Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 16
Offentligt
2771481_0001.png
Digital
teknologiforståelse i
folkeskolen
Børne- og Undervisningsudvalget / Udvalget for
Digitalisering og IT
26-10-2023, Landstingssalen
Folketinget
|
27. oktober 2023
1
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0002.png
Karina Adsbøl (DD)
Formand, Børne- og Undervisningsudvalget
​Digital teknologiforståelse
​Børne- og Undervisningsudvalget / Udvalget for Digitalisering og IT
Folketinget
|
27. oktober 2023
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0003.png
Ole Sejer Iversen
Professor ved Århus Universitet
​Digital teknologiforståelse
​Børne- og Undervisningsudvalget / Udvalget for Digitalisering og IT
Folketinget
|
27. oktober 2023
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0004.png
Teknologiforståelse som
fundamental faglighed i den
danske folkeskole
– erfaringer fra valgfag og forsøgsprogram i teknologiforståelse
Professor Ole Sejer Iversen, Aarhus Universitet
26. oktober 2023
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0005.png
Dét lærte vi i forsøgsprogrammet og i valgfaget (I)
FORSØGSPROGRAM (2018-2021)
1.
Teknologiforståelse er en vigtig og relevant faglighed i 
folkeskolen.
2.
Teknologiforståelsens praktiske og virkelighedsnær 
undervisning motiverer eleverne.
3.
Fagligheden er så kompleks, at der skal nye 
kompetencer til for at lykkes med den
FORSØGSVALGFAGET (2017-2020)
4.   Observationer fra valgfaget viser, at det primært er 
drenge, der tilvælger faget*
Kilder:
Læseplan for forsøgsfaget teknologiforståelse, BUVM (2018)
̊
Forsøg med teknologiforstaelse i folkeskolens obligatoriske undervisning, Rambøll, Okt 2021
̊
*Forsøgsvalgfaget teknologiforstaelse 2017 - 2020 foreløbige resultater (CCTD rapport)
*Statusnotat for forsøgsvalgfaget, december 2017
**EuryDIce, Informatics education at school in Europe, 2022 p.12
I 2021 var andelen af
kvindelige it-specialister i
Europa 19,1%**
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0006.png
Dét lærte vi i forsøgsprogrammet og i valgfaget (II)
Det pædagogiske personales ønsker til fremadrettet 
implementering af teknologiforståelse: 
FORSØGSPROGRAM (2018-2021)
N= 251
46 deltagende skoler
22 skoler:
Teknologiforståelse som 
selvstændigt fag
24 skoler:
Teknologiforståelse 
integreret i fag
5.   78% af det pædagogiske personale foretrækker, at teknologiforståelse 
indgår som fag - eller som fag og integreret i fag. 
Kilder:
̊
Forsøg med teknologiforstaelse i folkeskolens obligatoriske undervisning, Rambøll, Okt 2021 s.95 
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0007.png
Professor Ole Sejer Iversen, Aarhus Universitet
26. oktober 2023
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0008.png
Jakob Harder
Dekan, Københavns Professionshøjskole /
Formand, Den Nationale Alliance for Digital
Teknologiforståelse
​Digital teknologiforståelse
​Børne- og Undervisningsudvalget / Udvalget for Digitalisering og IT
Folketinget
|
27. oktober 2023
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0009.png
Digital teknologiforståelse i folkeskolen: Hvad skal konkret gøres
på kort og langt sigt?
