007.png
Alder ved registrering af første funktionsnedsættelse
Alderen for, hvornår diagnoserne eller tilstandene bag funktionsnedsættelsesgrupperne registre-
res første gang for en person, varierer mellem funktionsnedsættelsesgrupperne (Figur 2, der er
baseret på personer født fra 1994-2004 samlet set).
Somatiske funktionsnedsættelser blev hyppigst diagnosticeret første gang i de første leveår, men
mange personer blev også diagnosticeret senere. Sensoriske funktionsnedsættelser blev diagno-
sticeret lidt oftere omkring skolestart (6-7 år) end før og efter skolestart. Antallet af personer,
der fik deres første diagnose relateret til adfærdsforstyrrelser, stiger frem til skolealderen, hvoref-
ter antallet er relativt konstant. Indlærings-, ord-, tal-, og talevanskeligheder blev diagnosticeret
lidt hyppigere i dagtilbudsalderen (2-5 år) end i skolealderen (6-15 år). Antallet af personer, der
fik deres første diagnose relateret til udviklingshandicap, var relativt stabilt efter andet leveår.
For autismespektrumsforstyrrelser gælder det, at antallet af personer, der blev diagnosticeret før-
ste gang, steg med alderen. Psykiske funktionsnedsættelser blev i langt høje grad diagnosticeret i
teenageårene end tidligere i livet. Ordblindetesten kan anvendes fra marts i 3. klasse, hvilket be-
tyder, at personer først registreres med ordblindhed, fra de er omkring 9 år gamle. Hyppigheden
af personer, som blev registreret med ordblindhed, steg med alderen mellem 9 og 16 år.
Figur 2 Antal personer registreret første gang med en funktionsnedsættelse per leveår
Adfærdsforstyrrelser
Antal
8000
6000
4000
2000
0
0 2 4 6 8 10 12 14
Alder ved første diagnose
Autismespektrumsforstyrrelser
Antal
8000
6000
4000
2000
0
0 2 4 6 8 10 12 14
Alder ved første diagnose
Indlæringsforstyrrelser
Antal
8000
6000
4000
2000
0
0 2 4 6 8 10 12 14
Alder ved første diagnose
Ordblindhed
Antal
8000
6000
4000
2000
0
0 2 4 6 8 10 12 14
Alder ved første registrering
Psykiske
Antal
8000
6000
4000
2000
0
0 2 4 6 8 10 12 14
Alder ved første diagnose
8000
6000
4000
2000
0
Sensoriske
Antal
0 2 4 6 8 10 12 14
Alder ved første diagnose
Somatiske
Antal
8000
6000
4000
2000
0
0 2 4 6 8 10 12 14
Alder ved første diagnose
Udviklingshandicap
Antal
8000
6000
4000
2000
0
0 2 4 6 8 10 12 14
Alder ved første diagnose
Anm.: Populationen er baseret på personer født fra 1994-2004, som er registreret i Befolkningsregisteret som 15-årige
(n=745.825). NB: en person kan godt indgå i mere end en funktionsnedsættelsesgruppe. Kilde: BUVM på baggrund af data
fra Danmarks Statistik og BUVM.
٠5٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Orientering om offentliggørelse af analysenotater om unge med funktionsnedsættelse
2854552_0008.png
Unge med flere typer af funktionsnedsættelser
Nogle unge har flere end én type funktionsnedsættelse, og disse unge kan således have flere for-
skellige udfordringer. Dette er relevant i forhold til, hvordan skolen bedst støtter disse elever,
men også i fortolkningen af, hvorfor nogle funktionsnedsættelsesgrupper klarer sig bedre eller
dårligere i en skolekontekst.
Blandt 15-årige født fra 1994-2004 havde 83,1% ingen funktionsnedsættelse, 12,7% havde en
enkelt funktionsnedsættelse, og 4,2% havde mere end én funktionsnedsættelse. Figur 3 viser de
hyppigste overlap mellem typerne af funktionsnedsættelser. Eksempelvis ses det, at 0,2% af de
unge både var registreret ordblinde og havde en somatisk funktionsnedsættelse (se overlap mel-
lem cirklerne somatisk funktionsnedsættelse og ordblindhed).
Mere end en funktionsnedsættelse
Unge med henholdsvis udviklingshandicap eller indlæringsforstyrrelser har oftest også en anden
type funktionsnedsættelse registreret. Unge med mere end én type funktionsnedsættelse havde
oftest to eller tre af de følgende typer af funktionsnedsættelser: autismespektrumsforstyrrelser,
adfærdsforstyrrelser eller psykiske funktionsnedsættelser. Det gælder for 1,2 % af unge i popula-
tionen. Derudover har unge med udviklingshandicap eller indlæringsforstyrrelser oftest også har
en anden funktionsnedsættelse.
Figur 3 Andele 15-årige med én eller flere funktionsnedsættelser (%)
Anm.: Populationen er baseret på personer født fra 1994-2004 som er registreret i Befolkningsregisteret som 15-årige
(n=745.825). NB: ikke alle kombinationer er vist, se evt. figur I, bilag 1 til dette notat Kilde: BUVM på baggrund af
data fra Danmarks Statistik og BUVM.
٠6٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Orientering om offentliggørelse af analysenotater om unge med funktionsnedsættelse
2854552_0009.png
Hvilke typer af undervisningstilbud går unge med en given
funktionsnedsættelse på?
Størstedelen af de unge på tværs af årgangene gik på almene folkeskoler i 9. klasse i alle funkti-
onsnedsættelsesgrupper med undtagelse af elever med udviklingshandicap, hvor en større andel
af eleverne gik på specialskole. I alle funktionsnedsættelsesgrupper er andelen, der gik på special-
skole højere end blandt unge uden nogen af funktionsnedsættelserne (0,4%), men tallet varierer
fra 1,7% blandt unge med ordblindhed til 39,2% blandt unge med udviklingshandicap. Unge
som gik i specialklasse på en almen folkeskole er inkluderet i kategorien almene folkeskoler.
Typen af undervisningstilbud varierer mellem funktionsnedsættelsesgrupperne
Fordelingen af unge mellem forskellige typer af undervisningstilbud varierer mellem funktions-
nedsættelsesgrupperne. Eksempelvis gik en stor andel af unge med registreret ordblindhed på
efterskoler med særligt tilbud i 9. klasse, og en stor andel af unge med autismespektrumsforstyr-
relser gik på specialskoler. Denne tendens kan hænge sammen med en specialisering inden for
nogle skoletilbud som fx efterskoler for elever med ordblindhed og specialskoler målrettet børn
og unge med autismespektrumsforstyrrelser.
Figur 4 Fordelingen af unge med en given funktionsnedsættelse på forskellige typer af
undervisningstilbud ved 9. klasse.
