April 2024
Politisk udspil: Bedre muligheder for støtte til elever med særlige ud-
fordringer på erhvervsuddannelser
Der er brug for en reform af støtten til elever med særlige udfordringer på erhvervsuddannel-
serne. I nedenstående kommer SMVdanmark med forslag til de centrale elementer i en eventuel
reform.
**
Flere og flere unge har psykiske udfordringer. Antallet af børn og unge med psykiatriske diagno-
ser blandt 0-17-årige er steget med 39 pct de seneste ti år
1
. Personer med særlige udfordringer,
eksempelvis psykiske diagnoser, er i større risiko for ikke at gennemføre deres ungdomsuddan-
nelse. De nuværende muligheder for specialpædagogisk støtte (SPS) er dog vigtige. Flere analy-
ser peger på, at elever, der modtager SPS, har mindre eller samme sandsynlighed for frafald fra
deres ungdomsuddannelse, sammenlignet med elever, der ikke har modtaget SPS
2
. Udfordrin-
gen er, at mange elever i dag ikke får støtte under deres oplæringsperioder på virksomheder.
Det er en særlig udfordring på erhvervsuddannelserne, hvor op mod 80 procent af uddannelses-
tiden er oplæring på virksomheder.
82 % af de SPS-ansvarlige på erhvervsskolerne vurderer, at deres elever med psykiske funktions-
nedsættelser som depression, autisme, adhd mv., også har behov for at blive støttet, mens de
er i lære, og ikke blot, når de modtager undervisning på skolen
3
. Det sker dog ikke i dag. På 7 ud
af 10 erhvervsskoler er det under 40 % af de elever, som får SPS til at håndtere deres uddannelse
pga. psykiske funktionsnedsættelser, der tager støtten med sig, når de skal i lære.
En analyse fra SMVdanmark viser også, at der er meget lavt kendskab til støttemulighederne hos
læreplads-virksomhederne. Således har 6 ud af 10 virksomheder intet kendskab til mulighe-
derne
4
. Den manglende støtte medfører et frafald på erhvervsuddannelserne, der kunne have
været undgået. Dermed får færre unge en erhvervsuddannelse og flere unge bliver en del af
gruppen uden uddannelse og job.
SMVdanmark foreslår på den baggrund følgende justeringer:
1. Mere løbende opfølgning på, at elever får støtte under oplæring.
2. Automatisk information til lærepladser, hvis elever er godkendt til støtte.
3. Øremærkning af støtte til lærlinge under praktikken.
4. Højere krav til kompetencerne hos erhvervsskolernes ansatte.
5. Erhvervsskolerne skal forpligtes til at vejlede virksomhederne mere og bedre
6. Færre midler til administration, mere til støtte.
1
https://benchmark.dk/analyser/aeldre-og-sundhed/psykiatriske-diagnoser-og-kontakter-blandt-boern-og-unge-i-2012-
2022
2
https://www.ft.dk/samling/20231/almdel/buu/spm/102/svar/2014409/2810835.pdf
3
https://www.eva.dk/ungdomsuddannelse/erhvervsuddannelseselever-diagnoser-mangler-stoette-er-laere
4
Kilde