Ved Jakob Harder,
dekan for Københavns Professionshøjskole og 
formand for styregruppen for Alliancen for Digital Teknologiforståelse
Alliancen for Digital
Teknologiforståelse
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0010.png
Danmark har et solidt udgangspunkt for
digital teknologiforståelse i skolen
Folkeskolen
Læreruddannelsen
Undervisning på 46
skoler i Forsøg med
teknologiforståelse i
Undervisningsmodul i
folkeskolen
(2018-2021)
teknologiforståelse og
digital dannelse
(siden
Praktikernetværk for
2020,
teknologiforståelse
professionshøjskolerne)
ledet af CFU
(2021-)
Teknologiforståelse
Vejledning og
som undervisningsfag
formidling af
(siden 2021, KP)
undervisningsforløb
ved CFU
Future Classroom
Teacher profil
(siden
2018, KP)
Alliancen for Digital
10
Københavns Professionshøjskole
Teknologiforståelse
Videreuddannelse
Udgangspunktet er
et solidt fagligt miljø
om digital
teknologiforståelse i
tilknytning til
skolernes praksis
Diplomuddannelse
(professionshøjskolerne)
Efteruddannelse af
lærere via CFU
(professionshøjskolerne)
Master i
informatikundervisning
til gymnasielærere
(universiteterne)
Videnscenter for
Digital
Teknologiforståelse
(2023-28)
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0011.png
Forslag til teknologiforståelse i folkeskolen
KL, Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen, Professionshøjskoler og Universiteter  
foreslår i fællesskab et 4-årigt
forsøgs- og udviklingsprogram i fire spor.
Fire spor
Skolerne
Læreruddannelserne
Universiteterne
Videnscenter for digital
teknologiforståelse
De fire spor vil omfatte:
Obligatorisk undervisning i
teknologiforståelse på 98 skoler, alle 
seks læreruddannelser samt 
efteruddannelse af undervisere
Fagudvikling i praksis og i samarbejde
med vidensspor
Kompetenceudvikling lokalt
Følgeforskning og videnopsamling, der 
understøtter udvikling med praksis
Alliancen for Digital
Teknologiforståelse
11
Københavns Professionshøjskole
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0012.png
Udvikling af et nyt fag
- i tråd med folkeskoleudspillet
En ny måde at realisere skolepolitik:
Fra "stop-go” implementering til 
udvikling med fagfolk i takt med
kompetenceopbygning.
Det tager tid at udvikle digital
teknologiforståelse.
1.
Definere en ny faglighed og et nyt
fag
2.
Udvikle faget inden for en ny ramme
at beskrive folkeskolen på
3.
Ændre i andre fag 
4.
Etablere teknologiske ressourcer og
faglokaler på alle skoler
12
Københavns Professionshøjskole
Alliancen for Digital
Teknologiforståelse
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0013.png
Forslag til videre forløb for
digital teknologiforståelse
Aftale om folkeskolen samt regeringens
digitaliseringsstrategi til politisk forhandling
sætter retning for (obligatorisk)
undervisningsfag
og faglighed
Finansiering af udviklingsprogram gennem
digitaliseringsstrategien
Nærmere udmøntning og tilpasning af indsatsen 
aftales med parterne i Sammen om Skolen samt
relevante fagmiljøer, herunder 
læreruddannelsen. 
Skalering fra 98 til alle skoler kan ske over 5-6 år.
Genbesøg teknologiforståelse/informatik på 
ungdomsuddannelserne
som overbygning på 
folkeskolen.
Alliancen for Digital
Københavns Professionshøjskole
Teknologiforståelse
Indskoling
(1.-3. klasse)
Selvstændigt 
fag
Integreret del
af fag
Mellemtrin
(4.-6. klasse)
Selvstændigt 
fag
Integreret del
af fag
Udskoling
(7.-9. klasse)
Selvstændigt 
fag
Integreret del
af fag
13
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0014.png
Thomas Gyldal Petersen (S)
Formand, KL’s Børne- og Undervisningsudvalg /
Borgmester, Herlev Kommune Thomas Gyldal
Petersen
​Digital teknologiforståelse
​Børne- og Undervisningsudvalget / Udvalget for Digitalisering og IT
Folketinget
|
27. oktober 2023
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0015.png
Spørgsmål
​Digital teknologiforståelse
​Børne- og Undervisningsudvalget / Udvalget for Digitalisering og IT
Folketinget
|
27. oktober 2023
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0016.png
Gordon Ørskov Madsen
Formand, Danmarks Lærerforening
​Digital teknologiforståelse
​Børne- og Undervisningsudvalget / Udvalget for Digitalisering og IT
Folketinget
|
27. oktober 2023
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0017.png
Digital teknologiforståelse – en ny faglighed i
skolen
Teknologiforståelse
er en del af folkeskolens formål.
bidrager til praktisk orienteret og motiverende undervisning.
er et middel mod ukritisk brug af skærme og andre digitale teknologier.