Ingen
Mindst en
59
39
63
60
57
59
55
49
51
0
20
40
5
7
3
7
6
3
71
2
9
2
2
1
10
1
11
4
1
9
8
4
12
60
10
7
2
6
7
80
15
3
3
3
18
9
3
25
4
12
100
11
0
11
0
7
39
14
13
13
1
8
1
10
4
5
11
2
2
13
Efterskoler med særligt
tilbud
Friskoler og private
grundskoler
Kommunale ungdomsskoler
og ungdomskostskoler
Specialskoler for børn
Uddannelsesinstitutioner for
unge med særlige behov
11
17
2
7
1
Almene folkeskoler
Dagbehandlingstilbud og
behandlingshjem
Efterskoler
Funktionsnedsættelser
Udvikling
Somatisk
Sensorisk
Psykisk
Ordblind
Indlæring
Autisme
Adfærd
Andel (%)
Anm.: Populationen er baseret på personer født fra 1994-2004, som er registreret i Befolkningsregisteret som 15-årig og som
også registreret i institutionsregisteret (n=723.906). 21.919 unge er ikke registreret i Elevgrundregisteret med en 9. klasse ved
det årlige opgørelsestidspunkt (30. september). NB: en person kan indgå i mere end en funktionsnedsættelsesgruppe. Kilde:
BUVM på baggrund af data fra Danmarks Statistik og BUVM.
Antal og andel af unge med funktionsnedsættelser på hver institutionstype i år 2021 kan ses i bi-
lag 2 for dette notat.
٠7٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Orientering om offentliggørelse af analysenotater om unge med funktionsnedsættelse
2854552_0010.png
Fravær i folkeskolens 9. klasse
De følgende tre funktionsnedsættelsesgrupper havde i gennemsnit mere end 10% fravær i 9.
klasse: Adfærdsforstyrrelser, autismespektrumsforstyrrelser og psykiske funktionsnedsættelser.
Unge med psykiske funktionsnedsættelser havde det højeste samlede gennemsnitlige fravær på
13,9%, og dette drives af et højere syge- og ulovligt fravær.
Figur 5 Gennemsnitligt lovligt, syge- og ulovligt fravær i 9. klasse for elever i folkeskolen
afhængig af funktionsnedsættelsesgruppe
15
Lovlig
3,0
10
Sygdom
Ulovligt
Procent %
2,9
3,5
2,6
1,8
7,4
2,2
3,3
2,1
4,4
1,4
3,0
1,8
2,2
1,5
Ingen
2,2
5
4,7
5,5
4,2
3,4
3,5
1,7
1,6
1,7
3,6
4,0
4,3
2,8
0
Adfærd
2,1
1,9
Autisme Indlæring Ordblind
Psykisk Sensorisk Somatisk Udvikling Mindst en
Funktionsnedsættelser
Anm.: Populationen er baseret på personer født fra 1994-2004, som er registreret i Befolkningsregisteret som 15-årige, men
er begrænset til unge der gik i folkeskole fra og med skoleåret 2010/11 og frem (n=409.765), da fravær kun registreres på
folkeskoler fra 2010/11. Andelen med registreret fravær er i hver af funktionsnedsættelsesgrupperne følgende: Somatiske
funktionsnedsættelser 87,5%, sensoriske funktionsnedsættelser 88,5%, adfærdsforstyrrelser 89,7%, indlæringsvanskeligheder
90,4%, udviklingshandicap 85,9%, autismespektrumsforstyrrelser 90,5%, psykiske funktionsnedsættelser 89,4%, ordblindhed
95,9%, ingen funktionsnedsættelser 88,2%). NB: en person kan indgå i mere end en funktionsnedsættelsesgruppe. Kilde:
BUVM på baggrund af data fra Danmarks Statistik og BUVM.
Overordnet set har elever uden funktionsnedsættelser både det laveste totale fravær (5,9%) og
laveste fravær inden for både lovligt og ulovligt fravær og fravær pga. sygdom.
Tendenserne ift. fravær for hver funktionsnedsættelsesgruppe er forholdsvis stabile for de for-
skellige fødselsårgange, hvilket kan ses i figur II i bilag 1.
٠8٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Orientering om offentliggørelse af analysenotater om unge med funktionsnedsættelse
2854552_0011.png
Udviklingen i gennemførsel af folkeskolens prøver
Den samlede andel af unge, der har gennemført folkeskolens prøver i 9. klasse, er steget fra
83,8% af årgang 1994 til 90,7% af årgang 2004. For samtlige funktionsnedsættelsesgrupper steg
andelen, som har gennemført folkeskolens prøver. Særligt fra årgang 2001 og frem steg gennem-
førslen i størstedelen af grupperne med og uden funktionsnedsættelser. Andelen, som ikke har
gennemført folkeskolens prøver, inkluderer bl.a. unge, som er fritaget fra prøver, og unge fra
prøvefrie skoler (se metodeafsnittet).
Stigning i gennemførsel er større for unge med funktionsnedsættelser end unge uden
Stigningen i andelen, der gennemfører folkeskolens prøver, er større i næsten alle funktionsned-
sættelsesgrupper end for unge uden funktionsnedsættelser. Det gælder dog ikke for unge med
udviklingshandicap. Særligt blandt unge med ordblindhed steg gennemførslen af folkeskolens
prøver. Det skyldes formentlig bl.a., at en større andel af unge fik registreret ordblindhed i de
senere årgange.
Figur 6 Udvikling i gennemførsel af de obligatoriske prøver i 9. kl.
100
90
Ingen
Ordblind
Somatisk
Mindst en
Sensorisk
Psykisk
Indlæring
Adfærd
Autisme
Andel unge, som har gennemført alle
obligatoriske prøver i 9. kl. (%)
80
70
60
50
40
30
20
10
0
1994
Udvikling
1995
1996
1997
1998
Fødselsårgang
1999
2000
2001
2002
2003
2004
Anm.: Populationen er baseret på personer født fra 1994-2004, som er registreret i Befolkningsregisteret som 15-årige
(n=745.825). I alt 640.302 (85.9%) personer i populationen havde gennemført alle obligatoriske prøver. NB: en person kan
godt indgå i mere end n funktionsnedsættelsesgruppe. Kilde: BUVM på baggrund af data fra Danmarks Statistik og BUVM.
Andelen af unge, der gennemfører folkeskolens prøver varierer på tværs af grupperne
Andelen, som gennemfører folkeskolens prøver, er lavere i samtlige funktionsnedsættelsesgrup-
per end blandt unge uden funktionsnedsættelser. Derudover er der betydelige forskelle på gen-
nemførselsprocenten mellem funktionsnedsættelsesgrupperne. Eksempelvis spænder andelen fra
fødselsårgang 2004, der gennemfører folkeskolens prøver fra 11,3% blandt unge med udvik-
lingshandicap til 82,4% blandt unge med ordblindhed. Udviklingen i andelene, som opnår mini-
mum 02 i både dansk og matematik (se bilag 1, figur III), viser de samme tendenser som figur 6.
