Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del Bilag 159
Offentligt
2852316_0001.png
April 2024
Politisk udspil: Bedre muligheder for støtte til elever med særlige ud-
fordringer på erhvervsuddannelser
Der er brug for en reform af støtten til elever med særlige udfordringer på erhvervsuddannel-
serne. I nedenstående kommer SMVdanmark med forslag til de centrale elementer i en eventuel
reform.
**
Flere og flere unge har psykiske udfordringer. Antallet af børn og unge med psykiatriske diagno-
ser blandt 0-17-årige er steget med 39 pct de seneste ti år
1
. Personer med særlige udfordringer,
eksempelvis psykiske diagnoser, er i større risiko for ikke at gennemføre deres ungdomsuddan-
nelse. De nuværende muligheder for specialpædagogisk støtte (SPS) er dog vigtige. Flere analy-
ser peger på, at elever, der modtager SPS, har mindre eller samme sandsynlighed for frafald fra
deres ungdomsuddannelse, sammenlignet med elever, der ikke har modtaget SPS
2
. Udfordrin-
gen er, at mange elever i dag ikke får støtte under deres oplæringsperioder på virksomheder.
Det er en særlig udfordring på erhvervsuddannelserne, hvor op mod 80 procent af uddannelses-
tiden er oplæring på virksomheder.
82 % af de SPS-ansvarlige på erhvervsskolerne vurderer, at deres elever med psykiske funktions-
nedsættelser som depression, autisme, adhd mv., også har behov for at blive støttet, mens de
er i lære, og ikke blot, når de modtager undervisning på skolen
3
. Det sker dog ikke i dag. På 7 ud
af 10 erhvervsskoler er det under 40 % af de elever, som får SPS til at håndtere deres uddannelse
pga. psykiske funktionsnedsættelser, der tager støtten med sig, når de skal i lære.
En analyse fra SMVdanmark viser også, at der er meget lavt kendskab til støttemulighederne hos
læreplads-virksomhederne. Således har 6 ud af 10 virksomheder intet kendskab til mulighe-
derne
4
. Den manglende støtte medfører et frafald på erhvervsuddannelserne, der kunne have
været undgået. Dermed får færre unge en erhvervsuddannelse og flere unge bliver en del af
gruppen uden uddannelse og job.
SMVdanmark foreslår på den baggrund følgende justeringer:
1. Mere løbende opfølgning på, at elever får støtte under oplæring.
2. Automatisk information til lærepladser, hvis elever er godkendt til støtte.
3. Øremærkning af støtte til lærlinge under praktikken.
4. Højere krav til kompetencerne hos erhvervsskolernes ansatte.
5. Erhvervsskolerne skal forpligtes til at vejlede virksomhederne mere og bedre
6. Færre midler til administration, mere til støtte.
1
https://benchmark.dk/analyser/aeldre-og-sundhed/psykiatriske-diagnoser-og-kontakter-blandt-boern-og-unge-i-2012-
2022
2
https://www.ft.dk/samling/20231/almdel/buu/spm/102/svar/2014409/2810835.pdf
3
https://www.eva.dk/ungdomsuddannelse/erhvervsuddannelseselever-diagnoser-mangler-stoette-er-laere
4
Kilde
BUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 159: Henvendelse af 17/4-24 fra SMVdanmark med forslag til forbedring af specialpædagogisk støtte til erhvervsuddannelseselever
2852316_0002.png
Uddybende om forslagene:
SMVdanmark opfordrer til, at der gennemføres en reform af specialpædagogisk støtte, som sik-
rer, at flere elever og lærlinge får SPS under deres læretid. Konkret foreslår SMVdanmark føl-
gende elementer:
1. Der skal løbende følges op på, hvor mange lærlinge, der får specialpædagogisk støtte
under oplæringsperioder.
2. Alle virksomheder skal automatisk informeres, når de indgår en uddannelsesaftale med
en elev eller læring, der er godkendt til at få specialpædagogisk støtte (SPS).
3. Mindst 25% af støtten til elever med psykiske udfordringer skal øremærkes tiden på læ-
repladsen.
4. Der skal være skærpede krav til de kompetencer støttepersoner på erhvervsskoler skal
have, så de er i stand til at klæde virksomhederne på til at håndtere elever med særlige
udfordringer.
5. Erhvervsskolernes pligt til at hjælpe og vejlede virksomhederne ift. støttemuligheder skal
skærpes.
6. Ansøgningssystemet skal gøres administrativt lettere med et mere tillidsbaseret system,
hvor Børne- og Undervisningsministeriet skal føre stikprøvebaseret kontrol frem for at
godkende hvert enkelt tilfælde af støtte som i dag.
Figur 1: Virksomhedernes vurdering af eget kendskab til mulighederne for at få special-
pædagogisk støtte til lærlinge under oplæring
80,0%
70,0%
60,0%
50,0%
40,0%
30,0%
20,0%
10,0%
0,0%
0-1 ansatte
2-4 ansatte
5-9 ansatte
10-19 ansatte 20-49 ansatte 50-99 ansatte 100 ansatte og
derover
En smule kendskab
Intet kendskab
Meget godt kendskab
Godt kendskab
Kilde: SMVdanmarks undersøgelse blandt 1.142 virksomheder.
2