Teknologiforståelse og nye læreplaner
Det er ikke tilstrækkeligt at indføre teknologiforståelse som valgfag.
Fagligheden er ikke færdigudviklet.
Stort behov for kompetenceudvikling og kapacitetsopbygning.
Fortsat udvikling af teknologiforståelse bør ses i sammenhæng med læreplansarbejdet.
17
27. oktober 2023
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0018.png
Laura Drachmann Poulsen
Formand, Danske Skoleelever
​Digital teknologiforståelse
​Børne- og Undervisningsudvalget / Udvalget for Digitalisering og IT
Folketinget
|
27. oktober 2023
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0019.png
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0020.png
Hvem, Hvad, Hvor?
-
Laura Drachmann Poulsen, 16
år
-
Formand for Danske
Skoleelever
-
Elevernes
interesseorganisation
-
Repræsenterer 640.000 
grundskoleelever
-
Folkeskole, fri- og privatskoler,
efterskoler, specialskoler
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0021.png
Billede af Laura med en
mobil telefon
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0022.png
Nej tak til et teknologisk A og B
hold!
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0023.png
o
Kun 51% af os elever synes
det er spændende at gå i 
skole…
https://www.xn--forst-qra.dk/forstaa-viden
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0024.png
o
Kun 51% af os elever synes
det er spændende at gå i 
skole…
o
70% af elever i udskolingen
ønsker mere virkelighedsnær 
undervisning
https://www.xn--forst-qra.dk/forstaa-viden
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0025.png
Halvdelen af os elever er i høj grad eller 
meget høj grad motiverede for 
undervisningen i teknologiforståelse!
https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf21/okt/211004-slutevaluering-teknologoforstaaelse.pdf
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0026.png
Teknologiforståelse skal være et fag 
for
alle
elever fordi:
Det er virkelighedsnært og motiverende!
Det er nødvendigt, for at sikre alle elever 
ordentlige teknologiske færdigheder! 
Det er en del af skolen dannelsesopgave!
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0027.png
Tak for ordet!
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0028.png
Jonas Kvist
Lærer og it-vejleder, Heibergskolen
​Digital teknologiforståelse
​Børne- og Undervisningsudvalget / Udvalget for Digitalisering og IT
Folketinget
|
27. oktober 2023
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0029.png
Teknologiforståelse 
Et praksis-eksempel
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0030.png
Tinkering:
At lære ved at lege, undersøge 
dimse og modellere!
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0031.png
Styring og
synkronisering
Kodning
Kredsløb
Svære begreber og 
processer
præsenteres i en 
kendt kontekst med
klare referencer.
Sekvens
Variabler
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0032.png
Eleverne
tænker 
videre…
Læreren 
faciliterer
samtalen.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0033.png
Spørgsmål
​Digital teknologiforståelse
​Børne- og Undervisningsudvalget / Udvalget for Digitalisering og IT
Folketinget
|
27. oktober 2023
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0034.png
Karina Adsbøl (DD)
Formand, Børne- og Undervisningsudvalget
​Digital teknologiforståelse
​Børne- og Undervisningsudvalget / Udvalget for Digitalisering og IT
Folketinget
|
27. oktober 2023
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Materiale fra høring om teknologiforståelse den 26/10-23
2771481_0035.png
Tak for i dag
​Digital teknologiforståelse
​Børne- og Undervisningsudvalget / Udvalget for Digitalisering og IT
Folketinget
|
27. oktober 2023