٠9٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Orientering om offentliggørelse af analysenotater om unge med funktionsnedsættelse
2854552_0012.png
Udvikling i karaktergennemsnit
Karaktergennemsnittet fra de bundne prøver i 9. kl. er højere for årgang 2004 sammenlignet
med årgang 1994 for alle funktionsnedsættelsesgrupperne med undtagelse af gruppen med autis-
mespektrumsforstyrrelser.
Karaktergennemsnittet er lavere for unge med funktionsnedsættelser end unge uden
Karaktergennemsnittet er lavere for samtlige funktionsnedsættelsesgrupper end gruppen uden
funktionsnedsættelser. Der er betydelige forskelle i karaktergennemsnittet mellem funktionsned-
sættelsesgrupperne. Eksempelvis spænder karaktergennemsnittet for årgang 2004, fra 7,3 for
unge med sensoriske funktionsnedsættelser til 5,4 for unge med.
Figur 7 Udvikling i karaktergennemsnit fra de bundne prøver i 9. klasse for unge uden
funktionsnedsættelser og i hver af de specifikke funktionsnedsættelsesgrupper
8,0
Ingen
Karaktergennemsnit fra bunde prøver i 9. kl.
7,5
7,0
6,5
6,0
5,5
5,0
4,5
4,0
1994
Sensorisk
Somatisk
Autisme
Psykisk
Mindst en
Indlæring
Adfærd
Ordblind
Udvikling
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
Fødselsårgang
Anm.: Populationen er baseret på personer født fra 1994-2004 som er registreret i Befolkningsregisteret som 15-årige, der har
gennemført alle 9. klasses bundne prøver. Antallet, der havde gennemført alle bundne prøver, var for: Somatiske funktions-
nedsættelser 20.169, sensoriske funktionsnedsættelser 6616, adfærdsforstyrrelser 12.373, indlæringsvanskeligheder 4176, ud-
viklingshandicap 833, autismespektrumsforstyrrelser 7557, psykiske funktionsnedsættelser 16,967, ordblindhed 28,088,
mindst en funktionsnedsættelse 81.428, ingen funktionsnedsættelser 568.084. NB: en person kan godt indgå i mere end en
funktionsnedsættelsesgruppe. Kilde: BUVM på baggrund af data fra Danmarks Statistik og BUVM.
Karaktergennemsnittet steg mindre for unge med funktionsnedsættelser end unge uden
Udviklingen i karaktergennemsnittet er størst for unge uden funktionsnedsættelser og for unge
med udviklingshandicap. For de fleste funktionsnedsættelsesgrupper steg karaktergennemsnit
fra og med årgang 2001 ikke i samme grad som for unge uden funktionsnedsættelser, med und-
tagelse af unge med udviklingshandicap eller ordblindhed. Andelen af unge som testes ordblinde
er steget kraftigt (figur 1). Dette må alt andet lige være en del af årsagen til den stigning vi ser i
udviklingen i karaktergennemsnit for ordblinde. På samme måde er stigningen i andelen af unge
med andre funktionsnedsættelser formentlig forbundet med udviklingerne i gennemførsel af fol-
keskolens prøver og karaktergennemsnit.
٠ 10 ٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Orientering om offentliggørelse af analysenotater om unge med funktionsnedsættelse
2854552_0013.png
Udvikling i lav elevtrivsel i 9. klasse
I dette notat anvendes Børne- og Undervisningsministeriets indikator for lav elevtrivsel, som er
defineret som elever, der har angivet et ”bekymrende svar ” på mindst tre ud af ni udvalgte
spørgsmål i den nationale trivselsmåling (viden om udviklingen af indikatoren findes i rapporten
(Børne- og Undervisningsministeriet, 2023)).
Unge med psykiske funktionsnedsættelser har den højeste andel med lav elevtrivsel
Lav elevtrivsel i 9. klasse forekom blandt en større andel af unge med funktionsnedsættelser end
blandt unge uden nogen funktionsnedsættelse. Særligt unge med psykiske funktionsnedsættelser
har en mere end dobbelt så høj forekomst af lav elevtrivsel (20,6% for fødselsårgang 2004) i for-
hold til elever uden nogen funktionsnedsættelse (7,1% for fødselsårgang 2004). Unge med autis-
mespektrumsforstyrrelser har også høje forekomster af lav elevtrivsel (18,5% for fødselsårgang
2004).
Figur 8 Andel med lav elevtrivsel i 9. klasse for elever i folkeskolen afhængig af
funktionsnedsættelsesgruppe
25
Andel med lav elevtrivsel i 9. kl. (%)
20
Psykisk
Autisme
15
Indlæring
Adfærd
Udvikling
Mindst en
Ordblind
Sensorisk
Somatisk
Ingen
10
5
0
1999
2000
2001
Fødselsårgang
2002
2003
2004
Anm.: Populationen er baseret på personer, som er registreret i Befolkningsregisteret som 15-årige og er begrænset til unge
født fa 1999-2004, som gik i folkeskole, idet trivselsmålingerne blev implementeret i folkeskoler fra og med skoleåret
2014/2015. I alt 196.906 af 268.827 unge i den begrænsede population havde oplysninger om trivsel i 9. klasse. Andelen af
unge med trivselsoplysninger var for er de enkelte funktionsnedsættelsesgrupper: 65,0% for somatiske funktionsnedsættelser,
63,6% for sensorisk funktionsnedsættelser, 59,8% for adfærdsforstyrrelser, 62,1% for indlæringsvanskeligheder, 42,2% for
udviklingshandicap, 55,4% for autismespektrumsforstyrrelser, 56,6% for psykiske funktionsnedsættelser, 69,3% for ordblind-
hed, 64,8% for mindst en funktionsnedsættelse og 75,2% for ingen funktionsnedsættelser. NB: en person kan indgå i mere
end en funktionsnedsættelsesgruppe. Kilde: BUVM på baggrund af data fra Danmarks Statistik og BUVM.
٠ 11 ٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Orientering om offentliggørelse af analysenotater om unge med funktionsnedsættelse
2854552_0014.png
Metode
I dette notat har vi undersøgt udviklingen i andelen af unge med en funktionsnedsættelse
og deres faglige resultater. Nedenfor findes en beskrivelse af dannelsen af populationen,
definitioner af funktionsnedsættelser og skoleudfald samt en validitetsvurdering.
Population
I undersøgelsen tager vi udgangspunkt i alle 15-årige registreret i befolkningsregisteret, som
er født mellem 1994 og 2004. Vi fokuserer på 15-årige, da fokus er faglige resultater ved 9.
klasses afgangsprøver, og elever fylder typisk 15 år i kalenderåret, hvor de påbegynder 9.
klasse. For at følge udviklingen over tid har vi inkluderet personer født fra 1994 frem til
2004, hvilket er den seneste årgang, hvor vi kan udtrække diagnoser fra 0-15 år via Lands-
patientregisteret ((Lynge mfl., 2011) senest tilgængelige data 2020). Derudover har vi opstil-
let følgende specifikke kriterier for at indgå i populationen: a) Personen er registreret i be-
folkningsregisteret i året, hvor personen fylder 15 år, og b) personen er registreret i befolk-
ningsregisteret minimum fem år i alderen 6-15 år (n=745.825). Dette er gjort for at perso-
nerne i populationen dels har haft mulighed for at få registreret funktionsnedsættelser og
dels har haft mulighed for at være i et skoletilbud i Danmark i minimum fem år. Eleverne
er fulgt i elevgrundregisteret frem til skoleåret 2021/2022. For alle 15-årige i populationen
tilføjer vi information om deres årlige fravær, trivsel og faglige resultater i 9. klasse, uanset
hvilken alder de har i 9. klasse.
Definition af funktionsnedsættelser
Unge med en given funktionsnedsættelse er defineret ved enten at have fået en relevant di-
agnose, være blevet testet ordblind eller at være oprettet som bruger i NOTA i alderen fra
0-15 år (fra fødsel til 16 års fødselsdag). Information om relevante diagnoser er indhentet
fra landspatientregisteret (Lynge mfl., 2011). Typerne af funktionsnedsættelser er defineret
vha. VIVE’s definitioner af otte grupper af funktionsnedsættelser (se specifikke diagnoser,
der indgår i definitionen af de enkelte grupper i VIVE’s rapport
Uddannelsesresultater og -møn-
stre for børn og unge med funktions-nedsættelser
(Mortensen mfl., 2020)). Information om ord-
blindhed er indhentet fra ordblindetesten (STIL, 2020) eller NOTA (NOTA producerer og
udlåner tekster, der er gjort tilgængelige for mennesker med læsehandicap (Kulturministe-
riet, 2021)).
Gennemførsel af folkeskolens prøver i 9. klasse
Gennemførsel af folkeskolens obligatoriske prøver er baseret på data fra Styrelsen for It og
Lærings (STIL) om karakterer fra folkeskolens prøver op til og med skoleåret 2021/2022.
Gennemførsel af 9.-klasses afgangsprøve er defineret som gennemførsel af de syv obligato-
riske prøver (to udtræksprøver og de fem bundne prøver: Mundtlig dansk, skriftlig dansk
(læsning, retstavning og skriftlig fremstilling), matematik (med og uden hjælpemidler), en-
gelsk og naturfaglig prøve (enten fysik/kemi eller fælles naturfagsprøve)). Gruppen af ele-
ver, som ikke har gennemført folkeskolens obligatoriske prøver (defineret som ovenfor) in-
kluderer: Elever som var fritaget fra prøver, elever fra prøvefrie skoler, elever som udeblev
fra eller var syg til prøver og efterfølgende ikke tog disse, elever med manglende registre-
ring af prøvekarakterer og elever som ikke blev tilbudt prøver.
٠ 12 ٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Orientering om offentliggørelse af analysenotater om unge med funktionsnedsættelse
2854552_0015.png
Karaktergennemsnit fra bundne prøver og opnåelse af minimum 02 i både dansk og matematik
Karaktergennemsnit og opnåelse af 02 i både dansk og matematik er baseret på STILs data
om karakterer fra folkeskolens prøver op til og med skoleåret 2021/2022. Karaktergen-
nemsnit er defineret som gennemsnittet for de fem bundne prøver ved 9.-klasses afgangs-
prøver: Mundtlig dansk, skriftlig dansk (læsning, retstavning og skriftlig fremstilling), mate-
matik (med og uden hjælpemidler), engelsk og naturfaglig prøve (enten fysik/kemi eller fæl-
les naturfagsprøve). Opnåelse af minimum 02 i både dansk og matematik ved folkeskolens
prøver i 9. klasse er defineret som navnet beskriver.
Definition af fravær
Antal aktive skoledage og antal fraværsdage er fordelt på typerne lovligt, syge- og ulovligt
fravær og bliver indrapporteret til STIL for hver elev på specialskoler og almene folkesko-
ler. Den årlige andel fravær af hver af de respektive fraværstyper bliver beregnet for hver
elev ved at beregne hvor mange procent antallet af fraværsdage som følge af hhv. lovlige,
syge- og ulovlige fraværsdage udgør af det samlede antal aktive skoledage. Data om fravær
er blevet indrapporteret siden skoleåret 2010/2011, og derfor indgår elever, som gik i 9.
klasse før dette skoleår, ikke i analyserne om fravær.
Elevtrivsel
Indikatoren for lav elevtrivsel er baseret på data fra de årlige nationale trivselsmålinger i fol-
keskolen, som indrapporteres til STIL. Data om elevtrivsel er blevet indsamlet siden skole-
året 2014/2015. Indikatoren for lav elevtrivsel dannes ud fra ni spørgsmål i de nationale
trivselsmålinger. En elev vil blive defineret som havende lav elevtrivsel, hvis denne svarer
bekymrende på tre ud af de i alt ni udvalgte spørgsmål. Udvælgelsen af de ni spørgsmål og
grænserne for, hvornår et svar er bekymrende, er fastsat i et samspil mellem faglige eksper-
ter og datavalidering (se mere i (Børne- og Undervisningsministeriet, 2023))
Validitet af funktionsnedsættelser
Diagnoser fra landspatientregisteret er generelt af høj kvalitet (Lynge mfl., 2011). Registeret
inkluderer imidlertid ikke alle kontakter med sundhedsvæsnet, idet kontakter med den al-
men praktiserende læge ikke registreres i Landspatientregisteret. Det betyder, at funktions-
nedsættelser, der udelukkende håndteres hos den almen praktiserende læge, som fx lette til
moderate depressioner og i nogle tilfælde ADHD, ikke fremgår.
٠ 13 ٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Orientering om offentliggørelse af analysenotater om unge med funktionsnedsættelse
2854552_0016.png
Referencer
Børne- og Undervisningsministeriet (2023). Indikatorer for lav elevtrivsel Udvikling af indi-
katorer for lav elevtrivsel samt opgørelse af lav elevtrivsel i folkeskolen, på de gym-
nasiale uddannelser og på erhvervsuddannelserne.,.
Damgaard, Malene, Tinne Steffensen & Steen Bengtsson (2013). Hverdagsliv og levevilkår
for mennesker med funktionsnedsættelse: En analyse af sammenhæng mellem hver-
dagsliv, samliv, udsathed og type og grad af funktionsnedsættelse, København: SFI
- Det nationale forskningscenter for velfærd.
FN (2017). FN’s konvention om rettigheder for personer med handicap [Udgivet på dansk
af Det Centrale Handicapråd], København.
Kulturministeriet (2021). 'Nota er en statslig institution | Nota', https://nota.dk/om-
nota/Nota%20er%20en%20statslig%20institution (Hentet 14. november 2022).
Lynge, Elsebeth, Jakob Lynge Sandegaard & Matejka Rebolj (2011). The Danish National
Patient Register, Scandinavian Journal of Public Health, 39. årgang, s. 30–33.
Mortensen, Niels Peter, Asger Graa Andreasen & Thyge Tegtmejer (2020). Uddannelsesre-
sultater og -mønstre for børn og unge med funktionsnedsættelser, VIVE.
STIL (2020). 'Registerdokumentation - Testdata fra Ordblindetesten', https://uddannelses-
statistik.dk/Documents/Tv%C3%A6rg%C3%A5ende/Registerdokumenta-
tion/Testdata%20fra%20Ordblindetesten%20-%20Registerdokumentation.pdf
(Hentet 6. marts 2023).
٠ 14 ٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Orientering om offentliggørelse af analysenotater om unge med funktionsnedsættelse
2854552_0017.png
Bilag 1
I dette bilag til notatet
Unge med funktionsnedsættelser og faglige resultater i grundskolen
præsenteres
baggrundskarakteristika for unge i populationen af 15-årige født fra 1994-2004. Derudover
vises de hyppigste kombinationer af funktionsnedsættelser i populationen, det årlige gen-
nemsnitlige fravær afhængig af fraværstype og fødselsårgang for hver af funktionsnedsæt-
telsesgrupperne og andelen af unge som får minimum 02 i både dansk og matematik i hver
af funktionsnedsættelsesgrupperne
.
Baggrundskarakteristika
Tabel 1 viser fordelingen af køn, forældres højeste uddannelsesniveau og oprindelsesland
inden for undersøgelsens fulde population samt for hver af funktionsnedsættelsesgrupper-
ne.
Køn
Af tabel 1 ses det at drenge er overrepræsenteret i alle funktionsnedsættelsesgruppe med
undtagelse af psykiske funktionsnedsættelser sammenlignet med unge uden funktionsned-
sættelser.
Forældres højeste uddannelsesniveau
Andelen af unge, hvis forældres højeste uddannelsesniveau er grundskole, er højere i alle
funktionsnedsættelsesgrupper, sammenlignet med unge uden funktionsnedsættelser. Unge
med autismespektrumsforstyrrelser har en højere andel af forældre, hvis højeste uddannel-
sesniveau er lang videregående uddannelse end blandt alle i populationen, hvorimod ande-
len er lavere i alle andre funktionsnedsættelsesgrupper end blandt alle i populationen.
Oprindelsesland
Flest unge i undersøgelsens population har Danmark som oprindelsesland (89,9%). Unge
med Danmark som oprindelsesland udgør en højere andel i alle funktionsnedsættelsesgrup-
perne med undtagelse af unge med sensoriske funktionsnedsættelser og udviklingsforstyr-
relser end blandt unge uden funktionsnedsættelser.
Alder i året hvor 9. klasse blev afsluttet
(opgjort ultimo december)
3
Færre unge med funktionsnedsættelser var 15 år eller yngre ved slutningen af året, hvor de
afsluttede 9. klasse end unge uden funktionsnedsættelser. Flere unge med funktionsnedsæt-
telser var 17 år eller ældre ved slutningen af året, hvor de afsluttede 9. klasse end unge uden
funktionsnedsættelser. Andelen, der var 17 år eller ældre i slutningen af året, hvor de havde
afsluttet 9. klasse, spændte fra 28,5% blandt unge med somatiske funktionsnedsættelser til
53,9% blandt unge med udviklingshandicap og til sammenligning var andelen 18,9% blandt
unge uden en funktionsnedsættelse.
3
I alt 12.775 (1,7 %) personer i populationen er ikke registreret med 9. klassetrin i Elevgrundregisteret og disse er udeladt fra beregnings-
grundlaget
٠ 15 ٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Orientering om offentliggørelse af analysenotater om unge med funktionsnedsættelse
2854552_0018.png
Tabel 1 Køn, forældres uddannelsesniveau, oprindelsesland og alder for grupper af unge henholdsvis uden og med specifikke funktionsnedsættelser
Alle i
populationen
Total antal (n)
Køn (%)
Piger
Drenge
Forældres uddannelsesniveau (%)
Grundskole
Gymnasiale uddannelser & ad-
gangsgivende forløb
Erhvervsfaglige uddannelser
Korte videregående
uddannelser
Mellemlange videregående ud-
dannelser
Lange videregående
uddannelser inkl, ph,d,
Uoplyst uddannelsesniveau
Oprindelsesland (%)
Danmark
Ikke-vestlige lande
Vestlige lande
Alder i året 9. kl. blev afsluttet (%)
15 år og yngre
16 år
17 år og ældre
Ingen Mindst én
Somatisk
Funktionsnedsættelser
Sensorisk
Adfærd Indlæring Udvikling Autisme
Psykisk
Ordblindhed
745.825
48,8
51,2
8,7
2,9
39,0
7,2
26,1
15,4
0,7
89,9
8,9
1,2
2,0
79,1
18,9
619.674
50,0
50,0
8,0
3,0
38,0
7,2
26,7
16,3
0,7
89,3
9,4
1,2
2,1
81,6
16,3
126.151
42,7
57,3
11,7
2,5
44,3
6,9
23,2
10,9
0,6
93,0
6,0
1,0
1,3
66,6
32,1
28.832
46,3
53,7
11,3
2,7
41,1
6,8
24,3
13,2
0,8
90,7
8,4
0,9
1,7
69,8
28,5
9698
48,6
51,4
11,2
2,8
40,9
7,2
23,6
13,4
0,8
88,8
10,3
0,9
1,4
64,8
33,8
27,412
29,7
70,3
15,3
2,5
46,6
6,2
20,7
7,9
0,6
94,7
4,3
1,0
1,0
58,4
40,6
9032
29,8
70,2
13,4
2,3
45,5
6,6
21,2
10,4
0,6
92,8
6,2
1,0
1,0
50,2
48,9
8196
33,9
66,1
21,9
3,3
44,3
5,5
16,2
7,5
1,3
86,4
12,7
0,9
1,1
45,0
53,9
18,188
27,9
72,1
8,8
2,8
38,0
7,3
26,4
16,2
0,5
94,4
4,5
1,2
1,1
55,7
43,3
28,042
61,6
38,4
11,6
2,9
41,8
6,8
24,4
11,9
0,6
94,3
4,6
1,1
1,9
70,2
27,9
39,178
39,2
60,8
10,3
1,9
50,0
7,3
22,3
7,8
0,4
95,0
4,2
0,8
0,6
68,0
31,4
NB: Unge med mere end en funktionsnedsættelse optræder i hver af de funktionsnedsættelsesgrupper, hvor de har en given funktionsnedsættelse, NB: I fordelingen afhængig af oprindelsesland er 69
unge uden et oprindelsesland udeladt for beregningsgrundlaget. Forældres uddannelsesniveau er defineret som den forældre med det højeste uddannelsesniveau i kalenderåret, hvor den unge bliver
13 år. Alder i året 9. klasse blev afsluttet er opgjort ultimo december i året 9. klasse blev afsluttet. I alt 12.775 (1,7 %) personer i populationen er ikke registreret med 9. klassetrin i Elevgrundregisteret
og disse er udeladt fra beregningsgrundlaget
٠ 16 ٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Orientering om offentliggørelse af analysenotater om unge med funktionsnedsættelse
2854552_0019.png
Hyppigste kombinationer af de funktionsnedsættelser unge har
Figur I Antal 15-årige med en eller en kombination af funktionsnedsættelser
Anm.: Populationen er baseret på 15-årige i Danmark født fra 1994-2004 (n=745.825). NB: kombinationer med < 300 personer er ikke vist.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet på baggrund af data fra Danmarks Statistik og BUVM.
٠ 17 ٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Orientering om offentliggørelse af analysenotater om unge med funktionsnedsættelse
2854552_0020.png
Fravær i folkeskolens 9. klasse for unge med forskellige typer af
funktionsnedsættelser
Det gennemsnitlige fravær i 9. klasse fordelt på de specifikke fraværstyper er forholdsvis stabilt
for fødselsårgangene inden for hver af funktionsnedsættelsesgrupperne. Dog er der en tendens i
flere grupper til at fraværet er højere for fødselsårgangen 1994, hvilket formentlig hænger sam-
men med, at fravær først indrapporteres nationalt fra skoleåret 2011/2012, hvor de fleste unge
født i 1994 har afsluttet folkeskolen. De unge født i 1994, der har oplysninger om fravær er såle-
des en selekteret gruppe.
Figur II Gennemsnitligt lovligt, syge- og ulovligt fravær i 9. klasse for elever i folkeskolen
for hver funktionsnedsættelsesgruppe samt fødselsårgang
Adfærdsforstyrrelser
%
15
10
5
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
Autismespektrumsforstyrrelser
%
15
10
5
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
Indlæringsforstyrrelser
%
15
10
5
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2002
2002
2003
2003
2003
2004
2004
2004
Lovlig
Sygdom
Ulovligt
Lovlig
Sygdom
Ulovligt
Lovlig
Sygdom
Ulovligt
0
0
0
Årgang
Årgang
Årgang
Ordblindhed
%
15
10
5
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
Psykiske
Ulovligt
Sensoriske
Ulovligt
Lovlig
Sygdom
%
15
10
5
Lovlig
Sygdom
%
15
10
5
Lovlig
Sygdom
Ulovligt
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
1996
1997
1998
1999
2000
Årgang
Årgang
Årgang
Somatiske
%
15
10
5
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
Udviklingshandicap
Ulovligt
Ingen funktionsnedsættelser
%
15
10
5
Lovlig
Sygdom
Ulovligt
Lovlig
Sygdom
%
15
10
5
Lovlig
Sygdom
Ulovligt
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
1996
1997
1998
1999
2000
Årgang
Årgang
Årgang
Anm.: Populationen er baseret på personer født fra 1994-2004, som er registreret i Befolkningsregisteret som 15-årige, men er
begrænset til unge der gik i folkeskole fra og med skoleåret 2010/11 og frem (n=409.765), da fravær kun registreres på folke-
skoler fra 2010/11. Andelen af i funktionsnedsættelsesgrupperne, der har registreret fravær: Somatiske funktionsnedsættelser
87,5%, sensoriske funktionsnedsættelser 88,5%, adfærdsforstyrrelser 89,7%, indlæringsvanskeligheder 90,4%, udviklingshandi-
cap 85,9%, autismespektrumsforstyrrelser 90,5%, psykiske funktionsnedsættelser 89,4%, ordblindhed 95,9%, ingen funktions-
nedsættelser 88,2%). NB: en person kan indgå i mere end en funktionsnedsættelsesgruppe. Kilde: BUVM på baggrund af data
fra Danmarks Statistik og BUVM.
٠ 18 ٠
2001
0
0
0
2001
0
0
0
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Orientering om offentliggørelse af analysenotater om unge med funktionsnedsættelse
2854552_0021.png
Minimum 02 i dansk og matematik
Generelt er andelen af unge som opnår minimum 02 i både dansk og matematik steget fra 81,5%
for unge født i 1994 til 90,8% for unge født i 2004. Denne stigning ses også inden for hver af
funktionsnedsættelsesgrupperne og særligt for unge med ordblindhed, dog er det nødvendigt at
tage højde for, at der i samme periode også har været en stigning i andelen af unge diagnosticeret
med en funktionsnedsættelse eller som er testet ordblind. Dermed kan udfordringsbilledet inden
for den enkelte funktionsnedsættelsesgruppe have ændret sig markant og særligt for gruppen med
ordblindhed, hvor andelen af en årgang der får konstateret ordblindhed, er tolv gange højere i
2004 sammenlignet med i 1994.
Figur III Udvikling i andelen af unge der havde opnået minimum 02 i dansk og
matematik i folkeskolens prøver i 9. klasse for hver funktionsnedsættelsesgruppe
100
Andel unge med minimum 02 i både dansk og
matematik prøverne i 9. kl. (%)
Ingen
Ordblind
Somatisk
Mindst en
Sensorisk
Psykisk
Adfærd
Indlæring
Autisme
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
1994
Udvikling
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
Fødselsårgang
Anm.: Populationen er baseret på personer født fra 1994-2004, som er registreret i Befolkningsregisteret som 15-årige
(n=745.825). I alt 640.302 (85.9%) personer i populationen havde gennemført prøverne i både dansk og matematik. NB: en
person kan godt indgå i mere end n funktionsnedsættelsesgruppe. Kilde: BUVM på baggrund af data fra Danmarks Statistik og
BUVM.
Der er betydelige forskelle i, hvor stor en andel inden for hver funktionsnedsættelsesgruppe, der
har opnået minimum 02 i både dansk og matematik. F.eks. var det for unge født i 2004: 94,2 % i
gruppen uden nogle af funktionsnedsættelserne, 82,3 % i gruppen med ordblindhed, 77,4% i
gruppen med somatiske funktionsnedsættelser, 74,3% i gruppen med sensoriske funktionsned-
sættelser, 71,8% i gruppen med psykiske funktionsnedsættelser, 60,8% i gruppen med adfærdsfor-
styrrelser, 59,7% i gruppen med indlæringsvanskeligheder, 54,3% i gruppen med autismespek-
trumsforstyrrelser og endelig 13,3 i gruppen med udviklingsforstyrrelser.
٠ 19 ٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Orientering om offentliggørelse af analysenotater om unge med funktionsnedsættelse
2854552_0022.png
Bilag 2
Dette bilag beskriver fordelingen af elever på grundskoleområdet med funktionsnedsættelser på
institutionstyper, og er udarbejdet som et bidrag til notat:
Unge med funktionsnedsættelser og fravær,
trivsel og faglige resultater.
Hovedpointer
Specialskoler har den højeste andel af elever med funktionsnedsættelser. Dagbehandlings-
tilbud og behandlingshjem har den næsthøjeste andel elever med funktionsnedsættelser.
Friskoler og private grundskoler har den laveste andel af elever med funktionsnedsættel-
ser. Folkeskoler har den næstlaveste andel af elever med funktionsnedsættelser.
På trods af den lavere procentdel, går der i absolutte tal langt flere elever med funktions-
nedsættelser på folkeskoler end på de andre institutionstyper til sammen.
Med udgangspunkt i alle elever registreret i elevgrundregistret i 2021, viser tabel 1 (s. 2) fordelin-
gen af elever med funktionsnedsættelser over forskellige institutionstyper fordelt på klassetrin.
Kolonnen ”Total antal elever” viser, hvor mange elever – med og uden funktionsnedsæt-
telser – der er registreret på de specifikke klassetrin og institutionstype.
Kolonnen ”Mindst én funktionsnedsættelse” viser antal elever, på de specifikke klassetrin
og institutionstype, der har mindst én funktionsnedsættelse. Det fremgår f.eks. at der er
11.966 elever i 0.-3. klasse på folkeskoler, der har mindst én funktionsnedsættelse, hvilket
svarer til 6,1% af de i alt 195.981 elever, der gik i 0. – 3. klasse på en folkeskole i 2022.
De øvrige kolonner viser antal og procentdelen af de individuelle funktionsnedsættelser,
som er beskrevet nærmere i notatet og i VIVE’s rapport (Mortensen mfl., 2020). Det
fremgår bl.a., at der i 2022 var 3117 elever i 7.-9. klasse på friskoler og private grundskoler
med registreret ordblindhed, hvilket svarer til 7,7% af de 40.651 elever, der var registreret
på disse klassetrin på de to institutionstyper i 2022.
Metode
Undersøgelsen tager udgangspunkt i alle elever født mellem 2000 og 2019 og som er registreret i
elevregisteret i året 2022 og i befolkningsregisteret. elevregisteret indeholder informationen om
elevbestanden i grundskolen pr. 5 september det pågældende år, og omfatter hele grundskoleom-
rådet, og 10. klasse (samt enkelte 11. klasser) på alle institutionstyper. Funktionsnedsættelsesgrup-
perne er defineret på samme vis som beskrevet i notatets metodeafsnit. Notatet givet et øjebliks-
billede af fordelingen af elever med funktionsnedsættelser i 2022. Flere funktionsnedsættelser di-
agnosticeres dog i høj grad senere i skoleforløbet (f.eks. ordblindhed), hvilket kan være med til at
forklare, hvorfor der generelt er færre elever med diagnoser i de små klassetrin.
٠ 20 ٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Orientering om offentliggørelse af analysenotater om unge med funktionsnedsættelse
2854552_0023.png
Tabel 1: Antal og andel af elever med funktionsnedsættelser inden for institutionstyper og klassetrin i år 2022.
Institutionstype
Klassetrin
Ingen
Folkeskoler undtagen
specialklasser
0.- 3. klasse
4.- 6. klasse
7.-9. klasse
10. klasse
Folkeskoler speci-
alklasser
0.- 3. klasse
4.- 6. klasse
7.-9. klasse
10. klasse
Specialskoler
0.- 3. klasse
4.- 6. klasse
7.-9. klasse
10. klasse
Friskoler og private
grundskoler
0.- 3. klasse
4.- 6. klasse
7.-9. klasse
10. klasse
Kommunale internati-
onale skoler
0.- 3. klasse
4.- 6. klasse
7.-9. klasse
10. klasse
181855 (95.2%)
131564 (89.7%)
118113 (82.2%)
5303 (67.1%)
2160 (43.2%)
1834 (31.9%)
1671 (24.6%)
344 (29.1%)
910 (26.4%)
740 (21.8%)
622 (16.2%)
76 (11.4%)
41384 (95.7%)
31990 (90.2%)
34243 (84.2%)
1910 (76.3%)
308 (97.5%)
210 (96.3%)
241 (92.7%)
Mindst én
9125 (4.8%)
15166 (10.3%)
25541 (17.8%)
2605 (32.9%)
2841 (56.8%)
3910 (68.1%)
5134 (75.4%)
840 (70.9%)
2535 (73.6%)
2654 (78.2%)
3217 (83.8%)
590 (88.6%)
1854 (4.3%)
3494 (9.8%)
6408 (15.8%)
593 (23.7%)
8 (2.5%)
8 (3.7%)
19 (7.3%)
Somatisk
4240 (2.2%)
3713 (2.5%)
4308 (3%)
304 (3.8%)
484 (9.7%)
552 (9.6%)
682 (10%)
146 (12.3%)
621 (18%)
587 (17.3%)
693 (18.1%)
163 (24.5%)
946 (2.2%)
960 (2.7%)
1191 (2.9%)
79 (3.2%)
-
-
-
Sensorisk
1559 (0.8%)
1538 (1%)
1685 (1.2%)
126 (1.6%)
220 (4.4%)
215 (3.7%)
312 (4.6%)
52 (4.4%)
256 (7.4%)
233 (6.9%)
255 (6.6%)
86 (12.9%)
346 (0.8%)
387 (1.1%)
498 (1.2%)
25 (1%)
-
-
-
Funktionsnedsættelser
Adfærd
1684 (0.9%)
3148 (2.1%)
3763 (2.6%)
496 (6.3%)
1051 (21%)
2048 (35.7%)
2322 (34.1%)
281 (23.7%)
625 (18.1%)
1072 (31.6%)
1283 (33.4%)
191 (28.7%)
250 (0.6%)
561 (1.6%)
804 (2%)
72 (2.9%)
-
-
-
Indlæring
779 (0.4%)
879 (0.6%)
1082 (0.8%)
132 (1.7%)
448 (9%)
523 (9.1%)
748 (11%)
121 (10.2%)
344 (10%)
328 (9.7%)
444 (11.6%)
78 (11.7%)
156 (0.4%)
184 (0.5%)
293 (0.7%)
24 (1%)
-
-
-
Udvikling
104 (0.1%)
100 (0.1%)
121 (0.1%)
25 (0.3%)
364 (7.3%)
439 (7.6%)
532 (7.8%)
117 (9.9%)
612 (17.8%)
700 (20.6%)
805 (21%)
201 (30.2%)
7 (0%)
24 (0.1%)
21 (0.1%)
. (.%)
-
-
-
Autisme
1025 (0.5%)
1519 (1%)
2146 (1.5%)
263 (3.3%)
1333 (26.7%)
1695 (29.5%)
Psykisk
1053 (0.6%)
1977 (1.3%)
4178 (2.9%)
651 (8.2%)
380 (7.6%)
593 (10.3%)
Total antal
elever
Ordblindhed
-
5206 (3.5%)
13600 (9.5%)
1448 (18.3%)
-
351 (6.1%)
1418 (20.8%)
288 (24.3%)
-
74 (2.2%)
423 (11%)
75 (11.3%)
-
1180 (3.3%)
3117 (7.7%)
338 (13.5%)
-
-
-
190980
146730
143654
7908
5001
5744
6805
1184
3445
3394
3839
666
43238
35484
40651
2503
316
218
260
<5
2139 (31.4%) 1058 (15.5%)
357 (30.2%)
1502 (43.6%)
1583 (46.6%)
1797 (46.8%)
330 (49.5%)
165 (0.4%)
319 (0.9%)
552 (1.4%)
54 (2.2%)
-
-
-
202 (17.1%)
281 (8.2%)
365 (10.8%)
643 (16.7%)
151 (22.7%)
194 (0.4%)
464 (1.3%)
1255 (3.1%)
147 (5.9%)
-
-
9 (3.5%)
٠ 21 ٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Orientering om offentliggørelse af analysenotater om unge med funktionsnedsættelse
2854552_0024.png
Tabel 1 (fortsat): Antal og andel af elever med funktionsnedsættelser inden for institutionstyper og klassetrin i år 2022.
Institutionstype
Klassetrin
Ingen
Dagbehandlingstilbud
og behandlingshjem
0.- 3. klasse
4.- 6. klasse
7.-9. klasse
10. klasse
Kommunale ungdoms-
skoler og ungdoms-
kostskoler
0.- 3. klasse
4.- 6. klasse
7.-9. klasse
10. klasse
Efterskoler
7.-9. klasse
10. klasse
Efterskoler med samlet
særligt tilbud
Frie fagskole
7.-9. klasse
10. klasse
7.-9. klasse
10. klasse
194 (46.9%)
334 (34.7%)
364 (22.4%)
88 (15.1%)
38 (80.9%)
10 (34.5%)
624 (46.4%)
1697 (61.7%)
4608 (76.1%)
17814 (79%)
157 (8.6%)
147 (9.2%)
-
92 (51.7%)
Mindst én
220 (53.1%)
628 (65.3%)
1259 (77.6%)
496 (84.9%)
9 (19.1%)
19 (65.5%)
722 (53.6%)
1054 (38.3%)
1447 (23.9%)
4740 (21%)
1664 (91.4%)
1448 (90.8%)
-
86 (48.3%)
Somatisk
21 (5.1%)
59 (6.1%)
111 (6.8%)
56 (9.6%)
-
-
60 (4.5%)
106 (3.9%)
190 (3.1%)
679 (3%)
133 (7.3%)
154 (9.7%)
-
15 (8.4%)
Sensorisk
13 (3.1%)
23 (2.4%)
41 (2.5%)
14 (2.4%)
-
-
14 (1%)
39 (1.4%)
71 (1.2%)
311 (1.4%)
54 (3%)
63 (3.9%)
-
6 (3.4%)
Funktionsnedsættelser
Adfærd
137 (33.1%)
411 (42.7%)
718 (44.2%)
251 (43%)
6 (12.8%)
17 (58.6%)
320 (23.8%)
319 (11.6%)
344 (5.7%)
744 (3.3%)
319 (17.5%)
344 (21.6%)
-
26 (14.6%)
Indlæring
23 (5.6%)
56 (5.8%)
112 (6.9%)
49 (8.4%)
-
-
71 (5.3%)
95 (3.5%)
58 (1%)
211 (0.9%)
179 (9.8%)
166 (10.4%)
-
7 (3.9%)
Udvikling
21 (5.1%)
56 (5.8%)
94 (5.8%)
41 (7%)
-
-
24 (1.8%)
30 (1.1%)
12 (0.2%)
22 (0.1%)
67 (3.7%)
140 (8.8%)
-
. (.%)
Autisme
98 (23.7%)
321 (33.4%)
610 (37.6%)
261 (44.7%)
-
-
166 (12.3%)
257 (9.3%)
192 (3.2%)
521 (2.3%)
164 (9%)
327 (20.5%)
-
24 (13.5%)
Psykisk
81 (19.6%)
232 (24.1%)
622 (38.3%)
283 (48.5%)
-
-
255 (18.9%)
360 (13.1%)
409 (6.8%)
982 (4.4%)
155 (8.5%)
158 (9.9%)
-
22 (12.4%)
Ordblindhed
-
31 (3.2%)
167 (10.3%)
86 (14.7%)
-
-
259 (19.2%)
475 (17.3%)
613 (10.1%)
2479 (11%)
1325 (72.8%)
952 (59.7%)
-
43 (24.2%)
Total antal
elever
414
962
1623
584
47
29
1346
2751
6055
22554
1821
1595
6
178
Kilde: BUVM på baggrund fra data fra Danmarks Statistik og BUVM
Note: Populationen er baseret på alle elever i elevregisteret i september 2022
(n=681.375). Celler ned færre end 5 elever er repræsenteres med ”-”. NB. En elev kan indgå i flere funktionsnedsættelsesgrupper.
Elever med 11. klassetrin (n=53) fra elevregisteret er inkluderet i kategorien 10. klasse. Folkeskoler alle klasser undtagen specialklasse inkluderer også bl.a. klasser for ældre tosprogede elever (n=933) og
erhvervsrettet 10. klasseforløb (n=216).
٠ 22 ٠
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Orientering om offentliggørelse af analysenotater om unge med funktionsnedsættelse